۷ روش کاهش ورم دندان؛ چیکار کنیم ورم دندان بخوابد؟

کاهش ورم دندان
سایر خدمات دندانپزشکی

اشتراک‌گذاری

ورم دندان‌ها و لثه می‌تواند نشانه یک عفونت باکتریایی جدی باشد. کاهش ورم دندان معمولاً به مراجعه به دندانپزشک و تشخیص دقیق او نیاز دارد؛ اما در حالت‌های عمومی، می‌توانید یک قطعه یخ را در یک دستمال گذاشته و آن را روی ناحیه ورم کرده قرار دهید.  همچنین استفاده از آب گرم و نمک به کم شدن ورم دندان کمک می کند.  در ادامه این مقاله درباره راه های کاهش ورم دندان توضیح می‌دهیم.

علل احتمالی تورم دندان و لثه

ورم دندان و لثه معمولا به دلایل زیر اتفاق می‌افتد:

۱. وجود آبسه دندان

یکی از مهم‌ترین دلایل ورم دندان‌ها، وجود آبسه دندان است. آبسه یک حفره پر از چرک و باکتریایی است که ممکن است در قسمت ریشه دندان (پری اپیکال) یا در کنار آن (پریودنتال) ایجاد شود. آبسه سرشار از چرک هستند و معمولا به دنبال شکستگی، آسیب دیدگی دندان و یا حفره در دندان ایجاد می‌شوند. هر گونه ترک خوردگی و شکستگی در دندان، راه را برای ورود باکتری‌ها باز کرده و باعث آلودگی دندان می‌شود. اگر ورم دندان شما به دلیل آبسه باشد، علائم زیر را خواهید داشت:

  • درد منشتر در گردن، گوش و حتی استخوان فک
  • تورم غدد لنفاوی ناحیه فک و گردن
  • تب
  • افزایش حساسیت دندان‌ها نسبت به مواد غذایی گرم و سرد
  • ورم صورت و لثه در محل دندان آسیب دیده

برای درمان آبسه دندان باید حتما به دندانپزشکی مراجعه کنید. حتی اگر آبسه دندان‌تان خود به خود خوب شود، احتمال انتشار عفونت ناشی از آن در بدن بسیار بالا است. بنابراین اگر این علائم را دارید، فورا خود را به یک کلینیک دندانپزشکی برسانید.

۲. حساسیت به غذاها

گاهی اوقات حساسیت به برخی از غذاها می‌تواند باعث ورم دندان شود. به عنوان مثال حساسیت به برخی میوه‌ها مثل انگور، خربزه یا بادمجان می‌تواند باعث ورم دندان و لثه شود. اگر این شرایط را دارید، بهتر است از خوردن خوراکی‌های حساسیت زا بپرهیزید.

۲. حساسیت به غذاها

گاهی اوقات حساسیت به برخی از غذاها می‌تواند باعث ورم دندان شود. به عنوان مثال حساسیت به برخی میوه‌ها مثل انگور، خربزه یا بادمجان می‌تواند باعث ورم دندان و لثه شود. اگر این شرایط را دارید، بهتر است از خوردن خوراکی‌های حساسیت زا بپرهیزید.

۳. سوزش و حساسیت دندان عقل

رشد دندان عقل در سنین بلوغ یک فرآیند کاملا طبیعی است. رشد دندان عقل اگر چه که یک فرآیند طبیعی است، اما می‌تواند گاهی اوقات با تورم دندان همراه باشد. اگر دندان عقل نتواند از زیر لثه بیرون بیاید، با ورم دندان همراه خواهد بود. همچنین آسیب دندان عقل و شکستگی آن باعث ورود باکتری‌ها شده و منجر به تورم دندان و لثه خواهد شد.

برای دریافت مشاوره و نوبت، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

۴. التهاب لثه

التهاب لثه، یکی از مشکلات شایع مربوط به لثه‌ها است. در التهاب لثه علاوه بر ورم دندان، لثه‌های شما قرمز و تحریک پذیر خواهند بود. حتی گاهی در این شرایط، لثه‌ها بعد از مسواک زدن دچار خونریزی می‌شوند. التهاب لثه را می‌توان با روش‌های خانگی کنترل کرد، اما برای احتیاط لازم است حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.

۵. مصرف برخی داروها

گاهی اوقات مصرف برخی داروها یا استفاده از یک دهانشویه و خمیردندان جدید می‌تواند عامل اصلی ورم دندان باشد. در این شرایط توصیه می‌کنیم تا هنگام مراجعه به دندانپزشکی، مصرف این دارو را قطع کنید.

۶. کمبود ویتامین C

کمبود ویتامین C که به آن بیماری اسکوربوت می‌گویند، می‌تواند دلیل اصلی ورم دندان و لثه شما باشد. کمبود ویتامین C شیوع بسیار کمی دارد، زیرا که هر فرد در روز با مصرف سبزیجات و میوه‌هایی چون پرتقال، فلفل دلمه، گوجه فرنگی و .. مقدار مناسبی از این ویتامین را دریافت می‌کند. اگر فکر می‌کنید کمبود ویتامین C باعث ورم دندان‌هایتان شده است، باید آزمایش خون بدهید. سپس با مشورت پزشک از مکمل‌های ویتامین C و سبزیجات برای کنترل ورم دندان‌هایتان استفاده کنید.

۷. عفونت دندان

عفونت دندان یکی از مهم‌ترین دلایل ورم دندان و لثه است. وقتی که دندان شما عفونی باشد، باکتری‌ها در آن تجمع کرده و باعث درد و ورم آن می‌شوند. عفونت دندان معمولا به دلیل عدم رعایت مراقبت‌های بهداشت دهان و دندان، یا در اثر آسیب دیدگی و جراحت دندان رخ می‌دهد. برای درمان عفونت دندان، در اسرع وقت به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید.

درمان و تسکین ورم دندان

بهترین راه درمان و تسکین ورم دندان مراجعه به دندانپزشکی است. با این حال اگر نمی‌توانید به موقع به مب دندانپزشکی مراجعه کنید، روش‌های زیر به درمان ورم دندان شما کمک می‌کنند:

  1. اگر درد دندان‌تان شدید و آزاردهنده است، می‌توانید از داروهای مسکن بدون نسخه مثل ایبوپروفن، ناپروکسن، آسپرین و استامینوفن برای کنترل درد خود استفاده کنید.
  2. گیاه میخک تاثیر مهمی در کنترل درد و ورم دندان دارد. این گیاه را روی دندان ورم کرده بگذارید تا نتایج آن را ببینید.
  3. روزی ۳ تا ۴ بار با محلول آب و نمک دهان خود را بشوئید.
  4. غرغره محلول آب و سرکه سیب تاثیر مهمی در کنترل عفونت و ورم دندان دارد.
  5. کمپرس یخ را روی دندان مورد نظر قرار دهید تا ورم آن کمتر شود.
  6. میوه‌های سرشار از ویتامین C نظیر گریپ فروت، پرتقال، گوجه فرنگی و فلفل دلمه را بیشتر مصرف کنید. مصرف ویتامین C باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود.
  7. غرغره محلول جوش شیرین، آب و نمک به مدت ۵ دقیقه ۳ تا ۴ بار در روز باعث کنترل درد و ورم دندان می‌شود.

چیکار کنیم ورم دندان بخوابد؟

درباره کنترل ورم دندان، مهم ترین نکته ای که باید بدانید مراجعه زودهنگام به دندانپزشکی است. یادتان باشد که تمام راه‌ها و روش‌های خانگی کاهش ورم دندان نباید به تنهایی برای کنترل ورم دندان انجام شوند. این راه‌ها به کنترل درد و ورم دندان تا زمان مراجعه به دندانپزشکی کمک می‌کنند. از دیگر نکاتی که باید درباره کنترل ورم دندان بدانید عبارتند از:

  1. هیچ گاه بدون تجویز پزشک آنتی بیوتیک نخورید. اگر دندانپزشک برای کنترل عفونت شما آنتی بیوتیک تجویز کرد، حتما داروهایتان را تا آخر مصرف کنید. از مصرف یا قطع مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها اکیدا خودداری کنید.
  2. روزی حداقل دو بار دندان‌هایتان را مسواک بزنید.
  3. استفاده از نخ دندان را فراموش نکنید.
  4. از خمیردندان‌های حاوی فلوراید استفاده کنید.
  5. حتما با نظر دندانپزشک‌تان از دهانشویه مناسب دو بار در هفته استفاده کنید.
  6. به طور منظم، هر ۶ ماه یک بار برای چکاپ دندان‌هایتان به دندانپزشکی مراجعه کنید.
  7. سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید.

سخن پایانی

ورم دندان با دردی آزاردهنده همراه است، تقریبا هیچ کسی نمی‌تواند با درد و تورم دندان کنار بیاید. در این مقاله درباره علل تورم دندان و راه‌ های کاهش ورم دندان توضیح دادیم. با این روش‌ها شما می‌توانید درد و تورم دندان خود را تا حدودی کنترل کنید.

توجه داشته باشید که در هنگام درد دندان، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید مراجعه به دندانپزشکی است. دندانپزشک با معاینه شما دلیل ورم دندان را بررسی کرده و آن را درمان می‌کند. اما اگر در شرایطی هستید که نمی‌توانید به دندانپزشکی مراجعه کنید، راه های درمان ورم دندان کمک‌ کننده خواهند بود.

سوالات متداول درباره کاهش ورم دندان

درمان خانگی کاهش ورم دندان چیست؟

برای کاهش ورم دندان در خانه می‌توانید روش‌های زیر را امتحان کنید:

  • غرغره محلول آب و نمک
  • غرغره محلول آب و سرکه
  • استفاده از سیر له شده
  • رعایت بهداشت دهان و دندان

استفاده از چای کیسه‌ای

آبسه دندان چیست؟

آبسه دندان یک حفره چرکی و باکتریایی است که در اثر شکستگی، ترک خوردگی و یا سوراخ شدن دندان ایجاد می‌شود. آبسه دندان از طریق بازکردن راه ورود باکتری‌ها به درون دندان، باعث ورم دندان و لثه خواهد شد.

بهترین راه کنترل درد و ورم دندان چیست؟

بهترین راه در مواجه با ورم دندان، مراجعه به دندانپزشکی است.

غرغره آب و نمک چگونه باعث کنترل ورم دندان می‌شود؟

محلول آب و نمک خاصیت آنتی باکتریایی دارد. غرغره آب و نمک فضای داخل دهان را شستشو داده و باعث کاهش عفونت باکتریایی و در نتیجه کنترل ورم دندان می‌شود.

چه داروهایی برای کنترل ورم دندان مناسب هستند؟

مصرف دارو برای کنترل ورم دندان باید حتما زیر نظر دندانپزشک باشد. برای کنترل درد و عفونت ناشی از ورم دندان مصرف داروهای مسکن و آنتی بیوتیک تجویز می‌شود.

۳ دیدگاه. ترک جدید

  • دکتر نوشین نصیری
    ۳۰ دی ۱۴۰۲ ۱۱:۴۱

    سلام وقت بخیر . اگر امکانش هست برای ما عکس OPG ارسال کنید تا بهتر راهنماییتون کنیم .
    شماره جهت ارسال عکس : ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

    پاسخ
  • سلام خانم دکتر عزیز پسر ۱۰ ساله ام دندان آسیابش خراب شده و یک سمت صورتش کنار لپ سمت راست ورم کرده در طول این یک ماه ۴بار آنتی بیوتیک مصرف کرده و ۳بار نصف ویال آمپول پنی سیلین تجویزکردند که تزریق کردیم واسش ورم لثه از بین رفت دوباره به محض خوردن بستنی ورم کرده باید چکار کنم ؟
    هر دندانپزشکی یک نظریه میدهد واقعا سردرگم شدم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ ۰۸:۳۹

      سلام خدمت شما . اگر برای ما عکس OPG ارسال کنید ما خیلی بهتر میتوانیم راهنماییتون کنیم .
      شماره جهت ارسال عکس : ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button