ایمپلنت یک روزه چیست؟ مزایا و معایب ایمپلنت فوری

ایمپلنت یک روزه یا ایمپلنت فوری چیست
ایمپلنت

اشتراک‌گذاری

ایمپلنت فوری دندان یا “ایمپلنت یک روزه” به عنوان یک روش مبتنی بر فناوری پزشکی پیشرفته، جایگزینی موثر و دائمی برای دندان های از دست رفته فراهم می‌کند. ایمپلنت فوری دندان به دلیل سرعت بالا در اجرا و ارائه نتایج فوری، به شدت توجه افراد را به خود جلب کرده است. در پروسه ایمپلنت فوری (Immediate loading implants) از ابزار‌های دندانپزشکی دیجیتال به منظور دریافت اطلاعات دقیق و افزایش بهره وری استفاده می‌شود.

در این فرآیند نوین، جایگزینی دندان از دست رفته یا تخریب شده بواسطه ایمپلنت (به عنوان پایه ثابت برای دندان جدید) در طی یک جلسه صورت می گیرد و زمان نهایی درمان را به حداقل می‌رساند.

برای ایمپلنت یک روزه دندان می‌بایست شرایطی چون بافت لثه و استخوان مناسب، نبود بیماری‌های زمینه ای، سیگاری نبودن، نداشتن دندان قروجه، مناسب بودن ماهیچه‌های فک و… برای افراد مهیا باشد. در ادامه  به طور مفصل مراحل ایمپلنت یک روزه یا ایمپلنت فوری دندان را بررسی می کنیم.

ایمپلنت فوری (ایمپلنت یک روزه دندان) چیست؟

ایمپلنت دندان در واقع یک اقدام درمانی است و بهترین و البته ایمن‌ترین راه برای جایگزین دندان از دست رفته است. در طی این کار ابتدا شکاف کوچکی در استخوان ایجاد می‌شود و سپس یک ساختار فلزی از جنس تیتانیوم بعنوان پایه درون آن قرار می‌گیرد.

این ساختار همانند ریشه دندان عمل کرده و موجب نگهداری و استحکام آن در جای خود می‌شود. از طرفی دیگر دندانپزشکان یک ساختار دندانی را بعنوان تاج دندان یا پروتز دندان در این ریشه قرار می‌دهند که عموماً از جنس چینی یا کامپوزیت یا پرسلن سرامیکی یا متریال‌های دیگر است و نقشی مشابه دندان‌ها را ایفا می‌کند.

ایمپلنت یک روزه دندان در واقع شیوه‌ای است که در آن تمام مراحل کاشت ایمپلنت دندان در یک جلسه صورت می‌گیرد. به عبارت ساده‌تر در یک جلسه تمام مراحل مربوط به شکافتن لثه و استخوان، قرار دادن اباتمنت یا پایه، نصب تاج دندانی و… صورت می‌گیرد.

لازم به ذکر است که در این حالت از ایمپلنت دیجیتال استفاده می‌شود. چرا که سرعت و دقت را به شیوه‌ای معجزه آسا افزایش می‌دهد. البته انجام ایمپلنت در یک روز شرایط خاصی را می‌طلبد که تنها در صورت فراهم بودن آن‌ها می‌توان فرآیند ایمپلنت را در طی یک روز انجام داد.

برای دریافت مشاوره ایمپلنت و نوبت حضوری، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵ – ۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

ایمپلنت فوری برای چه افرادی مناسب است؟

ایمپلنت فوری دندان برای افرادی که دندان‌های خود را از دست داده‌اند و به دنبال جایگزینی سریع و ثابت هستند، مناسب است. این روش برای افرادی که تمایل به بازیابی لبخند و عملکرد دندان‌های طبیعی در یک نوبت دارند و همچنین برای کسانی که نیاز به راحتی و کاهش زمان درمان دارند، بهینه می‌باشد.

ایمپلنت‌های یک روزه نزد بیمارانی که اغلب در مواقع اضطراری به درمان سریع دندان نیاز دارند بسیار محبوب است. البته، ایمپلنت‌های دندانی را تنها زمانی می‌توان در همان جلسه‌ی کاشت قرار داد که حمایت کافی از لثه و استخوان وجود داشته باشد. در غیر این صورت، یک درمان مرسوم ایمپلنت دنبال خواهد شد و یک دوره بهبودی ۳-۴ ماهه برای رشد مجدد استخوان و لثه لازم است.

ایمپلنت فوری چگونه انجام می‌شود؟

برای انجام ایمپلنت فوری دندان پس از مشاوره با دندانپزشک، مرحله اول شامل جراحی کاشت ایمپلنت است. در طی این پروسه جراحی، یک ایمپلنت تیتانیومی‌در فک قرار می‌گیرد؛ سپس، در همان جلسه دندان مصنوعی یا پروتز دندانی به این ایمپلنت متصل می‌شود. مراحل روش ایمپلنت به تفکیک عبارتند از:

 ۱. بررسی اولیه و تشخیص توسط پزشک

در ابتدا، پزشک اطلاعات دقیقی از وضعیت دهان و دندان بیمار جمع‌آوری می‌کند. این شامل تصاویر رادیولوژی، تصاویر سه‌بعدی (CT scan) و ارزیابی دقیق وضعیت دهان و فک‌ها می‌شود. درحقیقت تصمیم انجام پذیر بودن ایمپلنت یک روزه در این مرحله گرفته می‌شود.

۲. شروع جراحی ایمپلنت فوری

در روز جراحی، پزشک با استفاده از دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی حرفه‌ای، ایمپلنت (پیچ دندانی) را در فک بیمار جایگذاری می‌کند. این ایمپلنت به عنوان پایه برای دندان جدید عمل می‌کند. این جراحی به صورت کاملاً دقیق و با استفاده از تکنیک‌های مدرن انجام می‌شود.

۳. اتصال پروتز دندان

پس از جراحی ایمپلنت، یک پروتز دندان مصنوعی یا کاور دندان (crown) طراحی و ساخته می‌شود که به ایمپلنت متصل می‌شود. این کاور دندان به شکل و اندازه دقیق دندان طبیعی بیمار ساخته می‌شود تا به طبیعی‌ترین شکل ممکن به نظر بیاید.

۴. پیگیری و مراقبت پس از جراحی

پس از اتمام جراحی، بیمار نیاز به مراقبت و پیگیری دارد. یکسری داروها و دستورالعمل‌های مراقبتی به وی داده می‌شود. همچنین برنامه‌های منظم برای مراقبت از ایمپلنت و دندان‌های مصنوعی تدوین می‌شود. با انجام این فرآیند، بیمار به سرعت به لبخند زیبا و کارایی کامل دندان‌های خود بازمی‌گردد.

انواع ایمپلنت فوری (یک روزه)

در میان انواع ایمپلنت دندان، ایمپلنت فوری روشی است که مدت زمان آن غالباً کوتاه بوده و در طی یک جلسه صورت می‌گیرد.

البته ممکن است در مواردی کاشت دندان بعد از مدت خاصی نظیر دو یا چند هفته صورت گیرد که باز هم در مقایسه با شیوه‌های سنتی راهکاری فوری به حساب می‌آید. در روشهای ایمپلنت یک روزه و فوری دندان کمترین میزان جراحی و آسیب لثه و خونریزی وجود دارد.

لازم به ذکر است که این روش تنها به یک شیوه درمانی محدود نمی‌شود بلکه راهکار‌ها و شیوه‌های مختلفی برای آن وجود دارد. به طور کلی سه شیوه برای آن وجود دارد که هر کدام از آن‌ها مستلزم شرایط خاصی است و دارای تفاوت‌های آشکاری با یکدیگر هستند.

ما در ادامه تمامی این شیوه‌ها را برای شما عزیزان ذکر کرده‌ایم. اما قبل از آن بهتر است بدانید که نتایج به دست آمده از این روش‌های درمانی (به شرط موفقیت‌آمیز بودن) هیچ تفاوتی با ایمپلنت سنتی ندارد و از هر جهت استحکام کافی را دارد.

  1. روش فرش ساکت
  2. روش جایگذاری فوری یا ایمیدیت لودینگ
  3. روش کم تهاجمی
نصب پروتز بلافاصله بعد از ایمپلنت

۱. روش fresh socket (ایمپلنت فرش ساکت)

شیوه fresh socket را می‌توان یکی از محبوب‌ترین شیوه‌ها دانست. در این شیوه دندانپزشک بلافاصله بعد از کشیدن دندان‌ها، پایه ایمپلنت را درون حفره دندانِ کشیده شده قرار می‌دهد و در صورتی که شرایط مهیا باشد، تاج دندانی را هم روی آن قرار می‌دهد. این شیوه دارای ظرافت بسیار خاصی است و مهارت زیادی می‌طلبد.

در روش ایمپلنت فرش ساکت ابتدا دندانپزشک قبل از کشیدن دندان با استفاده از ابزار‌های دیجیتال پرینتر سه بعدی یا اسکنر داخل دهان نسبت به عکس برداری و بررسی شریان‌ها و رشته‌های عصبی ناحیه مذکور اقدام می‌کند. در صورتی که شرایط مهیا باشد، با شیوه‌ای مخصوص اقدام به کشیدن دندان می‌کند.

فرش ساکت تکنیک ایمپلنت فوری

این شیوه از کشیدن دندان، سبب می‌شود تا بافت لثه کمترین آسیب را متحمل شود و به همین جهت است که بافت لثه سریع‌تر ریشه ایمپلنت را در بر می‌گیرد. البته برای این کار باید بافت استخوانی هم مورد ارزیابی قرار بگیرد چرا که ممکن است شخصی نیازمند پیوند بافت استخوانی باشد.

بدین شیوه حفره تازه یا fresh socket گفته می‌شود زیرا بلافاصله بعد از کشیدن دندان‌ها و ایجاد حفره آن ایمپلنت قرار می‌گیرد. دوره ریکاوری  و میزان عفونت بعد ایمپلنت فرش ساکت کم بوده و عموماً در طی یک جلسه صورت می‌گیرد. لازم به یاد آوری است که این شیوه برای تمام دندان‌ها مناسب نیست و انتخاب آن می‌بایست با صلاح دید دندانپزشک صورت بگیرد.

ریکاوری کوتاه در روش ایمپلنت یکروزه دکتر نصیری

کد کم دندانپزشکی (CAD CAM) تکنولوژی است که با ورود به دندانپزشکی دیجیتال به خصوص در حوزه دندانسازی تحول بسیار بزرگی در این علم ایجاد کرده است

۲. روش ایمیدیت لودینگ

روش ایمیدیت لودینگ یکی دیگر از شیوه‌ها است. این شیوه درمانی نیازمند شرایط خاصی است که بیمار در صورت داشتن آن‌ها می‌تواند با کمک این روش مشکل بی‌دندانی خود را رفع نماید. در این شیوه عموماً در همان روزی که ریشه ایمپلنت قرار می‌گیرد، تاج دندانی هم برای آن ساخته و قرار می‌گیرد. اما ممکن است در مواردی قرار گیری این تاج تا دو هفته با تاخیر انجام شود که این موضوع به شرایط بیمار و وضعیت ریشه قرار گرفته بستگی دارد.

البته با توجه به مدت زمان بسیار اندک این شیوه در مقایسه با روش‌های سنتی، باز هم می‌توان آن را به عنوان یک نوع ایمپلنت فوری به حساب آورد. در ایمیدیت لودینگ، می‌توان ایمپلنت را تنها برای دسته‌ای از دندان‌ها قرار داد و این کار را به وسیله‌ی جراحی صورت می‌گیرد.

لازم به یاد آوری است که در صورت موفقیت‌ ایمپلنت دندان، نتایج این شیوه از ایمپلنت با روش‌های سنتی هیچ گونه تفاوتی ندارد و همان ظاهر و عملکرد را خواهد داشت.

با توجه به حساسیت و مهارتی که مراحل کاشت ایملنت دندان دارد، دندانپزشک ایمپلنت حتما ضروری است که متخصص و جراح اندو یا اصطلاحا متخصص جراحی اندودنتیک باشد.

شیوه ی کم تهاجم در ایمپلنت فوری

۳. روش کم تهاجم

آخرین شیوه روش کم تهاجم است. این شیوه تا حدودی ترکیبی از دو شیوه‌ی قبل است. در این روش می‌توان ایمپلنت را درون استخوان فک بیمار یا بعد از چند ماه از کشیده شدن دندان در جای آن قرار داد. در این شیوه نیاز مبرمی به جراحی نیست و عموماً از گاید سرجری و فناوری‌های دیجیتال استفاده می‌شود.

با توجه به زمان اندک روش کم تهاجم، می‌توان گفت که این شیوه هم جزو روش‌های فوری ایمپلنت به حساب می‌آید. در این شیوه از روش‌های کم تهاجمی استفاده می‌شود که موجب تحریک بافت لثه و استخوان نخواهد شد و بدین جهت آن را روش کم تهاجم گویند که به عنوان ایمپلنت یک روزه هم شناخته می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و همچنین دریافت نوبت، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵ – ۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

شرایط لازم برای ایمپلنت یک روزه دندان

ایمپلنت یک روزه نیازمند مجموعه‌ای از شرایط مختلف است و افراد تنها در صورت داشتن آن‌ها می‌توانند ایمپلنت را در طی یک روز انجام دهند. لازم به ذکر است که تمام این شرایط به وضعیت جسمانی بیمار بستگی دارد اما صلاح دید دندانپزشک و تبحر وی هم می‌تواند تا حد زیادی در بهینه کردن و تشخیص بهتر این شروط موثر باشد. از شرایط حتمی برای انجام ایمپلنت به روش یک روزه عبارتند از:

 مناسب بودن استخوان : از آن جایی که پایه ایمپلنت در استخوان قرار می‌گیرد، لذا باید استخوان فک شما قطر و تراکم کافی داشته باشد. مادامی که استخوان فک شما شرایط لازم را نداشته باشد، می‌بایست ابتدا عمل پیوند استخوان یا لیفت سینوس را انجام دهید و سپس اقدام به ایمپلنت نمایید. این فاکتور برای ایمپلنت‌های سنتی نیز صادق است.

سلامت لثه و عدم بیماری‌های دهانی:  لثه‌ها بعد از قرار گیری ایمپلنت دو آن را مانند یک دندان طبیعی احاطه می کنند و به همین جهت لثه شما باید کاملاً سالم باشد. داشتن بیماری‌های زمینه‌ای در این بخش یا داشتن التهاب لثه می‌تواند ایمپلنتی یک روزه را با مشکل مواجه کند. بدین جهت باید دندانپزشک این فاکتور را هم به خوبی بررسی نماید. در صورتی که از بیماری لثه رنج می برید پیش از هر کاری مقاله بیماری پریودنتال لثه را مطالعه کنید.

نداشتن دندان قروجه و مشکل جویدن: افرادی که دارای مشکل دندان قروجه یا جویدن هستند نمی‌توانند کاندید مناسبی برای ایمپلنت یک روزه دندان باشند.

سلامت بدنی کامل: برخی از مشکلات و بیماری‌های زمینه‌ای نظیر دیابت یا بیماری‌های خود ایمنی می‌تواند ایمپلنت را با مشکل مواجه کد و در صورت ابتلا به بیماری‌های خاص، فرد می‌بایست آن را به اطلاع پزشک برساند تا به طور کامل ارزیابی شود. برای اطلاع بیشتر مقاله ایمپلنت برای افراد دیابتی را مطالعه کنید.

عدم استعمال سیگار و مواد مخدر: افراد سیگاری عموماً با مشکلات مختلفی در لثه خود مواجه هستند و استخوان فک آن‌ها ضخامت کافی ندارد. از طرفی سیگار می‌تواند ریسک جراحی و التهاب در ناحیه مذکور را افزایش دهد و این به نوبه خود کار را دشوار می‌کند. بدین جهت عموماً افراد سیگاری کاندید مناسبی برای ایمپلنت یک روزه دندان نیستند. مقاله ایمپلنت

 نداشتن عضله‌های قوی در ناحیه فک: شاید از شنیدن این شرط اندکی تعجب کنید اما لازم است بدانید که داشتن عضله‌های قوی در ناحیه فک می‌تواند شما را از لیست کاندید‌ها خارج نماید. عموماً افرادی که چنین عضله‌های دارند، در طی عمل جویدن، نیروی بیشتری را بر روی دندان‌های خود وارد می‌کنند.

این موضوع باعث می‌شود تا ایمپلنت قرار گرفته در استخوان دچار شکستی شود و تکان بخورد. بدین جهت اگر پزشک ماهیچه‌های این افراد را قوی تشخیص دهد، روش‌های سنتی را برای ایمپلنت آن‌ها تجویز می‌کند تا دقیق در بافت استخوان جای گیرد.

نامناسب برای دندان‌های عقبی: به طور طبیعی در حین عمل جویدن، فشار بیشتری به دندان‌های عقب وارد می‌شود و بدین جهت است که این دندان‌ها گزینه‌ای مناسب برای این کار نیستند. ایمپلنت دندان جلو روش مناسبی است؛ چرا که فشار زیادی را متحمل نمی‌شوند.

شرایط لازم برای ایمپلنت یک روزه دندان

قبل از انتخاب بهترین دکتر ایمپلنت دیجیتال در تهران بهتر است برای معاینه به کلینیک دندانپزشکی مورد نظر خود بروید.

مدت زمان ایمپلنت فوری (ایمپلنت یک روزه) چقدر طول می کشد؟

برای پاسخ به این سوال که ایمپلنت دندان چقدر طول می کشد باید گفت که ه مدت زمان ایمپلنت فوری معمولاً بستگی به نوع ایمپلنت و شرایط هر فرد دارد. اما در اغلب موارد، ایمپلنت فوری در طی ۲۴ ساعت یا یک روز پس از جراحی انجام می شود.

قبل و بعد از نصب ایمپلنت دندان دکتر نصیری

 یکی از مهم‌ترین مراحل ایمپلنت دندان، جایگذاری هیلینگ ایمپلنت است. اما هیلینگ ایمپلنت چیست و چه کاربردی دارد؟

مزایای ایمپلنت یک روزه (ایمپلنت فوری)

در مقایسه با ایمپلنت معمولی، که به طور معمول چند مرحله‌ای است و نیاز به دوره‌های زمانی بیشتری برای ترمیم دارد، اصطلاح “ایمپلنت فوری” به این اشاره دارد که ایمپلنت دندان به صورت فوری و در طی یک جلسه در دهان بیمار قرار می‌گیرد؛ و درحقیقت همین موضوع مهمترین و جذابترین مزیت این روش درمانی است.

  • کاهش زمان درمان: استفاده از ایمپلنت یک روزه، با کاهش تعداد جلسات درمانی و امکان استفاده فوری از دندان جدید، زمان کل درمان را به شدت کاهش می‌دهد.
  • بازیابی فوری زیبایی لبخند: یکی از مزایای بارز این روش، امکان بازیابی فوری زیبایی لبخند است. بدون نیاز به دندان‌های مصنوعی موقت، بیماران می‌توانند در همان روز جراحی از لبخند جدید و جذاب خود لذت ببرند.
  • دوران نقاهت کوتاه: زمان نقاهت پس از ایمپلنت یک روزه به دلیل کاهش تعداد جلسات و روش‌های پیشرفته جراحی، به شدت کاهش می‌یابد.
  • حفظ بافت‌های اطراف: استفاده از ایمپلنت یک روزه می‌تواند به حفظ بافت‌های اطراف (دندان و لثه) کمک کند، که در طولانی‌مدت به بهبود عملکرد دندان منجر می‌شود.
  • ظاهر طبیعی: ایمپلنت یک روزه با ایجاد یک دندان جدید که در ساختار و ظاهر به دندان‌های طبیعی نزدیک است، به بیماران این امکان را می‌دهد که یک لبخند طبیعی و همسان با دندان‌های طبیعی خود داشته باشند.

با درنظرگرفتن مزیت‌های فوق، می‌توان گفت که  ایمپلنت دندان یک روزه گزینه ایده‌آل برای کاندیداهای مناسب این روش محسوب می‌شود.

خونریزی کمتر از مزایای ایمپلنت فوری

برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و همچنین دریافت نوبت، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵ – ۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

هزینه ایمپلنت یک روزه

از عوامل مهمی که بر قیمت ایمپلنت تاثیر می‌گذارند می‌توان به جنس ایمپلنت دندان یا  نوع متریال به کار رفته در ایمپلنت، تجربه و سابقه کاری دندان پزشک متخصص کاشت ایمپلنت دندان، کشور سازنده ایمپلنت و مدت زمان انجام عمل و فرایند کاشت دندان اشاره کرد.

تمامی موارد نام برده، در هزینه و قیمت نهایی ایمپلنت یک روزه اثر می‌گذارد. علاوه بر این موارد، تعداد ایمپلنت‌های مورد نیاز برای هر دندان نیز بر قیمت تمام شده کاشت دندان تاثیر می‌گذارد. از طرفی اگر استخوان فک بیمار کم شده یا تحلیل رفته باشد، فرد نیاز به پیوند استخوان برای این ناحیه دارد که این موضوع باعث می‌شود که قیمت ایمپلنت کمی بالاتر رود.

درمان لثه تحلیل رفته با چه روش هایی ممکن است؟

معایب و عوارض ایمپلنت فوری

استفاده از ایمپلنت دندان، همانند هر روش پزشکی دیگری، با برخی معایب و عوارض همراه است. یکی از مهمترین معایب ایمپلنت دندان می‌تواند هزینه‌ی آن باشد، زیرا فرآیند جراحی و ترمیم گاهی می‌تواند هزینه‌ی قابل توجهی داشته باشد. همچنین، برخی افراد ممکن است با عوارضی نظیر عفونت ایمپلنت دندان، حساسیت یا التهاب در اطراف ایمپلنت یکروزه مواجه شوند. هرچند اکثر افراد بدون مشکل از ایمپلنت استفاده می‌کنند، اما نتایج مختلف ممکن است و توجه به بهداشت دهان و پیگیری‌های منظم حائز اهمیت است.

بطور کلی معایب و عوارض ایمپلنت فوری عبارتنداز:

  • مناسب همه نیست (محدودیت در تطابق با بافت‌های فک)
  • هزینه‌های بیشتر نسبت به روش‌های سنتی
  • ریسک عفونت، حساسیت، ورم بعد از ایمپلنت یا عدم ادغام صحیح
  • نیاز به مراقبت بیشتر

آیا همه افراد کاندید مناسب ایمپلنت یک روزه دندان هستند؟

اگرچه ایمپلنت دندان به صورت فوری در بسیاری از موارد موثر است، اما تصمیم بر اجرای آن توسط دندانپزشک و  بر اساس شرایط و نیازهای خاص هر بیمار گرفته می‌شود؛ و همه کسی کاندید مناسب اجرای ایمپلنت فوری نیستند. عوامل دخیل در این تصمیم‌گیری عبارتنداز:

  • وضعیت عمومی سلامت: افرادی که دارای وضعیت عمومی سلامتی ضعیف هستند، ممکن است به سبب وجود احتمال تأخیر در بهبودی کاندید مناسب ایمپلنتفوری نباشند.
  • کیفیت استخوان: استخوان محل ایمپلنتاسیون نقش حیاتی در امکان پذیر بودن این پروسه دارد. در برخی مواقع ممکن است استخوان کافی برای ایمپلنت فوری وجود نداشته باشد.
  • شرایط پزشکی خاص: برخی از شرایط پزشکی مانند دیابت، برخی از بیماری‌های قلبی، فشارخون، وغیره در تصمیم نهایی دندانپزشک برای اجرای این روش تأثیرگذار است.

مهمترین گام برای حصول نتایج مطلوب این است که دندانپزشک مورد اعتماد شما تصمیم‌گیری را با توجه به تاریخچه پزشکی، شرایط فیزیکی و نیازهای خاص شما انجام دهد.

مراقبت‌های بعد از ایمپلنت یک روزه دندان

پروسه مراقبت پس از ایمپلنت فوری دندان بسیار حیاتی است تا فرآیند بهبودی موفقیت‌آمیز باشد و ماندگاری ایمپلنت را تضمین کند. هر دندانپزشک دستورالعمل‌های مراقبت مورد نیاز بیمار را پس از اجرای پروسه به او توضیح خواهد داد؛ اما بطور کلی مراقبت‌های اصلی عبارتند از:

  • شستشوی دقیق دهان با محلول آنتی‌باکتریال یا خمیر دندان با تایید پزشک.
  • اجتناب از مصرف سیگار و قلیان؛ زیرا دخانیات می‌توانند به بهبودی زخم‌ها را به تعویق بیاندازد و مانع ادغام بهتر بافت‌ها شود.
  • مصرف غذاهای سرد و نرم به مدت معین توسط پزشک پیشنهاد می‌شود تا بهبودی کامل صورت گیرد.
  • اجتناب از ایجاد فشار زیاد روی ایمپلنت، جلوگیری از ضربه زدن به دندان‌ها با فشار زیاد و استفاده از حفاظ دندان در صورت نیاز توصیه می‌شود.
  • دستورالعمل‌های درخواستی پزشک را به دقت در مورد داروها، ضد التهابات و همچنین راهنمایی‌های جلوگیری از عفونت پس از جراحی رعایت کنید.

به طور کلی، هر گونه تغییر در وضعیت دهان یا هر نوع ناراحتی باید فوراً به پزشک گزارش شود. همچنین، حضور به موقع در جلسات معاینه نیز اهمیت دارد تا هر مشکلی به سرعت شناسایی و درمان شود.

آیا ایمپلنت درد دارد را در این مقاله از سایت دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری مطالعه کنید.

سخن نهایی

از این ایمپلنت فوری، می‌توان تنها در مجموعه‌ای از دندان‌ها استفاده نمود که شرایط لازم را دارند. از طرفی دیگر گاهاً دندانپزشک بعد از کشیدن دندان، اجازه می‌دهد تا دو ماه جایگاه آن ترمیم شود و سپس با استفاده از این شیوه یا سایر شیوه ها، اقدام به کاشت ایمپلنت می‌کند. این شیوه هم نتایجی مشابه شیوه‌های سنتی دارد و تفاوت شاخص آن زمان بسیار کم است که بسته به نوع دندان می‌توان یک یا چند جلسه زمان ببرد. بهترین دندانپزشک زیبایی با استفاده از تجربه و تخصص خود، تغییر مثبتی در دندان‌ها و لبخند شما ایجاد می‌کند.

با توجه به گستردگی عوامل تاثیر گذار بر کاشت ایمپلنت یک روزه دندان، شاهد قیمت‌های متفاوتی در کلینیک‌های مختلف هستیم. برای اطلاع دقیق از هزینه ایمپلنت فوری دندان با کلینیک دکتر نصیری در تماس باشید.

سوالات متداول درباره ایمپلنت فوری یا یک روزه دندان

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت در واقع یک اقدام دندانپزشکی است که به منظور رفع مشکل بی‌دندانی بوجود آمده. در این اقدام درمانی ابتدا ساختار لثه و استخوان فک مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس یک سوراخ در استخوان ایحاد و یک پایه در آن قرار می‌گیرد. این پایه در واقع نقش ریشه دندان را خواهد داشت و موجب استحکام آن در جای خود می‌شود. بعد از اینکه فرآیند جای‌گذاری آن انجام شد، یک تاج دندانی همراه با پایه نگهدارنده آن ساخته می‌شود که دقیق مطابق ساختار دندان از دست رفته شما است.

ایمپلنت یک روزه ی دندان چگونه انجام می شود؟

ایمپلنت فوری یا ایمپلنت یک روزه دندان این روزها محبوبیت بسیاری پیدا کرده است. در ایمپلنت یک روزه دندان بیشتر از فناوری‌های دیجیتال استفاده می‌شود. چرا که سرعت و دقت را به شیوه‌ای معجزه آسا افزایش می‌دهد. البته باید این موضوع را در نظر داشته باشید که انجام ایمپلنت یک روزه شرایط خاصی را می‌طلبد که تنها در صورت فراهم بودن آن‌ها می‌توان فرآیند ایمپلنت را در طی یک روز انجام داد.

آیا همیشه امکان ایمپلنت فوری فراهم است؟

خیر! اگر مشخص شود که استخوان فک شما تراکم کافی ندارد یا مشکلات مربوط به لثه دارید، می‌بایست ابتدا نسبت به رفع آن‌ها اقدام نمایید. اما اگر بدون مشکل بودید پروسه ایمپلنت یک روزه شما آغاز می‌شود. بدین جهت دندانپزشک ابتدا شما را بی‌هوش کرده یا از بی‌حسی موضعی استفاده می‌کند.

آیا ایمپلنت فوری برای همه قابل انجام است؟

معمولاً افرادی می‌توانند از ایمپلنت فوری استفاده کنند که نمی‌توانند پروسه طولانی ایمپلنت دندان را تحمل کنند و کاملاً بی دندان هستند.

ایمپلنت در یک جلسه چقدر هزینه دارد؟

با توجه به‌سرعت بیشتر این درمان می‌توان گفت نسبت به ایمپلنت‌های دیگر این نوع درمان هزینه بیشتری دارد.

مدت‌زمان ایمپلنت فوری چقدر است؟

در این روش شما با یک‌بار مراجعه به پزشک می‌توانید تمام مراحل درمان را طی کنید.

امکان کشیدن دندان و کاشت دندان در یک روز ممکن است؟

ایمپلنت دندان فوری باید بلافاصله پس از کشیدن دندان انجام شود. بنابراین پاسخ این سؤال مثبت است.

۶۷ دیدگاه. ترک جدید

  • سلام خدمت شما
    در یک جلسه چند ایمپلنت میشه نصب کرد؟
    بطور مثال اگه کسی برای فک کامل نیاز به ۸ عدد داشته باشه توی چند جلسه نصب میشن

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ ۱۴:۱۲

      سلام خدمت شما . در روش ایمپلنت دیجیتال بستگی به فک و تراکم استخوان فرد تعداد جایگذاری ایمپلنت ها متفاوت خواهد بود . اگر فردی تراکم استخوان بالایی داشته باشد تا ۱۰ واحد هم در یک جلسه انجام میشود .
      برای اینکه بتوانیم بهتر راهنماییتون کنیم لطفا عکس OPG خودتون رو برای ما ارسال کنید .
      شماره جهت ارسا عکس : ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ
  • صالحی نیا
    ۱۱ تیر ۱۴۰۱ ۱۲:۱۹

    خانم دکتر من اهل شهرستان و میخام برای ایمپلنت یک روز مرخصی بگیرم و یک هفته بیام تهران فقط میشه همون موقع دندون رو کشید و ایمپلنت کرد؟ من سه تا دندون خراب یا بهتره بگم داغون دارم که باید بکشم. لطفا راهنماییم کنید

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۱۲ تیر ۱۴۰۱ ۰۶:۱۵

      سلام خدمت شما . اولین قدم این هست که شما برای ما یک عکس opg ارسال کنید تا ببینیم شما به چند واحد ایمپلنت احتیاج دارید و وضعیت دندان ها را بررسی کنیم .
      شماره واتساپ جهت ارسال عکس : ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ
  • سلام خدمتتون
    من دندونای سالم و مرتبی دارم اما خیلی به سرما و گرما حساس هستن و با یه لیوان چای یا نوشیدنی سرد همشون تیر میکشن. رفتم دکتر میگن همشون ریشه های حساس دارن و باید بکشی و ایمپلنت کنی. ایا این قضیه صحت داره و لازمه دندونامو بکشم؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۱۲ تیر ۱۴۰۱ ۰۶:۳۱

      سلام خدمت شما . لطفا برای ما عکس opg ارسال کنید تا بهتر راهنماییتون کنیم و وضعیت دندان های شما را بررسی کنیم .
      شماره واتساپ کلینیک جهت ارسال عکس : ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ
  • سلام با ایمپلنت فوری میتونیم راحت غذا بخوریم یا باید رعایت کنیم تا چند ماه؟ مرسی

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ ۰۷:۰۱

      سلام خدمت شما . برای اطلاع از مراقبت ها و هزینه ایمپلنت دیجیتال لطفا با کلینیک تماس بگیرید .

      پاسخ
  • خانم دکتر من ایمپلنت معمولی انجام دادم بخیه دندونم تا مدت ها اذیتم میکرد بیچاره شدم. دیگه دنبال روکشش نرفتم الان میتونم بیام روکش کنم و دندونای دیگه رو با ایملپنت فوری درست کنم؟ شهرستان هستم

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ ۰۷:۰۴

      سلام خدمت شما . شما چه مدتی از جایگذاری ایمپلنتتون میگذره ؟ و برای بررسی بیشتر لطفا یک عکس opg برای ما ارسال کنید .

      پاسخ
  • آمنه خداوندگاری
    ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ ۰۷:۴۶

    سلام ببخشید ایمپلنت دندان یک روزه ینی روکش هم سریع تحویل میدین؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ ۰۷:۰۲

      سلام خدمت شما . بله ولی اولین قدم این است که وضعیت دندان های شما را ارزیابی کنیم . لطفا برای ما عکس opg ارسال کنید .

      پاسخ
  • درود بر شما
    من یه سوال دارم از خدمتتون. اگر نیاز باشه یک دندون خراب کشیده بشه بعد ایمپلنت کنیم باز هم میتونیم ایمپلنت فوری انجام بدیم؟ مرسی

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ ۱۰:۰۵

      سلام خدمت شما . اولین قدم این هست که شما برای ما عکس opg ارسال کنید تا وضعیت دندان هایتان را بررسی کنیم .

      پاسخ
  • فاطمه کشکولی
    ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ ۱۸:۴۰

    سلام خدمت شما من یه جایی خوندم که عمر دندان ایمپلنت شده با برند کره ای نزدیک به ۱۵سال هست سوالم اینه اگر خوب مراقبت کنیم باز هم نیاز داره ترمیم بشه یا باید عوض کرد؟ ممنون

    پاسخ
  • سلام خانم یه سوالی دارم برای فردی که نیاز به پیوند استخوان داره میشه ایمپلنت فوری انجام داد؟ من سه تا دندونم افتاده بود دندون مصنوعی هم استفاده میکردم یه مدت البته

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ ۱۲:۱۷

      سلام خدمت شما . اولین قدم این هست که شما برای ما عکس opg ارسال کنید تا از روی عکس وضعیت استخوان و دندان هایتان را چک کنیم .

      پاسخ
  • سلام خانم دکتر نصیری
    ایمپلنت یک روزه برای پیرمرد ۷۰ساله که از دندون مصنوعی استفاده میکنه قابل اجرا هست؟ میشه راهنمایی کنید

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ ۱۲:۱۸

      سلام خدمت شما . لطفا برای ما عکس opg ارسال کنید تا وضعیت استخوان و دندان هایتان را بررسی کنیم .

      پاسخ
  • مرتضی بنیانفر
    ۲ بهمن ۱۴۰۰ ۱۴:۰۵

    سلام خانم دکتر – پری روز دندانپزشک ریشه دندان ۶ بالا رو جراحی کرد و خارج کرد گفت به دلیل ضخامت کم استخوان فک بالا پودر استخوان زده و روش فوم گذاشته و بخیه کرده حالا امروز بخیه خود به خود باز شده آیا باز شدن نخ بخیه خطری نداره؟ یا باید سریع به کلینیک مراجعه کنم؟ متشکرم

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۳ بهمن ۱۴۰۰ ۰۶:۰۵

      سلام خدمت شما . لطفا به پزشک معالجتون برای بخیه مجدد زودتر مراجعه کنید .

      پاسخ
  • سلام بیمار ۲۳ساله پریودنتال بسیار شدید که تحلیل لثه ژنتیکی داشته و مجبوره همه دندانهایش را کشیده و ایمپلنت کنه و دچارعقب ماندگی فک پایین هم هست امکان ارتو دنسی داره و اگه داره باید قبل از کشیدن دندانهاش باشه؟واصلا این بیمار دارای دندان قروچه امکان ایمپلنت داره؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۹ آذر ۱۴۰۰ ۱۲:۲۲

      سلام خدمت شما . برای رفع مشکل شما باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید و در ادامه امکان ایمپلنت هست و دندان قروچه شما قابل درمان است .

      پاسخ
      • ممنون خانوم دکتر بابت پاسخی که دادید یک سوال دیگه داشتم اگر به خاطر ارتودنسی چند سال کشیدن دندانها و ایمپلنت عقب بیفته بعد چند سال امکان ایمپلنت تمام دندانها وجود داره منظورم اینکه تو این چندسال استخوان فک و لثه تحلیل نمیره البته من دارم چرک خشک کن برای از بین بردن باکتری های لثه مصرف میکنم و رنگ لثه هام که سیاه شده بود صورتی شده

        پاسخ
  • سلام خانم دکتر من یه دندونمو ایمپلنت معمولی کردم تا۶ماه که غذا خوردنم با درد همراه بود الانم حس میکنم ایمپلنت تکون خورده ولی دیگه طاقت درد رو ندارم برم درستش کنم میشه اینو تعویض کنم؟ بعد با ایمپلنت یک روزه همه کاراش توی یه روز انجام میشه؟ من از شهرستان میخام خدمت برسم

    پاسخ
  • سلام ببخشید من ایمپلنت معمولی انجام دادم نزدیک ۶-۷ماه بزور غذا میخوردم الان برای ایمپلنت یک روزه تا چند ماه باید درد رو تحمل کنم؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ ۰۸:۴۴

      سلام خدمت شما . ایمپلنت به روش دیجیتال بدون برش لثه و برداشتن بافت انجام میشود پس دردی نخواهید داشت با توجه به ضخامت استخوان شما یا در همان جلسه روکش گذاشته میشود و اگر استخوان مطلوبی نداشته باشید بی دندانیه شما با روکش موقت جبران میشود و روکش دائم فک پایین حدودا یک ماه بعد و فک بالا دو تا سه ماه بعد گذاشته میشود .

      پاسخ
  • سلام ببخشید اگه جای دندونمون پیوند استخوان لازم داشته باشه برای ایمپلنت یک روزه چقد باید بگذره تا بتونیم ایمپلنت کنیم؟ بعد اینکه هزینه ایمپلنت با هزینه ایمپلنت یک روزه خیلی تفاوت داره؟ لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ ۰۸:۴۸

      سلام خدمت شما . بستگی به ضخامت استخوان شما دارد که با عکس OPG شما مشخص خواهد شد.اما در برخی موارد در همان جلسه تزریق پودر استخوان ایمپلنت هم گذاشته می شود در برخی موارد ممکن است تا ۵ ماه بعد ایمپلنت جایگذاری شود بستگی به ضخامت استخوان شما دارد.ایمپلنت دیجیتال با روش سنتی تفاوت هزینه آنچنانی ندارند.

      پاسخ
  • سلام خانم دکتر من دو سه تا دندونم ایمپلنت لازم داره ولی لثه ام ضعیفه بنظرتون میتونم بیام ایمپلنت یک روزه انجام بدم؟اخه شهرستان هستم

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ ۰۷:۰۹

      سلام خدمت شما . لطفا برای ما عکس opg به واتساپ کلینیک ارسال کنید تا ما بهتر راهنماییتون کنیم .
      ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ
  • حسین رئیسی
    ۲۵ تیر ۱۴۰۰ ۱۷:۴۴

    سلام خانم دکتر ایا میشه چند تا دندان رو با ایمپلنت یک روزه کاشت؟ قیمت ایمپلنت دندان یک روزه برای هر دندان چقدره؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۶ تیر ۱۴۰۰ ۰۸:۴۵

      درود برشما و ممنون از توجهتون امیدوارم مطالب سایت ما براتون مفید بوده باشن
      بله میشه ولی بستگی به میزان و کیفیت استخوان فک شما داره که بعد از رویت عکس opg شما میشه دقیق نظر داد

      پاسخ
  • سلام خدمت شما اگه برای ایمپلنت به پیوند استخوان نیاز باشه هم میشه ایمپلنت فوری انجام داد؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۶ تیر ۱۴۰۰ ۰۸:۴۶

      درود برشما و ممنون از توجهتون امیدوارم مطالب سایت ما براتون مفید بوده باشن
      بهتر قبلش یه عکس OPG برای ما ارسال کنید تا بهتر بتونیم نظر بدیم

      پاسخ
  • سلام، هزینه ایمپلنت چقدر است؟

    پاسخ
  • خانم دکتر مامانم دیابت نوع دو داره و کلا بد زخمه و دیر خوب میشه میتونه ایمپلنت کنه؟

    پاسخ
  • سلام و درود خدمت خانم دکتر نصیری عزیز بنده مدتی هست که عصب کشی کردم و احساس میکنم ایمپلنت بعد از عصب کشی مشکلی ایجاد نمیکنه؟ چون احساس میکنم هنوز لثه ام حساسه

    پاسخ
  • سلام خانم دکتر معایب ایمپلنت فوری رو میفرمایید؟ من نمیدونم واقعا کدوم روش مناسب تره

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۳:۰۴

      سلام خدمت شما. ایمپلنت فوری یا دیجیتال ؟ ایمپلنت فوری یعنی بلافاصله بعد از کشیدن دندان ایمپلنت بگذارید.

      پاسخ
  • ببخشید عوارض ایمپلنت فوری چیه؟

    پاسخ
  • سلام پدر من پروپرانوئول مصرف میکنه برای قلبش یهو تپش قلب میگیره بنظرتون میتونه ایمپلنت کنه؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۳:۳۴

      سلام خدمت شما . تنها دارویی که مصرف میکنند همینه؟ اگر فقط طپش داشته باشند مشکلی ندارند .

      پاسخ
  • سلام ببخشید هزینه ایمپلنت یکروزه چقدره؟ منظورم برای هر واحد دندان هزینه ایمپلنت یکروزه چقدر با بقیه فرق داره

    پاسخ
  • سلام من دندون نیش مادر زاد ندارم با اورتودنسی فضا باز کردم یکبار جوش نخورد یکبار با جراحی کردن باز کل پیش پس زد چیکار کنم؟ میتونم ایمپلنت انجام بدم؟

    پاسخ
  • درود برشما.من همه دندانهامو تو یه سانحه ازدست دادم.چندتارو کشیدم چندتاهم سالم مونده ولی اسمش دندان نیست بقیه هم فقط ریشه ها باقی مانده.آیا میشه کاری برام انجام داد؟ممنون میشم راهنمایی بفرمائید

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۶ اسفند ۱۳۹۹ ۱۴:۱۶

      سلام خدمت شما. بله لطفا برایمان عکس opg از فک بالا و پایین ارسال بفرمایید . طرح درمان در اینجور موارد ایمپلنت و یا پروتز کامل است.

      پاسخ
      • سلام خانم دکترعزیزپسرمپارسال همه دندوناشوکشیده میتونه ایمپلنت فوری انجام بده ممنون ازپاسخگویی

        پاسخ
        • دکتر نوشین نصیری
          ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۰۵:۵۵

          سلام خدمت شما . لطفا یک عکس opg برای ما ارسال کنید تا بهتر راهنماییتون کنیم و وضعیت دندان ها را بررسی کنیم .

          پاسخ
  • تورج قاسمی
    ۳ اسفند ۱۳۹۹ ۱۳:۵۳

    من ۱۲ ساله از دندون مصنوعی استفاده میکنم. لثه های سالمی دارم و ۶۰ سالمه. میخوام ببینم منم میتونم کاشت ایمپلنت انجام بدم؟ یا با همون دندان مصنوعی ادامه بدم؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۶ اسفند ۱۳۹۹ ۱۴:۱۷

      سلام خدمت شما. لطفا برایمان از فک بالا و پایین عکس ارسال بفرمایید . تا استخوان فک ارزیابی شود .

      پاسخ
  • دکتر نصیری برای دندون عفونی و چرک کرده هم امکانش هست در یک روز ایمپلنت انجام بشه؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۶ اسفند ۱۳۹۹ ۱۴:۲۰

      سلام خدمت شما. باید عکس ارسال بفرمایید اما اگر عفونت زیاد باشد بهتر است اول ریشه خارج شود و بعد از چند ماه ایمپلنت گذاشته شود.

      پاسخ
  • سلام و وقت بخیر خانم دکتر نصیری. من ساکن اهواز هستم و بعد از دیدن این مقاله تصمیم گرفتم برای ایمپلنت پیش شما بیام. دندان هام ریخته اما ریشه ی دندان ها هنوز هست. آیا واقعا کشیدن ریشه و گذاشتن ایمپلنت در یک روز انجام می شود؟ چون نمیتوانم بیشتر در تهران بمانم. با تشکر ازز پاسخگویی شما

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۶ اسفند ۱۳۹۹ ۱۴:۲۵

      سلام خدمت شما. لطفا برای ما عکس ارسال بفرمایید در صورتی که ریشه ها عفونت نداشته باشند و کیفیت استخوان خوب باشد میتوان کشیدن و گذاشتن ایمپلنت را در یک روز انجام داد.

      پاسخ
  • سلام وقت شما بخیر. بنده ۵۴ سالمه و دیابت دارم. قبلا ایمپلنت انجام دادم و بعد از مدتی همش ریخت. الان بهم گفتن بهتره از پایه ی طلا استفاده کنم. آیا این موضوع صحت داره؟ یا باز هم میریزه؟ لثه هام محکم نیست اصلا. و اینکه چطور میتونم برای معاینه نزد شما بیام؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ ۱۴:۲۴

      سلام خدمت شما. شما باید ازمایش خونتون را بفرستید fbsو a1c چند هست و برای گذاشتن ایمپلنت a1c نباید بالای ۶ باشد . و fbs نباید بالای ۱۶۰ نباشد.

      پاسخ
  • من چندین ساله که دندونامو کشیدم و از دندان مصنوعی استفاده میکنم. آیا برای من هم امکان استفاده از ایمپلنت وجود داره؟ و آیا یک روزه انجام میشه؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ ۱۴:۲۸

      سلام خدمت شما. بله ولی حتما باید عکس opg شما را ببینیم که میزان استخوان فک را مشاهده کنیم.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button