انواع کامپوزیت دندان و کاربرد آنها

انواع کامپوزیت دندان
دندانپزشکی زیبایی

اشتراک‌گذاری

دندانپزشکان برای رفع بسیاری از مشکلات دندانی از انواع مدل کامپوزیت دندان استفاده می کنند. کامپوزیت ونیر یکی از انواع روکش های دندانی است که در دندانپزشکی زیبایی نیز استفاده می شود چراکه رنگ بسیار مناسبی دارد و می تواند ظاهری مناسب را به دندان ها ببخشد.

هر یک از انواع کامپوزیت دندان ویژگی های خاص خود را دارد. در واقع کامپوزیت دندان در خواص بیولوژیکی، عملکردی و زیبایی ساختار دندان متفاوت هستند. انواع مدل کامپوزیت دندان می توانند برای مدت زمانی طولانی دوام داشته باشند اما باید مراقبت های بعد از آن را جدی بگیرید. در ادامه با انواع مختلف کامپوزیت دندانی به طور مفصل آشنا می‌شویم.

نمونه کامپوزیت ونیر دندان

منظور از دندانپزشکی دیجیتال استفاده از فناوری‌های دیجیتال به منظور بهبود و تسریع پروسه‌های درمانی در حوزه دندانپزشکی است.

مراحل کامپوزیت دندان

دندانپزشک شما در مرحله اول باید دندان های شما را تمیز کند و آن ها را برای استفاده از کامپوزیت ونیرز آماده کند. دندانپزشک شما قسمت بسیار نازکی از مینای دندان شما را برمی دارد تا بتواند به چسباندن مواد به دندان کمک کند. در صورتی که دندان شما به تغییرات جزئی نیاز داشته باشد، تنها اصلاحات جزئی بر روی دندان های شما ایجاد می شود.

سپس همه چیز به این مسئله بستگی دارد که از چه نوع کامپوزیتی برای دندان شما استفاده می شود. اما به طور کلی دندانپزشک با استفاده از یک ماده چسبنده مواد کامپوزیتی را به دندان شما متصل می کند. در حقیقت در این زمان فقط یک لایه نازک به دندان شما اضافه می شود. زمانی که این لایه بر روی دندان شما قرار گرفت دندانپزشک با استفاده از نور مواد را سخت می کند تا چسبندگی کامل انجام شود.

در نظر داشته باشید که رنگ روکش دندان های خود را می توانید شخصا انتخاب کنید در این صورت امکان مخلوط کردن چند رنگ نیز وجود دارد که در این صورت شما می توانید رنگی طبیعی تر به دندان های خود ببخشید. برای حفظ رنگ و سلامت کامپوزیت دندان آشنایی با مسواک و خمیر دندان مخصوص کامپوزیت ضروری است.

در نهایت دندانپزشک پس از اتصال کامپوزیت ها به ممکن است با استفاده یک دستگاه خاص دندان های شما را تراش دهند تا یکدست شوند. بسیاری از افراد در طول پروسه دریافت کامپوزیت به بیحسی نیاز نخواهند داشت اما  در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد، بلافاصله پس از پایان پروسه، فرد می تواند به زندگی عادی خود بازگردد.

برای دریافت مشاوره و نوبت، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵ – ۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

انواع مدل کامپوزیت دندان

انواع مدل کامپوزیت دندان از نظر ساختار نیز تفاوت هایی دارند و به همین دلیل است که کیفیت آن ها  با یکدیگر تفاوت هایی دارد و دندانپزشکان نیز با توجه به نیاز مشتری خود دست به انتخاب آن ها می زنند.

جنس کامپوزیت ها معمولا از شیشه یا سرامیک است. مواد تشکیل دهنده کامپوزیت های شیشه ای از سیلیس بلورین، دی اکسید سیلیکون، شیشه لیتیوم/ باریم-آلمینیوم و بوروسیلیکات شیشه ای شامل روی/ استرانسیم/ لیتیوم ساخته شده است.

رزین های سرامیکی نیز از اکسید زیرکونیوم ساخته شده اند. کامپوزیت ونیرها ها را بر اساس اندازه ذرات و شکل می توان در دسته بندی های زیر قرار داد:

  • کامپوزیت های ماکروفیلد: اندازه ذرات آن ها از ۵ تا ۱۰ میکرومتر است. مقاومت مکانیکی آن ها خوب است اما در برابر سایش مقاومت خوبی ندارند.
  • کامپوزیت های میکروفیلد: میکروفیلد ها از سیلیس کلوئیدی با ذراتی به اندازه ۰.۴ میکرومتر ساخته شده اند. کار با این نوع از کامپوزیت ها بسیار ساده تر است با این حال وزن آن ها کمتر از ماکروفیلدهاست در نتیجه مقاومت مکانیکی آن ها کاهش پیدا می کند. بنابراین در جایی که باید فشار را تحمل کنند، از آن ها استفاده نمی شود.
  • کامپوزیت های هایبریدی: این کامپوزیت ها ترکیبی از کامپوزیت های میکروفیلد و ماکروفیلد است. انبساط حرارتی در این نوع از کامپوزیت ها بسیار مناسب است و به همین دلیل است که در برابر ساییدگی مقاومت بالایی از خود نشان می دهد.
  • کامپوزیت نانوفیلد: اندازه ذرات این کامپوزیت ۲۰ تا ۷۰ نانومتر است. ذرات نانو از واحدهای نانو تشکیل می شود و به عنوان واحد کل عمل می کنند. آن ها دارای مقاومت مکانیکی بالا هستند در نتیجه در برابر ساییدگی مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می دهند. نکته بسیار مهم در رابطه با آن ها آن است که به راحتی صیقل می خورند.
  • کامپوزیت های بولک: این کامپوزیت ها از ذرات سیلیس و زیرکونیای غیر تجمعی تشکیل شده اند. این مواد در برابر سایش مقاومت کمی دارند اما زمانی که به عنوان مواد پر کننده دندان مورد استفاده قرار می گیرند، می توانید اطمینان داشته باشید که ذرات غذا هرگز بین دندان های شما باقی نخواهند ماند.
انتخاب رنگ دندان برای انواع کامپوزیت

آیا ایمپلنت یک روزه دندان یا ایمپلنت فوری امکان پذیر است؟

انواع کامپوزیت ونیرز از نظر نوع استفاده

برای اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت ونیر یا هر نوع اقدام زیبایی دیگر باید بدانید که کامپوزیت های ونیر از نظر کاربردی به دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول کامپوزیت ونیرز مستقیم است که از رزین ساخته می شوند و مستقیما برای اصلاح طرح لبخند به دندان های شما متصل می شوند. دندانپزشک در این روش نیازی به استفاده از زمان زیاد برای آماده سازی دندان های شما نخواهد داشت و روش استفاده از کامپوزیت ونیرز مستقیم کمترین میزان تهاجم را خواهد داشت.

دسته دوم، کامپوزیت ونیرز غیر مستقیم است و تفاوت آن با کامپوزیت های مستقیم آن است نیازمند طی کردن یک پروسه خاص است. دندان های شما باید توسط دندانپزشک برای استفاده از کامپوزیت ها آماده شود سپس روکش های کامپوزیتی دندان های شما به آزمایشگاه ارسال خواهند شد تا طی مراحل خاص تهیه شوند. تا زمان آماده شدن کامپوزیت های دندانی شما، می توانید از روکش های موقتی استفاده کنید. بلافاصله پس از آماده شدن روکش های دندانی شما در آزمایشگاه دندانپزشک از شما می خواهد که با او ملاقات دیگری داشته باشید تا بتواند روکش های دندانی شما را متصل کند. تفاوت دیگری که کامپوزیت ونیرز غیرمستقیم با کامپوزیت ونیرز مستقیم دارد آن است که روش غیرمستقیم تهاجمی تر است.

انواع کامپوزیت دندان برای زیباسازی و اصلاح طرح لبخند موجود است که در این ویدئو دکتر نوشین نصیری برای این بیمار از ۸واحد کامپوزیت IPS استفاده کرده است که می توانید روند آن را مشاهده کنید:

برای انتخاب بهترین متخصص کامپوزیت دندان در تهران سوابق دندانپزشک منتخب خود را بررسی و مدارک علمی او را جستجو کنید.

عکس قبل و بعد کامپوزیت دندان

ویژگی ‌های بهترین نوع کامپوزیت دندان

بیشتر افرادی که قصد دارند دندان‌های خود را کامپوزیت کنند، به خوبی نمی‌دانند باید از کدام نوع کامپوزیت برای درمان دندان‌های خود استفاده کنند. یکی از ویژگی‌های انواع مدل کامپوزیت دندان، استحکام و مقاومت کامپوزیت است. شما باید از کامپوزیتی استفاده کنید که از استحکام بالایی برخودار باشد. کامپوزیت‌هایی که در ترکیبات خود مادۀ «سیلیکات کلسیم» دارند، از استحکام بیشتری برخوردار هستند. در انتخاب کامپوزیت باید ویژگی‌های دیگری نیز بررسی شود:

  • برای مثال کامپپوزیت باید قابلیت فرم دهی مناسبی داشته باشد تا به راحتی روی دندان‌های بیمار قرار داده شود.
  • کامپویزیت باید به شکلی باشد که در مدت زمان کوتاهی پس از تاباندن نور لایت کیور، روی دندان‌ها سفت شود.
  • یکی از مهم‌ترین نکته‌هایی که باید به آن دقت کنید این است که برخی از افراد به متریال سازنده کامپوزیت‌ها حساسیت دارند. بهتر است کامپوزیتی انتخاب شود که موجب بروز این حساسیت نشود.
  • یکی از ویژگی‌های بارز انواع کامپوزیت، ظاهر طبیعی آن است. به شکلی که ظاهر دهان و دندان فرد پس از کامپوزیت به صورت غیر طبیعی نباشد.
  • علاوه بر تمام این ویژگی‌ها، باید کامپوزیتی استفاده شود که علاوه بر کیفیت و استحکام بالا، قیمت مناسب و به صرفه‌ای نیز داشته باشد.
  • مقاومت کامپوزیت در برابر عواملی همچون سایش نیز، یکی دیگر از ویژگی های یک کامپوزیت خوب است.
  • اخرین مرحله در هر فرآیند کامپوزیت ندان، پولیش دندان است. به طور کل این مرحله تنها در کامپوزیت‌هایی موفقیت آمیز است که کامپوزیت مورد نظر قابلیت پولیش دادن مناسب را داشته باشد.
  • مسلما بهترین نوع کامپوزیت از بهترین برند انتخاب می‌شود؛ بنابراین بهترین برند کامپوزیت دارای تمام ویژگی‌های بیان شده است. کافی است در انتخاب برند کامپوزیت دقت کافی داشته باشید.
عکس قبل و بعد کامپوزیت دندان دکتر نوشین نصیری

واضحترین فرق لمینت و کامپوزیت این است که قیمت کامپوزیت نسبت به لمینت سرامیکی بسیار ارزان‌تر است.

دلایل استفاده از کامپوزیت های دندانی

در صورتی که می خواهید دندان های سفید و مرتبی داشته باشید که به طرح لبخند شما جلوه ای خاص می بخشد، استفاده از انواع مدل کامپوزیت دندان یک گزینه بسیار مناسب خواهد بود.

انواع کامپوزیت مقاومت بالایی دارند و با توجه به این که وزن آن ها کم است فشاری از این بابت به دندان ها وارد نمی شود. عمر کامپوزیت های دندانی بین ۱۰ تا ۱۵ سال است و پس از آن بیمار می تواند به راحتی آن ها را از دندان خود جدا کرده و به ترمیم آن ها بپردازد.

ظاهر کامپوزیت دندان خرگوشی نیز بسیار طبیعی است و شما می توانید به راحتی از آن ها استفاده کنید. یکی دیگر از مواردی که استفاده از کامپوزیت های دندانی را جذاب می کند، پروسه کوتاه استفاده از آن ها است.

مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان

زمانی که به پزشک معالج خود مراجعه می کنید، پس از چند ساعت گذران پروسه درمان به راحتی می توانید کلینیک دندانپزشکی را ترک کنید و به زندگی روزانه خود بپردازید چرا که پزشک شما با استفاده از نور قدرت چسبندگی کامپوزیت ها را افزایش می دهد و نیازی به نگرانی از جدا شدن آن ها نیست.

البته پزشک شما دستورالعمل هایی را تحت عنوان مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان در اختیار شما قرار خواهد داد که رعایت آن ها برای رسیدن به موفقیت در استفاده از کامپوزیت های دندان الزامی است.

مراجعه پیوسته به پزشک طبق دستور وی نیز به شما در این مسیر کمک خواهد کرد. کنترل مصرف چای، قهوه و سایر نوشیدنی های رنگ دار و همچنین جلوگیری از مصرف سیگار نیز می تواند از عوامل تاثیرگذار در ماندگاری کامپوزیت های شما باشد.

جمع بندی

انواع مدل کامپوزیت دندان با کیفیت های مختلفی در دسترس هستند و شما می توانید در رابطه با استفاده از آن ها از دندانپزشک خود نظرخواهی کنید. در برخی از موارد نمی توان مطابق با خواسته بیمار نوع کامپوزیت را تعیین کرد چراکه ممکن است عواملی همچون فشار وارده بر دندان در آن محل برای کامپوزیت خواسته شده بسیار بالا باشد و در نتیجه منجر به شکست پروسه کاشت ایمپلنت شود.

نایت گارد چه کاربردی دارد؟

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندانی یک روش درمانی است که به منظور رفع مشکلات دندان از آن استفاده می‌شود. همچنین این روش در دندان‌پزشکی زیبایی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا رنگ مناسبی دارد و ظاهری زیبا به دندان‌ها می‌بخشد. در استفاده از کامپوزیت‌ها گزینه‌های زیادی در اختیار دارید. هر کامپوزیت ویژگی‌های مختص خود را دارد که با دیگری متفاوت است.

کامپوزیت‌ها بر اساس ویژگی‌های مصرفی چند نوع هستند؟

کامپوزیت‌ها را می‌توان به سه دسته کاربردی تقسیم کرد. نوع جهانی در بین مردم بسیار پرطرفدار است و قدیمی‌ترین نوع کامپوزیت به شمار می‌رود. نوع مایع برای ترمیم‌های بسیار کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد و قابلیت پرکنندگی کمی دارد. کامپوزیت‌های بسته‌بندی شده سفت و چسبناک هستند و برای دندان‌های خلفی مناسب‌اند.

کامپوزیت‌ها بر اساس ویژگی‌های مصرفی چند نوع هستند؟

در مرحله اول ضروری است دندان‌هایتان تمیز و برای استفاده از کامپوزیت آماده شود. پس از آن دندان‌پزشک قسمت نازکی از مینای دندان مورد نظر را برمی‌دارد. این کار به چسبیدن مواد به دندان کمک می‌کند. در صورتی که دندان به تغییرات جزئی نیاز داشته باشد، تنها به همان میزان اصلاحات جزئی بر روی دندان‌ها اعمال می‌شود.

۲۴ دیدگاه. ترک جدید

  • سلام خسته نباشید
    از چه سنی میتونیم کامپوزیت کنیم؟

    پاسخ
  • زهرا کریمی جعفری
    ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ ۰۷:۰۲

    سلام‌ من دو تا دندان جلو را کامپوزیت کردم ولی خوب ی ولی خب یکی از دندان هایم عصب کشی و دیگری ن و الان‌ می خواهم این دندانم عصب کشی کنم میشه از همین کامپوزیت قدیم استفاده کنم یا ن باید کامپوزیت عوض کنم کامپوزیت سرامیکی هست لطف کنید بهم پیام بدید

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ ۰۶:۱۶

      سلام وقت بخیر . بله میتوانید عصب کشی انجام بدید ولی بهتر است برای ما عکس opg ارسال کنید تا بهتر راهنماییتون کنیم .
      شماره جهت ارسال عکس : ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ
  • سلام از لحاظ قیمتی کامپوزیت های سوئیسی گرون تره یا آمریکایی ؟ شما توی کلینیک تون از کدوم نوع کامپوزیت دندان استفاده می کنید؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ ۱۰:۳۶

      سلام خدمت شما . لطفا برای اطلاع از هزینه ها با کلینیک تماس بگیرید .
      ۲۲۲۱۴۰۰۴
      ۲۲۲۱۵۰۰۵

      پاسخ
  • خانم دکتر عزیز بین انواع کامپوزیت دندان کدوم یکی رنگ طبیعی تری داره که به رنگ دندان های خودمون شبیه تر باشه؟ من سنم بالاست نسبتا و نمیخام رنگ دندونام خیلی سفید باشه

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ ۱۰:۳۸

      سلام خدمت شما . با دیدن یک عکس از ظاهر دندانتان بهتر میتوانیم راهنماییتون کنیم تا ببینیم کدام رنگ کامپوزیت برای شما مناسب تر است .

      پاسخ
  • درود بر شما سوال بنده این است که مقاومت لمینت سرامیکی بالاتر هست یا کامپوزیت دندان؟

    پاسخ
  • سلام ببخشید بین انواع کامپوزیت ونیر که نام بردید کدوم بهتره و مقاومت بالایی داره؟

    پاسخ
  • خانم حسینی فر
    ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ ۱۹:۱۶

    سلام خانم دکتر نصیری سوالم اینه بهترین مارک کتمپوزیت دندان چیه؟ بعد اینکه من جای یک دندانم خالیه اگر بخام ایمپلنت کنم تا چند وقت بعد از ایمپلنت میتونم کامپوزیت کنم؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ ۱۰:۴۱

      سلام خدمت شما . لطفا یک عکس از ظاهر دندانتان ارسال کنید تا ما بهتر راهنماییتون کنیم .
      ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ
  • سلام ببخشید امکان داره کامپوزیت دندان لق یا کنده بشه ؟ در اینصورت امکان ترمیم اون هست ؟

    پاسخ
  • سلام خدمت شما من دندون های ردیف و مرتبی دارم و هیچ خرابی ندارن اما به شدت زرد هستن و میخام کامپوزیت کنم که تا مدت ها یکدست سفید باشن فقط اینکه چه نوع کامپوزیتی بهتره که رنگشو از دست نمیده؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ ۱۰:۴۴

      سلام خدمت شما . کامپوزیت های سرامیکی گزینه خوبی است ولی مراقبت های خودتان هم لازم هست .

      پاسخ
  • سلام ببخشید وقتی دندون های خلفی رو کامپوزت کنیم در حین غذا خوردن بهشون فشار وارد نمیشه؟ کامپوزیت دندان تحمل این فشار رو داره؟ لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ
  • هاشمی ماندانا
    ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ ۱۹:۱۰

    سلام خانم دکتر عزیز من شبا دندون قروچه دارم و میخام کامپوزیت کنم الته در حال درمان هستم اما یه کامپوزیت سفت و محکم میحام که مقاومت بالایی داشته باشه. بهترین نوع کامپوزیت چیهبرای من؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ ۱۰:۴۸

      سلام خدمت شما . برای جلوگیری از دندان قروچه باید نایت گارد استفاده کنید . نایت گارد ( محافظی است که شب تا صبح داخل دهان شما روی دندان هایتان قرار میگیرد و از دندان قروچه و فشار جلوگیری میکند ) .

      پاسخ
  • سلام خانم دکتر برای انتخاب نوع کامپوزیت بهمون کمک می کنید؟ من میخام کامپوزیت جنس خوب ولی با رنگ سفید طبیعی دندونام داشته باشم

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ ۱۰:۴۹

      سلام خدمت شما . لطفا یک عکس از ظاهر دندان هایتان برای ما ارسال کنید تا بهتر راهنماییتون کنیم .
      ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button