فرق روکش با کامپوزیت ونیر دندان چیست

تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیت ونیر با روکش دندان
دندانپزشکی زیبایی

اشتراک‌گذاری

اطلاع از تفاوت کامپوزیت ونیر با روکش دندان به شما کمک می کند تا آگاهی بیشتری نسبت به تغییر فرم دندان های خود داشته باشید.

در نظر داشته باشید که گاهی ایجاد تغییر در ظاهر و فرم دندان ها صرفا برای زیبایی است و در دسته خدمات زیبایی دندان قرار می‌گیرند و بیماری دلیل استفاده از آن نیست. استفاده از روکش های دندانی و کامپوزیت ونیر ها به شما کمک خواهد کرد تا دندان های سفید و یکدست داشته باشید.

چنانچه فرصت مطالعه کل محتوای مقاله را ندارید، با کلیک روی خلاصه مقاله و مطالعه آن، به اطلاعات مختصر و مفیدی دست پیدا کنید.

معرفی کامپوزیت ونیر

کامپوزیت ونیر از بهترین روش های اصلاح طرح لبخند است که عملکردی مشابه با لمینت های دندانی دارند اما تفاوت هایی نیز در کیفیت آن ها وجود دارد.

کامپوزیت های دندانی می توانند بسیاری از نواقص دندان از جمله شکستگی، ترک ها سطحی، فاصله میان دندان ها و همچنین اصلاح رنگ دندان را بپوشاند.

در صورتی که مشکلات دندان شما سطحی است و می خواهید ظاهر دندان های خود را تغییر دهید بهتر است از کامپوزیت های دندانی استفاده کنید و به راحتی ظاهر دندان های خود را تغییر دهید.

هزینه کامپوزیت های دندانی نسبت به لمینت دندان کمتر است اما از طرفی مقاومت کمتری نیز نسبت به آن ها دارد در نتیجه شما باید در بازه های زمانی کوتاه تری آن ها را تغییر دهید یا اصلاحات لازم را در آن ها ایجاد کنید.

البته در صورتی که بتوانید به خوبی بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید، قادر خواهید بود تا آن ها را برای مدتی طولانی تر از آن ها بهره ببرید.

دو بار مسواک زدن در روز و همچنین استفاده از نخ دندان می تواند به شما کمک کند تا بتوانید عملکرد کامپوزیت ونیر های خود را بهبود ببخشید.

کاربرد کامپوزیت ونیر

در لمینت دیجیتال دندان بیمار می‌تواند نتیجه نصب لمینت سرامیکی دندان را پیش از انجام آن مشاهده کند.

کامپوزیت دندان برای چه کسانی مناسب است؟

اگرچه کامپوزیت دندان رایج‌ترین روش برای روکش کردن دندان‌هاست، ولی ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد.

تنها کسی که می‌تواند تشخیص دهد فرآیند کامپوزیت دندان برای شما مناسب است یا خیر، دندانپزشک است.

شما ابتدا باید به دندانپزشکی مراجعه کنید و سپس دندانپزشک بعد از مشاوره و معاینه به طور کامل به شما اطلاع خواهد داد که بهترین ماده برای روکش دندان کدام است.‌

  • افرادی که دارای دندان‌های تیره یا زرد رنگ هستند، کاندیدای مناسبی برای انجام کامپوزیت دندان خواهند بود. به طور کلی کامپوزیت می‌تواند تغییر رنگ دندان‌ها را پوشش دهد و بر ظاهر لبخند تاثیر گذار باشد.
  • دسته دیگر افرادی هستند که بین دندان‌های خود فاصله دارند. فاصله بین دندانی علی رغم مرتب بودن یا نامرتب بودن دندان‌ها، ممکن است بر ظاهر دندان شما نیز تاثیر گذار باشد و اعتماد به نفس شما را کاهش دهد. بنابراین می‌توان با کامپوزیت، مشکل را برطرف کرد.
  • شکستگی و ترک خوردن دندان‌ها نیز باعث می‌شود شما به روکش دندان نیاز داشته باشید. در این حالت بهترین روکش دندان برای پوشش دادن ترک یا شکستگی دندان کامپوزیت است.
  • افرادی که دارای دندان‌های کوتاه هستند، قادر خواهند بود با کمک کامپوزیت این مشکل ظاهری را برطرف کنند. ماده کامپوزیت به خوبی فرم می‌گیرد و باعث می‌شود دندان کوتاه، بلند‌تر دیده شود.

برای دریافت مشاوره و نوبت، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵ – ۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

معرفی روکش های دندانی

روکش های دندانی معمولا مانند یک کلاهک برای دندان های آسیب دیده هستند که ممکن است از مواد مختلفی مانند فلزات یا پرسلن ساخته شده باشند.

روکش دندانی ممکن است بر روی یک دندان آسیاب شما قرار بگیرند و این دندان ها معمولا کمتر دیده می شوند اما افرادی که هنگام خندیدن دهانشان زیاد باز می شود یا بر اثر خمیازه ممکن است دندان پر شده آن ها نیز دیده شود، می توانند از روکش های دندانی استفاده کنند.

روکش های دندان را می توان در دندانپزشکی دیجیتال و در کمترین زمان ممکن به انجام رساند یا در روش سنتی مدتی را برای نصب روکش دندانی صرف کنید.

یکی از مزایای مهمی که روکش های دندانی دارند آن است که هیچ تاثیری بر لبخند شما نمی گذارند و حالت طبیعی آن به صورت کامل حفظ می شود.

انواع روکش های دندانی از مدل های مختلفی ساخته می شوند و یک دندانپزشک حرفه ای می تواند با استفاده از گزینه های مختلف به شما کمک کند تا بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید. انواع موادی که ممکن است در ساخت روکش های دندانی مورد استفاده قرار بگیرند عبارتند از:

  • پرسلین
  • سرامیک
  • زیرکونیا
  • رزین کامپوزیت
  • ترکیبی از چند ماده؛ برای مثال شما می توانید یک روکش دندانی از جنس پرسلین داشته باشید که با فلز ذوب شده باشد.
مزیت روکش های دندانی

روکش زیرکونیا یک روکش تمام سرامیکی برای دندان است که به کمک فریم‌های زیرکونیومی تقویت میشود.

مقایسه مرحله‌ آماده سازی دندان در کامپوزیت و روکش

مرحله آماده سازی کامپوزیت و روکش دندان با یکدیگر متفاوت است.

  • برای آماده سازی روکش دندان، ابتدا باید یک قالب تهیه شود و سپس روکش دندان یا تاج مصنوعی در لابراتوار دندانپزشکی ساخته شود. در حالی که در فرآیند کامپوزیت، نیازی به تهیه قالب نیست.
  • روش کامپوزیت نسبت به روکش دندان، کم تهاجمی‌تر است. یعنی آسیب کمتری به سطح تاج دندان طبیعی وارد می‌کند.
  • در فرآیند آماده سازی کامپوزیت، لازم است که ابتدا سطح دندان از جرم و مواد غذایی پاکسازی شود و هیچ آلودگی روی سطح دندان وجود نداشته باشد.
  • کامپوزیت به مینای دندان آسیبی نمی‌زند، چرا که در فرآیند آماده سازی کامپوزیت دندان نیازی به تراش مینای دندان نیست. به همین دلیل بعد از شکسته شدن یا جدا شدن روکش کامپوزیت از سطح دندان، شخص می‌تواند به راحتی فرآیند جویدن غذا را انجام دهد.
  • اما جالب است بدانید که روکش دندان حتی بیشتر از سایر ونیرهای دندانی مثل لمینت به مینای دندان آسیب می‌زند. زیرا در فرآیند روکش دندان، باید حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد مینای دندان تراش داده شود.

جرم‌ گیری دندان یکی از روش‌هایی است که با استفاده از آن به تمیز کردن عمیق دندان می پردازند. برای جرم گیری باید به متخصص دندانپزشکی مراجعه کنید.

فرق کامپوزیت و روکش در آسیب به دندان

مقایسه‌ فرآیند جایگذاری و نصب روکش و کامپوزیت

مراحل جایگذاری و نصب روکش و کامپوزیت نیز با یکدیگر متفاوت است.

چه زمانی کامپوزیت مناسب‌ ترین انتخاب است؟

  • ماده کامپوزیت معمولاً برای آسیب‌ها و شکستگی‌های شدید دندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. زمانی که هنوز تاج دندان سالم باشد، می‌توان از ماده کامپوزیت برای ترمیم آسیب‌های جزئی مثل شکستگی یا تغییر رنگ دندان‌ها استفاده کرد.
  • طول عمر روکش کامپوزیت به طور میانگین بین ۵ تا ۷ سال است. بنابراین روکش کامپوزیت باید روی دندان‌هایی قرار بگیرد که استحکام و مقاومت بالایی دارند.
  • زمانی که تاج دندان پوسیده شده باشد و استحکام و پایداری مناسبی نداشته باشد، نباید از روکش دندان کامپوزیت استفاده کرد.
روکش های دندانی برای پوشش نقص های دندان

طراحی لبخند دیجیتال دی اس دی با استفاده از کامپیوتر است که در آن از فناوری های دیجیتال استفاده می شود.

چه زمانی روکش مناسب‌ترین انتخاب است؟

زمانی که آسیب شدیدی به تاج دندان وارد شود، بهتر است برای پایداری و استحکام تاج، از روکش دندان استفاده شود. دلایل مختلفی باعث آسیب به تاج دندان می‌شود.

به عنوان مثال، ضربات شدید ممکن است به مرور زمان باعث شکستگی بخش‌های زیادی از تاج دندان شود. پوسیدگی نیز به مرور زمان به تاج دندان آسیب می‌رساند.

پوسیدگی دندان باعث پوک شدن بخش‌های داخلی تاج دندان می‌شود. روکش دندان دورتادور تاج دندان را در بر می‌گیرد و استحکام بسیار بالایی دارد.

به همین دلیل مانع از خرد شدن کامل تاج دندان طبیعی خواهد شد و یک راه حل بسیار مناسب برای پایداری و افزایش طول عمر دندان طبیعی است.

با مزایای ایمپلنت دیجیتال دندان نسبت به روش های قدیمی ایمپلنت دندان در اینجا آشنا شوید.

مراقبت ‌های روکش و کامپوزیت کدامند؟

با مراقبت از روکش یا کامپوزیت دندان، شما می‌توانید طول عمر آنها را افزایش دهید و به پایداری دندان طبیعی کمک کنید.

در ادامه برخی از مراقبت‌های کامپوزیت دندان و روکش را برای شما بیان می‌کنیم.

در ویدئو زیر نصب کامپوزیت دندان توسط دکتر نوشین نصیری را مشاهده می ‌کنید.

برای دریافت مشاوره و نوبت، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵ – ۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

پروسه استفاده از کامپوزیت ونیر

کامپوزیت ونیر ها را می توان به دو شیوه مستقیم و غیر مستقیم مورد استفاده قرار داد.

در روش مستقیم در همان لحظه دندانپزشک دندان های بیمار را آماده می کند و از کامپوزیت ونیرها برای پوشش دادن سطح دندان ها استفاده می کند.

این روش درمانی کمترین میزان تهاجم را به همراه دارد و زمان زیادی برای رسیدن به انتهای کار نیاز نخواهید داشت.

دیگر روش درمانی برای استفاده از کامپوزیت ونیرها استفاده غیر مستقیم از آن ها است. در این روش دندانپزشک نمی تواند کامپوزیت ها را مستقیما به دندان شما متصل سازد.

در این روش نیز دندانپزشک کلیه فعالیت های مربوط به روش مستقیم را انجام می دهد. دندان های شما باید آماده دریافت کامپوزیت ونیرها شود.

در این روش قالب گیری انجام شده به آزمایشگاه دندانپزشکی ارسال می شود تا در آزمایشگاه کامپوزیت ها ساخته شوند. در این روش تهاجم کمی بیش تر از روش مستقیم است اما مقاومت کامپوزیت ها نیز بیشتر است.

دندانپزشک تا زمان آماده شدن قالب نهایی یک روکش موقت را به دندان های شما متصل می کند تا آسیبی به دندان های شما وارد نشود. پس از آماده شدن کامپوزیت ها شما باید مجدد به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید تا کامپوزیت ها به دندان های شما متصل گردد.

در هر دو روش دندانپزشک کامپوزیت ها را با یک ماده چسبنده به دندان های شما متصل می کند.

چسبندگی این ماده بسیار زیاد است اما برای این که فورا عملکرد خود را به دست آورند، دندانپزشک از نور برای خشک کردن آن استفاده می کند تا اطمینان حاصل کند که همه چیز به خوبی انجام شده است.

در برخی از مواقع ممکن است دندانپزشک از شما بخواهد که مدتی را در کلینیک بمانید تا اطمینان حاصل کند همه چیز به خوبی انجام شده است.

پروسه استفاده از روکش های دندانی با کمک دندانپزشکی دیجیتال

درمان ریشه یا روت کانال، به معنای خارج کردن عصب یک دندان و سپس تمیز کردن و پر کردن فضای کانال ریشه است.

پروسه استفاده از روکش های دندانی

روکش ها را ممکن است در یک پروسه یک مرحله ای یا چند مرحله ای دریافت کنید و همه چیز در این رابطه به دندانپزشک شما بستگی دارد. در روش سنتی و چند مرحله ای، شما باید حداقل دو بار به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.

دندانپزشک شما دندان مورد نظر را معاینه و سپس آماده استفاده از روکش می کند. در این مرحله ممکن است از عکس برداری با اشعه ایکس نیز استفاده شود. همچنین این امکان وجود دارد که از دندان شما قالب گیری انجام شود.

دندانپزشک شما یک بخش از لایه بیرونی دندان شما را برمی دارد. سپس یک قالب گیری و نشانه گذاری روی دندان اصلی و دندان های اطراف ایجاد می شود.

سپس دندانپزشک یک روکش موقت را بر روی دندان شما قرار خواهد داد تا آسیبی به دندان شما وارد نشود. برداشت های انجام شده به آزمایشگاه دندانپزشکی ارسال می شود تا روکش در طی یک بازه زمانی مشخص، آماده شود.

سپس باید مجدد به نزد دندانپزشک خود بازگردید تا دندانپزشک تاج دندان شما را به دندان اصلی بچسباند.

در پروسه استفاده از روکش های یک روزه اما دندانپزشک از دندان های شما یک تصویر دیجیتالی دریافت می کند و با استفاده از اسکن داخل دهانی، یک روکش را در کلینیک برای شما تهیه می کنند.

البته ممکن است این پروسه بیش از یک ساعت به طول بیانجامد. در این مرحله دندانپزشک مرحله اتصال روکش به دندان های شما را آغاز می کند.

کل این پروسه درمانی ممکن است ۲ تا ۴ ساعت زمان لازم داشته باشد. در نظر داشته باشید که همه دندانپزشکان قابلیت استفاده از روکش های یک روزه را ندارند و باید از آن ها پیش از شروع کار در این رابطه سوال بپرسید.

هزینه کامپوزیت های دندانی در مقایسه با لمینت کمتر است

روکش دندان بهتر است یا کامپوزیت 

در مواردی که دندان شما عصب‌کشی شده یا در اصطلاح دندانپزشکی تحت درمان ریشه و روت کانال‌تراپی قرار گرفته است، با گذشت زمان تغییر رنگ داده و به رنگ خاکستری متمایل می‌شود.

باید بدانید که کامپوزیت ونیر توانایی مخفی‌کردن این تغییر رنگ را ندارد و در چنین حالتی، دندان به قدری آسیب‌پذیر شده است که توسط کامپوزیت محافظت نمی‌شود.

از آنجایی که روکش دندان بر خلاف کامپوزیت، توانایی محافظت از دندان اندو شده را دارد، در چنین مواردی بهترین اقدام برای شما، حفظ دندان توسط روش کروان یا همان روکش است. در این روش، دندان شما بر خلاف کامپوزیت کاملاً تراشیده می‌شود تا روکش دندان بتواند کل سطح را پوشش دهد.

برای طراحی روکش دندان مناسب، ابتدا از دندان عکس گرفته می‌شود و پس از آن، دندان مورد نظر را تراش می‌دهند تا قالب‌گیری انجام شده و با ارسال به لابراتور، فرایند ساخت روکش آغاز شود.

در مرحله اول، روکش برای دندان تست می‌شود تا اندازه، رنگ و میزان درخشندگی آن تعیین شود و در مرحله بعد، مجدداً به لابراتور برمی‌گردد تا نتیجه دلخواه به دست آمده و بدون هیچ مشکلی در دهان قرار گیرد.

آخرین گام چسباندن روکش توسط دندانپزشک به دندان است. گفتنی است در مدت‌زمانی که دندان شما تراشیده شده، به شما تاج موقتی داده می‌شود. بنابراین لازم نیست در فاصله تهیه روکش نهایی و دریافت از لابراتور، نگران زیبایی لبخند خود باشید.

از مزایای روکش دندان، جلوگیری از گسترش پوسیدگی به دلیل پوشانندگی کلی سطح دندان است.

همچنین باید گفت که روکش یا همان تاج، ظاهری کاملاً طبیعی و مشابه دندان‌سالم خودتان دارد و با طول عمر بسیار بالای خود، دچار شکستگی نشده و نیاز به ترمیم پیدا نمی‌کند.

در این میان، دندان‌های کامپوزیت‌شده و لمینت احتمال آسیب بیشتری دارند و در صورت شکستگی یا لب‌پر شدن، احتیاج به ترمیم دارند. اگر نگران هزینه‌های روکش دندان هستید، بر خلاف کامپوزیت و لمینت، بیمه بخشی از آن را تقبل می‌کند.

اگر دوست ندارید دندان‌هایتان تراش بخورد، از کامپوزیت ونیر استفاده کنید که مواد سفید به صورت لایه‌لایه روی دندان‌های شما اضافه می‌شود.

در نهایت برای مطالعه فرق لمینیت سرامیکی با کامپوزیت ونیر از نظر قیمت، استحکام و مقاومت، دوام و طول عمر، فرآیند کاشت و مدت زمان نصب این مقاله را بخوانید.

دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری

طرز استفاده snap on smile چگونه است را در این مقاله مطالعه کنید.

کامپوزیت مناسب تر است یا روکش دندان؟

اگر همه رنگ دندان‌ها زرد شده باشند یا نامرتبی‌های شدید در چیدمان دندان‌ها مشاهده شود، بهترین راه درمان، کامپوزیت ونیر یا لمینت است که هریک از این روش‌های زیباسازی، باتوجه به نیاز مراجعه‌کننده تعیین می‌شوند.

در مواردی هم که دندان دچار ترک‌های ریزی در سطح خود شده است، انجام کامپوزیت می‌تواند یک راه مراقبت از دندان باشد.

یکی از تفاوت‌های کامپوزیت ونیر با روکش دندان، این است که به دلیل قرار گرفتن کامپوزیت روی سطح خارجی دندان‌ها، نیازی به تراش دندان نیست و تمامی مراحل بدون ارسال نمونه به لابراتور و در مطب توسط دندانپزشک انجام می‌شود. این ویژگی باعث شده تا روند انجام کامپوزیت سریع‌تر و هزینه‌های آن کمتر شود.

روکش دندانی چیست؟

روکش‌های دندانی نوع رایجی از ترمیم دندان هستند. این روکش‌ها کلاهک‌هایی برای دندان‌های آسیب دیده هستند و از موادی مانند فلزات یا پرسلن ساخته می‌شوند. برای دندان‌هایی که پوسیده شده‌اند و یا دیواره‌هایشان شکسته، روکش دندان می‌تواند گزینه درمانی مناسبی باشد. همچنین در مواردی از این روکش‌ها به منظور بهبود زیبایی دندان‌ها نیز استفاده می‌شود.

روکش دندان یا لمینت سرامیکی؟

لمینت سرامیکی تنها یک پوسته نازک است که روی سطح خارجی دندان مانند یک لنز قرار می‌گیرد. اما روکش دورتادور دندان را می‌پوشاند و با توجه به اینکه لمینت‌ها باعث تقویت دندان شکننده و پوسیده نمی‌شوند، گزینه درمانی مناسبی نیستند. روکش‌ دندان بهترین انتخاب برای دندان‌های ضعیف شماست.

استفاده از کامپوزیت ونیر چه مراحلی دارد؟

کامپوزیت ونیر به دو شیوه مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌شود. در روش مستقیم، پزشک در همان لحظه دندان‌های بیمار را آماده و از کامپوزیت‌ها برای پوشش دندان استفاده می‌کند. این روش کمترین میزان تهاجم را دارد و اتمام درمان زمان زیادی نمی‌خواهد. اما در روش غیرمستقیم، دندان‌پزشک کامپوزیت‌ها را مستقیما به دندان شما متصل نمی‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button