ایمپلنت دندان برای چه کسانی مناسب نیست؟

ایمپلنت دندان برای چه کسانی مناسب نیست؟
ایمپلنت

اشتراک‌گذاری

جای خالی دندان‌های از دست رفته، علاوه بر چهره زشتی که دارد باعث کاهش اعتماد به نفس افراد می‌شود. ایمپلنت دندان یکی از بهترین و مطمئن‌ترین راه‌ها برای درمان جای خالی دندان‌ها است.

از طرفی افرادی که استخوان فک ناکافی یا ضعیف دارند، یا افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی، بیماری‌های خونی و سیستم ایمنی ضعیف، به علت ریسک عفونت و مشکلات جراحی، ممکن است نتوانند از ایمپلنت دندان استفاده کنند.

تشخیص نهایی و انتخاب درست برای نصب ایمپلنت دندان باید توسط دندانپزشک متخصص انجام شود. او با بررسی جامع وضعیت شما و در نظر گرفتن عوامل مختلف، بهترین راهکار را پیشنهاد می دهد. در ادامه این مقاله درباره اینکه ایمپلنت دندان برای چه کسانی مناسب نیست مفصل صحبت می‌کنیم.

اگر فرصت مطالعه کل مقاله را ندارید، با کلیک روی خلاصه مقاله، اطلاعات مفیدی کسب کنید.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت یک میله فلزی است که جایگزین دندان شما در فک می‌شود. ایمپلنت از اجزای مختلفی تشکیل می‌شود و پروسه اجرای آن، یکی از طولانی‌ترین روش‌های درمانی در دندانپزشکی محسوب می‌شود. البته ماحصل این پروسه طولانی، یک جایگزین عالی برای دندان‌های از دست رفته است.

در روند اجرای ایمپلنت دندان، ابتدا دندانپزشک ایمپلنت را در استخوان فک قرار داده و به آن زمان می‌دهد تا با استخوان فک به خوبی جوش بخورد. پس از اینکه میله به خوبی درون استخوان فک جای گرفت، نوبت نصب تاج و هیلینگ ایمپلنت می‌رسد. در نهایت شما یک جایگزین کاملا طبیعی در جای خالی دندان از دست رفته خود خواهید داشت.

ایمپلنت دندان به عنوان روش استاندارد درمان جای خالی دندان به شمار می‌رود. کاشت ایمپلنت دندان جلو یک سری محدودیت‌هایی دارد که دندانپزشک با درنظرگرفتن آن‌ها برای کاشت اقدام می‌کند.

انواع ایمپلنت‌های دندان

ایمپلنت دندان از نظر قطر، اندازه، جایگاه در استخوان فک و مراحل درمان به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود. در این بخش به معرفی انواع ایمپلنت‌های دندانی می‌پردازیم:

انواع ایمپلنت از نظر مراحل درمان

ایمپلنت از نظر مراحل درمان، به ۳ نوع تقسیم می‌شود:

  • ایمپلنت فوری

در روش ایمپلنت فوری دندان، کاشت ایمپلنت بلافاصله بعد از کشیدن دندان انجام می‌شود. یعنی در همان جلسه‌ای که دندان کشیده می‌شود، دندانپزشک میله ایمپلنت را درون استخوان فک قرار داده و روکش را روی آن می‌گذارد. روکش ایمپلنت فوری یک روکش موقتی بوده و نباید به آن فشار وارد کنید. بعد از گذشت چند ماه و اتصال کامل ایمپلنت به استخوان فک، روکش اصلی نصب می‌شود.

  • ایمپلنت یک مرحله‌ای

در روش ایمپلنت یک مرحله‌ای شما تنها یک بار جراحی انجام می‌دهید. به این ترتیب ایمپلنت پس از جراحی درون فک جایگذاری و روی آن با پیچ درپوش بسته شده، اما لثه روی ایمپلنت کشیده نمی‌شود. در نتیجه پس از گذشت چند ماه، برای اتصال روکش نیازی به جراحی دوباره برای بازکردن لثه نیست.

  • ایمپلنت دو مرحله‌ای

در ایمپلنت دو مرحله‌ای، دو بار جراحی انجام می‌شود. یک بار برای قرارگیری ایمپلنت درون استخوان فک، و یک بار هم برای بازکردن لثه و اتصال روکش. البته جراحی مربوط به بازکردن لثه، جراحی سختی نیست و دوره نقاهت آن کوتاه است. مزیت ایمپلنت دو مرحله‌ای در مقایسه با ایمپلنت یک مرحله‌ای در این است که روی ایمپلنت کاملا بسته شده و خطر آلودگی و فشار به حداقل می‌رسد.

بهترین سن برای کاشت ایمپلنت دندانی

ایمپلنت یک روزه دندان یکی از روش های متفاوت ایمپلنت دندان است که در آن تمام مراحل ایمپلنت دندان در یک جلسه صورت می‌گیرد.

انواع ایمپلنت دندان از نظر روش کاشت و موقعیت در استخوان فک

ایمپلنت دندان از نظر روش کاشت به ۴ نوع تقسیم می‌شود:

  • ایمپلنت داخل استخوانی یا اندواستیل که خود انواع مختلفی دارد: پیچی شکل، تیغه‌ای و عرضی.
  • ایمپلنت روی استخوانی یا ایمپلنت ساب پریو استیل

انواع ایمپلنت دندان از نظر قطر و اندازه

انواع ایمپلنت دندان از نظر قطر عبارتند از:

  • ایمپلنت استاندارد
  • ایمپلنت پهن
  • مینی ایمپلنت

برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره برای ایمپلنت دندان، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵ – ۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

آیا سن حداقلی برای کاشت ایمپلنت دندان وجود دارد؟

برای کاشت ایمپلنت محدودیت سنی وجود دارد. همان‌طور که می‌دانید استخوان فک و به طور کلی اسکلت صورت تا ۱۸ سالگی رشد می‌کند و سن مناسب ایمپلنت دندان بعد از ۱۸ سالگی است. به این ترتیب پیش از سن ۱۸ سالگی امکان کاشت ایمپلنت وجود ندارد. اگر قبل از سن ۱۸ سالگی کاشت ایمپلنت صورت گیرد، ایمپلنت‌ها کوتاه‌تر از دندان‌های عادی خواهند بود.

همچنین گاهی اوقات کاشت ایمپلنت قبل از ۱۸ سالگی‌ می‌تواند رشد اسکلتال صورت را مختل کرده و باعث بدشکلی آن شود. این در حالی است که در کاشت ایمپلنت بعد از ۱۸ سالگی، هیچ کدام از این مشکلات و خطرات وجود ندارند.

امروزه روش‌های ایمپلنت دیجیتال دندان هم وجود دارند که درصد موفقیت بالاتری دارند. کاشت ایمپلنت دیجیتال یکی از جدیدترین روش‌های درمان ایمپلنت است که در کلینیک دکتر نصیری ارائه می‌شود.

عکس ایمپلنت دندان در کلینیک دکتر نصیری

چه کسانی کاندید ایمپلنت دندان نیستند؟

ایمپلنت بهترین روش درمانی برای پرکردن جای خالی دندان‌ها است، اما همه افراد کاندید این روش نیستند. برخی افراد به دلیل مشکلاتی کاندید ایمپلنت دندان نیستند. اگر مشکلات زیر را دارید، به احتمال زیاد کاندید مناسبی برای کاشت ایمپلنت دندان نیستید:

  • ابتلا به دیابت
  • سن زیر ۱۸ سال
  • مصرف دخانیات از جمله سیگار، قلیان و تنباکو
  • مصرف نوشیدنی‌های الکلی
  • تحت پرتودرمانی سرطان
  • تراکم کم استخوان فک
  • ابتلا به بیماری‌های قلبی
  • بارداری
  • ابتلا به پوکی استخوان
  • عفونت فعال دندان یا لثه و بهداشت ضعیف دهان و دندان
  • نقص سیستم ایمنی

اگر هر کدام از شرایط گفته شده را دارید، احتمال شکست درمان ایمپلنت در شما بالا است. دندانپزشک قبل از انجام ایمپلنت تمام شرایط فرد را ارزیابی می‌کند و در صورت وجود هر یک شرایط بالا، از روش‌های دیگر مثل بریج برای درمان جای خالی دندان استفاده خواهد کرد. بریج دندان در واقع یک دندان مصنوعی است که برای پر کردن جای خالی دندانی که از دست رفته است به صورت ثابت قرار میگیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله آیا ایمپلنت باعث سرطان میشود را مطالعه کنید.

فیلم ایمپلنت دندان

برای درک بهتر فرآیند ایمپلنت دندان فیلم مراحل ایمپلنت دندان در دندانپزشکی دیجیتال در تهران را مشاهده نمایید.

درصد موفقیت ایمپلنت دندان

کاشت ایمپلنت دندان، به عنوان یکی از موفق‌ترین روش‌های درمانی در دندانپزشکی شناخته می‌شود. درصد موفقیت ایمپلنت دندان به طور کلی بالای ۹۸ درصد تخمین زده می‌شود. ایمپلنت دندان یک روش دائمی بوده و اگر به خوبی از ایمپلنت دندان خود مراقبت کنید، می‌توانید تا آخر عمر بدون هیچ مشکلی از آن استفاده کنید.

لازم به ذکر است عفونت ایمپلنت دندان که در شمار مهم ترین خطرات ایمپلنت دندان است بسیار نادر می باشد. خوشبختانه عفونت ایمپلنت دارای نشانه های مشخصی است که شما و متخصص ایمپلنت دندان می توانید آن ها را تشخیص دهید. راه هایی نیز وجود دارد که بتوانید از آن ها جلوگیری کنید و بتوانید در درمان آن نیز کوشا باشید.

جهت یافتن بهترین متخصص ایمپلنت دیجیتال می‌توانید به نمونه کارهای قبلی پزشک موردنظر خود نگاهی بیندازید.

آیا بیمه هزینه های ایمپلنت دندان را پوشش می‌دهد؟

یکی از سوالات مهمی که درباره کاشت ایمپلنت دندان وجود دارد این است که آیا بیمه هزینه مربوط به ایمپلنت دندان را پوشش می‌دهد؟ ایمپلنت یک روش درمانی بسیار گران است و هزینه بالایی دارد. همین مساله باعث شده تا بسیاری از افراد نتوانند از این روش درمانی استفاده کنند و روش‌های دیگر مثل بریج را انتخاب کنند.

پرداخت هزینه‌های مربوط به ایمپلنت، به طور کلی جزو هزینه‌های بیمه تکمیلی محسوب نمی‌شود. اما بیمه تکمیلی برخی ارگان‌ها و سازمان‌ها هزینه ایمپلنت دندان را پوشش می‌دهند.

قبل و بعد ایمپلنت دیجیتال دکتر نصیری

بریج دندان بهتر است یا ایمپلنت؟ را اینجا مطالعه کنید.

چگونه بفهمیم که برای کاشت ایمپلنت شرایط مناسبی داریم؟

برای کاشت ایمپلنت دندان چند شرط هم لازم است. اگر این شروط را داشته باشید، می‌توانید ایمپلنت دندان انجام دهید. این شرایط عبارتند از:

  • سلامت لثه‌ها

بعد از استخوان فک، لثه‌های دومین حامی مهم دندان‌ها هستند. به این ترتیب ایمپلنت علاوه بر استخوان، به حمایت لثه‌ها هم نیاز دارد. لثه‌ها ریشه دندان را از معرض دید خارج کرده و از ورود باکتری‌ها و عفونت به آن جلوگیری می‌کنند. زمانی که لثه‌ها سالم نباشند و به بیماری پریودنتال مبتلا باشید، احتمال شکست کاشت ایمپلنت بسیار بالا است. بنابراین یکی از شروط لازم برای کاشت ایمپلنت، داشتن لثه‌های سالم است.

  • تراکم بالای استخوان فک

پایه ایمپلنت درون استخوان فک قرار می‌گیرد و با آن جوش می‌خورد. برای اینکه پایه ایمپلنت به خوبی به استخوان فک جوش بخورد، باید تراکم استخوانی بالایی داشته باشید. اگر بافت استخوان کم یا نرم (ابتلا به پوکی استخوان) باشد، استخوان فک نمی‌تواند پایه ایمپلنت را به خوبی حفظ کند. به این ترتیب احتمال شکست کاشت ایمپلنت و بروز عوارض ایمپلنت دیجیتال بسیار بالا می‌رود. بنابراین بسیار مهم است که برای ارزیابی سلامت و تراکم استخوان برای کاشت ایمپلنت به یک جراح معتبر و با تجربه مراجعه کنید.

  • نگهداری و مراقبت از ایمپلنت

سومین شرط برای کاشت ایمپلنت دندان، تعهد به نگهداری و مراقبت درست از ایمپلنت است. مراقبت از کاشت ایمپلنت شامل مسواک زدن، کشیدن نخ دندان و مراجعه منظم به دندانپزشکی برای چکاپ است. بنابراین اگر فکر می‌کنید می‌توانید در انجام این مراقبت‌ها متعهد باشید، شرایط کاشت ایمپلنت دندان را دارید.

جمع بندی

ایمپلنت های دندانی در برخی موارد ممکن است برای بعضی افراد مناسب نباشند. بروز عفونت‌ها و بالا پایین رفتن قیمت ایمپلنت، یا عدم برخورداری از شرایط مناسب برای جراحی نیز برخی از این عوامل هستند. در نهایت، همیشه قبل از تصمیم گیری در مورد ایمپلنت دندان، بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که آیا استفاده از ایمپلنت برای شما مناسب است یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button