نایت گارد (محافظ دندان قروچه) چیست؟

نایت گارد دندان (night guard teeth)

اشتراک‌گذاری

افراد زیادی شبها هنگام خوابیدن دچار دندون قروچه یا بروکسیم میشوند و دندان قروچه برای سلامت و حفظ ساختار دندان بسیار مخرب است. نایت گارد یا محافظ دندان قروچه یکی از وسایلی است که توسط دندانپزشک برای افراد با توجه به شرایط دهانی‌شان تجویز می شود و از آسیب‌های احتمالی دندان جلوگیری می کند.

در طول روز یا هنگام خواب می توان از نایت گارد برای محافظت از اثرات مخرب دندان قروچه بر روی دندان ها استفاده کرد. در ادامه با مزایا و کاربرد نایت گارد و مدت زمان استفاده از آن اشنا می شویم.

نایت گارد چیست؟

همانطور که گفتیم استفاده از نایت گارد (night guard teeth) برای افرادی که هنگام خوابیدن دچار دندون قروچه یا بروکسیم میشوند بهترین راه حل است. نایت گارد به محافظ دندان قروچه نیز معروف است.

بدین صورت که نایت گارد را شبها به هنگام خوابیدن درون دهان قرار میدهند. البته از نایت گارد فقط برای درمان دندون قروچه استفاده نمیشود بلکه مشکلات دیگری مانند خر و پف کردن، اختلال مفاصل فکی، اختلال مفاصل گیج گاهی و آپنه یا همان وقفه تنفسی در هنگام خواب را به صورت خفیف تا متوسط را رفع میکند.

برخی از افراد بر اساس تجویز پزشک از نایت گارد نه تنها در هنگام خوابیدن بلکه در هنگام ورزش کردن برای محافظت از دندان، لثه و لبها استفاده میکنند. نایت گاردها به محافظ دندان قروچه و یا گاردهای دهانی نیز معروف هستند.

نایت گارد چیست

دندانپزشکی دیجیتال چیست؟ را در این مقاله از سایت دکتر نوشین نصیری بخوانید.

چه زمانی از نایت گارد استفاده میکنیم؟

  • تمامی افرادی که در طول شب دندان‌های خود را به یکدیگر فشاری بیش از حد عادی میدهند و عادت به دندون قروچه دارند باید از محافظ دندان استفاده کنند که استفاده از آن محدودیت سنی نداشته و مناسب برای تمامی افراد بزرگسال و کودکان است.
  • تمام کسانی که تحت درمان ارتودنسی هستند در شرایطی که احتمال آسیب رسیدن به ابزارهای ارتودنسی و بریسی که استفاده میکنند وجود داشته باشد، بهتر است از محافظ دندان استفاده کنند. بدین علت که در صورت وارد شدن ضربه و یا فشاری به صورت مستقیم به فک احتمال آسیب رسیدن به بریس و ابزار ارتودنسی وجود دارد.
  • تمام کسانی که در رشته‎ های مختلف ورزشی فعالیت دارند  احتمال ورود ضربه غیر مستفیم و ورود ضربه مستقیم به ناحیه فک و دهان را دارند به همین علت باید از دندان‌های خود به خوبی محافظت کنند. محافظ دندان برای تمامی ورزشکاران که در معرض ضربه احتمالی به فک خود هستند الزامی است. در تمامی ورزشها مثل بوکس، ژیمناستیک، دوچرخه سواری و… احتمال ورود ضربه مستقیم و غیر مستقیم به فک وجود دارد.
  • یکی از مهم ترین ریسک های کاشت ایمپلنت دندان، ضربه به ناحیه دهان پس از کاشت دندان می باشد که می تواند سبب شود که دندان ایمپلنت شده لق شود و این اتفاق می تواند منجر به از بین رفتن ایمپلنت شود. در بسیاری از مواقع به افراد توصیه می شود تا برای حفظ ایمپلنت خود از ضربه گیر دهان یا نایت گارد دندان استفاده کنند تا از این طریق فشار ناشی از ضربه به دهان خود را به حداقل برسانند.

از بین بردن جرم دندان یکی از روش‌هایی است که میتوان با استفاده از آن به تمیز کردن عمیق دندان پرداخت.

علل سایدن دندانها

دندون قروچه و ساییدن دندانها علل مختلفی میتواند داشته باشد. که در ادامه آن ها را نام میبریم:

  1. آپنه که همان وقفه تنفسی هنگام خواب است میتواند از علل دندون قروچه باشد.
  2. اختلال بایت در دهان یکی دیگر از علل دندون قروچه است.
  3. مال اکلوژن و یا قرار نگرفتن دندانها بر روی هم نیز از علل دندون قروچه است.
ضربه گیر دهان یا نایت گارد دندان

لومینیرز دندان چیست و با دیگر روکش‌های دندانی چه تفاوتی دارد؟

انواع محافظ دهانی

گاردهای دندان به سه دسته تقسیم میشوند که این ۳ دسته عبارت است از ‌: محافظهای آماده، محافظ‌های سفارشی و محافظ‌های بول اند بایت.

  • محافظ دهان پیش ساخته یا آماده

گاردها و یا محافظ دندان قروچه در سه سایز مختلف وجود دارد که اگر قصد اندازه کردن آن را داشته باشید با استفاده از وسایلی که قابلیت بریدن دارد مثل چاقو و قیچی میتوانید این کار را انجام دهید که البته امنیت پایینی دارد.  این نوع از گاردهای درجه پایین ترین سطح محافظت از دندان را دارد و جزو ارزان قیمت ترین گاردهای موجود است.

  • محافظ بول اند بای

نوع دیگری از گاردها و محافظهای دندانی هستند که برای تهیه آنها هیچ نیازی به مراجعه به پزشک وجود ندارد زیرا این محافظها را در سطح داروخانه های کشور  میتوانید تهیه کنید. طرز استفاده از این محافظ‌های بول اند بایت به این صورت است که بعد از خریداری آن را به منزل ببرید و درون آب داغ قرار دهید  سپس آن را درون دهان خود بگذارید و مشاهده میکنید که شکل دندانهای شما را گرفته است. لابراتوارهای دندانسازی وجود دارند که با گرفتن این نوع محافظها از شما میتوانند برایتان  محافظهای سفارشی تهیه کنند اما بهتر است که برای تهیه محافظهای سفارشی از ابتدا به دندانپزشک مراجعه کنید.

محافظ های سفارشی دندان
  • محافظ دندان سفارشی

بهترین نوع گارد و یا محافظ دندانی که بالاترین سطح محافظت از دندان را دارد محافظهای سفارشی دندان است. این محافظها بسیار گران قیمت تر از سایر محافظهای دندانی است زیرا برای تهیه آن باید به دندانپزشک مراجعه کنید و این محافظها در مطب دندانپزشک متناسب با شرایط دهانی و دندانی شما ساخته میشود که علاوه بر سطح محافظت بالای آن استفاده از آنها بسیار راحت‌تر و موثرتر است. این محافظها میتواند برای کودکان، بزرگسالان و ورزشکاران نیز تهیه شود. توصیه ما برای تمامی کسانی که ترمیمهای گران قیمتی انجام میدهند استفاده از محافظهای سفارشی است.

توجه کنید که تمامی این محافظهای دندانی بعد از هر بار استفاده و قبل از هر بار استفاده باید به خوبی شست و شو شود  و در کیسه‌های مخصوص خود که استرلیزه هم هستند قرار بگیرند. از هر نوع محافظ دندانی که استفاده میکنید نیاز است که به صورت مرتب آن را بررسی کنید تا اگر ساییدگی در آن ایجاد شد بلافاصله  اقدام به تعویض آن کنید.

علائم دندان قروچه چیست؟

کسانی که شبها دچار دندون قروچه هستند علایمی از خود به جای میگذارند که میتوان متوجه شد که هنگام خواب دندانهایشان را به هم فشار داده و ساییده شده است. از مهمترین و بارزترین علایم دندون قروچه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. سردردی که هنگام برخواستن از خواب با او همراه است.
  2. احساس درد در ناحیه فک و صورت
  3. لایه‌های میانی دندان و پرکردگی‌‌ها به دلیل فشار زیاد شکسته شده و جدا میشوند.
  4. شکستگی دندان، لق شدن دندان و از بین رفتن آن از علایم دندون قروچه شدید است.
  5. کسانی که شبها دندون قروچه دارند در طول روز بر این تصور هستند که شب را به خوبی  استراحت نکردند.

خطرات احتمالی دندان قروچه چیست؟

دندان قروچه تنها محدود به کودکان نیست و حتی بزرگسالان هم ممکن است به آن مبتلا شوند. برخی بر این باورند که این مشکل، یک مشکل جدی نیست. اما این در حالی است که دندان قروچه می‌تواند شرایط را برای فرد و اطرافیانش سخت و ناراحت‌کننده کند. این عارضه در مدت زمان طولانی می‌تواند عوارض جبران ناپذیری به دندان‌ها وارد کند.

از مهم‌ترین عوارضی که دندان قروچه ایجاد می‌کند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سایش دندان‌ها و تخریب آن‌ها
  • ضعیف و حساس‌تر شدن دندان‌ها
  • شکستگی و لق‌شدگی دندان‌ها
  • کاهش احساس شنوایی
  • ایجاد زخم‌های مکرر در آرواره‌ها
  • افزایش حساسیت دندان‌ها نسبت به مواد غذایی و نوشیدنی‌های سرد و گرم
  • سردردهای مزمن و طولانی مدت که حتی ممکن است فرد را برای انجام امور روزانه ناتوان کنند.
  • ابتلا به بیماری‌های لثه‌ای
  • متورم شدن و خونریزی از لثه‌ها
  • کج شدن دندان‌ها
  • افزایش احتمال کنده شدن مواد پرکننده دندان
  • افزایش ریزش موها
  • بروز دردهای متوالی در ناحیه گردن، فک و صورت
  • افزایش احتمال افتادن دندان‌ها در اثر افزایش فشار وارده بر آن‌ها
  • تخریب مینای دندان
  • ایجاد صدای آزاردهنده برای اطرافیان
  • لب‌پر شدگی دندان‌ها

البته باید بدانید که مشکلات و عوارض مربوط به دندان قروچه به همین جا ختم نمی‌شود. دندان قروچه در موارد شدید و مزمن می‌تواند بر مفاصل فک تاثیر گذاشته و حتی آن را تخریب کند. در نهایت همچنین ممکن است دندان قروچه منجر به تغییر فرم صورت افراد مبتلا شود. به این ترتیب ارزیابی علائم دندان قروچه، شدت آن و استفاده از محافظ دندان به خصوص در هنگام خواب بسیار اهمیت دارد و نباید از آن غافل شد.

برای ترمیم دندان شکسته چه روش هایی وجود دارد؟

چه مدت باید از نایت گارد استفاده کنیم؟

مدت زمانی که باید از نایت گارد برای رفع مشکل استفاده شود دقیقا با میزان و شدت این مشکل تناسب دارد و باید در نظر داشت مدت زمان درمان برای هر فرد متفاوت است پس نمیتوان مدت زمان مشخصی برای درمان این مشکل تعیین کرد اما معمولا بیماران برای رفع این مشکل در حدود ۵ تا  ۱۰ سال از نایت گارد دندان استفاده میکنند.

پیدا کردن نایت گارد مناسب

روش انتخاب نایت گارد مناسب

برای آن که بتوانید یک نایت گارد مناسب پیدا کنید باید به دندان پزشک مراجعه کنید. دندان پزشک زمانی که از دندانهای فک بالا و دندانهای فک پایین شما یک قالب تهیه میکند آن را به لابراتوار فرستاده تا  بهترین محافظ دندانی را با استفاده از این قالب‌ها  تهیه کنند و زمانی که ساخت آن به اتمام رسید دندان پزشک آن را تحویل بیمار  میدهد.

نایت گاردی که ساخته میشود در زمان استفاده  به دلیل فاصله‌ای که ما بین دندانها ایجاد میکند از ساییده شدن دندانها به یکدیگر جلوگیری میکند اما روند درمانی آن به این صورت است که ارتفاع دندانها را زیاد میکند، در این صورت  عضلات فک و صورت به قرار گرفتن در این حالت عادت کرده و پس از اتمام دوران درمان دیگر دچار دندون قروچه نمیشوید.

نایت گارد شما باید دو کار انجام دهد؛ اولا راحت متناسب با شکل دندان های شما باشد و مهمتر از همه، وظیفه خود برای محافظت موثر از دندان های شما را انجام دهد. عمدتا دو عامل وجود دارد که راحتی و اثربخشی گارد شبانه مورد نظر شما را تعیین می کند. اول نوع مواد و دوم ضخامت آن ها.

این ماده تعیین می کند که محافظ شبانه در برابر دندان چه واکنشی دارد و ضخامت آن نیز میزان حجیم بودن آن را در دهان تعیین می کند. هر دو عامل به راحتی و دوام محافظ شب کمک می کند.

یافتن بهترین محافظ شبانه برای شما زمانی ممکن می شود که بدانید اولا چه موادی باید در آن به کار رفته باشد و دندان های شما به چه ضخامتی از آن نیاز خواهند داشت. در این رابطه می توانید با دندانپزشک خود مشورت کنید و از او بخواهید با توجه به شرایطی که دارید بهترین گارد شبانه را به شما معرفی کند.

ایرفلو یک روش برای برطرف کردن لکه های دندان است که به کمک فشار هوا، می توان ظاهر سفید دندان ها را بدست آورد.

نایت گارد بالا یا نایت گارد پایین

یکی از رایج ترین معضلاتی که بیماران با آن روبرو هستند آن است که در هنگام خرید نایت گارد، از نایت گارد فک بالا استفاده کنند یا نایت گارد فک پایین. حقیقت امر آن است که هنگام استفاده از نایت گارد چه در فک بالا و چه در فک پایین، یک لایه محافظ میان دندان های شما ایجاد می شود و این همان چیزی است که می تواند ایمنی کافی را برای دندان های شما به وجود آورد. اما فاکتورهایی وجود دارد که می تواند در این زمینه شما را کمک کند.

راحتی و کاربردی بودن

به هر حال، هرچه گارد شبانه شما راحت تر باشد، احتمال پوشیدن آن بیشتر است. بیشتر افراد محافظ شبانه فک بالایی را ترجیح می دهند زیرا در دهان کمتر حس می شود و باعث راحتی بیشتر و سهولت صحبت کردن می شود.

اگر اولین بار است که از محافظ شبانه استفاده می کنید، توصیه می کنیم که از محافظ فک بالایی استفاده کنید ولی اگر می خواهید آن را در طول روز بپوشید، گارد فک پایین در  دهان کمتر دیده می شود و اگر زیبایی شناسی برای شما مهم است، ممکن است انتخاب هوشمندانه تری برای شما باشد.

وضعیت دندان های شما

همچنین این مسئله بسیار مهم است که گارد دندانی چطور در دهان شما قرار می گیرد و چطور مناسب با دندان های شما تنظیم می شود. توصیه می کنیم آن فکی را انتخاب کنید که دندان های آن پیچیدگی کمتری دارند. به عنوان مثال، اگر دندان های بالایی شما کج تر است، دندان از دست رفته یا چندین تاج دارد، پس توصیه می کنیم برای داشتن تناسب بهتر، از نایت گارد پایین استفاده کنید.

نگهداری از محافطظ دندان قروچه

راهکارهای مراقبت از نایت گارد

برای مراقبت از نایت گارد دهان رعایت یک سری مراقبتهای لازم ضروری است:

  1. قبل از هر بار استفاده از گارد دهان الزامی است که از نخ دندان و مسواک استفاده کنید و حتما هر باری که از گارد دهان استفاده میکنید آن را با استفاده از آب سرد، صابون و یا خمیر دندان شست و شو دهید تا برای استفاده بعدی شما کاملا تمیز باشد.
  2. جعبه‌های که برای نگهداری گارد دهان استفاده میکنید حتما باید دریچه عبور هوا داشته باشد تا با گردش هوا در جعبه آسیبی به محافظ دندان شما نرسد.
  3. برای آنکه از تغییر شکل دادن محافظ جلوگیری کنید آن را نباید در دمای بالا و زیر تابش مستقیم آفتاب، سطوح داغ و آب داغ قرار دهید. اگر محافظ را در دمای متعدلی نگهداری کنید از تغییر شکل آن جلوگیری میکنید.
  4. بعد از مدتی که از گارد دهان استفاده کردید حتما آن را بررسی کنید تا اگر دچار پارگی و یا سوراخ شده باشد برای تعویض آن اقدام کنید.
  5. زمانی که به دندان پزشک مراجعه میکنید حتما گارد دهان را با خود ببرید تا دندانپزشک آن را بررسی کند و اگر نیاز به تعویض داشت اقدامات لازم را انجام دهید.
  6. برای جلوگیری از خراب شدن و از بین رفتن گارد دهان تا حد ممکن در هنگام استفاده از جویدن غذا خودداری کنید.
  7. از خم کردن و حالت دادن به گارد دهان به شدت خود داری کنید.

روش های موثر برای مراقبت از ایمپلنت را در این مقاله از سایت دکتر نصیری بخوانید.

عادت کردن به گارد دهان

استفاده کردن از هرگونه جسم جدیدی که جنبه درمانی دارد در ابتدا سخت به نظر میرسد و حتی ممکن است در ابتدا استفاده از آن جسم جدید کمی اذیت کننده باشد. استفاده از گارد یا محافظ دهان برای جلوگیری از دندون قروچه در شبها و جلوگیری از به هم فشردن دندانها در مواقع خاص مثل رانندگی درست مانند استفاده از وسایل دیگری مانند عینک عادت میشود و دیگر مانند استفاده در روزهای اول نا خوشایند نمیباشد. استفاده از گارد دهان مخصوص فک پایین کمی راحتر از استفاده از نایت گارد مخصوص فک بالا است.

استفاده از گارد دهان در طول روز

بسیاری از افراد نه تنها در طول شب دچار دندون قروچه میشوند بلکه در طول روز هم به واسطه آنکه دچار استرس میشوند دندون قروچه میکنند و برای جلوگیری از دندون قروچه در طول روز نایت گاردهایی کاملا متناسب با دهان وجود دارد که میتوان از آن استفاده کرد. تنها راه حلی که میتوان برای درمان دندون قروچه به کار برد استفاده از همین گاردهای دهان است.

طول عمر گارد دهان

هزینه نایت گارد چقدر است؟

برای تهیه کردن گارد دهانی به چند شاخصه مهم توجه میشود اعم از اینکه  بیمار چه مشکلهایی دارد و برای درمان آنها چه گاردی مناسب است؟ اما به طور کلی تمامی گاردهای آماده جزو ارزانترین گاردهای دهان هستند که کمترین بهره‌وری را دارند اما گاردهای سفارشی که توسط دندان پزشک ساخته میشود گران قیمت ترین گاردهای دهانی هستند که بیشترین بهره درمانی را هم دارند.

کسانی که بر اثر علل مختلفی مثل جفت نشدن دندانها بر روی هم، اختلال بایت و وقفه تنفسی دچار دندون قروچه میشوند حتما لازم است که برای درمان به دندان پزشک مراجعه کنند و قاعدتا دندانپزشک برای درمان آنها از گاردهای پیچیده‌تری استفاده میکند که ساخت انها نیز هزینه بیشتری دارد.

مزایای استفاده از نایت گارد

مهمترین مزیتهایی که استفاده از گارد دهان دارد همگی یه حفظ دندان مرتبط میشوند:

  1. جلوگیری از ترک خوردن، شکستن و سایش دندان.
  2. بازکردن راه تنفسی، خوابیدن با کیفیت بهتر و جلوگیری از خروپف کردن.
  3. درمان مفصل گیجگاهی.
  4. کاهش انقباض و گرفتگی در عضلات فک.

طول عمر نایت گارد چندسال است؟

طول عمر گارد دهان برای هر بیمار متفاوت با فرد  دیگر است. زیرا میزان و شدت دندون قروچه برای هر فرد متفاوت است اما کسانی که دچار دندان قروچه بسیار شدید هستند  مدت زمانی که گارد دندان برای آنها عمر میکند کمتر از بقیه افراد است و زمانی که گارد دهان آن‌ها فرسوده میشود باید آن را تعویض کنند. جنس و نوع گاردی که مورد استفاده قرار میگیرد نیز در طول عمر آن بسیار تاثیر گذار است

برای مثال گارد سفارشی که توسط دندان پزشک و لابراتوار  ساخته میشود طول عمر بیشتری نسبت به گاردهای آماده پلاستیکی دارد. اگر هنگام استفاده از گارد دهان باز هم متوجه درد در فک و دندان خود شدید این به معنا است که دیگر نایت گارد شما فرسوده شده است و دیگر  قدرت کافی برای مقاومت در برابر فشاری که به آن وارد میکنید را ندارد و دیگر زمان تعویض آن با یک گارد جدید فرا  رسیده است.

در نهایت آنچه باید بدانید آن است که طبق منابع معتبر خارجی در حال حاضر  هیچ درمانی جز نایت گارد برای درمان دندان قروچه وجود ندارد. نایت گارد دارای انواع مختلفی با هزینه‌های مختلفی است. اگر قصد درمان دندون قروچه خود را دارید حتما به دندان پزشک مراجعه کنید تا یک نایت گارد سفارشی متناسب با پیچیدگی درمان شما ساخته شود که البته هزینه بیشتری نسبت به سایر گاردهای آماده دارد اما به دلیل اینکه تنها راه حل برای این مشکل استفاده از این گاردها است ارزش هزینه کردن برای درمان را دارد. اغلب نایت گارد در طول شب استفاده میشود و کسانی که در طول روز هم دچار دندون قروچه میشوند میتوانند از آن استفاده کنند.

نظافت دهان و دندان و همچنین نظافت گارد بسیار اهمیت دارد و سعی کنید در هوای متعادل در جعبه‌های مناسبی که هوا در آن عبور میکند از آن  نگهداری کنید. نایت گارد فاصله‌ای مناسب بین دندانهای فک بالا و فک پایین ایجاد میکند. این فاصله فشاری که بر اثر دندون قروچه به دندان شما وارد میشود را گرفته  و عضلات فک را  به حفظ این فاصله عادت میدهد که در بلند مدت  موجب درمان آن میشود. مدت زمانی که برای درمان داین مشکل نیاز است  رابطه مستقیمی با میزان  پیچیدگی علت دندان قروچه شما دارد.

عوارض نایت گارد

نایت گارد یا محافظ‌ دهانی که در زمان خوابیدن به‌کاربرده می‌شود به از بین بردن مشکلات خرو پف، توقف تنفسی (آپنه) در خواب کم تا متوسط، مشکل دندان‌قروچه (ساییدن و فشار دادن دندان‌ها بر روی یکدیگر) یا اختلال مفصل فکی ـ گیجگاهی خیلی از افراد کمک کرده است.

محافظ دهانی افزون بر این‌که برای از بین بردن مسائل خواب یا خرو پف استفاده می‌شود، برای نگهداری و حفظ کردن دندان‌ها، لثه‌ها و لب‌ها در زمان ورزش کردن هم پیشنهاد می‌شود.

هر گارد افزون بر اینکه فواید و ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد، عوارض و مشکلاتی هم دارد که موجب می‌شود برخی از اشخاص به‌سوی آن کشیده نشوند.

برای اینکه بتوانید رویه درمانی فاقد مشکلی داشته باشید باید پیش از انتخاب درمان مورداستفاده خود، به پژوهش در مورد عوارض و مشکلات آن‌هم بپردازید تا آن‌ها را با وضعیت جسمانی خود مقایسه نمایید و اگر مسئله‌ای به این خاطر وجود نداشت، اقدام به انجام رویه درمانی کنید.

در این قسمت از مقاله با ما همراه باشید تا به فهم مهم‌ترین عوارض و مسائل منفی به‌کارگیری دستگاه محافظ دهانی در کوتاه‌مدت و بلندمدت خواهیم پرداخت.

یکی از مسائل اصلی که برای برخی از اشخاص به وجود می‌آید، از بین رفتن و خراب شدن این دستگاه به دلیل گاز زدن آن است. وقتی‌که این وسیله را دردهان خود می‌گذارید، احتمال دارد چه خواسته و یا ناخواسته در برخی از اوقات آن را گاز بگیرید که در مدت‌زمان طولانی می‌تواند موجب خراب شدن آن شود.

  • عمر کمی دارد
  • دارای ضمانت و یا گارانتی بسیار کوتاه‌مدت میان ۶ تا نهایت ۹ ماهه است.
  • پاسخی برای مدت طولانی به‌حساب نمی‌آید
  • تنظیم نمودن آن مسئله‌ای بسیار سخت است

آیا استفاده از محافظ دندان در طول روز بی‌ خطر است؟

بله اما اکثر افراد در طول شب از این وسیله استفاده می کنند اما زمانی که سطح اختلالات در فرد بسیار بالا باشد، ممکن است پزشک به فرد توصیه کند تا در طول روز نیز از این وسیله استفاده کند.

آیا می‌توان نایت گارد را از داروخانه تهیه کرد؟

بله؛ درصورتی‌که مشکل دندان‌قروچه دارید می‌توانید به داروخانه مراجعه کنید و نایت گارد تهیه کنید.

دندان‌قروچه در چه افرادی بیشتر است؟

ممکن است دندان‌قروچه بیشتر در افرادی اتفاق بیفتد که استرس و اضطراب زیادی را در طول روز تحمل می‌کنند. همچنین افرادی که از سیگار، دخانیات، مشروبات الکلی و کافئین استفاده می‌کنند نیز در معرض دندان‌قروچه هستند.

نحوه استفاده از نایت گارد چگونه است؟

نایت گارد را باید به مدت ۴ تا ۸ هفته به‌طور مداوم مورداستفاده قرار دهید تا شاهد تأثیر آن باشید.

نایت گارد را از کجا تهیه کنیم؟

پس از تجویز پزشک می‌توانید نایت گارد را از داروخانه‌های معتبر تهیه کنید.

استفاده از نایت گارد چه تاثیری دارد؟

نایت گارد بین دندان های فرد قرار می گیرد و هنگامی که بیمار در حالی که خواب است دندان هایش را بر هم می فشارد، میزان فشار را به صورت قابل توجهی کاهش می دهد و این مسئله می تواند موجب افزایش سلامت دندان ها و فک شود.

آیا می‌توان در حالی که نایت گارد در دهانمان است غذا بخوریم؟

با محافظ دندان های خود غذا نخورید و نوشیدنی (بجز آب) مصرف نکنید. حتما قبل از قرار دادن محافظ بر روی دندان های خود مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید چراکه مواد غذایی و باکتری ها می توانند بین دندان های شما گیر کرده باشند و در این صورت ممکن است محافظ دندان سرعت پوسیدگی و لکه دار شدن دندان های شما را نیز افزایش بدهد.

آیا محافظ دندان می تواند باعث تخریب دندان ها شود؟

خیر! در صورتی که به درستی از یک محافظ دندان استفاده شود، این وسیله از بروز آسیب به دهان و دندان جلوگیری می کند نه آنکه منجر به آسیب دیدن آن شود.

۴۹ دیدگاه. ترک جدید

  • حدود قیمت و میفرمایید لطفا

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۹ مهر ۱۴۰۲ ۰۸:۰۲

      سلام خدمت شما . لطفا برای اطلاع از هزینه ها با شماره های کلینیک تماس بگیرید .
      ۲۲۲۱۴۰۰۴_ ۲۲۲۱۵۰۰۵

      پاسخ
  • سلام وقتتون بخیر
    من فک پایین عقبه و خیلی عذابم میده و از استرس زیاد بهم میسابم باعث درد میشه باعث شده مفصل فکم سابیده بشه وآسیب ببینه می خوام بدونم با نایت گارد سفارشی درست میشه یا نه باید عمل انجام بدم چی کار کنم ؟ تو رو خدا جواب بدین دارم عذاب میکشم

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ ۰۹:۱۶

      سلام خدمت شما . لطفا یک عکس و یک ویدیو از ظاهر دندانتان برای ما ارسال کنید تا ما بهتر بتوانیم راهنماییون کنیم .
      شماره جهت ارسال عکس : ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ
  • سلام خدمت خانم دکتر دوست‌داشتنی…بنده چندین ساله که دندون قورچه دارم و به تازگی هم از فک آسیب دیده ام.برای ساخت محافظ دندانم به پزشک مراجعه و فرمودند که دهان شما برای قالب گیری باید کاملا باز بشه تا قالب گیری کنیم لذا من کامل نتوانستم دهانم را باز کنم..از شما خواهش میکنم بداد دندانم برسید چون واقعا بد جوری دندان قروچه آزارم میدهد…جاوید باشی…شهیادازتهران

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ ۰۶:۳۶

      سلام خدمت شما . در کلینیک ما نایت گارد با اسکنر های داخل دهانی دیجیتالی انجام میشود . شما میتوانید برای تعیین وقت با شماره ها کلینیک تماس بگیرید .

      پاسخ
  • سلام ایای میشود برای زرد نشدن کامپوزیت در اثر سیگار کشیدن ازاین محصول استفاده کرد؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ ۱۲:۲۴

      سلام خدمت شما . نایت گارد برای محافظت از دندان ها در هنگام خواب است و برای جلوگیری از زرد شدن دندان ها در اثر مصرف سیگار مناسب نیست .

      پاسخ
  • سلام خانم دکتر عزیز
    دختر من در طی روز هم دندوناشو روی هم فشار میده میترسم اخرش بشکنن دندوناش. میتونه در طی روز که مثلا داره مشقاشو مینویسه هم نایت گاردشو استفاده کنه؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۱۶ تیر ۱۴۰۱ ۰۸:۱۲

      سلام خدمت شما . بله میتوانند از نایت گارد استفاده کنند .

      پاسخ
      • سلام وقتتون بخیر
        ایا نایت گارد برلی فک بالا میتونه باعث شکستن دندان های جلویی بالابشه؟؟من دفعه اول استفاده میکنم حس میکنم خیلی سفته و احساس راحتی ندارن

        پاسخ
        • دکتر نوشین نصیری
          ۱۰ مهر ۱۴۰۲ ۰۸:۵۴

          سلام خدمت شما . باید نایت گارد نرم تر استفاده کنید که به دندان هایتان فشاری وارد نشود .

          پاسخ
  • سلام برای بچهای کوچیک زیر۱۵سال که دندون قروچه دارن توی خواب بهتره نایت گارد آماده خرد یا سفارش بدیم بسازن؟ مرسی

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۱۳ تیر ۱۴۰۱ ۰۵:۵۹

      سلام خدمت شما . حتما باید ویزیت بشوند و نایت گارد مختص فک ایشون ساخته شود .

      پاسخ
  • سلام تشکر فراوان از مطالب ازشمند شما،سلامت وتندرست باشید

    پاسخ
  • سلام نایت گارد آماده برای رفع این مشکل میتونیم تهیه کنیم

    پاسخ
  • سلام بر شما من دندان قروچه دارم شیراز هستم چند جا سوال کردم پیدا نکردم از کجا میتونم پیدا کنم

    پاسخ
  • سلام خانوم دکتر من دندان قروچه دارم شبا و از چن جا سوال کردم برای نایت گارد نداشم از کجا تهیه کنم؟؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ ۰۵:۴۷

      سلام خدمت شما . در کلینیک ما نایت گارد برای شما ساخته میشود و برای اینکار نیاز به قالبگیری است . لطفا برای تعیین وقتتون با کلینیک تماس بگیرید .
      ۲۲۲۱۴۰۰۴
      ۲۲۲۱۵۰۰۵

      پاسخ
  • وقت بخیر ممنون از مطالبتون من از زمانی که نایت گارد استفاده میکنم لثه هام روی دندونهام اومده و دندونهای جلو کوتاهتر دیده میشه این دومین نایت گاردی هست که پیش متخصص قالب گرفته شده و درست شد ولی با اولی اصلا مسکلی نداشتم و راحتتر بودم البته من ۱۲سال پیش کامپوزیت انجام دادم .

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲ بهمن ۱۴۰۰ ۱۰:۱۶

      سلام خدمت شما . نایت گارد آسیبی به لثه نمیزند اگر اصولی ساخته شود .

      پاسخ
  • یلدا سلیمانی
    ۲۸ دی ۱۴۰۰ ۱۵:۰۶

    سلام خدمتتون سوالم اینه اگه نایت گارد در طول روز توی دهنمون باشه مشکلی پیش میاد؟ من کامپوزیت کردم اما وقتی استرس میگیرم ناخنامو میجوعم میترسم اسیبی به کامپوزیتهام برسه

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۹ دی ۱۴۰۰ ۰۶:۴۳

      سلام خدمت شما . خیر مشکلی پیش نمیاد چون به هیچ وجه نباید به کامپوزیت ها فشاری وارد شود .

      پاسخ
  • سلام من چند روزیه از نایت گارد استفاده میکنم، نایت گاردم رو سفارشی ساختم و توصیه دکترم استفاده شبانه روزی هست ، اما دوتا از دندون های جلو حین استفاده درد میکنن، حتی تا نیم ساعت بعد از خارج کردن نایت گارد، با اینکه قالب گیری توسط متخصص پروتز صورت گرفته ، آیا ممکن است به مرور زمان این درد و مشکل برطرف شود؟
    ممنونم از پاسخ‌گویی شما

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۲ دی ۱۴۰۰ ۱۲:۰۶

      سلام خدمت شما . نایت گارد باعث درد نمیشود ولی اگر عکس opg دارید لطفا برای ما ارسال کنید تا وضعیت دندان هایتان را بررسی کنیم .

      پاسخ
  • شیما اکبری
    ۲۸ آبان ۱۴۰۰ ۰۶:۰۰

    ‌سلام، من نایت گارد فک بالا رو واسم ساختن. دندونام هم لمینیت هستش. احساس میکنم که به دندونام داره فشار وارد میکنه. طبیعیه به نظر شما؟ یا من عادت نکردم؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۰ آذر ۱۴۰۰ ۰۸:۵۷

      سلام خدمت شما . برای ارزیابی بیشتر شما باید ویزیت حضوری بشید . لطفا برای تعیین وقت با کلینیک تماس بگیرید .
      ۲۲۲۱۴۰۰۴
      ۲۲۲۱۵۰۰۵

      پاسخ
  • سلام خانم دکتر گدامی.
    من به شدت دندانهامو فشار می دهم در هنگام خواب و به تازگی باضربه ای که به فک خورده، به علت درد شدید فشار دندانها بیشتر شده، آیا برای من مناسب است؟ و جنس یا مدل خاصی را باید سفارش بدهم؟؟
    سوال دیگر اینکه آیا در کوتاه مدت امکان بهبودی وجود دارد؟؟ چون بنده درد شدیدی دارم که در سر و پشت گردن نیز می پیچد. با سپاس فراوان.

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۱۷ مهر ۱۴۰۰ ۱۰:۲۱

      سلام خدمت شما . برای جلوگیری از فشار دندان هایتان شما باید از نایت گارد ( محافظی است که هنگام خواب در دهانتان روی دندان ها قرار میگیرد ) استفاده کنید .

      پاسخ
  • سلام روزتون بخیر
    من ایمپلنت کردم ولی عادت ناخن جوییدن دارم میترسم ایمپلنت دندونام لق بشه میتونم دائمی از محافظ دندون استفاده کنم؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۲ تیر ۱۴۰۰ ۱۲:۴۹

      درود برشما و ممنون از توجهتون امیدوارم مطالب سایت ما براتون مفید بوده باشن
      اگه بتونید این عادت رو ترک کنید کمک زیادی به سلامت دندان و ایمپلنتون کرده اید
      محافظ دندان بیشتر برای افرادی تجویز میشه که دندان قروچه دارن و شبها از نایت گارد استفاده میکنن

      پاسخ
    • سلام ،من فک بالا رو ارتودنسی کردم بعد از اون دچار دندون قروچە شدم ،و متاسفانە فک بالام بە طرف جلو اومدە ودندانهای بالا لب پایینم رو فشار میدە چیکار کنم؟ هیچ کدام از دندونهام روی هم قرار نمی گیرن

      پاسخ
  • سارا بهرامی
    ۱ تیر ۱۴۰۰ ۱۲:۰۴

    سلام خانم دکتر من شبا دندون قروچه دارم و از طرفی دندونای عقب و جلو داره میخام ارتودنسی کنم به نظرتون مشکلی پیش نمییاد با ارتودنسی نایت گارد بزنم؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۲ تیر ۱۴۰۰ ۱۲:۵۲

      درود برشما و ممنون از توجهتون امیدوارم مطالب سایت ما براتون مفید بوده باشن
      بله میتونید از تری بلیچ نرم استفاده کنید و هر ماه یک بار از نایت گارد جدید مطابق با فرم دندانهای جدیدتون استفاده کنید

      پاسخ
      • سلام خانوم دکتر من نایت گارد رو از کجا تهیه کنم تا حالا از چن جا پرسیدم نداشتن برای دندان قروچه

        پاسخ
        • دکتر نوشین نصیری
          ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ ۰۵:۴۹

          سلام خدمت شما . در کلینیک ما نایت گارد برای شما ساخته میشود . و برای اینکار نیاز به قالبگیری است . لطفا برای تعیین وقتتون با کلینیک تماس بگیرید .
          ۲۲۲۱۴۰۰۴
          ۲۲۲۱۵۰۰۵

          پاسخ
  • نصیبه رئیسی
    ۱ تیر ۱۴۰۰ ۱۲:۰۲

    سلام نایت گارد چه جنسی باشه که به دندونامون اسیب کمتری وارد بشه؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۲ تیر ۱۴۰۰ ۱۲:۵۸

      درود برشما و ممنون از توجهتون امیدوارم مطالب سایت ما براتون مفید بوده باشن
      اصولا نایت گارها از جنسی نیستند که به دندون آسیب بزنند

      پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۲ تیر ۱۴۰۰ ۱۳:۲۶

      درود برشما و ممنون از توجهتون امیدوارم مطالب سایت ما براتون مفید بوده باشن
      اصولا جنس نایت گاردها بصورتیه که آسیبی به دندونها نمیزنه

      پاسخ
  • ببخشید وقتی نایت گارد توی دهنمون باشه میتونیم صحبت کنیم؟ سخت نیست؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۲ تیر ۱۴۰۰ ۱۳:۳۱

      درود برشما و ممنون از توجهتون امیدوارم مطالب سایت ما براتون مفید بوده باشن
      همونطور که از اسمش پیداست نایت گارد برای محافظت از دندانها در طول شب هستش در هنگام خواب استفاده میشه
      میتونید صحبت کنید ولی نه به راحتی معمول

      پاسخ
  • سلام مرسی متن خوبی بود فقط یه سوال ویژگی محافظ دندون خوب چیه؟ ینی جنسش و اینا

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۲ تیر ۱۴۰۰ ۱۳:۴۳

      درود برشما و ممنون از توجهتون امیدوارم مطالب سایت ما براتون مفید بوده باشن
      اکثر نایت گارها جنسی نرم و شفاف دارن و برای جلوگیری از برخورد و سایش دندنها در طول شب استفاده میشه

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button