عوارض کامپوزیت دندان + روش پیشگیری و مراقبت

عوارض کامپوزیت دندان
دندانپزشکی زیبایی

اشتراک‌گذاری

امروزه روش‌های مختلفی برای ترمیم کردن دندان‌ها وجود دارد و کامپوزیت یکی از شناخته شده‌ترین آن‌ها است. کامپوزیت‌ دندان ترکیبی از پلاستیک و مواد پودری بوده و روی دندان‌های طبیعی شما اعمال می‌شود. کامپوزیت روی دندان‌ها ظاهری کاملا طبیعی داشته و به خوبی عیوب آن‌ها را می‌پوشاند. این روش مزایای بسیاری دارد و به همین دلیل مورد استقبال افراد زیادی قرار می گیرد.

اما در کنار مزایای بسیاری که این روش دارد، عوارض کامپوزیت دندان هم مسئله قابل توجهی است. آیا نگران عوارض و معایب کامپوزیت دندان هستید؟ برای پیشگیری از بروز معایب کامپوزیت دندان مهارت و تجربه دندانپزشکی که به آن مراجعه می‌کنید، اهمیت زیادی دارد. در ادامه این مقاله درباره عوارض کامپوزیت دندان اطلاعات کامل‌تری کسب خواهید کرد.

عوارض کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان، یکی از بهترین و سریع‌ترین روش‌ها برای رفع عیوب ظاهری دندان‌های جلویی و اصلاح طرح لبخند است. این روش مزایای زیادی از جمله بهبود ظاهر دندان، پوشاندن و ترمیم هر گونه شکستگی، ترک خوردگی و لب‌پرشدگی دارد. با این حال کامپوزیت دندان هم مانند بسیاری دیگر از روش‌های دندانپزشکی با عوارضی همراه خواهد بود. احتمال بروز عوارض کامپوزیت دندان بسیار کم بوده و تنها در صورت اجرای غیراصولی و استفاده از متریال بی کیفیت رخ می‌دهد. در ادامه برخی از مهم‌ترین عوارض کامپوزیت دندان را توضیح خواهیم داد:

تغییر رنگ و لک شدگی به مرور زمان

کامپوزیت دندان برخلاف روکش لمینتی، به دلیل ساختار متخلخل خود تمایل زیادی به تغییر رنگ و لک شدگی دارد. واقعیت این است که ساختار کامپوزیت‌ها بسیار متخلخل‌تر از مینای دندان‌های طبیعی بوده و به شدت در برابر تغییر رنگ حساس است.

برای مقابله با این عارضه، باید هر ۶ ماه یک بار بعد از نصب کامپوزیت دندان‌هایتان به طور مرتب به دندانپزشکی مراجعه کنید تا با روش پولیش و جرم‌گیری رنگ کامپوزیت‌ها بهبود یابد. تغییر رنگ کامپوزیت به خصوص در افرادی که مصرف بالای چای، نوشابه، قهوه، سس، فست فود دارند و همچنین سیگار می‌کشند اتفاق می‌افتد. اگر از این دسته از افراد هستید، توصیه می‌کنیم به جای کامپوزیت دندان از روش روکش لمینت برای بهبود ظاهر دندان‌هایتان استفاده کنید.

جلوگیری از عوارض کامپوزیت دندان

ماندگاری پایین

یکی از مهم‌ترین معایب و البته عوارض کامپوزیت دندان ماندگاری و دوام پایین آن است. نتایج کامپوزیت دندان تنها ۵ تا ۷ سال، آن هم به شرط مراقبت درست ماندگاری خواهد داشت. دوام و ماندگاری کامپوزیت دندان تا حدود زیادی به مراقبت‌ها و عادات غذایی مراجعان دارد. دقت داشته باشید که اگر کامپوزیت شما دچار شکستگی و ترک‌خوردگی شده باشد، باید در اسرع وقت برای ترمیم کامپوزیت دندان اقدام کنید.

حساسیت دندان‌ها

تراشیدن مینای دندان برای نصب روکش کامپوزیتی، منجر به افزایش حساسیت دندان‌ها نسبت به گرما و سرما خواهد شد. البته این عارضه کوتاه مدت بوده و بعد از ۲۴ ساعت از بین می‌رود.

بوی بد دهان

بوی بد دهان بعد از کامپوزیت، به دلیل پوسیدگی دندان‌ها رخ می‌دهد. ایجاد فاصله بین کامپوزیت و خط لثه به دلیل نصب نادرست کامپوزیت و یا ابتلا به بیماری‌ پریودنتال لثه، باعث افزایش رشد باکتری‌ها و افزایش احتمال پوسیدگی دندان خواهد شد. همچنین اگر دندان‌ها قبل از کامپوزیت، به خوبی پاکسازی نشده باشند احتمال پوسیدگی دندان و بوی بد دهان وجود خواهد داشت.

در صورت بروز آبسه دندان و عفونت لثه، مهم است که در اسرع وقت برای درمان آبسه دندان و لثه به دندانپزشک مراجعه کنید.

حجیم بودن و افزایش ضخامت دندان

بسیاری از مراجعان به دلیل اینکه نمی‌خواهند دندان‌هایشان تراشیده شوند روش کامپوزیت را انتخاب می‌کنند. کامپوزیت دندان یک گزینه عالی برای اصلاح مسائل جزئی مانند شکاف بین دندان‌ و شکستگی‌ها است. مشکل زمانی شروع می‌شود که بیماران بخواهند کل دندان‌های خود را کامپوزیت کنند تا رنگ و شکل آن‌ها بهتر شود. برای سفیدکردن دندان با کامپوزیت، مقدار قابل توجهی از مواد باید لایه لایه روی دندان اعمال شوند.

این کار باعث حجیم شدن دندان می شود. این مساله برای افرادی با دندان‌های بسیار کوچک و ظریف مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما آن‌هایی که دندان‌های بیش از حد برجسته دارند ممکن است از ضخامت روکش کامپوزیتی ناراضی باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره کامپوزیت و اخذ نوبت، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵ – ۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

بروز واکنش های حساسیتی

کامپوزیت‌ها از ترکیبی از رزیم فشرده و دیگر مواد پلاستیکی ساخته شده اند. برخی از افراد ممکن است نسبت به این مواد حساسیت نشان دهند و بعد از نصب روکش کامپوزیتی، دچار حساسیت شوند. حساسیت بعد از کامپوزیت دندان به شکل تورم و قرمزی لثه خود را نشان می‌دهد. همچنین گاهی حتی در اثر بروز واکنش‌های حساسیتی بثورات پوستی روی گونه‌ها، سقف دهان و کل صورت ایجاد می‌شوند. مقاله چیکار کنیم ورم دندان بخوابد بهترین راه حل ها را برای درمان ورم دندان ارائه می دهد.

طبق بررسی های انجام شده توسط وبسایت healthline :

the researchers recommended that dentists closely follow the manufacturer’s instructions about things like light intensity and light curing time, and to avoid letting the material touch the skin directly.

محققان توصیه می کنند که دندانپزشکان دستورالعمل‌های مربوط به ﻃﻮل ﻣﻮج اﺷﻌﻪ و ﻣﺪت زﻣﺎن ﻧﻮر دادن توسط دستگاه لایت کیور را به دقت رعایت کرده و از تماس مستقیم مواد با پوست خودداری کنند.

علت حساس شدن دندان ها بعد از کامپوزیت

یکی از عوارض شایعی که بعد از نصب روکش‌های کامپوزیتی برای اکثر بیماران رخ می‌دهد، افزایش حساسیت دندان‌ها است. علت افزایش حساسیت دندان‌ها بعد از کامپوزیت، تراش مینای دندان است. همان طور که می‌دانید برای نصب کامپوزیت، دندانپزشک مقداری از مینای دندان را تراش می‌دهد تا زبری‌هایی در سطح آن ایجاد شده و اتصال محکم‌تری بین دندان و روکش کامپوزیتی برقرار شود.

حساسیت دندان بعد از کامپوزیت یک عارضه موقتی بوده و تنها بعد از گذشت ۲ تا ۳ روز از بین می‌رود. با اینکه مقدار تراش مینای دندان برای نصب کامپوزیت بسیار کم است، اما در برخی از افراد باعث افزایش حساسیت در برابر گرما و سرما می‌شود. این عارضه به خصوص برای آن دسته از افرادی که مینای دندان‌هایشان حساس‌تر است، رخ می‌دهد. برای مقابله با حساس شدن دندان‌ها در عوارض کامپوزیت دندان، توصیه‌های زیر کمک کننده خواهد بود:

  • بعد از کامپوزیت دندان از خوردن نوشیدنی‌ها و غذاهای خیلی سرد یا خیلی گرم بپرهیزید. بهتر است خوراکی‌ها و نوشیدنی‌هایتان را با فاصله بیشتری بعد از طبخ بخورید. همچنین از خوردن نوشیدنی‌های سرد مثل انواع شیک‌ها، آبمیوه و بستنی خودداری کنید.
  • برای نوشیدن چای، قهوه یا آبمیوه از نی استفاده کنید تا برخورد آن‌ها با دندان‌ها کمتر شود

اگر همراه با حساسیت دندان، درد هم داشتید می‌توانید از قرص‌های ضد درد و ضد التهابی چون استامینوفن که بدون نسخه در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند استفاده کنید.

عوارض تراش دادن دندان در کامپوزیت

تراشیدن مینای دندان برای نصب کامپوزیت می‌تواند موجب درد و همچنین افزایش حساسیت دندان‌ها به گرما و سرما شود. حتی در برخی موارد تراشیدن بیش از حد و نادرست مینای دندان، می‌تواند موجب التهاب و قرمزی لثه‌ها شود. البته جای نگرانی نیست، چون این عوارض موقتی بوده و بدون نیاز به درمان پس از گذشت مدتی رفع می‌شوند.

عوارض کامپوزیت تا چه مدت ماندگار است؟

آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان می‌شود؟

یکی از مباحثی که به عنوان عوارض کامپوزیت دندان بیان می‌شود، پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت است. در این باره دکتر نوشین نصیری عنوان می‌کنند که: کامپوزیت دندان به هیچ وجه باعث پوسیدگی دندان نمی‌شود. پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت، تنها در صورت نصب و اجرای نادرست کامپوزیت رخ می‌دهد.

برای نصب انواع کامپوزیت دندان، ابتدا دندانپزشک دندان‌ها را از لحاظ وجود عفونت یا پوسیدگی بررسی می‌کند. تمام پوسیدگی‌ها و عفونت‌ها باید قبل از نصب روکش کامپوزیتی حذف شوند. در صورتی که حتی مقدار کمی از پوسیدگی‌ در دندانی که کامپوزیت شده است باقی بماند، می‌تواند افزایش پیدا کرده و حتی دندان‌های سالم کناری را هم درگیر کند. پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت به دلایل زیر ایجاد می‌شود:

  • نصب نادرست کامپوزیت
  • ابتلا به بیماری‌های لثه
  • کشیدن سیگار
  • استفاده نکردن از نخ دندان و مسواک
  • گیرافتادن مواد غذایی در بین دندان‌ها و ایجاد پلاک‌های باکتریایی
  • استفاده از متریال و برندهای بی کیفیت

پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت علائم زیر را به همراه خواهد داشت:

  • درد دندان
  • بوی بد دهان
  • حساس شدن دندان نسبت به فشار
  • شل شدن لایه کامپوزیتی
  • لق شدن دندان

اگر علائم بالا را دارید، به احتمال زیاد پوسیدگی دندان‌ هایتان قبل از کامپوزیت به خوبی حذف نشده است. توصیه می‌کنیم در اسرع وقت، در کلینیک دندانپزشکی دکتر نصیری یک نوبت مشاوره رایگان بگیرید. در این جلسه دکتر نصیری دندان‌های شما را از لحاظ پوسیدگی بررسی می‌کنند. پس از تشخیص وجود پوسیدگی، ابتدا روکش‌های کامپوزیتی از روی دندان حذف می‌شوند. سپس پوسیدگی‌ها از دندان خارج شده و در نهایت کامپوزیت جدید روی دندان‌ هایتان نصب می‌شود.

پیشگیری از بروز عوارض کامپوزیت دندان

حتما تا الان برای شما هم این سوال پیش امده است که آیا می‌توان از عوارض کامپوزیت دندانی پیشگیری کرد؟ پاسخ این سوال مثبت است. روش‌ها و توصیه‌هایی وجود دارد که به جلوگیری از بروز این عوارض کمک می‌کند.

یک راه مهم پیشگیری از عوارض بعد از کامپوزیت دندان، مراجعه به یک کلینیک دندانپزشکی مجهز و بهترین دکتر اصلاح طرح لبخند با تجربه است. با مراجعه به یک دندانپزشک خوب می‌توانید تا ۸۰ درصد از بروز عوارض بعد از کامپوزیت دندان پیشگیری کنید.

بهترین دندانپزشک زیبایی با تجربه، کسی است که به طور تخصصی در زمینه دندانپزشکی زیبایی و کامپوزیت دندان فعالیت می‌کند و با استفاده از بهترین متریال و تجهیزات، احتمال بروز عوارض بعد از درمان را به حداقل می‌رساند. نقش بهترین دکتر کامپوزیت دندان در جلوگیری از بروز عوارض بعد از کامپوزیت دندان شامل موارد زیر است:

  • انتخاب بهترین و مناسب‌ترین روش درمانی و ترمیمی متناسب با نیاز مراجع
  • شناخت بهترین برندهای کامپوزیت و استفاده از بهترین متریال برای کامپوزیت دندان‌ها
  • استفاده از جدیدترین تجهیزات برای اجرای کامپوزیت دندان
  • نصب درست و اصولی کامپوزیت
  • پاکسازی دقیق و کامل دندان‌ها قبل از نصب کامپوزیت

راه دیگری که با آن می‌توان از عوارض بعد از کامپوزیت دندان جلوگیری کرد، رعایت تمام نکات مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان است. این تفکر کاملا اشتباه است که دندان‌هایتان بعد از کامپوزیت دیگر نیازی به مراقبت ندارند. در واقع بعد از کامپوزیت باید دو برابر بیشتر از قبل مراقب دندان‌هایتان باشید. برای مثال با مسواک زدن با خمیر دندان مخصوص کامپوزیت و استفاده از نخ دندان، می‌توان از پوسیدگی و عفونت دندان جلوگیری کرد. همچنین با شستن دندان‌ها بعد از غذا خوردن و کاهش مصرف غذاها و نوشیدنی‌های رنگی، می‌توان احتمال تغییر رنگ دندان‌ها را به حداقل رساند.

عوارض کامپوزیت دندان بیشتر است یا لمینت؟

لمینت دندان روش دیگر ترمیم و بهبود ظاهر دندان‌ها است. برای لمینت، مینای دندان به میزان بیشتری تراشیده می‌شود. میزان تراش مینای دندان به قدری است که بعد از نصب روکش لمینت، دیگر نمی‌توانید از دندان‌های خود بدون روکش استفاده کنید. به همین دلیل می‌توان گفت که عوارض کامپوزیت دندان کمتر از روکش‌های لمینتی است؛ البته این به معنی بدبودن روکش‌های لمینتی نیست. روکش‌های لمینتی در مقایسه با کامپوزیت دندان مزایای بیشتری دارند که در مقاله فرق لمینت و کامپوزیت آن را بررسی کرده ایم.

کامپوزیت دندان برای چه افرادی مناسب نیست؟

استفاده از کامپوزیت دندان، برای افراد زیر توصیه نمی‌شود:

  • افرادی که بهداشت دهان و دندان ضعیفی دارند.
  • افرادی که به بیماری‌های پریودنتال مبتلا هستند.
  • افرادی که به خشکی دهان و دیگر بیماری‌های دهان و فک مبتلا هستند.
  • افرادی که دندان‌هایشان به شدت آسیب دیده است.
  • افرادی که دندان‌هایی با ساختار ضعیف و شکننده دارند.
  • افرادی که عادات خطرناکی چون جویدن یخ، جویدن ته مداد، شکستن آجیل‌ها با دندان و … دارند.
  • افرادی که به دندان قروچه مبتلا هستند.

جمع بندی

آشنایی با عوارض، مزایا و معایب هر روش ترمیمی یا درمانی پیش از انجام آن اهمیت زیادی دارد. شناخت کافی عوارض کامپوزیت دندان به شما امکان تصمیم‌گیری درست را می‌دهد. به این ترتیب ما در این مقاله از مجله دندانپزشکی دکتر نوشین نصیری، در مورد عوارض کامپوزیت دندان و روش‌های پیشگیری از آن توضیح دادیم. اگر سوالی درباره عوارض کامپوزیت دندان دارید، می‌توانید سوالات خود را مستقیما از دکتر نصیری در بخش نظرات بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button