چه زمانی نیاز به درمان ریشه است؟

درمان ریشه دندان یا عصب کشی
درمان ریشه

اشتراک‌گذاری

برخی از افراد از درمان ریشه دندان با عنوان عصب کشی نیز نام میبرند. در واقع درمان ریشه دندان به عملی گفته میشود که ریشه یک دندان را خارج کرده، آن را تمیز نموده، به فضای کانال تراپی آن شکل داده و در نهایت آن را پر کرده تا از نفوذ هر نوع باکتری به این بخش جلوگیری شده و باکتری‌ها را به اعصاب دندان برگردانند.

معمولا هدف پزشک از انجام این فرآیند این است که دندان شما به صورت کامل در دهان حتی بدون اعصاب زنده باقی بماند، از دردی که هنگام جویدن و نوشیدن برخی مواد غذایی داشتید رها شوید و از زیبایی دندان در دهان و ایجاد لبخندی زیبا بهره‌مند شوید.

اگر فرصت مطالعه کل مقاله را ندارید، با کلیک روی خلاصه مقاله، اطلاعات مفیدی کسب کنید.

ضرورت درمان ریشه دندان

اغلب زمانی  ریشه دندان را درمان میکنند که با توجه به تشخیص دندانپزشک بافت دندان دچار عفونت شدید شده باشد

درمان ریشه چیست؟

طبیعی است که اگر به دندان پوسیده رسیدگی نکنید ممکن است دندان دچار پیشروی در میزان عفونت شود. حال ممکن است پوسیدگی دندان بر اثر فشار شدید به دندان،  شکستگی دندان  و … به وجود آمده باشد.

بهترین راهی که میتوانید با آن دندان آسیب دیده را نجات دهید درمان ریشه دندان است که از کشیدن دندان شما و ایجاد جای خالی آن جلوگیری میکند.

بیشتر از ۹۵ درصد از افرادی که ریشه دندان خود را درمان میکنند فرآیندی موفقیت آمیز دارند که میتوان با انجام آن عملکرد طبیعی دندان را حفظ نموده و آن را از دست نداد. در صورتی که میزان پوسیدگی دندان پیشرفت کند ممکن است در دندان خود احساس لق شدگی داشته باشید که باید سریعا به پزشک برای درمان آن مراجعه کنید.

درمان ریشه عبارت است از عصب دندان را خارج کردن، تمیز کردن عصب دندان، شکل دهی به فضای کانال و در نهایت دندان را پر کردن جهت جلوگیری از وارد شدن میکروب و باکتری به عصب آن.

اغلب زمانی  ریشه دندان را درمان میکنند که با توجه به تشخیص دندانپزشک بافت دندان دچار عفونت شدید شده باشد. زیرا در صورتی که این میزان عفونت و دندان بیمار بررسی و درمان نشود دندان به مرور پوسیده شده و کاملا از بین میرود.

برای تشخیص صحیح متخصص دندان پزشکی یک عکس که  اشعه ایکس عکسبرداری شده است نیاز دارد که یک وضعیت کلی از دهان و دندان بیمار با تمام جزئیات به او نشان دهد.

برای درمان کردن ریشه دندان تقریبا دو جلسه نیاز است و این درمان میتواند به روش‌های مختلفی انجام شود:

  • روش اول: جراحی اپیکو
  • روش دوم: اندو یا عصب کشی
  • روش سوم: ری اندو یا درمان کردن ریشه دندان به صورت مجدد

برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و همچنین دریافت نوبت، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵ – ۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

انواع پوسیدگی دندان و درمان ریشه دندان

عصب کشی دندان با دستگاه روتاری روشی نوین در دندانپزشکی دیجیتال است که درد و ناراحتی حاصل از عصب کشی را به حداقل میرساند و یکی از روش‌های موفق در کاهش ترس از عصب کشی است.

علائم عفونت دندان

برخی مواقع درصد احتمال درمان ریشه دندان در فرد بر اثر مواردی چون آسیب دیدگی شدید دندان، شکستگی دندان، پوسیدگی، رسیدن ضربه شدید به دندان و یا استفاده از فیلینگ بزرگ افزایش میابد و میزان عفونت در ناحیه دندان بیشتر میشود.

هنگامی مجبور به درمان ریشه دندان خواهید شد که عفونت به صورت کاملا عمیق درون بافت دندان نفوذ کند که البته درروزهای اول این اتفاق ممکن است اصلا دردی را حس نکنید و فقط دندان شما دچار کمی تغییر رنگ مایل به زرد یا مشکی پیدا کند در این صورت باید بدانید ریشه دندان شما در معرض از بین رفتن قرار گرفته است.

اگر به این مرحله رسیدید باید بدانید در صورت دیرکرد برای اقدام به درمان آن ممکن است دچار آبسه دندان شوید و یا گاهی این مشکل میتواند دندان شما را به مرور از بین ببرد.

از علائم پوسیدگی دندان می توان به حساسیت دندان‌ به مواد غذایی گرم و سرد اشاره کرد.

برای آنکه بتوانید تشخیص دهید دندان شما دچار عفونت شده است برخی علائم میتواند شما را کمک کند که عبارتند از:

  • در صورتی که هنگام جویدن غذا به دندان خود فشار وارد کردید یا در زمان‌هایی غیر از میل کردن غذا دندان خود را روی هم فشار دادید احساس ناراحتی و درد داشتید بهتر است برای چک کردن سلامتی ریشه دندان خود به پزشک مراجعه کنید.
  • در صورتی که دندان شما دچار حساسیت بالایی شد به این منظور که بعد از نوشیدنی داغ یا سرد احساس ناراحتی داشتید ممکن است ریشه دندان آسیب دیده باشد و باید به متخصص دندانپزشکی مراجعه کنید.
  • در صورتی که دندان شما دچار تغییر رنگ و تیره شدن شد بهتر است برای نجات عصب دندان خود به متخصص مراجعه کنید.
  • در صورتی که احساس کردید یکسری توده کوچک روی لثه و نزدیک به دندان شما به وجود آمده است میتواند یکی از علائم بروز عفونت باشد و باید به پزشک مراجعه کنید.
  • گاهی عفونت خود را با بروز تورم و حساسیت در ناحیه دندان روی لثه نشان میدهد که در این صورت نیز باید به متخصص دندانپزشکی مراجعه کنید.
چه زمانی به درمان ریشه نیاز داریم؟

کاشت دندان با ایمپلنت دیجیتال به مراقبت های خاص نیاز ندارد و می توانند برای مدتی طولانی دوام داشته باشند.

چه زمانی نیاز به درمان ریشه است؟

ممکن است این سوال برای هر فردی که دچار پوسیدگی دندان شده است پیش آید. جواب این است که معمولا درمان ریشه را هنگامی انجام میدهند بافت خونی و عصب دندان در هنگام تماس مستقیم با باکتری‌ها و پس از ایجاد حفره‌های کوچک در سطح دندان عفونت کرده و یا دچار التهاب شده باشد.

البته گاهی از درمان ریشه مواقعی استفاده میشود که عصب دندان آسیب دیده باشد و سطح آن در معرض باکتری و میکروب قرار گرفته باشد. بهر حال همه مواردی که نام بردیم باعث ایجاد التهاب و آسیبی میشود که تقریبا بازگشت ناپذیر است. در راستای این فرآیند پالپ دندان یا مغز دندان در معرض باکتری و عفونت قرار میگیرد که برای درمان آن باید از یک متخصص اندودنتیست بهره گیرید.

پیش از این برای خیلی از افراد سوال است که چه زمانی متوجه شویم به درمان ریشه دندان نیاز پیدا کرده‌ایم؟ در صورتی که احساس درد و ناراحتی در ناحیه دندان خود داشتید یا واکنش شدیدی از نوشیدنی داغ یا سرد در دندان خود حس کردید و لثه شما دچار تورم و التهاب شد بهتر است در اسرع وقت  به یک  متخصص اندودنتیست مراجعه کنید تا در صورت نیاز روند درمان را آغاز کنند.

زمانی که با روش های غیرتهاجمی نتوان عفونت پالپ دندان را درمان کرد جراحی اندودنتیک کاربرد دارد.

چرا نباید درمان ریشه را عقب بیاندازیم؟

پوسیدگی و حفره‌های کوچکی که روی دندان بیمار ایجاد میشود باعث به خطر افتادن سلامتی دندان میشود و در صورتی که در اسرع وقت درمان نشود بزرگ شده و عمق بیشتری پیدا میکند. در نتیجه بیمار دچار درد بسیار زیادی میشود و این درد بسیار میتواند نتیجه از دست رفتن دندان فرد باشد.

علائم پوسیدگی دندان برای درمان ریشه

پیت و فیشور چیست را در این مقاله از سایت دکتر نصیری بخوانید.

بررسی علل پوسیدگی عمیق دندان

عواملی وجود دارند که از آنها به عنوان عامل اصلی برای ایجاد پوسیدگی دندان یاد میشود. این عوامل عبارتند از: میکروب‌ها، مواد دارای قند، مقاومت دندان فرد و مقاومت خود شخص.

دقت داشته باشید در صورتی که میکروبی در کار نباشد کمتر امکان  پوسیدگی در ناحیه دندان اتفاق می‌افتد. هنگامی که میکروب‌ها و مواد حاوی قند وجود داشته باشند میزان پوسیدگی دندان افزایش میابد البته برخی از افراد دارای مقاومت طبیعی بالایی در بدن خود نسبت به بیماری هستند و همین باعث میشود میکروب و مواد دارای قند نیز پوسیدگی اتفاق نیافتد.

پس در نتیجه عواملی چون کم بودن مقاومت بدن فرد، میکروب‌ها و موادی که دارای قند بالایی هستند در طول زمان باعث ایجاد خرابی و پوسیدگی در ناحیه دندان میشوند. عوامل و علل مختلفی وجود دارد که میتواند دندان فرد را در معرض خطر پوسیدگی عمیق  قرار دهد که عبارت است از:

راهکار غلبه بر ترس کودک از دندانپزشکی چیست را در این مقاله از سایت دکتر نصیری بخوانید.

  • موقعیت مکانی دندان

جالب است بدانید اغلب دندان‌های عقب دچار پوسیدگی میشوند زیرا دندان‌هایی که در عقب فک قرار میگیرند دارای ریشه‌های بسیار ضخیم هستند و ریشه ضخیم باعث جذب بیشتری از مواد غذایی به خود میشود که در راستای این اتفاق این دندان‌ها بسیار راحت‌تر و سنگین‌تر از دیگر دندان‌ها دچار پوسیدگی میشوند.

  • استفاده از نوشیدنی و غذاهای خاص و شیرین

همانطور که میدانید مواد غذایی که دارای قند بالایی هستند محرک قوی‌تری برای ایجاد پوسیدگی در دندان فرد هستند. برای مثال بستنی، عسل، شکر، نوشابه، انواع کیک، کلوچه‌های مختلف، انواع شکلات‌هایی که سفت هستند، انواع چیپس و شیر  میتوانند دندان را بیشتر در معرض پوسیدگی قرار بدهند.

  • استفاده بیش از حد از تنقلات

اغلب مردم برای میان وعده خود از نوشیدنی‌های قند ی و تنقلات مضر استفاده میکنند که این نوع مواد باکتری‌های مضری برای دندان دارد. دلیل مضر بودن آن به این علت است که میکروب‌هایی که در پلاک موجود هستند با استفاده از قندی که در مواد غذایی است آن‌ها را به اسیدهایی که برای دندان مضر است تبدیل کرده و این اسید باعث میشود مینای دندان فرد حل شود و فرآیند پوسیدگی دندان آغاز شود. پس نتیجه میگیریم با استفاده از موادغذایی که دارای قند بیشتر، چسبنده‌تر و از نوع ساکاروز (قند معمولی) باشند میتوان میزان پوسیدگی دندان را بیشتر کرد.

درد دندان بعد از عصب کشی تا چه مدت طبیعی است؟

  • شیر خوردن کودکان هنگامی که خواب هستند

اغلب مادران تمایل دارند هنگامی فرزندشان خواب است به او شیشه‌ای پر از شیر بدهند اما در این مورد آگاهی ندارند که این عمل باعث پوسیده شدن دندان آن‌ها میشود. هنگامی که کودک در خواب است و ما به اون موادی دارای قند میدهیم مواد تشکیل دهنده آن بر روی دندان کودک باقی مانده و باکتری‌هایی که روی دندان قرار دارند از آن استفاده کرده و دندان به مرور پوسیده میشود.

  • کم مسواک زدن و صحیح نبودن روش مسواک زدن

اگر میخواهید دندان شما از پوسیدگی در امان بماند بهتر است بلافاصله بعد از نوشیدن و میل کردن مواد غذایی مسواک بزنید تا پلاک‌هایی که بعد از خوردن بلافاصله بر روی دندان شما شکل میبندند از بین رفته و دندان شما سالم بماند. البته شیوه صحیح مسواک زدن نیز تاثیر بسیار بالایی در جلوگیری از پوسیدگی دندان شما دارد.

  • عدم استفاده از فلوراید برای شست و شوی دهان

با استفاده از فلوراید میتوانید دهان و به خصوص دندان‌های خود را تمیز کرده و از ایجاد حفره‌های ریز روی دندان جلوگیری کنید. فلورایدی دارای یکسری مواد معدنی بوده و هنگامی که  در خمیر دندان و دهانشویه‌ها از این ترکیب استفاده میکنند  از پوسیدگی دندان شما به خوبی جلوگیری میکند.

  • افراد سالخورده و کودکان قشر خطرناک

اغلب پوسیدگی دندان در کودکان به دلیل مواد غذایی که می میکنند،  زمان نامناسبی که استفاده میکنند و مسواکی که استفاده نمیکنند اتفاق افتاده و پس از آن افراد سالخورده نیز به دلیل رعایت نکردن طولانی مدت ممکن است در معرض ابتلا به پوسیدگی دندان باشند.

  • خشک شدن دهان

برخی افراد به دلیل کمبود بزاق در دهان اغلب دچار خشکی دهان میشوند که متاسفانه در راستای خشک شدن دهان پوسیدگی عمیق دندانی اتفاق میافتد. جالب است بدانید بزاق دهان میتواند به خوبی از پوسیده شدن دندان شما جلوگیری کند. زیرا بزاق دهان دارای اسیدهای مبارزه کننده‌ای است که باکتری‌ها را از بین میبرد. البته بعضی از افراد به دلیل مصرف داروهای خاص بزاق دهانشان کاهش یافته و دهان آنها دچار خشک شدگی میشود.

  • افزایش سوزش معده افزایش پوسیدگی دندان

هنگامی که سوزش معده شما زیاد میشود یا در واقع رفلاکس معده شما افزایش میابد باعث میشود اسید بیشتر در دهان به وجود آمده و در جریان باشد که این اسید مضر میتواند دشمن بزرگی برای دندان شما باشد و روند پوسیدگی دندان شما را افزایش بخشد.

کشیدن دندان بهتر است یا عصب کشی آن را در این مقاله از سایت دکتر نصیری بخوانید.

درمان ریشه چطور انجام میشود؟ (بررسی مراحل)

در واقع درمان ریشه دندان در ۴ مرحله انجام میگیرد:

  • مرحله اول: ابتدا بی حسی موضعی انجام شده، میله‌ای برای خروج بزاق در دهان قرار داده میشود، پوسیدگی‌های ایجاد شده برداشته شده و عاج دندان را جهت دسترسی با پالپ دندان بازمیکنند.
  • مرحله دوم: وقتی که پالپ آسیب دیده را برمیدارند کانال‌های ریشه را از هر گونه عفونت و باکتری تمیز میکنند که در این مرحله ممکن است کانال دندان کمی دچار تغییر شود.
  • مرحله سوم: پس از آنکه عفونت را از دندان پاکسازی کردند کانال دندان را پر کرده به صورتی که اطمینان حاصل کرد هیچ راه نفوذی برای مواد خارجی به داخل کانال ریشه باقی نمانده است.
  • مرحله چهارم: این مرحله درمان ریشه انجام میشود که اغلب بر ای حفاظت از آن در مقابل آسیب آن را ترمیم میکنند. با استفاده از روکش دندان ظاهر طبیعی دندان را حفظ کرده تا عملکردی طبیعی قبل را نیز از دست ند هد.

مراقبت‌های بعد از درمان ریشه

  • ۲۴ ساعت از مصرف مواد غذایی سفت، بسیار داغ و بسیار سرد بپرهیزید.
  • حداقل روزی دو مرتبه به مدت ۲ دقیقه به صورت صحیح دندان‌های خود را مسواک کنید.
  • تا تمام شدن کامل قرص‌های آنتی بیوتیک و تجویز شده پزشک مصرف آن را ادامه دهید.
  • ۲۴ ساعت پس از انجام درمان ریشه بهتر است از دندان‌های دیگر جهت جویدن غذا استفاده کنید.
  • از ضربه دیدن دندان درمان شده حداقل به مدت یک روز بپرهیزید.
  • از خمیر دندان زیاد موقع استفاده از مسواک بپرهیزید.
  • از خمیر دندان و دهانشویه حاوی فلوراید برای تمیز کردن دهان و دندان خود استفاده کنید.
  • به مدت ۲ ساعت پس از انجام روند درمان ریشه از خوردن غذا پرهیز شود.

همه چیز درباره رویش دندان دائمی کودکان را در این مقاله از سایت دکتر نصیری بخوانید.

آنچه باید در رابطه با درمان ریشه دندان بدانید…

طبیعی است که بعد از خوردن مواد غذایی پلاک‌هایی بر روی سطح دندان ما ایجاد میشود که اگر با استفاده از مسواک و دهانشویه آنها را از بین نبریم به مرور زمان روی دندان حفره‌های کوچک ایجاد کرده و منجر به پوسیدگی دندان میشود.

اگر پوسیدگی و حفره‌های ایجاد شده در اسرع وقت درمان نشود باعث از بین رفتن دندان اصلی شما میشود و این میتواند مهم ترین دلیل انجام درمان ریشه دندان باشد. در صورتی که در ناحیه دندان خود احساس درد شدید داشتید یا دندان شما تغییر رنگ داده بود میتوان به خوبی متوجه شد که دندان دچار آسیب شده است و باید سریعا برای درمان به اندودنتیست مراجعه نمود.

برای مطالعه بیشتر: nhs.uk

پوسیدگی دندان زیر روکش ممکن است؟ را در این مقاله بخوانید.

آیا درمان ریشه به تاج دندان نیاز دارد؟

تاج دندان مانند یک محافظ از آسیب رسیدن به ریشه جلوگیری می‎کند. تاج عملکرد طبیعی دندان یعنی جویدن و آسیاب کردن مواد غذایی را انجام می‌دهد و بعد از درمان ریشه، حضور تاج، علی الخصوص در دندان‌های پیشین و جلویی بسیار اهمیت دارد.

آیا امکان مجدد عصب‌کشی دندان وجود دارد؟

در بعضی مواقع، درمان ریشه توسط دندانپزشک ناقص انجام شده است و این موضوع در عکس‌های رادیوگرافی دندان قابل تشخیص است. در این مواقع نیاز به درمان مجدد ریشه وجود دارد. درمان مجدد ریشه به نسبت عصب‌کشی، درمان سخت‌تری بوده و گاهاً نیازمند جراحی انتهای ریشه است.

دلیل درد دندان بعد از درمان ریشه چیست؟

بعد از درمان ریشه و در چند روز ابتدایی، به علت خارج کردن برخی از اعصاب و عروق از کانال‌های ریشه، یکسری زخم‌های کوچک در اطراف ریشه دندان به وجود می‌آیند و تا بهبود این زخم‌ها، محل درمان ریشه تا مدتی دردناک و ملتهب خواهد بود.

۱۴ دیدگاه. ترک جدید

  • سلام زمان تقریبی پوسیدگی دندان تا به عصب رسیدنشون چقدر هست؟ و برای جلو گیری از به عصب رسیدن باید چه کاری انجام دهیم

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۰۷:۵۲

      سلام خدمت شما . برای چکاپ دندان هایتان لازم هست هر ۶ ماه یکبار عکس OPG گرفته شود .

      پاسخ
    • سلام یکی از دندون های آسیابم کاملا از بین رفته فقط ریشش مونده اما اصلا دردی ندارن آیا باید بکشمش؟

      پاسخ
      • دکتر نوشین نصیری
        ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ ۰۸:۵۵

        سلام خدمت شما . اگر برای ما عکس OPG ارسال کنید ما خیلی بهتر میتوانیم راهنماییتون کنیم .
        شماره جهت ارسال عکس : ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

        پاسخ
  • معصومه بزرگمهر
    ۳ مهر ۱۴۰۰ ۱۱:۱۶

    سلام خسته نباشید من پارسال قبل عید رفتم دندونمو عصب کشی کردم و درد چندانی نداشتم بعدش الان دندون بغلیش درد میکنه رفتم یه دندونپزشک دیگه میگن موادی که دندونم باهاش پر شده باعث پوسیدگی شده اصن همچین چیزی ممکنه؟ من چیکار کنم؟ لطفا راهنمایی کنید.

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۳ مهر ۱۴۰۰ ۱۱:۱۹

      سلام خدمت شما . دندان شما ارتباطی با دندان کناری ندارد . ود دندان عصب کشی شده باید روکش شود .

      پاسخ
  • محیا سادات
    ۳ مهر ۱۴۰۰ ۱۱:۱۴

    سلام میشه از خانم دکتر بپرسین دندون بچه ۴ساله عفونت کرده باید عصب کشی کنیم یا اینکه بکشیم؟ ممنون

    پاسخ
  • سلام روز بخیر دختر من کوچیکه ۸سالشه یه دندون اسیابش یه هفته درد داشت ولی ظاهری سالمه الانم دردی نداره ینی مشکل از ریشه دندونشه؟

    پاسخ
  • مریم تجری
    ۳ مهر ۱۴۰۰ ۱۱:۱۲

    سلام خانم دکتر من باردارم دندونای جلوی فک بالام وسطون تیره شده خیلی داره زاید میشه یکی دو ماه پیش یکی بود وقتی متوجه شدم الان بین سه تا از دندونام اینطوری شده الان میتونم درستشون کنم؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۳ آذر ۱۴۰۰ ۰۶:۲۵

      سلام خدمت شما . لطفا از ظاهر دندان هایتان برای ما یک عکس ارسال کنید تا بهتر راهنماییتون کنیم .
      شماره واتساپ کلینیک جهت ارسال عکس : ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ
  • سلام خدمت شما دندونای اسیاب سمت راست دهنم روشون لک های قهوه ای روشن داره وقتی مسواک میزنم پاک نمیشن ایا این پوسیدگیه؟ من اصلا دردی ندارم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button