از بین بردن جرم دندان [روش‌های جرم گیری دندان خانگی]

از بین بردن جرم دندان و جرمگیری دندان
سایر خدمات دندانپزشکی

اشتراک‌گذاری

از بین بردن جرم دندان اقدامی مهم در جهت حفظ سلامت دهان و دندان محسوب می‌شود و اگر جدی گرفته نشود، تجمیع جرم در طول زمان باعث آسیب رسیدن به دندان و لثه می‌شود.

جرم بر روی دندان یک شبه ایجاد نمی‌شود و این روند طی مدت زمان طولانی به تدریج ایجاد می‌شود و با جرم گیری دندان‌ها قطعا بافت لثه دچار آسیب و تحلیل رفتگی شده و یک ظاهر کاملا ناخواشیند برای بیمار ایجاد خواهد کرد.

برخی افراد برای جلوگیری از ایجاد جرم بیشتر بر روی دندان یا از بین بردن جرم دندان سریع برخی روش‌های خانگی را برای جرم گیری دندان استفاده می‌کنند؛ اما بهتر است در ابتدا به متخصص دندانپزشکی مراجعه کنید تا اقدامات لازم را به موقع و به خوبی انجام دهند تا نتیجه مثبتی در از بین بردن جرم سیاه دندان دریافت کنیم.

اگر فرصت مطالعه کل مقاله را ندارید، با کلیک روی خلاصه مقاله، اطلاعات مفیدی کسب کنید.

جرم گیری دندان چیست و چگونه انجام می‌شود؟

جرم‌گیری یکی از روش‌هایی است که میتوان با استفاده از آن به تمیز کردن عمیق دندان پرداخت. برای انجام جرم گیری باید به متخصص دندانپزشکی مراجعه کنید.

در جلسه اول دکتر چک میکند تا میزان روباتپلاک را ارزیابی کند و اگر مشکلات لثه‌ای وجود دارد آن‌ها را بررسی کرده و اقدام به رفع آن نماید. به وسیله ابزاری به نام پروب لثه میزا عمق فضاهای بین لثه و بین دندان اندازه گیری می‌شود. اغلب بافت سالم لثه در لبه خط لثه سالکوس ایجاد کرده که به شکل یک شیار v مانند بین دندان و لثه است و دارای عمقی حدود ۳ میلی متر یا کمتر از این حد است.

اگر لثه شما سالم نباشد و دچار بیماری شده باشد این شیار عریض‌تر میشود و یک پاکت عمیق با عمق بیش از ۳ میلی متر ایجاد میشود و باعث تجمع پلاک‌های مضر برای دندان است که فقط با یک درمان فوق حرفه‌ای میتوان آن را رفع نمود.

اهمیت از بین بردن جرم سیاه دندان

یکی از معاینه‌های دوره‌ای که نباید از انجام آن غافل شد همین جرم گیری دندان و ریشه دندان جهت رعایت بهداشت دهان و دندان است. با استفاده از روش جرم گیری کامل دندان میتوان سطوح ریشه دندان را برای از بین بردن جرم سیاه دندان و پلاک‌هایی که در اطراف دندان تجمع کرده اند پاکسازی کرد، سومو باکتریایی ا از ریشه دندان از بین برد و پلاک و چرم‌های پاکت‎های پرویدنتال در لثه را نیز تمیز کرد. با استفاده از تسطیح ریشه دندان میتوان هرگونه التهاب لثه را به خوبی کاهش داد.

منظور از تسطیح ریشه دندان جرم گیری سطح ریشه دندان‌های بیمار از هرگونه التهابات لثه‌ای است. هنگامی که دندان پزشک سطح ریشه دندان را جرم گیری میکند هرگونه پلاک، بیوفیلم و زیرست لایه از بین میرود.

دلیل اصلی برای بیماری لثه در چیست؟ دلیل اصلی بیماری لثه تجمع پلاک‌های باکتریایی است که به مرور زمان به یک ماده متخلخل و سخت تبدیل میشود و موجل آزاد کردن یک ماده سمی از خود می‌‌شود.

در صورتی که در این مرحله درمان نشود پاکت‌ها به عمق بیشتری میرسد و استخوان نگهدارنده دندان به شدت تخریب میشود و دندان فرد لق می‌شود. به همین علت است که میگویند مراجعه به دندانپزشک هر شش ماه یک مرتبه موجب سلامتی دهان و دندان شما می‌شود.

با مراجعه به دندانپزشک شما میتوانید بخش‌هایی از دهان و دندان که دارای دسترسی سختی برای شما است را به خوبی تمیز کند و اگر مشکلی در دهان و دندان شما وجود دارد را با تجهیزات و ابزارهای مخصوص درمان کند.

به گزارش سایت انگلیسی healthline اگر دندان‌های شما علائم بیماری پریودنتال را دارند، دندانپزشک جرم‌گیری و ترمیم دندان را توصیه می کند.

از بین بردن جرم دندان

درمان تحلیل لثه با چه روش هایی ممکن است؟

بهترین زمان جرم گیری دندان چه موقع است؟

هنگامی شما نیاز به جرم گیری پیدا خواهید کرد که پاکت‌ها بیش از ۳ میلی متر باشد، در این صورت با استفاده از این روند درمانی میتوان پلاک و جرم در پایین خط لثه و بالای آن را از بین برد.

برخی سوال میکنند که آیا جرمگیری درد هم دارد؟ دقت کنید میزان جرم، شدت حساسیت دندانی شما و میزان تجمع پلاک در اطراف ریشه دندان شما میتواند عوامل تعیین کننده میزان درد در این روش باشد.

گاهی پزشکان پیش از انجام جرم گیری از ژل بی حس کننده یا یک ماده تزریقی عملیات بی حسی موضعی ناحیه جرمیگری را انجام میدهند.

پس از آن که فرآیند بی حسی انجام شد دندان پزشک با استفاده از ابزار اسکیلر و یک پاک کننده اولتراسونیک و یا به وسیله یکی از آن‌ها جهت از بین بردن و تمیز کردن انتهای هر پاکت لثه از پلاک و جرم اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

پس از آن تمام سطح دندان صیقل داده می‌شود و به وسیله این فعالیت از تجمع پلاک در امتداد سطح ریشه دندان جلوگیری و پیشگیری می‌شود و بافت لثه بهبود میابد.

اغلب وضعیت دهان و دندان تایم جرمگیری را مشخص میکند اما حدودا ۲۰ دقیقه تا ۳۰ دقیقه زمان نیاز است تا این فرآیند انجام شود.

پلاک و تار تار چیست به صورت تصویری

جرم گیری دندان با ایرفلو یک روش برای برطرف کردن لکه های دندان است که به کمک فشار هوا، می توان ظاهر سفید دندان ها را بدست آورد.

باکتری و تارتار چطور بر روی دندان تجمع می‌کند؟

پلاک‌ها به صورت دائمی در حال شکل گیری بر روی دندان‌های طبیعی ما هستند. پلاک‌ها در واقع ماده ای هستند که به صورت لایه چسبنده تشکیل شده از قند و باکتری است که به وسیله بزاق دهان و مواد غذایی که ما استفاده می‌کنیم تغذیه میشوند.

تار تار یا نام دیگر آن جرم دندان سفت و سخت است و هنگامی تشکیل میشود که پلاک تجمع شده روی دندان از بین نرود و انباشته شود. متاسفانه تارتار در مکانی که قابل دید است ایجاد نمی‌شود و اغلب در زیر خط لثه جایی که اصلا قابل دیدن نیست تشکیل میشوند یعنی مکانی که با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن کاملا عادی قابل پاک شدن نیست.

اگر تار تار شکل بگیرد متاسفانه میزان تجمع پلاک بر روی آن بیشتر می‌شود به این علت که یک سطح کاملا ناصاف نسبت به مینای دندان شما ایجاد می‌کند.

راه های از بین بردن جرم دندان

سفید کردن دندان با بلیچینگ برای چه افرادی توصیه می شود؟

انواع روش‌های از بین بردن جرم دندان

تمیز کردن عمیق دندانی دارای انواع مختلفی است که انتخاب یکی از این روش‌ها به سلامت لثه بیمار بستگی دارد. هرگز لثه‌های خود را دستکاری نکنید تا بفهمید که لثه‌های سالمی دارید یا خیر؟

  • جرم‌گیری

یکی از مدل‌های تمیز کردن عمیق دندان جرم گیری است که در این روش فرآیند حذف تار تار و پلاک‌های دندانی است که ما بین لثه و دندان قرار گرفته باشد و برای انجام این روند پزشکی اغلب پزشکان از ابزار الکتریکی اولتراسوند و یا جرم گیری دستی استفاده خواهند کرد.

  • روت پلنینگ

یکی از روش‌های دیگری که برای تمیز کردن عمیق دندان استفاده می‌شود روت پلنینگ است. در استفاده از این روش نیز با استفاده از ابزارهای جرمگیری مقابله با تارتار و پلاک از ریشه دندان انجام می‌شود. این روند درمانی تقریبا در دو جلسه مراجعه به پزشک انجام می‌شود.

برای مشاوره و اطلاع از هزینه جرم‌گیری دندان با ما در کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری تماس بگیرید:

۰۲۱۲۲۲۱۴۰۰۴۰۲۱۲۲۲۱۵۰۰۵

استفاده از لیزر دندانپزشکی در جرم گیری دندان و ریشه

طبیعی است که هر فرآیند پزشکی ممکن است متحمل درد، خونریزی و تورم باشد اما اگر از لیزر دندانپزشکی استفاده نمائید میتوانید درد، تورم و خونریزی را در حین انجام فرآیند درمانی کاهش دهید.

اما باید دندانپزشک دقت کافی را داشته باشد تا از طول موج‌های نا مناسب و توان نامناسب لیزر در هنگام درمان استفاده نکند زیرا ممکن است آسیب جدی به لثه فرد وارد کند. به همین علت هر فردی نمیتواند از لیزر به درستی استفاده نماید و باید علم استفاده و مهارت استفاده از آن را کسب کرده باشد.

قبل و بعد از جرمگیری دندان

اگر از ظاهر دندان های خود راضی نیستید و به دنبال دندان هایی زیبا و لبخندی دلنشین هستید، لمینیت های سرامیکی و کامپوزیت ونیر دندان می توانند انتخاب های خوبی باشند.

بهترین روش از بین بردن جرم سیاه دندان

در این مقاله قصد داریم از بین بردن جرم دندان را مورد بررسی قرار دهیم. یکی از بهترین و جدیدترین روش‌های جرم‌گیری دندان استفاده از دستگاه‌های نوین و به‌روز دنیا است که بسیار ایمن و مقرون به‌صرفه است و برای آماده‌سازی دندان‌ها جهت درمان‌هایی نظیر ارتودنسی و پروتز نیز کاربرد دارد. این روش دارای ۳ مرحله است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

کورتاژ لثه

در این مرحله از جرم‌گیری دندان‌ها با انجام کورتاژ لثه، عفونت باقی‌مانده در بافت لثه حذف می‌شود. روش های مختلفی برای انجام این کار وجود دارند؛ به طوری که برخی از دندان‌پزشکان از دستگاه اولتراسونیک یا ابزارهای دستی برای کورتاژ لثه استفاده می‌کنند.

همچنین می‌توان از لیزر برای خارج کردن بافت عفونی لثه بهره گرفت. خوب است بدانید که استفاده از دستگاه اولتراسونیک برای از بین بردن جرم‌دندان‌های کامپوزیت، جرم‌گیری لمینت دندان یا ایمپلنت دندان نسبت به روش دستی بسیار مؤثرتر و ایمن‌تر است.

بروساژ دندان

در این مرحله، سطح دندان‌ها با خمیر مخصوصی پوشانده می‌شوند و با یک برس ماساژ داده می‌شوند. بروساژ دندان موجب می‌شود که لکه‌ها و رنگ‌ها از روی دندان حذف شوند و دندان‌ها سفید و صیقلی شوند.

کاربرد Airflow

در مرحله آخر از جرم‌گیری دندان‌ها، از دستگاه Airflow برای صیقلی‌دادن سطح دندان‌ها و حذف تغییر رنگ دندان ناشی از مصرف قهوه و چای و اثرات دود سیگار و قلیان استفاده می‌شود. این دستگاه با اسپری‌کردن هوا، آب و بی‌کربنات سدیم روی دندان‌ها، لکه‌ها و پلاک‌ها را از بین می‌برد؛ در عین‌حال، بیمار نیز هیچ‌گونه دردی را احساس نخواهد کرد.

فیلم جرم گیری دندان

در این ویدئو نحوه جرم گیری دندان با ایرفلو توسط دکتر نوشین نصیری را مشاهده می کنید.

آیا جرمگیری دندان را خراب می‌کند؟

یکی از سوالات پرتکرار افراد متقاضی جرمگیری دندان در کلینیک دندانپزشکی، این است که آیا جرمگیری دندان را خراب می‌کند؟ این باور غلط باعث شده تا برخی از افراد از جرمگیری در کلینیک دندانپزشکی امتناع کرده و به روش‌های خانگی روی آورند. اما واقعیت چیز دیگری است!

جرمگیری دندان یکی از ایمن‌ترین و موثرترین راه‌ها برایاز بین بردن جرم سیاه دندان است. جرمگیری نه تنها آسیبی به دندان و لثه شما وارد نمی‌کند، بلکه با حذف باکتری‌ها و پلاک‌ها سلامت آن‌ها را نیز تضمین می‌کند.

جرمگیری دندان در کلینیک دندانپزشکی تنها چند عارضه موقتی به همراه دارد. این عوارض پس از گذشت چند روز از بین می‌روند. اگر برای جرمگیری به کلینیک دندانپزشکی معتبری مراجعه کنید، از درمان خود نهایت رضایت را خواهید داشت. عوارض جرمگیری دندان عبارتند از:

ملتهب و متورم شدن لثه‌ها

این مشکل در واقع عارضه نبوده و واکنش طبیعی لثه‌ها است. در صورتی که التهاب و تورم لثه بعد از جرمگیری بیشتر از چند روز به طول انجامید، حتما به دندانپزشک خود مراجعه کنید. تورم و التهاب شدید لثه بعد از جرمگیری بیشتر برای افرادی رخ می‌دهد که بهداشت دهان ضعیفی دارند.

عفونت

عفونت ناشی از جرمگیری دندان به ندرت رخ می‌دهد. بیشتر افراد با بهداشت دهان ضعیف یا افرادی که نقص سیستم ایمنی دارند، در معرض این خطر هستند.

خونریزی لثه

جرمگیری در برخی افراد که لثه‌های حساسی دارند ممکن است منجر به خونریزی‌های خفیفی شود. اگر خونریزی بعد از جرمگیری شدید و متعدد بود، فورا به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

علت جمع شدن جرم سخت روی دندان

آیا مصرف چای بعد از ایمپلنت اشتباه است؟

جرمگیری دندان درد دارد؟

دندانپزشک در حین جرمگیری دندان، با استفاده از بی‌حس‌کننده‌های موضعی لثه و ریشه دندان‌های شما را بی‌حس می‌کند. به این ترتیب جرمگیری دندان درد ندارد. البته جرمگیری‌های عمیق‌، ممکن است کمی درد به همراه داشته باشد.

روش خانگی از بین بردن جرم دندان

جرم‌ گیری دندان خانگی

روش‌هایی سنتی برای جرم‌گیری دندان در خانه وجود دارند که جرم و پلاک دندان‌ها را به‌طور کامل از بین نمی‌برند اما در کوتاه‌ مدت می‌توان از آن‌ها بهره گرفت.

با توجه‌به اینکه استفاده مداوم از این شیوه‌های سنتی ممکن است باعث آسیب‌رسیدن به دندان‌ها شود؛ توصیه می‌شود که برای جرم‌گیری صحیح و اصولی دندان حتماً به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید. در ادامه به روش‌های جرم‌گیری دندان خانگی و از بین بردن جرم دندان سریع اشاره می‌شود.

استفاده از روغن زیتون

مسواک زدن با روغن زیتون یا ماساژ دندان‌ها و لثه‌ها با روغن زیتون، به کاهش پوسیدگی دندان‌ها و بهبود استحکام لثه‌ها کمک می‌کند. برای از بین بردن جرم پشت دندان در خانه با روغن زیتون، همچنین می‌توانید یک قاشق غذاخوری از آن را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در در دهان قرقره کنید.

استفاده از جوش‌شیرین

جوش‌شیرین به‌عنوان یک لایه‌بردار طبیعی و سفیدکننده دندان شهرت دارد. برای جرم‌گیری خانگی دندان خود می‌توانید از جوش‌شیرین به‌جای خمیردندان استفاده کنید و دندان‌های خود را با آن مسواک بزنید.

مسواک زدن دندان‌ها با سرکه سیب

یکی دیگر از روش‌های خانگی جرم‌گیری دندان که به جلوگیری از بروز عفونت دندان نیز کمک می‌کند؛ استفاده از سرکه سیب است. می‌توانید سرکه سیب را با کمی آب ولرم و مقداری نمک مخلوط کنید و دندان‌های خود را با استفاده از آن مسواک بزنید.

استفاده از پرتقال

ماساژدادن دندان‌ها با لایه ‌داخلی پوست پرتقال، می‌تواند به کاهش پلاک‌های دندانی و از بین بردن جرم پشت دندان در خانه کمک کند. همچنین می‌توانید با له کردن لایه داخلی پوست پرتقال و مخلوط کردن آن با آب، خمیردندان جرم‌گیر بسازید و دندان‌های خود را با استفاده از آن مسواک بزنید.

مدت زمان برای از بین بردن جرم دندان

جرم گیری دندان در خانه بهتر است یا در کلینیک دندانپزشکی؟

جرمگیری دندان را هم می‌توان در خانه به کمک روش‌های طبیعی و هم در کلینیک دندانپزشکی انجام داد. واقعیت این است که تمام انواع جرم‌های دندانی را نمی‌توانید در خانه از بین ببرید! جرم‌هایی که سالیان زیادی مهمان دندان‌های شما بوده‌اند، تنها با روش‌های خانگی از بین نمی‌روند.

این یعنی از بین بردن جرم پشت دندان در خانه درمان قطعی برای از بین بردن جرم دندان نیستند و نمی‌توان آن‌ها را جایگزین جرمگیری در کلینیک دندانپزشکی کرد.

به خاطر داشته باشید که روش‌های خانگی جرمگیری دندان را به هیچ وجه نباید روی دندان کودکان خود امتحان کنید. این کار می‌تواند سلامت دندان‌های کودکتان را به خطر بیاندازد. علاوه بر این جرمگیری دندان در خانه معایبی دارد که عبارتند از:

  • آسیب زدن به لثه‌ها
  • ضعیف و حساس شدن دندان‌ها نسبت به سرما و گرما
  • درد دندان

به این ترتیب اگر می‌خواهید جرم دندان‌های خود را ریشه‌کن کنید، بهتر است این کار را در کلینیک دندانپزشکی انجام دهید. جرمگیری دندان در کلینیک دندانپزشکی نه تنها عیبی ندارد، بلکه زیبایی را به دندان‌های شما باز می‌گرداند.

جرم گیری دندان با ایرفلو

پیوند لثه چگونه است را در این مقاله از سایت دکتر نصیری مطالعه کنید.

راه های جلوگیری از جرم گرفتن دندان

قطعا همه افراد علاقه دارند از جرمیگری دندان جلوگیری کنند و تصور می‌کنند این روش دردر و عوارض بسیار زیادی برایشان به ارمغان می‌آورد. اما باید بدانید به صورت استاندارد میتوانید هر سال یک مرتبه برای جرم گیری دندانی اقدام نمائید.

بیش از ۸۵ درصد از افراد به دلایل مختلفی دچار بیماری‌های لثه‌ای شده‌اند و نمیتوانند از این روند جلوگیری کنند. متاسفانه دلیل بیماری‌های لثه‌ای ریشه در موارد زیر دارد:

  • عوامل ژنتیکی
  • بارداری
  • دوران بلوغ
  • داروهایی که استفاده میشود
  • رژیم غذایی نا مرغوب
  • دندان قروچه یا ساییدگی دندانی
  • استرس شدید
  • سیگار کشیدن بسیار زیاد و استعمال دخانیات
  • دیابت
  • جویدن تنباکو
  • رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان

راه حل‌هایی وجود دارد که برای جلوگیری از ابتلا به بیماری پریودنتال و تجمع پلاک استفاده میشود این راه حل‌ها عبارتند از:

  • حداقل روزی دو مرتبه دندان‌های خود را مسواک بزنید تا همه سطوح دندان کاملا از پلاک و باکتری تمیز شود.
  • حداقل روزی دو مرتبه دندان‌های خود را نخ دندان بکشید تا اگر پلاکی بین دندان وجود دارد و یا زیر خط لثه پلاکی باقی مانده است بر طرف شود.
  • از خوردن زیاد غذاهایی که نشاسته دارند، غذاهایی که دارای قند بسیار بالایی هستند و چسبناک هستند بپرهیزید.
  • با استفاده از دهانشویه حاوی فلوراید و استفاده از واتر فلاسر میتوانید دهان خود را از هرگونه پلاک و باکتری پاکسازی کنید.
قبل و بعد از جرم گیری دندان‌ها

عوارض جرم گیری دندان

باوجوداین‌ که شیوه‌های درمانی جرم گیری جرم دندان و تمیز نمودن عمقی ریشه‌های دندان پرضرر نیستند، ولی ریسک به وجود آمدن خونریزی لثه و عفونت در آن‌ها به‌صورت همیشگی وجود دارد.

برای‌ رفع این مسئله بعد از جرم‌گیری دندان، احتمال دارد دندان‌پزشک از فیبرهای آنتی بیوتیک بر سطح لثه برای‌ مدت‌زمان یک‌ هفته بعد از درمان استفاده‌ نماید. اگر شما‌ با ریسک زیاد عفونت لثه روبه‌رو هستید، احتمال دارد به‌ شما پیشنهاد شود قبل و پس از انجام جرم گیری داروهای آنتی بیوتیک را مورداستفاده قرار دهید تا به‌این‌ترتیب از داخل شدن باکتری‌ها به جریان خون جلوگیری شود.

جرم گیری دندان عوارض جانبی بسیاری به دنبال خواهد داشت که حساسیت دندان و سوزش لثه، دو مسئله از این عوارض هستند و البته دندان‌پزشکان اعتقاد دارند که این حساسیت و سوزش پس از گذشت سه روز از انجام جرم گیری از بین خواهد رفت.

حساسیت دندان اغلب به علت قرار گرفتن مینای دندان در تماس با مایع سفیدکننده انجام می‌شود، درصورتی‌که دندان‌های حساسی دارید پیش از انجام جرم گیری این مسئله را با دندان‌پزشک متخصص خود در میان بگذارید تا از شیوه‌های درست برای جرم گیری دندان‌هایتان استفاده نماید.

– قرار گرفتن لثه‌ها در تماس با مایع سفیدکننده هم موجب قرمز شدن و ورم کردن لثه‌های بیمار می‌شوند.

– ترکیبات سفیدکننده مبتنی بر پراکسید هیدروژن همین‌طور باعث آسیب رسیدن به سطوح غنی از پروتئین دندان‌ها خواهند شد این مسئله موجب حساس شدن لثه و دندان‌ها خواهد شد.

– بررسی‌های دیگر نشان‌گر آن است که به‌کارگیری مواد شیمیایی قدرتمند در رویه جرم گیری دندان، احتمال دارد موجب سوختگی بافت نرم لثه، حساسیت و سوزش در گلو و معده شود که در این مقاله به این مسئله که آیا جرم گیری دندان موجب آسیب رسیدن به ساختار فیزیکی دندان مانند مینای آن می‌شود هم اشاره نموده‌ایم.

لوازم جرم گیری باید در مناسب‌ترین شکل باشند تا بتوانید بهترین جرم گیری را تجربه نمایید. این لوازم و وسایل باید به‌صورت باشند که دندان شما از همه زوایا و بخش‌ها تمیز از جرم دندان شوند و پوشش جرم گیری روی آن‌هم به‌صورت دائمی باشد.

درحالی‌که جرم گیری دندان دارای فایده‌های زیبایی‌شناختی زیادی است، ولی باید توجه داشته باشید که این درمان برای همه افراد نتایج قابل قبولی به دنبال ندارد و جرم گیری دندان‌هایی که روکش دارند، پر شده‌اند و یا رنگ قهوه‌ای و خاکستری به خاطر استعمال دخانیات دارند، نتیجه قابل قبولی به دنبال ندارد و بنابراین بهتر است پیش از هر نوع هزینه‌ای، به‌وسیله دندان‌پزشک متخصص معاینه شوید.

البته باید گفت که این مسئله که جرم گیری خطر دارد کاملاً غلط است و ریشه یابی دلیل این نوع تفکرات این است که جرم‌های شکل گرفته بر روی دندان به‌مرورزمان لثه را دچار مشکل نموده و خود جایگزین خواهند شد.

اگر پس از جرم گیری دندان مراقبت‌های لازم را روی دندان‌های خود انجام ندهید عوارض احتمالی بیشتر خواهند شد و دندان‌های شما آسیب بیشتری می‌بینند. به همین دلیل شما حتماً باید پس از جرم گیری دندان در مورد مراقبت‌های پس از این درمان اطلاعات کسب کنید تا عوارض آن بیشتر نشوند.

استفاده از واتر فلاسر برای از بین بردن جرم دندان

سخن نهایی

طبیعی است همه انسان ها در طول شبانه روز از مواد غذایی مختلفی استفاده می‌کنند. مصرف مواد غذایی از خود باکتری و میکروب‌هایی به جای می‌گذارد که میتوانند از بزاق دهان تغذیه کنند و به مرور موجب پوسیدگی دندانی شوند.

بهتر است هر ساله حداقل یک مرتبه در طول سال با استفاده از روش‌های مختلفی جرمیگری دندان را انجام دادو برخی از افراد به صورت روتین جرمگیری خانگی انجام میدهند اما بهترین روش برای از بین بردن پلاک و باکتری‌ها استفاده از جرم گیری دندان است که با ابزار مخصوص انجام میشود و انتهای دندان و سطح دندان به صورت کامل از پلاک و جرم پاکسازی می‌شود.

اگر میخواهید کار شما هرزگاهی به دندانپزشکی برای جرمگیری نیافتد بهتر است بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت کنید. بدین صورت که به صورت مرتب روزانه دو مرتبه از مسواک، نخ دندان و فلوراید استفاده نمائید تا از تجمع پلاک و باکتری جلوگیری نمائید.

دندان‌های خود را به صورت مرتب تمیز نگهدارید و از خوردن مواد غذایی که چسبنده و بسیار شیرین هستند بپرهیزید.

سوالات متداول درباره جرم گیری دندان

روش‌های خانگی برای از بین جرم دندان چیست؟

میخک از جمله ادویه‌هایی است که در رفع مشکلات دهان و دندان بسیار کاربرد دارد و یکی از کاربردهای آن از بین بردن جرم‌های دندان است. همچنین برای از بین بردن جرم‌ها می‌توان از ترکیب گلیسیرین و آلوئه‌ورا استفاده کرد. توت‌فرنگی و گوجه‌فرنگی نیز برای درمان لک و از بین بردن جرم دندان مفید هستند.

روش‌های جلوگیری از بروز جرم دندان کدام است؟

بهداشت دهان و دندان باید به طور روزانه رعایت شود. به طوریکه بعد از هر وعده غذایی، دندان‌ها را مسواک کشیده و قبل از خواب از نخ دندان استفاده کرد. استفاده از غذاهای شیرین و دارای کربوهیدرات باید به حداقل خود برسد زیرا محیط دندان را برای رشد باکتری‌ها فراهم می‌کند. همچنین برای دهان‌شویه نیز می‌توان از دم‌کرده نعنا و آویشن استفاده نمود.

آیا بافت ارتودنسی موجب بروز پلاک و جرم می‌شود؟

بله، ارتودنسی نیز می‌تواند باعث بروز پلاک بر روی دندان‌ها شود و این پلاک‌ها نیز موجب ایجاد پوسیدگی در دندان‌ها خواهند شد. برای جلوگیری از این مورد باید حداقل دو تا چهار بار در روز از مسواک مخصوص استفاده کرده و دندان‌ها و براکت‌ها ارتودنسی به‌طور کامل تمیز شوند. همچنین استفاده از دهان‌شویه نیز می‌تواند مفید باشد.

جرم‌گیری دندان چه عوارضی به همراه دارد؟

احتمال خونریزی لثه، بروز عفونت، حساسیت دندان‌ها، ورم و قرمزی لثه‌ها از جمله مهم‌ترین عوارض جرم‌گیری دندان هستند.

چند بار در سال می‌توان دندان‌ها را جرم‌گیری کرد؟

هر فرد به طور استاندارد یک بار در سال برای جرم‌گیری دندان مجاز است.

۱۸ دیدگاه. ترک جدید

  • سلام خسته نباشید من ۱۶ سالمه دندان های عقبم تازگی ها لکه سیاه داره هر روز هم مسواک میزنم ولی نمیره یه راهکاری هست ؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ ۰۸:۳۶

      سلام وقت بخیر . اگر برای ما از ظاهر دندانتان عکس ارسال کنید یا برای ویزیت حضوری تشریف بیاورید ما خیلی بهتر میتوانیم راهنماییتون کنیم .

      پاسخ
  • سلام خانم دکتر
    من ۱۷سالمه و تقریبا ۱ساله که دانه های سیاه سیاه روی دندونمه باید برم دندانپزشکی جرمگیری کنم؟

    پاسخ
  • سلام خانوم دکتر من ۲۰ سالمه دندونم خیلی بد جرم گرفته مرتب هم مسواک استفاده می‌کردم ولی الان خیلی بیشتر شده حتی با مسواک هم نمیره یه نظرتون باید چکار کرد از بین برن؟؟

    پاسخ
  • سلام خانوم دکتر من ۱۷ سالمه دندون ۶ پایینم پوسیدگی عمیقی داره چیز های داغ می خورم درد نداره ولی چیز های سرد رو فق متوجه میشم ولی دردی نیست در حالت عادی هم درد نداره باید عصب کشی بشه ؟ همه دکتر ها فقط میگن احتمال عصب وجود داره؟

    پاسخ
  • سلام خانم دکتر من ۲۰سالمه دندون هام جرم گرفته
    باید چی کارکنم
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    پاسخ
  • سلم ببخشید من ۱۴ سالمه و یک دندون آسیابم خرابه و وقتی جرم میره داخلش درد میگیره چجوری جرم رو در بیارم

    پاسخ
  • سلام خانم دکتر دختر من ۸سالشه و هر شب قبل خواب یه لیوان شیر میخوره میخابه و دندوناشو نمیشوره دیگه ایا ممکنه اینا باعث جرم روی دندونش بشه به مرور زمان؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۱۶ تیر ۱۴۰۱ ۰۸:۲۷

      سلام خدمت شما . حتما بعد از خوردن شیر از مسواک استفاده کنند زیرا اگر استفاده نکنند دچار پوسیدگی و جرم میشود .

      پاسخ
      • سلام خانوم دکتر خوبید
        ببخشید من مسواکمو به صورت مرتب استفاده میکنم ولی دندونم یه کمی به زردی میزنه و هر کاری میکنم سفید نمیشه
        آیا جرم گیری دندان باعث سفیدی کامل دندان میشود ??
        ممنون میشم کمکم کنید آخه خیلی دوست دارم دندونم سفید باشه ولی نمیشه نمیدونم باید چیکار کنم

        پاسخ
        • دکتر نوشین نصیری
          ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۱۰:۳۸

          سلام خدمت شما . لطفا یک عکس از ظاهر دندانتان برای ما ارسال کنید تا بهتر راهنماییتون کنیم .
          شماره جهت ارسال عکس : ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

          پاسخ
          • سلام خانم دکتر وقت بخیر من دندونام یه سالی میشه زرد شدن میخواستم بدونم برم جرم گیری بکنم بعد دندونام آسیب نمی‌بینه بدون روکش

          • دکتر نوشین نصیری
            ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ ۰۹:۳۳

            سلام خدمت شما . لطفا یک عکس از ظاهر دندانتان برای ما ارسال کنید تا بهتر راهنماییتون کنیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button