کد کم در دندانپزشکی (CAD CAM) چه کاربردی دارد؟

کاربرد کد کم در دندانپزشکی (CAD CAM)
دندانپزشکی دیجیتال

اشتراک‌گذاری

دستگاه کدکم دندانسازی: در دهه ۸۰ میلادی برای اولین بار در دندان پزشکی  از cad cam برای تولید محصول در لابراتوارهای دندانسازی استفاده شد. البته این محصول از همان ابتدا برای استفاده در اتاق دندان پزشک ساخته شد اما در اوایل استفاده از این تکنولوژی به دلیل این که تولید یک محصول با دقت و کیفیت بالا زمان زیادی را نیاز داشت امکان استفاده از آن در کلینیک‌ و مطبهای دندانپزشکی وجود نداشت و به همین خاطر استفاده از آن به لابراتوارهای دندان‌سازی منتقل شد.

cad cam برای تولید انواع محصولات از میلینگ دندانسازی و یا پرینترهای ۳ بعدی استفاده میکند که جدیدترین دستگاه‌هایی هستند که برای تولید انواع محصولات مورد استفاده قرار میگیرند.  هزینه زیادی که شامل دندانپزشکی کد کم میشود به دلیل استفاده از جدیدترین و بروز ترین تکنولوژی ها است که معمولا استفاده از این تکنولوژی حداقل تا ۲ برابر هزینه را برای بیماران بیشتر از روشهای سنتی میکند.

مزایای استفاده از کد کم در دندانپزشکی دیجیتال

این مقاله برای آشنایی کامل با تکنولوژی کد کم نوشته شده است که در آن تکنولوژی کد کم و انواع سیستمهای آن معرفی میشود و تمامی مراحل استفاده از کد کم و کاربردهای آن توضیح داده میشود. در ادامه این مطالب به بررسی مزایا و معایب این تکنولوژی و تفاوتهای آن با دندان پزشکی سنتی میپردازیم. اگر به دنبال کلینیک‌های معتبری هستید  که مجهز به این تکنولوژی هستند تا انتهای این مقاله با ما باشید.

برتری استفاده از کد کم در دندانپزشکی نسبت به روش های سنتی

تکنولوژی کد کم چیست؟

با پیشرفت علم دندانپزشکی این تکنولوژی به مرور زمان به  روی میز دندانپزشکان انتقال یافت که امروزه جراحان و دندان پزشکان برای بهینه سازی محصولات دندانی از آنها روی میز کار خود استفاده  میکنند. البته  خود Cad cam  یک رشته مجزا  در دندانپزشکی است و معمولا  به کاشت پروتزهای دندانی مربوط میشود که از نرم افزار برای طراحی دقیق پروتزها ( روکشها، تاج، پوشش تاج، بریج ثابت دندان، دندان مصنوعی ثابت و متحرک) و ترمیمهای دندانی استفاده میشود. برای مطالعه درباره بریج دندان این مقاله از سایت دکتر نصیری را بخوانید.

کد کم تکنولوژی است که با ورود به دندانپزشکی دیجیتال به خصوص در حوزه دندانسازی تحول بسیار بزرگی در این علم ایجاد کرده است که معمولا با استفاده از این تکنولوژی میتوان انواع رستوریشن دندانی را با بالاترین کیفیت مطلوب و بیشترین دقت توسط دستگاه‌های برش تولید کرد. این فناوری برای ایجاد رستوریشن دندانی از تصاویر ۳ بعدی استفاده میکند و به همین دلیل است که محصول تولید شده بسیار دقیق و منظم سر جای خود قرار میگیرد.

دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری

این فناوری در طول نیم قرنی که به دندان پزشکی وارد شده است همچنان با پیشرفت هر روزه تحولی مثبت در راستای ساخت و ارائه رستوریشن دندان  را دارد. در روش سنتی به دلیل این که از مواد مختلفی برای قالبگیری از دندان بیمار استفاده میشود میتواند برای بیمار آزار دهنده باشد اما استفاده از این تکنولوژی دیگر سختی تهیه کردن قالب از دهان بیمار را ندارد و به همین دلیل سهولت در قالب گیری باعث راحتی بیمار و دندان پزشک خواهد شد.

Cad  که مخفف لاتین computer aided design  است به معنای طراحی به وسیله کامپیوتر است و  cam هم مخفف لاتین computer aided manufacturing  به معنای ساخت به کمک کامپیوتر میباشد. سیستم cam  دقیقا واسط برنامه  cad  و دستگاه تراش میباشد که از این سیستم نرم افزاری به دلیل محاسبات دقیق و دقت بالایی که در انتخاب مواد و کنترل ساخت دارد استفاده میشود. کلینیکهای دندان پزشکی که از cad cam  استفاده میکنند در روند ترمیم بسیار دقیق تر عمل میکنند و انجام کار برای آنها بسیار آسان تر و قابل پیش بینی تر خواهد بود.

کدکم دندانسازی دیجیتال

آلیاژهای فلزی را برای تولید به کار میبرند  اما معمولا برای آنکه محصول تولید شده به جنس دندان شباهت بیشتری داشته  باشد تا به طور طبیعی درون دهان قرار بگیرد از بلوکهای جامد سرامیکی و یا رزین کامپوزیتی استفاده میشود. دندان پزشک قبل از آنکه از یک اسکن یا تصویر از دندان آسیب دیده  تهیه کند به اصلاح قسمت آسیب دیده آنها که میتواند شامل شکستگی دندان  و یا فاسد شدن  باشد  میپردازد و پس از اصلاح قسمتهای آسیب دیده دندان این اسکن تهیه شده را به سیستم دیجیتالی منتقل میکنند.

کامپوزیت دندان چیست و مراحل انجام آن شامل چند مرحله می‌شود؟

با استفاده از به کارگیری مهندسی معکوس نواحی از بین رفته دندان را ترمیم میکنند و  برای آن که دستگاه میلینگ این اطلاعات را دریافت کند از این نرم افزار استفاده میکند و قسمتهای طراحی شده را با استفاده از بلوک جامد سرامیک و یا رزین تراش میدهد. در نهایت اصلاح مونوکروموتیک بر روی محصول صورت میگیرد   که این اصلاح مونوکروموتیک در واقع همان اصلاح رنگ دندان است و بعد از آن آماده نصب شدن و قرار گرفتن بر روی دندان  است.

درمان ارتودنسی چیست؟ را در این مقاله مطالعه کنید.

تکنولوژی کد کم چیست؟

معرفی سیستمهای کد کم

اجزای تشکیل دهنده سیستمهای کد کم شامل سه دسته اصلی زیر میباشند:

  1. ابزار دیجیتالی اسکنر

این ابزار دیجیتالی توانایی تبدیل اشکال هندسی را به داده‌های دیجیتالی دارد تا بتوان از آنها در نرم افزار استفاده نمود.

  1. نرم افزار

با استفاده از نرم افزار میتوان داده‌های دیجیتالی که دریافت شده است را  برای تولید یک مجموعه داده تغییر داد و از آن داده‌های اولیه برای تولید محصول استفاده کرد.

  1. تکنولوژی تولید

داده‌هایی را که نرم افزار در اختیار قرار میدهد تولید میکند.

با توجه به گوناگونی مدل های در دسترس کامپوزیت، بهتر است قبل از اقدام انواع کامپوزیت دندان را بشناسید.

مزایای کد کم در دندانپزشکی نسبت به روش های سنتی

روشهای تولید

  1. روش تولید چیر ساید یا کلینیکی

این یک روش مناسب برای جایگزین کردن قالب گیری در روش سنتی است که این ابزار درون دهان قرار میگیرد و با اسکن داخل دهانی تعداد جلسات مراجعه بیمار به دندانپزشکی کمتر میشود.

  1. تولید لابراتواری

در این روش دندانپزشک با تهیه قالب آن را برای لابراتوارهای دندانسازی ارسال میکند تا تکنسینهای دندانسازی شروع به ساخت کست کنند و دندانپزشک داده‌های تهیه شده به توسط اسکنر سه بعدی را برای لابراتوار ارسال کند و لابراتوار با استفاده از نرم افزارهای مخصوص طراحی رستوریشن مناسب را تولید کند که کار ساخت آن با استفاده از میلینگ ماشین یا دستگاه فرض انجام میشود.

  1. ساخت در میلینگ سنتر

در این روش تمامی کارها در مراکز دندانسازی و لابراتوار انجام میشود که بعد از طراحی و آمادگی برای ساخت به مراکز میلینگ سنتر برای تولید فرستاده میشوند که این ارتباط بین لابراتوار و میلینگ سنتر میتواند از طریق اینترنت باشد.

دستگاه میلینگ دندانسازی

کاربردهای CAD CAM

این تکنوژی برای ساخت انواع محصولات دندانی مورد استفاده قرار میگیرد:

  1. پروتز پارسیل ثابت و پروتزهای متحرک
  2. پروتزهای ایمپلنت دندان و انواع اباتمنهای ایمپلنت
  3. بریج دندان
  4. اینله و آنله سرامیکی
  5. انواع روکش دندان زیر کونیا، روکشهای فلز سرامیک، روکشهای موقتی، روکشهای مکس گلاس
  6. وینر
  7. لمینت دندان
  8. استفاد در حوزه درمانی ارتودنسی
مراحل استفاده از کد کم به چه شکل است؟

گذاشتن ایمپلنت دیجیتال و بدنبال آن استفاده از روکش یا پروتز برای داشتن ظاهر زیباتر دندان مانند یک مجموعه کنار هم قرار دارند

مراحل استفاده از کد کم به چه شکل است؟

برای به کارگیری و استفاده از تکنولوژی کدکم  قبل از هرچیز به یک پزشک متخصص نیاز است  و در صورت وجود متخصص مراحل استفاده از آن به ترتیب زیر میباشد:

۱. اسکن توسط دستگاه cad cam

روشهای مختلفی برای شبیه سازی حالت دهان و دندان وجود دارد که دندان پزشک برای به کار بردن هر یک از این روشهای مختلف اقداماتی انجام میدهد. سیستم اسکن دندان و وضعیت داخلی دهان بسیار پیشرفت کرده است و به طور کلی برای تهیه اسکن از درون دهان از دو نوع روش استفاده میشود: ۱. اسکن مکانیکی ۲. اسکن نوری. تمامی کسانی که یک کار با کیفیت بالا و دقیق را میخواهند و حتی دندانپزشکان برای تهیه یک محصول بی نقص از اسکنرهای نوری استفاده میکنند زیرا بسیار دقیق هستند.

۲. استفاده از cad cam برای طراحی 

در حقیقت کد نرم افزاری است که برای طراحی انواع محصولات دندانی مورد استفاده قرار میگیرد و از CAM  که یک سیستم انتقال اطلاعات به دستگاه میلینگ است استفاده میشود.

تفاوتهای کد کم با دندانپزشکی سنتی

در دندانپزشکی و دندانسازی تفاوتهایی بین استفاده از این تکنولوژی وجود دارد که این تفاوتها  دلایل متمایز بودن این تکنولوژی نسبت به سایر روشها است.

دندانپزشک میتواند  با استفاده از یک سیستم cad cam مراحل ساخت محصول ترمیمی را در عرض یک ساعت انجام دهد و به همین دلیل است که  اتصال پروتزهای ساخته شده در یک جلسه انجام میشود و این در حالی است که در روش سنتی  تولید یک محصول در لابراتوارهای دندانسازی ممکن است تا چند هفته زمان ببرد و برای قرار دادن محصول ساخته شده در محل خود باید دوباره به کلینیک مراجعه کنند.

کیفیت و دقت محصولی که با استفاده از این تکنولوژی تولید میشود چندین برابر بهتر از روش سنتی میباشد.

مزایای کد کم

مزایایی که استفاده از این تکنولوژی در ساخت محصولات دندانی میتواند وجود  داشته باشد به شکل موارد زیر میباشد:

  1. بهینه سازی مواد اولیه مورد استفاده یکی از مزیتهای این تکنولوژی است.
  2. سهولت و راحتی استفاده از این تکنولوژی هم برای دندانپزشک و هم برای بیمار احساس میشود.
  3. سرعت در زمان ساخت رستوریشنهای دندان بسیار بالا است.
  4. دقت و کیفیت در ساخت رستوریشنهای دندان بسیار بالا است.
  5. ساخت دندان در یک جلسه میتواند انجام شود.
  6. حذف شدن تمامی مراحلی که برای ساخت و قالبگیری سنتی مورد استفاده قرار میگرفت.
  7. کنترل عفونت توسط cad cam
  8. بهداشت بالا و قرار گرفتن در معرض آلودگی‌های پایین تر.

معایب  CAD CAM 

  1. هزینه بالا در دندانپزشکی cad cam مشکلی است که بسیاری از بیماران با آن مواجه میشوند.
  2. حساسیت دستگاه یکی از معایب cad cam میباشد.
  3. وجود محدودیت در اسکن
  4. عدم وجود تکنسین آموزش دیده

برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و همچنین دریافت نوبت، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵ – ۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

چه کلینیک هایی مجهز به این تکنولوژی هستند؟

طبق بررسی هایی که درباره کد کم انجام شده باید بدانید که تکنولوژی بسیار کار آمدی در حوزه دندان پزشکی است که فرآیند ترمیم دندانهای آسییب دیده را  هم برای بیماران و هم برای دندانپزشک آسان تر کرده است  و در کنار آن کیفیت و دقت محصولاتی تولید میشود بیشتر از نمونه های سنتی آن است.

بیمارانی که از این تکنولوژی برای درمان استفاده میکنند تعداد جلسات کمتری به کلینیک مراجعه میکنند و و روند درمانی آنها با سرعت بیشتری پیش میرود. مزایایی که این تکنولوژی برای تولید محصولات دندانی دارد بسیار بیشتر از معایب آن است و باید بدانید این تکنولوژی روزانه در حال پیشرفت است و ریز معایبی هم که دارد بر طرف میشود.

با توجه به اینکه این تکنولوژی مورد توجه همگان در سراسر جهان قرار گرفته است بسیاری از شرکتها برای ساختن دستگاههای مختلف زمان گذاشته اند و در حال حاضر پرینترهای ۳ بعدی و اسکنرهای مختلفی تحت اختیار دندانپزشکان و لابراتوارهای دندان سازی قرار گرفته است. یکی از کلینیک‌های معتبر با دندانپزشک متبحری که از این تکنولوژی استفاده میکند کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری است که میتوانید انجام کار ترمیم دندان خود به این مرکز بسپارید.

تمامی کسانی که دچار بی دندانی شده اند و به دست دندان کامل نیاز دارند ، بیماران مال اکلوژن و بیمارانی که دندانهایشان دچار پوسیدگی شکستگی شده و به روکش نیاز دارند میتوانند با استفاده از این تکنولوژی کار ترمیمی دندانهای خود را انجام دهند. اسکنرهای مختلفی که در دهان قرار میگیرند همگی جزئیات دندانی را به طور دقیق ضبط میکنند و با انتقال این داده ها به کامپیوتر آنها در اختیار لابراتوار قرار میدهند تا متخصصین با استفاده از نرم افزارهای مخصوص به طراحی آن بپردازند.

هزینه استفاده از تکنولوژی کد کم چقدر است؟

کد کم برای ساخت رستوریشن‌های دندانی از تکنولوژی‌های نوین نظیر پرینترهای ۳ بعدی استفاده می‌کند. بهره‌گیری از این تکنولوژی‌ها، هزینه بیماران را ممکن است تا ۲ برابر در مقایسه با روش‌های سنتی دندانپزشکی افزایش دهد. با وجود این، درمان با استفاده از این تکنولوژی، دوام، ماندگاری و کیفیت بالاتری داشته و نوعی سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود.

مزایای استفاده از کد کم در دندانپزشکی چیست؟

از جمله مزایای کاربرد کد کم در دندانپزشکی می‌توان به صرفه جویی در زمان، دقت بالا در قالب‌گیری و تولید رستوریشن‌ها، دوام و ماندگاری بالای پروتزها در برابر ساییدگی، کنترل عفونت و سهولت استفاده از این تکنولوژی برای بیمار و دندانپزشک اشاره نمود.

کد کم چه کاربردی در دندانپزشکی دارد؟

کد کم، یکی از پرکاربردترین سیستم‌های طراحی و ساخت دندان در سال‌های اخیر است که با بهره‌گیری از آن می‌توان انواع رستوریشن‌های دندانی را به ویژه برای دندان‌های خلفی با بهترین کیفیت و بالاترین دقت طراحی و تولید نمود. علاوه‌براین، با استفاده از آن می‌توان ترمیم‌هایی با ظاهر کاملاً طبیعی و زیبا ایجاد نمود.

۲۱ دیدگاه. ترک جدید

  • سلام چقد طول می‌کشه مراحل کد کم که دندان درست بشه ؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۰۸:۴۵

      سلام خدمت شما . طراحی و ساخت روکش و گاید جراحی برای یک واحد ایمپلنت به روش دیجیتال با کدکم در بازه زمانی دو الی سه ساعت زمان میبرد .

      پاسخ
  • سلام مطالب شماخانم دکتر عزیزم خیلی عالی بود

    پاسخ
  • سمیرا خنجری
    ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ ۱۲:۵۳

    سلام من میخام دندونامو روکش کنم اما جای یه دندونم خالیه میتونم رنگی پیدا کنم که اینا همرهنگ بشن با هم؟ بعد اینکه یوقتی که رنگشون تغییر کرد میتونم همرو سفید کنم؟ لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ ۰۸:۲۳

      سلام خدمت شما . فضای خالی دندانتان باید ایمپلنت گذاشته شود و بعد کار زیبایی انجام دهید . لطفا عکس از ظاهر دندانتان برای ما به واتساپ کلینیک ارسال کنید .
      ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ ۰۸:۵۴

      سلام خدمت شما. جای دندان از دست رفته شما با ایمپلنت و روکش زیبایی پر خواهد شد و بقیه دندانها نیز با روش های زیبایی طرح لبخند انجام می شود.

      پاسخ
  • سلام مقاله خوبی بود من یه سوال دارم با این روش بخایم ایمپلنت کنیم چند روز طول میکشه؟

    پاسخ
  • سلام برای ایمپلنت کردن هم از این دستگاه استفاده میشه؟ مدت زمان کارش نسبت به روش سنتی کمتره؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ ۰۸:۲۷

      سلام خدمت شما . این دستگاه برای ساخت روکش است و برای جایگذاری ایمپلنت از روش دیجیتال استفاده میشود .

      پاسخ
  • آمنه بابایی
    ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ ۱۲:۴۶

    سلام من ۵سال پیش دندونمو درست کردم وضعیت دندونم اینطوری بود که ریشه سالم بود و روی دندون کامل خراب بود دکتر بعد برداشتن پوسیدگی با مواد روی دندون رو درست کرد تا همین دیروز اندازه دهنم نبود و اینقد سابیده شد تا تونستم دندونامو روی هم بذارم الانم یه دندونی دادرم که سطحش پوسیدگی داره و تاج از بین رفته ایا با این فناوری که گفتین میشه یه تاج بدرد بخور براش درست کرد؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ ۰۸:۵۱

      سلام خدمت شما . با فناوری دیجیتال روکش ها کاملا منطبق با فرم فک و دندان های شما ساخته میشود .

      پاسخ
  • سلام من برای ساخت روکش دندون دارم تحقیق میکنم میخاستم بدونم با این روش میشه روکش های طبیعی تری درست کرد؟ هزینه هر دندون چقدره؟ خسته نباشید

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۶ تیر ۱۴۰۰ ۱۱:۵۵

      درود برشما و ممنون از توجهتون امیدوارم مطالب سایت ما براتون مفید بوده باشن
      بله امکانش هست لطفا هزینه هارو از پذیرش کلینیک سوال بفرمایید

      پاسخ
  • مریم رحمانی
    ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ ۱۵:۲۶

    سلام برای ایمپلنت دندو هم از این تکنولوژی استفاده میشه؟ ببخشید هزینه اش چقدره؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۶ تیر ۱۴۰۰ ۱۱:۵۶

      درود برشما و ممنون از توجهتون امیدوارم مطالب سایت ما براتون مفید بوده باشن
      بله استفاده میشه
      لطفا هزینه هارو از پذیرش کلینیک سوال بفرمایید

      پاسخ
  • سلام هزینه استفاده از کد کم توی ساخت دندون چقدره؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۶ تیر ۱۴۰۰ ۱۲:۰۲

      درود برشما و ممنون از توجهتون امیدوارم مطالب سایت ما براتون مفید بوده باشن
      لطفا هزینه هارو از پذیرش کلینیک سوال بفرمایید

      پاسخ
  • سلام مطلب کاملی بود. تفاوت استفاده از کد کم تو دندانپزشکی دیجیتال با روش سنتی چیه؟ ممنونم

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۶ تیر ۱۴۰۰ ۱۲:۰۴

      درود برشما و ممنون از توجهتون امیدوارم مطالب سایت ما براتون مفید بوده باشن
      در روش سنتی توی لابراتوار با دست کار انجام میشد
      ولی در روش دیجیتال همه مراحل طراحی و ساخت با کامپیتور صورت میگیره

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button