عوارض لمینت دندان و روش های جلوگیری

عوارض لمینت دندان
دندانپزشکی زیبایی

اشتراک‌گذاری

لمینت نوعی روکش دندان است که برای زیباسازی لبخند و بهبود ظاهر دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. تنوع روکش‌های دندانی در دندانپزشکی بسیار زیاد است. برخی از روکش‌ها مثل کامپوزیت ونیر دندان بسیار شناخته شده هستند و محبوبیت زیادی دارند. از طرفی برخی دیگر از انواع روکش‌های دندانی مثل لمینت دندان نیز وجود دارند که به دلیل ظاهر طبیعی و ماندگاری بالا، توجه بسیاری از بیماران را به خود جلب کرده‌اند.

انواع متریال لمینت دندان

لمینت دندان از متریال مختلفی تهیه می‌شود.

  • به عنوان مثال برخی از انواع لمینت دندان، سرامیکی هستند و از پرسلن تهیه می‌شوند.
  • بعضی از انواع لمینت‌های دندانی کامپوزیتی هستند و از نوعی رزین ساخته شده‌اند.

برای بسیاری از افرادی که لمینت انجام داده‌اند، سؤالی مبنی بر اینکه آیا انجام لمینت دندان با خطر و آسیب همراه است یا خیر؟ پیش می‌آید که در ادامه این مطلب از وب‌سایت دکتر نوشین نصیری قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم. بنابراین تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره لمینت و دریافت نوبت، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

عوارض لمینت دندان چیست؟

انتخاب جنس لمینت تاثیر بسیار زیادی بر بروز عوارض دارد. یک فرق لمینت و کامپوزیت این است که لمینت‌های کامپوزیتی استحکام و مقاومت کمتری نسبت به لمینت‌های سرامیکی دارند و ممکن است آسیب ببینند.

در ادامه برخی از عوارضی که ممکن است بعد از لمینت دندان بروز کند را برای شما بیان می‌کنیم.

۱.آسیب به لمینیت

شما بعد از انجام لمینت، باید بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید و توجه بسیار زیادی به مصرف مواد غذایی خود داشته باشید. به عنوان مثال نوشیدنی‌های بسیار داغ یا بسیار سرد به مرور زمان ممکن است باعث آسیب به لمینت دندان شود. در این حالت لمینت ترک برداشته یا به طور کامل از سطح مینای دندان جدا می‌شود.

در روش لمینت، ابتدا باید سطح مینای دندان کمی تراش داده شود.‌ در صورتی که لمینت دندان صدمه ببیند یا از سطح دندان جدا شود، باید مجددا آن را ترمیم کنید.

مقاومت لمینت‌های سرامیکی نسبت به لمینت‌های کامپوزیتی بیشتر است. به طور کلی مقاومت هر دو نوع لمینت از دندان طبیعی کمتر است و در صورتی که فشار زیادی به آن وارد کنید، خیلی زود صدمه می‌بیند.

معایب لمینت دندان

۲.تیره شدن دندان‌ ها

تیر و سیاه شدن لمینت دندان، یکی دیگر از عوارضی است که ممکن است بعد از لمینت دندان بروز کند. البته احتمال بروز این عارضه به عوامل مختلفی بستگی دارد.

به عنوان مثال عدم رعایت بهداشت دهان و دندان به مرور زمان باعث زرد شدن یا تغییر رنگ لمینت دندان می‌شود.

همچنین اگر به صورت مداوم از مواد غذایی نامناسب یا نوشیدنی‌های مضر استفاده کنید، ممکن است مواد قندی نوعی مواد اسیدی روی سطح لمینت آزاد کند که باعث تیره شدن لمینت دندان شود.

۳.واکنش دندان

با توجه به اینکه در فرآیند لمینت، مینای دندان تراش داده می‌شود، ممکن است دندان‌ها حساسیت بیشتری نسبت به گرما یا سرما داشته باشند. این حساسیت به شکل‌های مختلفی مثل درد یا تورم لثه، بروز می‌کند.

البته حساسیت‌های دندانی معمولا بعد از مدتی متوقف می‌شوند و بسیاری از افراد حتی حساسیت دندان بعد از لمینت را تجربه نخواهند کرد. به همین دلیل گفته می‌شود که فرآیند لمینت برای افرادی که مینای دندان نازکی دارند چندان مناسب نیست. البته برای درمان ورم دندان راهکارهای مناسبی وجود دارد.

گزینه مناسب لمینت دندان

لمینت کردن دندان برای چه کسانی مناسب نیست؟

لمینت دندان یک روش کاملا کم خطر و ایمن است و اکثر افراد می‌توانند متقاضی انجام این روش باشند.

اما متاسفانه برخی از مشکلات و بیماری‌های خاص باعث می‌شود که نتوانند از لمینت برای روکش کردن دندان‌ها استفاده کنند. در ادامه افرادی که برای انجام لمینت دندان مناسب نیستند را برای شما معرفی می‌کنیم.

  • اولین گروه از افرادی که برای انجام لمینت دندان مناسب نیستند، افرادی هستند که دچار بیماری‌های دهان و دندان هستند. این گروه از افراد ابتدا باید بیماری خود را درمان کنند و سپس برای قرار دادن روکش دندان اقدام کنند.
  • افرادی که دارای عفونت لثه یا بیماری پریودنتال هستند، به هیچ وجه نباید از لمینت برای روکش کردن دندان‌ها استفاده کنند. دندانپزشک موظف است ابتدا میزان عفونت و پوسیدگی دندان را مورد بررسی قرار دهد. سپس با استفاده از روش‌هایی مثل اندو یا مصرف دارو، میزان عفونت را کاهش دهد و در نهایت از لمینت برای روکش کردن دندان استفاده کند.
  • افرادی که دندان‌های آنها به شدت نامرتب است، کاندیدای مناسبی برای انجام لمینت دندان نیستند. دندان‌هایی که با یکدیگر هم تراز نباشند یا روی یکدیگر افتاده باشند، ابتدا باید با استفاده از ارتودنسی مرتب شوند و سپس فرآیند لمینت دندان انجام شود.

نارضایتی از لمینت دندان

نارضایتی از لمینت دندان یک مشکل نسبتاً رایج است. دلایل مختلفی برای نارضایتی از لمینت دندان وجود دارد، از جمله:

  • عدم انتظارات واقع بینانه
  • عدم رضایت از رنگ یا شکل لمینت ها
  • حساسیت دندان
  • شکستگی یا ترک خوردگی لمینت ها

اگر از لمینت دندان خود ناراضی هستید، با دندانپزشک خود صحبت کنید. دندانپزشک می تواند به شما کمک کند تا علت نارضایتی خود را شناسایی کنید و راه حلی برای آن پیدا کنید.

نکاتی برای کاهش احتمال نارضایتی از لمینت دندان

  • با دندانپزشک خود در مورد اهداف خود صحبت کنید. دندانپزشک شما می تواند به شما کمک کند تا انتظارات واقع بینانه ای از لمینت دندان داشته باشید.
  • نمونه های مختلفی از لمینت ها را ببینید. این کار به شما کمک می کند تا رنگ و شکل لمینت هایی را که برای شما مناسب است انتخاب کنید.
  • از دندانپزشک خود بخواهید که قبل از نصب لمینت ها، یک نمونه از آنها را روی دندان های شما امتحان کند. این کار به شما کمک می کند تا ببینید که لمینت ها چگونه به نظر می رسند و احساس می شوند.
  • مراقبت های لازم را برای افزایش طول عمر لمینت انجام دهید. مسواک زدن دو بار در روز و استفاده از نخ دندان یک بار در روز برای حفظ سلامت لمینت ها ضروری است.

در صورت بروز نارضایتی از لمینت دندان، راه حل های مختلفی وجود دارد. دندانپزشک شما ممکن است بتواند لمینت ها را اصلاح کند یا آنها را جایگزین کند.

حساس شدن دندان‌ها به فشار و مواد شیرین می تواند از علائم پوسیدگی دندان باشد.

نحوه لمینت دندان

آیا لمینت دندان به دندان های طبیعی آسیب می رساند؟

اگر نگران هستید که لمینت دندان به دندان‌های طبیعی شما آسیب برساند، باید به شما اطمینان دهیم که به هیچ وجه امکان آسیب به دندان، توسط مواد لمینت وجود نخواهد داشت.

ممکن است به دلیل تجربۀ کم پزشک یا استفاده از مواد بی‌کیفیت، دندان به مرور زمان آسیب ببیند و راه ورود باکتری‌ها یا عوامل آلوده به سطح مینای دندان باز شود.

اما امکان ندارد که مادۀ سازنده لمینت دندان که اغلب اوقات پرسلن است، باعث آسیب به دندان‌های طبیعی شود.

اگر حساسیت زیادی روی دندان‌های خود دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما به یک دندانپزشک با تجربه و ماهر مراجعه کنید تا از لمینت با کیفیت برای دندان‌های شما استفاده کند.

البته لمینت دندان به هیچ وجه نباید روی دندان‌های پوسیده یا آسیب دیده قرار بگیرد. این موضوع باعث می‌شود به مرور زمان ساختار پوسیدۀ دندان، آسیب بیشتری ببیند و ممکن است این آسیب به ریشه دندان برسد.

به همین دلیل تصویربرداری از دندان‌ها یکی از مراحل مهم قبل از لمینت دندان است. دندانپزشک موظف است به طور کامل وضعیت دندان‌های شما را بررسی کند و در صورت وجود پوسیدگی ابتدا برای از بین بردن پوسیدگی و آسیب‌های سطحی دندان اقدام کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره لمینت و دریافت نوبت، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

آیا لمینت باعث پوسیدگی دندان ها می شود؟

برخی افراد تصور می‌کنند هنگامی که لمینت روی سطح دندان‌ها قرار می‌گیرد، هوا و اکسیژن به بخش‌های داخلی دندان نمی‌رسد و باعث پوسیدگی دندان می‌شود. این موضوع به هیچ وجه علمی نیست و صحت ندارد.

  • لمینت دندان نه تنها باعث پوسیدگی دندان‌ها نمی‌شود، بلکه خود به عنوان یک عامل محافظ عمل می‌کند و مانع از پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. لمینت دندان از ورود باکتری‌ها و مواد آلوده به سطح دندان جلوگیری می‌کند و مانند یک پوشش از ایجاد پوسیدگی روی سطح دندان جلوگیری می‌کند.
  • از طرفی لمینت دندان، ضخامت بسیار کمی دارد و یک روکش بسیار نازک است. بنابراین جلوۀ غیر طبیعی روی دندان نخواهد داشت و با داشتن رنگی مشابه رنگ دندان‌های طبیعی، لبخندی زیبا برای شما ایجاد می‌کند و همزمان از آسیب رسیدن به دندان‌ها جلوگیری خواهد کرد.
  • مواد سرامیکی یا پرسلن بسیار نازک هستند و به کمک چسب و به شکل مستقیم روی سطح دندان‌ها قرار می‌گیرند. هنگام استفاده از لمینت دندان، نیازی به تراش دادن بخش وسیعی از مینای دندان نیست. بنابراین حتی این روش آسیب شدیدی به مینای دندان وارد نمی‌کند.

دندانپزشک باید لمینت را به گونه‌ای روی سطح دندان قرار دهد که این روکش، بخش وسیعی از سطح مینای دندان را پوشش دهد. حتی فاصلۀ بین لثه و بالای دندان نیز باید توسط لمینت پوشش داده شود. رعایت بهداشت دهان و دندان بعد از انجام لمینت اهمیت بسیار زیادی دارد.

آیا لیمنت دندان ضرری دارد؟

چه مقدار از دندان برای لمینت دندان باید تراشیده شود؟

همانطور که گفته شد، لمینت دندان انواع مختلفی دارد و در اغلب موارد به شکل‌های سرامیکی و کامپوزیتی وارد بازار می‌شود.

هر یک از انواع لمینت دندان، خصوصیات متفاوتی دارند. به همین دلیل مقدار تراش دندان‌ها با توجه به نوع لمینت متفاوت خواهد بود.

در روش لمینت، دندانپزشک سعی می‌کند بخش نازکی از مینای دندان را تراش دهد. معمولا اگر لمینت دندان از زیرکونیا و کادکام یا ایی ماکس ساخته شده باشد، مقدار نیم تا هشت دهم میلیمتر از مینای دندان، تراش داده می‌شود. در لمینت لومینیرز و برلیانس، نیازی به تراش دندان‌ها نیست.

در صورت پوسیدگی دندان، تصادف و ضرب‌دیدگی، شکستن و آسیب دیدن روکش، نیاز به برداشتن لمینت دندان خواهید داشت.

آیا لمینت دندان باعث از بین رفتن مینای دندان می شود؟

ضخامت مینای دندان قبل از انجام لمینت مورد بررسی قرار می‌گیرد. زیرا حتماً باید قبل از قرار دادن روکش لمینت، بخشی از مینای دندان تراش داده شود.

افرادی که ضخامت مینای دندان کمی دارند، برای انجام لمینت دندان مناسب نیستند.

به طور کل با فرآیند لمینت، بخشی از مینای دندان برای همیشه از بین خواهد رفت و شما باید تا آخر عمر از روکش‌های دندانی استفاده کنید.

اگر می‌خواهید مینای دندان شما حفظ شود، می‌توانید از روش‌های دیگری مثل کامپوزیت دندان‌ها استفاده کنید.

مراقبت از لمینت دندان

آیا تراشیدن مینای دندان پیش از نصب لمینت درد دارد؟

شما در زمان تراش دادن دندان‌ها، هیچ دردی را احساس نخواهید کرد. البته دندانپزشک برای بیمارانی که اضطراب و نگرانی دارند، آرامبخش یا بی حسی تزریق می‌کند تا فرد هیچ حسی در زمان تراش دادن دندان نداشته باشد. برای تراش دادن دندان‌ها باید به یک دندانپزشک با تجربه مراجعه کنید.

دکتر نوشین نصیری با استفاده از بهترین متد و تجهیزات دندانپزشکی، فرآیند تراش دادن مینای دندان و قرار دادن روکش لمینت را انجام می‌دهد.

سابقه عالی این دندانپزشک باعث می‌شود که بیماران با خیال راحت برای انجام لمینت دندان مراجعه کنند.

چگونه جلوی پوسیدگی دندان های لمینت شده را بگیریم؟

با توجه به اینکه شما بعد از انجام لمینت دندان باید تا پایان عمر از روکش‌های دندانی استفاده کنید، بنابراین نگهداری از لمینت دندان و مراقبت از دندان‌ها نقش بسیار مهمی در جلوگیری از پوسیدگی دندان‌های لمینت شده خواهد داشت.

در ادامه می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید تا به هیچ وجه دندان‌های لمینت شده دچار پوسیدگی نشوند.

  • غذاهای سفت و خشک مصرف نکنید.
  • از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های نامناسب پرهیز کنید.
  • به طور منظم مسواک بزنید و دندان و دهان خود را شستشو دهید.
  • مسواک خود را هر ۶ ماه یکبار عوض کنید.
  • از محصولات ساینده دندانپزشکی استفاده نکنید.

سخن پایانی

روکش کردن دندان‌ها بهترین گزینه برای جلوگیری از پوسیدگی و تیره شدن دندان‌هاست. روکش‌های دندانی بسیار متنوع هستند و در این میان لمینت به عنوان یک روکش دندانی با کیفیت مورد استفاده قرار می‌گیرد و به دلیل داشتن رنگ طبیعی و ماندگاری بالا، محبوبیت بسیار زیادی دارد.‌

لمینت دندان به هیچ وجه باعث پوسیدگی دندان‌ها نمی‌شود و حتی از پوسیدگی دندان‌ها نیز جلوگیری خواهد کرد.

برای اینکه لمینت دندان درگیر پوسیدگی و عفونت نشود، باید بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید و به صورت مرتب از مسواک و نخ دندان استفاده کنید. هرگونه صدمه به لمینت دندان ممکن است باعث ترک برداشتن یا جدا شدن لمینت از سطح دندان‌ها شود و شما مجددا مجبور باشید برای انجام لمینت هزینه پرداخت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button