مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان

مراقبت از کامپوزیت ونیر دندان
دندانپزشکی زیبایی

اشتراک‌گذاری

مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان یکسری رفتارها هستند که اگر به درستی انجام شوند، شکل و ظاهر کامپوزیت بهتر حفظ شده و ماندگاری طولانی تری خواهند داشت. احتمالاً شما هم تاکنون نام کامپوزیت دندان را شنیده‌اید، اما به خوبی با آن آشنا نیستید؛ یا ممکن است دندان‌های خود را کامپوزیت کرده باشید و نمی‌دانید چگونه باید از آن‌ها مراقبت کنید. اگر قصد دارید دندان‌های خود را کامپوزیت کنید و با مراقبت‌های بعد از کامپوزیت دندان آشنا شوید، به خواندن این مقاله ادامه دهید.

اگر فرصت مطالعه کل مقاله را ندارید، با کلیک روی خلاصه مقاله، اطلاعات مفیدی کسب کنید.

کامپوزیت دندان چگونه است؟

کامپوزیت که تحت عنوان لمینت کامپوزیتی هم شناخته شده است، ماده‌ای است که به دلیل پایداری و ایمنی که دارد، در دندان پزشکی کاربرد دارد. برای کامپوزیت دندان‌ها، از آن‌ها قالب می‌گیرند و سپس لایه‌ای از کامپوزیت را روی دندان قرار می‌دهند و در نهایت با استفاده از یک نور مخصوص (دستگاه لایت کیور)، کامپوزیت‌ها را در جای خود محکم می‌کنند.

فیلم کامپوزیت دندان 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مراحل کامپوزیت دندان می توانید در ویدیوی زیر، فیلم کامپوزیت ونیر دندان دکتر نوشین نصیری برای مراجعه کننده عزیز را با دقت مشاهده نمایید.

تسلط به جدیدترین فناوری‌های دنیا در زمینه خدمات ترمیمی و زیبایی دندانپزشکی و استفاده از تجهیزات مدرن و پیشرفته برای ارائه درمان، از جمله ویژگی‌های بهترین دکتر کامپوزیت تهران است.

کاربردهای کامپوزیت دندان

  • اغلب دندانپزشکان از کامپوزیت برای پر کردن حفره‌های دندان استفاده می‌کنند، اما این تنها کاربرد کامپوزیت نیست.
  • یکی دیگر از کاربردهای کامپوزیت در داندان پزشکی، بهبود ظاهر دندان‌هایی با شکل ظاهری نامناسب یا بد رنگ است.
  • کامپوزیت دندان به شما کمک می‌کند ساختار طبیعی دندان حفظ شود.
  • همچنین از دندان‌های شما در برابر بریدگی و شکستگی محافظت می‌کند.
  • کامپوزیت‌ برای افرادی که دندان‌های حساسی دارند بسیار مناسب است، زیرا کامپوزیت در برابر تغییرات دما مقاوم است.
کاربردهای کامپوزیت در دندان پزشکی

برای دریافت مشاوره و نوبت، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

مراقبت ‌های بعد از کامپوزیت دندان

از کامپوزیت ونیر دندان برای درمان دندان‌های آسیب دیده استفاده می‌شود. نباید با خود فکر کنید، با کامپوزیت کردن دندان‌ها، دیگر نیازی به مراقبت از آن‌ها نیست. بلکه باید بیشتر از قبل، از دندان‌های خود مراقبت کنید.

  • بعد از پایان کامپوزیت دندان‌ها، بهتر است تا چهل و هشت ساعت از نوشیدن نوشیدنی‌های کافئین دار، چایی، قهوه، الکل و نوشابه خودداری کنید.
  • بهتر است در طولانی مدت نیز از مصرف چنین خوراکی‌هایی خودداری کنید؛ زیرا این موضوع باعث می‌شود عمر کامپوزیت‌های شما کاهش یابد.
  • همچنین از سیگار کشیدن و غذاهایی که مصرف آن‌ها موجب لکه دار شدن کامپوزیت‌ها می‌شود، خودداری کنید.
  • از جویدن ناخن‌ها، شکستن پسته و آجیل و باز کردن درب خوراکی‌ها با دندان، خودداری کنید. چنین کارهایی احتمال شکستگی کامپوزیت را افزایش داده و عمر کامپوزیت را کم می‌کند.
  • دندان‌های خود را مرتب مسواک کنید و استفاده از نخ دندان را پشت گوش نیندازید؛ اصولی مسواک بزنید.
مصرف قهوه و نوشیدنی های کافئین دار بعد از کامپوزیت

اگر می خواهید دندان‌های خود را کامپوزیت کنید اول با انواع کامپوزیت دندان آشنا شوید.

  • اگر به اشتباه مسواک بزنید، ممکن است به کامپوزیت‌های دندانی خود آسیب بزنید. مسواک را به آرامی و با حرکات دایره‌ای روی دندان‌های خود حرکت دهید. مسواک را روی دندان‌های خود فشار ندهید.
  • همچنین زمانی که دندان‌ها خود را مسواک می‌کنید، از مسواک کردن زبان خود غافل نشوید. در طول روز، زبان با دندان‌ها در تماس است و اگر به خوبی تمیز نشود می‌تواند دندان‌ها را نیز آلوده کند و موجب پوسیدگی آن‌ها و آسیب به کامپوزیت‌ها شود.
  • دهان شویه‌های ملایم می‌تواند در مراقبت از دندان‌های کامپوزیت شدۀ شما مفید باشد. استفاده از دهان شویه‌ها موجب می‌شود PH دهان شما تنظیم شود. همچنین دندان و لثه‌هایی که به سختی مسواک می‌شوند، تمیز شوند. می‌توانید از دندانپزشک خود در مورد دهان شویۀ مناسب سؤال کنید.
  • بعد از مصرف غذا، آب بنوشید. نوشیدن آب بعد از غذا موجب می‌شود تأثیرات منفی غذا و نوشیدنی‌ها روی دندان کمتر شود.
  • مصرف غذاهای شیرین و شکلات‌ها را محدود کنید. تجزیه قندها از دهان شروع شده و می‌توانند روی مینای دندان تأثیر گذاشته و آن را از بین ببرند. منظور ما این نیست که قند و شکلات را به کل از زنجیرۀ غذایی خود حذف کنید، اما می‌توانید مصرف آن‌ها را تا حد زیادی کاهش دهید.
  • هر چند وقت یکبار به نزد دندان پزشک خود بروید و از ایشان بخواهید وضعیت دندان‌های شما را بررسی کند.
  • توجه به نوع خمیر دندانی که بعد از کامپوزیت دندان استفاده می‌کنید.
مراقبت از کامپوزیت دندان با مسواک زدن

خمیر دندان مناسب کامپوزیت دندان

نوع خمیردندانی که با آن، دندان‌های کامپوزیت شدۀ خود را مسواک می‌کنید، بسیار مهم است. بهتر است از خمیردندان‌هایی استفاده کنید که به کامپوزیت‌ها آسیب نرسانده و با آن‌ها سازگار باشد. در مقاله مسواک و خمیر دندان مخصوص کامپوزیت با ویژگی های این خمیر دندان بیشتر آشنا شوید.

  • دقت کنید خمیردندانی که انتخاب می‌کنید، از مواد ساینده تشکیل نشده باشد. لازم به ذکر است که فایدۀ مواد ساینده در از بین بردن پلاک‌های دندانی و جرم‌های روی آن را انکار نمی‌کنیم؛ اما اگر مقدار چنین موادی زیاد باشد با استفادۀ مداوم از آن‌ها، کامپوزیت‌های شما آسیب خواهند دید.
  • خمیردندان‌های معمولی؛ هیدروژن پراکسید و سدیم کربنات دارند. وجود چنین موادی در خمیردندان‌ها باعث می‌شود زردی دندان‌ها از بین برود و دندان‌ها سفید و زیبا به نظر برسند؛ اما این خمیردندان‌ها برای دندان‌هایی که کامپوزیت شده‌اند، مناسب نیست.
  • خمیردندان‌های پولیش دار، علاوه بر اینکه خاصیت خمیردندان‌های سفید کننده را دارند، خاصیت خمیردندان‌ها ساینده را نیز دارند. استفادۀ روزانه از خمیر دندان‌های پولیش دار برای دندان‌ها معمولی هم مناسب نیست، در نتیجه نباید از چنین خمیردندان‌هایی برای دندان‌ها کامپوزیت شده استفاده کرد، زیرا عمر کامپوزیت را کاهش می‌دهند.
  • برای دندان‌های کامپوزیت شده، خمیردندان‌هایی که بافت ژل مانند دارند و در ترکیبات آن‌ها از مواد ساینده استفاده نشده، مناسب است.
عدم استفاده از خمیر دندان‌های پولیش دار برای کامپوزیت دندان

برای دریافت مشاوره و نوبت، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

مزایای کامپوزیت ونیر دندان

  • کامپوزیت دندان می‌تواند دندان‌های شما را از دندان‌هایی با ظاهر و رنگ نامناسب به دندان‌هایی با فرم زیبا و سفید تبدیل کند.
  • همچنین کامپوزیت دندان این امکان را دارد که تا حد زیادی همرنگ دندان‌های اصلی شما باشد. این موضوع باعث می‌شود دندان‌های شما ظاهری طبیعی پیدا کنند.
  • دندان‌هایی با ظاهر نامناسب، می‌تواند بر اعتماد به نفس شما تأثیرات بدی بگذارد. کامپوزیت دندان باعث می‌شود لبخندی زیبا روی صورت شما جای بگیرد و این موضوع باعث افزایش اعتماد به نفس شما می‌شود.
  • کامپوزیت دندان، نتایج طولانی‌تری نسبت به سایر روش‌ها دارد. اگر کیفیت مواد کامپوزیت بالا باشد می‌توانید تا سال‌ها از دندان‌های زیبا و سفید خود لذت ببرید، اما اگر کیفیت کامپوزیت معمولی باشد، ممکن است کامپوزیت دندان‌های شما نیاز به ترمیم داشته باشد. لمینت سرامیکی نیز کاربردی مانند کامپوزیت ها را دارد اما در جزئیات با هم متفاوت هستند.
  • کامپوزیت دندان، به دلیل مقاوم کردن دندان‌های شما، مانع از شکستگی و پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. حتی اگر دندان‌های شما شکست یا دچار پوسیدگی شد، راحت‌تر از قبل درمان می‌شود.
  • قبل از کامپوزیت کردن دندان‌ها، دندان‌ها را قالب گیری می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود نیازی به تراشیدن حد زیادی از دندان نباشد و کامپوزیت به خوبی روی دندان‌ها شما قرار بگیرد و به دنبال آن هزینه‌های درمان دندان شما تا حد زیادی کاهش می‌یابد.
مزایای کامپوزیت ونیر دندان

فرق لمینت و کامپوزیت را در این مقاله بخوانید.

معایب کامپوزیت ونیر دندان

با تمام مزایای کامپوزیت دندان، این روش معایبی نیز دارد که نمی‌توان از آن‌ها صرف نظر کرد.

  • برخی از افراد ممکن است به مواد کامپوزیت واکنش نشان دهند و دندان‌های حساسی داشته باشند. خوشبختانه تعداد چنین افرادی کم است و بیشتر افراد، دندان‌های سازگار با مواد کامپوزیت دارند.
  • اگر دندان‌های خود را با نیت زیبایی کامپوزیت می‌کنید، باید به این نکته توجه کنید که این کامپوزیت مقاوتی در حد دندان‌های طبیعی در برابر شکستگی ندارد. باید به خوبی از کامپوزیت‌های دندانی خود مراقبت کنید تا از شکستگی آن‌ها جلوگیری کنید.
  • نوشنیدنی‌های کافئین دارد یا نوشابه‌ها، به دلیل ترکیباتی که دارند به کامپوزیت‌ها آسیب می‌زنند. ممکن است کامپوزیت‌های دندانی شما بعد از نوشیدن چنین نوشیدنی‌هایی، لکه دار شود.
  • مواد کامپوزیت در مقایسه با سایر مواد، کیفیت و مقاوت بالایی دارند. به همین دلیل کامپوزیت دندان‌ها هزینۀ بیشتری در مقایسه با سایر روش‌ها دارد.
  • همچنین امکان کامپوزیت تمام دندان‌ها وجود ندارد و شما فقط می‌توانید برخی از دندان‌های خود را کامپوزیت کنید.

برای جرم گیری دندان خانگی از چه روش‌هایی می‌توان استفاده کرد؟

سخن پایانی

کامپوزیت کردن دندان‌ها موجب زیباتر شدن آن‌ها و لبخند شما می‌شود. مراقبت از کامپوزیت بسیار مهم‌تر از کامپوزیت کردن دندان‌هاست. اگر نکاتی را که در این مقاله به آن اشاره کردیم رعایت نکنید، به زودی مجبور به ترمیم کامپوزیت‌های خود هستید.

منبع مقاله

سوالات متداول درباره مراقبت از کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان چه کاربردهایی دارد؟

از کامپوزیت برای پرکردن دندان‌ها، بهبود شکل ظاهری دندان‌ها، حفظ ساختار طبیعی دندان، محافظت از دندان در برابر شکستگی و بریدگی استفاده می‌شود.

آیا بعد از کامپوزیت دندان می‌توانیم از دهانشویه استفاده کنیم؟

استفاده از دهانشویه‌های ملایم بعد از کامپوزیت دندان می‌تواند مفید باشد. برای استفاده از دهانشویه بعد از کامپوزیت دندان، حتما با دندانپزشک خود مشورت کنید.

خمیردندان مناسب کامپوزیت چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

خمیردندان شما نباید به ساختار کامپوزیت‌ها آسیب برساند. خمیردندانی که استفاده می‌کنید باید عاری از مواد ساینده، هیدروژن پراکسید و سدیم کربنات باشد. به طور کلی خمیردندان‌هایی که بافت ژلی دارند برای دندان‌های کامپوزیت‌شده مناسب هستند.

مصرف چه موادی را بعد از کامپوزیت دندان باید محدود کنیم؟

مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه، چای، الکل و نوشابه را بهتر است بعد از کامپوزیت دندان محدود کنید. زیرا مصرف زیاد این مواد باعث تغییر رنگ و کاهش عمر کامپوزیت دندان می‌شود.

دوام کامپوزیت دندان چقدر است؟

کامپوزیت دندان نسبت به روش‌های دیگر ماندگاری بیشتری دارد. اگر از بهترین مواد کامپوزیتی استفاده کنید و به خوبی مراقب آن‌ها باشید، سال‌های زیادی بدون مشکل می‌توانید از کامپوزیت دندان‌های خود لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button