رنگ کامپوزیت دندان

رنگ کامپوزیت دندان
دندانپزشکی زیبایی

اشتراک‌گذاری

رنگ کامپوزیت دندان یکی از مهم‌ترین مسائلی است که فرد بیمار و دندان‌پزشک او قبل از نصب کامپوزیت ونیر باید در انتخاب آن دقت نمایند. اغلب دندان‌پزشک برای آنکه بداند بهترین رنگ برای کامپوزیت ونیر برای بیمار چیست و کدام را انتخاب کند؛ استانداردهایی را که برای مشخص کردن و دسته‌بندی رنگ دندان موجود است را در نظر می‌گیرد و در مورد آن‌ها با بیمار مشورت می‌نماید.

انواع رنگ کامپوزیت دندان

نخستین مرجعی که دندان‌پزشک به آن مراجعه خواهد کرد؛ مرجع مخصوص یا راهنمای شید دندان‌ها است که رنگ دندان را به چهار گروه A، B،C، D طبقه‌بندی می‌کند که به ترتیب تقسیم به رنگ دندان قهوه‌ای مایل به قرمز، قهوه‌ای مایل به زرد، خاکستری و خاکستری مایل به قرمز شده‌اند.

این چهار گروه شیدهای استاندارد رنگ کامپوزیت دندان با مقدار درجه‌بندی میزان روشنی شیدها به‌وسیله شماره‌های ۱، ۲، ۳، ۴ از هم جدا می‌شوند که از بین این درجه‌بندی شماره ۱، روشن‌ترین شید را دارد.

هر گروه، طیفی از شیدهای متنوع را در مجموعه خود دارد که برای کامپوزیت‌های گوناگون، تولید و به بازار ارائه‌شده است. این طبقه‌بندی‌ها به دندان‌پزشک این قابلیت را می‌دهد تا بهترین رنگ کامپوزیت دندان را میان رنگ‌های موجود در یک طبقه‌بندی، بر اساس سلیقه مشتری و رنگ دندان‌های طبیعی او انتخاب نماید.

رایج‌ترین شیدهای رنگ استاندارد استفاده‌شده در کامپوزیت در دسته‌بندی‌های زیر عرضه می‌شود:

A1, A2, A3, A3.5, A4, B1, B2, B3, C3, CV, CVD, BW, XBW

برای  اطلاعات بیشتر درباره مراحل نصب کامپوزیت دندان می توانید فیلم کامپوزیت ونیر دندان دکتر نوشین نصیری برای مراجعه کننده عزیز را با دقت مشاهده نمایید.

دوام و ماندگاری رنگ کامپوزیت دندان‌ها چقدر است؟

به طور کلی رنگ کامپوزیت دندان بین ۵ تا ۱۰ سال دوام دارد، اما این مدت زمان به عوامل مختلفی بستگی دارد که در جدول زیر می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید.

عامل

چگونگی تاثیر

نوع و جنس دندان فرد متقاضی

افراد مختلف، ویژگی‌های ژنتیکی متفاوتی دارند که روی نوع و جنس دندان آن‌ها تاثیر می‌گذارد. در نتیجه نصب کامپوزیت روی دندان‌ افراد مختلف، دوام و ماندگاری مختلفی دارد.

رعایت نکات مراقبتی

مسلما هر قدر یک فرد نکات مراقبتی و توصیه‌های دندانپزشک را پس از انجام کامپوزیت جدی‌‌تر بگیرد، کامپوزیت دندان‌های او دوام بیشتری خواهند داشت.

برند و جنس کامپوزیت

استفاده از برندهای معروف و معتبر کامپوزیت دندان باعث افزایش دوام رنگ آن‌ها می‌شود.

روش نصب کامپوزیت بر روی دندان

انتخاب تکنیک مناسب برای نصب کامپوزیت و اجرای دقیق آن توسط یک دندانپزشک با تجربه نقش موثری در افزایش دوام کامپوزیت دارد.

تخصص دندانپزشک

هر قدر دندانپزشکی که برای انجام کامپوزیت به آن مراجعه می‌کنید مهارت و تجربه بیشتری داشته باشد، کامپوزیت دندان‌های شما دوام بیشتری خواهند داشت.

بهترین رنگ برای کامپوزیت ونیر

برای انتخاب بهترین رنگ برای کامپوزیت ونیر بهتر است قبل از شروع کامپوزیت، به‌وسیله شیوه‌های سفید کردن دندان‌های خود را تا بالاترین و بیشترین حد ممکن سفید کنید.

به‌این‌ترتیب رنگ کامپوزیت‌ها تطابق بیشتری با بقیه دندان‌های طبیعی شما خواهد داشت و با سپری شدن زمان غیرطبیعی به نظر نخواهد رسید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رنگ کامپوزیت، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

دندان‌پزشک چگونه بهترین رنگ کامپوزیت دندان را انتخاب می‌کند؟

دندان‌پزشک بر اساس فاکتورهای گوناگونی مثل رنگ پوست، رنگ چشم، رنگ موها و حتی شخصیت، شغل و سلیقه مشتری مناسب‌ترین شید رنگ را در گروه مشخص‌شده انتخاب می‌کند تا کامپوزیت دندان بالاترین میزان سازگاری را با بقیه دندان‌های طبیعی بیمار داشته باشد.

برای به کار بردن راهنمای شید‌های رنگ دندان‌پزشک یک ترکیب از کامپوزیت رزین‌ها و رنگ‌های متنوع را کنار دندان‌های شما قرار خواهد داد تا مناسب‌ترین رنگ کامپوزیت دندان را پیدا کند پس‌ازآن شما می‌توانید در پایه‌های رنگ موجود در طبقه‌بندی انتخاب‌شده به‌وسیله پزشک، رنگ موردنظر خود را بیابید.

دندان‌پزشک برای بهتر و واقعی‌تر و زیباتر به نظر آمدن رنگ کامپوزیت دندان فن لایه گذاری را به کار می‌برد.

در اصل از یک رنگ پایه رزین کامپوزیت برای لایه وسطی و از رنگ‌هایی که سفیدتر هستند و درخشش بیشتری دارند؛ در لبه‌های دندان‌ها استفاده خواهد کرد و این رزین‌ها را به‌صورت لایه‌لایه روی‌هم و روی دندان‌ها را شکل خواهند داد تا رزین‌های کامپوزیت هم مثل دندان طبیعی خود بیمار در قسمت میانی و در پیرامون لبه‌های دندان شفاف‌تر به نظر برسند. به همین خاطر رنگ انتخابی شما برای کامپوزیت دندان به‌عنوان رنگ پایه استفاده خواهد شد.

شید رنگ کامپوزیت دندان

خمیر دندان مخصوص کامپوزیت، فقط وظیفه پاکیزگی دندان‌ها را برعهده دارد و نباید حاوی مواد روشن کنندۀ دندان باشد.

چگونه تشخیص دهیم بهترین رنگ برای کامپوزیت ونیر کدام است؟

نمی‌توان یک راهنمای کلی برای انتخاب بهترین رنگ برای کامپوزیت ونیر ارائه کرد. بهترین رنگ کامپوزیت دندان باید بر اساس ظاهر هر شخص به شکلی انتخاب شود که تضاد و کنتراست بالایی میان رنگ دندان‌ها و پوست بیمار موجود نباشد تا طبیعی‌تر جلوه کند.

شید ‌های رنگ کامپوزیت دندان درخشان و بسیار سفید برای سلبریتی‌ها و اشخاص معروف مناسب‌تر است. درحالی‌که شید های رنگ طبیعی‌تر برای اشخاص معمولی انتخاب خواهد شد و هرچه پوست فرد تیره‌تر باشد باید رنگ کامپوزیت دندان هم به‌سوی شید‌های تیره‌تر لایه گذاری گردد.

به‌عنوان نمونه بهتر است اشخاصی با پوست‌های روشن که موهای بور هم دارند؛ بهتر است شید های رنگ سفیدتر را مورد استفاده قرار دهند تا شکل دندان‌هایشان هم تفاوتی با رنگ مو و پوست آن‌ها نداشته باشد.

انتخاب رنگ A1 و A2 برای افرادی که پوست سفید و موی تیره‌ای دارند؛ رایج‌تر است.

افراد معمولی بهتر است مثل سلبریتی ها، سفیدترین مدل شید رنگ کامپوزیت دندان را استفاده نکنند. هرچند تمام افراد دوست دارند؛ چهره‌شان مثل بازیگران و سلبریتی ها زیبا و منحصربه‌فرد به نظر برسد ولی افراد معمولی باید در جامعه، شکل طبیعی‌تری داشته باشند.

استفاده از سفیدترین رنگ کامپوزیت دندان مثل سلبریتی ها باعث می‌شود دندان‌های اشخاص معمولی که مخصوصاً پوست سبزه و استاندارد دارند؛ بیش‌ازاندازه جلب‌توجه کند و غیرطبیعی به نظر بیاید.

همین‌طور اشخاصی که دارای پوست تیره هستند بهتر است شید ‌های رنگ مقداری تیره‌تر را انتخاب کرده تا رنگ دندان‌هایشان تضاد بدی با رنگ پوست آن‌ها ایجاد نکند. اغلب رنگ A2 و A3 برای اشخاصی که پوست آن‌ها نرمال است؛ انتخاب بهتری است.

مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان با عمر و دوام آن رابطه مستقیم دارد.

رنگ کامپوزیت دندان سلبریتی ها کدام است؟

روشن‌ترین شید رنگ هر طبقه‌بندی به‌عنوان بهترین رنگ برای کامپوزیت ونیر سلبریتی ها انتخاب ‌شده است.

چون بازیگران ایرانی و سلبریتی ها علاقه‌مند هستند که صورتشان در تصاویر تلویزیونی یا فیلم‌های سینمایی، شاداب و زیبا به نظر برسد و برای مردم جلب‌توجه نمایند. انتخاب شید رنگ سلبریتی ها اغلب از درجه A1 است.

درجه A1 کامپوزیت دندان به‌وسیله شرکت‌های گوناگونی تولید و به بازار ارائه‌شده است. هم‌اکنون A1 الترادنت رایج‌ترین رنگ کامپوزیت دندان سلبریتی ها است که یکی از رنگ‌های کاملاً طبیعی برای اصلاح طرح لبخند به حساب می‌آید.

سفیدترین شید رنگ کامپوزیت در بین رزین‌های کامپوزیت شید رنگ A1 آلترادنت است که ثبات و پایداری بسیار زیادی دارد و تا مقدار زیادی در مقابل زرد شدن مقاوم است.

پس از شید A1، طبقه‌بندی B1 مورد توجه سلبریتی ها قرار دارد البته انتخاب شید رنگ کامپوزیت دندان B1 اغلب به‌وسیله بازیگران انجام نمی‌شود و افراد معروف در سایر حرفه ها مثل ورزشکاران این شید رنگ را انتخاب می‌نمایند زیرا طبیعی‌تر به نظر می‌آید و توجه زیادی را به خود جلب نمی‌کند و در عین حال سفید و درخشان است.

جذابیت و درخشندگی این شید رنگ در تصاویر به اصطلاح بسیار شیک به نظر می‌آید. B1 آلترادنت هم‌اکنون بیشترین کاربرد را در بین سلبریتی های ایرانی دارد.

قبـل و بعـد از کامپـوزیـت دندان دکتر نوشین نصیری

سفیدترین رنگ کامپوزیت دندان

بهترین رنگ برای کامپوزیت ونیر a1 به‌عنوان سفیدترین شید دندان از کاربرد بسیاری برخوردار است.

از بین رنگ‌های کامپوزیت که طرفدار زیادی دارد، می‌توان به رنگ کامپوزیت a3 اشاره نمود که به رنگ دندان‌های طبیعی نزدیک‌تر است و جلب‌توجه نخواهد کرد.

به طور قطع بهترین دکتر کامپوزیت در تهران با انتخاب بهترین رنگ و مواد برای کامپوزیت دندان‌های شما، از پرداخت هزینه‌های اضافی و ترمیم پس از انجام کامپوزیت جلوگیری می‌کند.

پرطرفدارترین رنگ کامپوزیت دندان کدام است؟

همان‌گونه که قبل از این اشاره نمودیم؛ سه طیف رنگی A1، B1 و A3، هم‌اکنون بهترین رنگ کامپوزیت دندان هستند که برای سلبریتی‌ها و اشخاص معروف استفاده می‌شوند.

ولی طیف‌های دیگری هم برای رزین‌های کامپوزیت ساخته شده و به بازار ارائه ‌شده‌اند که کاربردهای مخصوص خودشان را دارند. از این بین برای آشنایی بیشتر شما به چند مورد اشاره خواهیم کرد

• شید رنگ XL از برند Kerr

طیف رنگ کامپوزیت XL که به‌وسیله کمپانی Kerr آمریکا به‌عنوان یکی از معروف‌ترین تولیدکنندگان بهترین رنگ برای کامپوزیت ونیر عرضه می‌شود هم یکی از شید‌های رنگ پرکاربرد مورد استفاده به‌وسیله بیماران است که البته از رنگ‌های طیف‌های سفید محسوب نمی‌شود.

ولی این رنگ کامپوزیت کاملاً طبیعی است و کیفیت و مقاومت زیادی نیز دارد. به این دلیل که این طیف رنگ کامپوزیت دندان به‌آسانی با بقیه دندان‌های طبیعی بیشتر بیماران مطابقت دارد؛ به کار بردن آن وسعت پیدا کرده است.

• شید رنگ BW از برند شفو

شید رنگ BW از کمپانی شفو که یکی از برندهای مشهور کامپوزیت‌ دندان ژاپنی است، سفیدترین رنگ و در اصطلاح همان لبخند هالیوودی عرضه شده به‌وسیله این برند است.

رزین‌های کامپوزیت شفو با شید رنگ BW درخشندگی بسیار زیادی دارند و ازنظر فیزیکی خصوصیات و کیفیت خوبی را عرضه می‌کنند و به دلیل مقاوم بودن در مقابل سایش، چسبندگی خوب و سازگار بودن با بافت دهان و دندان، رزین‌های کامپوزیت برند شفو در مطب‌های دندانپزشکی بیشتر کلینیک‌های درمانی زیبایی برای اصلاح طرح لبخند استفاده می‌شوند.

انتخاب رنگ کامپوزیت دندان

بهترین روش برای از بین بردن پلاک و باکتری‌ها، جرم گیری دندان است که با ابزار مخصوص انجام میشود و انتهای دندان و سطح دندان به صورت کامل از پلاک و جرم پاکسازی می‌شود.

آیا رنگ کامپوزیت دندان تغییر می‌کند؟

امروز طیف وسیعی از برندها و انواع مختلف کامپوزیت در بازار وجود دارد که به لطف پیشرفت تکنولوژی، کیفیت بسیار خوبی دارند. با این حال نکته مهمی که وجود دارد این است که هنوز هم احتمال تغییر رنگ و زرشدن کامپوزیت دندان‌ها وجود دارد.

بسیاری از افراد متقاضی انجام کامپوزیت دندان، از تغییر رنگ آن‌ها هراس دارند. این در حالی است که اگر افراد به نکات مراقبتی توجه داشته باشند می‌توانند تا حدود زیادی از تغییر رنگ کامپوزیت دندان‌های خود جلوگیری کنند.

البته این نکته هم وجود دارد که جنس و کیفیت کامپوزیت به کار رفته در دوام و تغییر رنگ آن بسیار موثر است. برای مثال انواع کامپوزیت‌هایی که میزان مواد پلاستیکی موجود در آن‌ها کم است، مقاومت بسیار پایینی در برابر تغییر رنگ و زردشدگی دارند. تنها بهترین پزشکان کامپوزیت دندان به این نکته توجه دارند و از کامپوزیت‌هایی با درصد بالای مواد پلاستیکی استفاده می‌کنند.

راه‌های اصلاح تغییر رنگ کامپوزیت

همان‌طور که گفتیم تغییر رنگ کامپوزیت دندان به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود و دندانپزشک می‌تواند بسته به نوع لکه و میزان نفوذی که دارد، آن را برطرف کند. برای مثال اگر لکه و تغییر رنگ تنها در یک بخش کوچکی از کامپوزیت ونیر ایجاد شده باشد، دندانپزشک می‌تواند آن را ترمیم کند.

همچنین اگر لکه‌های کامپوزیت در اثر مصرف مواد غذایی رنگی بر روی صمغ ونیر کامپوزیت ایجاد شده باشند، می‌توان آن‌ها را به کمک پولیش از بین برد. در غیر این صورت، برای اصلاح تغییر رنگ کامپوزیت باید برای تعویض آن اقدام کرد.

رنگ کامپوزیت دندان مناسب پوست نرمال

چرا برای انتخاب بهترین رنگ کامپوزیت، سفید کردن دندان‌های طبیعی توصیه می شود؟

اغلب به افرادی که رنگ دندان‌هایشان کمی زرد شده و قصد دارند به‌وسیله کامپوزیت ونیر رنگ دندان‌های خود را سفید کنند، پیشنهاد می‌شود.

درواقع برای پیشگیری از عدم انطباق رنگ کامپوزیت ونیر و بقیه دندان‌های طبیعی، در آغاز دندان‌های خود را با شیوه‌های سفیدکننده مثل بلیچینگ روشن نموده و پس‌ازآن شید‌های رنگ دو تا سه درجه سفیدتر از دندان‌های طبیعی خود را برای اصلاح طرح لبخند مورد استفاده قرار دهند.

راه‌های پیشگیری از تغییر رنگ کامپوزیت دندان

بسیاری از افراد به خاطر احتمال تغییر رنگ کامپوزیت از انجام آن خودداری می‌کنند. این در حالی است که می‌توان با رعایت برخی نکات ساده از تغییر رنگ کامپوزیت‌ها جلوگیری کرد. در این جا برخی از نکات و راه‌هایی را که به شما در جلوگیری از تغییر رنگ کامپوزیت کمک می‌کند، توضیح می‌دهیم.

  • وقتی دندان‌های خود را با کامپوزیت اصلاح کردید، باید بیشتر از قبل مراقبت از دندان‌های خود را جدی بگیرید. کامپوزیت دندان از خود دندان طبیعی به مراقبت بیشتری نیاز دارد.
  • اگر می‌خواهید دوام رنگی کامپوزیت دندان‌های خود را افزایش دهید، پس از مصرف نوشیدنی‌های رنگی مثل چای و قهوه و همچنین خوردن غذاهای رنگدانه‌دار بلافاصله مسواک بزنید.
  • علاوه بر مسواک‌ باید از نخ دندان هم استفاده کنید، زیرا مسواک نمی‌تواند تمامی فواصل بین دندان‌ها را تمیز کند. در شرایطی که نمی‌توانید مسواک بزنید می‌توانید به کمک نخ دندان و شستن دهان با آب، پلاک‌ها و بقایای مواد غذایی را از بین دندان‌های خود حذف کنید.
  • استعمال دخانیات مثل سیگار و قلیان، نقش مهمی در تغییر رنگ کامپوزیت دندان‌ها دارد. پس اگر می‌خواهید رنگ کامپوزیت دندان‌هایتان خیلی زود تغییر نکند، توصیه می‌کنیم مصرف این دخانیات را به حداقل ممکن یا حتی به صفر برسانید.
  • استفاده از دهانشویه هم می‌تواند در جلوگیری از تغییر رنگ کامپوزیت دندان‌ها موثر باشد، اما برای مصرف دهانشویه باید با دندانپزشک خود مشورت کنید.
  • باید به این نکته توجه داشته باشید که انتخاب خمیردندان مناسب هم در پیشگیری از تغییر رنگ کامپوزیت دندان اهمیت زیادی دارد.
  • استفاده زیاد از مسواک می‌تواند منجر به کدرشدن سطح کامپوزیت دندان‌های شما شود، برای رفع این مشکل باید به طور منظم به دندانپزشکی برای پولیش سطح رویی کامپوزیت مراجعه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و نوبت، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

چه نکاتی را برای انتخاب بهترین رنگ کامپوزیت دندان در نظر بگیریم؟

در زمان انتخاب بهترین رنگ برای کامپوزیت ونیر باید به این مسئله دقت نمایید که یک درجه تغییر در شید رنگ کامپوزیت دندان شاید به نظر مهم نباشد ولی هنگامی‌که همه کامپوزیت‌ها در کنار هم قرار می‌گیرند؛ یک درجه تغییر رنگ می‌تواند دو تا سه برابر در روشن‌تر یا تیره‌تر نمایش دادن دندان‌ها تأثیر داشته باشد.

بعضی از افراد ۷ تا ۹ برابر رنگ روشن‌تری را برای کامپوزیت ونیر خود در مقایسه با بقیه دندان‌های طبیعی انتخاب می‌کنند؛ شاید در تصور آن‌ها طرح لبخند زیبا، منحصربه‌فرد، شفاف و سفید شده باشد ولی در دید دیگران این تفاوت رنگ با دندان‌های طبیعی که در کنار آن‌ها قرار دارند اصلاً خوشایند نیست و کاملاً مصنوعی به نظر می‌آید.

کلینیک دندانپزشکی دکتر نصیری آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان برای انجام انواع روش های ترمیمی مانند لمینت و کامپوزیت ونیر و انتخاب بهترین رنگ کامپوزیت ونیر است. مجموعه دکتر نصیری با استفاده از بهترین مواد و با کمترین هزینه تمامی درمان‌های دندان‌پزشکی را برای شما انجام می‌دهد.

منبع مقاله

سوالات متداول درباره رنگ کامپوزیت دندان

رنگ کامپوزیت دندان سلبریتی‌ها کدام است؟

اغلب از سایه‌های درخشان‌تر و سفیدتر برای دندان سلبریتی‌ها استفاده می‌شود. معمولاً سلبریتی‌ها از درجه A1 به‌عنوان سایه کامپوزیت دندان خود استفاده می‌کنند.

معروف‌ترین رنگ‌بندی کامپوزیت دندان چه رنگی است؟

از جمله معروف‌ترین و پرکاربردترین رنگ‌های مخصوص کامپوزیت دندان می‌توان به رنگ‌های XL و BW اشاره کرد.

سفیدترین رنگ کامپوزیت دندان کدام است؟

برای اینکه بتوانید سفیدترین رنگ را برای کامپوزیت‌های دندان خود انتخاب کنید بهتر است از سایه رنگ A1 استفاده کنید.

پرطرفدارترین رنگ کامپوزیت دندان چیست؟

ازجمله پرکاربردترین سایه‌های رنگی که برای کامپوزیت دندان استفاده می‌شوند رنگ‌های A1، B1 و A3 هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button