تاثیر کشیدن دندان عقل بر صورت

تاثیر کشیدن دندان عقل بر صورت
سایر خدمات دندانپزشکی

اشتراک‌گذاری

دندان‌های عقل، آخرین دندان‌های آسیاب هستند که در انتهایی ترین بخش دهان رشد می‌کنند. رشد این دندان‌ها در اغلب افراد منجر به بروز مشکلات مختلفی از جمله درد شدید و بروز التهاب می‌شود. دندان عقل، سومین نوع دندان‌های ثابت و دائمی در دهان ما هستند. محدودیت فضای دهان برای رشد این دندان‌ها، به دیگر دندان‌ها فشار وارد کرده و ممکن است نکشیدن دندان عقل باعث تغییر در صورت شود. دندانپزشکان به اکثر افراد توصیه می‌کنند این دندان‌ها را قبل از اینکه باعث بروز عوارض شوند، بکشند.

کشیدن دندان‌ عقل از بروز عوارض مربوط به رشد آن‌ها جلوگیری می‌کند. اما بیماران نگران تاثیر کشیدن دندان عقل بر صورت هستند. در ادامه این مقاله با تاثیرات کشیدن دندان عقل بر صورت بیشتر آشنا شوید.

دندان عقل چیست؟

دندان عقل wisdom tooth، به دندان‌های آسیاب سوم در هر فک گفته می‌شوند. این دندان‌ها، آخرین سری از دندان‌های آسیاب هستند. این دندان‌ها معمولا از سنین بلوغ حدودا از ۱۷ سالگی تا ۲۵ سالگی شروع به رشد می‌کنند. در برخی افراد سن رشد دندان‌های عقل زودتر، و در برخی دیگر دیرتر خواهد بود.

این دندان‌ها در آخرین قسمت دهان در هر فک شروع به رشد می‌کنند. کمبود فضای رشد و تحت فشار بودن دندان‌های عقل، باعث بروز عوارض مختلفی در روند رشد آن‌ها می‌شود. برای مثال این دندان‌ها ممکن است به طور کج رشد کنند و با فشار زیاد به دیگر دندان‌ها، باعث کج شدن تدریجی آن‌ها نیز بشوند. دندان‌های عقل در جویدن و هضم غذاها نقش مهمی بر عهده ندارند. به همین دلیل دندانپزشکان حتی در صورتی که دندان‌های عقل مشکلی نداشته باشند، کشیدن و جراحی آن‌ها را پیشنهاد می‌کنند.

از گذشته تا کنون، جدال‌های زیادی بر سر کشیدن یا نکشیدن دندان‌های عقل وجود داشته است. برخی از بیماران طی صحبت‌های خود، اذعان می‌کنند که به دلیل ترس از تاثیر کشیدن دندان عقل بر صورت، به موقع اقدام نکرده اند. در ادامه حقایقی را درباره نتایج کشیدن دندان عقل بر صورت و چهره بازگو خواهیم کرد.

انواع دندان عقل

دندان‌های عقل بر اساس نوع رویش، به ۳ نوع مختلف تقسیم می‌شوند:

  1. دندان عقل کامل روییده

اگر فضای کافی در فک وجود داشته باشد، دندان عقل به طور کامل و بدون آسیب زدن به دیگر دندان‌ها رشد می‌کند. در مورد کشیدن یا نکشیدن دندان عقل کامل روییده، نظرات مختلفی وجود دارد. برخی از دندانپزشکان وجود این دندان را ضروری نمی دانند و کشیدن آن را توصیه می‌کنند. اما برخی دیگر بر این باور هستند که اگر وجود دندان عقل کامل روییده مشکلی به همراه ندارد، کشیدن آن ضرورت ندارد.

  1. دندان عقل نیمه نهفته

زمانی که دندان عقل به طور نیمه کامل رشد کند و تنها قسمتی از تاج دندان بیرون زده باشد، به آن دندان عقل نیمه نهفته گفته می‌شود. دندان‌های عقل نیمه نهفته عوارضی چون سر درد، ایجاد آبسه دندان، سلولیت، پوسیدگی و عفونت و … به همراه دارند. دندان عقل نیمه نهفته در بین برخی از افراد چون افراد مبتلا به راشیتیسم، مبتلا به کم خونی و افرادی که فک کوچکی دارند شیوع بیشتری دارد.

  1. دندان عقل نهفته

وقتی دندان عقل کاملا درون فک باقی بماند و کلا از آن خارج نشود، به آن دندان نهفته گفته می شود. اگر فرد درد یا عارضه خاصی مشاهده نکند، احتمالا متوجه دندان‌های عقل نهفته خود نخواهد شد. با این حال دندانپزشک بعد از تهیه عکس از دندان‌ها وقتی متوجه دندان عقل نهفته شود، کشیدن این دندان را توصیه می‌کند. زیرا دندان عقل نهفته در اطراف خود فولیکول‌هایی دارد که در صورتی که دندان کشیده نشود، تبدیل به کیست‌هایی بزرگ شده و بخشی از فک را از بین می‌برند.

چه کسانی باید دندان عقل خود را بکشند؟

ممکن است به یک یا چند مورد از دلایل زیر به کشیدن دندان عقل نیاز باشد:

  • به طور مکرر و طولانی، به عفونت لثه مبتلا می‌شوید
  • دندان عقل در معرض پوسیدگی است
  • دندان عقل بیش از حد رشد کرده و به گونه‌ها و لثه آسیب رسانده است
  • رشد دندان عقل، باعث محدودیت حرکت فک شما شده است و نیاز به جراحی دارد
  • موقعیت دندان عقل به شکلی است که دسترسی به آن برای تمیزکردن، سخت و دشوار است
  • برای انجام ارتودنسی و رفع مشکل نامنظمی دندان‌هایتان، به فضایی برای حرکت دیگر دندان‌ها به عقب نیاز دارید و ارتودنتیست کشیدن دندان عقل را توصیه می‌کند
  • اطراف دندان عقل، آبسه یا کیست وجود دارد
  • رشد دندان عقل فک را در معرض شکستگی قرار داده است

اگر به دلیل ترس از تاثیر کشیدن دندان عقل بر صورت، برای کشیدن دندان عقل خود اقدام نکرده اید توصیه می کنیم همین الان نوبت مشاوره خود را در کلینیک دندانپزشکی دکتر نصیری رزرو کنید.

سن مناسب کشیدن دندان عقل چه سنی است؟

همان طور که گفتیم دندان‌های عقل در سنین بزرگسالی از ۱۷ الی ۲۵ سالگی شروع به رشد می‌کنند. در بیشتر موارد رشد این دندان‌ها به مرور باعث بروز آسیب‌هایی چون التهاب و عفونت مکرر می‌شود و به همین دلیل کشیدن و جراحی آن‌ها پس از رشدشان توصیه می‌شود.

در بعضی شرایط ، نکشیدن دندان‌های عقل در سنین بالا عوارض بیشتر و شدیدتری را به همراه دارد. دندانپزشکان توصیه می‌کنند این دندان‌ها را حتی در صورتی که عارضه خاصی ندارند، بکشید. بهترین سن برای کشیدن دندان عقل، تا قبل از ۳۰ سالگی است.

تاثیر کشیدن دندان عقل بر صورت

اگر نگران تاثیر کشیدن دندان عقل بر صورت خود هستید و می‌ترسید که بعد از کشیدن این دندان صورتتان افتاده و کشیده شود، دیگر نیازی به نگرانی نیست. به طور خلاصه، کشیدن دندان عقل روی استخوان فک یا شکل صورت شما تأثیری ندارد. علاوه بر این چربی، ماهیچه‌ها، پوست و بافت نرم اطراف دندان عقل را تشکیل می دهند.

هنگامی که دندان عقل کشیده می شود، این بافت‌ها تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند. بنابراین کشیدن دندان عقل تاثیری روی فرم صورت شما نخواهد گذاشت. تنها تاثیری که کشیدن دندان‌ها، نه فقط دندان عقل روی صورت می‌گذارد، آشکارشدن خطوط ریز و خطوط اخم در اطراف لب‌ها است.

ایا کشیدن دندان عقل باعث لاغری صورت می شود؟

در این باره باید بگوییم که تاثیر کشیدن دندان عقل بر صورت از لحاظ لاغری آن، کاملا غلط است. چیزی که باید بدانید، این است که کشیدن هر دندانی، باعث تغییراتی در ظاهر صورت شده که مجموعا باعث می‌شوند احساس کنید صورتتان لاغرتر شده است. علاوه بر این دندان‌های عقل در انتهایی ترین بخش دهان واقع شده اند، در نتیجه کشیدن این دندان‌ها تاثیر محسوس و مشهودی در لاغری صورت شما ایجاد نخواهد کرد. با این حال در موارد زیر ممکن است لاغری صورت بعد از جراحی دندان عقل رخ بدهد:

  1. در طول دوره بهبودی، کمتر غذا می‌خورید و کاهش وزن در این حالت ابتدا در صورت دیده می‌شود.
  2. وقتی تورم ناشی از جراحی کم می‌شود، صورت شما لاغرتر از قبل به نظر می‌رسد.
  3. ممکن است پیری طبیعی صورت را با کشیدن دندان عقل اشتباه گرفته باشید. درک این نکته ضروری است که با افزایش سن، بافت‌های نرم اطراف چانه و فک ما کوچک شده و باعث لاغرتر به نظر رسیدن آن می‌شوند.

عوارض کشیدن دندان عقل

کشیدن دندان‌های عقل به دلیل موقعیت حساس این دندان‌ها، کاری سخت و به شدت حساس است. به همین دلیل توصیه می‌کنیم برای جراحی دندان عقل خود حتما به یک دندانپزشک ماهر و با تجربه در کشیدن دندان عقل مراجعه کنید. اگر کشیدن دندان عقل کاملا اصولی و درست انجام شود، عارضه خاصی جز درد و تورم بعد از کشیدن ندارد، اما باز هم احتمال بروز عوارض مختلف نیز وجود دارد. برخی از مهم‌ترین عوارضی که ممکن است بعد از کشیدن دندان عقل آن‌ها را تجربه کنید، عبارتند از:

  • درد
  • خونریزی
  • تورم و کبودی
  • عفونت لثه
  • بروز واکنش آلرژیک به تجهیزات دندانپزشکی، مواد بی حسی یا داروهای دیگر
  • حفره خشک یا درای ساکت. در این عارضه، لخته خون ناشی از کشیدن دندان جذب بدن شده یا جا به جا می‌شود. این مساله باعث بروز درد شدید و ضربان‌دار در محل کشیدن دندان عقل خواهد شد.
  • باقی ماندن برخی از ریشه‌های دندان عقل درون استخوان فک، به دلیل اینکه امکان برداشتن کل دندان وجود ندارد
  • آسیب به دندان‌های مجاور
  • مشکلات سینوسی
  • شکستگی فک
  • ناتوانی در باز کردن کامل دهان (تریسموس) و سفت شدن فک
  • آسیب به اعصاب دندان عقل یا دندان‌های کناری
  • استئونکروز (یک بیماری نادر که در آن بافت استخوان فک شما شروع به مردن می کنند)

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تاثیر کشیدن دندان عقل بر صورت را به طور کامل توضیح دهیم. مسلما هیچ کس دوست ندارد یکی از دندان‌های خود را به هر دلیلی از دست بدهد، اما دندان‌های عقل از این قضیه مستثنی هستند. موقعیت مکانی این دندان‌ها باعث شده تا رشد آن‌ها در اکثر مواقع، برای سایر دندان‌ها عوارضی به همراه داشته باشد.

بهترین سن کشیدن و جراحی دندان عقل، سنین ۲۰ تا ۳۰ سالگی است. شما می‌توانید برای مشاوره جراحی دندان عقل و کشیدن آن، به کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری مراجعه کنید. در صورتی که دندان عقل شما نیاز به کشیدن و جراحی داشته باشد، بهتر است هر چه زودتر این کار را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button