ترمیم کامپوزیت دندان چگونه است؟

ترمیم کامپوزیت دندان
دندانپزشکی زیبایی

اشتراک‌گذاری

کامپوزیت دندان یک از بهترین روش‌ها برای ترمیم و رفع نواقص جزئی دندان‌ها است. با استفاده از کامپوزیت می‌توان مشکل تغییر رنگ، شکستگی، لب‌پرشدگی و ترک‌های دندانی را حل کرد. مهمترین تفاوت لمینت دندان و کامپوزیت و ونیر در مدت زمان نصب روی دندان و فرآیند کاشت است. کامپوزیت دندان پس از گذشت مدتی به دلیل تغییر رنگ یا شکستگی نیاز به ترمیم پیدا می‌کند.

ترمیم کامپوزیت دندان معمولاً در یک جلسه انجام می شود و زمان لازم برای آن نیز به میزان تخریب دندان، مکان قرارگیری، اندازه ترمیم و مهارت دندانپزشک بستگی دارد. در برخی موارد، انجام ترمیم کامپوزیت دندان ممکن است نیاز به جلسات بیشتری داشته باشد، به ویژه در صورت نیاز به ترمیم دقیق تر و پیچیده تر. اگر می‌خواهید بدانید نحوه ترمیم کامپوزیت دندان چگونه است همراه ما باشید.

آیا امکان ترمیم کامپوزیت دندان شکسته وجود دارد؟

کامپوزیت دندان به طور معمول بین ۵ الی ۷ سال دوام دارد، بعد از این مدت کامپوزیت‌ها دچار تغییر شده و به ترمیم نیاز دارند. اگر پس از مدتی متوجه شدید که کامپوزیت دندان شما دچار شکستگی یا ترک‌خوردگی شده است، می‌توانید برای ترمیم آن به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

مراجعه دیرهنگام به باکتری‌ها و مواد غذایی این فرصت را می‌دهد تا در بین شکستگی‌های کامپوزیت تجمع کنند. این تجمع در نهایت می‌تواند باعث پوسیدگی دندان و از بین رفتن ساختار آنها شود. اگر برای ترمیم کامپوزیت دندان به موقع مراجعه کنید، می‌توانید از بروز این مشکل پیشگیری کنید.

اگر به دنبال یک روش مقرون به صرفه برای اصلاح طرح لبخند خود هستید، قطعا کامپوزیت ونیر بهترین انتخاب است.

نمونه کار تصویری کامپوزیت دندان

زمان مناسب برای ترمیم کامپوزیت دندان

زمان مناسب برای ترمیم کامپوزیت دندان بستگی به مشکل شما دارد. اگر کامپوزیت دندان‌هایتان دچار لک و تیرگی شده‌اند، نیازی به مراجعه فوری برای ترمیم نیست. اما اگر کامپوزیت دندان‌تان دچار شکستگی و ترک‌خوردگی شده است، باید در اسرع وقت برای ترمیم کامپوزیت اقدام کنید.

برای دریافت مشاوره و نوبت کامپوزیت دندان و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵ – ۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

مراحل ترمیم کامپوزیت دندان

ترمیم کامپوزیت دندان هیچ دردی ندارد و در زمان کوتاهی انجام می‌شود. در ابتدا دندانپزشک شکستگی و مشکل کامپوزیت دندان را به خوبی معاینه می‌کند تا ببیند آیا امکان لایه‌گذاری و ترمیم دوباره کامپوزیت وجود دارد یا خیر؟

البته بسیاری از دندانپزشکان از لایه‌گذاری مجدد کامپوزیت دندان خودداری می‌کنند، زیرا این کار باعث ضخیم شدن روکش کامپوزیتی شده و چهره دندان‌ها را کمی غیرمعمول نشان می‌دهد. آن‌ها به جای لایه‌گذاری مجدد، لایه کامپوزیت قبلی را از روی دندان حذف کرده و لایه کامپوزیت جدیدی روی دندان‌ها قرار می‌دهند.

توصیه می‌کنیم برای ترمیم کامپوزیت دندان به همان دندانپزشکی که کامپوزیت دندان‌تان را برای بار اول نصب کرده مراجعه کنید. در این صورت انتخاب رنگ و سایه کامپوزیت مناسب دندان‌های شما راحت‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود. همچنین این کار باعث یک‌دست‌تر شدن کامپوزیت دندان‌های شما می‌شود.

فیلم کامپوزیت دندان

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مراحل کامپوزیت دندان می توانید در ویدیوی زیر، فیلم کامپوزیت ونیر دندان دکتر نوشین نصیری برای مراجعه کننده عزیز را با دقت مشاهده نمایید.

مشکلات عدم ترمیم کامپوزیت شکسته شده

یکی از عوارض کامپوزیت دندان شکستن است؛ کامپوزیت آسیب دیده را باید حتما به موقع ترمیم کنید. در غیر این صورت، شکستگی کامپوزیت می‌تواند به دندان اصلی سرایت کند. این شکستگی می‌تواند تا ریشه دندان پیش برود. در این صورت دندان شما به درمان روت کانال نیاز خواهد داشت، این در حالی است که بعد از روت کانال امکان ترمیم مجدد کامپوزیت وجود ندارد. شکستگی کامپوزیت می‌تواند باعث پوسیدگی دندان و بروز علائمی چون درد شدید، بوی بد دهان و حساسیت دندانی شود.

برای انتخاب بهترین دکتر کامپوزیت در تهران توجه کنید که دندانپزشک شما از بهترین مواد و متریال برای درمان استفاده کند.

اقدامات لازم قبل از مراجعه به دندانپزشک

اگر نمی‌توانید به موقع برای ترمیم کامپوزیت دندان خود به دندانپزشکی مراجعه کنید، رعایت نکات زیر از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری می‌کند:

  • روزانه دو بار محلول آب ولرم و نمک غرغره کنید.
  • بعد از هر بار غذاخوردن حتما مسواک بزنید. این کار از تجمع مواد غذایی و باکتری‌ها درون شکستگی کامپوزیت دندان جلوگیری می‌کند.
  • از فعالیت‌های سنگین بپرهیزید.
  • بخش شکسته کامپوزیت را از دهان خود خارج کنید، زیرا ممکن است ناخودآگاه آن را قورت بدهید.
  • سعی کنید به دندان آسیب دیده، فشار وارد نکنید. ترجیحا با دندان‌های دیگر غذا بخورید.

اگر به هر دلیلی نمی‌توانید به موقع برای ترمیم کامپوزیت دندان خرگوشی و عادی مراجعه کنید به نکات گفته شده حتما دقت کنید. رعایت نکردن این نکات، می‌تواند موجب مشکلات شدیدتری شود.

مزیت های کامپوزیت دندان

خمیر دندان مخصوص کامپوزیت، فقط وظیفه پاکیزگی دندان‌ها را برعهده دارد و نباید حاوی مواد روشن کنندۀ دندان باشد.

روش‌ های جلوگیری از ترمیم کامپوزیت دندان

برای اینکه به ترمیم کامپوزیت دندان نیاز نداشته باشید، باید مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان را بسیار جدی بگیرید. با روش‌های زیر می‌توانید از ترمیم کامپوزیت دندان جلوگیری کنید:

  • به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • بعد از کامپوزیت دندان حداقل روزی دو بار مسواک بزنید.
  • استفاده از نخ دندان را فراموش نکنید.
  • بعد از خوردن خوراکی‌های رنگی مثل قهوه، چای، نوشابه، پفک، سس و … دندان‌هایتان را بشوئید. در صورت امکان مسواک بزنید و اگر امکان مسواک زدن وجود نداشت، دهان خود را با آب خالی بشوئید.
  • عادات مضری چون بازکردن در نوشابه با دندان، جویدن مداد، شکستن گردو و آجیل با دندان را کنار بگذارید.
  • از خوردن خوراکی‌ها و میوه‌های سفت مثل هویج خودداری کنید.
  • از خوردن خوراکی‌های چسبناک مثل آدامس بپرهیزید.

با رعایت این نکات می‌توانید تا حد امکان ترمیم کامپوزیت دندان‌های خود را به تاخیر بیاندازید. شما باید هر ۶ ماه یک بار به دندانپزشکی مراجعه کنید. این کار در درمان به موقع مشکلات احتمالی کامپوزیت دندان بسیار موثر است.

ترمیم کامپوزیت دندان توسط دندانپزشک

مزایای ترمیم دندان شکسته با کامپوزیت دندان

کامپوزیت از بهترین روش‌ها برای ترمیم دندان شکسته است. این روش مزایای زیادی دارد که عبارتند از:

کم تهاجمی  کامپوزیت دندان، یک روش کم تهاجمی است و در طی آن هیچ آسیبی به دندان‌های طبیعی وارد نمی‌شود. در طی کامپوزیت دندان شما هیچ درد یا ناراحتی را احساس نخواهید کرد.
سریع و راحت  کامپوزیت دندان را می‌توان در یک جلسه و یا حتی یک ساعت انجام داد. همچنین برای کامپوزیت دندان نیازی به تزریق داروی بی‌حسی نیست و دوره نقاهت خاصی نخواهید داشت.
ظاهر طبیعی  با کامپوزیت می‌توانید دندان‌های خود را به طبیعی‌ترین شکل ممکن ترمیم کنید. ترمیم‌های کامپوزیتی ظاهری کاملا طبیعی و بسیار زیبا دارند.
مقرون به صرفه کامپوزیت دندان نسبت به دیگر روش‌های ترمیمی و زیبایی دندان، بسیار مقرون به صرفه و کم هزینه است.
مقاومت و استحکام مناسب  کامپوزیت دندان مقاومت و استحکام مناسبی دارد.

سخن نهایی

برای ترمیم کامپوزیت دندان، ابتدا باید محل پوسیدگی و یا شکستگی را با دقت بررسی کرده و سپس با استفاده از مواد اولیه کامپوزیت، محل دندانی را که نیاز به ترمیم دارد، پر شود. سپس مواد کامپوزیت را تثبیت و درنهایت با استفاده از ابزارهای مناسب، مانند ابزار پولیش، سطح دندان را صیقل داده و به شکل طبیعی آن را بازسازی می کنند.

بلیچینگ دندان، کامپوزیت و ایمپلنت دیجیتال برای داشتن ظاهر زیباتر دندان، همچون یک مجموعه کنار هم قرار دارند. اگر سوالی در رابطه با کامپوزیت دارید، می‌توانید در بخش پرسش و پاسخ سوالات خود را مستقیما از دکتر نوشین نصیری ندوشن بپرسید.

سوالات متداول درباره ترمیم کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان چقدر ماندگاری دارد؟

کامپوزیت دندان در صورت نگهداری درست، بین ۵ الی ۷ سال ماندگاری دارد.

چه زمانی برای ترمیم کامپوزیت باید اقدام کرد؟

اگر کامپوزیت دندان شما دچار شکستگی یا ترک‌خوردگی شده است، باید فورا برای ترمیم کامپوزیت به دندانپزشکی مراجعه کنید. اما اگر مشکل شما تنها تغییر رنگ کامپوزیت است، فرصت بیشتری برای ترمیم دارید.

کامپوزیت دندان چه مزایایی دارد؟

مقرون به صرفه، سریع، کم تهاجمی، ظاهر زیبا و استحکام مناسب از مزایای ترمیم کامپوزیت دندان هستند.

آیا ترمیم کامپوزیت دندان درد دارد؟

در ترمیم کامپوزیت دندان هیچ دردی احساس نخواهید کرد.

آیا ظاهر دندان‌های کامپوزیت شده با دندان‌های طبیعی متفاوت است؟

خیر، دندان‌ها بعد از ترمیم کامپوزیت هیچ فرقی با دندان‌های طبیعی ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button