تعویض و برداشتن لمینت دندان

تعویض و برداشتن لمینت دندان
دندانپزشکی زیبایی

اشتراک‌گذاری

تعویض و برداشتن لمینت دندان، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های طرفداران روکش‌های لمینتی است. روکش‌های لمینتی می‌توانند عیوب و نواقص ظاهری دندان‌ها را بپوشانند. اما این به این معنی نیست که این روکش‌های لمینتی می‌توانند جایگزین دندان‌های اصلی خود فرد باشند.

گاهی پیش می‌آید که فرد بعد از نصب روکش، از نتیجه کار راضی نیست، یا بعد از مدتی تصمیم می‌گیرد روکش‌ها را بردارد. در اکثر موارد، طول عمر لمینت دندان معمولاً بین ۵ تا ۱۰ سال است. با گذشت این دوره، ممکن است دچار فرسودگی، رنگ‌ گیری نامطلوب یا شکستگی شوند و باید نسبت به تعویض و برداشتن لمینت دندان اقدام کنید.

برداشتن لمینت دندان چگونه است؟

برای نصب روکش لمینتی، سطح مینای دندان تراشیده می‌شود. دلیل تراشیدن مینای دندان این است که روکش به خوبی روی دندان سوار شود. به این ترتیب وقتی مینای دندان تراشیده می‌شود، امکان برداشتن لمینت دندان وجود ندارد. حتی گاهی اوقات دندانپزشک مینای دندان را به طور کامل می‌تراشد و بدون روکش، دندان بسیار ضعیف می‌شود.

البته برداشتن یا برنداشتن لمینت دندان، به شیوه کار دندانپزشک نیز بستگی دارد. برخی دندانپزشکان مینای دندان را به قدری تراش می‌دهند که امکان برداشتن آن در آینده وجود داشته باشد. بعد از برداشتن روکش لمینتی، دندان‌ها نیاز به محافظ دارند.

مراقبت بعد از ایمپلنت دندان

ترمیم لمینت دندان چیست؟

لمینت یا ونیر دندان، پوسته نازکی از جنس سرامیک است که برای تغییر شکل ظاهری دندان‌ها و اصلاح طرح لبخند به کار برده می‌شود. به کمک لمینت دندان می‌توان شکل، رنگ و اندازه دندان‌ها را اصلاح کرد. برای انجام لمینت دندان، انتخاب دندانپزشک بسیار مهم است.

اگر می‌خواهید نهایت رضایت را از لمینت دندان‌های خود داشته باشید، توصیه می‌کنیم این کار را به یک دندانپزشک با تجربه و معتبر بسپارید. شما همچنین می‌توانید لمینت دندان‌های خود را در کلینیک تخصصی دکتر نصیری انجام دهید.

طول عمر لمینت دندان و ماندگاری

لمینت‌ سرامیکی نسبت به کامپوزیت دندان طول عمر بیشتری دارند. اگر از روکش‌های لمینتی به خوبی مراقبت کنید، تا ۱۰ سال و بیشتر ممکن است عمر می‌کنند. با رعایت نکات مراقبتی مربوط به لمینت می‌توانید زمان تعویض و برداشتن لمینت دندان خود را به تاخیر بیاندازید.

برای دریافت مشاوره و نوبت لمینت دندان و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵ – ۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

علت افتادن یا شکستن لمینت دندان

یکی از چالش‌های مهم درباره تعویض و برداشتن لمینت دندان، شکستن این روکش‌ها است. عوامل زیادی می‌توانند باعث افتادن و شکستن لمینت دندان شوند. برخی از مهم‌ترین دلایل این امر عبارتند از:

ضرب‌دیدگی و آسیب به دندان

ضرب‌دیدگی ناحیه جلوی دهان، یکی از دلایل متعدد شکستن و افتادن روکش‌های لمینتی است. ضربه شدید می‌تواند باعث شکستگی، ترک خوردگی، لب‌‌پرشدگی و حتی افتادن لمینت شود. برای جلوگیری از این اتفاق باید تا حد امکان از انجام فعالیت‌های سنگین و تهاجمی خودداری کنید. همچنین استفاده از محافظ و گارد می‌تواند از شکستن لمینت دندان جلوگیری کند.

پوسیدگی دندان‌ها

دندانپزشک قبل از نصب روکش لمینتی، آن‌ها را از نظر وجود پوسیدگی به خوبی ارزیابی و در صورت وجود، درمان می‌کند. با این حال گاهی اوقات به دلیل عدم رعایت نکات بهداشت دهان و دندان، پوسیدگی ثانویه بعد از نصب روکش لمینتی ایجاد می‌شود. پوسیدگی ثانویه پیوند بین لمینت و مینای دندان را سست کرده و باعث افتادن این روکش‌ها می‌شود.

زمانیکه پوسیدگی باعث از بین رفتن مغز یا عصب دندان شده باشد، عصب‌کشی برای درمان پوسیدگی دندان انجام می‌شود.

اتصال نادرست روکش لمینتی

اگر روکش‌ها به خوبی به مینای دندان باند نشده باشند، احتمال افتادن و شکستن آن‌ها بسیار بالا است. به همین دلیل باید لمینت دندان‌ خود را نزد یک دندانپزشک باتجربه و ماهر انجام دهید.

کهنه‌بودن روکش لمینتی

فرسودگی و کهنگی لمینت دندان، از دیگر دلایلی است که باعث افتادن و شکستن آن می‌شود. لمینت دندان می‌تواند ۱۵ تا ۲۰ سال دوام داشته باشد، با این حال امکان ضعیف شدن اتصال لمینت و مینای دندان با گذشت زمان وجود دارد. علاوه بر این افزایش سن و عقب‌نشینی استخوان و خط لثه هم می‌تواند باعث افتادن لمینت دندان شود.

عادات اشتباه غذایی

عادات اشتباهی چون جویدن اجسام سخت مثل یخ، جویدن ناخن، دندان قروچه، جویدن مداد، شکستن آجیل و فندق با دندان و بازکردن در بطری با دهان احتمال شکستگی و افتادن لمینت دندان را افزایش می‌دهند. اگر این عادات را دارید، توصیه می‌کنیم قبل از نصب روکش لمینتی برای ترک آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

تعویض و برداشتن روکش لمینتی دندان

نصب مجدد لمینت دندان

نصب مجدد لمینت دندان مانند نصب اولیه آن انجام می‌شود. برای نصب مجدد روکش، دندانپزشک ابتدا روکش‌های قدیمی را با حوصله از روی دندان حذف می‌کند. سپس مجددا مقداری مینای دندان را تراش می‌دهد تا اتصال لمینت مجدد به خوبی انجام شود. در نهایت روکش‌های جدید روی دندان نصب می‌شوند. فرآیند نصب مجدد لمینت در دو جلسه انجام می‌شود.

 یک فرق بین لمینت و کامپوزیت این است که قیمت کامپوزیت نسبت به لمینت سرامیکی بسیار ارزان‌تر است.

مراقبت بعد از لمینت دندان

مراقبت از لمینت دندان علاوه بر حفظ زیبایی و دوام آن‌ها، برای حفظ سلامت دهان و دندان شما اهمیت دارد. اگر بعد از تعویض و برداشتن لمینت دندان، اگر به خوبی از آن‌ها مراقبت نکنید احتمال پوسیدگی دندان‌ها افزایش می‌یابد. علاوه بر این مراقبت نکردن از انواع لمینت دندان می‌تواند سلامت لثه‌ها را نیز به خطر بیاندازد. از مهم‌ترین نکات مراقبتی بعد از لمینت دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دو بار در روز مسواک بزنید.
  • کشیدن نخ دندان را فراموش نکنید.
  • از مسواک و خمیردندان مناسب روکش لمینتی استفاده کنید. مسواک شما باید پرزهای نرمی داشته باشد. خمیردندان هم باید فاقد مواد ساینده و دارای خواص ضد پوسیدگی باشد.
  • به طور منظم برای چکاپ سلامت دندان‌ها به دندانپزشکی مراجعه کنید.
  • از جویدن خوراکی‌های سفت بپرهیزید.
  • از دندان‌هایتان به عنوان ابزار بازکردن، شکستن و .. استفاده نکنید.
  • از فعالیت‌های سنگین و ورزش‌های دفاعی مثل کاراته خودداری کنید.
  • از محافظ دهان استفاده کنید.
نمونه کار لمینت دندان دکتر نصیری

بهترین جنس لمینت دندان کدام است؟

لمینت‌های سرامیکی دندانپزشکی ۴ جنس مختلف دارند:

  • سرامیک توده‌ای
  • سرامیک فشرده
  • دی سیلیکات لیتیوم
  • زیرکونیم

هر کدام از این جنس‌ها ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارند. برای مثال لمینت‌های جنس سرامیک توده‌ای اگر چه جلوه بسیار زیبایی دارند، اما ماندگاری آن‌ها بسیار کم است. در مقابل لمینت‌های جنس دی سیلیکات لیتیوم، استحکام بسیار خوبی دارند و به افرادی که استرس زیادی دارند توصیه می‌شوند.

اما لمینت‌های جنس زیرکونیم، هم مقاومت خوب و هم ظاهر بسیار زیبایی دارند، به همین دلیل هم بیشتر از آن‌ها برای ترمیم نواقص دندانی استفاده می‌کنند. علاوه بر این لمینت جنس زیرکونیا، کاملا سازگار با بدن بوده و باعث حساسیت و بوی بد نمی‌شود.

معرفی بهترین برند لمینت دندان

برندهای مختلفی برای لمینت دندان در بازار وجود دارد، برخی از آن‌ها بسیار گران هستند و برخی دیگر قیمت مناسب‌تری دارند. برخی از بهترین برندهای لمینت دندان عبارتند از:

  • ونیر لمینت شرکت مک
  • لمینت دوراتین کمپانی ویتا
  • ونیر سرک
  • لمینت ایمپرکس ایمکس کمپانی ویوانت

پس از افتادن لمینت دندان چه باید کرد؟

‌اگر لمینت دندانتان افتاد، ابتدا خونسردی خود را حفظ کنید. سپس بخش‌های لمینت را از هم جدا کنید. اگر لمینت به صورت یک قطعه جدا شده بود، آن را درون یک دستمال گذاشته و هنگام مراجعه به مطب دندانپزشک آن را همراه خود ببرید. سعی نکنید قطعه جدا شده را مجددا بچسبانید. در نهایت در اسرع وقت به دندانپزشک خود برای ترمیم مراجعه کنید.

چه مواردی به لمینت دندان آسیب می‌زنند؟

از مهم‌ترین مواردی که به لمینت دندان آسیب می‌زنند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضربه شدید به صورت
  • دندان قروچه
  • عدم رعایت مراقبت‌های بهداشت دهان و دندان
  • پوسیدگی دندان لمینت شده
  • نصب نادرست و ناشیانه روکش لمینتی

در چه صورت لمینت دندان باید برداشته و تعویض شود؟

موارد زیادی وجود دارند که باعث تعویض و برداشتن لمینت دندان می‌شوند. در صورت پوسیدگی دندان، تصادف و ضرب‌دیدگی، شکستن و آسیب دیدن انواع روکش دندان، لمینت دندان باید برداشته و تعویض شود. در غیر این صورت باعث آسیب دیدن دندان‌های اصلی می‌شود.

روش های افزایش طول عمر لمینت دندان

همان‌طور که گفتیم لمینت دندان بیش از ۱۰ سال عمر می‌کنند. اگر می‌خواهید عمر لمینت دندان‌های خود را افزایش دهید، روش‌های زیر را امتحان کنید:

  • عادات اشتباه را کنار بگذارید. دندان‌های شما ابزار بازکردن و شکستن اشیای مختلف نیستند.
  • مراقبت‌های بعد از لمینت را جدی بگیرید.
  • مصرف دخانیات اعم از سیگار و قلیان را ترک کنید. کشیدن سیگار مهم‌ترین عامل کاهش عمر لمینت دندان است.
  • میزان خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های رنگی مثل قهوه، نوشابه، چای و .. را به حداقل برسانید.
  • کشیدن نخ دندان را هیچ گاه فراموش نکنید.
  • اگر ورزش حرفه‌ای می‌کنید یا دندان قروچه دارید، حتما از محافظ دهان استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button