رنگ روکش دندان [بهترین رنگ روکش دندان چیست؟]

رنگ های روکش دندان
دندانپزشکی زیبایی

اشتراک‌گذاری

رنگ روکش دندان در زیبایی دندان‌ها تاثیر به سزایی دارد. همه افراد برای داشتن لبخندی زیباتر تلاش می‌کنند تا بهترین و موثرترین راه را در جهت رسیدن به اهداف زیبایی خود به کار گیرند. در ادامه قصد داریم تا درباره رنگ روکش دندان و انتخاب بهترین رنگ روکش دندان صحبت کنیم؛ بنابراین مطالعه این مقاله می‌تواند برای شما مفید باشد.

چنانچه فرصت مطالعه کل محتوای مقاله را ندارید، با کلیک روی خلاصه مقاله و مطالعه آن، به اطلاعات مختصر و مفیدی دست پیدا کنید.

روکش دندان چیست؟

روکش دندان یا Dental Crown نوعی پروتز مصنوعی شبیه به تاج دندان است که از جنس سرامیک، فلز و ترکیبی از فلز و سرامیک (PMF) ساخته می‌شود و بر روی دندان ترمیم شده (ایمپلنت یا دندان عصب کشی شده) قرار می‌گیرد و با موادی به نام سمان دندان یا چسب روکش، به دندان می‌چسبد.

لایه‌های کامپوزیتی (ونیر کامپوزیت) یا سرامیکی (لمینت دندان) نیز نوعی روکش محسوب می‌شوند و به منظور اصلاح طرح لبخند و برطرف کردن ایرادهای ظاهری مانند فاصله بین دندانی، شکستگی، ترک خوردگی و تغییر رنگ بر روی دندان قرار می‌گیرد.

روکش دندان پس از قالب گیری از دندان در مطب، به لابراتوار دندانسازی فرستاده شده و توسط تکنیسین دندانسازی ساخته می‌شود.

روکش دندان چیست

انواع رنگ روکش دندان

رنگ روکش دندان به چهار دسته A, B, C, D تقسیم می‌شود که در ادامه به شرح هر یک خواهیم پرداخت.

  • رنگ a: مایل به قهوه‌ای
  • رنگ b: مایل به زرد
  • رنگ c: مایل به خاکستری و زرد
  • رنگ d: مایل به زرد و قرمز

هر کدام از این طیف‌های رنگی دارای چهار درجه روشن بودن از ۱ تا ۴ هستند. شماره ۱ روشن‌ترین و شماره ۴ تیره‌ترین از لحاظ روشنایی و براقیت است.

برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و همچنین دریافت نوبت، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

روش انتخاب رنگ روکش دندان

انتخاب رنگی که متناسب با دندان‌های شما باشد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. دندانپزشک در مرحله اول می‌بایست رنگ مشابه دندان‌های طبیعی شما را بر اساس رنگ‌های کد گذاری شده انتخاب کند.

در این مرحله دندانپزشک هر نمونه از رنگ‌ها را بر روی دندان‌ها قرار می‌دهد تا رنگ آن را با رنگ دندان‌های شما تطبیق داده و بهترین انتخاب رنگ را داشته باشد.

رنگ روکش باید طوری باشد که جلوه طبیعی به لبخند شما بدهد و بیش از حد سفید و غیر نرمال نباشد.

در این ویدیو نمونه ای از انجام روکش دندان در یک روز در کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری را می بینید.

معیارهای مهم در انتخاب روکش دندان

در انتخاب رنگ روکش دندان حتما می‌بایست مواردی را رعایت کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را در این زمینه داشته باشید.

  • رنگ پوست: بهتر است رنگ روکش با رنگ طبیعی پوست کمی متفاوت باشد؛ البته این نکته را در نظر داشته باشید که تضاد بیش از حد می‌تواند باعث غیر طبیعی دیده شدن رنگ دندان‌ها شود. رنگ طبیعی برای افراد دارای پوست تیره مناسب‌تر است و این اشخاص نباید از رنگ‌های خیلی روشن استفاده کنند.
  • رنگ چشم: توجه به سفیدی چشم (صلبیه) یکی دیگر از روش‌های کاربردی جهت انتخاب رنگ روکش مناسب است. رنگ روکش دندان نباید از رنگ سفیدی چشم روشن‌تر باشد. در برخی موارد ممکن است این اتفاق اثرات مثبتی را به همراه داشته باشد و باعث جوان‌تر نشان دادن چهره افراد شود؛ اما این موضوع برای همه یکسان عمل نمی‌کند و باید نهایت دقت خود را در انتخاب رنگ مناسب را به کار بگیرید.
  • رنگ طبیعی دندان: بهترین رنگ روکش دندان، رنگ طبیعی دندان است. در صورتی که رنگ طبیعی دندان‌های شما متمایل به رنگ زرد است از رنگ سفید ملایم استفاده کنید و اگر رنگ دندان‌هایتان تیره است، روکش با رنگ مات را انتخاب کنید.
معیارهای مهم در انتخاب روکش دندان

رنگ کامپوزیت دندان را چگونه انتخاب کنیم؟

ترمیم تاج دندان آسیب دیده با روکش دندان

زمانی که تاج دندان شما بر اثر شکستگی یا تحت درمان دندانپزشکی آسیب می‌بیند، تاج تخریب شده با استفاده از روکش دندان ترمیم می‌شود.

در این شرایط ساخت روکش توسط لابراتوار ۳ هفته زمان می‌برد. بیمار در طول این مدت نیاز است ۲ الی ۳ بار به مطب دندانپزشک مراجعه داشته باشد.

احساس بزرگی روکش دندان چه مشکلاتی را ایجاد می کند؟

درمان روکش دندان برای چه افرادی مناسب نیست؟

روکش کردن دندان، یک روش مطمئن برای ترمیم و حفظ دندان‌های آسیب دیده است. البته همیشه روکش کردن راه حل مشکل شما نیست. دندان‌هایی که از ریشه مشکل دارند و ریشه آن‌ها تحلیل رفته است را نمی‌توان با روکش کردن ترمیم کرد.

در صورتی که دندان دچار عفونت باشد نیز از روش روکش کردن نمی‌توان استفاده کرد و ابتدا باید عصب کشی انجام داد.

تغییر رنگ روکش دندان

آیا روکش دندانی پس از چند سال تغییر رنگ می‌دهد؟

معمولا تغییر رنگ روکش دندان یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های افرادی است که از این روش استفاده می‌کنند. سوالی که برای این دسته از افراد به وجود می‌آید این است که آیا روکش دندانی پس از چند سال تغییر رنگ می‌دهد؟

نگهداری درست و شستن منظم دندان‌ها آسیب دیدگی روکش را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد؛ اما بدیهی است که با گذر زمان شاهد تغییر رنگ روکش‌ها شوید. چرا که دندان‌های طبیعی انسان هم با بالا رفتن سن آرام آرام تغییر رنگ می‌دهد؛ اما در صورتی که درست از آن‌ها نگهداری شود، هرگز دچار خرابی نخواهد شد.

به طور کلی پاسخ این سوال به عوامل زیادی بستگی دارد که در ادامه به تشریح هر یک می‌پردازیم:

۱) تحلیل لعاب سرامیک

پوششی که رنگ روکش دندان را تشکیل می‌دهد، از لعاب مخصوصی برای ایجاد شفافیت و براق شدن دندان تهیه شده است. این لعاب با گذر زمان و عدم مراقبت‌های مربوطه، دچار لکه‌هایی می‌شود.

لازم به ذکر است که مراقبت برای از بین نرفتن لعاب روکش تنها به عهده زیباجو نبوده و گاها به دلیل تجهیزات مصرفی دندانپزشکی‌ها در خدماتی مانند پولیش، این اتفاق میفتد.

پالیش‌های برقی یا همان prophy jet برای تمیز کردن دندان از ترکیباتی استفاده می‌کنند که منجر به آسیب روکش‌ها می‌شود.

ترکیبات پولیش برقی شامل آب و بی کربنات سدیم است، که تاثیر بسزایی در تمیز شدن دندان‌ها دارد اما لعاب روکش دندان را خراب می‌کند.

۲) آسیب رنگ روکش دندان

با آسیب دیدن روکش، دندانی که در زیر آن قرار دارد در معرض آلودگی‌های دهان قرار گرفته و منجر به تغییر رنگ آن قسمت می‌شود.

در صورتی که نسبت به نواحی آسیب دیده روکش دندان خود بی توجه باشید، ذرات موجود در دهان از بین ترک‌ها یا قسمت‌های آسیب دیده عبور می‌کنند و بین روکش و دندان می‌مانند.

در این شرایط اصلا درنگ نکنید و سریعا نسبت به تعمیر روکش دندان اقدام کنید. زیرا با ماندن ذرات بین روکش و دندان، با مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان اصلی، بوی بد دهان و البته تغییر رنگ روکش دندان مواجه خواهید شد.

۳) خطای دید در تغییر روکش

گاهی اوقات ممکن است تغییر رنگ به وجود آمده در روکش دندان تنها به دلیل شکستگی و عدم مراقبت درست اتفاق نیفتد؛ بلکه گاها امکان دارد جنس دندان‌های طبیعی فرد به گونه‌ای باشد که به طور مداوم تغییر رنگ دهد.

بنابراین تغییر رنگ دندان‌های مجاور منجر به تیره دیده شدن دندان روکش شده می‌شود. هر زمانی که با این مشکل رو به رو شدید، بهتر است با روش‌های رایج دندان‌های طبیعی خود را سفید کنید، نه اینکه هزینه‌ای مازادی برای تعویض روکش دندان بپردازید.

۴) تغییر رنگ روکش دندان با مصرف نوشیدنی‌های رنگی

اصولا روکش‌های دندان جنس محکم و تا حدودی آسیب ناپذیز دارند، اما استفاده مکرر از خوراکی‌ها یا نوشیدنی‌های نامناسب باعث می‌شود رنگ روکش دندان به مرور زمان زرد یا تیره شود.

حتما سعی کنید استفاده از نوشیدنی‌هایی مانند چای، قهوه، نوشابه و یا استعمال سیگار و… را به حداقل برسانید.

۵) ترکیبات فلزی روکش دندان

دندان‌هایی که از پیش عصب کشی شده و با فلز پر شده باشند، رنگ فلز را از پشت روکش منعکس کرده و باعث ایجاد هاله خاکستری رنگ می‌شوند. البته روکش‌های سرامیکی-فلزی هم عامل به وجود آمدن این تیرگی‌ها هستند.

انواع رنگ های روکش دندان

مراحل انجام روکش دندان

  1. معاینه و تراش دادن دندان
  2. قالب‌گیری از دندان
  3. انتخاب رنگ روکش دندان با توجه به رنگ طبیعی دندان
  4. ارسال قالب‌ها به لابراتوار
  5. یک جلسه تست فریم فلزی یا فریم زیرکونیوم
  6. یک جلسه تست پرسلن
  7. تحویل روکش

برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و همچنین دریافت نوبت، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

انواع روکش دندان

انتخاب روکش دندان مناسب، تا حد زیادی بستگی به دندانپزشک شما دارد. در ادامه با انواع روکش دندان نیز آشنا می‌شویم.

روکش دندان سرامیکی

این روش یکی از زیباترین روش‌ها جهت انجام روکش دندان است. این نوع روکش از سرامیک‌های هم رنگ دندان ساخته می‌شود و یکی از پر طرفدارترین روکش‌ها نزد بیماران و دندانپزشکان به شمار می‌رود. این نوع روکش به تاج دندان آسیب نمی‌زند اما از لحاظ میزان مقاومت، از استحکام کمتری نسبت به سایر روکش‌ها برخوردار است و آسیب پذیرتر است.

روکش دندان فلزی

این نوع روکش‌ها از ترکیب فلزاتی مانند طلا، پلاتین، کبالت و کروم ساخته می‌شود و به دلیل وجود فلزات سخت در ترکیبات آن، در برابر فشار و ضربه بسیار مقاوم هستند. این نوع روکش در دندان‌های انتهایی که وظیفه اصلی آن‌ها جویدن است، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر چه این نوع روکش دندان محکم و مقاوم هستند اما به جهت استفاده از فلزات سنگین دارای رنگ تیره هستند که همین امر سبب می‌شود تا بیماران کمتری این نوع روکش دندان را انتخاب کنند.

روکش دندان فلزی-سرامیکی

این مدل از روکش‌ها هر دو مورد بالا را در بر می‌گیرد و به عنوان یک روکش برگزیده در مراکز خدمات دندانپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع روکش دندان دارای پایه فلزی است و روی آن با سرامیک پوشیده شده است. این روکش هم از لحاظ مقاومت و هم از لحاظ زیبایی بسیار مورد توجه افراد قرار می‌گیرند.

منبع مقاله

روکش دندان چیست؟

به نوعی از پروتز مصنوعی گفته می‌شود که شباهت بسیار زیادی به تاج دندان طبیعی دارد.

چه افرادی نمی‌توانند از روکش دندان استفاده کنند؟

افرادی که در دهانشان دچار عفونت یا بیماری هستند و یا مشکلات ریشه دندان دارند نمی‌توانند تا زمان بهبود از روکش استفاده کنند.

چه زمانی روکش تغییر رنگ می‌دهد؟

تغییر رنگ روکش دندان به مسائل مختلفی ازجمله تحلیل لعاب روکش، صدمه به رنگ روکش، استفاده از غذاهای رنگی، جنس استفاده شده در روکش و … بستگی دارد.

جنس روکش دندان چیست؟

اغلب روکش‌های دندانی دارای جنس‌های مختلفی ازجمله سرامیک، فلز و ترکیب هر دوی این مواد هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button