علت و درمان تیر کشیدن دندان روکش شده چیست؟

علت تیر کشیدن دندان روکش شده چیست
سایر خدمات دندانپزشکی

اشتراک‌گذاری

تیر کشیدن دندان روکش شده به چه علت است؟ مجموعه‌ای از عوامل می‌تواند موجب درد دندان روکش شده شود.

حساسیت موقتی دندان، بی‌کیفیت بودن روکش و یا عدم قرار گرفتن درست آن، پوسیدگی و یا ایجاد حساسیت در لثه و … ازجمله دلایلی هستند که موجب درد دندان روکش شده و تیر کشیدن آن می‌شوند.

برای فهمیدن دلیل تیر کشیدن و درد دندان روکش شده باید این مجموع دلایل را در نظر داشت. باید دلیل درد معلوم شود تا بشود درمان درست را برای هر فرد در نظر گرفت.

در این مقاله قصد داریم به شما دلایل تیر کشیدن دندان روکش شده و راه‌های برطرف نمودن آن را معرفی کنیم پس همراه ما باشید.

معرفی روکش دندان

در ابتدا بهتر است روکش دندان را به شما معرفی کنیم. روکش دندان مانند یک کلاه است که بر یک دندان آسیب‌دیده قرار داده می‌شود. این روکش در محل خود سیمان شده و بخشی از دندان را که مشاهده می‌کنید می‌پوشاند.

وظیفه اصلی روکش بازیابی ابعاد و نمای دندان و همین‌طور محافظت از آن است. برخی اوقات، روکش‌های دندانی در دو سمت دندان آسیب‌دیده قرار می‌گیرند تا بریج آن را حفظ کنند.

روکش‌ها از مواد متنوعی مانند چینی، سرامیک و فلز تولید می‌شوند. احتمال دارد برای نگهداری و محافظت از دندان پس از درمان ریشه دندان به روکش احتیاج داشته باشید. یا دندان‌پزشک شما احتمال دارد یک روکش را موارد پایین پیشنهاد کند:

  • پوسیدگی وسیع که توانایی ترمیم آن با پر کردن میسر نباشد
  • یک دندان که ترک خورده است یا دچار ضعف باشد.
  • دندان آسیب‌دیده یا ازدست‌رفته‌ای که احتیاج به بریج یا ایمپلنت دندان دارد.
  • تغییر در رنگ دندان یا بد شدن ظاهر آن

بریج دندان چیست و از چه موادی ساخته می‌شود؟

چرا دندان روکش شده تیر میکشد

دلیل تیر کشیدن دندان روکش شده

علت تیر کشیدن دندان روکش شده می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • فشار خیلی زیاد به روکش از طریق فرد. نصب درست از نظر ارتفاع روکش به‌وسیله دندان‌پزشک، می‌تواند به شکل قابل‌توجهی این مسئله را کاهش دهد.
  • بعضی افراد دچار مسائلی مانند دندان‌قروچه هستند که می‌تواند موجب ایجاد فشار به روکش شده و دردهایی را در همان قسمت به وجود آورد.
  • عصب‌کشی نادرست و به‌طور مناسب انجام نشده، می‌تواند موجب دردهایی در قسمتی که روکش شده شود.
  • روکش به‌درستی قرار نگرفته باشد. اگر روکش شما در جای مناسب و به‌درستی قرار نگرفته باشد، احتمال دارد باعث احساس ناراحتی و تیر کشیدن دندان روکش شده شود. عدم تناسب هم احتمال دارد بر نحوه جویدن غذا یا لبخند شما اثر بگذارد. درد در زمان جویدن اغلب به این معنا است که روکش دندان بلند و دارای ارتفاع است. روکش دندان باید مثل بقیه دندان‌های شما در خطی مشخص و مستقیم قرار بگیرد و اگر احساس بزرگی و بلند بودن روکش دندان داشته باشید، می‌تواند موجب به درد فک و مسائل دردسرساز دیگر شود.
  • عفونت‌های به وجود آمده در دندان روکش شده یکی دیگر از دلایل تیر کشیدن و درد در دندان روکش شده است.
  • بیماری‌های لثه به خاطر به وجود آمدن تماس با روکش هم می‌تواند موجب درد و تیر کشیدن دندان شود. برخی اوقات لثه در اطراف روکش دندان تحلیل می‌رود. این مسئله موجب از بین رفتن ریشه دندان می‌شود و دندان به دمای سرد و گرم حساسیت نشان می‌دهد. تحلیل لثه معمولاً با مسواک زدن شدید و محکم رخ می‌دهد. قسمتی که دچار مشکل شده است، ممکن است باعث تجمع پلاک و میکروب شود و این مسئله موجب بروز درد و تیر کشیدن دندان روکش شده می‌شود.
  • پوسیدگی‌های موجود در زیر روکش نیز از دیگر دلایل تیر کشیدن دندان است که باید روکش را برداشته و درمان مناسب برای پوسیدگی انجام شود. پوسیدگی احتمال دارد درست در قسمت اتصال روکش با دندان به وجود آید. اگر پوسیدگی زیر روکش پخش شود و به‌طور عمیق وارد دندان شده باشد، اعصاب دارای التهاب و دردناک می‌شوند. اگر این اعصاب دچار عفونت شده باشند، به عصب‌کشی برای از بین بردن درد و پاک کردن دندان احتیاج است. در بعضی مواقع برای کم کردن هزینه و استفاده دوباره از روکش، عصب‌کشی با به وجود آوردن یک سوراخ روی روکش انجام می‌گیرد.
  • تغییر حالت جویدن نیز از دلایل درد دندان بعد از انجام روکش است که این درد دقیقاً بعد از قرار دادن روکش بر روی دندان احتمال دارد آغاز شود. این درد ممکن است به علت رویه چسباندن روکش و تغییر حالت جویدن به وجود آمده باشد.
  • مرگ ریشه یا شکستن ریشه نیز می‌تواند از دلایل تیر کشیدن دندان روکش شده باشد. دندانی که به روکش احتیاج دارد به‌ندرت از پیش سالم بوده است. معمولاً به علت وجود پوسیدگی عمیق یا وسیع به روکش دندان احتیاج است. حتی زمانی که دندان روکش شده است اعصاب احتمال دارد از پیش شدیداً آسیب‌دیده باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و همچنین دریافت نوبت، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

درمان تیر کشیدن دندان روکش شده

در بعضی از مواقع با درمان‌های خانگی، یا به کار بردن مسکن‌ها می‌شود تیر کشیدن و درد دندان‌ها را از بین برد. ولی در برخی موارد که درد و تیر کشیدن دندان بیش‌ازحد و طولانی شود، بیمار باید به متخصص دندان‌پزشک مراجعه کند.

دندان‌پزشک هم با فهمیدن دلیل درد، اقدام به درمان می‌کند. به این خاطر که جای گذاری روکش دندان با چسب ویژه انجام می‌شود، دندان‌پزشک هم با برداشتن روکش درمان درست را انجام خواهد داد.

برخی اوقات بیمار احتیاج به درمان‌های عصب‌کشی دارد و برخی مواقع نیز با رفع عفونت دهان و دندان و دلیل آن درمان انجام خواهد شد.

درمان پوسیدگی‌ها و مشکلات لثه و درست کردن ارتفاع روکش از دیگر مسائلی است که دندان‌پزشک برای درمان تیر کشیدن دندان روکش شده می‌تواند استفاده کند.

انتخاب جنس روکش درست و باکیفیت هم باید در اولویت‌های دندان‌پزشک باشد. جنس‌های باکیفیت و مرغوب دارای طول عمر بالاتر و استحکام و جذابیت بیشتر است. روکش‌های سرامیکی و زیرکونیا را می‌توان از روکش‌های منحصربه‌فرد از لحاظ زیبایی و محکم بودن برشمرد.

روش های درمان تیر کشیدن دندان روکش شده

کامپوزیت ونیر در حقیقت تنها یکی از چندین روش موجود برای تغییر ظاهر دندان ها و اصلاح طرح لبخند است.

درمان‌های خانگی تیر کشیدن دندان روکش شده

درمان تیر کشیدن و درد دندان روکش شده به دلایل و شدت آن بستگی دارد. بعضی از اقدامات ساده و خانگی که ممکن است به کم‌تر شدن این ناراحتی کمک کند عبارت‌اند از:

استفاده داروهای ضد درد و مسکن‌ها

داروهای فاقد نسخه مثل ایبوپروفن (ادویل) یا استامینوفن (تیلنول) می‌توانند در صورت داشتن دندان درد یا تیر کشیدن آن، تسکین موقتی به وجود آورند.

شستشو دادن با آب نمک

شستشوی دهان با آب نمک احتمال دارد التهاب لثه و دندان را کمتر کند و درد دندان را کاهش دهد. یک دوم قاشق چای‌خوری نمک را با آب گرم ترکیب کنید و تقریباً ۳۰ ثانیه آن را در دهان بچرخانید و قرقره کنید. این شستشو را چندین دفعه در شبانه‌روز تکرار نمایید.

استفاده از داروهای گیاهی

اگرچه تأثیر این داروها از نظر علمی هنوز ثابت نشده است، بعضی از بیماران بعد از استفاده از داروهای گیاهی تسکین درد را گزارش داده‌اند. بعضی از این داروها را می‌توان مستقیماً روی دندانی که درد دارد اعمال نمود. گیاهان پر استفاده برای دندان درد شامل موارد زیر هستند:

  • میخک
  • سیر
  • زردچوبه
  • زنجبیل
  • بابونه

دوری از غذاهای مشکل‌ساز

دوری کردن از غذاهای چسبناک، شیرین و سخت بعد از انجام روکش دندان می‌تواند به کمتر شدن درد شما کمک کند. غذاهای سرد و گرم هم می‌توانند دندان شما را تحریک کنند. تلاش کنید غذاها و خوراکی‌هایی را هم دما با دمای اتاق میل کنید.

جلوگیری از تیر کشیدن دندان روکش شده

جلوگیری از تیر کشیدن دندان روکش شده

با استفاده از برخی اقدامات می‌توانید از تیر کشیدن دندان روکش شده جلوگیری کنید. همچنین بهداشت دهان و دندان می‌تواند از شما در مقابل تیر کشیدن و درد روکش دندان محافظت کند. پس توجه داشته باشید که:

  • حداقل دو بار در روز از مسواک استفاده کنید
  • کشیدن نخ دندان به‌صورت روزانه بسیار مهم است
  • برای معاینات به‌صورت مرتب و منظم به دندان‌پزشک مراجعه نمایید.

افزون بر این، از جویدن غذاهای سخت مثل یخ که توانایی آسیب رساندن و خراب کردن روکش دندان را دارند، خودداری نمایید.

در صورتی که یکی از دندان های جلو شکسته باشد، با روکش دندان می‌توان به ترمیم دندان شکسته جلو کمک کرد.

مسائل مهم در مورد تیر کشیدن دندان روکش شده

احتمال دارد بعد از قرار دادن روکش مقداری احساس ناراحتی در دهان خود داشته باشید، اما پس از چند هفته، نباید دردی باقی مانده باشد.

عفونت‌ها، پوسیدگی، شکستگی دندان یا بقیه موارد احتمال دارد دلیل درد شما باشد. اگر درد دندان‌های شما از بین نرفت، به متخصص دندان‌پزشک مراجعه نمایید تا دلیل تیر کشیدن دندان روکش شده معلوم شود.

درمان تیر کشیدن دندان روکش شده

علائم عفونت بعد از روکش دندان

اگر پیش از قرار دادن روکش دندان، عصب‌کشی نکرده باشید، دندان شما هنوز عصب دارد. برخی اوقات روکش به عصب دارای آسیب، فشار وارد می‌کند و باعث ایجاد عفونت می‌شود، یا عفونت می‌تواند به خاطر مواد قدیمی و بی‌کیفیت پر نمودن دندان‌ها در زیر روکش باشد که میکروب و باکتری به آن‌ها نفوذ نموده و موجب ایجاد عفونت عصب می‌شود.

علائم و دلایل عفونت دندان روکش شده شامل موارد پایین است:

  • احساس درد در زمان جویدن غذا
  • ورم و التهاب در لثه
  • حساسیت دندان‌ها به تغییر دما و سرد و گرم شدن
  • احساس تب

انواع روکش های دندان مانند لمینت سرامیکی و یا کامپوزیت دندان برای موارد مختلف قابل استفاده است.

سخن آخر تیر کشیدن دندان روکش شده

همان‌طور که گفتیم هر وقتی‌که دچار تیر کشیدن دندان روکش شده شدید و این مشکل با درمان‌های خانگی برطرف نشد، بلافاصله با دندان‌پزشک متخصص خود تماس حاصل کنید.

برخی اوقات نیاز است برای شما یک روکش تازه ساخته شود تا مسئله شما رفع شود، برخی اوقات هم دندان باید تحت درمان‌های دشوارتر مثل عصب‌کشی دوباره یا درمان‌های پوسیدگی قرار گیرد.

به همین علت در اسرع وقت برای تعیین وقت و گرفتن درمان تخصصی با دندان‌پزشک خود تماس حاصل کنید.

منبع مقاله

درمان خانگی تیر کشیدن دندان روکش شده چیست؟

شما می‌توانید علاوه بر استفاده از مسکن‌ها و آنتی‌بیوتیک‌های مناسب با استفاده از داروهای گیاهی و پرهیز از خوردن برخی از غذاها درد دندان را کاهش دهید.

چگونه از تیرکشیدن دندان روکش شده جلوگیری کنیم؟

علاوه بر رعایت کامل بهداشت دهان و دندان و استفاده از مسواک و نخ دندان، باید به شکل مرتب برای بررسی دندان‌هایتان به پزشک نیز مراجعه کنید.

آیا ممکن است دلیل تیر کشیدن دندان روکش شده عفونت باشد؟

اگر علائمی مانند احساس درد در زمان جویدن غذا، ورم و التهاب در لثه، حساسیت دندان‌ها به تغییر دما و سرد و گرم شدن و یا احساس تب دارید یعنی دندان شما عفونت کرده است.

آیا بیماری لثه می‌تواند منجر به تیر کشیدن دندان روکش شده شود؟

بله؛ بیماری‌های لثه به دلیل به وجود آمدن تماس با روکش هم می‌تواند باعث درد و تیر کشیدن دندان شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button