علت انواع بیماری لثه و درمان پریودنتال لثه چیست

چگونه بیماری لثه (پریودنتال) را درمان کنیم
سایر خدمات دندانپزشکی

اشتراک‌گذاری

از کجا بفهمیم بیماری لثه داریم؟ نام انواع بیماری لثه چیست و چه علائمی دارند؟ علت بیماری‌های لثه چیست و تشخیص آن چگونه است؟
برای درمان پریودنتال لثه چه بکنیم؟ و همه سوالاتی که درباره بیمار ‌های لثه دارید را در این مقاله پاسخ داده‌ایم.

درنهایت اگر سوالی دارید که به پاسخ آن نرسیدید می‌توانید در انتهای مقاله و در قسمت دیدگاه سوال خود را درج کنید تا به آن پاسخ دهیم.

پریودنتال لثه چیست

پریودنتال لثه چیست؟

بیماری پریودنتال یا بیماری لثه در واقع التهاب‌های لثه‌ای است که به دلیل وجود عفونت در لثه و استخوان اطراف دندان به وجود خواهد آمد. منشا این عفونت و باکتری رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان است.

در مراحل اولیه به آن ژنژیویت میگویند. این بیماری برخی علائم اولیه دارد که نشان بر این است که لثه به باکتری آلوده شده است و لثه شما خونریزی کرده و متورم شده است. در صورتی که به موقع درمان نشود قطعا ریشه دندان نیز به مرور مشخص میشود و به این صورت میشود که طول دندان‌هاتی آنها بیشتر از حد عادی میشود.

همانطور که بالاتر بیان کردیم در صورت درمان نکردن آن ممکن است لثه و دندان شما آسیب ببیند. دو بیماری شایع پریودنتال وجود دارد که عبارت است از:

  • Gingivitis : التهاب لثه در گردن دندان
  • Periodontitisالتهاب استخوان و بافت دندان

دندانپزشکی دیجیتال (Digital Dentistry) با استفاده از فناوری‌های دیجیتال باعث بهبود و تسریع پروسه‌های درمانی در حوزه دندانپزشکی شده است.

بررسی علل پیدایش بیماری‌های لثه

بیماری پریودنتال با تجمع کردن باکتری‌ها در اطراف پلاک دندان ایجاد میشود. پلاک دندان یک لایه نازک است که بالای دندان تشکیل میشود و یک محل مناسب برای تجمع باکتری‌ها است.

باکتری‌های زیادی در طول روز رون دندان بیمار و اطراف خط لثه تجمع میکنند که در صورت رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان تجمع باکتری موجب التهاب لثه میشود. اما برای جلوگیری از آن کافیست روزانه ۲ مرتبه مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و با استفاده از دهانشویه داخل دهان خود را تمیز کنید.

در ابتدا با التهاب لثه خود را نشان میدهد و به مرور باعث ایجاد خونریزی در ناحیه لثه میشود پس بهتر است ابتدا بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید و در صورت مشاهده علائم خاص حتم به دندان پزشک مراجعه کنید. با توجه به این مطالب متوجه شدیم عامل اصلی ایجاد این بیماری تجمع باکتری‌ها است. برای مطالبعه بیشتر درباره دلایل خونریزی لثه این مقاله را بخوانید.

این بیماری ابتدا با نام ژنژیویت نمایان شده و در صورتی که درمان نشود پیشرفت می کند و به مرحله عارضه شدید پیوره یا پریودنتیت تبدیل میشود. در ادامه میخواهیم عللی را که باعث ایجاد این بیماری میشود را شرح دهیم:

  • استعمال دخانیات و کشیدن سیگار

اغلب افرادی که مصرف بیش از حد دخانیات دارند بیشتر از بقیه افراد مبتلا به بیماری‌های لثه ای میشوند. زیرا استفاده از انواع دخانیات خطر ابتلا به این بیماری را افزایش میدهد. بهتر است در صورتی که علائم این بیماری را مشاهده کردید ابتدا اقدام به ترک سیگار کنید و در غیر اینصورت مصرف سیگار را کاهش دهید سپس به دندان پزشک مراجعه کنید.

جلوگیری از انواع بیماری لثه

از بین بردن جرم دندان یا جرم‌گیری یکی از روش‌هایی است که میتوان با استفاده از آن به تمیز کردن عمیق دندان پرداخت. برای انجام جرم گیری باید به متخصص دندانپزشکی مراجعه کنید

  • عوامل ژنتیکی

در صورتی که سابقه ابتلا به این بیماری بین اعضا خانواده شما وجود داشته است شما باید بهداشت دهان و دندان خود را بیشتر رعایت کنید تا از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنید. البته با معاینه مرتب و انجام جرمیگری حداقل یک مرتبه در سال میتوانید شانس ابتلا به این بیماری ژنتیکی را در خود کاهش دهید.

  • تغییرات هورمونی

بر روی این عامل لازم است تحقیقات بیشتری انجام شود اما برخی تحقیقات نشان داده است که در سنین بلوغ، بارداری و یائسگی افراد احتمال بیشتری برای ابتلا به بیماری لثه دارند.

البته این دوره‌ها نمیتواند عامل بروز این بیماری باشد اما در این دوره‌ها بهتر است بهداشت دهان و دندان را بهتر از قبل رعایت کنید زیرا مستعد ابتلا به آن هستید.

  • مبتلا بودن به بیماری‌های مختلف

بیماری‌های زیادی هستند که میتوانند شانس افراد را در ابتلا به برخی بیماری‌های دیگر افزایش دهند. برای مثال ابتلا به بیماری دیابت کنترل نشده، ابتلا به پوی استخوان شدید و ابتلا به سرطان و بیماری‌ها خاص میتواند تشدید کننده این بیماری باشد.

  • افزایش استرس

هر چه استرس شما بیشتر باشد امکان ابتلا به این بیماری بیشتر خواهد بود و مقابله با بیماری پریودنتال را سخت‌تر خواهد کرد.

  • مصرف برخی داروهای خاص

برخی داروها بزاق دهان را کاهش میدهد و باعث خشک شدن آب دهان میشود و این باعث افزایش خطرات ابتلا به بیماری‌های لثه میشود. زیرا بزاق دهان باعث زدودن پلاک، باکتری و آلودگی از روی دندان شما میشود و میتواند مانند یک محافظ عمل کند.

  • افزایش سن بیمار

قطعا با افزایش سن بیمار ابتلا به برخی بیماری‌ها اجتناب نا پذیر خواهد بود و باعث ناتوانی فرد در رعایت بهداشت دهان و دندان میشود. البته ثابت شده است میزان سلامت دهان و دندان تناسب خاصی با تناسب فیزیکی بدن انسان دارد.

در جراحی لثه با لیزر در کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نصیری با کمترین درد و ناراحتی می توانید این بیماری را درمان کنید.

انواع بیماری لثه

انواع بیماری های لثه

باکتری‌ها اصلی‌ترین عوامل ایجاد بیماری‌های پریودنتال هستند. بیماری‌های پریودنتال دارای انواع و درجه‌های مختلفی هستند که در ادامه اقدام به شرح آن مینمائیم:

  • ژنژویت

این بیماری خفیف‌ترین مرحله بیماری پریودنتال است که به وسیله باکتری‌هایی که در محل دهان و دندان وجود دارد اتفاق میافتد. این باکتری‌ها موادی را ترشح میکنند که تاثیر بسیار منفی بر لثه میگذارد.

این بیماری بسیار رایج است و از مخصوصا در افراد بزرگسال در رده سنی بالای ۳۵ سال اغلب مبتلا شده‌اند. گروه‌هایی که در معرض خطر این نوع هستند عبارتند از: بانوان باردار، نوجوانان، دیابتی‌های کنترل نشده، مصرف کنندگان قرص ضد بارداری و داروهای استروئیدی

از علائم ابتلا به این بیماری خونریزی و متورم شدن لثه است که با هر بار مسواک زدن میتوانید آن را مشاهده کنید. در ابتدا این نوع بیماری خطرناک نیست اما در صورتی که پیشرفت کند ممکن است خطرات جانبی بالایی داشته باشد.

برای بهبودی آن بهتر است به دندان مراجعه کنید تا جرمگیری را برای دندان‌هایتان انجام داده، پلاک‌ها را از روی دندان شما پاک کند و عوامل رعایت بهداشت را برایتان شرح دهد.

علائم ابتلا به بیماریهای لثه

یکی از مهم ترین مزایای ایرفلو برای جرم گیری دندان، جلو گیری از بیماری های لثه است.

  • پریودنتیتیس مزمن

این بیماری، نوع پیشرفته بیماری ژنژویت است. در صورتی که به این بیماری ابتلا شوید بافت‌های نگهدارنده دندان(استخوان‌ها و لثه) در بر گرفته میشود. با افزایش سن بیمار ابتلا به این بیماری افزایش میابد.

این بیماری شکل پیشرفت کرده بیماری پریودنتیتیس است. در هنگام ابتلا به این بیماری دندان بیمار از لثه فاصله میگیرد و یکسری حفره به نام پاکت بین دندان و لثه قرار میگیرد که پلاک‌ها نیز در بین آن‌ها قرار میگیرد. که در نهایت لیگمان و استخوانی که اطراف دندان است تخریب شده و دندان لق میشود.

از علائم این بیماری پس رفت لثه و بوی بد دهان است که میتوان با تشخیص این دو مورد احتمال ابتلا به این بیماری را دریافت. اغلب این بیماری دارای درد نیست و به مرور زمان وخامت پیدا میکند و در واقع قابل بازسازی و درمان کامل نیست زیرا برخی از بخش‌های بافت لثه و دندان که از بین رفته باشد را نمیتوان به حالت اولیه بازگرداند.

در صورتی که این بیماری را در این مرحله متوقف کنید از لق شدن و در نهایت از بین رفتن کامل دندان جلوگیری خواهید کرد. درمان آن میتواند هر ساله با جرم گیری و هموار کردن دندان و لثه انجام شود.

  • پریودنتیتیس مهاجم

بیماری پریودنتیتیس مهاجم بسیار بیشتر و با سرعت تر از بیماری پریودنتیتیس مزمن پیشرفت میکند. این نوع از بیماری پریودنتال به صورت موروثی بوده و در صورتی که در خانواده شما کسی به این بیماری دچار است بهتر است شما بسیار رعایت کنید.

این بیماری به عنوان یک مهاجم برای جوانان به حساب می‌آید. باکتری‌های موجود در پلاک باعث میشود جوانان مبتلا به این بیماری شوند. این بیماری برای درمان نیاز به مصرف آنتی بیوتیک و گاهی جراحی دارد. این بیماری بسیار تهاجمی است و با وجود درمان کردن ممکن است بهبود نیابد.

  • پریودنتیتیس ناشی از شرایط بدن

این بیماری ممکن است نماد و نشان بر وجود بیماری سیستماتیک در بدن فرد باشد. با توجه به شرایط پزشکی بیمار ممکن است این بیماری در شرایط متفاوتی دیده شود.

اغلب افرادی که به این بیماری دچار میشوند جوان هستند و پلاک دندانی آن چنانی هم ندارند. افرادی که دچار دیابت و ایدز هستند قطعا بیماری در دهان آنها بیشتر تشدید میشود.

پیشگیری از پریودنتال لثه

برای درمان لبخند لثه ای شدید روش های مختلفی وجود دارد که بنا به دلیل ایجاد لبخند لثه ای میتوان نوع درمان را به صورت دقیق مشخص نمود.

روش‌های درمان و روش‌های پیشگیری

همانطور که میدانید پیشگیری بهتر از درمان است. شما میتوانید به سادگی با رعایت کردن بهداشت دهان و دندان از بروز بیماری‌های پریودنتال جلوگیری کنید. البته بسته به نوع بیماری پریودنتال درمان آن نیز متفاوت است.

اما برخی مواردی که در ادامه بیان میکنیم باعث میشود هر نوع بیماری پریودنتال درمان شود. گاهی ممکن است برای درمان این بیماری مجبور به استفاده از برخی روش‌های زیبایی دندان پزشکی شوید زیرا بخشی از دندان از دست رفته است.

مواردی که میتواند درمان عمومی این نوع بیماری‌ها باشد عبارت است از:

  • برای درمان و جلوگیری از ابتلا به این بیماری بهتر است بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت کنید و حداقل هر ۶ ماه یک مرتبه به دندان پزشک جهت معاینه مراجعه کنید تا در صورت ابتلا به این بیماری هر چه سریعتر از شدت آن جلوگیری کنید.
  • در صورتی که از نخ دندان و مسواک خود به روش صحیح استفاده کنید میتوانید از ایجاد پلاک بر روی دندان‌هایتان جلوگیری کنید و در راستای این کار به بیماری پریودنتال نیز مبتلا نشوید.
  • در صورتی که طریقه صحیح استفاده از نخ دندان را بلد نیستید بهتر است از واتر جت استفاده کنید که این دستگاه با استفاده از برق کار کرده و آب را با فشاری بالغ بر ۱۸۰۰ بر روی دندان میپاشد در این صورت هرگونه باکتری از روی دندان پاک میشود. البته بهتر است برای عملکرد صحیح دستگاه از آب و دهانشویه استفاده نمائید. در صورتی که نتوانید دندان را از پلاکت و باکتری پاک کنید آنها به عمق دندان شما ورود کرده و باعث التهاب و از بین رفتن دندان میشوند. اما در صورت از بین نبردن به مرور به سنگ دندانی تبدیل میشوند که از جنس آهک است و با نام رسوب از آن یاد میشود.
  • از خمیر دندان‌های کنترل رسوب استفاده کنید تا رسوب های روی دندان را از بین ببرد و سنگ دندانی روی دندان شما تشکیل نشود.
  • روزی حداقل دو مرتبه از دهانشویه استفاده کنید تا باکتری و پلاک‌های جمع شده روی دندان شما از بین برود. در صورت از بین نرفتن پلاک دندان شما تخریب شده و از بین میرود.

در صورتی که میخواهید به این بیماری مبتلا نشوید بهتر است موارد بالا را به صورت عادت روزانه استفاده نمائید اما اگر مبتلا به این بیماری شدید ابتلا به متخصص دندانپزشکی مراجعه کنید سپس دستورات را طبق نظریه پزشک رعایت کنید.

تماس با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری:

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵ – ۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

سخن آخر

ممکن است تا پیش از مطالعه این مقاله نام پریودنتال به گوش شما نرسیده باشد اما خوب است با آن آشنا شوید. البته برخی از افراد از بیماری پریودنتال با نام بیماری لثه نام میبرند که البته نام علمی آن نیست.

گاهی از بیماری پریودنتال نیز با نام مشکل پیرا دندانی نیز یاد میشود. این بیماری بسیار جدی بوده و باید حتما به صورت کامل مورد بررسی قرار بگیرد زیرا در صورت رسیدگی نکردن باعث ایجاد بیماری‌های مزمن میشود.

طبق تحقیقات و نظریه‌های پیرادندانپزشکی کشور آمریکا بیماری پریو دنتال فقط شامل یک بیماری نیست، بلکه شامل چندین بیماری است که در منشا به وجود آمدن یک دلیل مشترک دارند که آن هم باکتری است که در پلاک دندان موجود میباشد.

اغلب بیماری‌های پریو دنتال به بیماری‌هایی گفته میشود که بافت نگهدارنده دندان بیمار را درگیر کرده باشد و شاید برای شما سوال باشد بافت‌های نگهدارنده چیست؟ پاسخ: لثه، بافت‌های اتصال دهنده لثه و دندان، استخوان و دندان و تمامی استخوان‌های اطراف دندان بیمار.

به همین علت است که این بیماری اغلب لثه و بافت‌های اطراف لثه را درگیر کرده و منجر به ایجاد التهاب در لثه میشود.

در ابتدا میتوانید این بیماری را با خونریزی لثه تشخیص دهید که اگر در همان لحظات به دنبال درمان آن نروید ممکن است باعث از بین رفتن دندان شما شود.

باکتری، جرم و پلاک‌هایی که در اطراف دندان تجمع میکند موجب از بین رفتن بخشی از دندان میشود.

البته ابتلا به بیماری پریودنتال میتواند عوامل مختلف دیگری نیز داشته باشند که عبارتند از: عوامل کاملا ژنتیکی، مصرف دخانیات و تنباکوی بسیار، عادت به دندان قروچه  و فشردن دندان‌ها روی یکدیگر و رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان.

بیماری‌های لثه دارای انواع مختلفی است که هنر یک در مراحل اولیه تشخیص داده نمیشوند و اگر ادامه دار باشند به بیماری پریودنتال تبدیل میشوند. این بیماری دارای رده‌های مختلفی است که در هر درجه  میتواند تبدیل به واکنش‌های التهابی شود.

دلیل از بین رفتن دندان در این بیماری از دست دادن قدرت نگهداری دندان‌ها توسط لثه و استخوان فک است که به مرور بافت نرم از دست رفته و دندان لق میشود.

برای مطالعه بیشتر: webmd

بیماری لثه یا پریودنتال چیست؟

بیماری لثه یا پریودنتال، نوعی التهاب لثه است که بافت‌های نگهدارنده دندان نظیر لثه و استخوان‌های اطراف دندان را درگیر می‌کند. این بیماری ابتدا با تورم و خونریزی لثه آغاز می‌شود و چنانچه به موقع درمان نشود، ریشه دندان را نیز درگیر می‌کند و به از دست رفتن دندان و لثه منجر می‌شود.

چه عواملی موجب بروز بیماری لثه می‌شوند؟

مهم‌ترین عامل بروز پریودنتال، تجمع باکتری‌ها در پلاک دندان است؛ با وجود این، عوامل دیگری نظیر افزایش سن، استعمال دخانیات، سابقه وجود بیماری‌های خاص، مصرف داروهای خاص، داشتن استرس، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و به‌طور کلی سبک زندگی ناسالم، احتمال بروز این بیماری را تشدید می‌کند.

بیماری پریودنتال چه علائمی دارد؟

بیماری لثه ممکن است در ابتدا بدون بروز نشانه‌های خاصی پیشرفت کند اما در نهایت علائمی نظیر خونریزی از لثه هنگام مسواک زدن، متورم شدن لثه‌ها، ایجاد فاصله میان دندان‌ها، تغییر شکل‌دادن دندان‌ها و تحلیل رفتن لثه‌ها بروز پیدا می‌کنند؛ بنابراین با مشاهده هریک از این علائم، بهتر است در اسرع وقت به دندان پزشک خود مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button