ایمپلنت برای افراد سیگاری قابل انجام است؟

ایمپلنت برای افراد سیگاری
ایمپلنت

اشتراک‌گذاری

سیگار کشیدن علاوه بر ضررهایی که برای سلامتی افراد دارد؛ باعث آسیب به‌سلامت و زیبایی دندان‌ها می‌شود. زردی و پوسیدگی دندان در افراد سیگاری و از دست دادن دندان ها موجب روی آوردن این افراد به جراحی ایمپلنت می‌شود. مشکلاتی در کاشت ایمپلنت برای افراد سیگاری وجود دارد؛ اما با انجام اقداماتی قبل و بعد از کاشت ایمپلنت می‌توانند مشکلات و محدودیت‌ها را برطرف ساخته و مدت‌زمان طولانی‌تری از ایمپلنت دندانی استفاده کنند.

بسیاری از مصرف‌کنندگان دخانیات، متقاضی کاشت ایمپلنت دندان بوده و آگاهی از تاثیرات سیگار بر انجام ایمپلنت برای این افراد حائز اهمیت است. در این مقاله به بررسی شرایط ایمپلنت برای افراد سیگاری می‌پردازیم، بنابراین تا انتها با ما همراه باشید.

آیا امکان کاشت ایمپلنت برای افراد سیگاری وجود دارد؟

کاشت ایمپلنت دندان برای افراد سیگاری امکان‌پذیر است؛ اما روند انجام ایمپلنت و مراقبت‌های بعدازآن برای این افراد متفاوت است. سیگار کشیدن می‌تواند خطرات مرتبط بر ایمپلنت دندان را افزایش دهد و باعث عدم موفقیت آن گردد. اشخاص سیگاری باید عادات و سبک زندگی خود را تغییر داده و به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت بیشتری دهند؛ همچنین انتخاب بهترین متخصص ایمپلنت دندان در تهران برای کاشت ایمپلنت، اهمیت بسزایی دارد.

ایمپلنت دیجیتال دندان (Digital implant surgery) از روش های نوین جراحی ایمپلنت است که از فناوری کامپیوتری ۳بعدی برای بررسی وضعیت استخوان در فک و موقعیت عصب دندان استفاده می‌کند.

تأثیر سیگار بر موفقیت ایمپلنت دندان چقدر است؟

درصد موفقیت ایمپلنت دندان در همه‌ی افراد سیگاری یکسان نیست؛ زیرا نیکوتین و تنباکو موجود در سیگار تأثیرات منفی بر کاشت ایمپلنت دارند. تأثیرات سیگار بر ایمپلنت دندان عبارت‌اند از:

بیماری لثه و تحلیل استخوان فک

نیکوتین موجود در سیگار موجب آسیب به بافت‌های داخلی دهان و دندان شده و بر روی عملکرد غدد بزاقی تأثیر می‌گذارد. کاهش تولید بزاق باعث خشکی دهان، افزایش رشد باکتری‌ها و پوسیدگی دندان می‌شود. همچنین بیماری لثه و تحلیل استخوان فک از عوارض مصرف سیگار است. تحلیل استخوان فک به‌مرور زمان موجب لق شدن و افتادن ایمپلنت می‌شود؛ بنابراین سلامت بافت لثه و استخوان فک تأثیر زیادی بر موفقیت کاشت ایمپلنت دارد. برای اطلاعات بیشتر مقاله درمان لثه تحلیل رفته بدون جراحی را مطالعه کنید.

تاخیر در جوش خوردن پایه ایمپلنت و استخوان فک

ایمپلنت دندان نیازمند شکافته شدن فک است. نیکوتین، سرعت جوش خوردن پایه ایمپلنت و استخوان فک را کاهش می‌دهد و اگر پایه به استخوان فک خوش نخورد امکان کاشت ایمپلنت وجود ندارد. این موضوع به چالش جدی برای ایمپلنت در افراد سیگاری تبدیل‌شده است. میدانیم سیستم ایمنی بدن تأثیر زیادی در سرعت بهبود زخم دارد.

نیکوتین موجود در سیگار موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن و کاهش خون‌رسانی به بافت‌ها و استخوان‌ها می‌شود؛ بنابراین زخم‌های حاصل از کاشت ایمپلنت دندان در افراد سیگاری دیرتر ترمیم‌شده و یا امکان دارد هیچ‌گاه ترمیم نشوند. بهبود نیافتن زخم‌های حاصل از ایمپلنت در مدت‌زمان طولانی باعث عفونت لثه می‌شود و نه تنها برای ایمپلنت در افراد سیگاری بلکه برای تمام عمل‌های جراحی این افراد مشکل ایجاد می‌کند.

بروز عفونت و التهاب لثه و تحلیل رفتن استخوان فک

علاوه بر تأثیرهای منفی که نیکوتین بر روی غدد بزاقی، سرعت جوش خوردن و تضعیف سیستم ایمنی بدن دارد؛ عدم رعایت بهداشت دهان و دندان در افراد سیگاری باعث ایجاد جرم دندان، عفونت و التهاب لثه و تحلیل استخوان فک می‌شود.

برای مشاوره رایگان ایمپلنت و دریافت نوبت، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵ – ۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

عارضه حفره خشک بعد از ایمپلنت دندان در افراد سیگاری

مهم‌ترین مشکلی که در اثر کاشت ایمپلنت برای افراد سیگاری ایجاد می‌شود، عارضه حفره خشک است. در ادامه به نقل از سایت healthline، عارضه حفره خشک توضیح داده می‌شود.

When a tooth is removed from the bone and gums, a blood clot forms to protect the hole in your gums as it heals. If it does not form properly or becomes dislodged, it can create a dry socket. Dry socket is also called alveolar osteitis.

Dry sockets can leave the nerves and bone in your gums exposed, so it’s important to seek dental care. It can be incredibly painful, and if left untreated, it can lead to complications, including:

delayed healing

infection in the socket

infection that spreads to the bone

حفره خشک از عوارض جانبی کشیدن دندان محسوب می‌شود. ایجاد لخته خون پس از کشیدن دندان برای ترمیم لثه و استخوان فک ضروری است. اگر این لخته به‌درستی شکل نگیرد یا از جای خود جدا شود؛ یک حفره خشک ایجاد می‌شود. حفره خشک یا استئیت آلوئولی فوق‌العاده دردناک بوده و باعث آسیب به اعصاب و استخوان فک می‌گردد. علائم ایجاد عارضه حفره خشک شامل درد شدید پس از کشیدن دندان در چند روز متوالی و قابل‌مشاهده بودن استخوان در محل کشیدن دندان است.

در صورت عدم درمان عارضه حفره خشک، عوارضی مانند تأخیر در بهبودی، عفونت در حفره و سرایت عفونت به استخوان ایجاد می‌گردد؛ بنابراین مراقبت‌های بعد از کشیدن دندان برای کاشت ایمپلنت در همه‌ی افراد به‌خصوص افراد سیگاری بسیار مهم است.

مراقبت‌های لازم برای کاشت ایمپلنت در افراد سیگاری

افراد سیگاری با رعایت نکات مراقبتی می‌توانند باعث سلامت و دوام ایمپلنت خود شوند. بهترین روش برای مراقبت از ایمپلنت دندان، ترک سیگار و سایر دخانیات است. سعی کنید ابتدا با روش‌های اصولی استعمال سیگار را کاهش داده و سپس ترک کنید. اگر قادر به ترک آن نیستید؛ حداقل یک هفته قبل از ایمپلنت و دو ماه بعد از کاشت آن اصلاً سیگار نکشید تا خطرات مرتبط با ایمپلنت مانند عفونت و التهاب لثه کاهش یابد.

بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید و به‌طور مرتب از مسواک، نخ دندان و دهان‌شویه استفاده کنید. رعایت دستورالعمل‌های دندان‌پزشک نقش مهمی در بهبودی خواهد داشت.

اگر بعد از بهبودی اولیه ایمپلنت دندان بازهم سیگار می‌کشید، قرقره آب بعد از هر بار سیگار کشیدن را فراموش نکنید. همچنین مراجعه منظم به دندان‌پزشک جهت بررسی سلامت ایمپلنت در افراد سیگاری بیشتر از سایر افراد توصیه می‌شود. از دیگر نکات مراقبتی می‌توان به مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی اشاره کرد؛ زیرا موجب سلامت دهان و دندان می‌شوند.

جمع‌بندی

کاشت ایمپلنت در افراد سیگاری با چالش‌ها و مشکلاتی متعددی همراه است. بهترین راه برای موفقیت ایمپلنت در این افراد، ترک سیگار بوده و اگر قادر به ترک آن نیستید؛ حداقل مصرف سیگار را محدود کنید. توجه داشته باشید که دوران نقاهت کاشت ایمپلنت برای افراد سیگاری طولانی‌تر از سایر افراد می‌باشد. این مقاله توسط کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری تهیه‌شده است. در صورت وجود هرگونه سوال در مورد ایمپلنت دیجیتال دندان با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

منابع : anveli.dental ، www.ncbi.nlm.nih.gov

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button