لمینت دندان خرگوشی

لمینت دندان خرگوشی
دندانپزشکی زیبایی

اشتراک‌گذاری

لمینت دندان یکی از روش‌های ترمیمی و زیبایی است که برای از بین بردن نواقص دندانی به کار برده می‌شود. روکش‌های لمینت دندان خرگوشی، روکش‌های بسیار نازکی از جنس پرسلن هستند که فقط روی سطح خارجی دندان‌ها قرار می‌گیرند. لمینت دندان خرگوشی از بهترین روش‌های ترمیم دندان‌های کج و خرگوشی است. در ادامه این مقاله درباره لمینت دندان خرگوشی، دلایل خرگوشی شدن دندان‌ها، مزایا و معایب لمینت دندان خرگوشی بیشتر توضیح می‌دهیم.

لمینت دندان خرگوشی چیست؟

لمینت دندان خرگوشی یک روش زیبایی است که در آن لایه‌ای نازک از مواد کامپوزیتی یا پرسلن بر روی سطح خارجی دندان‌ها قرار می‌گیرد. دندانپزشک این لایه نازک را به شکل دندان طبیعی فرد فرم می‌دهد، به این ترتیب رنگ و شکل دندان‌های طبیعی بهبود می‌یابد.

لمینت دندان خرگوشی به دلیل قابلیت تطبیق با رنگ دندان‌ها، مقاومت در برابر لکه‌ها و ماندگاری بالایی که دارد، بین مردم بسیار پرطرفدار و محبوب است. اگر از شکل خرگوشی دندان‌هایتان خسته شده‌اید و می‌خواهید یک تغییر اساسی در آن‌ها ایجاد کنید، لمینت دندان خرگوشی می‌تواند راه‌حل شما باشد. البته برای اطلاع دقیق از طول عمر لمینت دندان، مشورت با یک دندانپزشک متخصص و با تجربه ضروری است.

دلایل به وجود آمدن دندان خرگوشی

یکی از دلایلی که باعث ایجاد دندان‌های خرگوشی می‌شود، مکیدن بیش از اندازه دندان و انگشت در دوران نوزادی و کودکی است. البته این موضوع به تنهایی نمی‌تواند دلیل ایجاد دندان‌های خرگوشی در بزرگسالی باشد و عوامل دیگری هم در آن نقش دارند. از مهم‌ترین دلایل به وجود آمدن دندان‌های خرگوشی عبارتند از:

  1. دلیل دیگری که باعث خرگوشی شدن دندان‌ها می‌شود، اندازه کوچک فک است. وقتی اندازه فک در مقایسه با اندازه دندان‌ها کوچک‌تر باشد، فضای کافی برای رشد دندان‌ها وجود ندارد. به این ترتیب دندان‌ها به صورت فشرده و روی هم رشد می‌کنند. این مساله باعث کج شدن دندان‌ها و حتی چرخیدن آن‌ها می‌شود.
  2. هم راستا نبودن فک بالا و پایین علت دیگر ایجاد دندان‌های خرگوشی است. وقتی فک بالا و پایین با هم در یک راستا نباشند و یک فک جلوتر باشد، نیروی فک به طور نامناسبی روی دندان‌ها اعمال می‌شود. در نتیجه دندان‌ها کج و خرگوشی می‌شوند.
  3. جراحت، آسیب دیدگی در دوران کودکی و نواقص ژنتیکی هم از دیگر دلایل خرگوشی شدن دندان‌ها هستند.
  4. رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان و ابتلا به عفونت، نیز می‌تواند باعث جا به جایی دندان‌ها و در نتیجه خرگوشی شدن آن‌ها شود.
  5. سوء تغذیه و تغذیه نادرست به خصوص در زمان کودکی و سن رشد دیگر عاملی است که در خرگوشی شدن دندان‌ها نقش دارد. تغذیه نامناسب در سن رشد، از رشد صحیح دندان‌ها جلوگیری کرده و باعث کج شدن آن‌ها می‌شود.

کاربرد لمینت دندان خرگوشی

لمینت دندان خرگوشی عمدتا برای اصلاح و رفع مشکلات زیبایی دندان‌ها استفاده می‌شود. این اصلاحات شامل ترمیم ترک و شکستگی‌های کوچک، تغییر رنگ دندان‌ها، اصلاح شکل و اندازه دندان‌ها و پرکردن فضای خالی بین دندان‌ها است. لمینت دندان خرگوشی همچنین برای رفع مشکلات عدم تقارن دندان‌ها و کجی آن‌ها کاربرد دارد.

برای دریافت مشاوره و نوبت، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵ – ۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

مزایا و معایب لمینت دندان خرگوشی

 لمینت دندان خرگوشی به شکل دائمی رنگ، شکل و اندازه دندان‌های شما را بهبود می‌بخشد. لمینت دندان خرگوشی باعث می‌شود تا دندان‌هایتان براق و زیبا به نظر برسند. لمینت دندان خرگوشی مانند هر روش درمانی و ترمیمی دیگری، مزایا و معایبی به همراه دارد. از مهم‌ترین مزایای لمینت دندان خرگوشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تغییر رنگ دندان‌ها: با استفاده از لمینت دندان خرگوشی، می‌توان رنگ دندان‌ها را به رنگ دلخواه تغییر داد و به آن‌ها درخشش و جذابیت بیشتری بخشید.
  2. ترمیم نقص‌های دندان: لمینت دندان خرگوشی می‌تواند نقص هایی مانند ترک‌خوردگی،، شکستگی یا بد شکلی دندان‌ها را ترمیم کند.
  3. مقاومت در برابر لکه‌ها: لمینت دندان خرگوشی مقاومت بالایی در برابر لک و تغییر رنگ دارد. روکش‌های لمینتی دندان خرگوشی در مقابل لک‌های ناشی از چای، قهوه، نوشابه، پفک و … مقاومت فوق العاده‌ای از خود نشان می‌دهند.
  4. حفظ سلامت دندان‌ها: برای لمینت دندان خرگوشی نیازی به تراش دندان‌های طبیعی نیست. به این ترتیب در لمینت دندان خرگوشی سلامت و قوام دندان‌های طبیعی شما حفظ می‌شود.
  5. طول عمر زیاد: با شرط رعایت مراقبت منظم و به درستی، لمینت دندان خرگوشی می‌تواند برای مدت طولانی بدون هیچ مشکلی برای شما کار کند و نیاز به تعویض نداشته باشد.

علاوه بر این، استفاده از لمینت دندان خرگوشی با بهبود ظاهر دندان‌ها، باعث افزایش اعتماد به نفس شما می‌شود. با لمینت دندان خرگوشی می‌توانید زیبایی را به دندان‌هایتان بازگردانید و با اعتماد به نفس بیشتری در دورهمی‌ها حاضر شوید.

معایب لمینت دندان خرگوشی نیز عبارتند از:

  1. قیمت بالا: لمینت دندان خرگوشی هزینه‌های بالایی دارد.
  2. حساسیت: بعضی افراد ممکن است در برابر مواد استفاده شده در لمینت دندان حساسیت نشان دهند و عوارضی مانند درد، تورم یا التهاب دهان را تجربه کنند.
  3. استحکام کم: لمینت دندان خرگوشی لایه نازکی از مواد پرسلن یا کامپوزیت است. بنابراین لمینت دندان خرگوشی در مقابل فشار و ضربه‌ حساسیت زیادی دارد. هر گونه ضربه یا فشار محکم می‌تواند باعث ترک خوردگی و ضرب دیدگی لمینت دندان شود.
  4. نیاز به حفظ و مراقبت زیاد: لمینت دندان خرگوشی نیاز به حفظ و مراقبت منظم دارد. این مراقبت‌ها شامل شستشوی منظم دهان و اجتناب از خوردن غذاهای سفت و سخت است.
  5. علاوه بر این لمینت دندان خرگوشی نمی‌تواند مشکل کجی دندان‌ها را حل کند. یعنی بعد از لمینت دندان خرگوشی، دندان‌های شما باز هم کج و نامرتب هستند. اگر می‌خواهید دندان‌های خودتان صاف و مرتب باشند، باید روش‌های دیگر مثل ارتودنسی را امتحان کنید.

مراحل لمینت دندان خرگوشی

در مرحله اول دندانپزشک با بررسی وضعیت دندان‌ها و شنیدن نیازها و تمایلاتتان، به شما مشاوره داده و برنامه درمانی مناسب را برایتان تعیین می‌کند. در مرحله آماده سازی دندان‌ها، دندانپزشک دندان‌ها را ترمیم کرده و هر گونه مشکلی اعم از عفونت، شکستگی، ورم، وجود پرکردگی‌های قدیمی و … را برطرف می‌کند. سایر مراحل لمینت دندان خرگوشی عبارتند از:

  • قالبگیری: در این مرحله، دندانپزشک با استفاده از مواد قالبگیری یا اسکن دیجیتال، قالب و فرم دندان‌های شما را تهیه می‌کند. روکش‌های نهایی طبق همین قالب ساخته خواهند شد.
  • تست لمینت: پس از ساخت قالب اولیه، لمینت‌ها به صورت موقت روی دندان‌های شما قرار داده می‌شوند تا شکل و رنگ آن‌ها را بررسی کنید. در صورت نیاز، تغییرات لازم روی روکش‌ها اعمال می‌شوند.
  • نصب لمینت‌ها: پس از تایید نهایی شما، لمینت‌های دندان خرگوشی روی دندان‌ها چسبانده می‌شوند. روکش‌های لمینتی با استفاده از مواد مخصوص روی دندان‌ها چسبانده شده و سپس با استفاده از لایت کیور ثابت می‌شوند.
  • تنظیم و تکمیل: در این مرحله، دندانپزشک لمینت‌های دندان خرگوشی را به شکل و رنگ دقیق دندان‌های شما تنظیم می‌کند. در نهایت دندانپزشک مطمئن می‌شود که لمینت‌ها به خوبی در جای خود قرار گرفته‌اند و شما احساس راحتی دارید.

مراقبت‌های بعد از لمینت دندان خرگوشی

لمینت دندان خرگوشی به مراقبت زیادی نیاز دارد و برای حفظ انواع لمینت‌ دندان، جلوگیری از تغییر رنگ و آسیب دیدن آن‌ها، باید به دقت بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید. این مراقبت‌ها شامل مسواک‌ زدن حداقل دو بار در روز، استفاده از نخ دندان و استفاده از دهانشویه آنتی باکتریال دو بار در هفته است.

اجتناب از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های قندی مصرف غذاها و نوشیدنی‌های قندی می‌تواند باعث تغییر رنگ و خراب شدن زودهنگام لمینت دندان‌هایتان شود. بنابراین، تلاش کنید مصرف مواد قندی را کاسته یا به طور کلی از مصرف آن‌ها اجتناب کنید.
استفاده از مسواک نرم و خمیردندان مناسب استفاده از مسواک نرم، از خراشیدگی و آسیب به لمینت دندان‌ها جلوگیری می‌کند.
اجتناب از فشار زیاد به دندان‌ها تلاش کنید فشار زیادی به دندان‌ها و روکش‌های لمینتی وارد نکنید. برای مثال از خوردن غذاهای سخت خودداری کنید. همچنین به هیچ وجه از دندان‌هایتان برای بازکردن درب قوطی نوشابه یا شکستن آجیل‌ها استفاده نکنید.
مراجعه منظم به دندانپزشک برای بررسی سلامت دندان‌ها باید به طور منظم هر ۶ ماه یک بار به دندانپزشکی مراجعه کنید.
ترک مصرف سیگار و مشروبات الکلی مصرف سیگار و الکل، سلامت دندان‌های شما را به خطر می‌اندازد. بهتر است بعد از لمینت دندان مصرف سیگار و الکل را ترک کنید.
استفاده از حفاظ دندان ( نایت گارد) در صورتی که به ورزش های خطرناک مشغول هستید، می‌توانید از نایت گارد دندان استفاده کنید تا دندان های لمینت شده را در مقابل آسیب ها و شکستگی ها محافظت کنید.

 

با رعایت این مراقبت‌ها، می‌توانید از لمینت دندان خرگوشی خود برای مدت طولانی لذت ببرید و آن‌ها را در بهترین حالت نگه دارید.

لمینت دندان خرگوشی برای چه کسانی مناسب است؟

لمینت دندان خرگوشی برای افرادی مناسب است که می‌خواهند ظاهر دندان‌های جلویی خود را بهبود داده و آن‌ها را به شکل و رنگ مطلوب خود تغییر دهند. این روش برای افرادی زیر مناسب است:

  • دندان‌های جلویی شان متورم و شکسته است.
  • دندان‌هایشان پوسیده یا تغییر رنگ داده است.
  • فاصله بین دندان‌هایشان زیاد است.
  • شکل دندان هایشان نامناسب است.

لمینت دندان خرگوشی برای چه کسانی نامناسب است؟

لمینت دندان خرگوشی برای افراد زیر توصیه نمی‌شود:

  • زنان باردار
  • افرادی که عادت دندان قروچه دارند.
  • افرادی که درگیر پوسیدگی و ساییدگی شدید دندانی هستند.
  • افرادی که ضخامت مینای دندان‌شان کم است.
  • افراد مبتلا به بیماری‌های پریودنتال
  • افرادی که ناهنجاری شدید فکی دارند.

هزینه لمینت دندان خرگوشی و عوامل موثر در آن

هزینه لمینت دندان خرگوشی بستگی به تعداد دندان‌هایی که نیاز به لمینت دارند بستگی دارد. هر چه تعداد دندان‌های مورد نیاز بیشتر باشد، هزینه بیشتری برای لمینت دندان باید بپردازید. همچنین موارد زیر بر روی قیمت لمینت دندان خرگوشی تاثیر می گذارند.

  • جنس لمینت: نوع مواد مورد استفاده در لمینت دندان خرگوشی، مستقیما روی هزینه درمان تاثیر می‌گذارد. استفاده از مواد با کیفیت از برندهای مطرح، معمولاً هزینه بیشتری دارد.
  • محل قرارگیری مطب: هزینه لمینت دندان در هر منطقه و شهر ممکن است متفاوت باشد. در شهرها و مناطق گران قیمت‌تر، هزینه بیشتری برای لمینت دندان خرگوشی باید پرداخت کنید.
  • تجربه و تخصص دندانپزشک: مسلما هزینه ویزیت و انجام لمینت دندان نزد دندانپزشکان متخصص و با تجربه هزینه بیشتری دارد.
  • هزینه‌های جانبی: هزینه‌های جانبی مانند معاینات قبل و بعد از لمینت دندان، عکسبرداری و آزمایش به هزینه کل لمینت دندان خرگوشی اضافه خواهند شد.

سخن پایانی

در این مقاله راجع به یکی از پرطرفدارترین روش‌های ترمیمی و زیبایی یعنی لمینت دندان خرگوشی صحبت کردیم. لمینت دندان خرگوشی یکی از بهترین روش‌ها برای ترمیم دندان‌های خرگوشی است. برای لمینت دندان خرگوشی باید به یک دندانپزشک با تجربه و متخصص در این حوزه مراجعه کنید تا از نتایج درمان خود راضی باشید. در کلینیک دندانپزشکی دکتر نصیری نیز می‌توانید خدمات زیبایی و درمانی دندانپزشکی از جمله کاشت ایمپلنت دیجیتال، کامپوزیت دندان و لمینت دندان خرگوشی را با استفاده از به روزترین تجهیزات انجام دهید.

سوالات متداول درباره لمینت دندان خرگوشی

آیا عصب کشی دندان درد دارد؟

بر خلاف باور عموم، داروهای بی­حسی مورد استفاده در روند درمان عصب­کشی باعث می­شوند که این فرآیند بدون درد صورت بگیرد.

احساس درد پس از عصب کشی طبیعی است؟

طبیعی است که بعد از عصب­کشی و از بین رفتن اثر داروی بی­حسی، در دندان­ها و لثه خود احساس درد داشته باشید یا لثه شما متورم شود.

برای تسکین درد دندان بعد از عصب‌کشی چه کنیم؟

برای تسکین درد دندان بعد از عصب‌کشی می­توانید از داروهای مسکن تجویز شده توسط دندانپزشک استفاده کنید. اگر درد دندان و تورم لثه بعد از چند روز التیام نیافت، لازم است که به دندانپزشک مراجعه کنید.

چه مراقبت هایی بعد از عصب کشی لازم است؟

دندان عصب­ کشی شده به مراقبت ویژه­ ای نیاز ندارد و بیمار پس از یک روز می­تواند به روند نرمال زندگی خود بازگردد. اما بهتر است غذا را با دندانی که به تازگی درمان عصب ­کشی دریافت کرده است، نجوید.

درمان تخصصی عصب کشی چقدر زمان نیاز دارد؟

این درمان معمولا به یک الی سه جلسه نیاز دارد. گرچه با پیشرفت تکنولوژی و دانش شاخه اندودنتیکس، امکان عصب کشی در یک جلسه نیز فراهم آمده است.

اگر دندان را عصب کشی نکنیم چه اتفاقی می افتد؟

اگر درمان چنین دندانی به موقع صورت نگیرد ممکن است درنهایت منجر ضرورت کشیده شدن دندان و یا گسترش عفونت به دندان های اطراف شود.

آیا کشتن عصب دندان در خانه موثر است؟

روش‌های کشتن عصب دندان در خانه تنها برای تسکین موقتی درد دندان موثر هستند و عصب‌کشی دندان باید حتما در کلینیک دندانپزشکی و توسط اندودنتیست انجام شود.

۲ دیدگاه. ترک جدید

  • سلام قیمت هر واحد لمینت سرامیکی چنداست وسویسی بهتره یاالمانی

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۶ مهر ۱۴۰۲ ۱۲:۱۳

      سلام خدمت شما . برای اطلاع از هزینه ها لطفا با کلینیک تماس بگیرید .
      ۲۲۲۱۴۰۰۴_۲۲۲۱۵۰۰۵

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button