آیا ایمپلنت باعث سرطان می شود؟!

رابطه سرطان و ایمپلنت

ایمپلنت دندان یکی از شیوه‌های دائمی برای جایگزین نمودن دندان ازدست‌رفته و اصلاح کردن طرح لبخند است. اما در مورد رابطه ایمپلنت و سرطان چه می‌دانید؟ آیا ایمپلنت باعث سرطان میشود؟

ایمپلنت درست کارکردی مثل دندان دارد. به شکلی که قسمت مخصوص پایه ایمپلنت جایگزین ریشه دندان در استخوان فک خواهد شد. به همین خاطر ایمپلنت نه‌تنها سرطان‌زا نخواهد بود بلکه به رشد و بهبود استخوان فک هم کمک فراوانی می‌کند و از تحلیل رفتن آن پیشگیری خواهد نمود. در ادامه سوال آیا ایمپلنت باعث سرطان میشود یا خیر را با مستندات علمی بررسی می کنیم.

کارسینومای دندانی چیست؟

متأسفانه یکی از باورهای نادرست و رایج در مورد ایمپلنت و سرطان میان جمعیت متقاضیان و بیماران کاندید ایمپلنت و کاشت دندان، مسئله سرطان‌زایی ایمپلنت و بالا رفتن ریسک ابتلا به کارسینومای دهان بعد از اقدام به این کار است.

کارسینوما یک نوع تومور زایی در سلول‌های سطحی و لایه بین اندام‌های گوناگون مانند بافت دهان و لثه است. ۹۵ درصد بیمارانی که به این عارضه دچار می‌شوند دخانیات و مشروبات الکلی به میزان زیادی مصرف می‌کنند و یا قبلاً از آن‌ها استفاده می‌کردند و ۵ درصد به علت ژنتیک، عفونت‌ها و مسائل مزمن دهان و دندان، سبک نادرست زندگی و استفاده زیاد از برخی داروهای شیمیایی به این عارضه دچار می‌شوند.

سلول‌هایی که در سطح و لایه‌های میانی پوست وجود دارند ازجمله سلول‌هایی هستند که در زمان کاشت ایمپلنت تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.

آیا ایمپلنت باعث سرطان می شود؟

ایمپلنت دیجیتال دندان یا جدیدترین تکنولوژی کاشت دندان چیست؟

چرا کارسینوما دهان با التهاب لثه اطراف ایمپلنت اشتباه گرفته می‌شود؟

التهاب لثه به‌عنوان یکی از مشکلات پس از ایمپلنت دندان، به شرایطی تلقی می‌شود که طی آن لثه‌ی پیرامون موضع ایمپلنت ورم خواهد کرد. با سفت‌تر شدن بافت نرم استخوان آغاز به تحریک شدن خواهد کرد. البته این مشکل بسیار نادر است و روش‌های درمانی متنوعی دارد.

البته در مورد ایمپلنت و سرطان باید گفت بسته به زمان تشخیص و آغاز درمان ایمپلنت بیمار می‌تواند به‌راحتی یا سخت نجات پیدا کند. اغلب التهاب لثه با کارسینومای دهانی اشتباه گرفته می‌شود و این نگرانی را ایجاد می‌کند که ایمپلنت دندان می‌تواند سرطان‌زا باشد و موجب بروز کارسینومای دهانی شود. همان‌گونه که قبل‌تر هم اشاره نمودیم طبق تحقیقات انجام شده تا به حال شواهدی مبنی بر این مسئله مطرح نشده است.

در التهاب لثه، پیرامون موضع ایمپلنت دچار تورم خواهد شد. افزون بر این هنگامی که به این تورم فشار وارد کنید سفت می‌شود و این مسئله استخوان را تحریک خواهد کرد. این مسئله در میان بیماران متعددی اتفاق می‌افتد و می‌توان آن را به‌راحتی درمان کرد.

درصورتی‌که این مسئله درست و سریع تشخیص داده شود و بیمار تحت درمان قرار بگیرد می‌توان ایمپلنت را حفظ نمود.

همان‌طور که گفتیم برخی مواقع نیز بعضی افراد سرطان و التهاب لثه را مشابه هم دانسته و هنگامی که شخص بیمار بعد از کاشت ایمپلنت دچار التهاب لثه می‌شود فکر می‌کند که سلول‌های او بعد از کاشت سرطانی شده‌اند.

درصورتی‌که این یک تفکر کاملاً غلط است. تحقیقات وسیعی در زمینه کاشت ایمپلنت دندان و ارتباط آن با سرطان انجام گرفته و نشان داده که ایمپلنت موجب بروز سرطان نمی‌شود.

ایمپلنت دندان برای جای خالی دندان

آیا سرطان می‌تواند دلیل عدم موفقیت ایمپلنت باشد؟

به‌طورکلی هیچ نوع تعامل و ارتباطی میان ایمپلنت و سرطان قسمت دهان دیده نشده است. مسائلی که می‌تواند ریسک عفونت و صدمه دیدن در ایمپلنت‌های دندانی را افزایش دهد می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• بیماران پس از کاشت و نصب ایمپلنت دندانی مراقبت‌های ضروری را انجام نمی‌دهند.
  • بیماران جراحی ایمپلنت خود را به دندان‌پزشک غیرحرفه‌ای و بی‌تجربه می‌سپارند که این جراحی را به شکل مناسب انجام نمی‌دهند. این مسئله موجب التهاب لثه‌ها و استخوان‌ فک و بروز مسائلی در دهان و دندان خواهد شد.
  • بیماران به علت صرف هزینه کم‌تر از مواد بی‌کیفیت و نامرغوب به‌عنوان ایمپلنت استفاده نموده‌اند. البته این مسئله به مقدار زیادی به پزشک هم وابسته است.

بر اساس مواردی که در بالا گفته شد می‌توان فهمید که با انتخاب بهترین فرد به‌عنوان پزشک و انجام مراقبت‌های موردنیاز پس از ایمپلنت برای بیماران سرطانی، احتمال ابتلا به سرطان به صفر خواهد رسید.

طبق بررسی های انجام شده توسط وبسایت cosmedicadental :

Patients considering dental implants should also consult with qualified dental professionals to assess their individual risk factors and determine the most suitable treatment plan. Dentists can provide personalized recommendations based on the patient’s oral health status and medical history.

بیمارانی که قصد کاشت ایمپلنت دندان را دارند باید با متخصصان دندانپزشک متخصص مشورت کنند تا ریسک های پیش رو را ارزیابی کرده و مناسب ترین روش درمانی را تعیین کنند. دندانپزشکان می توانند توصیه های شخصی را بر اساس وضعیت سلامت دهان و دندان و سابقه پزشکی به بیمار ارائه دهند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ایمپلنت دندان، دریافت مشاوره و نوبت، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

احتمال اینکه ایمپلنت باعث سرطان شود؛ چقدر است؟

در چندین سال گذشته بر اساس بالا رفتن سطح دغدغه‌ها و نگرانی‌های موجود در مورد ایمپلنت و سرطان، پژوهش‌ها و مطالعات آزمایشگاهی و دانشگاهی فراوانی در این زمینه انجام گرفته و عدم ابتلا به کارسینومای دهانی را اثبات کرده است.

نتایج به‌دست‌آمده از این پژوهش‌ها نشان داده است که ریسک ابتلا به سرطان دهانی بعد از انجام ایمپلنت و کاشت دندان پایین‌تر از ۰.۰۰۰۱۷ محاسبه شده و ابتلا به مسائل و بیماری‌های زمینه‌ای، عفونت‌های پنهان دهانی و خطر تحلیل رفتگی لثه را از اساسی‌ترین پارامترها و فاکتورهای تأثیرگذار در ابتلا به کارسینوماهای دهانی بعد از ایمپلنت اعلام کرده‌اند.

اگر نگرانی شما هنوز درباره ایمپلنت و سرطان و سرطان‌زا بودن این روش برطرف نشده است، از پزشک متخصص خود درخواست کنید تا توضیحات بیشتری را در اختیار شما بگذارد.

آیا ایمپلنت دندان های جلو امکان‌پذیر است؟

آیا ایمپلنت باعث سرطان میشود؟

برای پاسخ دقیقتر به این سوال که آیا ایمپلنت باعث سرطان میشود و با استناد به مدارک علمی و نتایج به‌دست‌آمده از تحقیقات وسیع در این حوزه به‌جرات می‌شود گفت سرطان‌زا بودن ایمپلنت و کاشت های مخصوص دندان، به‌طور کامل اشتباه بوده و در مواقع بسیار نادری اتفاق می افتد.

به‌صورت کلی آسیب‌دیدگی در قسمت اعصاب دندان و استخوان فک، تحلیل کم تا بسیار زیاد بافت‌های دهان، جدا شدن لثه به‌صورت راحت و آسان، خونریزی و خون‌مردگی بسیار زیاد تا خفیف، تورم لثه و عفونت‌های مخصوص دهان و دندان از مهم‌ترین عوارض جانبی به وجود آمده بعد از ایمپلنت‌های دندانی بوده و در برخی مواقع مانند ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت کنترل نشده، بیماری‌های انعقادی خون، درمان با استفاده از بعضی از داروها و عفونت‌های پنهان دهان به وجود خواهد آمد.

البته لازم به ذکر است انتخاب ایمپلنت به‌جای دندان‌هایی که ازدست‌رفته‌اند مطمئناً مناسب‌ترین راه‌حل برای شما خواهد بود؛ زیرا ایمپلنت‌های دندانی بهترین و شبیه‌ترین جانشین ممکن برای دندان‌های طبیعی هستند و دقیقه کارکردی مشابه به آن دارند.

احتمال اینکه ایمپلنت باعث سرطان شود؛ چقدر است؟

برای اطلاع از محدوده سنی ایمپلنت دندان مقاله بهترین سن برای ایمپلنت را مطالعه نمایید.

مهم‌ترین ریسک‌های عمل جراحی کاشت ایمپلنت و سرطان

از مهم‌ترین خطرات و عوارض پس از عمل جراحی کاشت ایمپلنت و سرطان می‌توان به مسائل زیر اشاره نمود:

ترک‌خوردگی یا شکستن تاج دندان؛ ایمپلنت و سرطان

ترک خوردن یا خرد شدن در قسمت تاج دندان یکی از عوارض بزرگ ایمپلنت است و به‌راحتی قابل‌حل نیست. برخی اوقات تنها راه‌حل جدا کردن تاج و تعویض کردن ایمپلنت دندان است ولی در بعضی مواقع استخوان باقی‌مانده دیگر استحکام موردنیاز برای نگهداری پایه ایمپلنت را ندارد؛ در این موقعیت در آغاز باید عمل جراحی پیوند استخوان برای فرد انجام شود و سپس پایه ایمپلنت تازه درون لثه کاشته شود.

مسئله ترک خوردن یا خرد شدن تاج ایمپلنت اغلب با تعویض یا ترمیم کردن قسمت تاج و اباتمنت از بین می‌رود.

شکستگی تاج دندان تنها روی جنبه زیبایی دندان تأثیر خواهد گذاشت و در قسمت پایه ایمپلنت تأثیری ندارد؛ بنابراین ترمیم تاج شکسته ایمپلنت آسان‌تر از شکستگی سایر اجزا آن خواهد بود.

جوش خوردن ناموفق ایمپلنت به استخوان فک

ثبات اولیه ایمپلنت دندان بعد از جراحی، مسئله مهمی برای مبحث ایمپلنت و سرطان است. استحکام کم ایمپلنت می‌تواند باعث عدم سازگاری و جوش خوردن در قسمت پایه ایمپلنت با استخوان فک شود و عوارض جانبی مثل التهاب لثه را به دنبال داشته باشد.

چون علائم بیماری التهاب لثه یا peri-implantities و سرطان بافت دهان شبیه به هم است؛ اغلب بیماران فکر می‌کنند که ایمپلنت موجب سرطان می‌شود درصورتی‌که این تفکر کاملاً غلط است.

ازآنجایی‌که استخوان پیرامون پست ایمپلنت آغاز به رشد خواهد کرد، همه قسمت‌های ایمپلنت را در برمی‌گیرد و استحکام اولیه را برای پایدار ماندن ایمپلنت را ایجاد می‌کند. این مسئله تا جایی ادامه پیدا خواهد کرد تا فاصله میان استخوان و ایمپلنت به کمترین میزان ممکن برسد و در پایان استحکام موردنیاز برای نصب تاج دندان برای دندان‌پزشک مهیا می‌شود.

اگر ایمپلنت به شکل مناسب با استخوان فک جوش نخورده باشد، سازگاری آن با لثه هم با مشکل مواجه می‌شود. به همین علت، پیش از انجام جراحی در مطب دندانپزشکی، به بیماران آنتی‌بیوتیک‌هایی داده می‌شود که یک‌سوم از ریسک عدم سازگاری ایمپلنت با لثه را پایین آورد.

جراحت و ایمپلنت

برخی اوقات امکان دارد در طول انجام عمل ایمپلنت در استخوان فک، بعضی از بافت‌های درون دهان مانند حفره میان آرواره‌ها، مرز میان فک پایین و زیر چانه، زبان، کانال آلوئول فک پایینی و لثه سوراخ یا دچار زخم شوند. اگر آرواره‌ها در زمان کاشت ایمپلنت زخمی شوند، امکان دارد در آینده مسائل و عفونت‌هایی در این قسمت ایجاد شود.

عفونت‌های دهانی

عفونت یکی دیگر از مشکلات کاشت ایمپلنت و سرطان است که در قسمت قرارگیری ایمپلنت با علائم متنوعی مانند تورم، زخم، حساسیت به اشعه و گرما و احساس خستگی در فرد تشخیص داده خواهد شد.

افزون بر این‌ها، عفونت می‌تواند به قسمت‌های دیگر بدن پیشروی کند و عفونت سیستمی نیز در بدن ایجاد کند. در چنین مواردی، مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند از به وجود آمدن عفونت پیشگیری کند.

ولی مسئله اینجاست که عفونت بعد از قرارگیری ایمپلنت به‌هیچ‌عنوان منجر به سرطان دهان نمی‌شود و درصورتی‌که در مراحل آغازین تشخیص داده شود؛ به‌آسانی درمان خواهد شد.

لق شدن ایمپلنت

لق شدن ایمپلنت در قسمتی که قرارگرفته، به معنای از دست دادن پایداری و مقاومت آن است؛ و احتیاج اقدامات پزشکی خواهد داشت.

لغزش استخوان بین ایمپلنت و دندان موجب به وجود آمدن تیزی‌های سیاه‌رنگ در بین دندان‌ها خواهد شد؛ که ازنظر ظاهری، اصلاً خوشایند نیستند و محافظت از آن‌ها را هم سخت دشوار خواهد کرد.

راهه‌ای پیشگیری از لق شدن ایمپلنت بسیار آسان است؛ و تنها کافی است مراقبت‌های موردنیاز در روزهای اولیه بعد از کاشت ایمپلنت و سرطان انجام شود. همچنین باید به میزان زیادی به بهداشت دهان و دندان هم توجه گردد.

درصد موفقیت کاشت ایمپلنت در بیماران سرطانی

افرادی که درگیر بیماری سرطان هستند، بدن ضعیفی دارند و معمولا ایمپلنت به روش سنتی برای آن‌ها انجام نمی‌شود. با این حال بیماران سرطانی که درگیر درمان هستند و تحت درمان شیمی درمانی یا پرتودرمانی قرار می‌گیرند، بهتر است کاشت ایمپلنت دندان خود را به زمان بهبود موکول کنند.به این ترتیب درصد موفقیت کاشت ایمپلنت در آن‌ها افزایش خواهد یافت.

درصد موفقیت کاشت ایمپلنت در بیماران سرطانی به دلیل خطراتی چون شکستگی، لق شدگی، عدم جوش خوردن پیچ ایمپلنت با استخوان فک، بروز عفونت و عدم بهبود آن پایین‌ است. اما دندانپزشک باید با انکولوژیست بیمار مشاوره داشته باشد تا با یک طرح درمان مناسب، میزان موفقیت ایمپلنت برای فرد سرطانی را محاسبه کند.

جمع بندی

همان‌طور که گفته شد شما باید برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های لثه از پزشک متخصص کمک بگیرید. کلینیک دندان‌پزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری یکی از معتبرترین کلینیک‌های تهران در زمینه کاشت ایمپلنت است که بهترین خدمات را به شما عزیزان ارائه می‌دهد.

آیا سرطان یکی از ریسک‌های کاشت ایمپلنت است؟

خیر، ایمپلنت ارتباطی با سرطان ندارد.

برای انجام کاشت ایمپلنت شرایط سنی خاصی لازم است و دوام و ماندگاری ایمپلنت چقدر است؟

کاشت ایمپلنت شرایط و محدودیت سنی خاصی ندارد و ماندگاری آن مادام العمر است.

چطور می‌توان اطمینان حاصل کرد ایمپلنت دندان باعث سرطان نمی‌شود؟

اگر این فرایند به درستی انجام شود و پس از آن دهان، دندان و لثه سالم باشند هیچ دلیلی برای مبتلا شدن به سرطان وجود ندارد.

سرطان از عوارض کاشت ایمپلنت محسوب می‌شود؟

خیر، تاکنون هیچ‌گونه عوارضی مربوط به سرطان در کاشت ایمپلنت دیده نشده است.