عوارض ایمپلنت دیجیتال

عوارض ایمپلنت دیجیتال دندان
دندانپزشکی دیجیتال

اشتراک‌گذاری

ایمپلنت دیجیتال نوع جدیدی از کاشت ایمپلنت‌های دندانی است که در آن پروسه کاشت، طراحی و قالبگیری از دندان‌ها با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری و طراحی صورت می‌گیرد. در روش کاشت ایمپلنت دیجیتال دندان استفاده از تکنولوژی‌های جدید هم باعث افزایش سرعت روند درمان شده و هم دقت و ظرافت کار را افزایش داده است. امروزه بسیاری از افرادی که به دلایلی نمی‌توانند از کاشت ایمپلنت معمولی استفاده کنند، متقاضی کاشت ایمپلنت دیجیتال هستند.

ایمپلنت دندان به روش دیجیتال مزایای زیادی از جمله ظاهر زیبا و طبیعی، استحکام بالا، ماندگاری طولانی، بدون درد و خونریزی دارد. این روش هم چون سایر روش‌های درمانی معایب و عوارضی هم دارد و شناخت عوارض ایمپلنت دیجیتال پیش از شروع درمان به تصمیم‌گیری درست کمک می‌کند.

ایملنت دیجیتال چیست؟

شاید تصور کنید که ایمپلنت دیجیتال، تفاوت زیادی در ساختار و شکل با ایمپلنت‌های معمولی دارد اما اینطور نیست. ایمپلنت دیجیتال همانند ایمپلنت‌های معمولی از سه بخش اصلی و مهم روکش، پایه و اباتمنت تشکیل می‌شود و چیزی بیشتر یا کمتر از ایمپلنت معمولی ندارد. تفاوت اصلی در کاشت ایمپلنت دیجیتال و معمولی در ابزارها و تجهیزات مورد استفاده در آن‌ها است. دندانپزشک برای کاشت ایمپلنت دیجیتال از نرم افزارها و فناوری‌های جدیدی استفاده می‌کند که در روش کاشت ایمپلنت سنتی هیچ گاه استفاده نمی‌شوند.

استفاده از فناوری‌های دیجیتال در روش کاشت ایمپلنت دیجیتال باعث افزایش سرعت، دقت و همچنین جلوگیری از بروز عوارض و خطاهای دندانپزشک می‌شود. روش کاشت ایمپلنت دیجیتال برای همه افراد قابل استفاده است، اما کسانی که نمی‌توانند از ایمپلنت سنتی استفاده کنند گزینه‌های اصلی برای کاشت ایمپلنت دیجیتال هستند.

عوارض ایمپلنت دیجیتال

ایمپلنت دیجیتال درصد موفقیت بالایی دارد و با کمترین عارضه جانبی همراه است. بیشتر عوارض ایمپلنت دیجیتال به دلیل روش درمان غیراصولی توسط دندانپزشک یا رعایت نکردن مراقبت‌های بعد از درمان اتفاق می‌افتند. در ادامه برخی از مهم‌ترین عوارض ایمپلنت دیجیتال را توضیح می‌دهیم:

  1. بروز عفونت

اگر نصب ایمپلنت دیجیتال به درستی انجام نشود، احتمال بروز عفونت و آبسه وجود دارد. همچنین در صورتی که بعد از کاشت ایمپلنت بهداشت دهان و دندان را رعایت نکنید، عفونت ایجاد خواهد شد. برای درمان آبسه دندان در سریعترین زمان به دندانپزشکی مراجعه کنید.

  1. کبودی 

کبودی عارضه‌ای عمومی و غیرنگران کننده است که هم در ایمپلنت معمولی و هم در ایمپلنت دیجیتال اتفاق می‌افتد. علت کبودی، جراحی و برش لثه است و معمولا بدون نیاز به درمان بعد از گذشت ۲ تا ۳ روز کاملا از بین می‌رود.

  1. التهاب و قرمزی لثه

ایجاد برش در لثه و جاگذاری فیکسچر ایمپلنت باعث بروز التهاب و قرمزی لثه می‌شود. این عارضه کاملا طبیعی بوده و نیازی به نگرانی ندارد.

  1. آسیب به لثه یا عصب دندان‌های مجاور

از عوارض نادر و البته جدی کاشت ایمپلنت دیجیتال آسیب به لثه و عصب دندان‌های کناری است. گاهی فشار و ایجاد برش در لثه برای کاشت ایمپلنت منجر به آسیب دیدن عصب و لثه می‌شود. اگر کاشت ایمپلنت باعث آسیب عصب دندان‌ها شده باشد با درد شدید و ضربان‌دار همراه است. اگر بعد از کاشت ایمپلنت دیجیتال درد شدید و ضربان‌داری را تجربه کردید، حتما این موضوع را با دندانپزشک خود در میان بگذارید.

  1. شکستن پایه ایمپلنت

از دیگر عوارض ایمپلنت دیجیتال، شکستن پایه ایمپلنت و افتادن آن است. این عارضه بسیار نادر بوده و دلیل اصلی آن، استفاده از برندهای بی کیفیت و نصب غیراصولی پایه ایمپلنت است. برای جلوگیری از بروز این عارضه حتما دندانپزشک مدنظر برای کاشت ایمپلنت دیجیتال خود را با دقت انتخاب کنید.

  1. عدم اتصال پایه ایمپلنت به استخوان فک

گاهی به دلایلی چون بروز واکنش‌های حساسیتی، نداشتن تراکم استخوان کافی یا کیفیت پایین ایمپلنت مورد استفاده، پایه ایمپلنت به استخوان فک جوش نمی‌خورد و درمان با شکست مواجه می‌شود. برای جلوگیری از این عارضه باید تمام بیماری‌های زمینه‌ای، داروهایی که می‌خورید و شرایط خود را مو به مو به دندانپزشک خود شرح دهید. همچنین در مورد بهترین برند ایمپلنت دیجیتال دندان تحقیق کرده و از دندانپزشک خود بخواهید از بهترین برندها برای کاشت ایمپلنت شما استفاده کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره ایمپلنت دندان و نوبت گیری، با متخصص ایملپنت دیجیتال در کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵ – ۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

شرایط سنی برای ایمپلنت دیجیتال چیست؟

سن مناسب ایمپلنت دندان، دقیقا مشابه با شرایط سنی کاشت ایمپلنت به روش معمولی است. کاشت ایمپلنت دندان بهتر است از سن بعد از بلوغ یعنی ۱۸ تا ۲۰ سالگی به بعد انجام شود. دلیل این امر، این است که در طی کاشت ایمپلنت دندان جلو قرار است استخوان فک سوراخ شود و باید رشد آن کامل شده باشد.

پیش از بلوغ، رشد استخوان فک هنوز ادامه دارد پس هر گونه اقدام تهاجمی روی آن می‌تواند برخی از عوارض ایمپلنت دیجیتال را به همراه داشته باشد. اگر هنوز به سن بلوغ نرسیده اید و می‌خواهید جای خالی دندان‌هایتان را پر کنید، می‌توانید از روش‌های جایگزین همچون بریج دندان استفاده کنید.

عوارض مرتبط با ایمپلنت دیجیتال دندان

ایمپلنت دیجیتال برای چه کسانی مناسب‌‌تر است؟

همان طور که در مقالات قبلی توضیح دادیم، برخی از افراد به دلایلی نمی‌توانند از کاشت ایمپلنت سنتی برای پرکردن جای خالی دندان‌های خود استفاده کنند. با فناوری کاشت ایمپلنت دیجیتال در کلینیک دندانپزشکی دکتر نوشین نصیری، دیگر خبری از این محدودیت‌ها نیست و همه می‌توانند از این روش درمانی استفاده کنند. ایمپلنت دیجیتال برای افراد زیر، بهترین گزینه است:

  • افرادی که دهان و لثه‌هایشان از سلامت نسبی برخوردار هستند.
  • افرادی که استخوان فک‌شان تراکم کافی برای کاشت ایمپلنت را دارد.
  • افرادی که بهداشت دهان و دندان‌هایشان را رعایت می‌کنند.
  • افرادی که به بیماری‌های قلبی یا فشار خون مبتلا هستند.
  • افرادی که دیابت خود را کنترل کرده اند.
  • افرادی که می‌خواهند در سریع‌ترین زمان ممکن جای خالی دندان‌هایشان را پر کنند.
  • افرادی که عرض و ارتفاع استخوان فک‌شان کم است.

تفاوت ایمپلنت دیجیتال و ایمپلنت معمولی

ازجمله تفاوت ایمپلنت دیجیتال و ایمپلنت معمولی این است که میزان برش لثه و خونریزی در ایمپلنت معمولی بسیار بیشتر از ایمپلنت دیجیتال است.  برای ایمپلنت معمولی تنها معاینه اولیه و بررسی عکس‌های رادیوگرافی کفایت می‌کند. اما در کاشت ایمپلنت دیجیتال تصاویر رادیوگرافی توسط نرم افزارهای پیشرفته کاملا مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرند. همچنین مدل سه بعدی اولیه طرح لبخند بعد از کاشت ایمپلنت توسط نرم افزارهای طراحی تهیه شده و بیمار می‌تواند تغییرات قبل و بعد را مشاهده کند.

دوره بهبودی لثه در ایمپلنت سنتی طولانی تر از ایمپلنت دیجیتال است. همچنین ایمپلنت‌های دیجیتال به دلیل استفاده از نرم افزارهای طراحی سه بعدی، ظاهری طبیعی‌تر و زیباتر از ایمپلنت سنتی دارند.

در ایمپلنت دیجیتال نصب فیکسچر تنها با ایجاد یک سوراخ در لثه انجام می‌شود. اما در ایمپلنت معمولی لثه به صورت طولی برش داده شده و سپس فیکسچر درون آن قرار می‌گیرد. کاشت ایمپلنت دیجیتال بین ۱۵ الی ۳۰ دقیقه زمان می‌برد، اما کاشت ایمپلنت سنتی فرایند زمان‌بری است که معمولا چند ساعت طول می‌کشد. در شیوه دیجیتال سرعت انجام عملیات به حداقل می رسد و معمولا میگویند ایمپلنت یک روزه انجام می شود.

بعد از کاشت ایمپلنت دیجیتال پس از مدت کوتاهی می‌توان زندگی عادی را از سر گرفت، اما در ایمپلنت سنتی به دلیل بخیه و برش‌های عمیق لثه، بهبودی طولانی‌تر است. سرعت و دقت عملکرد دندانپزشک نیز در روش ایمپلنت دیجیتال بسیار بیشتر از کاشت ایمپلنت سنتی است. برای کاشت ایمپلنت سنتی باید به مراتب بیشتری به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید، اما در روش کاشت ایمپلنت دیجیتال تنها یک بار مراجعه به کلینیک دندانپزشکی کافی است.

قیمت ایمپلنت دیجیتال چقدر است؟

قیمت ایمپلنت دیجیتال اولین و مهم‌ترین دغدغه بسیاری از بیماران هنگام مراجعه به کلینیک‌های دندانپزشکی است. همان طور که می‌دانید، روش درمان کاشت ایمپلنت جزو گران‌ترین خدمات درمانی در دندانپزشکی به شمار می‌رود. اما در روش کاشت ایمپلنت دیجیتال استفاده از فناوری‌های جدید و نرم‌افزارهای کامپیوتری باعث شده تا این روش درمانی پرهزینه‌تر از روش سنتی باشد.

هزینه ایمپلنت دیجیتال بسته به شرایط فرد، برند ایمپلنت و فناوری‌های استفاده شده در روند درمان در سال ۱۴۰۲، ۱۳ تا ۳۰ میلیون تومان تخمین زده می‌شود. برای اطلاع از قیمت دقیق ایمپلنت دیجیتال حضوری به کلینیک دندانپزشکی مدنظر خود مراجعه کنید.

جمع بندی

عوارض مربوط به کاشت ایمپلنت دیجیتال در اکثر موارد به دلیل روش غیراصولی و نادرست رخ می‌دهند. اگر برای کاشت ایمپلنت دیجیتال به یک کلینیک معتبر و دندانپزشک با تجربه مراجعه کنید، دیگر نیاز نیست نگران بروز عوارض آن باشید.

کاشت ایمپلنت دیجیتال در کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نصیری با بهرمندی از جدیدترین فناوری‌های دنیا و بهترین متریال صورت می‌گیرد و همین باعث شده تا میزان بروز عوارض کاشت ایمپلنت دیجیتال به حداقل ممکن برسد. شما می‌توانید برای مشاوره رایگان کاشت ایمپلنت دیجیتال، به کلینیک دندانپزشکی دکتر نصیری مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button