خمیردندان و مسواک مناسب لمینت سرامیکی

خمیردندان و مسواک مناسب لمینت سرامیکی
دندانپزشکی زیبایی

اشتراک‌گذاری

لمینت سرامیکی یکی از روش‌هایی است که برای ترمیم و رفع نواقص ظاهری دندان از آن استفاده می‌شود. برای اینکه لمینت سرامیکی دندان‌های شما دوام و ماندگاری بیشتری داشته باشند، باید نکات مراقبتی مربوط به آن‌ها را به دقت رعایت کنید.

یکی از نکات مراقبتی لمینت، استفاده از خمیردندان و مسواک مناسب لمینت سرامیکی است. برای لمینت‌های سرامیکی، مسواک باید از نوع نرم باشد تا از خراشیدن و آسیب دیدن جلوگیری شود. همچنین برای انتخاب خمیر دندان باید به این نکته هم توجه کرد که حاوی اسید نباشد، زیرا اسید منجر به آسیب دیدن سطح لمینت‌های سرامیکی می‌شود.

دندانپزشک شما بهترین راهنمای شما در انتخاب خمیردندان و مسواک مناسب لمینت سرامیکی خواهد بود، پس قبل از استفاده از هر محصولی، با دندانپزشک خود مشورت کنید.

روکش های سرامیکی تکی

اهمیت استفاده از خمیر دندان مخصوص لمینت سرامیکی

لمینت‌های سرامیکی، پوشش بسیار نازکی هستند که روی دندان‌ها نصب می‌شوند. این روکش‌ها می‌توانند بدشکلی، شکستگی، ترک و حتی لکه‌های دندانی را رفع کنند. همچنین لمینت سرامیکی یکی از روش‌هایی است که برای اصلاح طرح لبخند از آن استفاده می‌شود.

لمینت‌های سرامیکی در مقایسه با روش‌های دیگر ترمیم دندان، دوام و ماندگاری بیشتری دارند. با این حال اگر از آن‌ها به درستی مراقبت نکنید، خیلی زود دچار مشکل خواهند شد. استفاده از خمیردندان و مسواک مناسب، از مهم‌ترین نکات مراقبتی مربوط به لمینت دندان است.

خمیردندان و مسواک نامناسب می‌توانند روکش‌های لمینتی را خراش داده و باعث کاهش ماندگاری آن‌ها شوند. خمیردندان و مسواک نامناسب با خراشیدن سطح لمینت، باعث افزایش نفوذ مواد رنگی مواد غذایی به درون آن می‌شوند.

همین مساله باعث افزایش احتمال پوسیدگی دندان زیر لمینت و بد رنگی روکش لمینتی می‌شود. در نتیجه بسیار مهم است که بعد از لمینت دندان، از مسواک و خمیردندان مناسب برای تمیزکردن دندان‌های خود استفاده کنید. به همین دلیل دندانپزشکان توصیه می‌کنند از خمیردندان و مسواک مناسب لمینت سرامیکی استفاده کنید.

لمینت دیجیتال دندان با ابزارهای دیجیتال انجام می گیرد که از مزایای لمینت دندان به روش دیجیتال این است.

خمیر دندان مخصوص لمینت سرامیکی چه ویژگی هایی دارد؟

برای اینکه لمینت دندان‌های شما ماندگاری بیشتری داشته باشد و با گذشت زمان از زیبایی آن کم نشود، باید به خوبی از آن‌ها مراقبت کنید. خمیردندان و مسواکی که استفاده می‌کنید، به طور مستقیم روی روکش لمینتی دندان‌هایتان تاثیر می‌گذارند. بنابراین باید از خمیردندان و مسواک مناسب لمینت سرامیکی استفاده کنید.

خمیردندان مناسب روکش‌های لمینتی، باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • خمیردندانی که استفاده می‌کنید، باید فاقد هر گونه مواد ساینده مثل جوش شیرین یا هیدروژن پراکسید باشد. این مواد روکش دندان را خراش داده و آن‌ها را مستعد لکه می‌کنند.
  • بهتر است از خمیردندان‌هایی که حالت ژله‌ای دارند استفاده کنید. این نوع خمیردندان‌ها سازگاری بهتری با لمینت دندان دارند.
  • خمیردندانی که استفاده می‌کنید، بهتر است خواص ضد پوسیدگی داشته باشد. خمیردندان ضد پوسیدگی از پوسیدگی دندان زیر روکش لمینتی جلوگیری می‌کند. خمیردندان‌های حاوی فلوراید بهترین گزینه برای لمینت سرامیکی هستند.
  • از خمیردندان‌های سفیدکننده اکیدا خودداری کنید.

به این ترتیب شما می‌توانید خمیردندان مناسبی را برای لمینت دندان‌های خود تهیه کنید. شما می‌توانید همچنین از دندانپزشک خود درباره بهترین خمیردندان برای لمینت سرامیکی نیز سوال کنید.

مراقبت از لمینت دندان

در صورت پوسیدگی دندان، تصادف و ضرب‌دیدگی، شکستن و آسیب دیدن روکش، نیاز به تعویض لمینت دندان خواهید داشت.

مسواک مناسب برای دندان لمینت شده

اگر دندان‌های خود را لمینت کرده‌اید، علاوه بر خمیردندان باید از مسواک مناسب روکش‌های لمینتی نیز استفاده کنید. مسواکی که برای تمیزکردن دندان‌هایتان استفاده می‌کنید، باید پرزهای بسیار نرمی داشته باشد. مسواک‌هایی که پرزهای سفتی دارند، به لایه لثه اطراف دندان لمینت شده آسیب رسانده و آن را عقب می‌برند. به این ترتیب ریشه دندان و لبه روکش لمینتی نمایان می‌شود که چهره ناخوشایندی دارد. همچنین مسواک نامناسب می‌تواند سطح انواع لمینت‌ دندان را بخراشد.

 در این ویدئو دکتر نوشین نصیری مراحل نصب لمینت دندان را توضیح داده و قدم به قدم برای مراجعه کننده خود انجام می‌دهند.

آیا مسواک برقی به لمینت دندان آسیب میزند؟

برخلاف تصور بیشتر مردم، مسواک‌های برقی بهترین گزینه برای دندان‌های لمینت شده هستند. خیلی از افراد فکر می‌کنند مسواک‌ها برقی باعث آسیب دیدن روکش‌های لمینتی می‌شود اما این طور نیست. این مسواک‌ها به شرطی که پرزهای نرمی داشته باشند، پلاک و جرم‌های دندانی را به خوبی از بین می‌برند. همچنین فشار مسواک برقی را می‌توانید بهتر کنترل کنید و به روکش‌ها آسیبی نمی‌رسد.

مراحل لمینت دندان با عکس

نحوه نخ دندان کشیدن دندان لمینت شده

علاوه بر خمیردندان و مسواک مناسب لمینت سرامیکی، استفاده از نخ دندان برای مراقبت این روکش‌ها اهمیت زیادی دارد. کشیدن نخ دندان بقایای مواد غذایی را از بین دندان‌ها حذف کرده و از پوسیدگی آن‌ها جلوگیری می‌کند. برای کشیدن نخ دندان، باید مقدار مناسبی نخ را بین دندان‌ها حرکت دهید و محکم روی دندان دیگری بکشید.

به طور کلی نخ دندان باید به شکل حرف C در اطراف دندان لمینت شده قرار گیرد و چند بار به سمت بالا و پایین کشیده شود. در انتها باید نخ دندان را از روی لثه بلند کرده و به اطراف دندان‌های بعدی ببرید. توجه کنید که نخ دندان را نباید به سرعت و با فشار زیاد بالا و پایین کنید، زیرا باعث آسیب‌دیدگی لثه و پارگی آن خواهد شد.

وضعیت دندان ها پیش از اتصال لمینت های دندانی و بهداشت دهان و دندان بر ماندگاری لمینت دندان تاثیرگذار هستند.

نگهداری و مراقبت از لمینت دندان

علاوه بر استفاده از خمیردندان و مسواک مناسب یک سری نکات دیگر هم برای مراقبت از لمینت دندان وجود دارد. با مراقبت درست از لمینت دندان می‌توانید ۱۰ تا ۱۵ سال از آن‌ها استفاده کنید. مهم‌ترین نکات مراقبتی لمینت دندان عبارتند از:

  • بعد از هر بار غذاخوردن، حتما نخ دندان بکشید.
  • روزی یک تا دو بار از دهانشویه، ترجیحا دهانشویه آنتی سپتیک، استفاده کنید. دهانشویه‌ای که استفاده می‌کنید، باید فاقد هر گونه مواد الکلی باشد.
  • از خوردن یا نوشیدن خوراکی‌های رنگی مثل پفک و نوشابه خودداری کنید.
  • به طور منظم سلامت دندان‌های خود را چک کنید. به طور معمول هر ۶ ماه یک بار باید به دندانپزشکی مراجعه کنید.
  • از جویدن خوراکی‌های سفت مثل هویج و کرفس خودداری کنید، زیرا این کار احتمال شکستگی لمینت‌های سرامیکی را افزایش می‌دهد.
  • از عادات مضری چون جویدن ناخن، جویدن ته مداد، بازکردن در نوشابه با دندان، شکستن فندق و پسته با دندان و … به شدت بپرهیزید. این عادات احتمال شکستگی روکش‌های لمینتی را افزایش می‌دهد.
  • اگر عادت دندان قروچه دارید، حتما قبل از روکش لمینتی به دندانپزشک خود اطلاع دهید. دندان قروچه به خصوص در شب‌ها، فشار زیادی به دندان‌ها وارد کرده و باعث آسیب‌دیدگی آن‌ها می‌شود. با استفاده از محافظ شبانه می‌توانید فشار وارد بر روی روکش دندان ناشی از دندان قروچه را کاهش دهید.
  • مصرف قهوه، چای، زردچوبه، زعفران و … خوراکی‌هایی از این قبیل را محدود کنید. همچنین بهتر است بعد از مصرف این مواد، بلافاصله دندان‌هایتان را با آب خالی بشویید یا در صورت امکان مسواک بزنید.
  • مصرف دخانیات مثل سیگار، قلیان، تنباکو و … را ترک کنید. مصرف دخانیات علاوه بر افزایش لکه‌پذیری لمینت سرامیکی، ریسک عفونت و پوسیدگی دندان‌ها را نیز افزایش می‌دهد.
  • از فعالیت‌های ورزشی سنگین مثل کاراته که برای دندان‌ها خطرناک است، خودداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button