کامپوزیت دندان خرگوشی

کامپوزیت دندان خرگوشی
دندانپزشکی زیبایی

اشتراک‌گذاری

دندان‌های خرگوشی در واقع به دندان‌هایی گفته می‌شود که در فک بالا قرار دارند و به دلیل اینکه در موقعیت جلوتری نسبت به دندان‌های پایینی هستند، اغلب آن‌ها را می‌پوشانند. آاین روزها اکثر مراجعین به دنبال روش درمانی دندان خرگوشی که نیازی به ارتودنسی نداشته باشد، هستند. زیرا هم هزینه کمتری خواهد داشت و هم زمان کمتری برای رسیدن به نتیجه دلخواه صرف می‌شود.

لمینت و کامپوزیت دندان خرگوشی از جمله روش‌های پرطرفدار برای رفع این مشکل دندانی به شمار می‌روند. کامپوزیت مدل دندان خرگوشی یکی از بهترین روش‌های درمانی و زیبایی است که می‌تواند عیوب ظاهری دندان‌های جلویی را برطرف سازد.

دندان خرگوشی چیست؟

دندان خرگوشی یک اصطلاح عامیانه است که به دندان‎‌های فک بالا که جلوتر و بزرگ‌تر از حد معمول باشند، اطلاق می‌شود. در واقع دندان خرگوشی نوعی مال اکلوژن است که به صورت بیرون زدگی (در حد ۲ الی ۳ میلی‌متر یا اندکی بیشتر) دندان‌های جلویی فک بالا نسبت به فک پایین آشکار می‌شود. در چنین حالتی دندان‌های فک بالا و پایین به درستی روی هم قرار نمی‌گیرند و هم تراز نیستند. این بیرون زدگی دندان‌های فک قدامی می‌تواند در نتیجه رشد نامناسب فک و دندان‌ها ایجاد شود و در فرآیندهای روزمره‌ای همچون صحبت کردن و غذا خوردن و حتی در سلامت دندان‌های مجاور اختلال ایجاد کند و بر آن‌ها تاثیر منفی داشته باشد.

دلایل ایجاد دندان‌های خرگوشی

دندان خرگوشی ممکن است به دلایل مختلفی از کودکی تا بزرگسالی برای افراد پیش بیاید. پیش از پرداختن به روش‌های درمان و رفع مشکل دندان‌های خرگوشی، برخی از مهم‌ترین علل ایجاد این حالت را توضیح خواهیم داد:

ژنتیک : شکل و حالت فک نیز مانند سایر صفات موروثی می‌تواند از نسلی به نسل دیگر منتقل شود. در افرادی که والدینی با دندان‌های خرگوشی دارند، احتمال بروز این اختلال بیشتر است.

مکیدن مداوم انگشت یا پستانک در دوران کودکی : در کودکان بالای ۵ سال نیز داشتن عادت مکیدن انگشت امکان دارد باعث تغییر تراز دندان‌ها و حتی افتادن دندان‌های دائمی شود.

فشار زبان به پشت دندان‌ها : فشار مداوم زبان روی دندان‎های جلو می‌تواند باعث تغییر فرم طبیعی این دندان‌ها شود.

فاصله نامناسب دندانها از یکدیگر : فاصله داشتن دندان‌ها از یکدیگر و یا فشردگی بیش از حد طبیعی آن‌ها می‌تواند باعث خرگوشی شدن دندان‌های جلو شود. همچنین وجود کیست یا تومور در دهان یکی از دلایل رشد دندان‌ها در زوایای نامناسب است.

برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره کامپوزیت دندان و نوبت گیری، با کلینیک تخصصی دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵ – ۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

لزوم ترمیم دندان‌های خرگوشی

در پاسخ به این سوال که آیا ترمیم دندان‌های خرگوشی در هر شرایطی ضرورت دارد، باید بگوییم که دندانپزشکان و متخصصان این بحث توصیه می‌کنند که تا جایی که خرگوشی بودن مدل دندان‌ها مشکل جدی برای سلامت فرد ایجاد نکند، درمان آن‌ها لازم نیست. اما اگر این شرایط دندان‌های جلویی در فعالیت‌هایی همچون صحبت کردن، بلع و تنفس اختلال ایجاد کند و یا حتی در موارد شدیدتر تهدیدی برای سلامت سایر دندان‌ها و لثه باشد و یا فرد از ظاهر دندان‌های خود رضایت کافی نداشته باشد باید برای ترمیم دندان‌های خرگوشی به دندانپزشک مراجعه نماید و با دریافت مشاوره بهترین روش درمان را دریافت کند.

کامپوزیت دندان خرگوشی چیست؟

کامپوزیت دندان خرگوشی یکی از بهترین و موثرترین روش‌های ترمیم دندان‌های بیرون‌زده و نامنظم است. در این روش دندانپزشک با استفاده از موادی مخصوص، سطوحی از دندان که دچار آسیب شده است را پر می‌کند. این مواد با کمک اشعه‌ در محل مورد نیاز ثابت می‌شوند. بعد از انجام این مراحل، تراش مواد پرکننده صورت می‌گیرد تا دندان‌های کامپوزیت شده مانند سایر دندان‌ها صاف و یکدست شوند. بنابراین فرم و شکل دندان‌ها بدون نیاز به تراشیدن مینای دندان اصلاح می‌شود.

از مسائل بسیار مهمی که هنگام کامپوزیت دندان باید به آن توجه کنید، انتخاب بهترین رنگ کامپوزیت دندان است.

مزایای کامپوزیت دندان خرگوشی

کامپوزیت دندان خرگوشی به دلیل مزایای زیادی که دارد نسبت به سایر روش‌های ترمیم دندان‌های خرگوشی پرطرفدارتر است. برخی از مهم‌ترین این مزایا عبارتند از:

  • قیمت مناسب و مقرون به صرفه بودن : هزینه این روش در مقایسه با سایر روش‌های ترمیمی دندان خرگوشی مانند ارتودنسی و لمینت کمتر است.
  • سرعت بالا : می‌توان گفت کوتاه بودن طول درمان کامپوزیت دندان خرگوشی بزرگ‌ترین مزیت آن محسوب می‌شود. کامپوزیت ونیر در یک جلسه به اتمام می‌رسد و پس از آن نیازی به گذراندن دوران نقاهت نیست و بلافاصله می‌توان از دندانی که ترمیم شده است، استفاده کرد.
  • ظاهر طبیعی : اگر دندانپزشک تجربه و مهارت کافی داشته باشد و از مواد پرکننده‌ با کیفیت و برند خوب استفاده شود، نتیجه کار بسیار نزدیک به دندان‌های طبیعی خواهد بود.
  • نداشتن محدودیت سنی : انجام این روش با کامل شدن رویش دندان‌های دائمی امکان‌پذیر است.
  • طول عمر و قابلیت ترمیم : کامپوزیت طول عمر مناسبی دارد و اگر دچار شکستگی شود، امکان ترمیم آن وجود دارد.
  • غیر تهاجمی بودن : در کامپوزیت دندان خرگوشی، بخش زیادی از ساختار اصلی دندان حفظ می‌شود و احتمال آسیب دیدن مینای دندان کمتر است.

معایب کامپوزیت خرگوشی

با اینکه مزایای این روش نسبت به معایب آن بسیار بیشترند و به همین دلیل درمان انتخابی بسیاری از افراد است؛ اما لازم است با معایب و عوارض کامپوزیت دندان نیز آشنا باشیم:

  • اگر دندان نیاز به تغییرات اساسی داشته باشد و مشکل تراز نبودن آن‌ها شدید باشد، بهره بردن از این روش امکان‌پذیر نیست و باید از درمان‌های دیگر مانند ارتودنسی استفاده کرد.
  • کامپوزیت ممکن است با مصرف مواد خوراکی رنگی و در گذر زمان تغییر رنگ بدهد.
  • بعد از انجام انواع کامپوزیت دندان، نیاز به مراقبت بسیار زیادی از سلامت و بهداشت دهان و دندان به وجود می‌آید. مقاله جامع مراقبت از کامپوزیت دندان به شما بهترین روش های مراقبت برای کامپوزیت دندان را معرفی می کند.

روش انجام کامپوزیت دندان خرگوشی

اگر درمان پیشنهادی دندانپزشک برای ترمیم دندان‌های خرگوشی کامپوزیت باشد، نحوه درمان تفاوتی با کامپوزیت معمولی ندارد و به شرح زیر است:

  1. ابتدا باید ساختار فک بیمار بررسی شود تا دندانپزشک در مورد چگونگی انجام درمان اطلاعات کسب کند.
  2. کامپوزیت ونیر، روکش‌های ویژه‌ای هستند که شکل، رنگ و فرم طبیعی دندان‌های شما را دارند. دندانپزشک این مواد رزینی را بر اساس قالب دندان‌ها روی آن‌ها قرار می‌دهد و با استفاده از اشعه نوری مانند لیزر یا نور فرابنفش در محل مورد نظر محکم می‌کند. این فرآیند باندینگ دندان یا اتصال مواد مصنوعی رزین کامپوزیت به دندان نامیده می‌شود.
  3. پس از مراحل بالا، دندانپزشک با معاینه دندان‌ها، تراش‌ها و تغییرات لازم را اعمال می‌کند تا بیمار احساس راحتی کامل داشته باشد.

فیلم کامپوزیت دندان

در ویدیو زیر مراحل کامپوزیت دندان  با استفاده از ۱۶ واحد کامپوزیت ونیر سرامیکی ips با تکنیک لیرینگ برای مراجعه کننده عزیز کلینیک دکتر نصیری اصلاح طرح لبخند انجام شد.

قیمت کامپوزیت دندان خرگوشی

تعیین قیمت کامپوزیت دندان خرگوشی نیز مانند سایر درمان‌های زیبایی و دندانپزشکی به عوامل مختلفی وابسته است و نمی‌توان یک قیمت مشخص برای آن در نظر گرفت. موقعیت جغرافیایی مطب دندانپزشک، تعداد جلسه‌های مورد نیاز برای درمان، تعداد دندان‌ها، زمان مورد نیاز برای انجام کامپوزیت هر دندان، تجربه پزشک و نوع و برند کامپوزیت از جمله مهم‌ترین این عوامل محسوب می‌شوند.

برای انتخاب بهترین متخصص کامپوزیت دندان توجه کنید که دندانپزشک از بهترین مواد و متریال برای درمان استفاده کند.

روش‌های جایگزین کامپوزیت برای اصلاح دندان‌های خرگوشی

اگر بیمار تمایل به دریافت درمان زیبایی کامپوزیت برای ترمیم دندان‌های خرگوشی خود نداشته باشد، سه روش جایگزین برای او قابل انجام است. اولین روش لمینت دندان خرگوشی است. ارتودنسی نیز می‌تواند برای رفع این مشکل به کار گرفته شود و مورد آخر جراحی فک است. هر کدام از این روش‌ها نسبت به هم دارای مزایا و معایبی هستند که در ادامه به بررسی و مقایسه آن‌ها با کامپوزیت دندان خرگوشی می‌پردازیم.

تفاوت کامپوزیت خرگوشی با ارتودنسی دندان خرگوشی

ارتودنسی درمان رایج برای اصلاح نامرتبی و فاصله نامناسب دندان‌هاست که به ویژه در سنین پایین بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش در سن بالاتر طول درمان بیشتری خواهد داشت اما امکان‌پذیر است. به طور کلی در درمان ارتودنسی دندان‌ها به مرور زمان حرکت می‌کنند. برای بررسی تفاوت‌های این روش با کامپوزیت دندان خرگوشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درمان ارتودنسی نسبت به کامپوزیت مدت زمان بیشتری نیاز دارد و طول درمان آن بسیار بیشتر است.
  • در ارتودنسی به دلیل نیاز به قرار گرفتن براکت‌ها روی دندان‌ها، ظاهر دندان‌ها در طول مدت درمان طبیعی نخواهد بود و ممکن است اختلالاتی در صحبت کردن و جویدن نیز به وجود بیاورد.
  • اگر فاصله دندان‌ها از حدی بیشتر باشد، درمان پیشنهادی ارتودنسی است.
  • هزینه کامپوزیت دندان خرگوشی نیز از ارتودنسی بیشتر است.

کامپوزیت دندان خرگوشی بهتر است یا لمینت خرگوشی؟

هر دوی این روش‌ها در کنار مزایای بسیار، معایبی نیز دارند. لمینت دندان به طور کلی استحکام بالاتری نسبت به ونیر کامپوزیت از خود نشان می‌دهد؛ زیرا از مواد باکیفیت‌تری ساخته شده است. همچنین ظاهر طبیعی‌تری دارد. از طرف دیگر برای انجام لمینت، نیاز به تراش دندان بیشتر است و مینای دندان تحت تاثیر قرار می‌گیرد. لمینت هزینه بالاتری نیز دارد.

از آن‌جایی که افراد شرایط سلامت دهان و دندان متفاوت و ساختار فک منحصر به فردی دارند، نمی‌توان برای همه افراد یکی از این روش‌ها را به عنوان درمان بهتر توصیه کرد. در نتیجه بهتر است برای تشخیص این موضوع و انتخاب درمان مورد نظر، از دندانپزشک خود مشورت دریافت نمایید.

سخن پایانی

ظاهر دندان‌های جلویی و داشتن لبخند زیبا تاثیر به سزایی در افزایش اعتماد به نفس افراد دارد. امروزه کسانی که به دلایلی از جمله رنگ و شکل نامناسب یا مدل خرگوشی دندان‌ها، از لبخند خود راضی نیستند، می‌توانند با دریافت خدمات دندانپزشکی متنوعی، ظاهر دندان‌های خود را اصلاح نمایند.

کامپوزیت دندان خرگوشی سریع‌ترین راه درمان دندان خرگوشی است. هزینه مقرون به صرفه‌ای هم دارد و با کمک آن می‌توانید به سادگی دندان‌های زیبایی داشته باشید. البته تصمیم‌گیری نهایی در مورد مناسب بودن این درمان برای بیمار به عهده بهترین دندانپزشک زیبایی است؛ اما اگر شرایط لازم برای دریافت آن را داشته باشید بهترین روش برای رفع مشکل دندان‌های خرگوشی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button