عصب کشی دندان با دستگاه روتاری

عصب کشی دندان با دستگاه روتاری
درمان ریشه

اشتراک‌گذاری

عصب کشی با دستگاه روتاری: در حال حاضر یکی از مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین دستگاه‌هایی که در کلینیک‌های دندانپزشکی دیجیتال و مجهز برای عصب کشی دندان استفاده میشود دستگاه روتاری است.

عصب کشی دندان با دستگاه روتاری روشی نوین است که میتوانید برای بهره گیری از آن به کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری مراجعه کنید. اما هنوز عده زیادی از افراد با دستگاه روتاری، نحوه کار آن، تفاوت آن با روش های قدیمی، مراحل عصب کشی دندان با این روش و مزایای آن آشنایی ندارند. در این مقاله به هر سوالی که درباره دستگاه روتاری در عصب کشی دندان دارید، پاسخ میدهیم.

در ابتدای مقاله می توانید فیلم عصب کشی با روتاری در کلینیک دکتر نوشین نصیری  مشاهده  کنید.

با عصب کشی دندان آشنا شوید

دندان دارای دو بخش مهم به نام تاج و ریشه است. بخش تاج دارای یک قسمتی به نام مینا است که بخش بیرونی تاج است و دارای قسمتی به نام عاج است که بخش درونی آن است. در بخش زیرین عاج دندان یک بخشی قرار گرفته است که به آن اطاق پالپ میگویند. در بخش اطاق پالپ عصب و تمامی عروق به آن نفوذ میکنند برای باقی بخش‌های دندان وظیفه تامین تغذیه را بر عهده میگیرند.

در صورتی که اطاق پالپ دندان در معرض تهدید عوامل میکروبی قرار گرفته نشود احتیاجی به ترمیم دندان و درمان عصب نخواهد بود. اغلب اگر دندان در معرض عوامل میکروبی قرار گرفته باشد اولین بخشی مینای دندان است که شروع به خراب شدن میکند. عاج دندان یک عضو ضعیف از دندان است که در مقابل پوسیدگی نیز واکنش شدیدی نشان میدهد  در صورتی که پوسیدگی عمیق تر باشد و از سد مینای دندان عبور کند و به بخش عاج دندان میرسد و بدلیل ضعیف بودن عاج دندان هنگام نوشیدن مایعات بسیار داغ یا مایعات بسیار سرد قطعا دندان شما حساسیت بالایی از خود نشان میدهد.

برخلاف اسمی که برای عصب کشی دندان استفاده میشود در استفاده از این روش بخش داخلی دندان  آسیب دیده یا دچار التهاب شده است که باید ریشه دندان را از هرگونه آلودگی، میکروب و باکتری تمیز کرده و هرگونه راهی که منتهی به نفوذ مجدد میکروب به آن ناحیه میشود را بست. پالپ دندانی که آلوده شده است یا دچار آسیب شده است باید پاکسازی شود تا ساختار دندان به خوبی حفظ شود. البته در عصب کشی دندان بخش تاج دندان هیچ آسیبی نمیبیند و دست نخورده باقی میماند.

البته به این نکته دقت کنید که درگیری عاج دندان با پوسیدگی میتواند خاموش و بدون نمایش هیچگونه علامتی باشد و شما احساس درد یا ناراحتی با آن نداشته باشید. گاهی این پوسیدگی عاج نیز توسط پزشک با چشم نیز قابل دیدن نیست و برای تشخیص صحیح معمولا دندانپزشک برای شما یک عکس رادیوگرافی تجویز میکند. در صورتی که در مقابل تهیه عکس رادیوگرافی ممانعت به خرج دهید ممکن است این پوسیدگی به اطاق پالپ نفوذ کند و تمامی اعصاب و عروق شما را درگیر کند.

عصب کشی دندان

آیا کشیدن دندان عقل ضروری است؟ را به طور مفصل در این مقاله بخوانید.

معرفی کامل دستگاه روتاری برای عصب کشی دندان

همانطور که در بخش مقدمه نیز بیان کردیم امروزه دندانپزشکی‌های مجهز و دیجیتالی برای انجام عصب کشی دندان از دستگاه روتاری استفاده میکنند. ممکن است این سوال برای شما پیش آید که دستگاه روتاری چیست؟ پیشرفته‌ترین روش برای عصب کشی دندان، عصب کشی دندان با دستگاه روتاری است.

دستگاه عصب کشی دندان یا دستگاه روتاری در دندانپزشکی: همانطور که میدانید عصب کشی یک فرآیند درمانی در عرصه دندان پزشکی است که به احتمال زیاد هر فرد ممکن است حداقل یکبار در زندگی خود از این فرآیند درمانی استفاده کرده باشد. اغلب افراد این تجربه را داشته‌اند که با خوردن مواد دارای قند بالا، نوشیدنی بسیار داغ یا نوشیدنی بسیار سرد شاهد واکنش‌های حساسی از طرف دندان خود باشند.

در این صورت میتوان متوجه شد دندان این افراد دچار آسیب شده است و در صورتی که اقدامات لازم را به زودی انجام ندهد شانس بهره بردن از دندان خود را از دست بدهند. البته گاهی آسیب به دندان که در نهایت منجر به عصب کشی میشود بدون علامت بوده و باید حتما با استفاده از یک عکس رادیوگرافی آن را تشخیص داد.

 درد دندان بعد از عصب کشی همیشگی نبوده و پزشک نیز در فرآیند عصب کشی به دنبال کشتن یا از بین بردن عصب دندان نیست بلکه با فرآیند درمانی عصب کشی میخواهد ریشه دندان را از هرگونه آلودگی و میکروب پاکسازی کند و سپس تمامی مسیرهایی که میتواند به انتهای ریشه راه داشته باشد را برای جلوگیری از خطر انتشار میکروب و عفونت بسته نگهدارد.

دستگاه روتاری که برخی آن را دستگاه دیجیتال روتاری اندو میشناسند، توسط یکسری فایل مخصوص آغاز به فعالیت میکند که این فایل‌های مخصوص دارای شکل، فرم و جنس خاصی میباشد. فایل‌هایی که در دستگاه روتاری استفاده میشود میتواند دقیقا شکل کانال ریشه دندان را به خود بگیرد و سپس درمان ریشه دندان را بسیار با کیفیت و با دقت انجام دهد.

کیفیت دستگاه روتاری برای انجام عصب کشی بسیار بالاست و در حین کیفیت بالا دقت بالایی نیز دارد. با استفاده از دستگاه روتاری میتوان بسیار با دقت و سریع‌تر  جایگزین حرکات دست، حرکاتی بسیار ظریف و دقیق را در فایل‌های مخصوص ایجاد کرد و سپس عملیات پاکسازی و تخلیه کردن کانال‌های ریشه دندان را آغاز کرد.

دستگاه روتاری دندانپزشکی چیست

مراحل عصب کشی دندان با دستگاه روتاری

بهتر است برای چکاپ دندا‌ن‌های خود سالیانه دو مرتبه به دندانپزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است دندان شما به دلایل مختلفی دچار پوسیدگی شده باشد و شما متوجه آن نشده باشید. در صورتی دندان شما دچار پوسیدگی شده باشد یا به ریشه آن آسیبی وارد شده باشد و بخواهید عصب کشی دندان انجام شود ابتدا باید یک عکس کامل رادیو گرافی از دهان و دندان خود تهیه کنید تا دندان پزشک بتواند دندانی که دچار مشکل شده است را شناسایی کند. برای تهیه عکس رادیوگرافی از دندان خود نیاز به چند دقیقه زمان کوتاه است. اما در بررسی از عکس میتوان حدود ریشه، وجود یا عدم وجود هر گونه ضایعات اطراف ریشه، میزان پوسیدگی و … را متوجه شد و راه حل درمانی آن را تجویز کرد.

مراحلی که برای انجام عصب کشی با دستگاه روتاری لازم است انجام شود به این صورت است که، ابتدا باید پوسیدگی‌های دندان را برداشته سپس حفره دسترسی به عصب دندان را ایجاد کرده و با استفاده از دستگاه اپکس فایندر طول ریشه دندان را مشخص میکنیم.

با استفاده از فایل‌های مخصوص دستگاه روتاری ریشه دندان را به صورت کامل پاکسازی میکنیم و سپس کانال‌های دندانی را به خوبی شست و شو میدهیم.

پس از آن در مرحله آخر عصب کشی با دستگاه روتاری اجازه میدهیم کانال دسترسی به عصب کاملا خشک شود و بعد آن را با ماده گوتاپرکا اغلب پر میکنند تا دیگر میکروب و آلودگی به آن نفوذ نکند.

مراحل عصب کشی تماما با دستگاه روتاری و دستگاه اپکس فایندرز انجام میشود که درد بعد از عصب کشی را کاهش داده و دقت عمل و سرعت انجام عصب کشی را افزایش میدهد.

عصب کشی دندان با دستگاه روتاری نیازمند تجهیزات مدرن است

تفاوت دستگاه روتاری با روش‌های سنتی عصب کشی

حال ممکن است این سوال برای شما پیش آید چه تفاوتی بین دستگاه روتاری و روش سنتی عصب کشی وجود دارد؟ در روش سنتی نیز مانند استفاده از دستگاه روتاری همه مراحل پیش میرود و تفاوتی که در استفاده از روش عصب کشی با دستگاه روتاری و عصب کشی سنتی وجود دارد بخشی است که میخواهیم ریشه دندان را با فایل پاکسازی کنیم.

در روش سنتی از لوازم دستی یا دستگاه‌های عادی برای پاکسازی ریشه استفاده میشود که ممکن است کمی دقت کمتر، سرعت پایین تر و کیفیت پایین تری داشته باشد. فایل هایی که در دستگاه روتاری استفاده میشود به صورت چرخشی بوده اما در روش دستی به این صورت نخواهد بود.

در صورتی که از فایل چرخشی برای عصب کشی دندان استفاده شود دیواره‌های عاجی به راحتی برداشته شده و هنگامی که فایل در چرخش است خرده‌های عاج بیرون کشیده میشود و این فرآیند باعث میشود خرده‌ها عاجی به طرف انتهای ریشه دندان نروند و زمانی که فایل میچرخد به جهت خارج از کانال دندان هدایت شوند و بیرون روند.

استفاده از فایل‌های چرخشی دستگاه روتاری باعث میشود مشکلات کلینیکی ماننند انسداد، لج و یا سوراخ شدن کاهش یافته به خصوص هنگامی که کانال عصبی دارای انحنا و خمیدگی باشد فایل چرخشی به آسانی تمام مسیر را طی کرده و تمامی بخش‌های کانال عصبی را از میکروب، آلوگی و هرگونه باکتری پاکسازی میکند.

آیا کشتن عصب دندان در خانه امکان پذیر است؟

در استفاده از روش دستی برای عصب کشی دندان این امکان وجود داشت که بخشی از دیواره عاجی نسبت به دیگر قسمت‌ها بیشتر برداشته شود و شکل دهی کانال به صورت یکنواخت انجام نشود.

اما در روش عصب کشی با استفاده از روتاری با استفاده از فایل‌های چرخشی میتوان همه دیواره‌های عاجی دندان را به صورت کاملا یکنواخت برداشت تا تمام کانال‌های عصبی به صورت یکسان در تمام سطوح پاکسازی شود. به همین سبب شکلی که از کانال بدست می‌آید در روش استفاده از روتاری باعث میشود میزان سرعت در پر کردن کانال افزایش یافته و پر کردن کانال با استفاده از مواد گوتاپرکا به راحتی انجام شود.

فایل‌های روتاری در انتخاب خود فاقد نوک تیز و برنده هستند و به همین علت از آسیب به دندان و سوراخ شدن دیواره‌های کانال جلوگیری شده و روشی بسیار مطمئن است. قطعا  از کانال مرطوب باید برای در هنگام کار با دستگاه روتاری استفاده نمود. استفاده از دستگاه و لوازم روتاری در کانال های کرودار و باریک دارای عمر کوتاهتری است. هنگامی که از روتاری برای انجام کار استفاده میشود باید در تفسیر گرایی دقت بسیار بالایی به خرج داد.

تفاوت عصب کشی با دستگاه روتاری با روش سنتی

زمانی که با روش های غیرتهاجمی نتوان عفونت پالپ دندان را درمان کرد جراحی اندودنتیک کاربرد دارد.

مزایای استفاده از دستگاه روتاری در درمان ریشه

همانطور که بالاتر بیان کردیم با پیشرفت تکنولوژی قطعا روش‌های نوینی برای درمان تولید و استفاده میشود که نسبت به روش‌های مشابه قبلی خود دارای مزایای بسیار زیادی است. طبیعی است هرچه علم پیشرفت کند نحوه استفاده از نکتولوژِ‌ی‌های جدیدی نیز برای پزشک و بیمار نیز آسان میگردد.

برای استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌ها برای درمان میتوانید مرکز دندان پزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری را انتخاب کرده و با خیالی آسوده اقدام به درمان ریشه دندان‌های خود کنید.

  • میزان کیفیت کار در هنگام عصب کشی با استفاده از دستگاه روتاری برای درمان ریشه و عصب کشی بسیار بالا است.
  • میزان دقتی که در انجام درمان ریشه دندان استفاده میشود در روش عصب کشی دندان با دستکه روتاری بسیار بالا است.
  • با استفاده از دستگاه روتاری میتوانید عملیات عصب کشی دندان را بسیار با سرعت و راحت انجام داده که در این راستا استفاده از این روش برای بیمار نیز بسیار راحت تر خواهد بود.
  • میزان دردی که پس از انجام عصب کشی بیمار باید تحمل کند در استفاده از روش عصب کشی با روتاری بسیار کمتر است.
  • دستگاه روتاری دارای صدای کمی است و همین باعث میشود بیمار کمتر دچار هیجان و استرس شده و با آرامش خاطر بهتری برای ادامه کار آمادگی پیدا کند. جالب است بدانید که صدای دستگاه نیز یکی از دلایل ترس بیمار از عصب کشی است که در مقاله راه های کاهش ترس از عصب کشی به این موضوع پرداختیم.
  • احتمال اینکه در هنگام عصب کشی به دیواره‌های کانال دندان شما آسیب برسد در استفاده از دستگاه روتاری برای انجام آن بسیار کاهش میابد.
  • در استفاده از این روش امکان سوراخ شدن دندان به حداقل میرسد زیرا فایل‌های روتاری فاقد نوک تیز و برنده هستند.
  • فایل‌های چرخشی دستگاه روتاری نمیتواند بر شکست و یا موفقیت فرآیند درمان کمک کند اما میتواند میزان آسیب به دندان در عصب کشی را به حداقل رسانده و یا از آن جلوگیری کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و همچنین دریافت نوبت، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵ – ۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

هرآنچه باید در رابطه با عصب کشی دندان با دستگاه روتاری بدانید:

هر فردی حداقل یک مرتبه در زندگی خود از فرآیند درمانی عصب کشی دندان استفاده میکند. تصور همه مردم در درمان عصب کشی این است که درد زیادی را باید تحمل کنند و کمی از آن ترس دارند اما باید بهتر است بدانید عصب کشی در واقع درمان ریشه‌ای است که دچار آسیب دیدگی شده است.

عصب کشی به دو روش سنتی و استفاده از روتاری تقسیم میشود که فرق آن در بخشی است که باید ریشه دندان را از هرگونه آلودگی پاکسازی کنند و سپس به کانال ریشه شکل بدهند. استفاده از این دستگاه برای انجام عصب کشی دارای کیفیت بسیار بالا، دقت بسیار بالا و سرعت بسیار بالا است.

در استفاده از دستگاه روتاری برای فرآیند درمان عصب کشی احتمال آسیب رسیدن و سوراخ شدن کانال‌های دندان بسیار پایین بوده به همین علت طرفداران بسیار زیادی را جذب خود کرده است. دلیل کم بودن احتمال آسیب در این روش به دلیل فایل‌های چرخشی است که در دستگاه روتاری استفاده میشود. دستگاه روتاری دارای صدای بسیار کمی است که همین میتواند کمی آرامش خاطر برای بیماران به ارمغان آورده و استرس او را کمتر کند.

برای مطالعه منابع معتبر درباره عصب کشی دندان ها با دستگاه روتاری این مقاله لاتین را توصیه می کنیم.

چه زمانی نیاز به عصب‌کشی دندان وجود دارد؟

با مشاهده هرگونه علائم نظیر حساسیت زیاد دندان به گرما و سرما، درد شدید دندان درحین جویدن یا گاز گرفتن، بروز جوش و لکه بر روی لثه، دندان‌های ترک خورده، ایجاد تورم و التهاب در لثه و بروز درد و همچنین تغییر رنگ لثه و تیره شدن آن، باید به دندانپزشک مراجعه کرده و در صورت نیاز، درمان ریشه و عصب‌کشی انجام شود.

آیا بعد از عصب‌کشی دندان‌ها به روکش نیاز است؟

در قانون کلی دندانپزشکی بعد از انجام هرگونه درمان ریشه‌ای دندان، به روکش کردن دندان نیاز است. در صورتی که درمان عصب‌کشی به دندان‌های مجاور آسیبی نرسانده باشد، تنها روکش کردن دندان آسیب دیده باید انجام شود و اگر دندان‌ها مجاور نیز دچار آسیب شدند، باید حتماً ترمیم گردند.

هزینه عصب‌کشی با دستگاه روتاری چگونه است؟

استفاده از دستگاه روتاری در درمان ریشه بسیار بر روی هزینه درمان تأثیر دارد. دستگاه روتاری باکیفیت و خوب، بسیار گران قیمت است. علاوه بر آن، فایل‌های مورد استفاده در دستگاه روتاری، قیمت بیشتری به نسبت فایل‌های دستی دارند. البته باید توجه داشت که مزایای استفاده از این دستگاه نیز به نسبت روش دستی بسیار بیشتر است.

۱۶ دیدگاه. ترک جدید

  • سلام من یه دندون ری اندو کردم الان باز درد گرفته هرچی یه چیز میگه یکی میگه کیسته زیرش یکی میگه مال عصبه یکی میگه اپیکو بکن یکی میگه مال روکشه میتونید کمک کنید عکس بفرستم

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ ۰۷:۳۱

      سلام خدمت شما . بله لطفا عکس OPG خودتون رو برای ما ارسال کنید .
      شماره جهت ارسال عکس : ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ
  • سلام خانم نصیری
    من دندون کرسی خرابه بعد یک طرفش شکسته در موقع پر کردن مشکلی پیش نمیاد؟

    و میخواستم بدونم چند درصد امکان داره که دکتر کانال های دیگه رو تشخیص نده؟

    پاسخ
  • سلام من به رپش روتاری عصب کشی کردم ولی بعد از اتمام کار از دندون که عکس گرفتن دیدن مواد از ریشه خارج شده و گفتن دندونت از قبل از بالا تا پایین ترک داشته و به همین دلیل که مواد خارج شده همون موقع دندون روکشیدن. ایا درست گفتن؟ یا ممکنه حین کار خودشون این اشتباه رو کرده باشن؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۲ آبان ۱۴۰۰ ۰۸:۲۱

      سلام خدمت شما . لطفا عکس opg برای ما ارسال کنید تا بهتر راهنماییتون کنیم .

      پاسخ
  • سلام ببخشید بعد از عصب کشی با روتاری باید دندون رو روکش کنیم؟ یه چیز دیگه من قبلا عصب کشی کردم ولی چند تا ریشه فرعی مونده بود اینقد درد داشت که از خود عصب کشی بدتر بود با این روش این مشکلات که پیش نمییاد؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۳ مهر ۱۴۰۰ ۱۰:۴۸

      سلام خدمت شما . بعد از عصب کشی دندان باید روکش شود و برای ریشه های فرعی باید به متخصص معالجتون مراجعه کنید .

      پاسخ
  • خورشید دیبا
    ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ ۱۷:۲۷

    سلام خدمت شما میخاستم بدونم بعد از عصب کشی با روتاری هم دندون درد داریم؟ لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ
  • سلام ببخشید با این دستگاه برای بچهای کوچیک هم میشه عصب کشی کرد؟ من دختر ۴ساله دارم که دندونش خراب شده الان چندباره میبرمش دکتر گریه میکنه از درد کارشو انجام نمیدن با این روش درد داره؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۳ مهر ۱۴۰۰ ۱۰:۵۰

      سلام خدمت شما . با تزریق بی حسی بدون درد دردی را احساس نمیکنند و حتما به متخصص اطفال مراجعه کنید .

      پاسخ
  • سلام خانم دکتر من دو تا از دندون عقلم با هم در اومد و نکشیدم فکر نمکردم مشکلی باشه الان یکیش خراب شده و چون فکم بزرگه توی دهنم جا میشن رفتم دکتر میگن نمیتونی بکشی باید عصب کشی کنی ایا این منطقیه دندون عقل رو درست کنم؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۳ مهر ۱۴۰۰ ۱۰:۵۲

      سلام خدمت شما . لطفا برای ما عکس OPG ارسال کنید تا بهتر راهنماییتون کنیم .
      ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ
  • سلام میخواستم بدونم کلا ارتفاع دستگاه روتاری چقدره برای اونایی که دهان کوچیک دارن میشه یا ن؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۲ تیر ۱۴۰۰ ۱۴:۳۷

      درود برشما و ممنون از توجهتون امیدوارم مطالب سایت ما براتون مفید بوده باشن
      بله برای هر نوع دهانی با هر سایز امکانپزیره

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button