۶ علت درد بعد از پرکردن دندان‌ (درمان خانگی درد دندان پر شده)

درد بعد از پرکردن دندان
سایر خدمات دندانپزشکی

اشتراک‌گذاری

درد دندان پر شده در اغلب موارد کاملا طبیعی است و نیازی نیست نگران آن باشید. درد دندان بعد از پرکردن معمولا بعد از گذشت چند روز از بین می‌رود ولی علت درد دندان پر شده ممکن است به دلیل باقی ماندن پوسیدگی و تحریک زیاد عصب دندان باشد.

با وجود اینکه درد دندان بعد از پر کردن به صورت خفیف طبیعی است؛ اما درمان خانگی درد دندان پر شده ممکن است در برخی موارد کمک کننده باشد. در صورتی که درد دندان شما بسیار شدید یا طولانی باشد، بهتر است به دندانپزشک مراجعه کرده و به درمان خانگی ادامه ندهید. در ادامه درباره علت درد بعد از پرکردن دندان نحوه کنترل آن بیشتر توضیح خواهیم داد.

علت درد دندان بعد از پرکردن

بسیاری از افرادی که دندان خود را پر می‌کنند، از حساسیت و درد دندان بعد از پرکردن شکایت دارند. در این باره باید بگوییم که درد و حساسیت بعد از ترمیم و پرکردن دندان کاملا طبیعی است. با این حال برخی دیگر از افراد بعد از پرکردن دندان هیچ درد و حساسیتی را تجربه نمی‌کنند.

در طی درمان و پرکردن دندان، اقدامات دندانپزشک باعث تحریک اعصاب دندان شده و حساسیت و درد را به همراه دارد. علت درد دندان پر شده عبارتند از:

۱. تراز نبودن مواد پرکننده دندان

اگر مواد پرکننده به درستی و به اندازه درون دندان قرار نگیرند، باعث بروز درد و ناراحتی فرد می‌شوند. این درد به خصوص در موقع غذاخوردن و جویدن بیشتر خود را نشان می‌دهد.

۲. واکنش حساسیتی نسبت به مواد پرکننده

اگر فردی به مواد تشکیل دهنده آمالگام حساسیت داشته باشد، بعد از پرکردن دندان دچار درد و حساسیت خواهد شد. اگر به مواد خاصی حساسیت دارید، حتما قبل از پرکردن دندان درباره حساسیت خود به دندانپزشک توضیح دهید.

۳. تحریک بیش از حد عصب دندان

گاهی اوقات به دلیل وسعت زیاد پوسیدگی، عمق حفره دندان زیاد می‌شود، تا حدی که به پالپ می‌رسد. در این شرایط مواد پرکننده می‌توانند به پالپ فشار وارد کرده و باعث درد و ناراحتی در فرد شوند.

۴. وجود بقایای پوسیدگی در دندان

اگر پوسیدگی‌های دندان کاملا حذف نشوند، احتمال عفونت مجدد و درد دندان بعد از پرکردن وجود دارد. این پوسیدگی‌های باقی مانده در اثر بهداشت نامناسب، گسترش یافته و منجر به پوسیدگی دیگر دندان‌های فرد نیز می‌شوند.

۵. پوسیدگی و عفونت مجدد دندان

اگر فردی بعد از پرکردن دندان به خوبی بهداشت دهان و دندان را رعایت نکند، دچار پوسیدگی مجدد خواهد شد. برخی از افراد بعد از پرکردن دندان، آن را به حال خود رها کرده و به توصیه‌های دندانپزشک عمل نمی‌کنند. این مساله باعث پوسیدگی مجدد و درد دندان بعد از پرکردن می‌شود.

۶. تغییر ساختار دندان

در هنگام پرکردن دندان، لایه‌ای از سطح دندان برداشته می‌شود. این تغییر ساختار می‌تواند باعث حساسیت دندان شود. دندان بعد از پرکردن بسیار حساس است و عدم رعایت دستور العمل‌های بعد از پرکردن دندان موجب افزایش این حساسیت و درد می‌شود.

برای دریافت مشاوره و نوبت، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

انواع درد و حساسیت بعد از پرکردن دندان

درد بعد از پرکردن دندان به دو صورت وجود دارد:

درد معمولی

درد طبیعی و نرمال بعد از پرکردن دندان معمولا بعد از گذشت چند روز از بین می‌رود. درد معمولی در اثر تحریک و حساسیت دندان ایجاد می‌شود. همچنین بعد از پرکردن دندان ممکن است درد فک را نیز تجربه کنید. درد فک به دلیل بازماندن فک به مدت طولانی رخ می‌دهد.

درد غیرطبیعی

برخی از دردهای بعد از پرکردن دندان غیرطبیعی هستند. مثلا اگر بعد از پرکردن دندان هنگام غذا خوردن و جویدن درد شدیدی را تجربه کنید، این یک درد طبیعی نیست. علت این نوع درد، به احتمال زیاد استفاده بیش از اندازه از مواد پرکننده است. البته جای نگرانی نیست زیرا با مراجعه مجدد به دندانپزشکی می‌توانید این مشکل را برطرف کنید.

درد تند و ضربان دار از دیگر دردهای غیرطبیعی بعد از پرکردن دندان است. درد تند و ضربان دار بعد از پرکردن دندان، معمولا نشانه مشکلات جدی بوده و هنگام مشاهده آن باید فورا با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

درمان خانگی درد دندان پر شده

درمان خانگی درد دندان پر شده بستگی به شدت درد دندان شما دارد. دردهای ساده و کوتاه مدت می‌تواند با تکنیک‌های خانگی کنترل شود، اما در موارد شدیدتر بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید. راهکارهای زیر می‌توانند در برطرف کردن و کاهش ورم دندان بعد از پرکردن دندان موثر باشند:

  1. استفاده از دهانشویه‌های حساسیت‌زدا: دهانشویه های حساسیت‌زدا که شامل پتاسیم نیترات و فلوراید هستند، می‌توانند در کاهش حساسیت دندان مؤثر باشند.
  2. اجتناب از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های سرد و گرم: در صورت حساسیت دندان پس از پرکردن، بهتر است از غذاها و نوشیدنی‌های سرد و گرم خودداری کنید. مصرف این غذاها باعث افزایش حساسیت دندان شده و درد آن را بیشتر می‌کند.
  3. مصرف غذاهای نرم و آبکی: برای کنترل درد بعد از پرکردن دندان بهتر است تا چند روز غذاهای نرم و آبکی مثل انواع سوپ را در برنامه غذایی خود قرار دهید. سبزیجات خام، غذاهایی که نیاز به جویدن زیاد دارند، غذاهای چسبناک و … باعث تحریک دندان و افزایش درد آن می‌شوند.
  4. استفاده از مسواک و خمیردندان مناسب: بعد از پرکردن دندان باید از مسواک نرم استفاده کرده و هنگام مسواک زدن با احتیاط عمل کنید. استفاده از خمیردندان‌ مناسب برای کنترل درد بعد از پرکردن دندان ضروی است.
  5. دستکاری نکردن دندان پرشده: بعد از پرکردن دندان، به هیچ وجه نباید آن را با انگشت و زبان دستکاری کنید. برخی فکر می‌کنند با فشردن دندان پرشده، می‌توانند درد آن را کاهش دهند. اما این در حالی است که این کار بسیار خطرناک بوده و باعث افزایش درد دندان می‌شود.
  6. مصرف داروهای مسکن: درد دندان بعد از پرشدن را می‌توانید با داروهای مسکنی چون ایبوپروفن، آسپرین و ناپروکسن کاهش دهید.
  7. استفاده از کمپرس یخ روی دندان
  8. سعی کنید با سمت دیگر دهان‌تان غذا بخورید
  9. بالا نگهداشتن سر نسبت به بدن به خصوص در هنگام خواب
  10. غرغره محلول آب و نمک برای ضدعفونی کردن دهان
  11. استفاده از ژل آلوئه‌ورا
  12. استفاده از روغن درخت چای
  13. استفاده از داروهای ضد درد موضعی مانند ژل‌ها و کرم‌های حاوی لیدوکائین یا بنزوکائین

درد بعد از پرکردن دندان چقدر طول می کشد تا خوب شود؟

درد بعد از پرکردن دندان معمولا در طی چند روز تا چند هفته بهبود یابد. این مدت زمان به عوامل مختلفی مانند اندازه و عمق ترمیم، واکنش بدن به ماده پرکننده و تحمل فرد بستگی دارد. درد و حساسیت دندان در روزهای اول پس از پرکردن دندان بیشتر بوده و سپس به مرور زمان کاهش می‌یابد.

اگر درد شدید و طولانی مدت پس از پرکردن دندان تجربه می‌کنید، بهتر است به دندانپزشک خود مراجعه کنید. درد شدید و طولانی ممکن است نشان‌دهنده عفونت، التهاب عصب یا مشکل دیگر باشد که نیاز به درمان به موقع دارد. دندانپزشک ممکن است برای تشخیص دقیق علت و برطرف کردن درد، انجام آزمایش و یا عکس رادیوگرافی را تجویز کند.

در موارد عادی، درد و حساسیت بعد از پرکردن دندان بهبود می‌یابد و نیازی به تداخلات جدی ندارد. با احتیاط و رعایت توصیه‌های دندانپزشک، می‌توانید این درد را کاهش داده و روند بهبود خود را تسریع کنید.

علت درد دندان پر شده بعد از چند سال

حتما برای شما هم این اتفاق پیش آمده که بعد از گذشت چند سال، دندانی که قبلا آن را پر کرده‌اید دچار درد و حساسیت شده است. علت درد دندان پر شده بعد از چند ماه و چندسال می‌تواند موارد زیر باشد:

  • از بین رفتن و افتادن مواد پرکننده قدیمی
  • پوسیدگی باقی‌مانده در دندان
  • واردشدن ضربه و تروما به دندان
  • پوسیدگی و عفونت مجدد دندان
  • ابتلا به بیماری‌های پریودنتال

سخن پایانی

در این مقاله در رابطه با درد بعد از پرکردن دندان و روش‌های کنترل آن توضیح دادیم. در بیشتر موارد درد بعد از پرکردن دندان، امری طبیعی بوده و بدون نیاز به درمان بعد از گذشت چند روز ناپدید می‌شود. اما اگر درد دندان بعد از پرکردن شدید و مداوم باشد، مراجعه به دندانپزشکی ضروری است.

سوالات متداول درباره درد بعد از پرکردن دندان

درد بعد از پرکردن دندان تا چند روز ادامه دارد؟

درد بعد از پرکردن دندان از چند روز تا یک هفته ممکن است ادامه پیدا کند.

آیا درد دندان بعد از پرکردن خطرناک است؟

در طی عصب کشی و پرکردن دندان، اعصاب دندان بیش از حد تحریک می‌شوند. همین مساله عامل درد بعد از پرکردن دندان است. این درد کاملا طبیعی بوده و خطرناک نیست.

آیا لثه‌ها بعد از پرکردن دندان دچار درد می‌شوند؟

در طی پرکردن دندان لثه‌ها هم دچار تغییراتی می‌شوند. در واقع اقدامات دندانپزشک می‌تواند باعث تحریک و درد لثه‌ها هم بشود.

آیا درد دندان بعد از پرکردن ممکن است به دلیل عفونت باشد؟

اگر درد بعد از پرکردن دندان بیش از یک هفته طول بکشد، احتمال عفونت مجدد دندان وجود دارد. در این شرایط باید در اسرع وقت به دندانپزشکی مراجعه کنید.

چقدر طول می‌کشد تا حساسیت پس از پرکردن دندان بهبود یابد؟

مدت زمان بهبود حساسیت پس از پرکردن دندان متفاوت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. درد و حساسیت اغلب در روزهای اول بعد از پرکردن بیشتر بوده و با گذشت زمان کاهش می‌یابد. گاهی حتی ممکن است تا چند روز یا چند هفته طول بکشد تا کاملا بهبود یابد.

برای کنترل درد بعد از پرکردن دندان چه باید کرد؟

استراحت کافی، رعایت دستور العمل‌های دندانپزشک و استفاده منظم از داروهای مسکن درد بعد از پرکردن دندان را تا حدود زیادی کنترل می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button