مسواک و خمیر دندان مخصوص کامپوزیت

مسواک و خمیر دندان مخصوص کامپوزیت
دندانپزشکی زیبایی

اشتراک‌گذاری

کامپوزیت نیز مانند لمینت دندان برای ترمیم و بازسازی دندان‌های آسیب دیده استفاده می‌شود و در رنگ و طراحی شبیه به دندان طبیعی است که می‌تواند به خوبی با دندان‌های اطراف تطابق داشته باشد. خمیردندان مناسب برای دندان کامپوزیت شده مورد استفاده قرار می‌گیرد، دارای ویژگی‌های خاصی است.

مسواک‌ و خمیر دندان مخصوص کامپوزیت معمولاً شامل مواد ضد پلاک و باکتری هستند. وجود برخی مواد شیمیایی در برخی خمیر دندان‌ها باعث می‌شود، مواد کامپوزیتی آسیب دیده و طول عمر آن کاهش یابد. خمیر دندان مخصوص کامپوزیت به منظور پاکسازی دندان‌ها از روکش پلاک، جلوگیری از اسیب لکه‌ها و رنگ‌های غیرطبیعی، و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های لثه و تسریع در فرآیند ترمیم و بازسازی دندان‌ها استفاده می‌شود.

اگر فرصت مطالعه کل مقاله را ندارید، با کلیک روی خلاصه مقاله، اطلاعات مفیدی کسب کنید.

معرفی کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان، یکی از روش‌های مناسب برای از بین بردن تیرگی‌های دندان و جلوگیری از پوسیدگی و عفونت دندان‌هاست.

کامپوزیت از نوعی مادۀ رزینی ساخته می‌شود و در زیبایی طرح لبخند، تاثیر زیادی می‌گذارد. بعد از فرآیند کامپوزیت دندان، لازم است مراقبت‌های خاصی انجام دهید.

به عنوان مثال باید به صورت مداوم از مسواک یا خمیردندان مناسب استفاده کنید تا از ایجاد پوسیدگی و تجمع باکتری‌ها روی سطح کامپوزیت جلوگیری شود.

برای دریافت مشاوره و نوبت، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

نکات مهم در خرید خمیر دندان مخصوص کامپوزیت

در زمان خرید خمیر دندان مخصوص کامپوزیت، باید به دو ویژگی مهم توجه داشته باشید. باقی موارد بین خمیر دندان معمولی و خمیر دندان کامپوزیت مشابه است.

۱.عدم وجود مواد ساینده

یکی از مهمترین ویژگی‌های خمیر دندان مخصوص کامپوزیت، عدم وجود مواد ساینده در ترکیبات آن است.

برخی از کارخانه‌های تولید کنندۀ خمیر دندان، از مواد ساینده در ترکیب ساخت خمیر دندان، استفاده می‌کنند. زیرا مواد ساینده باعث از بین رفتن رسوبات روی سطح دندان می‌شود.

هرچه مواد ساینده با سطح دندان، تماس بیشتری داشته باشند، به تدریج به بخش‌های زیرین مثل مینای دندان نفوذ کرده و باعث آسیب به این قسمت از دندان می‌شوند.

به همین دلیل؛ در خمیر دندان مخصوص کامپوزیت، نباید از مواد ساینده استفاده کرد. چرا که ممکن است بر اثر برخورد مواد ساینده با سطح کامپوزیت ونیر، خللی در دندان ایجاد شود.

توجه داشته باشید که مقاومت و استحکام مواد کامپوزیت، نسبت به دندان طبیعی، کمتر است. بنابراین خیلی زودتر، در اثر برخورد با مواد ساینده آسیب می‌بیند.

 ۲.عدم وجود مواد پراکسیدهیدروژن

دومین ویژگی خمیردندان مخصوص کامپوزیت، این است که حاوی مواد پراکسیدهیدروژن نباشد. همانطور که می‌دانید، در ترکیبات خمیر دندان‌های سفید کننده، مادۀ پراکسید هیدروژن وجود دارد.

خمیر دندان مخصوص کامپوزیت، فقط وظیفه پاکیزگی دندان‌ها را برعهده دارد و نباید حاوی مواد روشن کنندۀ دندان باشد.

ویژگی‌های خمیر دندان مناسب کامپوزیت

آیا در مراحل کامپوزیت دندان فرد مراجعه‌کننده دردی را احساس می‌کند؟

آیا استفاده از خمیر دندان پولیش دار برای کامپوزیت مناسب است؟

معمولاً پزشکان استفاده از خمیر دندان پولیش دار برای کامپوزیت را مناسب نمی‌دانند. در خمیر دندان پولیش دار نوعی مواد ساینده وجود دارد که باعث می‌شود رسوبات و جرم روی دندان به طور کامل از بین برود.

بنابراین، مشکلی برای یک یا دوبار استفاده از خمیر دندان وجود ندارد. ولی پیشنهاد می‌شود به هیچ وجه به صورت مداوم از خمیر دندان پولیش دار برای کامپوزیت استفاده نکنید.

این نوع خمیردندان‌ها، برای از بین بردن تیرگی و تغییر رنگ دندان بسیار مؤثر هستند. به مرور زمان محتویات موجود در خمیر دندان پولیش دار برای کامپوزیت ممکن است وارد مینای دندان شده و باعث آسیب و خراش سطح دندان‌ها شود.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت خمیر دندان پولیش دار بسیار قوی است و قادر است سطح کامپوزیت را نیز خراش دهد.

استفاده از خمیر دندان پولیش دار برای کامپوزیت

اگر در اطرافیان خود کسی را دارید که به تازگی کامپوزیت ونیر انجام داده، می‌توانید از او برای انتخاب بهترین متخصص کامپوزیت دندان مشورت بخواهید.

آیا خمیر دندان با خاصیت ضد حساسیت برای کامپوزیت مناسب است؟

این نوع خمیر دندان‌ نه تنها برای کامپوزیت مناسب است، بلکه معمولاً پیشنهاد می‌شود از خمیر دندان ضد حساسیت به طور عادی برای مسواک زدن استفاده شود؛ البته این استفاده نباید به مدت طولانی، باشد.

دندان‌های کامپوزیت شده‌ حساسیت بسیار بالایی دارند و ممکن است به مواد غذایی گرم یا سرد یا حتی نوشیدنی‌های حاوی کافئین واکنش نشان دهند. این موضوع باعث شکسته شدن کامپوزیت و تغییر رنگ آن می‌شود.

به همین دلیل بسیاری از افراد تصور می‌کنند، می‌توانند با استفاده از خمیردندان‌های پولیش شده یا خمیر دندان‌هایی که حاوی مواد ساینده هستند رنگ کامپوزیت دندان را روشن کنند و تغییر رنگ یا تیرگی آن را از بین ببرند، اما این کار به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

بهتر است در صورت تغییر رنگ دندان‌ها به دندانپزشک مراجعه کنید تا کامپوزیت را برای شما تعویض کند.

در ساخت خمیردندان‌های ضد حساسیت، از فرمولاسیون خاصی استفاده می‌شود که باعث خواهد شد مواد شیمیایی درون خمیردندان هیچگونه آسیبی به کامپوزیت وارد نکند.

این نوع خمیر دندان حتی به شخص کمک می‌کند تا میزان حساسیت کامپوزیت دندان را کاهش داده و از شکسته شدن آن جلوگیری کرده یا باعث افزایش طول عمر کامپوزیت شود.

بهترین مارک خمیر دندان برای کامپوزیت

مهم ترین تفاوت‌های روکش و کامپوزیت ونیر را در این مقاله مطالعه کنید.

آیا فلوراید به کامپوزیت آسیب می‌ رساند؟

همه ما در رابطه با فواید استفاده از فلوراید برای سلامت و افزایش طول عمر دندان‌ها، شنیده‌ایم.

فلوراید یک مادۀ معدنی کاملاً مناسب برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و تجمع باکتری‌ها روی سطح دندان‌هست.

زمانی که شما مواد مضر مثل نوشیدنی‌های کافئین دار یا مواد حاوی شیرینی و قند مصرف می‌کنید، نوعی مادۀ اسیدی روی سطح دندان آزاد می‌شود که باعث ایجاد پوسیدگی شده و در دراز مدت ممکن است به دندان آسیب بزند.

بسیاری از مشکلات دندانی مثل ایجاد حفره در دندان یا شکستگی دندان‌ها به همین دلیل ایجاد می‌شود.

معمولاً پزشکان توصیه می‌کنند از فلوراید برای جلوگیری از پوسیدگی دندان استفاده شود. بنابراین این مادۀ معدنی برای جلوگیری از آسیب رسیدن به کامپوزیت دندان، مناسب است و پیشنهاد می‌شود به صورت مداوم، مورد استفاده قرار بگیرد.

کامپوزیت نیز مانند دندان طبیعی به عوامل ایجاد پوسیدگی، حساس است و خیلی زود ممکن است به علت تجمع باکتری‌ها، دچار شکستگی شود. با کمک خمیردندان‌های حاوی فلوراید، می‌توان از ایجاد این پوسیدگی جلوگیری کرد.

تعویض کامپوزیت

هزینه های درمان با انواع کامپوزیت دندان به نسبت سایر شیوه های درمانی دندانپزشکی مقرون به صرفه تر است.

بهترین مارک خمیر دندان برای کامپوزیت چیست؟

برای انتخاب بهترین مارک خمیر دندان، ابتدا باید تعیین کنید به دنبال چه نوع خمیر دندانی هستید.

همان طور که گفته شد، خمیر دندان‌هایی که برای کامپوزیت مورد استفاده قرار می‌گیرند، نباید حاوی مواد ساینده و حساسیت ‌زا باشند. بنابراین شما دو نوع انتخاب دارید.

  1. یکی از انتخاب‌های شما خمیردندان‌های غیر ساینده هستند.
  2. انتخاب دیگر نیز خمیر دندان‌هایی هستند که مواد حساسیت زا ندارند.

در ادامه بهترین مارک‌های خمیردندان را با توجه به این دو نوع دسته بندی برای شما بیان می‌کنیم:

خمیردندان ‌های غیر ساینده

خمیر دندان‌های غیر ساینده تنوع زیادی در بازار دارند. ممکن است شما با انتخاب یک برند نامعتبر باعث آسیب به سطح کامپوزیت شوید.

این خمیردندان‌ها هیچ گونه آسیبی به مواد کامپوزیتی دندان وارد نمی‌کنند و فقط برای نظافت و پاکیزگی دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

معمولا بهترین مارک‌های خمیر دندان غیر ساینده شامل موارد زیر است:

  • مریدنت (Merident)
  • سنسوداین (Sensodyne)
  • کلگیت (Colgate)

خمیردندان ‌های ضد حساسیت

در چند روز اول بعد از کامپوزیت دندان، احتمال ایجاد حساسیت روی سطح لثه و دندان‌ها بسیار زیاد است.

به همین دلیل نباید مواد غذایی با دمای بالا یا پایین را مصرف کنید. همچنین سعی کنید به دندان‌ها فشار زیادی وارد نکنید.

مصرف خمیردندان‌های ضد حساسیت به خصوص برای افرادی که به طور طبیعی لثه‌های حساسی دارند، کاملاً مناسب است و باعث جلوگیری از آسیب به دندان‌ها می‌شود.

چند نوع از بهترین خمیردندان‌های ضد حساسیت شامل موارد زیر هستند:

  • مریدنت (Merident)
  • سنسوداین (Sensodyne)
  • کلگیت (Colgate)
استفاده از مسواک برقی برای کامپوزیت دندان

مسواک مناسب برای دندان‌ های کامپوزیت چیست؟

استفاده از مسواک بعد از انجام کامپوزیت، ضرورت دارد، هر چند که قبل از کامپوزیت و در هر شرایطی مسواک زدن، امری مهم برای حفظ سلامت دندانهاست.

شما بعد از کامپوزیت دندان باید بهداشت دهان و دندان را بیشتر از قبل، مورد توجه قرار دهید. به عنوان مثال به صورت روزانه از خمیردندان و مسواک استفاده کنید. تنوع مسواک‌های موجود در بازار بسیار زیاد است.

مسواک‌هایی که تارهای زبر ندارند، برای دندان‌های کامپوزیت شده مناسب هستند.

این تارهای زبر هنگام مسواک زدن روی سطح کامپوزیت کشیده می‌شوند و ممکن است باعث ایجاد آسیب به مواد کامپوزیت شوند.

برای اینکه از ایجاد خراش و آسیب به مواد کامپوزیت جلوگیری شود، معمولاً پیشنهاد می‌شود از مسواک‌های نرم استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره و نوبت، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

آیا استفاده از مسواک برقی برای کامپوزیت دندان ضرر دارد؟

برخی افراد تصور می‌کنند استفاده از مسواک برقی باعث آسیب به کامپوزیت دندان می‌شود. اما در واقع مسواک برقی آسیبی به کامپوزیت یا حتی روکش‌های دندانی وارد نمی‌کند.

اگر نگران جدا شدن کامپوزیت دندان هستید، باید بدانید معمولاً قدرت لرزش مسواک برقی به حدی نیست که بتواند کامپوزیت را از سطح دندان جدا کند.

حتی تارها و پرزهای مسواک برقی معمولاً نرم است و هیچگونه آسیبی به کامپوزیت وارد نمی‌کند یا باعث خراش دادن سطح کامپوزیت نمی‌شود.

مسواک برقی به علت لرزش و سرعت بالای خود، قادر است تمامی رسوبات و جرم‌های روی سطح کامپوزیت را پاک کند و حتی مانع از ایجاد پلاک یا باکتری روی سطح دندان شود.

این مسواک با داشتن تارهای نرم از ایجاد خلل و فرج در سطح کامپوزیت جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود عفونت یا پوسیدگی روی سطح دندان به وجود نیاید.

با کمک مسواک برقی طول عمر و ماندگاری کامپوزیت دندان افزایش پیدا خواهد کرد.

در صورتی که قصد دارید برای مسواک زدن دندان‌ها از مسواک برقی استفاده کنید، سعی کنید دور تند مسواک برقی را مورد استفاده قرار ندهید و از لرزش و سرعت پایین‌تر آن استفاده کنید تا به شکل ملایم و یکنواخت تمامی دندان‌ها مسواک زده شود.

روش‌های سنتی برای جرم‌ گیری دندان خانگی وجود دارند که جرم و پلاک دندان‌ها را به‌طور کامل از بین نمی‌برند؛ اما در کوتاه‌ مدت می‌توان از آن‌ها بهره گرفت.

سخن پایانی

در این مطلب از کلینیک دندانپزشکی دکتر نصیری به بررسی ویژگی های خمیر دندان مخصوص کامپوزیت، پرداختیم. دو ویژگی خیلی مهم برای انتخاب خمیر دندان مخصوص کامپوزیت، عدم وجود مواد ساینده و پراکسیدهیدروژن در ترکیبات خمیر دندان است.

چرا که استفاده از این مواد در ترکیبات خمیر دندان، باعث آسیب به کامپوزیت دندانی خواهد شد. بنابراین توصیه می‌شود جهت جلوگیری از بروز آسیب به کامپوزیت دندان، در انتخاب نوع خمیر دندان، دقت کافی را داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button