احساس بزرگی روکش دندان چگونه رفع می شود؟

بلند بودن روکش دندان
دندانپزشکی زیبایی

اشتراک‌گذاری

روکش دندان یکی از متداول‌ترین خدمات دندانپزشکی است. هنگامی که یک دندان دچار پوسیدگی یا تاج آن تضعیف شده است، اغلب استفاده از انواع روکش دندان بهترین گزینه درمان است.

در گذشته روکش‌های ساخته شده از آلیاژهای فلزی همچون طلا محبوبیت زیادی داشتند؛ اما با ورود روکش‌های تمام سرامیکی از جنس زیرکونیا به عرصه درمان‌های دندانپزشکی، امروزه این روکش‌ها به ندرت استفاده می‌شوند.

درحالی که روکش‌های دندانی مزایای بسیاری دارند و به حفظ ریشه دندان کمک و از تحلیل استخوان فک جلوگیری می‌کنند، اما ممکن است به دلیل داشتن اندازه نامناسب باعث ایجاد احساس بزرگی روکش دندان در افراد شود که نیاز به مراقبت و درمان دندانپزشکی خواهند داشت. در این مقاله به بررسی بلند بودن روکش دندان که یکی از مشکلات رایج روکش‌های دندانی است، می‌پردازیم.

احساس بزرگی روکش دندان چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

به طور طبیعی روکش دندان باید ابعادی متناسب با سایر دندان‌های بیمار داشته باشد، به گونه‌ای که در هنگام قرار گرفتن دندان‌ها بر روی هم مشکلی ایجاد نشود و اندازه روکش باعث اختلال در فرآیندهای جویدن و صحبت کردن که مربوط به بایت بیمار هستند، نشود.

حال اگر روکش بلندتر از حالت مطلوب باشد، دندان‌ها حساس می‌شوند و بیمار را دچار درد و ناراحتی می‌کنند. روکشی که ابعاد مناسب نداشته باشد و بایت غیرطبیعی، فشار مضاعفی بر سایر دندان‌ها وارد می‌کنند. این فشار می‌تواند باعث آسیب جدی دندان‌ها و فک و حتی شکستگی آن‌ها شود پس نباید احساس بزرگی روکش دندان را به هیچ‌وجه نادیده گرفت.

نشانه های بلند بودن روکش دندان

اگر مشکل عدم تناسب ابعاد روکش شدید باشد، تفاوت اندازه آن با سایر دندان‌ها می‌تواند مشهود باشد. همچنین به دلیل فشاری که روکش بلند بر سایر دندان‌ها وارد می‌کند، این دندان‌ها حساس می‌شوند و این حساسیت ممکن است در قالب احساس درد و تیرکشیدن هنگام جویدن غذای گرم و یا سرد بروز کند. سایر نشانه های بلند بودن روکش دندان عبارتند از:

  • مشکل در هنگام جویدن غذا : بلند بودن روکش باعث می‌شود که دندان‌ها هم‌تراز نباشند و این هم‌تراز نبودن در فرآیند جویدن و خوردن مواد غذایی اختلال ایجاد می‎نماید.
  • درست روی هم قرار نگرفتن دندان‌ها : اگر روکشی که دریافت کرده‌اید اندازه مطلوبی نداشته باشد، دندان‌هایتان به خوبی روی هم قرار نخواهد گرفت.
  • سردرد : از آن‌جایی که اعصاب متصل به دندان‌ها بسیار حساس هستند، فشار زیادی که روکش بلند و نامتناسب به دندان‌ها وارد می‌کند این اعصاب را نیر تحریک کرده و باعث ایجاد سردرد می‌شود.
  • احساس درد در ناحیه فک : روکش با ابعاد غیراستاندارد سبب می‌شود که فشار وارد شده به دو طرف فک یکسان نباشد و موجب احساس درد و ناراحتی در استخوان فک می‌شود.
  • تحلیل استخوان : به دلیل اتصال ریشه دندان‌ها به استخوان فک، فشار وارد بر آن‌ها توسط روکش بلند به استخوان نیز منتقل می‌شود و ممکن است باعث تحلیل و آسیب استخوان فک شود.
  • تحلیل لثه : مجموعه مشکلاتی که به دنبال بلند بودن روکش دندان ایجاد می‌شود، می‌تواند لثه‌ها را نیز دچار بیماری و تحلیل کند. لثه بیمار ممکن است قرمز و متورم شود و اگر درمان به موقع صورت نگیرد حتی دچار تحلیل و عقب‌نشینی گردد.
  • گیر کردن غذا : اگر دندانی که روکش دریافت کرده است با دندان مجاور خود به طور دائم دچار گیر غذایی شود و ذرات غذا میان آن‌ها بماند، احتمال نامناسب بودن ابعاد روکش دندان وجود دارد.
  • شل شدن تاج دندان : فشاری که روکش بلند بر دندان‌های دیگر می‌آورد بر خود دندان روکش‌شده نیز اثرگذار است. در نتیجه این فشار روکش ممکن است شل یا لق شود.

برای دریافت مشاوره و نوبت روکش دندان، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵ – ۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

ترمیم روکش بلند دندان چگونه انجام می‌شود؟

اگر درمان روکش دندان را برای دندان‌های خود دریافت کرده‌اید و هرکدام از نشانه‌های بالا را مشاهده یا احساس کردید در اولین فرصت به دندانپزشک خود مراجعه نمایید.

خوشبختانه امروزه با کمک روش‌های پیشرفته دندانپزشکی و تکنولوژی‌های در دسترس، امکان ترمیم روکش دندان وجود دارد؛ اما باید بررسی شود که علت بروز مشکل چیست.

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای روکش به وجود بیاید خارج شدن آن از محل درست است. در چنین شرایطی روکش هنگام جویدن غذا به لثه فشار وارد می‌کند. برای حل این مسئله باید روکش از روی دندان جدا شود و دوباره در محل درست خود چسبانده شود. از دیگر مشکلات احتمالی لب‌پر شدن روکش است. دندانپزشک در چنین حالتی روکش را جدا می‌کند و بعد از صاف کردن لبه آن در صورتی که روکش همچنان بتواند به درستی و کامل دندان را بپوشاند، آن را دوباره روی دندان قرار می‌دهد. درغیر این صورت روکش باید تعویض شود.

در صورتی که به هر دلیلی روکش دندان لق شود و یا حتی از روی دندان جدا شود؛ اگر ویزیت فوری توسط دندانپزشک برای شما مقدور نباشد می‌توانید با مراجعه به داروخانه چسب دندانی تهیه کنید و به طور موقت روکش جداشده را بچسبانید.

آیا می‌توان روکش دندان را تراش داد؟

در بسیاری از موارد امکان تراش دادن روکش دندان وجود دارد و مشکلات به وجود آمده برای آن قابل حل است. دندانپزشک باید بر اساس جنس و ضخامت روکش دندان از وسیله مناسب برای تراش آن استفاده کند. برای مثال در شرایطی که روکش لب‎پر شده باشد، باید با تراشیدن این مشکل را برطرف کرد. فرد متخصص با در نظر گرفتن طول عمر روکش و میزان آسیب و شکستگی، تراشیدن روکش را با ظرافت و دقت بالا انجام می‌دهد؛ زیرا اگر ابزار مناسبی استفاده نشود یا فشار بیش از حد به روکش وارد شود امکان شکستگی کامل آن وجود دارد.

همچنین اگر بایت شما ایراد داشته باشد، دندانپزشک با قرار دادن کاغذی مخصوص بین دندان‌های شما مشکلات را تشخیص می‌دهد و بعد از آن قسمت‌های اضافی تاج را می‌تراشد و این مسئله بدون نیاز به تعویض روکش حل خواهد شد.

اگر پس از ترمیم تاج و فیکس کردن بایت همچنان احساس درد داشته باشیم، چه کنیم؟

گاهی حتی بعد از چند مرتبه تنظیم شدن روکش دندان توسط دندانپزشک بیمار همچنان احساس درد و ناراحتی می‌کند. البته عادت کردن به روکش جدید فرآیندی زمان‌بر است، اما اگر این احساس درد بیش از یک هفته به طول انجامید به دندانپزشک مراجعه کنید. در چنین حالتی ممکن است مشکل اصلی مربوط به روکش نباشد و متخصص با معاینه دندان‌ها و بررسی عکس رادیوگرافی دلیل اصلی را تشخیص خواهد داد.

فواید روکش دندان

روکش دندان می‌تواند طیف وسیعی از مشکلات دندانی را برطرف کند که در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

  • روکش دندان از دندانی که به شدت آسیب دیده است و بعد از ترمیم نیاز به مراقبت بیشتر دارد، محافظت می‌کند.
  • دندان‌هایی که دچار شکستگی یا لب‌پریدگی شده‌اند نیز می‌توانند توسط روکش دندانی بیشتر تحت حفاظت قرار بگیرند.
  • روکش دندان برای حفظ دندان‌هایی که درمان عصب‌کشی دریافت کرده‌اند، کاربرد دارد.
  • به عنوان روکش برای ایمپلنت‌های دندانی نیز استفاده می‌شوند.
  • بازگرداندن ظاهر زیبای دندان‌هایی که نیاز به اصلاح شکل یا تغییر رنگ دارند.

روکش‌های دندانی با داشتن طول عمری در حدود ۵ الی ۱۵ سال گزینه مناسبی برای رفع و درمان بسیاری از آسیب‌های دندانی به شمار می‌روند.

مشکلات روکش دندان

مانند تمامی روش‌های درمانی روکش دندان نیز می‌تواند عوارض و مشکلاتی به دنبال داشته باشد. البته این مشکلات اغلب به دنبال درست انجام نشدن عمل قرار دادن روکش و یا فقدان مراقبت‌های لازم بعد از دریافت روکش توسط بیمار اتفاق می‎‌افتند. در اینجا به تعدادی از رایج‌ترین این مشکلات خواهیم پرداخت:

  1. بروز عفونت زیر روکش دندان : این عارضه معمولا به دنبال انجام نشدن مراقبت‌های لازم قبل از قرار دادن روکش بر روی دندان رخ می‌دهد. متخصص باید قبل از عمل روکش کردن دندان، از تمیز بودن آن ناحیه دهان و نبود هرگونه آلودگی هرچند کوچک در محل قرار گرفتن روکش اطمینان حاصل کند.
  2. بروز آلرژی به مواد روکش دندان : در موارد نادری افراد به مواد موجود در روکش دندان حساسیت نشان می‌دهند. البته به دلیل تفاوت موادی که در روکش‌های مختلف به کار گرفته می‌شود، حساسیت افراد به انواع روکش‌ها متفاوت است. اما به طور کلی در چنین حالتی دندانپزشک داروهای ضدحساسیت برای بیمار تجویز می‌کند و این مشکل با گذشت زمان کوتاهی برطرف می‌شود.
  3. پوسیدگی دندان در اثر روکش : اگر روکش دندان به درستی در جای خود قرار نگیرد، مواد غذایی می‌توانند به زیر آن نفوذ کنند و ایجاد آلودگی میکروبی کنند و در نهایت باعث خرابی و پوسیدگی دندان روکش شده شوند.
  4. نامناسب بودن اندازه روکش : ابعاد روکش از نظر ارتفاع و همچنین عرض باید استاندارد باشد. کوتاه با بلند بودن روکش تبعاتی در پی دارد. از نظر عرض، روکش دندان باید به اندازه‌ای باشد که فرد احساس بزرگی روکش دندان نداشته و در فاصله بین دو دندان ذرات مواد غذایی گیر نکند و بتوان دندان‎‌ها را به کمک نخ دندان تمیز کرد.
  5. لق شدن روکش دندان : در حالت عادی روکش دندان نباید بعد از نصب حرکت کند، اما در صورت بروز این مسئله بیمار باید فورا به دندانپزشک مراجعه نماید.
  6. فاصله روکش و لثه : به طور طبیعی نباید فاصله‌ای بین روکش دندان و لثه وجود داشته باشد، اما گاهی این اتفاق می‌افتد که می‌تواند مشکلاتی را در پی داشته باشد. علاوه بر اینکه در چنین حالتی زیبایی ظاهر دندان از دست می‌رود، ممکن است مواد غذایی در این ناحیه گیر کنند و با گذشت زمان ایجاد پوسیدگی نمایند. حتی در صورتی که با چنین مشکلاتی مواجه نشدید بهتر است برای از بین بردن فاصله بین روکش دندان و لثه به دندانپزشک مراجعه کنید.

مراقبت‌های لازم پس از روکش کردن دندان

  • در روزهای نخست پس از کاشت روکش از خوردن غذاهای چسبناک و سفت بپرهیزید.
  • سعی کنید تا بهبودی کامل با طرف دیگر دهانتان غذا را بجوید.
  • روزانه ۲ مرتبه مسواک بزنید و حداقل یک بار نخ دندان بکشید و از دهان‌شویه استفاه کنید.
  • از استعمال دخانیات و مصرف الکل بپرهیزید.
  • از دندان‌های خود به عنوان ابزار استفاده نکنید.
  • هنگام فعالیت‌های ورزشی از گارد استفاده کنید.

سخن پایانی

دریافت درمان روکش دندان یکی از ملزومات برای افزایش طول عمر دندان‌های ترمیم شده است. اگرچه امکان ترمیم روکش وجود دارد اما بهتر است با انجام مراقبت‌های لازم از آسیب دیدن روکش دندان خود جلوگیری کنید. احساس بزرگی روکش دندان مشکلاتی ایجاد می‌کند که نیاز به مراقبت و درمان دندانپزشکی خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button