آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟

یکی از جذاب ترین و ایمن ترین جراحی های دندانپزشکی در دهه های اخیر، انجام ایمپلنت دندان است ولی همواره این سوال پیش می آید که آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟ پاسخ به این سوال نیاز به بررسی های مختلفی دارد تا بتوانید پاسخی کامل دریافت کنید اما در صورتی که به دنبال یک جواب کوتاه هستید، باید بدانید که ایمپلنت دندان زمانی اتفاق می افتد که دندانپزشک یک بی حسی موضعی به محل جراحی تحمیل کند در نتیجه میزان درد شما در حین جراحی به حداقل می رسد و شما در این رابطه با مشکلی روبرو نخواهید شد.

بسیاری از مردم در رابطه با انجام ایمپلنت دندان دلواپسی زیادی دارند. وجود ترس در این رابطه تا حدودی طبیعی است اما باید این سوال را نیز مطرح کرد که آیا انجام ایمپلنت دندان واقعا دردناک است و این درد چگونه ممکن است زندگی یک فرد متقاضی انجام این عمل را تحت تاثیر قرار دهد. امروزه ورود تکنولوژی به حوزه دندانپزشکی دیجیتال توانسته است تا حدود زیادی بر روی عمل ایمپلنت دندان نیز تاثیر گذارد و در نتیجه سبب شده است تا این عمل با سهولت بیشتری انجام گردد. در این گفتار در رابطه با شرایط عمل ایمپلنت دندان توضیحات بیشتری ارائه خواهیم کرد.

تزریق بدون درد ایمپلنت دندان

در انجام جراحی ایمپلنت باید انتظار چه چیزی را داشته باشید

برای اینکه به موضوع چگونگی دردناکی کاشت دندان بپردازیم، بهتر است یک آگاهی کامل در رابطه با شرایط عمل داشته باشیم. در حقیقت یک دندانپزشک خود پیش از اینکه فرایند عمل جراحی را آغاز کند به شما کاملا توضیح خواهد داد که باید انتظار چه چیزی را داشته باشید. حقیقت امر آن است که نمی توان یک نسخه مشابه را برای همه بیماران اجرا کرد و شرایط بیماران مختلف برای انجام ایمپلنت دندان کاملا متفاوت است.

دندانپزشک متخصص ایمپلنت با بررسی شرایط بیمار تشخیص می دهد که آیا ایمپلنت برای بیمار مناسب است یا خیر

در صورتی که یکی از دندان های خود را به هر دلیل از دست داده اید، باید یک دندان جایگزین را برای خود فراهم کنید. در صورتی که چنین اقدامی نکنید، تحلیل استخوان فک یا از بین رفتن استخوان لثه و کوتاه شدن ارتفاع استخوان فک و همچنین ایجاد فاصله میان دندان های شما ساده ترین اتفاقی است که ممکن است برای شما رخ دهد. یکی از بهترین گزینه های پیش روی شما برای برطرف کردن این مشکل، انجام ایمپلنت یا کاشت دندان است. البته که تصمیم نهایی همواره به عهده شما خواهد بود اما ایمپلنت دندان مزایای بسیار زیادی را به همراه خواهد داشت که نسبت به بریج یا پل دندانی و حتی تاج های دندانی، گزینه بسیار مناسب تری به حساب می آید.

مقاله زیبا و خواندنی ایمپلنت یا بریج دندان کدام بهتر است را از دست ندهید

در پروسه ایمپلنت دندانی غیر دیجیتال یا روش ایمپلنت سنتی، دندانپزشک باید بررسی های لازم را بر روی لثه شما انجام دهد، سپس در صورتی که استخوان لثه شما کیفیت و تراکم کافی را نداشته باشد، دندانپزشک به تشخیص خود از پیوند استخوان استفاده می کند تا بتواند از این طریق کمبود ممکن را جبران کند.

پس از اینکه شرایط کافی برای کاشت دندان فراهم شد، دندانپزشک یک پایه که از جنس آلیاژ تیتانیوم تهیه شده است را در درون استخوان لثه جای می دهد و سپس برای مدتی صبوری می کند که آلیاژ با لثه همخوانی کامل پیدا کند یا به اصطلاح استخوان جوش بخورد و پیوند استخوان بگیرد. ایمپلنت در حقیقت همان ریشه دندان شماست که این بار به صورت مصنوعی ساخته شده است. سپس از طریق یک تاج مناسب، یک دندان طبیعی و مناسب با سایر دندان ها را برای شما ایجاد می کند.

اجزای ایمپلنت دندان دکتر نصیری

مراحل کاشت ایمپلنت دندان به اختصار:

1. تصویربرداری و اسکن داخل دهانی با استفاده از پرینتر سه بعدی و بررسی وضعیت ریشه و لثه
  2. جراحی و درمان ریشه و خالی کردن ریشه و عصب کشی و پاکسازی لثه
  3. در صورت نیاز و تحلیل استخوان لثه استفاده از پیوند استخوان یا پیوند لثه
  4. در صورت انتخاب شیوه ایمپلنت دیجیتال و انجام ایمپلنت فوری یک روزه دندان، حفره کوچکی ایجاد میشود و پیچ ایمپلنت کار گذاشته میشود
  5. در صورت نیاز به محکم کردن پیچ ایمپلنت از پودر استخوان طبیعی یا سنتزی بر اثر تشخیص پزشک استفاده میشود
  6. پایه اباتمنت ایمپلنت روی پیچ کار گذاشته میشود
  7. تاج دندانی سرامیکی پرسلن یا کامپوزیتی روی پایه ایمپلنت تحویل داده میشود

آیا در طول انجام جراحی ایمپلنت، بیمار احساس درد می کند؟

عمل های جراحی همگی ممکن است در هنگام اجرا همراه با درد باشند و از همین رو ممکن است که بیمار در طول عمل ایمپلنت دندان نیز احساس درد داشته باشد. اگر برای شما نیز این سوال پیش آید که این درد با چه درد دیگری قابل مقایسه است، متاسفانه نمی توانیم پاسخ دقیقی را ارائه کنیم چرا که شرایط هر بیمار با بیمار دیگر کاملا متفاوت است.

امروزه تکنیک های بسیار مدرن و پیشرفته ای برای کنترل درد به وجود آمده است که سبب می شود تا درد ناشی از جراحی های مختلف دندانپزشکی به حداقل برسد. در بسیاری از موارد دندانپزشک می تواند انواع مختلفی از آرام بخش ها را به بیمار تزریق کند تا سطح اضطراب و درد را در بدن او تعدیل کند.

دندانپزشک شما حتما قبل از انجام ایمپلنت دندانی از بی حسی موضعی استفاده می کند. با توجه به این موضوع عصب های اطراف محل عمل به طور کامل بی حس می شوند و در نتیجه انتظار بر آن است که شما دردی احساس نکنید. در برخی از مواقع ممکن است احساس کنید که به لثه شما فشار وارد می شود و در این حالت نباید نگران باشید چرا که یک اتفاق کاملا طبیعی است. در صورتی که اضطراب بسیار بالایی دارید، حتما این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید شاید دریافت اطلاعات یا هم صحبتی با پزشک بتواند از استرس شما بکاهد.

هر عمل جراحی به دلیل باز شدن لثه و سوراخ شدن استخوان درد دارد، ولی دندانپزشک با استفاده از بی حسی موضعی و تکنولوژی دندانپزشکی دیجیتال این درد و ناراحتی را به حداقل می رساند و به خاطر داشته باشید که درد جراحی موقتی است

آیا بعد از جراحی ایمپلنت دندان درد وجود دارد؟

عوامل زیادی بر درد پس از انجام ایمپلنت دندان تاثیر گذار خواهند بود. برای مثال اگر عمل شما پیچیدگی خاصی نداشته باشد، انتظار می رود که درد ناشی از عمل ایمپلنت بسیار کمتر باشد. در برخی از بیماران عواملی مانند کبودی، تورم و خونریزی پس از انجام عمل دیده می شود. همه این نشانه ها اما موقت خواهد بود و انتظار بر آن است که پس از گذشته ۷ تا ۱۰ روز از روز جراحی تورم به طور کامل از بین برود.

احتمال درد و تورم و کبودی بعد از ایمپلنت

سطح درد هرچه بیش تر باشد، باز هم روش هایی برای تسکین آن وجود دارد. استفاده از یک کیسه یخ همیشه ساده ترین و در دسترس ترین روش برای کنترل درد است. بیماران همچنین حتما از مسکن های دارویی نیز استفاده خواهند که که دندانپزشک پس از انجام عمل بسته به تشخیص خود در اختیار بیمار قرار می دهد. با همه این تفاسیر این ناراحتی ناشی از عمل ایمپلنت دندان موقتی است و در عوض شما سلامت طولانی مدت دندان های خود را بدست خواهید آورد.

راهنمای کوتاه برای کاهش درد ایمپلنت دندان

وجود تورم و درد در روزهای اولیه پس از جراحی کاملا طبیعی است اما در افراد مختلف کاملا متفاوت است. با این وجود راه های بسیار زیادی وجود دارد که در ۷ تا ۱۰ روز نخست درمان می توانید با استفاده از آن ها، درد ناشی از جراحی خود را کاهش داده و به حداقل برسانید. نخستین نکته ای که باید به دقت به آن توجه داشته باشید، مجموعه دستورالعمل هایی است که دندانپزشک شما در اختیار شما قرار می دهد. بدون تردید او با توجه به این که شرایط عمل را به خوبی می داند، بهترین راهکارها را در اختیار شما قرار خواهد داد.

برای آشنایی با خدمات ایمپلنت دیجیتال دکتر نصیری مقاله ایمپلنت دندان و نکات آن را حتما مطالعه فرمایید

شما همچنین باید در استفاده از مسکن های دارویی نیز دقت داشته باشید. استفاده از یک زمان بندی مناسب و استفاده از دوز کافی مطابق با دستور پزشک می تواند به شما کمک کند تا درد کمتری را تحمل کنید. شما همچنین می توانید از کمپرس یخ استفاده کنید تا شدت درد شما کاهش پیدا کند. برخی دیگر از مواردی که می تواند در کنترل درد شما را یاری کند عبارتند از:

1. شسشوی مداوم لثه با آب نمک
  2. استفاده از غذاهای خنک شده و نرم و پرهیز از استفاده از نوشیدنی ها و خوراکی های داغ
  3. استفاده مداوم و صحیح از مسواک و خمیر دندان

چه کسانی می توانند ایمپلنت دندان انجام دهند؟

بسیاری از افراد با این تصور که سن آن ها کم یا زیاد است و نمی توانند از این روش درمانی استفاده کنند، از انجام ایمپلنت صرف نظر می کنند و هرگز به منظور رسیدن به آن با دندانپزشکی مشورت نمی کنند. پیشرفت تکنولوژی به افراد با سن بالا نیز کمک می کند تا بتوانند به راحتی از ایمپلنت دندان استفاده کنند و هرگز به سراغ استفاده از دندان های مصنوعی که ممکن است استخوان لثه را از بین ببرد، نروند. به طور کلی در صورتی که شما یک یا چند دندان خود را از دست داده اید، قادر خواهید بود تا از ایمپلنت دندان استفاده کنید. با این حال در برخی از مواقع ممکن است پیش از انجام ایمپلنت دندانی به چند جلسه درمانی برای آماده سازی از جمله پیوند استخوان یا پیوند لثه نیاز داشته باشید.

پروتز دندان مصنوعی عامل تحلیل استخوان فک

یکی از عمده ترین دلایل این است که پس از از دست دادن یک دندان، استخوان اطراف آن در لثه شما رفته رفته از بین می رود. برای این که بتوانید یک ایمپلنت دندانی موفق را تجربه کنید، باید استخوان کافی برای حمایت از ایمپلنت را داشته باشید. از همین رو با توجه به مدت زمانی که شما دندان خود را از دست داده اید، ممکن است حجم بیش تری از استخوان لثه شما از بین رفته باشد.

در چنین مواقعی دندانپزشک از پیوند های استخوانی استفاده می کند تا بتواند استخوان کافی برای انجام ایمپلنت را در اختیار داشته باشد. در صورتی که دندان شما دارای اشکال باشد و بخواهید قبل از انجام ایمپلنت آن را بکشید، این شانس را خواهید داشت که بدون پیون استخوان با درمان ریشه بتوانید به این خواسته خود برسید.

دوره مورد نیاز برای ریکاوری انجام ایمپلنت دندان چه مدت است؟

یکی از نگرانی های مهم افرادی که ایمپلنت دندان انجام می دهند آن است که چه مدت باید صبر کنند تا شرایط عادی را مجدد بدست آورند. زمانی که عمل ایمپلنت انجام می شود، بسیاری از بیماران ادعا می کنند که عمل آن ها ساده تر از کشیدن دندان بوده است. شما احتمالا یک روز پس از انجام عمل قادر خواهید بود تا به شرایط عادی زندگی بازگردید و فعالیت های روزانه خود را از سر بگیرید.

برای آگاهی کامل در رابطه با روش های مراقبت بعد از کاشت ایمپلنت و افزایش طول عمر ایمپلنت این مقاله را از دست ندهید.

با این وجود ممکن است همچنان احساس درد را داشته باشید در این صورت بهتر است از قرص های مسکن یا کلیه روش هایی که پیش تر به آن ها اشاره کردیم استفاده کنید تا بتوانید درد خود را کنترل کنید. دوره اولیه درمان شما ممکن است ۴ ماه طول بکشد و پس از آن شما آماده خواهید شد تا مرحله پایانی درمان را انجام دهید. در این زمان شما می توانید تاج دندان خود را نیز در اختیار بگیرید. این تاج کاملا مشابه با سایر دندان های شما از جنس لمینت سرامیکی ساخته می شود و می توانید از ظاهر طبیعی دندان خود اطمینان داشته باشید.

درصد موفقیت ایمپلنت دندان

مزایای استفاده از ایمپلنت دندان چیست؟

اگر هنوز در رابطه با انجام ایمپلنت دندان قانع نشده اید، بهتر است کمی با مزایای استفاده از این روش درمانی با خبر شوید تا بدون تردید آن را برای درمان خود انتخاب کنید. دائمی بودن ایمپلنت دندان مهم ترین ویژگی است که این نوع از عمل جراحی به همراه خواهد داشت. برخی از عواملی که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت، مهم ترین مزایای استفاده از ایمپلنت دندان هستند:

1. کاشت ایمپلنت دندان باعث حفظ استخوان لثه می شود و از تخریب و تحلیل رفتن هرچه بیش تر آن جلو گیری می کند.
  2. ایمپلنت بسیار طبیعی تر از دندان های مصنوعی به نظر می رسند و با توجه به شرایطی که دارند در اثر اتفاق لق نخواهند شد که از لثه شما جدا شوند.
  3. دندان های کاشته شده ظاهری زیبا و طبیعی دارند و استحکام بسیار زیادی دارند. به همین دلیل است که بیماران پس از تثبیت ایمپلنت دندانی خود می توانند بدون هیچ گونه مزاحمتی از غذاهای مورد علاقه خود استفاده کنند.
  4. استفاده از مسواک و نخ دندان به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید برای سال های طولانی از آن ها بهره ببرید.
  5. درصد موفقیت عمل ایمپلنت دندانی بالاست و به ندرت شکست می خورد، دندانپزشکان معمولا پیش از انجام عمل عواملی مانند فشار خون بالا و همچنین دیابت را مورد بررسی قرار می دهند تا احتمال شکست را به حداقل برسانند. احتمال موفقیت ایمپلنت دندان ۹۵ تا ۹۸% گزارش شده است.

در کنار مزایای فوق ایمپلنت دندان می تواند در بهبود لبخند و سلامت دندان های شما نیز نقش بسیار مهمی را بازی کند. در اختیار داشتن یک اصلاح طرح لبخند هالیوودی زیبا می تواند بر اعتماد به نفس شما نیز کمک کند و شما می توانید بدون آنکه نیازی به پنهان کردن جای دندان از دست رفته خود داشته باشید، در یک جمع شروع به صحبت کنید. در پایان نیز در نظر داشته باشید که هر عمل جراحی ممکن است با درد همراه باشد اما این درد موقتی خواهد بود و پس از مدتی کوتاه به طور کامل از بین خواهد رفت.

برای مطالعه بیشتر درباره اینکه آیا ایمپلنت دندان درد دارد یا خیر این مقاله لاتین ژورنال مدیسن نت را مطالعه فرمایید.