روش های مراقبت از ایمپلنت و افزایش طول عمر آن

مراقبت از ایمپلنت دندان و افزایش طول عمر
ایمپلنت

اشتراک‌گذاری

استفاده از ایمپلنت یکی از روش های رسیدن به بهداشت کامل دهان و دندان است و بسیاری از افراد برای حفظ زیبایی لبخند خود نیز از این روش استفاده می کنند. اما آیا استفاده از ایمپلنت را می توان به همه توصیه کرد؟ حقیقت امر آن است که اگر نمی توانید از دندان های خود به خوبی مراقبت کنید، بهتر است به سراغ این روش نروید چرا که ایمپلنت یک روش دائمی است پس مانند یک دندان طبیعی نیازمند مراقبت های ویژه و توجه خاص دائمی است. در این مقاله می خواهیم روش های نگهداری و مراقبت از ایمپلنت را توضیح دهیم.

ایمپلنت های دندانی یک درمان ایمن و کاملا ثابت برای دندان هستند و در ظاهر تفاوتی با دندان های طبیعی ندارند و ماندگاری آن ها اما تا زمانی است که به خوبی مراقب آن ها باشید. در حالی که ایمپلنت های دندانی به مراقبت کمتری نسبت به سایر روش های درمان دندان پزشکی نیاز دارد اما چند روش وجود دارد که به کمک آن می توانید از ثبات و پایداری آن ها اطمینان حاصل کنید. در ادامه توضیح خواهیم داد که چه اتفاقاتی می تواند ایمپلنت شما را با مشکل روبرو کرده و سلامت آن را به خطر بیاندازد و همچنین با ارائه چند توصیه روش های مراقبت از ایمپلنت و افزایش طول عمر آن را شرح خواهیم داد.

چنانچه فرصت مطالعه کل محتوای مقاله را ندارید، با کلیک روی خلاصه مقاله و مطالعه آن، به اطلاعات مختصر و مفیدی دست پیدا کنید.

ایمپلنت دندان ماندگار و طبیعی

ایمپلنت دندانی خود را از پری ایمپلنتایتیس ایمن سازید

ایمپلنت دندان روشی امتحان شده و مطمئن برای جایگزینی دندان های از دست رفته است با این وجود در صورتی که توسط یک دندان پزشک با تجربه انجام نشود ممکن است سبب بروز برخی بیماری های غشایی مرتبط با لثه را ایجاد کند.

پری ایمپلنتایتیس (Peri-Implantitis) یا پری ایمپلنت یک بیماری عفونی است که باعث ایجاد التهاب در لثه و همچنین استخوان اطراف ایمپلنت می شود. و می تواند استخوانی را که ایمپلنت را نگه می دارد به طور کامل از بین ببرد. این اتفاق ممکن است به آرامی و بدون این که بیمار متوجه آن شود رخ دهد و رفته رفته استخوان نگه دارنده از بین برود. اما خبر خوش آن که پری ایمپلنتایتیس اتفاقی رایج نیست و درصد قابل توجهی از افرادی که از ایمپلنت استفاده می کنند با این مشکل روبرو نمی شوند و خبر بد این که درمان این بیماری بسیار سخت است. بنابراین توصیه می شود حتما از یک پزشک با تجربه برای انجام ایمپلنت مشورت بخواهید.

پری ایمپلنتایتیس معمولا بدون درد و بدون علائمی است که بتوان آن را به سرعت تشخیص داد اما نشانه هایی که بروز آن ها می تواند باعث نگرانی شود و نیاز به مراقبت بیش تر دارند عبارتند از:

  1. ترشح چرک از لثه در نزدیکی محل انجام ایمپلنت
  2. خونریزی لثه
  3. لثه هایی که رنگ آن ها قرمز یا مایل به بنفش است و همچنین تارتار دندانی
  4. مشخص شدنِ از دست رفتنِ استخوان به کمک اشعه ایکس ری
  5. ایجاد حفره های عمیق در لثه

زمانی که این بیماری آغاز می شود، معمولا همراه با درد نیست و یا درد ناشی از آن به شدت کم است. علائم دیگری که می توان به آن ها توجه ویژه داشت عبارتند از احساس طعم بد در دهان، تورم غدد گردنی و همچنین شل شدن ایمپلنت.

مراحل پری ایمپلنت

در روش ایرفلو لکه های سطحی و لکه های عمیق تری که به سادگی قابل حذف نیستند نیز برطرف می شوند. نحوه جرم گیری دندان با ایرفلو را در این مقاله بخوانید.

درمان ایمپلنت دندانی

چنانچه پیش تر نیز اشاره کردیم، اولین مرحله برای درمان جای خالی دندان از دست رفته به کمک ایمپلنت، انتخاب دندان پزشک با تجربه است. حتما دندان پزشکی را انتخاب کنید که سابقه مناسبی در خصوص ارائه خدمات ایمپلنت داشته باشد. هدف اصلی دندان پزشک در این حالت آن است تا ریسک و سرعت از دست دادن استخوان لثه به منظور نگهداری ایمپلنت را به شدت کاهش دهد. به همین منظور باید منطقه ای از لثه که قرار است درمان شود، به خوبی تمیز شود و آنتی بیوتیک های مناسب برای بیمار تجویز شود.

زمانی که ناحیه به خوبی پاک شد دندان پزشک می تواند با دید بهتری ناحیه را بررسی کند و مقدار آسیب را ارزیابی کند. در بسیاری از موارد انجام جراحی و همچنین پیوند استخوان نیز الزامی است تا درمانگر بتواند استخوان های از بین رفته را ترمیم کند. در این روش لثه بیمار باز می شود تا قبل از اتصال ایمپلنت به استخوان، سم زدایی کامل انجام شود و تمامی باکتری های موجود در لثه از بین برود.

تنها زمان است که به شما می گوید که این روش درمانی برای شما موثر بوده است یا خیر اما معمولا احتمال نتیجه بخش بودن درمان بسیار زیاد است و اگر یکی از ایمپلنت ها منجر به بیماری پری ایمپلنتایتیس شود به آن معنا نیست که سایر دندان های ایمپلنت شده نیز دچار مشکل خواهند شد. تنها راه برای شما آن است که پیشگیری های لازم را انجام دهید و با مراقبت های لازم، مانع از بروز مشکل شوید.

نشانه های بیماری پری ایمپلنت

روش های موثر برای مراقبت از ایمپلنت

ایمپلنت های دندانی در واقع شیوه های جایگزینی دندان های از دست رفته را تغییر داده است و دلیل این سخن آن است که ایمپلنت دندانی ثبات، راحتی و دوام را به همراه دارد و این موضوع را می توان به عنوان یک اولویت بزرگ برای این شیوه درمان دانست چراکه در سایر روش ها این امکان کمتر دیده می شود. ایمپلنت تنها روشی است که دندان از دست رفته به طور کامل جایگزین می شود در این حالت نه تنها دندان از دست رفته باز می گردد بلکه یک پیچ نیز به عنوان ریشه دندان مورد استفاده قرار می گیرد.

همواره این سوال پیش می آید که آیا ایمپلنت روشی ایمن و بلند مدت است؟ پاسخ به این سوال مثبت است. در حقیقت دوام ایمپلنت دندان می تواند تا پایان عمر فرد باشد اما به راحتی این اتفاق رخ نمی دهد و چنان چه پیش تر نیز گفته شد، نیازمند مراقبت های ویژه است. در غیر اینصورت ممکن است دچار عوارض و خطرات کاشت ایمپلنت دندان شوید. در ادامه چند روش موثر در خصوص مراقبت از ایمپلنت و افزایش طول عمر آن را به همراه یکدیگر مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مقایسه دندان ایمپلنت سالم با ناسالم

رعایت بهداشت دهان و لثه از ملزومات نگهداری ایمپلنت دندان

دلایل بسیار زیادی وجود دارد که نشان می دهند پاکیزه نگه داشتن دندان و لثه بسیار حائز اهمیت است.

  1. تمیز و سالم نگه داشتن دندان از پوسیدگی دندان و بیماری های لثه جلوگیری می کند
  2. از بیماری های پیچیده و همچنین نیاز به صرف هزینه های بالای دندان پزشکی جلوگیری می کند
  3. سلامت دهان و دندان بر سلامت بدن نیز تاثیر مستقیم می گذارد
  4. دندان های تمیز و سالم اغلب به داشتن لبخندی زیباتر کمک می کند
  5. داشتن لثه و دندان های سالم و پاکیزه پایه و اساس ایمپلنت دندان موفق با ماندگاری بالا است.

ایا ایمپلنت دندان درد دارد را در این مقاله بخوانید.

اما سوال اینجاست که چگونه می توان بهداشت دهان و دندان را به خوبی حفظ کرد؟ پاسخ به این سوال ساده است و احتمالا بسیاری از افراد از آن آگاه هستند. شما باید دندان های خود را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و منظم درمان های اساسی را انجام دهید. مسواک زدن باید بعد از غذا و یا ۳ بار در روز انجام شود. استفاده از نخ دندان نیز باید بخشی از برنامه روزانه شما باشد و حداقل یک بار در روز مخصوصا قبل از خواب این کار را انجام دهید.

همچنین هر ۶ ماه یک بار نیز به دندان پزشکی مراجعه کنید تا با استفاده از اسکن داخل دهانی یا پرینتر سه بعدی دندانپزشکی دیجیتال تصویر مشخصی از وضعیت دندانها و ریشه ایمپلنت نشان دهد و همچنین با جرم گیری دندان احتمال جمع شدن پلاک و باکتری کاهش یابد. دندان های ایمپلنت شده در معرض پوسیدگی قرار نمی گیرند اما دندان ها طبیعی و لثه شما در معرض باکتری های مختلف قرار دارند. توجه داشته باشید که اگر همه دندان های شما نیز ایمپلنت شده اند، باز هم باید از مسواک استفاده کنید چراکه لثه شما نیز با باکتری ها روبرو می شود و این باکتری ها می تواند باعث عفونت ایمپلنت دندان شود. بنابر این سالم و پاکیزه نگه داشتن دندان ها از اهمیت بالایی برای دوام ایمپلنت شما برخوردار است.

یک نکته در رابطه با استفاده از مسواک بسیار حائز اهمیت است؛ توجه داشته باشید که ساختار دندان ایمپلنت شده شما پیچیده است و استفاده از مسواک های دارای ویبره ممکن است سبب شود پیچ دندان شما شل شود و سلامت ایمپلنت به خطر بیافتد. در استفاده از نخ دندان نیز باید دقت داشته باشید و در این رابطه حتما از پزشک معالج خود مشورت بخواهید.

در این ویدئو از دکتر نوشین نصیری می توانید کاشت ایمپلنت دندان را مشاهده کنید:

دندان های ایمپلنت شده را به عنوان ابزار مورد استفاده قرار ندهید

دندان هایی که به صورت ایمپلنت در لثه شما جای پیدا می کنند، به دلیل شباهت بسیار زیادی که به دندان های عادی شما دارند ممکن است شما را به خطا بیاندازند و فراموش کنید که آن ها دندان طبیعی شما نیستند. عادت هایی مثل جویدن ناخن، جویدن یخ و استفاده از دندان برای باز کردن بسته های پلاستیکی یا باز کردن بطری ها می تواند به ایمپلنت دندان آسیب وارد کرد. در این صورت ممکن است دندان یا پیچ آن آسیب ببیند و موجب لق شدن ایمپلنت دندان شود. پس برای جلوگیری از این اتفاق باید عادت کنید که هرگز اشیای سخت را گاز نگیرید و از دندان های خود صرفا برای جویدن خوراکی ها استفاده کنید.

انتخاب ایمپلنت مناسب به عنوان یکی از راه های مراقبت از ایمپلنت دندان

فیلم ایمپلنت دندان واقعی را در مقاله مراحل کاشت ایمپلنت دندان در سایت دکتر نوشین نصیری ببینید.

از خوردن خوراکی های حاوی رنگ خودداری کنید

از جمله مواردی که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید، عدم استفاده از خوراکی هایی است که ممکن است باعث لَک شدن دندان شما شود. توجه داشته باشید که برخی از دندان های ساخته شده ممکن است در برابر رنگ ها مقاوم باشد اما شما باید از استفاده از خوراکی هایی که رنگ حاصل از آن ها به سادگی و با استفاده از مسواک بلافاصله رفع نمی شود پرهیز کنید. بنابراین توصیه می شود تا از استفاده از چای غلیظ، قهوه، نوشابه، توت و … به صورت مداوم بپرهیزید. در این صورت ممکن است رنگ دندان شما تغییر پیدا کند و ظاهر خود را از دست بدهد. البته برای سفید کردن دندان نیز راههای کارآمدی وجود دارد که در مقاله همه چیز درباره بلیچینگ دندان به آنها پرداخته شده است.

استفاده از محافظ دندان راهکاری برای دوام بخشیدن به ایمپلنت دندان

محافظ دندان یا نایت گارد می تواند یک وسیله بسیار مناسب برای کسانی که ورزش های تماسی یا فعالیت های پرخطر انجام می دهند باشد. همچنین افرادی که دندان های خود را به هم می فشارند یا به هم می سابند نیز باید از این محافظ دندان استفاده کنند. این وسیله برای جلوگیری از دندان قروچه و همچنین فشار احتمالی ناشی از ضربه نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد. این وسیله به شما کمک می کند تا بتوانید ایمپلنت خود را در برابر ضربات محافظت کنید.

استفاده از بهترین ایمپلنت ها در کلینیک دکتر نوشین نصیری

درباره سینوس لیفت و نکات مهم دوران نقاهت سینوس لیفت در این از سایت دکتر نصیری بخوانید.

مراجعه مداوم به دندانپزشک کلید دوام ایمپلنت

این موضوع درست است که ایمپلنت ها دندان واقعی شما نیستند اما آن ها نیز به مراقبت های مداوم نیاز خواهند داشت. پزشک معالج شما صرفا وضعیت ایمپلنت دندانی شما را مورد بررسی قرار نمی دهد بلکه با بررسی وضعیت سایر دندان ها و همچنین لثه شما اطمینان حاصل می کند که شما در سلامت کامل قرار دارید یا خیر و در این صورت است که می تواند با اعمال دستورات پیشگیرانه، سلامت دندان های شما را در بهترین حالت خود حفظ کند. ویزیت مداوم دندان پزشک می تواند نقش مهمی در سلامت ایمپلنت شما داشته باشد. ایمپلنت دیجیتال دندان را می‌توان بهینه‌ترین و البته مناسب‌ترین شیوه برای کاشت دندان به حساب آورد. در این شیوه از فناوری‌های دیجیتال برای بهبود فرآیند ایمپلنت‌گذاری استفاده می‌شود. در کلینیک دکتر نوشین نصیری با بهره گیری از مدرن ترین ابزارها و تکنولوژی ها می توانید ایمپلنت دندان خود را با خیال راحت انجام دهید.

نگهداری و مراقبت از ایمپلنت

اصلاح الگوی تغذیه ضامن سلامت ایمپلنت شما

دیگر موضوعی که باید به طور ویژه ای مورد اهمیت قرار گیرد، اصلاح الگوی تغذیه در دندانپزشکی است. پیش تر اشاره کردیم که جویدن یخ یا مصرف دائم خوراکی های رنگی می تواند تاثیر منفی بر روی سلامت و ظاهر دندان های شما داشته باشد. با وجود این که ایمپلنت از مواد با دوام و قوی ساخته شده اند اما نیازمند مراقبت هستند و شما باید توجه داشته باشید که مصرف خوراکی هایی که به دندان شما فشار وارد می کنند می تواند سلامت ایمپلنت را به خطر بیاندازند.

نکته دیگر این که ایمپلنت شما از فلز تشکیل شده است و فلزات به سرعت تحت تاثیر گرما قرار می گیرند پس بنابراین از مصرف مواد غذایی داغ نیز پرهیز کنید. حال اگر چنین رفتاری کردید، اجازه دهید تا دندان شما با شرایط عادی دمای خود را کاهش دهد و هرگز پس از مصرف یک خوراکی داغ یک خوراکی سرد مصرف نکنید چراکه تاج دندان شما با گرما منبسط و با سرما منقبض خواهد شد و این می تواند به دندان شما آسیب جدی وارد کند.

در پایان باید به این نکته اشاره داشت که ایمپلنت یک روش درمانی دائم و البته مطمئن است بخصوص که با تکنولوژی دندانپزشکی دیجیتال و استفاده از اسکنر داخل دهان سه بعدی انجام شود وضعیت مشخصی از ریشه ها و لثه و دندانها تهیه میشود که در این روش استفاده از ایمپلنت دیجیتال درصد خطا و ورود باکتری یا ریسکهای کاشت ایمپلنت را بشدت کاهش میدهد؛ اما در صورتی که نگهداری و مراقبت بعد از ایمپلنت لازم از آن صورت نگیرد، به مانند یک دندان طبیعی ممکن است سلامت خود را از دست بدهد و تخریب شود بنابراین افرادی که از روش ایمپلنت دندانی استفاده می کنند باید مراقب باشند که رفتارهای آن ها موجب آسیب رسیدن به بافت ایمپلنت دندانی آن ها نشود.

تغذیه بعد از ایمپلنت دندان

بعد از ایمپلنت چه بخوریم

برای اینکه روند بهبودی شما با سرعت بیشتری طی شود بیمار باید اصول تغذیه‌ای خاصی را دنبال کند. دندان‌پزشک مهم‌ترین نکات تغذیه‌ای برای تسریع روند بهبودی را به بیمار می‌گوید و بیمار باید نسبت به رعایت آن‌ها نهایت تلاش خود را بکند. مهم‌ترین نکات تغذیه‌ای برای مراقبت از ایمپلنت به شرح زیر هستند:

  • در روز بعد جراحی باید از خوردن هر چیز سفت و سختی جدا خودداری کنید، خوردن خوراکی های سفت باعث خونریزی و درد بیشتر در محل جراحی می‌شود.
  • بهترین غذاها برای بعد از عمل جراحی غذاهای آبکی هستند. سوپ‌ها و فرنی‌هایی که سرد شده باشند می‌توانند برای روز جراحی بسیار مفید باشند. همچنین در روزهای اول، نوشیدن آبمیوه‌های تازه، خوردن شیرموز، میلک‌شیک و بستنی میوه‌ای خنک نیز می‌توانند مفید باشند.
  • در هفته اول جراحی می‌توانید غذاهای آبکی را با دمای پایین‌تر یعنی همان ولرم بخورید. سوپ‌ها را میکس کنید تا برای خوردن نیازی نباشد که بجوید و به محل جراحی فشار آورید.
  • در هفته دوم و ماه اول، دندان کاشته شده در وضعیت بهتر و محکم‌تری قرار دارد. از این رو می‌توانید از انواع میوه‌ها به صورت کمپوت، کنسرو یا پوره را مورد استفاده قرار دهید. همچنین استفاده از سیب‌زمینی آب‌پز، گوشت و مرغ چرخ کرده به دلیل جویدن راحت می‌توانند مناسب باشند.
  • تا زمان بهبودی کامل نوشیدن شیر بادام به همراه عسل طبیعی بهترین گزینه برای تسریع روند بهبودی است.
  • فراموش نکنید که بعد از عمل جراحی باید نسبت به اصلاح رژیم غذایی خود اقدام کنید. حتما سه وعده غذا را بخورید و از نوشیدن مایعات به اندازه کافی غافل نشوید.

آیا امکان تحلیل لثه بعد از ایمپلنت وجود دارد؟

ورزش بعد از ایمپلنت

عمل جراحی ایمپلنت یک عمل جراحی مهم و حساسی است. از این رو باید در مدت ۴۸ ساعت بعد از انجام این عمل، بیمار استراحت کند تا دوره حساس بعد از جراحی را به سلامتی از سر بگذارند. معمولا دندان‌پزشک تأکید می‌کند که نباید هیچ‌گونه فعالیت بدنی سنگینی انجام شود چون ممکن است لثه خونریزی کند و مشکلات متعددی برای فرد به وجود آید.

بعد از عمل ایمپلنت باید با دستور پزشک به مراقبت از ایمپلنت خود بپردازید. اگر هم خواستید ورزش کنید باید این موضوع مهم را حتما با دندان‌پزشک معالج خود در میان بگذارید.

برای دریافت مشاوره و همچنین دریافت نوبت، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۲۱۴۰۰۴۰۲۱۲۲۲۱۵۰۰۵

مراقبت‌های قبل از عمل جراحی ایمپلنت

همان‌طور که مراقبت‌های بعد از عمل جراحی ایمپلنت لازم است، باید به صورت جدی مراقبت‌های قبل از عمل جراحی را نیز به دقت انجام دهید تا دچار مشکل نشوید. مهم‌ترین راه‌های مراقبت از ایمپلنت قبل از عمل حراجی به شرح زیر هستند:

  • در پرونده‌ای که دندان‌پزشک برایتان تهیه می‌کند تا بتواند نسبت به وضعیت جسمانی شما آگاهی کامل داشته باشد، همه چیزهایی که باید یک پزشک بداند را حتما در پرونده ذکر کنید. حتی چیزهای کوچک مانند داشتن یک حساسیت را نیز از قلم نیندازید. پُر کردن صحیح پرونده یکی از نکات مهم قبل از آغاز عمل جراحی است.
  • دقت کنید که حتما دندان‌پزشک شما نسبت به وضعیت دهان، دندان و لثه‌هایتان حساسیت زیادی داشته باشد. وقتی قرار است عمل ایمپلنت را انجام دهید نباید هیچ‌گونه مشکلی در دهان داشته باشید. مشکل عفونت، التهاب، پوسیدگی‌ها و دندان‌هایی که به عصب رسیده‌اند، همگی باید برطرف شوند. بیماری‌های خاص جسمانی، داروهایی که مصرف می‌کنید و بیماری‌های زمینه‌ای را باید به پزشک اطلاع دهید.
  • قبل از عمل جراحی باید یک اسکن رادیوگرافی از دهان شما گرفته شود. باید این عکس را به همراه گزارش آن و CD اسکن رادیولوژی به دندان‌پزشک خود بدهید تا وضعیت دندان‌هایتان را به دقت بررسی کند.
  • قبل از عمل، پزشک وضعیت استخوان‌ها، وضعیت جای دندان کشیده شده، وضعیت عصب‌ها و سینوس‌ها را به دقت مورد بررسی قرار می‌دهد تا در حین کار آسیبی به دهان و اعصاب دهانتان وارد نشود.
  • اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید باید ۳ تا ۵ روز قبل از عمل، مصرف دارو را قطع کنید.
  • سه روز قبل از کاشت ایمپلنت باید دهان خود را مرتب با دهان‌شویه‌ای که پزشک تجویز می‌کند ضدعفونی کنید.

انواع ایمپلنت دندان بر اساس روش کاشت را در این مقاله از سایت دکتر نصیری مطالعه کنید.

ورم بعد از ایمپلنت

عمل جراحی ایمپلنت یک عمل بسیار مهم و حساس است. در واقع با این عمل، لثه به صورت کنترل شده آسیب می‌بیند. بدن نیز به صورت خودکار نسبت به آسیبی که به قسمتی از خود وارد شده واکنش نشان می‌دهد و این واکنش به صورت درد و تورم است. وقتی که قسمت جراحی شده ورم می‌کند، نشان می‌دهد که در آن قسمت مایعات تجمع پیدا کرده‌اند. نباید از ورم و درد لثه بترسید. در عمل ایمپلنت لثه برش می‌خورد و خونریزی می‌کند؛ بنابراین درد، تورم و کبودی صورت بعد از این عمل طبیعی است.

بدن هر کسی با دیگری متفاوت است. اما به طور معمول حدود ۲ تا ۳ روز ممکن است در ناحیه جراحی شده ورم و درد وجود داشته باشد. دندان‌پزشک با علم بر این موضوع برای مدت معینی مسکن‌های مخصوصی مانند ژلوفن را تجویز می‌کند. ژلوفن می‌تواند به کاهش درد و کاهش تورم بسیار کمک کننده باشد. ورم می‌تواند علت‌های زیر را نیز داشته باشد:

  1. اگر وسعت ناحیه‌ای که عمل جراحی روی آن انجام شده بیشتر باشد، میزان ورم و درد نیز بیشتر خواهد بود. همچنین ممکن است بعد از عمل، بیمار مدت بیشتری را احساس درد کند.
  2. بیمارانی که سن بالایی دارند، بافت‌های صورت و گردن آن‌ها نرم شده است. این مهم باعث می‌شود که ورم و کبودی آن‌ها بعد از ایمپلنت بیشتر از سایرینی که جوان‌تر هستند خود را نشان دهند.
  3. اگر فرد به صورت هم‌زمان هم دندان خود را بکشد و هم ایمپلنت کند، تورم او بیشتر خواهد بود و درد بیشتری هم تحمل خواهد کرد. با مراقبت از ایمپلنت می‌توانید از طول مدت تورم بکاهید.

برای مطالعه مقالات بیشتر حوزه بیماریهای ایمپلنت این مقاله پابمدیکال را مشاهده نمایید

طول عمر ایمپلنت دندان چقدر است؟

بدون‌شک، برای جایگزین‌کردن دندان‌های از دست‌رفته، ایمپلنت دندان بهترین گزینه است و ماندگاری و طول عمر آن نیز بسیار بیشتر از سایر روش‌های درمانی است. با انجام مراقبت‌های بهداشتی، دوام ایمپلنت دندان می‌تواند تا پایان عمر فرد هم باشد. البته تجربه و مهارت دندان‌پزشک برای انجام جراحی ایمپلنت در میزان ماندگاری ایمپلنت دندان بسیار مؤثر است.

روش‌های مراقبت از ایمپلنت برای ماندگاری بیشتر کدامند؟

مراقبت و نگهداری از ایمپلنت دندان پیچیده نیست و کاملاً شبیه مراقبت از دندان‌های طبیعی است. از جمله روش‌های مراقبتی مؤثر برای ماندگاری بیشتر ایمپلنت دندان می‌توان به رعایت بهداشت دهان و دندان، وارد‌نکردن فشار بیش از حد به آن‌ها، اصلاح الگوی غذایی، استفاده از محافظ دندان، استراحت کافی پس از جراحی ایمپلنت و مراجعه مستمر به دندان‌پزشک اشاره نمود.

چه عواملی سلامت ایمپلنت را تهدید می‌کنند؟

با وجود آنکه خرابی ایمپلنت دندان به‌ندرت اتفاق می‌افتد؛ به سلامتی و سبک زندگی فرد بستگی دارد. یکی از مهم‌ترین عواملی که سلامت ایمپلنت را به‌خطر می اندازد، بیماری عفونی پری ایمپلنت است که با چرک‌کردن و خونریزی لثه در محل ایمپلنت شروع می‌شود و با لق شدن ایمپلنت و تورم غدد گردن ادامه پیدا می‌کند. با انتخاب دندان‌پزشک متبحر برای کاشت ایمپلنت و توجه‌به توصیه‌های او می‌توانید از بروز این بیماری پیشگیری کنید.

۳۲ دیدگاه. ترک جدید

  • خسته نباشید ایا باید تا اخر از از خوردن چیر داغ خوداری کرد یا نه ؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ ۰۵:۵۴

      سلام خدمت شما . برای مراقبت از ایمپلنت باید تا دو هفته از خوردن مواد غذایی داغ اجتناب کنید . و بعد از این بازه زمانی مشکلی ندارد .

      پاسخ
  • سلام خانوم دکتر وقت بخیر کشیدن سیگار برای ایمپلنت ضرر داره

    پاسخ
  • سلام خانم دکتر چند روز بعد ایمپلنت میتونیم راحت غذا بجوییم؟ دوستم ایمپلنت معمولی انجام داده الان دو ماهه یه غذای درست حسابی نمیتونه بخوره

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ ۰۷:۰۰

      سلام خدمت شما . تا دوماه تقریبا باید غذاهای نرم استفاده شود و فشار به ایمپلنت ها وارد نشود .

      پاسخ
  • سلام ببخشید من ۲۴سالمه و یدونه ایمپلنت دارم و چن وقت پیش فکر کردم دندون ایمپلنت شده ام لقه اما الان دیدم دندون عقلم چسبیده بهش باید جراحی کنم برش دارم؟ ممنون میشم راهنمایی کنید میترسم ایمپلنتم خراب بشه

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ ۰۷:۰۰

      سلام خدمت شما . لطفا برای ما عکس opg ارسال کنید تا بهتر راهنماییتون کنیم .
      ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ
  • سلام خانم دکتر من جای دندونم که الان سه ساله خالیه یکم گود شده ینی تحلیل رفته برای کاشت ایمپلنت باید چیکاری بکنم؟ مرسی

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ ۰۷:۰۱

      سلام خدمت شما . لطفا برای ما عکس opg ارسال کنید تا بهتر راهنماییتون کنیم .
      ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ
  • سلام من بعد ایمپلنت خیلی حواسم به بهداشت دندونم بود الان یه مدت حس میکمنم لق میزنه توی دهنم چیکار باید بکنم؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ ۰۷:۰۱

      سلام خدمت شما . لطفا برای ما عکس opg ارسال کنید تا بهتر راهنماییتون کنیم .
      ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ
  • سلام برای ایمپلنت دندون اگه تازه دندونمو کشیدم باید چیکار کنم تا زودتر بتونم ایمپلنت انجام بدم؟ لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ ۰۷:۰۲

      سلام خدمت شما . لطفا برای ما عکس opg ارسال کنید تا بهتر راهنماییتون کنیم .
      ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ
  • کسری آزاد
    ۱۲ تیر ۱۴۰۰ ۲۰:۵۵

    سلام ببخشید من ورزشکارم و نمیتونم چند روز ورزش نکنم اما متاسفانه سه تا از دندونای فک پایینم شکسته و کشیدمشون. میخاستم بدونم بعد ایمپلنت تا چند روز نباید ورزش کرد؟ ممنونم ازتون جواب بدین

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۱ تیر ۱۴۰۰ ۱۳:۵۱

      سلام خدمت شما . تا دوهفته بعد از گذاشتن ایمپلنت ورزش سنگین انجام ندید .

      پاسخ
  • سلام برای مراقبت از ایمپلنت بعد از چند روز مسواک و نخ ندون و دهان شویه رو شروع کنیم؟

    پاسخ
  • اسرا سلطانی
    ۱۲ تیر ۱۴۰۰ ۲۰:۵۱

    سلام خانم دکتر پسر من ۱۵سالشه و توی ورزش دندون جلویی فکش رو از دست داده الان توی این سن میتونه ایمپلنت کنه؟ بعدا باعث تغییر اندازه فک یا استخوان صورت نمیشه؟ ممنون میشم جواب بدین

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۱ تیر ۱۴۰۰ ۱۳:۵۵

      سلام خدمت شما . خیر تا قبل از ۱۸ سالگی نباید ایمپلنت انجام شود .تو این مدت اگر تحلیل استخوان داشتن همزمان با گذاشتن ایمپلنت استخوان سازی انجام میشود.

      پاسخ
  • سلام لطفا هزینه ایملنت چقدره

    پاسخ
  • سلام عوارض شایع ایمپلنت چیه؟

    پاسخ
  • سلام لطفا جواب سوالمو میدید میشه با ایمپلنت تخمه شکست؟

    پاسخ
  • ممنون از توضیحات خوبتون دکتر نصیری یه سوال دارم
    من کلا دندونام تیر میکشن وقتی چیز سرد میخورم اگر ایمپلنت کنم ممکنه اونم تیر بکشه؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۰۹:۰۴

      سلام خدمت شما . ایمپلنت پیچی است از جنس تیتانیوم که با بدنتون سازگاری دارد و مثل دندانی که عصب داره نیست و باعث نمیشه دندان شما تیر بکشه.

      پاسخ
  • اشرفی اصفهانی
    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۱:۱۵

    سلام خانم دکتر وقتتون بخیر
    من یکه دندون خالی دارم و میخام ایمپلنت کنم ولی کلا لثه حساسی دارم گاهی خون میاد و ملتهبه و خودش خوب میشه ممکنه پریودنتال داشته باشم؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۶ تیر ۱۴۰۰ ۱۲:۲۹

      درود برشما و ممنون از توجهتون امیدوارم مطالب سایت ما براتون مفید بوده باشن
      بهتره ویزیت بشین و از نزدیک مشکلتون رویت بشه تا بتونیمم نظر بهتری بدبم

      پاسخ
  • سلام و عصر بخیر خانم دکتر عزیز من از بیمارانتون هستم سوال داشتم که میتونیم انتخاب کنیم جنس دندان مصنوعی روی ایمپلنت از پرسلن باشه؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۶ تیر ۱۴۰۰ ۱۲:۳۳

      درود برشما و ممنون از توجهتون امیدوارم مطالب سایت ما براتون مفید بوده باشن
      بله میتونید انتخاب کنید

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button