عفونت لثه بعد از کامپوزیت

عفونت لثه بعد از کامپوزیت
دندانپزشکی زیبایی

اشتراک‌گذاری

کامپوزیت دندان مانند هر فرآیند درمانی و زیبایی، در کنار مزایای بیشمار، عوارض خاص خود را نیز دارد. در پروسه کامپوزیت، عادت به دندان‌های جدید نیاز به زمان دارد و باعث تحریک لثه‌ها می‌شود؛ پس احتمال بروز التهاب لثه بعد از کامپوزیت وجود دارد. این التهاب در کوتاه‌مدت طبیعی بوده و بعد از چند روز برطرف می‌شود؛ اما التهاب لثه با درد زیاد و در مدت زمان طولانی از عوارض کامپوزیت دندان نیست و برای معاینه و درمان آن حتماً به دندان‌پزشک متخصص مراجعه کنید. در ادامه به بررسی عوامل ایجاد عفونت لثه بعد از کامپوزیت می‌پردازیم.

التهاب لثه بعد از کامپوزیت

علائم عفونت و التهاب لثه بعد از کامپوزیت

عفونت لثه پس از کامپوزیت دندان علت‌های مختلفی دارد. هر فرد بعد از کامپوزیت ممکن است یک یا چند مورد از این علل را تجربه کند. نکته مهم این است که اگر التهاب و عفونت لثه به‌موقع شناسایی و درمان نشود می تواند به دندان‌ها آسیب برساند و استحکام دندان‌ها را از بین برد. علائم عفونت و التهاب لثه بعد از کامپوزیت شامل موارد زیر است:

    1. حساس شدن و خونریزی لثه بعد از کامپوزیت: اگر هنگام غذا خوردن یا مسواک زدن با خونریزی آن‌ها مواجه شدید، دچار التهاب و عفونت لثه هستید. استفاده مداوم از مسواک و نخ دندان باعث می‌شود هیچ ذره ریز غذایی در محل اتصال دندان و لثه باقی نماند. این امر از بروز التهاب و عفونت لثه بعد از کامپوزیت جلوگیری می‌کند.
    2. بوی بد دهان: یکی از مهم‌ترین نشانه‌های عفونت لثه بعد از کامپوزیت، بوی بد دائمی دهان است. دلیل ایجاد بوی بد دهان بعد از کامپوزیت دندان، انتقال باکتری به زیر لثه است. همچنین برای رفع مشکل بوی بد دهان ناشی از عفونت استفاده از مسواک و نخ دندان بی‌فایده است.
    3. التهاب و قرمزی لثه: اگر عفونت لثه به‌موقع شناسایی و درمان نشود؛ دچار شکل جدی‌تری از این بیماری، یعنی التهاب و قرمزی لثه می‌شوید. در این مرحله التهاب لثه با درد زیادی همراه است و درصورتی‌که به‌موقع توسط دندان‌پزشک ماهر تحت درمان قرار نگیرد؛ منجر به عوارضی مانند لقی دندان یا جدایی لثه از دندان (کیسه‌ای شدن لثه) می‌شود.
    4. تغییر فاصله بین دندان‌ها: در صورت ابتلا به عفونت و التهاب لثه بعد از انجام کامپوزیت، پس از مدتی شاهد تغییر در موقعیت دندان‌ها هستیم.
    5. از دیگر علل عفونت لثه بعد از کامپوزیت می‌توان به احساس دندان‌درد شدید و وجود عفونت بین دندان و لثه اشاره کرد.

دلایل بروز التهاب و عفونت لثه بعد از کامپوزیت

 التهاب و عفونت لثه بعد از کامپوزیت دلایل متفاوتی دارد. مهم‌ترین دلیل آن عدم رعایت نکات بهداشتی مربوط به دهان و دندان بعد از انجام کامپوزیت است. شناخت و رعایت نکات مراقبتی در حفظ و افزایش طول عمر کامپوزیت دندان تأثیر بسزایی دارد. حساس شدن لثه‌ها امکان استفاده درست و اصولی از مسواک و نخ دندان را نمی‌دهد و در نهایت منجر به التهاب و درد لثه‌ها بعد از کامپوزیت می‌شود.

استعمال دخانیات از دیگر دلایل بروز التهاب و عفونت لثه بعد از کامپوزیت است؛ زیرا دخانیات با ایجاد و افزایش پلاک‌های دندانی، عفونت و التهاب لثه را به همراه دارند. همچنین رعایت نکردن استاندارد ها و عدم نصب صحیح کامپوزیت دندان توسط دندان‌پزشک با عفونت و التهاب لثه همراه است؛ بنابراین انتخاب بهترین دکتر کامپوزیت دندان در تهران برای پیشگیری و جلوگیری از عوارض جانبی انواع کامپوزیت دندان اهمیت ویژه‌ای دارد. عوامل دیگری که در تشدید عفونت و التهاب لثه بعد از کامپوزیت نقش دارند؛ شامل بارداری، شیمی‌درمانی، تغییرات هورمونی، مصرف داروهای خاص و حساسیت به برخی داروها هستند.

برای دریافت مشاوره رایگان کامپوزیت دندان، اخذ نوبت و استعلام قیمت، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵ – ۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

درمان عفونت و التهاب لثه پس از کامپوزیت دندان

عوارض جانبی ناشی از نصب کامپوزیت دندان به‌راحتی قابل‌پیشگیری و درمان هستند. اگر علاوه بر انتخاب دندان‌پزشک زیبایی حاذق و انجام نکات مراقبتی توصیه‌شده توسط پزشک، دچار عفونت لثه خفیف بعد از کامپوزیت شدید؛ ابتدا درمان‌های خانگی انجام دهید.

به نقل از سایت healthline درمان های خانگی نیز تاثیر دارند.

Before moving on to other home remedies, you should make sure you’re practicing good oral care. If you aren’t taking proper care of your gums and teeth, home remedies won’t be able to clear up the gingivitis.

۱-Brush your teeth at least twice a day. If you can, brush after each meal.

 ۲-Opt for an electric toothbrush to maximize your cleaning potential.

۳-Make sure your toothbrush has soft or extra-soft bristles.

۴-Replace your toothbrush every three months.

۵-Use a natural mouthwash.

۶-Visit your dentist at least once a year.

۷-Refrain from smoking or chewing tobacco.

۸-Limit sugar.

۹-Floss daily.

ترجمه:  قبل از اینکه به سراغ سایر درمان‌های خانگی بروید، باید مطمئن شوید که مراقبت از دهان و دندان را به خوبی انجام می‌دهید. اگر به درستی از لثه ها و دندان های خود مراقبت نکنید؛ درمان های خانگی نمی توانند التهاب لثه را از بین ببرند.

  1. دندان های خود را حداقل دو بار در روز مسواک بزنید. اگر می توانید بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید.
  2. مسواک برقی را انتخاب کنید تا پتانسیل تمیز کردن خود را به حداکثر برسانید.
  3. مطمئن شوید که مسواک شما دارای موهای نرم یا بسیار نرم باشد.
  4. هر سه ماه یکبار مسواک خود را تعویض کنید.
  5. از دهانشویه طبیعی استفاده کنید.
  6. از مسواک و خمیر دندان مخصوص کامپوزیت استفاده کنید.
  7. حداقل سالی یک بار به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  8. از کشیدن سیگار یا جویدن تنباکو خودداری کنید.
  9. مصرف قند را کاهش دهید.
  10. مروزانه نخ دندان بکشید

علاوه بر راه های درمان گفته شده توسط سایت healthline، رعایت نکات زیر هم بسیار تاثیر گذار است.

  • بعد از صرف غذا حتماً آب بنوشید.
  • چندین بار در طول روز آب‌نمک قرقره کنید.
  • مصرف میوه، سبزی و مکمل‌های حاوی ویتامین C
  • ترک دخانیات
  • مصرف داروهای مسکن و ضدالتهاب همراه با صلاحدید پزشک
  • مداومت بر رعایت بهداشت دهان و دندان
  • مدیریت استرس، زیرا استرس بالا باعث افزایش التهاب و عفونت می‌شود.

 راه‌های درمانی‌های گفته‌شده تأثیر زیادی در کاهش عفونت و التهاب لثه بعد از کامپوزیت دارند؛ درصورتی‌که با وجود توصیه‌های فوق، التهاب لثه‌ها بهبود نیابد باید به دندان‌پزشک متخصص مراجعه کنید. اصلی‌ترین روش درمان التهاب لثه بعد از کامپوزیت، جرم‌گیری دندان و روت پلنینگ است. جرم‌گیری، باکتری‌ها از سطح دندان و زیر لثه‌ها پاک می‌کند و انجام روت پلنینگ منجر به صاف شدن سطح ریشه‌ها شده که این عمل مانع از چسبیدن باکتری‌ها می‌شود. همچنین در برخی موارد در صورت التهاب خیلی شدید نیاز به برداشت کامپوزیت و عمل لثه است.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم علائم، دلایل و درمان عفونت لثه بعد از کامپوزیت را بیان کنیم. اگر قصد انجام کامپوزیت بر روی دندان‌هایتان رادارید، آگاهی از نکات بهداشتی و مراقبتی و عمل به آن را هرگز فراموش نکنید و در صورت مشاهده هرگونه علائم مربوط به التهاب و عفونت لثه پس از انجام کامپوزیت، برای جلوگیری از پیشرفت آن حتماً به دندان‌پزشک با تجربه مراجعه کنید.

جهت هرگونه مشاوره یا درمان در امور مربوط به زیبایی دندان با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری در ارتباط باشید. توجه داشته باشید که دکتر نوشین نصیری از ماهرترین پزشکان درزمینهٔ کامپوزیت و سایر درمان‌های مربوط به دندان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button