مراقبت های بعد از ایمپلنت و سینوس لیفت

مراقبت‌های بعد از سینوس لیفت
ایمپلنت

اشتراک‌گذاری

مراقبت های بعد از ایمپلنت و سینوس لیفت: هر عمل جراحی که در دندانپزشکی انجام می‌شود برای موفقیت‌آمیز بودن، نیازمند مراقبت بعد از عمل است. با رعایت مراقبت‌های توصیه شده می‌توان تا حد زیادی از مشکلات و خطراتی که بیمار را تهدید می‌کند، جلوگیری کرد.

در این مقاله قصد داریم تا نکات مهم دوران نقاهت سینوس لیفت را به شما معرفی کنیم و مزیت‌ها و معایب لیفت سینوس را بررسی کنیم. مراقبت‌های سینوس به دنبال کاشت ایمپلنت دندان انجام می‌شود.

در واقع ایمپلنت دندان یک جایگزین عالی برای دندان ازدست‌رفته بیمار است که شرایط خاصی دارد. یکی از شرایط آن کافی بودن تراکم استخوان است؛ بنابراین اگر تراکم استخوان بیمار به‌ویژه در فک بالا کافی نباشد، پزشک از روش لیفت سینوس جهت بهبود این مسئله استفاده خواهد کرد.

معرفی عمل جراحی سینوس لیفت

یکی از درمان‌های مرسوم و رایج برای ایمپلنت دندان، سینوس لیفت است. جراحی سینوس لیفت جراحی دلگرم‌کننده‌ای برای بیماران است که به دو صورت‌ باز و بسته انجام می‌شود و هدف آن فراهم‌کردن حجم کافی و مناسبی از تراکم استخوانی در فک بالای بیمار است.

همان‌طور که گفته شد، هنگامی که قصد کاشت ایمپلنت را دارید، لازم است لثه و استخوان‌های محکمی داشته باشید.

در غیر این صورت لایه استخوانی نازکی که دهان را از سینوس جدا می‌کند، قادر به تحمل پایه‌های ایمپلنت نخواهد بود؛ در نتیجه حتماً باید از قبل از ایمپلنت، جراحی سینوس لیفت و مراقبت‌های بعد از آن را انجام دهید. پزشک در جراحی سینوس لیفت، پس از معاینه و بررسی فک بیمار به کمک پیوند استخوان، سینوس را بالا می‌برد و به ارتفاع استخوان ۲ تا ۲۰ میلیمتر می‌افزاید.

اهمیت مراقبت های بعد از ایمپلنت و سینوس لیفت

ضرورت و اهمیت دوران نقاهت سینوس لیفت

به‌منظور افزایش ماندگاری درمان کاشت ایمپلنت، نتیجه عالی‌تر، افزایش سرعت بهبود و کاهش خطر و عفونت، مراقبت بعد از ایمپلنت و سینوس لیفت کاملاً ضروری است.

هنگامی که دندان‌های فک بالا در اثر عوامل مختلف کشیده می‌شود، به‌مرورزمان، سینوس فک بالا بزرگ شده و رشد می‌کند؛ بنابراین میزان استخوان موجود در فک بالا کاهش‌یافته و برای ایمپلنت نامناسب می‌شود. در این مواقع درمان سینوس لیفت و تزریق استخوان در موضع به جهت افزایش تراکم آن، بهترین کار قبل از کاشت دندان است.

برای دریافت مشاوره و نوبت، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

مراقبت‌های بعد از سینوس لیفت

همان‌طور که می‌دانید کلیه خدمات پزشکی و دندان‌پزشکی نیازمند مراقبت پس از عمل دارند. این مراقبت‌ها باهدف نتیجه‌بخشی بهتر انجام می‌گیرد. در ادامه قصد داریم تا شما را با مراقبتهای بعد از سینوس لیفت آشنا کنیم:

·         کنترل خونریزی و پانسمان

تا ۷۲ ساعت بعد از جراحی ممکن است بیمار خونریزی داشته باشد، برای کنترل خونریزی لازم است تا از گاز استریل استفاده کرد و آن را بر ناحیه موردنظر فشار داد. لازم است تا گاز را هر ۴۵ دقیقه یکبار تعویض نمود. با قطع شدن خونریزی بیمار باید دهان را با آب و کلرهگزیدین تمیز و خنک به‌آرامی شست‌وشو دهد.

·         مراقبتهای بعد از سینوس لیفت: کنترل کبودی و ورم

از مراقبت‌های دیگر که پس از این عمل جراحی باید انجام داد، این است که به جهت جلوگیری از کبودی و ورم از کمپرس یخ به‌صورت مداوم به مدت دو روز استفاده شود.

·         عدم فشار به بینی

پس از این عمل تا جای ممکن از بو کردن چیزهایی که منجر به عطسه می‌شوند، خودداری کنید. اگر مجبور بودید که عطسه کنید این کار را با دهان باز انجام دهید. همچنین با فشار فین نکنید و آلات موسیقی بادی ننوازید. انجام هرگونه فشار بر بینی شما ممکن است عروق را پاره کرده و دوباره خونریزی آغاز شود.

·         مراقبتهای بعد از سینوس لیفت: رژیم غذایی مناسب

پس از سینوس لیفت بیمار باید از غذاهای نرم مثل سوپ، پوره و آب گوشت‌ استفاده کند، استفاده این غذاها به‌صورت بسیار داغ و سرد توصیه نمی‌شود. مصرف انواع پروتئین حیوانی نیز سبب ترمیم سریع‌تر بافت‌ها می‌شود. غذاهای سفت یا اسیدی مثل آجیل، چیپس و انواع مغزها یا پرتقال، گوجه سبز و… به‌هیچ‌وجه مناسب نیستند. سعی کنید به‌اندازه کافی مایعات مصرف کنید.

مصرف دارو در طول دوره نقاهت سینوس لیفت

·         عدم انجام تحرک و ورزش

یکی از مراقبتهای بعد از سینوس لیفت این است که تا چند هفته اول سعی کنید استراحت کافی داشته باشید و از انجام فعالیت‌های سنگینی که به ناحیه جراحی شده فشار وارد می‌کند، بپرهیزید. سعی کنید بیشتر دراز بکشید و سر خود را کمی بالاتر قرار دهید. استراحت کردن بسیار در سرعت بهبود بیمار تأثیرگذار است.

·         بهداشت دهان و دندان

بهداشت دهان و دندان. برای آنکه بیمار دوره نقاهت خود را با موفقیت بگذراند، بهتر است روز اول از شست‌وشو مکرر، تف کردن و مکیدن نی خودداری کند تا خونریزی مجدداً شروع نشود. استفاده از آب و نمک نیز در روز اول که هنوز زخم بیمار ترمیم نشده است، مجاز نیست. بهتر است به‌جای نمک از دهان‌شویه peridex برای شست‌وشو در روزهای آتی استفاده کرد. همچنین مناطقی جراحی شده را هرگز مسواک نکنید.

·         ترک عادت مخرب

گروهی از افراد در سراسر دنیا عادت‌هایی مثل نوشیدن الکل و استفاده مداوم از دخانیاتی مثل سیگار دارند. باید بگوییم پس از جراحی سینوس لیفت، عدم ترک عادات مخرب موجب شکست این عمل جراحی خواهد شد. پرهیز از کشیدن سیگار و قلیان و استفاده از الکل به‌شدت توسط پزشکان توصیه می‌شود. همه این موارد سبب کاهش سرعت بهبودی فرد می‌شوند و حتی ممکن است سبب عفونت و یا خونریزی در محل شوند.

·         رعایت زاویه خواب در شب

پزشکان توصیه می‌کنند تا پس از جراحی سینوس لیفت هنگام شب زاویه درستی را برای خوابیدن انتخاب کنید. لازم است تا سر بیمار با زاویه ۹۰ درجه روی بالشت قرار بگیرد تا اگر دچار خونریزی شد، فوراً مطلع شود.

·         استفاده مرتب از داروها

در طول دوره نقاهت و مراقبتهای بعد از سینوس لیفت، هرگز از داروهایی مثل آسپرین استفاده نکنید، همچنین از داروهای ضد درد نظیر ایبوبروفن و غیر آسپرینی سه الی چهار بار قبل از خواب و قبل از بی‌حسی استفاده کنید. مصرف دارو را بر اساس تجویز پزشک پیش ببرید و آنتی‌بیوتیک‌های خود را سروقت استفاده کنید. چنانچه به آنتی‌بیوتیک حساسیت پیدا کردید، فوراً پزشک را در جریان قرار دهید.

مراقبت های بعد از ایمپلنت و سینوس لیفت

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

به‌منظور دوام و افزایش ماندگاری ایمپلنت دندان لازم است تا نکاتی را رعایت کرد، یکی از مهم‌ترین نکات مراجعه مداوم و دوره‌ای به کلینیک دندان‌پزشکی است.

اصلاح الگوی تغذیه نیز می‌تواند در سلامت ایمپلنت شما مؤثر باشد، برای مثال از نوشیدن انواع نوشابه، قهوه، پفک، غذاهای رنگی و اسیدی بپرهیزید و یا تاحدامکان مصرف آنها را محدود کنید.

بلافاصله پس از ایمپلنت نباید ورزش نمود و همچنین می‌بایست از مصرف غذاهای ترد و سفت خودداری کرد. استفاده از محافظ دندان هم روش خوبی جهت حفظ و نگهداری ایمپلنت شماست.

سعی کنید هرگز از دندان خود به‌عنوان ابزاری برای برش یا شکستن استفاده نکنید، رعایت بهداشت دهان و لثه و استفاده از یک مسواک باکیفیت نیز تأثیر زیادی در طول عمر ایمپلنت دارد.

مراقبتهای بعد از سینوس لیفت

آیا عمل سینوس لیفت، عمل جراحی دردناکی است؟

با انجام مراقبت های بعد از سینوس لیفت می‌توان درد و عوارض این عمل را تا حد بسیار زیادی کاهش داد. هنگام عمل به دلیل استفاده دندانپزشک از داروهای بی‌حسی هرگز دردی را تجربه نخواهید کرد.

اما بعد از عمل جراحی ممکن است درد خفیفی به سراغتان آید که با رعایت نکات و مراقبت‌های گفته شده قابل‌رفع است. مسکن‌هایی که پزشک تجویز می‌کند نیز در مهار درد بدون اثر نیستند.

توجه داشته باشید درد ناشی از جراحی لیفت سینوس باید تا سه روز فروکش کند و کم شود، اگر به هر دلیلی درد شما افزایش یافت و یا کم نشد، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. کاهی به علت خشکی حفره دندان در بیمار درد تا یک هفته ادامه می‌یابد.

گاهی ممکن است بعد از عمل به علت تورم در ناحیه گلو، بیمار دچار گلودرد خفیف شود و یا تب کند. این موارد تحت نظارت پزشک به‌زودی برطرف خواهد شد؛ بنابراین تا انتهای دوره نقاهت حتماً با پزشک خود همراه باشید و از توصیه‌های او استفاده کنید.

ضرورت کاربرد لیفت سینوس

عوارض جراحی سینوس لیفت

  • گاهی اتصال سینوس به مجرای تنفسی منجر به ترشحات بینی و پشت حلقی و سرگیجه می‌شود که موقتی بوده و اگر باگذشت زمان بهتر شود، جای نگرانی ندارد.
  • گاهی بعد از عمل مقداری تورم و کبودی در ناحیه زیر چشم به وجود می‌آید که با مراقبتهای بعد از سینوس لیفت و ایمپلنت نظیر استفاده از کمپرس آب سرد برطرف می‌شود.
  • سینوس عفونی از دیگر عوارض این جراحی است؛ این مشکل با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها درمان می‌شود.
  • عدم اتصال ایمپلنت به استخوان تزریقی یکی از عوارض نادری است که باید برای برطرف‌کردن آن حتماً به پزشک مراجعه کرد.

جمع بندی مراقبت های بعد از جراحی سینوس لیفت

جراحی سینوس لیفت از پیشرفته‌ترین و جدیدترین روش‌های درمانی برای کاشت دندان محسوب می‌شود که طرف‌داران زیادی در سراسر دنیا دارد. قبل از این جراحی لازم است تا بیمار با یک دندانپزشک متخصص مشورت کند و بر اساس شرایط خود از او راهکار دریافت کند.

توجه داشته باشید تا مراقبتهای بعد از سینوس لیفت را مطابق دستور پزشک خود انجام دهید تا مشکلی برای شما پیش نیاید و نتیجه عمل موفقیت‌آمیز باشد. گاهی مراجعه به دندان‌پزشکان بی‌تجربه ممکن است سبب عفونت سینوس در بیمار شود.

healthline

چه داروهایی پس از عمل لیفت سینوس تجویز می‌شود؟

پس از عمل لیفت سینوس داروهای مسکن، آنتی‌بیوتیک و چرک‌خشک‌کن‌ها و همچنین دهان‌شویه کلرهگزیدین برای بیمار تجویز خواهد شد.

چه میزان خونریزی بعد از جراحی سینوس لیفت طبیعی است؟

بیمار بلافاصله بعد از عمل لیفت سینوس باید انتظار کمی خونریزی را داشته باشد. خونریزی به میزان کم، ترشح یا قرمز شدن آب دهان تا ۷۲ ساعت بعد از جراحی طبیعی خواهد بود.

آیا عمل لیفت سینوس درد دارد؟

در زمان انجام عمل به علت بی‌حسی هیچ دردی احساس نخواهید کرد. بعد از عمل درد کمی تجربه می‌کنید که با مسکن‌هایی که پزشک برایتان تجویز نموده است قابل‌کنترل خواهد بود.

آیا ممکن است بعد از عمل لیفت سینوس تب کنم؟

اندکی بالا رفتن دمای بدن بعد از جراحی عجیب نخواهد بود. ولی اگر تب ادامه داشت و قطع نشد با پزشک خود تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button