ایمپلنت دندان چقدر طول می کشد؟

ایمپلنت دندان چقدر طول می کشد؟
ایمپلنت

اشتراک‌گذاری

یکی از درمان های مهم برای پرکردن جای خالی دندان‌ها، ایمپلنت دندان است و اکثر مراجعان قبل از انجام آن، می‌خواهند بدانند ایمپلنت دندان چقدر طول می‌کشد؟

زمان و طول دوره درمان در افراد با شرایط مختلف با هم متفاوت خواهد بود. در ایمپلنت دندان، دندانپزشک ابتدا ریشه دندان‌های قبلی را خارج کرده یا دندان فعلی را می‌کشد. سپس بعد از گذشت مدتی، کاشت ایمپلنت انجام می‌شود. جوش خوردن پایه ایمپلنت به استخوان فک تقریبا ۴ تا ۶ ماه طول می‌کشد و بعد از آن مراحل انتهایی درمان انجام می‌شود.

اگر می‌خواهید بدانید که ایمپلنت دندان چقدر طول می‌کشد، حتما باید یک جلسه مشاوره حضوری با دندانپزشک خود داشته باشید تا پس از بررسی و معاینه دندان‌هایتان حدود طول دوره درمان شما را مشخص کند.

مراحل ایمپلنت دندان چقدر طول می کشد ؟

ایمپلنت دندان به طور کلی، پروسه‌ای طولانی است و در حالت نرمال و در بهترین شرایط، کاشت ایمپلنت دندان حدود ۴ تا ۸ ماه طول می‌کشد. در برخی افراد این زمان کوتاه‌تر و در برخی دیگر حتی طولانی‌تر هم خواهد بود. خیلی از افراد به دلیل سبک زندگی، شرایط شغلی و کاری که دارند می‌خواهند بدانند مراحل ایمپلنت دندان چقدر طول می‌کشد؟ برای مثال کارمندانی که برای مراجعه به کلینیک و دوره نقاهت بعد از آن محدودیت مرخصی دارند، همیشه این سوال را از دکتر نصیری می‌پرسند.

در ادامه مدت زمان تقریبی مراحل مختلف کاشت ایمپلنت دندان را بیان کرده‌ایم. توجه کنید که این زمان‌ها تقریبی بوده و در شرایط ایده آل سنجیده شده‌اند. سن مناسب برای ایمپلنت دندان بعد از ۱۸ سالگی است اما برای اطلاع دقیق از زمان کاشت ایمپلنت دندان خود، باید حتما به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید. مدت زمان مراحل ایمپلنت دندان به شرح زیر است:

مراحل قبل از کاشت ایمپلنت (معاینه اولیه، کشیدن و خارج کردن ریشه دندان قبلی، بهبودی محل کاشت ایمپلنت و …) ۱ روز تا ۷ ماه
کاشت ایمپلنت فوری (کاشت ایمپلنت در همان جلسه‌ای که دندان کشیده می‌شود) ۱ روز
کاشت ایمپلنت دندان معمولی (کاشت ایمپلنت در جلسه بعدی که دندان کشیده می‌شود) ۱ تا ۷ ماه
دوره نقاهت اولیه بعد از کاشت پایه ایمپلنت درون استخوان فک ۱ تا ۲ هفته
زمان بهبودی کامل استخوان فک و لثه ۳ تا ۱۲ ماه

توجه کنید که هر یک از این مراحل، در چند بخش مختلف انجام می‌شوند. برای مثال مراحل قبل از کاشت ایمپلنت دندان شامل معاینه اولیه، تهیه عکس رادیوگرافی، عکسبرداری از فک، عکسبرداری لثه، درمان دندان‌های پوسیده، کشیدن دندان، پیوند استخوان، سینوس لیفت، دوره درمان آنتی بیوتیکی، عدم مصرف دخانیات و سیگار است که هر کدام مدت زمان خاص خود را دارند.

برای مثال اگر بیماری هم به سینوس لیفت و هم به پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان نیاز داشته باشد، هر درمان به ۴ الی ۸ ماه دوره نقاهت نیاز دارد و بعد از گذشت این زمان کاشت ایمپلنت انجام خواهد شد.

برای دریافت مشاوره ایمپلنت دندان و همچنین اخذ نوبت، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۲۱۴۰۰۴ – ۰۲۱۲۲۲۱۵۰۰۵

ایمپلنت دندان چند جلسه طول میکشد ؟

کاشت ایمپلنت دندان معمولا در ۴ الی ۵ جلسه انجام می‌شود. تعداد جلسات بسته به شرایط هر فرد متفاوت است. برای مثال اگر فردی تنها به سینوس لیفت نیاز داشته باشد، دو جلسه به کل جلسات کاشت ایمپلنت وی افزوده خواهد شد. اما اگر فرد دیگری علاوه بر سینوس لیفت نیاز به پیوند استخوان هم داشته باشد، ۲ جلسه دیگر هم باید به دندانپزشک مراجعه کند. معمولا نصب هیلینگ ایمپلنت، اباتمنت، قالبگیری و نصب روکش موقت، نصب روکش دائمی و تست آن هر کدام در یک جلسه مجزا انجام می‌شوند.

مدت زمان ایمپلنت دندان

مدت زمان ایمپلنت دندان بین ۳۰ الی ۱۲۰ دقیقه تخمین زده می‌شود. بسته به اینکه دندان در کجای فک قرار دارد، مدت زمان ایمپلنت متفاوت خواهد بود. زمان ایمپلنت دندان در روش معمولی، تقریبا به صورت زیر است:

  • تزریق بی حسی ۵ تا ۱۵ دقیقه
  • نصب هر عدد فیکسچر درون استخوان فک ۱۵ تا ۲۰ دقیقه
  • کشیدن بخیه ۱۰ دقیقه (۲ هفته بعد از کاشت)
  • جوش خوردن فیکچسر به فک ۳ تا ۶ ماه
  • نصب هیلینگ ایمپلنت ۱ تا ۳ هفته
  • نصب اباتمنت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه
  • قالبگیری برای ساخت روکش ایمپلنت ۲ تا ۴ هفته بعد از نصب هیلینگ
  • تست روکش ۱۰ روز بعد از قالبگیری
  • نصب روکش موقت ۲۰ تا ۶۰ دقیقه
  • نصب روکش دائمی ۳۰ تا ۶۰ دقیقه

فاکتورهای تاثیرگذار بر طول درمان ایمپلنت دندان

برای اینکه بدانید ایمپلنت دندان چقدر طول می‌کشد، باید عوامل مختلفی که روی زمان این درمان تاثیر می‌گذارند بشناسید. مدت زمان مشخصی نمی‌توان برای ایمپلنت دندان جلو یا عقب تعیین کرد، زیرا فاکتورها و عوامل مختلفی در طول درمان و روند آن تاثیر می‌گذارند. از مهم ترین فاکتورهای موثر بر روی زمان ایمپلنت دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کیفیت و برند ایمپلنت
  • استفاده یا عدم استفاده از ابزارهای دیجیتال
  • محل کاشت ایمپلنت دندان
  • نیاز یا عدم نیاز به درمان‌های جانبی مثل درمان پوسیدگی دندان، لیفت لثه یا پیوند استخوان
  • تخصص و تجربه جراح
  • شرایط سلامتی روحی جسمانی بیمار
  • تراکم استخوان فک و مدت زمان مورد نیاز برای جوش خوردن ایمپلنت به استخوان فک
  • تکنیک و روش اجرای کاشت ایمپلنت
  • میزان توجه و مراقبت بیمار بعد از کاشت ایمپلنت
  • سبک زندگی، شغل و شرایط کاری بیمار
  • نوع سیستم ایمپلنت

اگر می‌خواهید جای خالی دندان‌های از دست رفته‌تان در اسرع وقت پر شود، می‌توانید از روش‌های مدرن ایمپلنت یعنی ایمپلنت دیجیتالی دندان در کلینیک دندانپزشکی دکتر نوشین نصیری استفاده کنید. طول دوره درمان و نقاهت بعد از آن در این روش، به حداقل ممکن رسیده است.

دوران نقاهت ایمپلنت دندان چقدر طول‌ می‌کشد؟

پروسه نقاهن بعد از ایمپلنت، دوره بسیار مهمی است. رعایت مراقبت‌های این دوره درصد موفقیت ایمپلنت دندان را افزایش می‌دهد. مدت زمان دوره نقاهت بعد از ایمپلنت دندان از ۳ تا ۱۰ روز متفاوت است. حتی در برخی افراد دوره نقاهت ممکن است طولانی‌تر شود. بیشتر عوارض بعد از کاشت ایمپلنت بعد از گذشت دو هفته از بین می‌روند. اما اگر عارضه‌ ای بیشتر از این مدت به طول انجامید، لازم است دندانپزشک خود را در جریان قرار دهید. زمان تقریبی بهبودی مهم‌ترین عوارض بعد از ایمپلنت دندان را می‌توانید در جدول زیر ببینید:

عارضه

زمان تقریبی بهبودی

درد ۱ الی ۲ ساعت
خونریزی خفیف ۲ الی ۳ ساعت بعد از جراحی
خونریزی شدید ۱۲ تا ۲۴ ساعت بعد از جراحی
ریکاوری کامل بعد از جراحی ۲۰ الی ۲۴ ساعت بعد از جراحی
حساسیت لثه و دندان‌ها ۲ تا ۳ هفته بعد از جراحی
بهبودی کامل لثه و استخوان فک ۴ الی ۱۲ ماه بعد از جراحی
ممنوعیت ورزش‌های ملایم ۲ تا ۳ هفته بعد از جراحی
ممنوعیت جویدن ۳ تا ۴ هفته بعد از کاشت ایمپلنت
ممنوعیت مسواک زدن محل کاشت ایمپلنت ۱ تا ۲ هفته بعد از جراحی
احساس بهبودی کامل ۸ تا ۱۰ روز بعد از جراحی

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

مراقبت از ایمپلنت‌های دندانی، درست همانند دندان‌های طبیعی است و محدودیت خاصی ندارید. مراقبت درست و مدوام از ایمپلنت‌ها علاوه بر اینکه سلامت سایر دندان‌های شما را تضمین می‌کند، به شما این امکان را می‌دهد که زمان بیشتری از آن‌ها استفاده کنید. از مهم‌ترین مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بعد از جراحی از کمپرس یخ برای کنترل درد و تورم استفاده کنید.
  • داروهای آنتی بیوتیک و مسکنی که دندانپزشک تجویز کرده دقیقا طبق دستور مصرف کنید.
  • بهداشت دهان خود را بهتر از قبل ادامه دهید. باید از مسواک‌ با برس‌های نرم استفاده کنید تا به تاج ایمپلنت آسیب نزند.
  • حداقل دو مرتبه در روز باید دندان‌هایتان را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.
  • استفاده از دهانشویه احتمال پوسیدگی دندان‌ها را کاهش می‌دهد.
  • تا چند روز بعد از جراحی در خوردن و آشامیدن احتیاط کنید. سعی کنید بیشتر وعده‌ها را با غذاهای آبکی و نرم مثل سوپ یا نودل پر کنید. غذاها نباید خیلی داغ؛ خیلی سفت یا خیلی تند باشند زیرا باعث حسایست ناحیه جراحی‌ شده می‌شوند.
  • از خوردن خوراکی‌های سفت و چسبناک مثل لواشک، آدامس، پاستیل و … بپرهیزید. فشاری که هنگام خوردن این خوراکی‌ها به دندان‌ها وارد می‌کنید، می‌تواند منجر به شکستن و لق شدن ایمپلنت شود.
  • از خمیردندان‌های آنتی باکتریال با خواص ضدحساسیت برای شستن دندان‌هایتان استفاده کنید.
  • طبق برنامه برای ویزیت دندان‌هایتان به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.
  • بهتر است مصرف الکل و دخانیات را بعد از کاشت ایمپلنت کنار بگذارید.
  • شیرینی‌ و شکلات، ریسک ابتلا به پوسیدگی را افزایش می‌دهند. بعد از کاشت ایمپلنت مقدار مصرف شیرینی‌ و شکلات را کم کنید.

جمع بندی

در این مقاله از مجله دندانپزشکی دکتر نوشین نصیری در مورد زمان ایمپلنت دندان و اینکه ایمپلنت دندان چقدر طول می‌کشد، توضیح دادیم. ایمپلنت دندان دوره درمان طولانی‌تری نسبت به روش‌هایی چون بریج دندان یا دندان مصنوعی دارد، اما به همان میزان هم دوام بیشتری خواهد داشت. ایمپلنت‌های دندانی بالای ۲۵ سال عمر می‌کنند و بعد از مدتی، دیگر متوجه وجود آن‌ها و تفاوت‌شان با سایر دندان‌ها نخواهید شد. برای مشاوره کاشت ایمپلنت دندان، همین الان نوبت مشاوره خود را به صورت کاملا رایگان در کلینیک دندانپزشکی دکتر نصیری تعیین کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button