لیفت لثه چیست؟ مراحل کانتورینگ لثه

لیفت لثه چیست؟
دندانپزشکی زیبایی

اشتراک‌گذاری

لیفت لثه یا gingivectomy به عملی گفته می‌شود که افرادی که به دلایل پزشکی یا زیبایی قصد دارند فرم لثه خود اصلاح کنند از آن استفاده می‌کنند تا به یک لثه صاف، هموار و متناسب دست پیدا کنند. از نام‌های دیگر این عمل جراحی، کانتورینگ لثه است که توسط پریودنتیست‌ها به عنوان عمل زیبایی انجام می‌گردد.

اگر احساس می‌کنید که به عمل جراحی لیفت لثه نیاز دارید؛ بهتر است نکاتی درباره کانتورینگ لثه بدانید تا با آگاهی کامل به انجام آن اقدام کنید.

نمونه کار قبل و بعد لیفت لثه به همراه کامپوزیت دندان دکتر نوشین نصیری را در ویدئو زیر مشاهده می کنید.

چنانچه فرصت مطالعه کل محتوای مقاله را ندارید، با کلیک روی خلاصه مقاله و مطالعه آن، به اطلاعات مختصر و مفیدی دست پیدا کنید.

لیفت لثه چیست و چگونه انجام می‌شود؟

خط لثه یا gum line محل تلاقی لثه با دندان‌ها است. محل قرار گیری خط لثه در افراد مختلف، متفاوت است اما به طور کلی یک خط صاف بوده که در وضعیت متعادلی قرار دارد. با این حال، گاهی ممکن است خط لثه در افراد، پایین‌تر یا بالاتر از حد نرمال و معمول آن باشد؛ یا دارای ناهمواری‌هایی باشد که باعث نارضایتی و کاهش اعتماد به نفس در فرد بشود.

جراحی لیفت لثه که به عنوان افزایش طول تاج یا کانتورینگ لثه نیز شناخته می شود، نوعی جراحی زیبایی است که خط لثه را ترمیم می کند. این عمل روش کم تهاجمی است که با استفاده از فناوری پیشرفته لیزر، بافت اضافی لثه را برداشته و آن را تغییر شکل می دهد.

علت انجام لیفت لثه

برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و نوبت، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵ ۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

دلایل لیفت یا کانتورینگ لثه

در بند قبل گفتیم که افراد برای هر گونه نارضایتی می‌توانند به اصلاح لثه خود با عمل لیفت یا کانتورینگ لثه بپردازند؛ اما دلایل اصلی که افراد به فکر می‌افتند که این عمل برایشان واجب است چیست؟ چه چیزی باعث می‌شود که افراد دست به این عمل بزنند؟ در ادامه‌ی این بند قصد داریم تا به دلایل عمده لیفت لثه بپردازیم.

  • لبخند لثه‌ای

در بسیاری از موارد، عمل لیفت و کانتورینگ لثه از نظر پزشکی ضرورتی ندارد و فقط یک انتخاب برای افزایش زیبایی در چهره افراد است. در این موارد عمل لیفت جهت بهبود ظاهر لثه، لبخند یا دندان اعمال می‌شود. برای مثال لبخند لثه‌ای یکی از وضعیت‌هایی است که افراد برای حذف آن دست به لیفت یا کانتورینگ لثه می‌زنند. در این وضعیت، هنگامی که فرد با دهان باز می‌خندد، لثه بیش از حد نمایان می‌شود و دندان‌ها بسیار کم نمایش داده می‌شوند. این موضوع می‌تواند باعث کاهش اعتماد به نفس فرد شود.

  • عقب رفتن لثه‌ها

یکی دیگر از عواملی که باعث می‌شود تا افراد به فکر عمل زیبایی لثه بیافتند این است که با گذر زمان، لثه‌ها کمی عقب روی دارند که باعث می‌شود سطح بیشتری از دندان نمایان شود. این موضوع در بسیاری از موارد عدم تناسب ایجاد نمی‌کند اما ممکن است در مواردی بر زیبایی افراد تاثیر بسیاری بگذارد که فرد عمل کانتورینگ لثه را انتخاب کند.

  • زیاد بودن بافت لثه

برخی از افراد بنا بر به دلایل گوناگونی از جمله ژنتیک، بافت لثه زیاد‌تری نسبت به حد معمول دارند. این موضوع می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های لثه را تا حد زیادی افزایش دهد. این یک دلیل پزشکی است که معمولا پزشکان به فرد توصیه می‌کنند با انجام عمل لیفت یا کانتورینگ لثه و برداشتن بافت اضافی آن، خطر ابتلا به بیماری‌های دندان و لثه را کاهش داده و به سلامت دندان و لثه کمک کنند.

بررسی سلامت دندانها قبل از لیفت لثه

عمل پیوند لثه، یک نمونه جراحی دندان است که برای اصلاح اثرات تحلیل لثه انجام می شود

انواع لیفت لثه

حال که با تعریف لیفت لثه آشنا شدید؛ بهتر است به بررسی انواع لیفت و کانتورینگ لثه بپردازیم. این عمل به دو صورت انجام می‌شود که در ادامه‌ی این بند به شرح هر کدام از روش‌های آن خواهیم پرداخت.

  • جراحی لثه (gingivectomy)

روش جراحی لثه یا همان gingivectomy به منظور عمل جراحی زیبایی لحاظ می‌شود. از این روش برای تغییر و اصلاح خط لثه، پایین یا بالا بردن و یا تغییر شکل آن انجام می‌شود. در نتیجه این جراحی دندان‌ها با طولی متقارن خواهند بود از طرفی هیچ گونه ناهمواری در سطح لثه دیده نمی‌شود و در نتیجه این موراد لبخند زیباتری خواهید داشت.

  • افزایش طول تاج دندان (crown lengthening)

اگر فردی دندان‌های کوتاه و لثه بلندی داشته باشد، برای اصلاح این موضوع از عمل افزایش تاج دندان استفاده می‌شود. در این عمل به منظور افزایش طول تاج دندان، مقداری از لثه اضافی و در صورت لزوم مقداری از بافت استخوانی برداشته می‌شود. در نهایت، بافت اضافی لثه دندان‌ها را طوری می‌پوشاند که سایز دندان و لثه متناسب با صورت باشد. از طرفی از این روش می‌توان برای هموار کردن لثه‌های ناهموار استفاده کرد.

لیفت لثه با لیزر

یکی از عمل‌هایی که در زمره دندانپزشکی زیبایی می باشد جراحی و لیفت لثه است. در این عمل جراحی, خط لثه اصلاح می‌شود.

 لیفت لثه با لیزر

لیزر در دندانپزشکی مدرن یکی از ابزار‌هایی است که به منظور انجام لیفت لثه از آن استفاده می‌شود. برای انجام عمل کانتورینگ لثه با لیزر ابتدا، قسمت مربوطه را با بی‌حسی موضعی، بی‌حس می‌کنند. در مرحله بعد با اعمال پرتو لیزر روی قسمت مربوطه، برش‌های لازم برای بالا بردن یا پایین آوردن بافت لثه انجام می‌شود. با استفاده از لیزر، می‌توان عمل جراحی را با کمترین میزان خونریزی انجام داد چرا که پرتو‌های دستگاه لیزر به طور خود‌کار رگ‌های خونی را می‌بندند و مانع خونریزی آن‌ها خواهند شد.

توجه داشته باشید که لیزر باعث می‌شود تا خونریزی نسبت به سایر روش‌ها کاهش پیدا کند و یا اصلا خونریزی وجود نداشته باشد. از طرفی کار در عمل کانتورینگ لثه با لیزر بسیار سریع انجام می‌شود و خطر ابتلا به عفونت‌های ناشی از زخم کاهش پیدا می‌کند. کل فرایند انجام عمل لیفت یا کانتورینگ لثه با لیزر در کمتر از یک ساعت انجام می‌شود.

اصلاح طرح لبخند با لمینت سرامیکی چگونه انجام می شود را در این مقاله بخوانید.

مزایا و معایب کانتورینگ لثه

اگر چه با استفاده از روش لیفت لثه یا کانتورینگ لثه می‌توانید به یک طرح لبخند زیبا و صورتی زیباتر دست پیدا کنید یا از عوارض ناشی از بلند بودن لثه در امان بمانید؛ اما توجه داشته باشید که اگر عمل جراحی لثه شما توسط یک فرد متخصص و مجرب انجام نشود ممکن است دچار مشکلاتی از جمله عفونت لثه، خونریزی بیش از اندازه و… شود.

بهتر است قبل از اقدام به عمل لیفت یا کانتوریگ لثه به یک متخصص جهت چکاپ وضعیت دهان و دندان خود مراجعه کنید.

در صورتی که دهان و دندان شما در معرض عواملی مانند بیماری های لثه ای، پوسیدگی دندان، آسیب پذیری یا حساس شدن لثه، تغییر ظاهر دندان و… قرار گیرد، بهتر است این عمل را انجام ندهید چرا که می‌تواند برای سلامت دهان و دندانتان بسیار مضر و خطرناک باشد.

از متخصص بخواهید که حتما سلامت ریشه دندان شما را نیز مورد بررسی قرار دهد. اگر مشکلاتی مانند پوسیدگی ریشه دندان وجود داشته باشد؛ علم لیفت یا کانتوریگ موجب مشکلات جبران ناپذیری برای دندان‌های شما خواهد شد.

حس درد خفیف بعد از لیفت لثه

کاشت دندان دیجیتال با حداقل میزان برش در دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری

کانتورینگ لثه برای چه کسانی مناسب است؟ 

همان طور که در بند‌های بالا اشاره کردیم؛ عمل جراحی لیفت به افرادی که لبخند لثه‌ای دارند یا لثه‌شان بیش از حد عقب رفته است و یا لثه‌شان بیش از حد بلند است توصیه می‌شود. افراد نامبرده با این عمل می‌توانند لبخند زیبایی برای خود بسازند و از زیباییشان لذت ببرند.

از طرفی لثه بلند ممکن است مشکلات جبران ناپذیری برای سلامت دندان و لثه به وجود بیاورد؛ به همین دلیل به افرادی که لثه بلند دارد توصیه می‌شود که حتی اگر مشکلی با ظاهر این موضوع ندارید، عمل لیفت لثه را انجام دهید.

در حالت کلی قبل از انجام این عمل حساس بهتر است با یک دندان پزشک متخصص در این حوزه مشورت کنید و به توصیه‌هایی که در رابطه با عمل کانتورینگ یا لیفت به شما ارائه می‌دهند توجه کنید.

کامپوزیت ونیر یکی از انواع روکش های دندانی است که به دلیل رنگ مناسب و ظاهر طبیعی در دندانپزشکی زیبایی نیز استفاده می شود.

پس از لیفت لثه چقدر طول می‌کشد تا لثه خوب شود؟

غالباً بهبودی پس از لیفت لثه، چندان طولانی نبوده و بسته به میزان سلامت عمومی آن از سه روز تا چند هفته به‌طول می‌انجامد. این عمل پروسه ساده‌ای داشته و به‌ندرت فرد را دچار مشکلات جدی‌تری می‌کند.

البته که درد پس از عمل رایج است و با خوردن قرص‌های مسکن، بهبودی نسبی حاصل می‌گردد. انجام دستورالعمل‌های مراقبت از لثه پس از پایان کار، به کنترل عوارض جانبی کمک بزرگی خواهد کرد.

عکس قبل و بعد لیفت لثه

کورتاژ لثه چیست و چگونه انجام می‌شود

بعد از جراحی لیفت لثه چی بخوریم؟

تغذیه مناسب پس از انواع جراحی‌های لثه،‌ در بهبود سلامت عمومی بیمار بسیار کمک‌کننده است. استفاده از مواد مغذی و نرم همچون سوپ، مایعات و میوه‌ها موجب کاهش فشار بر لثه شده و درعین‌حال ویتامین‌ها و مواد مورد نیاز را به‌ بدن می‌رساند. برای مثال استفاده از شیر کم‌چرب، کنجد،‌ پودر بادام و تخم‌مرغ می‌تواند کلسیم و پروتئین ضروری بدن را تأمین کند.

از سوی دیگر مصرف سبزیجات و میوه‌ها می‌تواند به تأمین املاح معدنی، فیبرها و ویتامین‌ها کمک به‌سزایی کند. به‌عنوان مثال مصرف سیب‌زمینی علاوه بر دارا بودن بافت نرم می‌تواند در بهبود زخم مؤثر باشد.

استفاده از انواع نوشیدنی‌ها با دمای مناسب و به‌همراه ادویه‌های مفید مانند زنجبیل،‌ سرعت بهبود لثه‌ها را بالا می‌برد. سوپ این معجون فوق‌العاده سرشار از سبزیجات، پروتئین و غلات است. در واقع فوایدی که در مصرف انواع سوپ است در هیچ ماده غذایی‌ای یافت نمی‌شود. تنها نکته قابل‌توجه در مصرف سوپ آن است که نباید داغ باشد!

دلایل خونریزی لثه چیست؟ را در این مقاله از سایت دکتر نصیری بخوانید.

آیا در لیفت لثه بخیه لازم است؟

برخی اوقات برای انجام لیفت لثه و جهت میزان نگه‌داشتن بافت آن در بهترین حالت ممکنه، لازم است از برش لثه‌ توسط لیزر یا چاقو استفاده شود.

طبیعی است که پس از آن و به‌منظور جوش خوردن سریع‌تر این بافت، از بخیه استفاده می‌کنند. اصولاً برای این‌کار از بخیه‌های جذبی استفاده شده و نیاز به کشیدن بخیه توسط دندان‌پزشکان وجود نخواهد داشت.

مراقبت‌های بعد از برداشتن بخیه‌ها

لازم است پس از کشیدن و برداشتن بخیه‌ها توسط دندان‌پزشک، مصرف داروهای توصیه‌شده را ادامه دهید. این‌کار به‌بهبودی کامل لثه و عدم درگیری‌های ناشی از عفونت کمک می‌کند.

خونریزی لثه در ساعات اولیه پس از عمل متداول است، اما در صورت ادامه‌دار شدن آن حتماً به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

رعایت کلیه نکات بهداشتی و مراقبت‌های پس از جراحی و کشیدن بخیه‌ها، به ایجاد لثه‌هایی زیباتر کمک می‌کند. شستشو با دهان‌شوبه و مصرف غذاهایی با دمای معمولی، موجب بهبودی سریع‌تر و قوام بهتر شکل لثه‌ می‌شود.

مراقبتهای بعد از جراحی لثه

مراقبت بعد از لیفت لثه: ۲۴ ساعت اول

روز نخست پس از عمل، از کیسه یخ جهت کاهش التهاب و ورم موجود بر روی لثه‌ها استفاده کنید. از آن جهت که لیفت لثه به‌خصوص در ساعات نخست دردناک بوده و احتمالاً شما را بی‌رمغ خواهد کرد،‌ توصیه به استراحت و کاهش فعالیت بدنی مفید است.

از نوشیدنی‌های سرد جهت کاهش تورم بافت لثه استفاده کرده و این‌کار را به‌تدریج و با طمأنینه انجام دهید تا به قسمت‌های جراحی شده آسیبی نرسد.

از مصرف غذاهایی با دمای بالا یا داغ ممانعت کرده و با خوردن به‌موقع داروهای مسکن، از درد ناشی از جراحی کم کنید.

مراقبت بعد از لیفت لثه: بعد از یک هفته

هفته نخست پس از جراحی لثه، در بهبود بافت و گرفتن نتیجه مناسب بسیار مهم است. افزون بر تغذیه مناسب و مصرف به موقع داروها و مسکن‌های تجویز شده توسط دندان‌پزشک،‌ لازم است به بهداشت دهان و دندان رسیدگی ویژه‌ای شود.

به لحاظ زبر بودن الیاف مسواک‌های معمولی،‌ لازم است از مسواک‌های مخصوص و نرم استفاده کرده و چندین‌بار در روز به شستشو با دهان‌شویه بپردازید. فلوراید موجود در این ماده، کلیه باکتری‌های بیماری‌زا را از بین می‌برد.

مراقبت های لازم بعد از کانتورینگ لثه

برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و نوبت، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵ ۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

هزینه لیفت لثه

هزینه لیفت لثه با توجه به عوامل مختلفی تعیین می‌شود:

درمان‌ها و خدمات جانبی

اگر در کنار لیفت لثه به درمان‌ها و خدمات جانبی چون درمان پوسیدگی یا عکسبرداری از دندان‌ها نیاز باشد، هزینه این موارد هم روی هزینه کل لیفت لثه تاثیر می‌گذارد.

تخصص  و تجربه دندانپزشک

برای لیفت لثه باید حتما به دندانپزشکی که در همین حوزه کار می‌کند، مراجعه کنید. هر چه دندانپزشک تجربه و مهارت بیشتری در درمان لیفت لثه داشته باشد، مسلما تعرفه لیفت لثه بیشتر خواهد شد.

نوع لیفت لثه

اینکه لیفت لثه شما به چه روشی انجام می‌شود، در تعیین نرخ نهایی لیفت لثه تاثیر می گذارد. به عنوان مثال، هزینه لیفت لثه با لیزر که تنها در عرض یک ساعت انجام می‌شود، با هزینه لیفت لثه به روش جراحی متفاوت خواهد بود

تعداد جلسات مورد نیاز

مدت زمانی که طول می‌کشد تا لیفت لثه شما به طور کامل انجام شود، در هزینه لیفت لثه تاثیر می‌گذارد. هر چه برای لیفت لثه زمان طولانی‌تری صرف شود، هزینه نهایی آن بیشتر خواهد بود.

محل کلینیک دندانپزشکی

محل قرارگیری کلینیک دندانپزشکی روی هزینه لیفت لثه و افزایش یا کاهش آن تاثیر می‌گذارد. به این ترتیب هزینه لیفت لثه به طور تقریبی از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۷ میلیون تومان متغیر است. همچنین باید بدانید که لیفت لثه، جزو خدمات زیبایی دندانپزشکی به شمار می‌رود و بنابراین نمی‌توان از خدمات بیمه برای پرداخت هزینه لیفت لثه استفاده کرد. تنها در برخی موارد که دندانپزشک با هدف حفظ سلامت دندان و دهان لیفت لثه را تجویز کند، بیمه بخشی از هزینه‌های لیفت لثه را پرداخت خواهد کرد.

مراقبت‌های بعد از جراحی لیفت لثه

قبل از اینکه بخواهیم در رابطه با مراقبت‌های بعد از جراحی لیفت یا کانتورینگ لثه صحبت کنیم؛ بهتر است فرایند جراحی را مورد بررسی قرار دهیم. در این بند قصد داریم ابتدا فرایند جراحی لثه را برایتان بازگو کنیم، سپس به ارائه نکاتی درباره مراقبت بعد جراحی لثه بپردازیم.

فرایند جراحی لثه

در عمل لیفت یا جراحی لثه، مانند تمام عمل‌های پزشکی و زیبایی، دندانپزشک با اشعه ایکس از وضعیت استخوان‌های شما عکس برداری می‌کند تا بتواند موقعیت‌ هر دندان را تشخیص دهد. با این کار هم وضعیت استخوان دندان‌ها مشخص می‌شود و هم مقدار بافتی که باید از روی دندان حذف شود. این مقدار چیزی حدود دو میلی‌متر است.

مرحله بعد مرحله لیفت لثه است؛ این عمل به صورت سرپایی و معمولا در مطب دکتر مربوطه انجام می‌شود. قبل از انجام فرایند عمل، برای بی‌حس کردن لثه از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود.

معمولا انجام عمل را از سقف دهان شروع می‌کنند تا امکان لبخند زدن برای بیمار فراهم باشد و دندان پزشک بتواند نتایج کار را بررسی کند. این عمل عموما بدون درد است اما هنگامی که اثر بی‌حسی از بین می‌رود ممکن است درد خفیفی در ناحیه انتهای لثه و دندان‌ها احساس شود.

جهت از بین بردن و حذف بافت اضافی لثه و همچنین بازسازی خط لثه، از چاقوی جراحی استفاده می‌شود. از طرفی برای ثابت نگه‌ داشتن بافت لثه، بخیه‌هایی به کار می‌رود. اگر لثه دچار عقب نشینی شده باشد، برای جبران این موضوع یک بافت پیوندی از سایر قسمت‌های دهان مانند کام یا لثه‌های مجاور، استفاده می‌شود.

همان طور که اشاره کردیم این عمل سرپایی است و زمان زیادی لازم ندارد؛ بسته به وسعت لیفت و کانتورینگ، میزان بازسازی مورد نیاز متفاوت بوده و در حالت کلی بین یک الی دو ساعت زمان لازم دارد.

مراقبت‌های لازم بعد از کانتورینگ لثه

حال که با فرایند جراحی آشنا شدید بهتر است درباره مراقب‌های لازم بعد از جراحی لیفت لثه صحبت کنیم.

وسعت عمل جراحی ارتباط مستقیمی با میزان ناراحتی بعد از عمل دارد. بسته به میزان وسعت جراحی، دوران نقاهت می‌تواند از چند روز تا چند هفته متغییر باشد. بعد از عمل جراح یا دندان پزشک مربوطه، برای شما مسکن‌هایی جهت تسکین درد تجویز می‌کنند. از مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن و استامینوفن نیز می‌توانید برای کاهش درد استفاده کنید. توجه داشته باشید که آسپرین می‌تواند باعث خونریزی شود در نتیجه استفاده از آن برای کاهش درد اصلا توصیه نمی‌شود.

جهت تسکین درد می توانید از کمپرس آب سرد یا کیسه سرد نیز استفاده کنید، به این منظور می‌توانید هر پانزده الی بیست دقیقه یکبار، کیسه را روی دهانتان بگذارید تا هم درد خود را کاهش دهید و هم مانع از تورم و کبودی در این ناحیه حساس شوید.

اگر چه احتمال عفونت در این عمل جراحی پایین است اما بسیاری از دندان پزشکان محض احتیاط، دهان شویه‌های آنتی بیوتیکی را تجویز می‌کنند که استفاده از آن بعد از عمل جراحی لیفت لثه می‌تواند از عفونت‌های ناشی از این عمل جلوگیری کند.

توصیه می‌شود که به مدت دو الی سه روز از غذاهای نرم مانند سوپ، ماست، ژله، سس سیب و… استفاده کنید. بعد از گذشت سه روز، اگر احساس کردید که نیاز است باز هم از این غذاها استفاده کنید، هیچ مانعی برای این کار وجود نخواهد داشت.

بعد از گذشت چند روز بهتر است جهت معاینه و پیگیری فرایند و پیشرفت بهبودی، به دندان پزشک مراجعه نمایید. با این کار خیالتان از بابت احتمال عفونت و همچنین روند بهبودی نیز راحت می‌شود.

عکس لمینت دندان توسط دکتر نصیری

چه مدت بعد از لیفت لثه می‌توان کامپوزیت یا لمینت کرد؟

انجام کامپوزیت یا لمینت دندان‌ها تا یک‌ماه پس از انواع جراحی‌های لثه، امکان‌پذیر نخواهد بود. جهت انجام هرگونه عمل ترمیمی یا زیبایی دندان، باید منتظر بافت لثه‌های جراحی‌شده، ماند. این کار باعث بهبودی زخم و گرفتن نتیجه بهتر در هر دو کار می‌گردد.

در این مطلب سعی شد تا به بررسی موارد مهمی که قبل از اقدام به عمل جراحی کانتورینگ لثه یا لیفت لثه لازم است بدانید؛ بپردازیم. فراموش نکنید که  قبل از هر گونه اقدام، بهتر است با یک دندان پزشک مختصص مشورت کنید و آزمایش‌های لازم را نیز انجام دهید.

برای آشنایی با مراحل کامپوزیت دندان همراه با فیلم واقعی این مقاله را بخوانید.

نمونه کار کامپوزیت دندان جلو

لیفت لثه قبل از کامپوزیت برای چه کسانی مناسب است؟

بعضی اشخاص به علت لبخند لثه‌ای و داشتن دندان‌هایی نامنظم، بدشکل و بدرنگ هیچ‌وقت از لبخند خود راضی نیستند و به دنبال روشی برای داشتن لبخندی جذاب هستند. این اشخاص برای از بین بردن ظاهر بد و بدرنگی دندان‌های خود می‌توانند از شیوه ونیر کامپوزیت بهره ببرند اما پیش از آن باید لثه‌شان را جراحی کرده و لیفت کنند.

با لیفت لثه قسمت زیادی از دندان مشخص‌شده و در زمان خندیدن و صحبت کردن بخش کوچک‌تری از لثه دیده می‌شود.

این جراحی برای کامپوزیت دندان اغلب طی یک جلسه با بی‌حسی موضعی انجام می‌گیرد. به‌گونه‌ای که بیمار هیچ نوع دردی را در زمان جراحی احساس نمی‌کند. فقط بعضی بیماران بعد از برطرف شدن بی‌حسی موضعی درد کمی را احساس خواهند نمود که با مسکن‌های مناسب تسکین پیدا می‌کند.

بخیه‌های جراحی لثه هم اغلب از مدل جذبی هستند و احتیاجی به کشیدن ندارند. درصورتی‌که بخیه‌ها جذبی نباشند جراح دندان‌پزشک پس از تقریباً ۷ الی ۱۰ روز بخیه‌ها را می‌کشد.

بعد از التیام و بهبود یافتن لثه پس از جراحی، دندان‌پزشک مرحله‌های درمان برای بهتر شدن و اصلاح فرم دندان به‌وسیله ونیر کامپوزیتی یا سرامیکی را شروع می‌کند.

زمانی که شخصی قبل از انجام کامپوزیت یا لمینت دندان بخواهد اقدام به جراحی و لیفت لثه کند ارتفاع دندان‌های روبه‌رو که قرار است روکش کامپوزیتی یا سرامیکی بر روی آن قرار گیرد بیشتر می‌شوند. با این عمل جذابیت دندان‌ها، ارتفاع و مدل لبخند تا مقدار زیادی اصلاح می‌شود.

بعدازآن شخص با داشتن دندان‌هایی منظم و لبخندی زیبا، با اعتمادبه‌نفس بالاتری صحبت نموده و لبخند می‌زند.

سوالات متداول درباره لیفت لثه

آیا نتایج درمان لیفت لثه دائمی است یا موقتی؟

نتیجه عمل جراحتی لیفت یا کانتورینگ لثه دائمی است؛ با انجام یک بار عمل جراحی، تا همیشه لثه‌های زیبا، متقارن و متناسب خواهید داشت. البته توجه داشته باشید که نتایج ایده‌آل زمانی به دست می‌آیند که عمل جراحی لثه شما توسط یک دندان پزشک مجرب انجام شده باشد.

آیا در لیفت لثه بخیه لازم است؟

در روش‌هایی که از لیزر برای انجام عمل استفاده می‌شود نیازی به بخیه نیست اما در سایر روش‌ها که با چاقو انجام می‌شوند گاهی اوقات بخیه لازم است. در این موارد از بخیه برای ثابت نگه داشتن بافت لثه و یا بستن زخم استفاده می‌شود. البته تمام بخیه‌های مورد استفاده در این عمل قابل جذب هستند و نیازی نیست که بعد از جراحی آن‌ها را بکشید.

لیفت لثه را همزمان با چه عمل‌هایی می توان انجام داد؟

کانتورینگ لثه یا عمل جراحی لثه می تواند بر کیفیت عمل‌های زیبایی دیگری مانند تاج دندان و یا روکش پرسلن چینی اثر گذار باشد. علاوه بر این موضوع از عمل لیفت لثه می‌توانید در کنار سایر روش‌هایی مانند اینویزالاین یا بریس های سنتی (Invisalign)، سفید کننده دندان، تزریق بوتاکس در اطراف لب و زیر بینی به عنوان مکمل استفاده کنید.

۴ دیدگاه.

  • سلام خیلی ممنون بابت مطلب خوبتون من خودم لبخند میزنم بخش زیادی از لثه ام مشخصه اما قبلنا هیچ اطلاعاتی نداشتم و به اصرار دوستام رفتم سالن زیبایی و بهم گفتن پروتز کنم لبم روی دندونام میاد و مشکلم رفع میشه ولی فقط هزینه الکی کردم و هیچ مشکلم رفع نشد تازه بیشتر رفت رو اعصابم و اصلا دلم نمیخاد بخندم سوالمم اینه ایا میتونم لیزری لثه امو لیفت کنم؟

    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۹ دی ۱۴۰۰ ۰۶:۳۰

      سلام خدمت شما . برای اینکه بتوانیم بهتر راهنماییتون کنیم لطفا یک عکس از ظاهر دندان هایتان برای ما ارسال کنید تا ببینیم چه مقدار نیاز به لیفت لثه دارید .
      شماره واتساپ کلینیک جهت ارسال عکس : ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

  • سبیکه ربانی
    ۲۸ دی ۱۴۰۰ ۱۶:۳۳

    سلام ببخشید خانم دکتر من دختر ۱۵ساله دارم که وقتی لبخند میزنه کلی از لثه اش معلوم میشه و خیلی آزارم میده این و از طرفی دندوناش عقب جلو دارن و نامرتبن بنظرتون اولویت با ارتودنسی هست یا لیفت لثه؟ لطفا راهنمایی کنید

    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۹ دی ۱۴۰۰ ۰۶:۳۴

      سلام خدمت شما . برای اینکه بهتر بتوانیم راهنمایتون کنیم باید حضوری ویزیت بشید و برای تعیین وقتتون لطفا با کلینیک تماس بگیرید .
      ۲۲۲۱۴۰۰۴
      ۲۲۲۱۵۰۰۵

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button