کامپوزیت آی پی اس IPS چیست؟

کامپوزیت IPS
دندانپزشکی زیبایی

اشتراک‌گذاری

کامپوزیت دندان یک روش درمان دندانپزشکی سریع، آسان و نبستا کم هزینه برای ترمیم ظاهر و اندازه دندان‌هاست. در سال‌های اخیر استفاده از کامپوزیت در خدمات دندانپزشکی با افزایش همراه بوده است. یکی از انواع جدید کامپوزیت ونیر، کامپوزیت IPS است.

کامپوزیت آی‌پی‌اس نسل جدیدی از ونیر کامپوزیت است که به دلیل دارا بودن ذرات سرامیکی، خاصیت درخشندگی بالایی دارد. درنتیجه این نوع کامپوزیت نسبت به سایر مدل‌ها طی زمان بیشتری تغییر رنگ می‌دهد و همچنین به دلیل سازگاری بالایی که با لثه‌ها دارد، گزینه مناسبی برای درمان‌های طولانی مدت دندان‌هاست.

کامپوزیت آی‌پی‌اس IPS چیست؟

کامپوزیت آی‌پی‌اس نوعی ماده پرکننده نانوهیبریدی و دارای ذرات سرامیکی است. به دلیل وجود ذرات سرامیکی استحکام و مقاومت بالایی دارد و در ترمیم دندان‌ها و به عنوان روکش دندان به کار گرفته می‌شود. همچنین کامپوزیت IPS به دلیل درخشندگی و کیفیت بالایی که دارد، می‌تواند جایگزین لمینت دندان باشد.

کامپوزیت آی‌پی‌اس، از انواع آماده کامپوزیت و از قبل ساخته شده است. برای استفاده از آن بعد از ایجاد تغییراتی در اندازه دندان و تراش آن، با کمک چسب مخصوصی روی دندان قرار می‌گیرد.

همان‌طور که گفته شد در تکنولوژی ساخت این نوع کامپوزیت از سرامیک‌های با استحکام بالا مانند سیلیکات و زیرکونیا استفاده می‌شود که طول عمر بیشتری دارند و در مدت طولانی‌تر دچار تغییر رنگ می‌شوند. از سوی دیگر این ساختار سرامیکی به سازگاری هرچه بیشتر کامپوزیت IPS با لثه‌ها کمک شایانی می‌کند.

رنگ کامپوزیت آی پی اس

ویژگی های کامپوزیت IPS 

برای آشنایی بیشتر با این نوع کامپوزیت در این بخش به توضیح برخی ویژگی‌های آن می‌پردازیم:

  1. کامپوزیت آ‌ی‌پی‌اس هیچ‌گونه واکنش حساسیتی ایجاد نمی‌کند.
  2. دارای تنوع رنگی بسیار بالایی است و این امکان وجود دارد که از طیف رنگ‌های براق و یا مات آن استفاده کنید. درنتیجه با انتخاب رنگ مناسب و مشابه دندان‌های فرد، ظاهری طبیعی خواهد داشت.
  3. اگر کامپوزیت IPS دچار شکستگی و آسیب شود نیاز به تعویض ندارد و قابل ترمیم است.
  4. به دلیل دارا بودن ذرات سرامیکی مقاومت بالایی در برابر فشار ناشی از جویدن مواد غذایی سخت از خود نشان می‌دهد و استحکام بالایی دارد. همچنین باعث افزایش طول عمر کامپوزیت می‌شود.
  5. کامپوزیت آی‌پی‌اس دارای ۵ نوع ترنسلونسی است. ترنسلونسی به معنای میزان نوری است که از کامپوزیت عبور می‌کند.
  6. پولیش‌پذیری فوق‌العاده‌ای دارد که ظاهری بسیار زیبا به آن می‌بخشد.
  7. کامپوزیت IPS به منظور درمان زیبایی برای دندان‌های جلو و جهت ترمیم و درمان دندان‌های عقب به کار برده می‌شود.

کامپوزیت دندان خرگوشی یکی از بهترین روش‌های درمانی و زیبایی است که می‌تواند عیوب ظاهری دندان‌های جلویی را برطرف سازد.

کاربرد کامپوزیت IPS

از متداول‌ترین کاربردهای انواع کامپوزیت دندان پرکردن دندان‌های خالی است. همچنین در صورتی که بیمار از رنگ دندان‌های خود رضایت نداشته باشد می‌توان به کمک این نوع کامپوزیت این مشکل را برطرف کرد. مهم‌ترین مزیت ونیر کامپوزیت IPS این است که میزان تراش لازم برای استفاده از آن وابسته به شکل اولیه دندان است و در بسیاری از موارد دندان‌ها نیازی به تراش ندارند.

برای بهره بردن از این خدمت دندانپزشکی باید دندان‌ها از نظر مناسب بودن برای ونیز کامپوزیت آی‌پی‌اس بررسی شوند و از سلامت لثه‌ها نیز اطمینان حاصل گردد.

کامپوزیت IPS برای افرادی که دچار مشکلات زیر هستند توصیه می‌شود:

  • دندان‌های نامرتب
  • دندان‌هایی که بر روی هم قرار گرفته‌اند.
  • رنگ بد دندان‌ها
  • شکستگی‌های جزئی دندان
  • دندان‌های کوتاه یا بلند

برای دریافت مشاوره و نوبت روکش دندان، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵ – ۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

هزینه ونیر کامپوزیت IPS

کامپوزیت آی‌پی‌اس از بهترین و باکیفیت‌ترین انواع دردسترس کامپوزیت در ایران به شمار می‌رود. هزینه IPS بستگی به برند مواد مورد استفاده، تجربه و تخصص دندانپزشک، تعداد دندان‌هایی که به ترمیم نیاز دارند و شرایط دندان‌ها دارد و متغیر است. اما هزینه حدودی آن تقریبا معادل ۳۵۰۰۰۰۰ تومان می‌باشد.

کامپوزیت دندان آی پی اس

مزایای کامپوزیت‌های IPS آلمان

  1. این نوع کامپوزیت IPS علاوه بر کاربردی که در اصلاح طرح لبخند دارند، برای ترمیم دندان‌های عقبی نیز می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند.
  2. در عین اینکه از نظر زیبایی ظاهری تفاوت چندانی با لمینت‌های سرامیکی ندارند، اما بسیار مقرون به‌صرفه‌تر هستند.
  3. کمترین میزان آلرژی و حساسیت را بعد از درمان ایجاد می‌کنند.
  4. تنوع رنگ آن‌ها بسیار بالاست.
  5. معمولا نیاز به آماده‌سازی و تراش دندان بسیار اندکی دارند.
  6. قابلیت ترمیم و تحمل فشار بالا را دارند.
  7. به دلیل داشتن ذرات سرامیک دوام و عمر طولانی دارند.

فیلم کامپوزیت‌ IPS 

در این ویدیو با جایگذاری ۸ واحد کامپوزیت ونیر IPS در فک بالا در کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری، لبخندی درخشان‌تر به زیباجوی عزیز هدیه کردیم.

طیف رنگی کامپوزیت آی‌پی‌اس 

طیف رنگی کامپوزیت‌های آی‌پی‌اس بسیار گسترده است و همین امر یکی از دلایلی است که افراد زیادی متقاضی استفاده از این نوع خدمت دندانپزشکی برای درمان زیبایی دندان‌های خود هستند. کامپوزیت‌های IPS دارای ۳۲ طیف رنگی هستند و در ۵ سطح شفافیت وجود دارند و براساس رنگ سایه‌ها و میزان روشنایی دسته‌بندی می‌شوند. از بین این دسته‌ها، bl-xl و BL-L از رنگ‌های پرطرفدار در ایران محسوب می‌شوند.

طول عمر و ماندگاری کامپوزیت IPS

همچنون سایر متریال‌های دندانپزشکی، دوام و ماندگاری کامپوزیت آی‌پی‌اس نیز قبل از هر فاکتور دیگری به مراقب صحیح فرد وابسته است. برخی عوامل دیگر مانند جنس دندان‌های بیمار و عادات غذایی وی نیز بر طول عمر IPS به صورت مستقیم تاثیرگذارند.

در نتیجه مشخص کردن طول عمر دقیق برای کامپوزیت آی‌پی‎اس مقدور نیست؛ اما در صورت مراقبت بعد از کامپوزیت و به طور صحیح از دندان‌ها این کامپوزیت ممکن است تا پایان عمر دوام بیاورد و در صورتی که دچار شکستگی یا آسیب شد نیز قابل ترمیم است.

نحوه نصب کامپوزیت IPS چگونه است؟

برای انجام این درمان زیبایی و ترمیمی ابتدا وضعیت دهان دندان شما توسط دندانپزشک بررسی می‌شود. در صورتی که استفاده از کامپوزیت IPS درمان مناسبی تشخیص داده شود، پس از مشاهده عکس‌های رادیولوژی و معاینه دندان‌ها، ترمیم دندان‌ها و بهبود مشکلات لثه باید پیش از شروع درمان صورت بگیرد. سایر مراحل عبارتند از:

  1. آماده‌سازی دندان‌ها : این مرحله برای هر بیمار متفاوت از دیگری است. ترمیم پوسیدگی دندان‌ها، درمان بیماری‌های لثه، جرم‌گیری دندان‌ها و ایجاد تراش روی دندان‌ها بسته به نیاز فرد انجام می‌شود.
  2. انتخاب رنگ : به دلیل طیف گسترده رنگ کامپوزیت IPS دندانپزشک به توجه به فاکتورهای متعددی نظیر رنگ دندان‌ها، رنگ پوست و رنگ چشم‌ها بهترین رنگ را برای بیمار انتخاب می‌کند و به کار می‌گیرد.
  3. نصب ونیر کامپوزیت IPS : در این مرحله مواد به شکل لایه‌ای بر روی دندان قرار می‌گیرند و سپس با کمک نور دستگاه لایت کیور تثبیت می‌شوند.
  4. بررسی وضعیت بایت : این مرحله با قرار دادن کاغذ کربنی بین دندان‌ها انجام می‌شود و اگر نیازی به تغییر وجود داشته باشد، ایجاد خواهد شد.

از مسائل مهمی که در زمان کامپوزیت دندان باید توجه کنید، انتخاب بهترین رنگ برای کامپوزیت دندان است.

معایب ونیر کامپوزیت آی‌پی‌اس

اگر فردی که درمان کامپوزیت IPS دریافت کرده است به طور جدی، صحیح و دائمی مراقب سلامت دهان و دندان خود نباشد، مشکلاتی از قبیل التهاب و تورم شدید لثه در ناحیه کامپوزیت رخ می‌دهد. از معایب و عوارض کامپوزیت دندان عبارتند از:

  • در برخی موارد پس از بررسی شکل ظاهری و وضعیت دندان ممکن است نیاز به تراشیدن مینای دندان برای انجام کامپوزیت وجود داشته باشد.
  • در روزهای اول دریافت درمان ممکن است دندان‌ها نسبت به گرما و سرما حساسیت نشان دهند.
  • اگر دندانی که کامپوزیت شده است ضربه بخورد یا تحت فشار شدید قرار بگیرد ممکن است IPS دچار شکستگی شود؛ که البته این موارد قابل ترمیم هستند. زمان مناسب برای ترمیم کامپوزیت دندان اغلب موقعی است که کامپوزیت دچار شکستگی و ترک‌خوردگی شده باشد.

سخن پایانی

همان‌طور که در این مقاله گفته شد کامپوزیت IPS یا آی‌پی‌اس برای اصلاح و ترمیم دندان‌های قدامی و خلفی کاربرد دارد. همچنین در ۵ سطح شفافیت و ۳۲ طیف رنگی در دسترس است. اگر دچار شکستگی دندان شده‌اید یا دندان‌های نامنظم و روی هم قرار گرفته دارید، دندان‌های خیلی بلند و یا خیلی کوتاه شما را دچار مشکل کرده است و یا دندان‌های شما به هر دلیلی تغییر رنگ داده‌اند می‌توانید برای بازیابی زیبایی و سلامت دندان‌های خود با دندانپزشک مشورت نمایید و در صورت مناسب بودن شرایط از درمان کامپوزیت IPS استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button