کشتن عصب دندان در خانه (روش های عصب کشی دندان در خانه)

کشتن عصب دندان در خانه / عصب کشی دندان در خانه
سایر خدمات دندانپزشکی

اشتراک‌گذاری

عصب­ کشی دندان یکی از درمان­های تخصصی دندانپزشکی است و زمانی انجام می‌شود که پوسیدگی به ریشه دندان رسیده باشد. پوسیدگی دندان به طور شدید، ریشه و پالپ دندان را درگیر کرده و با دردی طاقت‌فرسا همراه است. بسیاری از افراد حداقل یک بار احتمالا درد شدید دندان را تجربه کرده و به درمان عصب‌کشی نیاز پیدا کرده‌اند. گاهی اوقات ممکن است در شرایطی قرار بگیرید که دسترسی به دندانپزشک نداشته باشید و از طرفی درد دندان بسیار شدیدی را تجربه کنید. بعضی افراد در این مواقع از روش‌های خانگی کشتن عصب دندان در خانه کمک می گیرند.

زمانی که درد دندان سخت، طاقت‌فرسا و ناتوان‌کننده باشد، می‌توانید تا رسیدن به کلینیک دندانپزشکی از روش‌های کشتن عصب دندان در خانه استفاده کنید. روش‌های عصب کشی دندان در خانه به هیچ وجه جایگزین درمان عصب‌کشی تخصصی دندانپزشکی نیستند و تنها برای تسکین موقتی درد باید استفاده شوند. در ادامه این مقاله برخی از روش‌های عصب کشی دندان در خانه را توضیح خواهیم داد.

در چه صورت برای دندان درد به دکتر باید مراجعه کنیم؟

دندان ­درد دردی خفیف تا شدید در ناحیه دندان­ ها، لثه­ و فک است که گاهی به دلیل آسیب به عصب دندان ایجاد می‌شود. یافتن علت درد دندان قدم مهمی در فرآیند درمان محسوب می­شود؛ زیرا پس از پی بردن به علت می‌­توان بهترین روش عصب‌کشی دندان در خانه برای تسکین علائم و آسیب­ ها را پیدا کرد. استفاده از آب نمک برای شست ‌و‌ شو و کمپرس درد معمولا برای التیام موقتی درد جزئی دندان­ها موثر است؛ اما برای موارد جدی­ تر باید حتما به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کرد.

اگر علائمی مانند درد و یا حساسیت دندان­ها بیش از دو روز ادامه یافت یا تکرار شد، لازم است که برای درمان بیماری دهان و دندان خود به دندانپزشک مراجعه نمایید تا پس از عکس­برداری و تشخیص علت این علائم، روند درمان دندان آغاز شود.

چه زمانی به عصب کشی دندان نیاز داریم؟

در چه مواقعی عصب کشی باید انجام شود؟

عصب­ کشی دندان یا روت کانال، برای درمان و حفظ دندانی به کار می­ رود که ریشه ­اش دچار آسیب یا آلودگی باکتریایی شده است. درمان عصب‌کشی شامل از بین بردن پالپ یا همان بخش نرم داخلی دندان است که درون کانال ریشه قرار دارد.

هنگامی که آسیب و پوسیدگی به عصب دندان می­ رسد، احتمال تجزیه بافت عصبی دندان و گسترش عفونت باکتریای در ناحیه زیر دندان وجود دارد. این مساله در ادامه ممکن است منجر به آبسه دندان و مشکلات جدی‌تری شود. همچنین احتمال انتشار و گسترش عفونت از این آبسه به بقیه بدن نیز وجود دارد.

علاوه بر احتمال پخش عفونت آبسه در سایر نقاط بدن، درمان نکردن به موقع پوسیدگی شدید دندان می‌تواند منجر به موارد زیر شود:

  • تورم در ناحیه صورت، گردن و گونه­ ها
  • پوسیدگی­ عمیق دندان­ ها
  • سوراخ شدن دندان و لثه
  • ریزش استخوان در اطراف ریشه دندان و عصب آن

برای اطمینان حاصل کردن از این امر که دندان­ ها به عصب ­کشی یا درمان ریشه نیاز دارند، بهترین راه مراجعه به دندانپزشک است. در اینجا به توضیح علائمی می­پردازیم که در صورت تجربه آن­ها، دندان شما احتمالا به درمان تخصصی عصب­ کشی نیاز دارد:

  • درد شدید و مداوم : این درد ممکن است در اعماق استخوان دندان، صورت، فک و یا سایر دندان­ها احساس شود.
  • حساسیت به گرما و سرما: این احساس می­تواند نشان دهنده آسیب به عروق یا اعصاب باشد. در صورتی که حساسیت دندان بیشتر از دو هفته ادامه یابد، باید حتما برای عصب‌کشی دندان به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.
  • تغییر رنگ دندان: عفونت پالپ و ضربه یا آسیب به دندان می­تواند رنگ آن را به سفید مایل به خاکستری یا سیاه تغییر دهد.
  • تورم و عفونت لثه­ ها
  • بوی ناخوشایند دهان
  • حرکت کردن یا لق شدن دندان­ ها
  • دندان­درد شدید، مزمن و ضربان‌دار به خصوص در شب
  • آبسه دندان و خروج چرک و عفونت از آن
درمان ریشه دندان

روش های عصب کشی دندان در خانه

گاهی ممکن است که درد دندان شدیدی را تجربه کنید، اما امکان دسترسی به دندانپزشک وجود نداشته باشد. در چنین حالتی می توان از روش های خانگی عصب کشی برای تسکین درد یا حتی بهبود عفونت استفاده کرد. به طور کلی برای درمان دائمی و موثر مشکلات جدی دندان باید در نهایت به دندانپزشک مراجعه شود تا از عفونت دوباره و شدیدتر جلوگیری شود.

با این حال در ادامه به معرفی برخی روش های موثر در درمان درد و عصب کشی دندان در خانه می پردازیم. این روش های عصب کشی دندان در خانه در موارد بحرانی می‌توانند بسیار کمک‌کننده باشند:

برای دریافت مشاوره و نوبت، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵ – ۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

شست و شو با آب نمک

استفاده از دهان شویه آب نمک اولین اقدامی است که برای درمان دردهای دهان و عصب‌کشی دندان در خانه پیشنهاد می شود. برای تهیه این دهان شویه می توان نصف یک قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب ولرم حل کرده و آن را غرغره کنید. محلول آب نمک یک ضدعفونی کننده طبیعی است که به رفع التهاب کمک می کند و می‌توان از آن برای کشتن عصب دندان در خانه استفاده کرد.

استفاده از کمپرس سرد

این روش می تواند به کاهش تورم و التهاب ناشی از درد و عفونت دندان کمک کند. برای این کار می توانید یخ را درون کیسه پارچه ای قرار دهید و روزی دو الی سه مرتبه به مدت ۲۰ دقیقه روی دندانی که دچار درد است قرار دهید.

شست وشو با محلول پراکسید هیدروژن (آب اکسیژنه)

محلول پراکسید هیدروژن، با از بین بردن باکتری ها و درنتیجه پلاک روی دندان ها، باعث کاهش تورم لثه و درد می شود. نکته قابل توجه در مورد این محلول این است که باید قبل از استفاده رقیق شود. برای تهیه دهان شویه پراکسید هیدروژن باید پراکسید هیدروژن ۳ درصد را با مقدار مساوی آب مخلوط نمایید و سپس دندان های خود را با آن شست وشو دهید.

علت درد دندان بعد از عصب کشی و راهکار درمان آن

استفاده از یک داروی ضدالتهاب

مصرف داروهای ضدالتهاب از دیگر روش‌های خانگی و متداول کشتن عصب دندان در خانه است. برای کشتن عصب دندان کودکان مصرف استامینوفن توصیه می شود. بزرگسالان می توانند از داروهایی چون ایبوپروفن و ناپروکسن که بدون نسخه نیز می‌توان آن‌ها را تهیه کرد، استفاده کنند. از قرص آسپرین هم می‌توان برای کشتن عصب دندان در خانه استفاده کرد.

در صورتی که داروی انتخابی شما آسپرین است از قرار دادن آن روی دندان خود بپرهیزید، زیرا تاثیر مثبتی ندارد و این شیوه مصرف آن، از نظر علمی اشتباه بوده و باور غلط عموم مردم است.

نکته: اگر از داروی کشتن عصب دندان استفاده می کنید، حتما براساس دستور آن عمل کنید. این یعنی دارو را فقط در زمان احساس درد استفاده نکنید و دوره درمان آن را به پایان رسانید.

گذاشتن سیر روی دندان

سیر یکی دیگر از راه‌های کشتن عصب دندان در خانه است. سیر یک ماده طبیعی با خاصیت آنتی‌باکتریال بالا است و می تواند علاوه بر تسکین درد دندان، باکتری های موثر در پوسیدگی دندان را از بین ببرد. برای استفاده از سیر برای عصب‌کشی دندان در خانه، باید یک حبه از آن را له کرده و خمیر حاصل را روی دندانی که درد دارد، قرار دهید.

کنترل درد با عصاره وانیل

وانیل دارای الکل است که می‌تواند به صورت موقتی درد دندان را کنترل کند. عصاره وانیل همچنین حاوی آنتی اکسیدان هایی است که در تسکین درد دندان موثر هستند. برای برطرف کردن درد

عصب دندان در خانه با وانیل، کافی است با مقداری پنبه یا انگشت خود اندکی عصاره وانیل را روی دندان یا لثه دردناک خود قرار دهید. یادتان باشد حتما انگشت‌تان را قبل از انجام این کار ضدعفونی کنید.

قرار دادن نعنا فلفلی روی دندان

استفاده از عصاره نعنا فلفلی می تواند درد دندان را تا حدودی بهبود دهد. برای تهیه چای نعنا، چند برگ نعنای تازه را درون آب داغ ریخته و ۱۵ دقیقه به آن فرصت دهید. سپس یک پد یا مقداری پنبه را به ترکیب حاصل آغشته کرده و آن را روی دندان خود بگذارید.

برای فهمیدن اینکه کشیدن دندان بهتر است یا عصب کشی؟ این مقاله را بخوانید

مصرف روغن های گیاهی

بسیاری از روغن های گیاهی از جمله روغن آفتابگردان، کنجد،جوز هندی، پونه کوهی، میخک، اسطخودوس و درخت چای برای تسکین درد عصب دندان در خانه موثر هستند. برای عصب‎ کشی دندان در خانه با روغن‌های گیاهی، مقداری از این روغن‌ها را روی پنبه ریخته و آن را روی دندان خود بگذارید. همچنین می‌توانید مقداری روغن را در دهان‌تان نگه داشته و آن را غرغره کنید.

استفاده از زردچوبه

زردچوبه به خاصیت ضدالتهابی و ضد دردی که دارد، مشهور است. برای بهره گیری از خواص زردچوبه در درد عصب‌کشی دندان در خانه، مقداری زردچوبه را با اندکی آب مخلوط کنید تا ماده ای خمیری به دست آید. سپس ترکیب حاصل را در محل دردناک قرار دهید. برای کشتن عصب دندان در خانه و تسکین درد دندان می‌توانید از مواد دیگری چون موم زنبور یا پروپولیس، برگ گواوا، آلوئه ورا، لیمو، پیاز، زنجبیل، آویشن و … نیز استفاده کنید. این ترکیب‌های گیاهی نیز در صورت استفاده درست می‌توانند در کاهش درد و التهاب ناشی از آسیب عصب دندان موثر واقع شوند.

روش های کاربردی برای کاهش ترس از عصب کشی دندان

کشتن عصب دندان با سیخ داغ

در گذشته برای عصب کشی دندان ها، یک سیخ داغ را به محل پوسیدگی و ناحیه ای که دچار درد شدید بود وارد می کردند. عصب‌کشی دندان در خانه با سیخ داغ، یکی از روش  های خانگی عصب کشی در زمان قدیم بوده ولی امروزه به هیچ وجه نمی توان از آن استفاده کرد.

به علت پیشرفت روزافزون روش های دندانپزشکی و دسترسی به امکانات و خدمات مرتبط با آن، توصیه می شود که برای درمان دندان هایی که نیاز به عصب کشی دارند به جای عصب کشی دندان در خانه با سیخ داغ به متخصص اندودنتیست مراجعه کنید.

عصب کشی با دستگاه روتاری در حال حاضر یکی از مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین دستگاه‌هاییست که در کلینیک‌های دندانپزشکی دیجیتال و مجهز برای عصب کشی دندان استفاده میشود.

سخن پایانی

به طور کلی درمان سریع  و به موقع مشکلات و بیماری های دهان و دندان نقش موثری در کسب نتیجه مطلوب از درمان خواهد داشت. توصیه می شود که حتی مشکلات کوچک و جزئی دندان های خود را نادیده نگیرید و در اولین فرصت برای دریافت مشاوره در ارتباط با آن ها به دندانپزشک مراجعه نمایید. در این مقاله ما در رابطه با ‌روش‌های کشتن عصب دندان در خانه صحبت کردیم.

انجام این روش‌ها زمانی توصیه می‌شود که دسترسی به دندانپزشک سخت و غیرممکن باشد. در غیر اینصورت و در شرایط عادی، برای عصب‌کشی دندان باید حتما به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button