محدوده سنی ایمپلنت دندان و بهترین سن کاشت

محدوده سنی ایمپلنت دندان و بهترین سن ایمپلنت
ایمپلنت

اشتراک‌گذاری

محدوده سنی برای ایمپلنت دندان آن‌چنان گسترده است که تقریبا هیچ‌وقت برای انجام آن دیر نیست؛ البته اگر زود نباشد. در اینجا از سن مناسب ایمپلنت دندان برایتان می‌گوییم. بهترین سن ایمپلنت یا همان کاشت دندان، یکی از دغدغه‌های کسانی است که این روش را برای جایگزین کردن دندان‌های ازدست‌رفته خود اتخاب کرده‌اند.

گرچه ایمپلنت دندان، این جراحی سرپایی مناسب حال همه نیست و برای آن باید شرایط جسمی (و مالی!) لازم را داشته باشیم، ولی در اینجا «سن» به اندازه‌ای که بعضی‌ها فکر می‌کنند، مطرح نیست. البته محدوده سنی برای ایمپلنت دندان حداقلی دارد که باید رعایت شود، ولی خیلی به دنبال بهترین سن ایمپلنت دندان نباشید.

سن مناسب برای اقدام به ایمپلنت

سن مناسب برای ایمپلنت دندان بعد از ۱۸ سالگی است. معمولاً در این سن‌وسال رشد فک و استخوان‌های دیگر کامل شده است، ولی برای بعضی افراد این اتفاق کمی دیرتر، در اوایل دهه ۲۰ زندگی، رخ می‌دهد و درنتیجه باید تا آن زمان صبر کرد. انجام ایمپلنت تا پیش از این مرحله از زندگی احتمال شکست جراحی را بالا می‌برد و در کنار آن می‌تواند عوارضی جدی، مانند: بروز مشکلات فک، فاصله افتادن بین دندان‌ها یا لق شدن ایمپلنت، به‌همراه داشته باشد. مقاله عوارض ایمپلنت دندان روش های جلوگیری از بروز این مشکلات را بررسی می کند.

دندانپزشکان برای آنکه تشخیص دهند آیا رشد استخوان فک فرد به اندازه کافی هست یا خیر، در کنار ملاک قرار دادن سن او، وضعیت فک را هم با رادیوگرافی یا تکنیک‌های عکس‌برداری دیگر بررسی می‌کنند.

اگر سیگاری هستید و قصد ایمپلنت دارید حتما مقاله ایمپلنت برای افراد سیگاری را بخوانید.

شرایط لازم برای کاشت ایمپلنت دندان

برای عمل ایمپلنت دندان، بیش از آنکه سن فرد مهم باشد (البته ضمن رعایت کف سنی)، وضعیت بهداشت دهان و دندان و شرایط جسمی-اسکلتی او است که اهمیت دارد. ایمپلنت‌های دندان هم با بافت‌های نرم (لثه) و هم با بافت‌های سخت زیر آن‌ها (مانند استخوان فک) تماس دارند؛ بنابراین این بافت‌ها باید توانایی حمایت از آن‌ها را داشته باشند.

موارد زیر، اصلی‌ترین شرایط لازم برای انجام ایمپلنت هستند:

  • وضعیت مساعد سلامت دهان و دندان
  • داشتن لثه سالم و عاری از بیماری پریودنتال (عفونت مزمن لثه)
  • استحکام، ضخامت و تراکم کافی استخوان فک، برای تحمل ایمپلنت
  • سلامت عمومی رضایت‌بخش

اگر بخواهیم وارد جزئیات شویم، موارد لازم و بعضا ایده‌آل برای موفقیت عمل کاشت دندان عبارتند از:

  • دهانی سالم، بدون پوسیدگی دندان و بیماری لثه
  • ارتفاع کافی استخوان فک، ترجیحا بیش از ۸ میلی‌متر
  • عرض کافی استخوان فک، ترجیحا بیشتر از ۵ میلی‌متر (عرض و ارتفاع استخوان با سی‌تی اسکن قابل اندازه‌گیری است)
  • داشتن فضای کافی در دهان، برای نصب ایمپلنت یا بریج جدید
  • چفت شدن درست دندان‌های فک بالا و پایین با یکدیگر (اکلوژن)
  • پهنای کافی بافت کراتینه شده لثه یا اصطلاحاً لثه چسبنده (بخشی از لثه که دندان‌ها را احاطه می‌کند)
  • نداشتن عاداتی مانند دندان قروچه شبانه که می‌تواند شدیداً به ایمپلنت آسیب بزند
  • مصرف نکردن دخانیات، ازجمله سیگار
  • رعایت عالی بهداشت دهان و دندان، شامل: مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و تمیز کردن صحیح ایمپلنت
  • ویزیت و معاینه شدن منظم توسط دندانپزشک
  • مرجعه به متخصص ایمپلنت ماهر و باتجربه

اگر ساکن پایتخت هستید، برای دسترسی به مورد آخر لازم نیست جای دوری بروید. برای ایمپلنت دندان در تهران و دریافت خدمات ایمپلنت دیجیتالی دندان کافی است به کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری سری بزنید. ضمناً در وب‌سایت این کلینیک خدمات مشاوره کاشت دندان به‌طور رایگان در دسترس شما است.

برای دریافت مشاوره ایمپلنت دندان و همچنین اخذ نوبت، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۲۱۴۰۰۴ – ۰۲۱۲۲۲۱۵۰۰۵

آیا در هر سنی می توان ایمپلنت دندان انجام داد؟

از همان ابتدای مقاله، این بحث را که ایمپلنت برای چه سنی مناسب است و بهترین سن ایمپلنت دندان چیست پیش کشیدیم و کفی تقریبی را برای آن تعیین کردیم. از آن‌طرف اما سقفی برای سن کاشت ایمپلنت تعیین نشده و عملاً هر زمانی که شرایط لازم برای این کار وجود داشته باشد، می‌توان برای آن اقدام کرد.

فردی که سالم باشد و بتواند از پس تحمل عمل‌های دندانپزشکی معمولی، مانند کشیدن دندان، بربیاید، کاندیدای خوبی برای کاشت ایمپلنت محسوب می‌شود. همچنین رعایت مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، در هر سن‌سالی، درصد موفقیت ایمپلنت را افزایش می‌دهد.

درصد موفقیت ایمپلنت دندان برای افراد مسن چقدر است؟

ایمپلنت‌هایی که برای بیماران سالم و سالمند با تراکم استخوان کافی کاشته می‌شوند، می‌توانند به همان اندازه کاشت دندان برای جوان‌ترها کارایی و دوام داشته باشند. مقاله ایمپلنت دندان در سالمندان اطلاعات کامل تری در این باره به شما می دهد.

در تحقیقی که توسط تومویو تاکاهاشی و همکاران او انجام شد، میزان موفقیت عمل ایمپلنت در جمعی از سالمندان مورد بررسی قرار گرفت. در این تحقیق، نرخ ماندگاری ایمپلنت که به‌نوعی نشان‌دهنده درصد موفقیت این عمل جراحی است، برای جمعیت مورد مطالعه اندازه‌گیری شد. بنا به نتایج پژوهش، نرخ ماندگاری ایمپلنت برای پنج سال بعد از نصب آن ۹۹ درصد و نرخ ماندگاری تجمعی برای بازه ۱۰ ساله معادل ۹۸.۱ درصد بود.

In the first 5 years, seven implants in six patients were lost, and the 5-year survival rate was 99.0%. Additional lost implants from 5 years to 10 years included four implants in four patients, and the 10-year cumulative survival rate was 98.1%

جمع بندی

خلاصه آنکه برای جراحی ایمپلنت، در اغلب موارد سن فقط یک عدد است؛ پس کسی نباید صرفاً به‌خاطر بالا بودن سن‌وسال، خودش را از مزایای ایمپلنت های دندانی محروم کند. این عمل دندانپزشکی در هر مقطع سنی، به صرف بهتر و راحت‌تر غذا، داشتن لبخند زیباتر، معاشرت بهتر با دیگران و در یک کلام بالا بردن کیفیت زندگی کمک می‌کند. 

بااین‌حال به‌خاطر مراحل طبیعی رشد استخوان‌ها، کودکان و نوجوانان کاندیداهای مناسبی برای کاشت دندان نیستند و باید تا سن مناسب ایمپلنت دندان صبر کنند. در این مقاله، حداقل سن ایمپلنت دندان را مقطعی بین هجده تا بیست و اندی سالگی دانستیم. البته مانند همیشه، تشخیص کفایت سن و مناسب بودن شرایط جسمی برای کاشت دندان، بسته به نظر دندانپزشک متخصص است.

۲ دیدگاه. ترک جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button