پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت کردن

پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت
دندانپزشکی زیبایی

اشتراک‌گذاری

کامپوزیت دندان یکی از بهترین تکنیک‌ها برای زیباتر شدن دندان‌هاست، به همین دلیل پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت، مهم‌ترین عامل نگرانی افراد علاقه‌مند به انجام کامپوزیت است. پوسیدگی دندان‌های زیر کامپوزیت علل مختلفی دارند که مهم‌ترین آن عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است.

متأسفانه هدف اکثر افراد، صرفاً داشتن دندان‌های سفید و یکدست بوده و به نکات مراقبتی بعد از انجام کامپوزیت اهمیت نمی‌دهند. درواقع کامپوزیت را می‌توان یکی از روش‌های زیبایی دندانپزشکی جهت جلوگیری از پوسیدگی و لکه‌های دندانی دانست. در این مقاله به بررسی کامل در مورد نقش کامپوزیت در پوسیدگی دندان می‌پردازیم.

آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان می‌شود؟

کامپوزیت برای پوشاندن عیوب ظاهری دندان‌ها مانند اصلاح بدشکلی و بدرنگی دندان کاربرد دارد. در حالت کلی دو دلیل عمده برای عدم پوسیدگی دندان ناشی از کامپوزیت مطرح می‌شود که عبارتند از:

  1. برای ساخت خمیر کامپوزیت از نوعی رزین استفاده می‌شود که همان ماده سفید رنگ مورد استفاده در پر کردن دندان‌ها است. این رزین کاملاً سازگار با دهان و دندان می‌باشد؛ بنابراین از پوسیدگی و آسیب به دندان‌ها جلوگیری می‌کند.

همچنین به نقل از سایت healthline،در مورد جنس کامپوزیت ها داریم: 

Composite fillings have a more natural appearance than other options. The composite material can be customized to match the shade of your tooth, so they’re almost unnoticeable to anyone who glances at your mouth. But what is that tooth-colored material? It’s a mixture of plastic (acrylic) resin that’s reinforced with a powdered glass filler. It’s useful for a variety of dental restorations, including:

fillings

veneers

inlays

crowns

Dentists also sometimes use this composite resin material to repair or restore parts of broken or chipped teeth.

ترجمه: پر کردن کامپوزیت ظاهر طبیعی تری نسبت به سایر گزینه ها دارد. مواد کامپوزیت را می توان به گونه ای سفارشی کرد که با سایه طبیعی دندان شما مطابقت داشته باشد، بنابراین برای هر کسی که به دهان شما نگاه می کند، تقریبا قابل توجه نیست.

۲. مینای دندان از لایه‌های زیرین خود در برابر آسیب جلوگیری می‌کند؛ بنابراین هرچه مینای دندان ضخامت بیشتری داشته باشد احتمال بروز علائم پوسیدگی دندان کمتر می‌شود. نصب کامپوزیت یک روش غیر تهاجمی بوده که نیازی به تراشیدن مینای دندان ندارد.

 در نتیجه پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت شایعه‌ای بیش نیست. ونیر کامپوزیت دندان موادی بادوام بالا بوده که نه‌تنها باعث پوسیدگی دندان نمی‌شود بلکه تأثیر چشمگیری در افزایش استحکام دندان‌ها و توقف پوسیدگی آن‌ها دارد.

برای دریافت مشاوره رایگان کامپوزیت و اخذ نوبت، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵ – ۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

علائم پوسیدگی دندان های کامپوزیت شده

 نصب اصولی و انجام دقیق مراحل کامپوزیت دندان و همچنین رعایت نکات بهداشتی باعث جلوگیری از پوسیدگی دندان کامپوزیت شده میشود. با این حال اگر عواملی مانند احساس لق شدن دندان ها، حساس شدن دندان به گرما و سرما، احساس درد دندان و شل شدن کامپوزیت را داشتیم؛ حتما به دندانپزشک متخصص کامپوزیت مراجعه کنیم. دندانپزشک با معاینه دندان و انجام اقدامات درمانی در صورتی که پوسیدگی شدید نباشد ابتدا دندان را ترمیم و سپس کامپوزیت جدید نصب می کند.

علت پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت

بسیاری از افراد به خاطر داشتن عادات مخرب و اهمیت ندادن به توصیه‌های دندان‌پزشک خود، باعث پوسیده شدن دندان بعد از کامپوزیت میشوند. در ادامه به مهم‌ترین علل پوسیدگی دندان کامپوزیت شده اشاره می‌شود.

پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت در اثر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

متاسفانه این تصور غلط که دندان‌ها بعد از کامپوزیت به مراقبت نیاز دارند؛ احتمال پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت را افزایش می‌دهد و باعث آسیب رسیدن به ریشه دندان می‌شود. توجه داشته باشید که بعد از کامپوزیت، نکات بهداشتی دهان و دندان را جدی‌تر اجرا کنید. مراقبت‌های صحیح و اصولی از دندان شامل مسواک زدن، نخ دندان کشیدن، استفاده از دهان‌شویه و معاینه روتین دندان‌ها توسط متخصص کامپوزیت، نقشی اساسی در افزایش دوام کامپوزیت دندان و جلوگیری از پوسیدگی آن دارد.

پوسیدگی دندان کامپوزیت شده در اثر تجمع پلاک بین دندان و لثه

مهم‌ترین عامل پوسیدگی دندان بعد از انجام کامپوزیت، فاصله بین لثه و روکش کامپوزیت است؛ که منجر به جمع شدن مواد غذایی در اطراف دندان و لثه می‌شود. همین عامل می‌تواند به‌راحتی و درزمانی سریع باعث خرابی دندان بعد از کامپوزیت شود. همچنین عاداتی نظیر سیگار کشیدن و مصرف مشروبات الکی باعث تسریع پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت می‌شوند.

پوسیدگی دندان به دلیل عدم ترمیم یا تعویض کامپوزیت

زمانی که وقت تعویض یا ترمیم انواع کامپوزیت دندان فرامی‌رسد؛ باید به دندان‌پزشک زیبایی مراجعه نمایید. مقاومت کامپوزیت دندان در برابر فشار و ضربه نسبت به لمینت دندان کمتر است؛ بنابراین افرادی که عادت‌هایی مانند جویدن جسم سخت یا دندان‌قروچه در خواب‌دارند باید حداقل سالی یک‌بار برای ترمیم کامپوزیت دندان خود به دندان‌پزشک مراجعه کنند. در غیر این صورت تجمع باکتری‌ها در اطراف کامپوزیت‌های آسیب‌دیده باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.

پوسیدگی دندان زیر کامپوزیت به علت نصب نادرست کامپوزیت

یکی دیگر از عوامل پوسیدگی دندان زیر کامپوزیت این است که پزشک قبل از نصب کامپوزیت؛ دندان را به‌خوبی تمیز نکرده است. در این صورت حتی اگر اتصال کامپوزیت به دندان کاملاً اصولی باشد بعد از مدت کوتاهی، دندان دچار پوسیدگی می‌شود. در نتیجه حتماً انجام کامپوزیت خود را زیر نظر بهترین دکتر کامپوزیت دندان در تهران و یک دندان‌پزشک باتجربه و ماهر انجام دهید.

پوسیدگی دندان زیر کامپوزیت ناشی از حساسیت به کامپوزیت

تعداد محدودی از افراد به کامپوزیت یا چسب کامپوزیت آلرژی دارند. این واکنش آلرژیک به دو صورت نمایان می‌شود. در نوع اول بلافاصله بعد از کاشت کامپوزیت دندان، لثه دچار التهاب و خونریزی می‌شود. نوع دوم چند ماه بعد از کاشت با علائم حساسیت مانند اگزما، خارش، تورم و سوزش لثه می‌شود. این آلرژی اگر به‌موقع درمان نشود باعث پوسیدگی و عفونت دندان می‌شود. البته  مهم‌ترین دلیل بروز التهاب و عفونت لثه بعد از کامپوزیت عدم رعایت نکات بهداشتی مربوط به دهان و دندان بعد از انجام کامپوزیت است.

نکات جلوگیری از پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت

دندان‌های کامپوزیت شده استحکام بالایی دارند و اگر نکات مراقبتی را انجام دهیم هیچ‌گاه دچار پوسیدگی نمی‌شوند. نکات مراقبتی ساده اما تاثیرگذار برای جلوگیری از پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت عبارت‌اند از:

  • حداقل روزی دو بار مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید. رعایت این نکته به حذف مواد غذایی بین دندان‌ها کمک می‌کند.
  • استفاده از مسواک با پرز نرم همراه با خمیردندان مناسب
  • بعد از خوردن خوراکی و نوشیدنی‌های حاوی رنگ‌دانه مانند چای، قهوه و… حتماً مسواک بزنید.
  • مصرف مواد غذایی سفت مانند آجیل، خشکبار، آب‌نبات و… منجر به ساییدگی و پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت می‌شود.
  • مراجعه به دندان‌پزشک به‌صورت روتین جهت چکاب دندان‌های کامپوزیت شده فراموش نشود.
  • درصورتی‌که متوجه تغییر رنگ کامپوزیت شدید حتماً به پزشک مراجعه کنید.
  • در هنگام انجام ورزش‌های رزمی حتماً از نایت گارد و محافظ دندان استفاده کنید.

یک نکته مراقبتی مهم جهت جلوگیری از خرابی دندان بعد از کامپوزیت، محدود کردن مصرف سیگار است. مصرف سیگار و محصولات حاوی تنباکو به دلیل کاهش بزاق‌های دهان منجر به پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه می‌شود.

بهترین راه جلوگیری از عوارض کامپوزیت دندان، رعایت تمام نکات مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان است.

جمع‌بندی

میدانیم داشتن لبخند زیبا تأثیر زیادی روی ظاهر و اعتمادبه‌نفس دارد. امروزه انجام کامپوزیت طرفداران زیادی دارد؛ زیرا نصب کامپوزیت بر روی دندان‌هایی که ظاهر نامناسب یا رنگی زرد دارند منجر به ظاهری خوشایند می‌شود. در حقیقت کامپوزیت به‌هیچ‌عنوان منجر به پوسیدگی دندان نمی‌شود بلکه با مراقبت اصولی می‌توان باعث افزایش طول عمر کامپوزیت و مانع پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت شویم. توجه داشته باشید که جهت نصب کامپوزیت دندان حتماً به بهترین دکتر اصلاح طرح لبخند و باتجربه مراجعه کنید.

اگر قصد کامپوزیت دندان زیر نظر بهترین دکتر کامپوزیت دندان در تهران رادارید؛ کلینیک دندان‌پزشکی دکتر نوشین نصیری آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان است. در این کلینیک سعی شده با مشاوره و بررسی شرایط دندان‌ها، مناسب‌ترین درمان برای رفع ایرادهای دندان و اصلاح طرح لبخند ارائه شود. در این مقاله سعی کردیم اطلاعات مهمی در رابطه با پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت در اختیارتان قرار دهیم. جهت هرگونه سؤال یا مشاوره با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

جهت مطالعه بیشتر درباره پوسیدگی دندان ها بعد از کامپوزیت این مقاله را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button