عفونت بعد از انجام ایمپلنت دندان و جلوگیری از آن

عفونت بعد از ایمپلنت دندان

درصد قابل توجهی از بزرگسالان ۳۵ تا ۴۴ ساله در جهان حداقل یک دندان دائمی خود را از دست داده اند و دلایل زیادی همچون پوسیدگی، ضربه یا بیماری های لثه برای آن وجود دارد و این افراد می توانند از مزایای ایمپلنت دندان استفاده کنند. ایمپلنت دندان یک روش درمانی دندانپزشکی مدرن است که در حال حاضر به شدت رواج پیدا کرده است. بر اساس آمارهای منتشر شده، بیش از نیم میلیون نفر در سال در ایالت متحده آمریکا از این روش استفاده می کنند. با وجود اینکه ایمپلنت دندان روشی موفق برای درمان است اما مشکلاتی را نیز ممکن است به همراه داشته باشد که یکی از آن ها عفونت بعد از انجام ایمپلنت است.

عفونت بعد از انجام عمل ایمپلنت دندان بسیار نادر است اما دارای نشانه های مشخصی است که شما و دندانپزشکتان می توانید آن ها را تشخیص دهید. راه هایی نیز وجود دارد که بتوانید از آن ها جلوگیری کنید و بتوانید در درمان آن نیز کوشا باشید. همینطور با پیشرفت تکنولوژی در علم دندانپزشکی سبب شده است تا امروزه با استفاده از دستگاه های دیجیتالی امکان انجام ایمپلنت دندان بدون نیاز به برش های زیاد و بخیه وجود داشته باشد. در واقع در روش ایمپلنت دیجیتال دندان می توان خونریزی و التهاب پس از جراحی را به حداقل رساند، بیمار می تواند در یک بازه زمانی بسیار کوتاه تر دندان جدید خود را بدست آورد. ضمن این که طول عمل جراحی نیز به شدت کاهش پیدا می کند و بیمار در یک بازه زمانی ۲۰ دقیقه ای می تواند پروسه درمان اولیه را تکمیل کند.

ایمپلنت یک روزه دندان یا ایمپلنت فوری امکان پذیر است؟

عفونت ایمپلنت و بهبودی ضعیف دندان

ایمپلنت دندان تنها به کمک جراحی قابلیت انجام شدن دارد و در حال حاضر با دو روش سنتی و با استفاده از دندانپزشکی دیجیتال قابل اجرا است. پزشکی که عمل ایمپلنت دندانی شما را انجام می دهد، تمام تلاش خود را انجام می دهد تا با استریل کردن لثه شما از هرگونه عفونت احتمالی پس از انجام عمل جلوگیری کند. در حقیقت پزشک شما تلاش خواهد کرد تا احتمال ریسک ابتلا به عفونت را در شما کاهش دهد اما دهان پر از باکتری است و می تواند سبب ایجاد عفونت در دهان شما شود.

بعد از اینکه عمل ایمپلنت دندان را انجام دادید، احتمالا ۱ تا ۴ روز پس از درمان نیز احساس درد، تورم یا نارحتی کمی خواهید داشت که کاملا طبیعی است و دندانپزشک شما راهکارهایی از جمله استفاده از قرص های مسکن را به شما ارائه خواهد کرد. در صورتی که این نشانه ها برای مدتی طولانی تر با شما همراه باشد بهتر است با دندانپزشک خود در این رابطه مشورت کنید.

در بسیاری از موارد، عفونت هایی که بعد از عمل ایمپلنت ایجاد می شود به دلیل عدم رعایت نکاتی است که باید پس از عمل به طور دقیق انجام شود. اگرچه بسیار نادر است اما ممکن است عفونت ایمپلنت دندانی یک ماه پس از جراحی پیش آید. در برخی از موارد عدم تشخیص مشکلاتی که ممکن است در آینده پیش آید باعث می شود تا عفونت در دهان شما ایجاد شود. بهترین راهکار رعایت روش های مراقبت از ایمپلنت می باشد.

در نظر داشته باشید که فورا پس از بروز نشانه های عفونت ایمپلنت دندان، به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا بتواند فورا راهکاری را برای شما در نظر بگیرد و مانع از دست رفتن ایمپلنت دندان خود شوید.

مراقبت های بعد از کاشت ایمپلنت دندان

دندانپزشکی دیجیتال یکی از بارزترین نمونه‌های نفوذ تکنولوژی در علم پزشکی است. در این شیوه درمانی از تجهیزات و فناوری‌های مختلفی استفاده می‌شود که در نهایت منجر به افزایش دقت، کاهش زمان، بهبود نتیجه و کیفیت در رویه‌ی درمان بیمار می‌شود.

معرفی نشانه های عفونت پس از ایمپلنت دندان

زمانی که ایمپلنت دندانی شما عفونت می کند، نشانه هایی را به همراه خواهد داشت که می توانید آن را تشخیص دهید و برای درمان آن به دندانپزشک خود مراجعه کنید. پزشک می تواند با استفاده از دارو یا درمان های دیگر مسیر درمان شما را هموار سازد.

یکی از رایج ترین نشانه های عفونت ایمپلنت دندان، درد و مشکل در جویدن است. طبیعی است که شما پس از انجام عمل احساس درد داشته باشید چراکه هر عمل تهاجمی همراه با درد است. اما درد عمل شما باید به کمک داروهای مسکنی که توسط پزشک شما تجویز شده است قابل کنترل باشند. در صورتی که هنگام صحبت کردن احساس درد می کنید یا نمی توانید به راحتی عمل جویدن را انجام دهید، این احتمال وجود دارد که دندان شما دچار عفونت شده باشد.

نشانه دیگری که می تواند نشان از عفونت داشته باشد، تورم در اطراف محل جراحی است. دقت داشته باشید که در روزهای اول پس از عمل ایمپلنت دندان کاملا طبیعی است که اطراف محل جراحی تورم احساس شود اما در صورتی که این تورم برای مدتی طولانی در لثه شما وجود داشته باشد ممکن است نشانه ای از عفونت باشد. در صورتی که تب داشته باشید یا اینکه محل جراحی شما قرمز شده باشد نیز احتمال عفونت افزایش پیدا می کند.

بوی بد یا مزه بد دائمی دهان نیز از دیگر نشانه های احتمالی عفونت ایمپلنت دندانی است. تجمع باکتری ها در محل انجام ایمپلنت دندان می تواند از جمله عواملی باشد که به عفونت منجر شود. زمانی که باکتری ها به لثه شما وارد می شوند، به راحتی وارد دهان شما خواهند شد و سبب می شوند تا طعم بدی در دهان شما بوجود آید. در بسیاری از موارد ممکن است که چنین احساس کنید.

یکی دیگر از نشانه های مشخص عفونت پس از انجام ایمپلنت دندان، خونریزی و تراوش کردن چرک است. وقتی عفونتی در بدن شما ایجاد می شود، گلبول های قرمز و سفید به آن منطقه هجوم می آورند تا عوامل بیماری زا را از بین ببرند. زمانی که این اتفاق در لثه صورت می گیرد، سبب ایجاد خونریزی در لثه خواهد شد. همچنین احتمال این که خروج چرک از لثه را نیز مشاهده کنید بسیار زیاد است. در صورتی که خونریزی شما برای چند روز ادامه پیدا کند، احتمال زیادی وجود دارد که شما دچار عفونت شده باشید.

لق شدن ایمپلنت نیز از دیگر دلایلی است که نشان از عفونت ایمپلنت دندان دارد. ایمپلنت دندان مستقیما به استخوان فک شما پیچ می شود و در این صورت بسیار محکم خواهد بود و لق نمی شود و می تواند تا پایان عمر همراه شما باشد. زمانی که ایمپلنت شما لق شود یا به راحتی در دهان شما تکان بخورد، نشان دهنده بروز یک مشکل در آن است که باید به سرعت در مسیر رفع آن تلاش کنید. درد در هنگام لمس کردن و همچنین خونریزی هنگام مسواک زدن از جمله دیگر نشانه های عفونت بعد از انجام ایمپلنت دندان است.

یکی از رایج ترین نشانه های عفونت ایمپلنت دندان، درد و مشکل در جویدن است.

یکی از انواع روکش ها که کاربرد بسیار مناسبی برای رفع آسیب های دندانی دارد، اصلاح طرح لبخند با  کامپوزیت ونیر ها است. کامپوزیت ونیر می تواند در بهبود لبخند و ظاهر دندان های فرد بسیار موثر باشد. کامپوزیت ونیر در قسمت جلویی دندان قرار می گیرد و سبب می شود تا شکل روی دندان ها به طور کامل پوشیده شود و در نتیجه تمامی مشکلات دندان مخفی شوند.

عفونت پس از عمل ایمپلنت دندان چگونه درمان می شود؟

در صورتی که هر یک از علائمی که در بالا به آن ها اشاره کرده ایم را دارید یا مشکلی در ایمپلنت شما وجود دارد، باید فورا آن را با دندانپزشک خود در میان بگذارید. هرچه مشکل زودتر درمان شود برای شما بهتر خواهد بود. در برخی از موارد ممکن است استفاده از یک دهان شویه برای درمان شما کافی باشد اما گاه ممکن است به درمان های بیش تری مانند استفاده از آنتی بیوتیک ها، جراحی یا حتی درمان با لیزر نیاز داشته باشید. طبیعی است که دندانپزشک با بررسی شرایط شما می تواند تشخصی دهد که کدام روش درمانی می تواند بهتر باشد و در نتیجه احتمال خطر شکست ایمپلنت دندان را به حداقل برساند.

بهترین روش های اصلاح طرح لبخند کدامند؟

نمونه کار دندانپزشکی دیجیتال دکتر نصیری

راه های جلوگیری از عفونت ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندانی یکی از ایمن ترین و البته موفق ترین روش های درمانی برای جایگزینی دندان از دست رفته است. به طور کلی خطر شکست عمل ایمپلنت دندان کمتر از ۵% است و عمده دلایل آن نیز در نتیجه عفونت های قابل پیشگیری است که پری ایمپلنتیتیس نامیده می شوند. این اتفاق زمانی رخ می دهد که باکتری های موجود در ذرات غذا و همچنین پلاک های اطراف ایمپلنت، محل عمل را آلوده می کنند. خوشبختانه چند نکته بسیار ساده وجود دارد که رعایت هر یک از آن ها به تنهایی می تواند احتمال ابتلا به عفونت بعد از انجام ایمپنلت را کاهش دهد.

نکته اولی که باید به شدت مورد توجه قرار دهید آن است که دهان خود را مرتبا بشویید. شما همیشه نمی توانید برای از بین بردن باکتری های در دهان خود به مسواک دسترسی داشته باشید. به همین دلیل می توانید مداوم با آب دهان خود را بشویید و ذرات غذایی گرفتار شده در میان دندان های خود را خارج کنید. در این حالت بخشی از باکتری های درون دهان شما نیز اثر خود را از دست می دهند. همچنین در این حالت دهان خود را همواره مرطوب نگه می دارید در نتیجه امکان رشد باکتری ها به حداقل می رسد.

دومین نکته حائز اهمیت برای جلوگیری از عفونت بعد از ایمپلنت دندان، رعایت بهداشت دهان و دندان است که همه افراد باید به آن توجه داشته باشند. اولین گام دفاعی که می تواند دندان ها و ایمپلنت دندانی شما را در برابر باکتری ها ایمن سازد، در خانه شما انجام می شود. روزانه حداقل دو بار از مسواک استفاده کنید و شب ها قبل از خواب نخ دندان بکشید تا غذاهایی که بین دندان های شما گرفتار شده اند خارج شوند. در از بین بردن ذراتی که اطراف ایمپلنت شما ایجاد شده اند دقت بیشتری داشته باشید. شما همچنین می توانید از واترفلاسر برای از بین بردن ذرات تجمعی در دهان خود استفاده کنید.

راه های جلوگیری از عفونت ایمپلنت دندان

هیچکس مانند پزشک شما نمی تواند شرایط فیزیکی شما را در نظر گرفته باشد در نتیجه برای جلوگیری از هرگونه مشکل احتمالی از جمله عفونت ایمپلنت، به دستورات پزشک خود عمل کنید. در نظر داشته باشید که شما باید هر ۶ ماه یک بار برای چک کردن شرایط دندان های خود به دندانپزشک مراجعه کنید. همچنین در صورتی که مشکلی برای شما بوجود آمد باید فورا به دندانپزشک مراجعه کنید. بعد از گذشت دو روز از جراحی خود، دهان خود را به آرامی با آب نمک و برای چند بار بشویید. این عمل به شما کمک خواهد کرد تا باکتری های درون دهان خود را از بین ببرید.

یک نکته حائز اهمیت دیگر برای جلوگیری از عفونت بعد از ایمپلنت دندان، رعایت رژیم غذایی است. غذاهای شیرین می تواند به ایمپلنت شما آسیب وارد کند. شکر نه تنها موجب پوسیدگی دندان می شود، بلکه رشد باکتری ها را ترغیب می کند. بهتر است مصرف غذاهای شیرین را محدود کنید. اما در صورتی که نمی توانید از وسوسه خوراکی های شیرین بگذرید، بعد از میل کردن شیرینی جات، حتما دهان خود را با آب بشویید تا بتوانید در زمان مناسب مسواک بزنید. همچنین تا دو هفته پس از انجام عمل جراحی از خوردن غذاهای ترد و سفت خودداری کنید. در عوض می توانید از غذاهای نرم مانند ماست، سوپ، اسموتی، پنیر، تخم مرغ خرد شده، بلغور جو دوسر، سس سیب، پوره سیب زمینی و غیره استفاده کنید.

اگر سیگار می کشید، مدتی قبل از انجام عمل سیگار کشیدن را کنار بگذارید یا استفاده از آن را محدود کنید. سیگار کشیدن احتمال شکست ایمپلنت دندان را افزایش می دهد چراکه مانع توانایی بدن برای بهبود و مبارزه با انواع عفونت ها می شود. برای سلامتی شما بهتر است که سیگار کشیدن را کنار بگذارید اما در صورتی که برای شما این کار غیر ممکن است، حداقل تا ۲ ماه پس از انجام عمل ایمپلنت از سیگار کشیدن و استفاده از تنباکو خودداری کنید تا بتوانید به احتمالا موفقیت ۹۵ درصدی ایمپلنت دندان برسید.

در صورتی که به عفونت ایملنت مبتلا شدیم چه باید کرد؟

در صورتی که به یکی از نشانه های عفونت ایمپلنت مبتلا شدید، زمان برای شما بسیار حیاتی خواهد بود. چشمپوشی از مشکل یا آرزوی این که در اثر گذر زمان مشکل شما برطرف خواهد شد، می تواند همه چیز را بدتر کند تا جایی که این امکان وجود دارد که عفونت در سایر نقاط بدن شما منتشر شود.

فورا با پزشک خود تماس بگیرید و از او زمانی برای ملاقات بخواهید. در صورتی که پزشک شما در دسترس نبود حتما یک پزشک متخصص دیگر را پیدا کنید تا بتواند پروسه درمانی شما را پیگیری کند. همچنین می توانید از پزشک خود بخواهید تا یکی از همکاران خودش را به شما معرفی کند تا آسودگی خاطر بیشتری در این رابطه داشته باشید.

به طور کلی با توجه به اینکه احتمال شکست ایمپلنت دندان بسیار کم است و طبق تحقیقات زیر ۱۰درصد می باشد، شما می توانید امیدوار باشید که بدون هیچ گونه مشکلی این عمل را پشت سر بگذارید و از مزایای فراوان آن بهره ببرید. با این وجود برخی فعالیت های ساده روزانه می تواند به شما کمک کند تا احتمال ابتلا به عفونت بعد از انجام ایمپلنت دندان را به حداقل برسانید و به نوعی از آن جلوگیری کنید. برای اینکه بتوانید ایمپلنتی موفق را پشت سر بگذارید حتما در رابطه با انتخاب پزشک معالج خود دقت کافی را داشته باشید چراکه تجربه پزشک یکی از عوامل تاثیر گذار بر موفقیت عمل ایمپلنت است.