بهترین روش‌های جایگزینی دندان از دست رفته

بهترین روش های جایگزینی دندان ار دست رفته
دندانپزشکی زیبایی

اشتراک‌گذاری

افراد بسیار زیادی در دنیا وجود دارند که سالیانه برخی از دندان‌های خود را از دست میدهند و دچار بی دندانی میشوند و با این مشکل دست و پنجه نرم میکنند. و همیشه مشکل اصلی آن ها این است که روش های جایگزینی دندان از دست رفته کدام است.

طی تحقیقات ثابت شده است بیشتر از ۲۶ درصد افرادی که بیشتر از ۷۰ سال سن دارند دندان خود را از دست داده که برخی از آنها کاملا دچار بی دندانی هستند. اما سن فقط معیار از دست دادن دندان نیست بلکه گاهی افراد بر اثر اتفاقت غیر مترقبه دندان خود را از دست داده‌اند. حال یا دندان آنها کاملا افتاده است یا دچار شکستگی شده است.

همانطور که میدانید با از دست دادن دندان قطعا لبخند زیبای شما و چهره زیباییتان دچار مشکل شده و تخریب میشود. اگر چند دندان خود را از دست داده باشید در مصرف مواد غذایی دچار مشکل میشوید و لذت غذا خوردن را از دست میدهید. گاهی میتوان دندان آسیب دیده را نگهداشت. البته همیشه این کار ممکن نیست و اگر ممکن باشد قطعا پزشک تمام تلاش خود را برای نگهداشتن دندان شما میکند. گاهی دندان میکشند، دچار عفونت میشود و عمر طولانی نخواهد کرد اما به هر صورت نگران هیچ موردی نباشید و کار را به متخصص این کار بسپارید.

قطعا میدانید که دندان یکی از عوامل بسیار مهم برای زیبایی صورت است و سلامت دهان و دندان بسیار مهم است. دندان‌ها همگی با یکدیگر میتوانند فعالیت صحبت کردن، جویدن و لبخند زیبای شما را تکمیل کنند. اگر دندان از دست رفته شما جزو دندان‌های عقبی باشد قطعا حالت صورت شما پیرتر میشود و حالت دهان شما کاملا تغییر میکند و باید هر چه زودتر به دنبال یک روش برای جایگزینی آن پیدا کنید.

عوامل مختلفی وجود دارد که میتواند باعث از بین رفتن دندان شود این مشکلات عبارت است از: بیمار‌های لثه‌ای، پوسیده شدن دندان‌ها و بیماری‌های ژنتیکی. برای جایگزین کردن دندان آسیب دیده یا از دست رفته جایگزین‌های بسیار زیادی وجود دارد. که قصد داریم در این مقاله به موارد مختلفی که میتواند راه‌حل درمان این مشکل شما باشد میپردازیم. روش درمانی که انتخاب میکنید باید مدت زمان طولانی‌ برای شما مفید و ماندگار باشد. از سه روش مختلف برای جایگزینی دندان از دست رفته استفاده میکنند که عبارت است از:

  • کاشت ایمپلنت دندان
  • بریج ثابت یا پل دندانی
  • دندان‌های مصنوعی جزئی متحرک
کاشت ایمپلنت دندان روشی برای جایگزینی دندان از دست رفته

چرا در کاشت ایمپلنت دندان به پیوند استخوان احتیاج است؟

کاشت ایمپلنت دندان روشی برای جایگزینی دندان از دست رفته

کاشت دندان روشی بسیار کاربردی و مفید برای جایگزینی دندان از دست رفته شماست. ایمپلنت اغلب از فلر خالص تیتانیوم تهیه میشود که قابلیت زیست سازگاری بسیار بالایی با بدن انسان دارد.

ایمپلنت تیتانیومی به راحتی داخل استخوان فک کاشته میشود و پس از گذشت حداقل ۳ الی ۶ ماه دوره بهبودی میتوانید روی ایمپلنت به وسیله اباتمنت تاج مصنوعی ذنذان را سوار کنید.

دندانی که به روی ایمپلنت کاشت میشود دارای عملکردی کاملا مشابه دندان طبیعی انسان است و البته دندان در این روش بسیار مستحکم یوده و هیچ آسیبی به دندان‌های مجاور نمیرساند.

البته این روش کمی هزینه بالاتری نسبت به دیگر روش‌ها دارد  که اگر آن را دراز مدت بررسی کنید روشی بسیار مقرون به صرفه است.

اغلب بیش از ۹۵ درصد از کاشت‌های ایمپلنت دندان با موفقیت روبرو میشود و درصد بسیار کمی ممکن است با شکست مواجه شوند. میزان مهارت و تبحر پزشک شما و همچنین مراقبت از ایمپلنت دندان پس از کاشت بسیار در طول عمر و موفقیت این روش تاثیر دارد.

آیا میشود روکش دندان را برداشت را در این مقاله بخوانید.

تحقیقات ثابت کرده است بیش از ۲۵ سال طول عمر ایمپلنت تخمین زده شده است اما افرادی بوده‌اند که از این روش تا پایان عمر خود استفاده کرده‌اند و دچار هیچگونه مشکلی نشده ‌اند. در ادامه برخی مزایای ایمپلنت دندان را شرح میدهیم:

  • ایمپلنت دندان عملکردی کاملا شبیه به دندان طبیعی دارد.
  • ایمپلنت دندان هرگز جا به جا نمیشود و مشکلی در جویدن و تکلم شما به وجود نخواهد آورد.
  • دندان‌های مجاور دندان ایمپلنت شده هرگز درگیر این عملیات نبوده و آسیبی به آن‌ها نمیرسد.
  • این روش ماندگاری و طول عمر بسیار بالایی دارد.
  • با استفاده از این روش میتوانید از تحلیل استخوان جلوگیری نمائید.

اغلب افراد میتوانند گزینه مناسبی برای کاشت ایمپلنت دندان باشند حتی افرادی که جای دندان از دست رفته خود را برای چند سال خالی گذاشته‌اند نیز میتوانند با استفاده از عمل پیوند استخوان و لیفت سینوس کاندید مناسب ایمپلنت دندان باشند.

علت جراحی لیفت سینوس و پیوند استخوان به این علت است که برای کاشت ایمپلنت دندان باید میزان تراکم و کیفیت استخوان به مقدار کافی باشد تا ایمپلنت را درون خود بسیار مستحکم نگهدارد. برای مطالعه درباره مراقبت های بعد از ایمپلنت و سینوس لیفت این مقاله را از دست ندهید.

بریج ثابت یا پل دندانی روشی برای جایگزینی دندان از دست رفته

خدمات دندانپزشکی زیبایی عموماً جنبه درمانی ندارند و بیشتر برای افزایش زیبایی و مرتب نمودن شکل ظاهری دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بریج ثابت یا پل دندانی روشی برای جایگزینی دندان از دست رفته

ممکن است برخی از افراد نیز گزینه بریج دندان یا پل دندانی را انتخاب کنند. این روش هم میتواند روش خوبی برای جایگزین کردن دندان از دست رفته باشد. برای استفاده از این روش باید دندان‌هایی که اطراف آن ناحیه است  از سلامت و قدرت کافی برخوردار باشد و به تعداد کافی دندان وجود داشته باشد تا از بریج ثابت استفاده شود. در این روش دندان‌هایی که مجاور ناحیه مورد نظر هستند باید کمی تراش داده شوند و یک لایه از مینای دندان برداشته شود تا امادگی لازم جهت دریافت پروتز را داشته باشند. دندان مصنوعی بین دندان‌های مجاور خود قرار میگیرد که باید بر آنها تکیه کند. از بعد زیبایی و عملکرد میتواند جایگزین خوبی برای دندان از دست رفته باشد. در این روش دندان‌های مجاور حامی و پشتیبان دندان مورد نظر هستند.

البته باید به این مورد نیز دقت کنید که یکسری آمادگی لازم باید روی دندان‌های مجاور انجام گیرد که کاهش مینای دندان یک عملیات برگشت ناپذیر است و با این عملیات قطعا خطر آسیب به عصب‌های دندان‌هایی که حمایت کننده و پشتیبان شده اند افزایش میابد. که به مراتب این کار در آینده نیاز به درمان مرجای ریشه را برای فرد افزایش میدهد. به صورت میانگین بریج ثابت که در واقع ما بین دندان‌های طبیعی انسان قرار میگیرد ۱۰ تا ۱۲ سال ماندگاری دارد و پس از آن نیاز به تعویض دارد. ممکن است دندان‌های پشتیبان نیز به مرور زمان در معرض پوسدکی دندان یا کاهش استخوان پریودنتال قرار گیرند که اگر تعویض بریج ثابت را بخواهید انجام دهید به احتمال بسیار قوی نیازمند انجام درمان‌های دیگری خواهید شد.

در واقع بریج دندان از ۲ یا چند تاج خاص که بر روی دندان‌های تکیه گاه و یا ابتمنت در هر دو ناحیه کنارجای دندان خالی سوار میشود تشکیل شده است. ظاهر بریج بسیار شبیه به دندان طبیعی است و بسیار با دوام و مستحکم است. این روش در بخش دندانپزشکی مدرن نیز قرار میگیرد.

دندان‌های مصنوعی جزئی متحرک روشی برای جایگزینی دندان از دست رفته

برای جایگزینی دندان از دست رفته پروتز بهتر است یا ایمپلنت؟

دندان‌های مصنوعی جزئی متحرک روشی برای جایگزینی دندان از دست رفته

استفاده از دندان مصنوعی جزئی متحرک یکی از قدیمی‌ترین روش‌هایی است که برای جایگزین کردن دندان از دست رفته استفاده میشد. استفاده از این روش در فک پایین و فک بالا امکان پذیر است. طراحی دندان مصنوعی متحرک بسیار ساده است اما  دارای محدودیت‌های بسیار زیادی است که طبیعتا استفاده از این روش را کمی سخت‌تر میکند. و باعث میشود استفاده کنندگان کمی از این روش نارضایتی پیدا کنند و خسته شوند. محمدودیت‌های دندان مصنوعی متحرک به این ترتیب است که باید هر شب پیش از خوابیدن آنها را از دهان خود خارج کنید، ممکن است همه نوع غذای سفت یا برخی میوه‌ها را مانند هویج یا سیب نتوانید به خوبی بجوید و گوارش شما دچار مشکل شود. برخی از استفاده کنندگان دندان مصنوعی بیان کردند با کمترین فشار ممکن یا ضربه‌ای که به آن وارد میشود باعث میشود یا خم شود یا بشکند و در دیگر در جای خود به صورت صحیح قرار نگیرد.

اغلب افراد از خارج کردن دندان مصنوعی از دهان خود سپس تمیز کردن هر شب آن و بعد قرار دادن مجدد در دهان نا راضی بوده و احساس رضایت ندارند. زیرا این کار از نظر آنها انجام یک فرآیند زمان‌بر و تکراری است که آنها را اذیت میکند. به همین علت است که به این دسته از افراد استفاده از روش کاشت ایمپلنت دندان را که ثابت و بی خطر است توصیه میکنند.

البته این روش دارای هزینه کمتری نسبت به دیگر روش‌های مشابه خود است اما زیبایی که دو روش دیگر برای فرد ایجاد میکنند این روش نمیتواند جایگزین خوبی برای آن باشد. اگر هزینه های ایمپلنت دندان و دیگر روش‌های مشابه برای شما سنگین است، بهتر است این روش را انتخاب کنید. استفاده از دندان مصنوعی باعث تحلیل اسخوان فک بیمار میشود زیرا مدت زمان زیادی دندان روی استخوان فک قرار نمیگیرد و فشار کافی را وارد نمیکند.

جالب است بدانید فشاری که هنگام خوردن غذا و حتی هنگامی که دندان‌های خود را روی هم گذاشته و دهان خود را میبندید باعث میشود فشار خوبی به استخوان فک وارد شود و این فشار ساختار استخوان فک را به خوبی حفظ میکند که این فشار لازم با استفاده از دندان مصنوعی برای استخوان فک فراهم نمیشود. بهتر است هر چه سریعتر روش دیگری را جایگزین استفاده از این روش برای پر کردن جای خالی دندان خود کنید.

اگر روش دندان مصنوعی را انتخاب کنید ممکن است غلات و پلاک‌ها روی سطح دندان مصنوعی را بگیرند و این امر ممکن است در دراز مدت باعث ایجاد مشکلات متعدد از جمله پوسیدگی دندان‌های اطراف آن و یا باعث ایجاد بیماری‌های لثه‌ای برای هنگامی که یک دست کامل دندان مصنوعی استفاده کرده‌اید بشود.

برای جایگزینی دندان از دست رفته باید بدانید که بریج  دندان بهتر است یا ایمپلنت؟ و یا ایمپلنت دیجیتالی یا ایمپلنت معمولی؟

هر آنچه در مورد روش‌های مختلف جایگزینی دندان  باید بدانید:

  • برای جایگزین کردن دندان از دست رفته اغلب از سه روش مختلف استفاده میشود که عبارت است از: کاشت ایمپلنت دندان، بریج دندانی یا پل دندانی و دندان‌های مصنوعی جزئی متحرک
  • ایمپلنت اغلب از فلر خالص تیتانیوم تهیه میشود که قابلیت زیست سازگاری بسیار بالایی با بدن انسان دارد. ایمپلنت تیتانیومی به راحتی داخل استخوان فک کاشته میشود و پس از گذشت حداقل ۳ الی ۶ ماه دوره بهبودی میتوانید روی ایمپلنت به وسیله اباتمنت تاج مصنوعی ذنذان را سوار کنید. دندانی که به روی ایمپلنت کاشت میشود دارای عملکردی کاملا مشابه دندان طبیعی انسان است و البته دندان در این روش بسیار مستحکم یوده و هیچ آسیبی به دندان‌های مجاور نمیرساند.
  • برای استفاده از روش بریج ثابت یا پل دندانی باید دندان‌هایی که اطراف آن ناحیه است از سلامت و قدرت کافی برخوردار باشد و به تعداد کافی دندان وجود داشته باشد تا از بریج ثابت استفاده شود. در این روش دندان‌هایی که مجاور ناحیه مورد نظر هستند باید کمی تراش داده شوند و یک لایه از مینای دندان برداشته شود تا امادگی لازم جهت دریافت پروتز را داشته باشند. دندان مصنوعی بین دندان‌های مجاور خود قرار میگیرد که باید بر آنها تکیه کند.
  • دندان مصنوعی با کمترین فشار ممکن یا ضربه‌ای که به آن وارد میشود باعث میشود یا خم شود یا بشکند و در دیگر در جای خود به صورت صحیح قرار نگیرد.

انواع روش های کاشت دندان را در این مقاله از سایت دکتر نصیری بخوانید.

چه روش هایی برای برای جایگزینی دندان از دست رفته وجود دارد؟

روش هایی مثل کاشت ایمپلنت دندان، بریج ثابت یا پل دندانی و روش قدیمی دندان‌های مصنوعی جزئی متحرک از روش هایی هستند که این شانس را به شما می دهند تا دندان از دست رفنه ی خود را باز یابید.

آیا امکان کاشت ایمپلنت بعد از گذشت چندین سال وجود دارد؟

اغلب افراد میتوانند گزینه مناسبی برای کاشت ایمپلنت دندان باشند حتی افرادی که جای دندان از دست رفته خود را برای چند سال خالی گذاشته‌اند نیز میتوانند با استفاده از عمل پیوند استخوان و لیفت سینوس کاندید مناسب ایمپلنت دندان باشند. علت جراحی لیفت سینوس و پیوند استخوان به این علت است که برای کاشت ایمپلنت دندان باید میزان تراکم و کیفیت استخوان به مقدار کافی باشد تا ایمپلنت را درون خود بسیار مستحکم نگهدارد.

کدام روش برای جایگزینی دندان از دست رفته مناسب تر است؟

روش دندان مصنوعی دارای هزینه کمتری نسبت به دیگر روش‌های مشابه خود است اما زیبایی که دو روش دیگر برای فرد ایجاد میکنند این روش نمیتواند جایگزین خوبی برای آن باشد. البته اگر هزینه های ایمپلنت دندان و دیگر روش‌های مشابه برای شما سنگین است، بهتر است این روش را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button