دندانپزشکی زیبایی

دندانپزشکی زیبایی
دندانپزشکی زیبایی

اشتراک‌گذاری

دندانپزشکی زیبایی یکی از حوزه‌های دندانپزشکی بوده که هدف آن اصلاح طرح لبخند، زیباسازی و افزایش استحکام دندان‌ها است. گستره‌ی دندانپزشکی زیبایی بسیار زیاد بوده و می‌توان با آن حجم زیادی از مشکلات دندان را بر طرف نمود.

لمینت، بلیچینگ، افزایش طول دندان، اصلاح لثه، ایمپلنت، بریج، انواع کامپوزیت دندان، لمینت، روکش، ارتودنسی و… از جمله اقدامات این حوزه هستند. در اینجا به همه خدمات دندانپزشکی زیبایی می‌پردازیم.

در میان مقاله نیز فیلم و عکس نمونه کار مراجعه کننده‌های دکتر نوشین نصیری را آورده‌ایم که می‌توانید نتیجه این خدمات زیبایی دندان را ببینید.

درنهایت اگر سوالی دارید که به پاسخ آن نرسیدید می‌توانید در انتهای مقاله، قسمت دیدگاه سوال خود را درج کنید تا دکتر نصیری به آن پاسخ دهند.

چنانچه فرصت مطالعه کل مقاله را ندارید، با کلیک روی خلاصه مقاله و مطالعه آن، به اطلاعات مختصر و مفیدی دست پیدا کنید.

اصلاح نامرتبی دندان با دندانپزشکی زیبایی

دندانپزشکی زیبایی چیست؟

دندانپزشکی زیبایی را می‌توان یکی از مهم‌ترین و البته کارآمد‌ترین شیوه‌های دندانپزشکی دانست که بسیاری از مردم با آن آشنایی ندارند.

(Cosmetic Dentistry) یا دندانپزشکی زیبایی در واقع اصطلاحی است که به مجموعه‌ای از اقدامات دندانپزشکی گفته می‌شود؛ خدمات این دسته عموماً جنبه درمانی ندارند و بیشتر برای افزایش زیبایی و مرتب نمودن شکل ظاهری دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

البته ناگفته نماند که بخش زیادی از این اقدامات نه تنها موجب زیبایی دندان‌ها می‌شود بلکه مشکلات موجود در دندان‌ها را هم از بین می‌برند و موجب استحکام و افزایش مقاومت آن‌ها می‌شوند.

عموماً خدمات و اقدامات این حوزه غیر ضروری و غیر اجباری بوده اما انجام برخی از آن‌ها در اولویت افراد است.

دندانپزشکی زیبایی گستره و وسعت بسیار زیادی دارد و اقدامات مختلفی را شامل می‌شود. هدف دندانپزشکی زیبایی؛ اصلاح طرح لبخند، زیباسازی، ترمیم و افزایش استحکام دندانهاست.

افزایش مقاومت، رفع مشکلات یا ترمیم دندان‌ها و… از دیگر مزایایی است که بیشتر اقدامات حوزه دندانپزشکی زیبایی با خود دارند. همین موضوع سبب شده تا تقاضای بسیار زیادی برای این اقدامات ایجاد شود.

خدمات دندانپزشکی زیبایی را در ویدئو زیر در کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری مشاهده کنید.

شاخه های دندانپزشکی زیبایی

به طور کلی زمانی که صحبت از دندانپزشکی زیبایی به میان می‌آید میتوان گفت که دو تخصص دندانپزشکی به طور مستقیم با زیبایی دندان ارتباط دارند که عبارتند از :

  •  پروتز های دندانی
  • ارتودنسی

با این وجود گزینه‌های مختلفی در دندانپزشکی زیبایی وجود دارد که ممکن است شامل موارد زیر شوند:

الف) افزودن یک ماده دندانپزشکی استاندارد: به دندان های طبیعی و یا لثه برای مثال استفاده از روکش‌های چینی مانند لمینت ها یا تاج های دندان و همچنین پیوند لثه

ب) از بین بردن ساختار دندان یا لثه: مانند میانی دندان و لثه

ج) نه افزودن و نه از بین بردن ساختار دندان: مواد دندانی و یا لثه مانند سفید کردن دندان، سفید کردن دندان به کمک لیزر یا تغییر دادن ظاهر و رنگ لثه

د) صاف کردن دندان: ایجاد شکل یک دست برای آن ها و بهبود ظاهر صورت مانند ارتودنسی

ه) استفاده از روکش‌های دندانی: لیمیت، کامپوزیت و یا ایمپلنت

و) جرم گیری دندان: سفید کردن یا بلیچینگ یا جرم گیری با بروساژ و ابزار

بروساژ دندان چیست و چه کاربردی دارد؟

اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت دندان

برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و نوبت، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵ – ۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

دلایل مراجعه به یک دندانپزشک زیبایی

در برخی از موارد شما به این نیاز خواهید داشت که برای رفع مشکلات دندانی خود به یک دندانپزشک زیبایی مراجعه کنید.

عمده‌ترین دلایلی که ممکن است یک فرد به بهترین دندانپزشک زیبایی مراجعه کند عبارتند از:

  • پوسیدگی‌های دندان
  • آسیب‌های دندانی مانند ترک، لب پر شدن دندان و غیره
  • کج شدن دندانها
  • دندانهای با حالت غیر طبیعی
  • تغییر رنگ دندان یا لثه
  • از دست دادن دندانها

افرادی که دندانهای آسیب دیده، پوسیده، کج و یا تغییر رنگ پیدا کرده، دارند ممکن است برای خوردن غذا و یا هنگام صحبت کردن دچار مشکل شوند.

بسیاری از افراد نیز بر این باور هستند که مشکلات دندانی میتواند اعتماد به نفس افراد را نیز تحت تاثیر قرار دهد و مشکلاتی از این دست را برای آنها ایجاد کند.

یک نظرسنجی جامع در سال ۲۰۱۵ در کشور آمریکا انجام شد که نشان میدهد حدود ۳۳% از جوانان به این دلیل که ظاهر دندانهای آنها زیبا نیست از لبخند زدن اجتناب می‌کنند.

۲۳% از بزرگسالان نیز به دلیل این که از ظاهر لبخند خود راضی نیستند، بسیاری از فعالیتهای اجتماعی خود را محدود کرده‌اند.

اگر لبخند شما راضی کنند نیست، می‌توانید با مراجعه به یک دندانپزشک زیبایی این مشکل را برطرف کنید.

لبخند هالیوودی با دندانپزشکی زیبایی

طبق گفته سایت وبمدیکال اگر از لبخند خود راضی نیستید، دندانپزشکی زیبایی مدرن می تواند به شما کمک کند. در این متد دندانپزشکی هدف و تمرکز بر بهبود ظاهر دهان، دندان ها، لثه ها و لبخند است. روش‌های متداول آن شامل سفید کردن دندان، روکش، پر کردن و کاشت دندان است.

اقدامات دندانپزشکی زیبایی

همانگونه که اشاره کردیم، دندانپزشکی زیبایی دارای زیر مجموعه‌های بسیار زیادی است که موجب وسعت این شاخه از علم شده است.

ما در ادامه به صورت موردی این اقدامات را برای شما ذکر کرده‌ایم اما قبل از آن بهتر است بدانید که برخی از این اقدامات به صورت مشترک در حیطه ترمیمی و زیبایی قرار دارد.

به عبارت ساده‌تر برخی از این اقدامات نه تنها زیبایی را به همراه دارند بلکه سبب بهبود یا ترمیم بسیاری از مشکلات دندانی هم می‌شوند.

بدین جهت است که محبوبیت این شیوه‌های درمانی روز به روز در بین مردم افزایش می‌یابد.

ویدئو اصلاح طرح لبخند با پیشرفته ترین نرم افزارهای دنیا را از دست ندهید.

اصلاح طرح لبخند

اصلاح طرح لبخند، مجموعه‌ای از درمان‌های دندانپزشکی است که موجب زیباتر شدن لبخند می‌شود. در طراحی لبخند هارمونی بین لثه، دندان، فرم لب و صورت باید در نظر گرفته شود.

به بیان دیگر، اصلاح طرح لبخند یعنی زیباتر کردن لبخند و اصلاح ظاهر دندان‌هایی که هنگام خندیدن مشخص می‌شود.

وقتی که شما دندان‌های سالمی دارید اما به‌دلیل اندازه نامناسب، به‌هم‌ریختگی و رنگ نامناسب، لبخندتان ظاهر زیبایی ندارد، نیازی به تغییرات عمده روی دندان‌های خود ندارید و تنها کافی است ظاهر دندان‌های خود را درست کنید.

داشتن لبخندی زیبا و هالیوودی به معنی داشتن دندان‌هایی سفید و مرتب بدون پوسیدگی یا فرم نامناسب است. در یک لبخند معمولا ۸ دندان میانی از ردیف بالا و ۶ تا ۸ دندان میانی از ردیف پایین دیده می‌شود.

در اصلاح طرح لبخند تلاش می‌شود تا ظاهر این ۱۶ دندان درست شود. البته با توجه به فرم لبخند هر فرد و خواست وی و همچنین تشخیص دندان‌پزشک، می‌توان دندان‌های بیش‌تری را نیز اصلاح کرد.

برای اصلاح طرح لبخند نخست باید معاینات دقیقی روی دندان‌ها و لثه شما توسط دندانپزشک و بهترین دکتر اصلاح طرح لبخند و یا دیگر متخصصان زیبایی کلینیک دندان‌پزشکی مربوطه انجام شود.

پیش از انجام هرگونه اصلاح دندان، باید پوسیدگی و مشکلات عفونی دندان‌ها و لثه‌ها برطرف شود.

در معاینه‌های پیش از مشخص کردن طرح درمان، آناتومی دندان، لثه و فک کاملا بررسی خواهد شد.

اگر لثه، خون‌ریزی و عفونت‌های کوچک و عمیق داشته باشد، درمان آن‌ها در اولویت خواهد بود. ترمیم لثه پیش از درمان دندان، بسیار مهم است.

همچنین ممکن است دندانی به درمان ریشه یا ترمیم نیاز داشته باشد و یا در صورت وجود پلاک‌ها و جرم‌های میان دندان و لثه، دندان‌ها نیازمند جرم‌گیری خواهند بود که پیش از انجام اصلاح طرح لبخند باید انجام شوند.

تمامی این خدمات درمانی در کلینیک دکتر نوشین نصیری در کم‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود تا اصلاح طرح لبخند شما با بالاترین کیفیت و بدون عوارض بعدی صورت گیرد.

در طراحی لبخند هارمونی بین لثه، دندان، فرم لب و صورت باید در نظر گرفته شود.

اصـلاح طرح لبخند بـا لمینـت دنـدان

نرم افزار طراحی لبخند دیجیتال DSD با استفاده از کامپیوتر است که در آن از فناوری های دیجیتال استفاده می شود.

مواردی که در اصلاح طرح لبخند اهمیت دارد

هر کدام از اقدامات دندانپزشکی زیبایی به گونه‌ای زیبایی را به لبخند شما می‌بخشند اما این زیبایی تنها مزیت آن‌ها نیست.

طراحی لبخند با نسبت طول و عرض دندان، رابطه مستقیم دارد. زیبایی امری نسبی است و نتیجه‌ی توازن و هماهنگی چند جانبه‌ی دندان‌ها به صورت تک به تک و با همدیگر است.

در واقع باید از علم زیبایی‌شناسی برای رسیدن به یک لبخند زیبا و دندان‌هایی متناسب بهره برد.

شکل و اندازه‌ی دندان‌ها باید از یک نسبت طلایی (Golden Proportion) برخوردار باشند؛ اولین بار نسبت طلایی را ریاضیدان قرن ۱۳ فیبوناچی تعریف کرد.

این نسبت برابر با ۶۱۸۰۳۳۹۸۸۷۵/۱ است و عدد فیبوناچی خوانده میشود. برای مطالعه بیشتر حوزه نسبت دندانهای قدامی که در نسبت طلایی مورد بررسی هندسی قرار می‌گیرند.

در این میان مهارت دندان‌پزشک برای ایجاد نسبت طلایی و طراحی لبخند زیبا با روش‌های ترمیمی و ساخت روکش در لابراتوار بسیار مهم است.

برای مثال؛ بهره‌گیری از دندانپزشکی دیجیتال در زمینه ساخت روکش و لمینت‌های دندان بسیار مفید و کمک کننده خواهد بود.

طراحی لبخند زیبا با هماهنگی خطوط لثه‌ای در ارتباط است. یک لبخند زیبا و فریبنده علاوه بر دندان‌های زیبا و متناسب، به خطوط لثه هم‌راستا و قرینه نیاز دارد.

قرمزی لثه نباید بیش‌ از اندازه به‌چشم بیاید. عدم تناسب و قرینه‌نبودن لثه‌ها، زیبایی لبخند را کم می‌کند.

فاصله میان دندان‌ها ممکن است در برخی از موارد به درمان‌های ارتودنسی نیاز داشته باشد.

اما گاهی به تشخیص دندان‌پزشک، می‌توان فاصله کم میان دندان‌ها را تنها با گذاشتن روکش و لمینت، رفع کرد. در چنین مواردی دیگر نیازی به درمان ارتودنسی نخواهید داشت.

رعایت بهداشت دهان و دندان در ماندگاری و موفقیت روش‌های اصلاح طرح لبخند بسیار مهم است.

اگر در این زمینه و همچنین نگهداری از روکش‌ها و لمینت‌های دندان خود دقت کافی را نداشته باشید، ماندگاری لبخند زیبای خود را کاهش خواهید داد و ممکن است با مشکلات بیش‌تری روبرو شوید.

لیفت لثه

اصلاح یا تغییر شکل لثه

یکی از مشکلات شایع در بین مردم رشد بیش از اندازه لثه است.

در این حالت لثه‌ها قسمت بیشتری از دندان‌ها را پوشانده‌اند و هنگامی که شخص می‌خندد، لثه‌های وی بیشتر از دندان خود نمایی می‌کند که بدین حالت لبخند لثه‌ای می‌گویند.

این مشکل را می‌توان به وسیله جراحی یا اصلاح لثه رفع نمود که یکی از اقدامات دندانپزشکی زیبایی است.

در این حالت به وسیله یک عمل جراحی کوچک، لثه‌ها اصلاح می‌شوند و بخش بیشتری از ساختار دندان‌ها نمایان می‌شود.

این موضوع می‌تواند لبخند افراد را زیبا‌تر کرده و جلوه‌ای بهتر بدان بدهد. برای درمان لبخند لثه ای شدید روش های مختلفی وجود دارد که بنا به دلیل ایجاد لبخند لثه ای میتوان نوع درمان را به صورت دقیق مشخص نمود و انجام داد.

لمینت دندان

لمینت‌ها یکی از محبوب‌ترین اقدامات در حوزه دندانپزشکی زیبایی هستند. در طی این اقدام، لایه‌ای نازک از جنس سرامیک یا کامپوزیت بر روی دندان‌ها قرار می‌گیرد و بدین جهت موجب افزایش مقاومت، زیبایی و درخشش آن‌ها می‌شود.

لمینت‌ها عموماً در بخش جلویی دندان‌ها نصب می‌شوند و لایه‌ای نازک هستند که در آزمایشگاه ساخته می‌شود.

برای ساخت لمینت‌ دندان عموماً نیاز به تراش دندان و قالب گیری است و به همین جهت فرآیند ساخت آن می‌تواند بین یک تا دو هفته زمانبر باشد.

از این لمینت‌ها برای رفع مشکلات مختلفی نظیر پریدگی لبه، شکستگی، ساییدگی، زردشدگی و… استفاده می‌شود و همین مورد هم سبب محبوبیت بیشتر آن در بین جامعه شده است.

لازم به ذکر است که لمینت‌ها می‌توانند طول عمری معادل ۱۰ الی ۱۵ سال داشته باشند که این به متریال یا مواد دندانپزشکی و البته میزان اجرای مراقبت های بعد از لمینت دندان بستگی دارد.

برای ساخت لمینت‌ها از متریال‌های مختلفی نظیر فلدسپات، لیتیوم سرامیک، کامپوزیت، دی اکسی زیرکونیوم و غیره استفاده می‌شود که هر کدام نقاط ضعف و قوت خود را دارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و نوبت، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵ – ۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

در چه مواردی از لمینت دندان‌ها استفاده می‌شود؟

  1. اصلاح بد رنگی دندان‌ها
  2. اصلاح به‌هم ریختگی دندان‌های قدامی (خفیف تا متوسط)
  3. بستن فواصل بین دندانی
  4. جلوگیری از ساییدگی دندان‌ها
  5. اصلاح شکستگی دندان‌ها
  6. دندان‌هایی که تمایل به سمت زبان دارند
  7. پوشش ترک‌های روی مینا

بهترین راهنمای انتخاب رنگ لمینت دندان، دندانپزشک متخصص لمینت است که با توجه به رنگ دندان و رنگ پوست فرد بهترین رنگ طبیعی را به او پیشنهاد می دهد.

انواع لمینت‌ دندان

  1. لمینت کامپوزیتی (کامپوزیت ونیر)- روش مستقیم
  2. لمینت سرامیکی (پرسلن لمینت)- روش غیرمستقیم

لمینت کامپوزیتی (کامپوزیت ونیر):

کامپوزیت ونیر دندان تکنیکی است که با مواد رنگ دندان (کامپوزیت) که همان مواد ترمیم دندان هستند، بدون دخالت نرم‌افزار و بدون نیاز به لابراتوار در مطب و به‌صورت دستی در یک جلسه انجام می‌شود.

کامپوزیت دندان را می‌توان از متریال‌های مهم در دندانپزشکی دانست که برای امور مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیشتر کاربرد‌های این متریال در حیطه اقدامات دندانپزشکی زیبایی است. عموماً از این ماده برای ساخت ونیر‌های کامپوزیتی استفاده می‌شود.

این ونیر‌ها دقیقاً کاربردی شبیه لمینت‌های سرامیکی دارند که به صورت لایه‌ای نازک بر روی دندان‌ها قرار می‌گیرند و از این طریق مشکلات دندان‌ها نظیر پریدگی لبه، زردشدگی، ساییدگی و… را بر طرف می‌کنند. البته این تنها کاربرد کامپوزیت نیست.

از متریال کامپوزیت برای پر کردن یا ترمیم برخی از مشکلات دندانی استفاده می‌شود. این کاربرد کامپوزیت را باندینگ دندان گویند که در آن از رزین کامپوزیت برای رفع برخی از ساییدگی ها، پرکردن سوراخ‌ها یا ترک ها، رفع شکستگی‌ها و غیره استفاده می‌شود.

از طرفی دیگر این ماده می‌تواند مقاومت و دوام بالایی داشته باشد همچنین شکل و ساختار آن نیز مشابه دندان‌های طبیعی است.

مازاد بر این، هزینه آن نسبت به لمینت‌های سرامیکی پایین‌تر بوده و همین مورد هم سبب محبوبیت آن در بین مردم شده است.

باید این موضوع را هم خاطر نشان کرد که استفاده از ونیر‌های کامپوزیتی نیاز به تراش کمتری دارند و عموماً به صوت ماده‌ای خمیری بر روی دندان‌ها قرار می‌گیرند. این فاکتور سبب شده تا استفاده از آن‌ها رشد بیشتری داشته باشد.

هزینه کامپوزیت‌ ونیر از لمینت سرامیکی کمتر بوده و طی یک جلسه بصورت لایه نازکی روی دندان قرار میگیرد؛ احتیاج به تراشکاری زیاد دندان ندارد و البته عمر کوتاهتری نیز نسب به لمینت‌های سرامیکی دارد. برای آشنایی با مراحل کامپوزیت دندان این مقاله را از دست ندهید.

کامپوزیـت ونیـر دندان چیست

لمینت سرامیکی (پرسلن لمینت/پرسلن ونیر):

یک پوسته شفاف و نازک سرامیکی به قطر ۰/۷ – ۰/۳ میلی‌متر است. لمینیت سرامیکی فرآیند طولانی‌تر و پیچیده‌تری نسبت به لمینت کامپوزیتی دارند.

بهترین روش برای اصلاح بدشکلی و بدفرمی دندان‌ها، مشکلات عمیق بدرنگی و لکه‌های روی مینای دندان و همچنین مرتب کردن و رفع فاصله‌های میان دندان‌ها، استفاده از روکش‌های پرسلن (Porcelain) یا سرامیکی است.

این روکش‌ها که بسیار نازک اما مقاوم هستند روی لایه بیرونی و جلوی دندان‌های چسبانده می‌شوند تا ظاهر دندان‌ها را اصلاح کنند. به این شکل می‌توان فرم لبخند را تغییر داد و به یک لبخند هالیوودی و زیبا رسید.

در تکنیک پرسلن لمینیت تبحر داندان‌پزشک در تشخیص میزان تراش و یا حتی عدم نیاز به تراش بسیار مهم است. در صورت تراش بیش از حد دندان ممکن است حساس شده و یا حتی به عصب برسد.

لمینت‌های پرسلن از جنس مواد سرامیکی هستند که با شفافیت و درخشش خود، ظاهری کاملا شبیه به دندان‌های طبیعی ایجاد می‌کنند.

مقاومت آن‌ها در برابر خوردگی و تغییر رنگ بسیار بالا است و تا سال‌ها درون دهان به خوبی باقی می‌مانند.

لمینت سرامیکی

ایرفلو یک روش برای برطرف کردن لکه های دندان است که به کمک فشار هوا، می توان ظاهر سفید دندان ها را بدست آورد.

مراقبت‌های لمینت دندان

  1. بهداشت دهان و دندان رعایت شود، مسواک و نخ دندان زده شود.
  2. فشارهای بیش از حد اعمال نشود.
  3. در مورد کامپوزیت‌ها کاهش نوشیدن مواد رنگی

در چه صورتی نمی‌توان لمینت انجام داد؟

  1. در صورت وجود دندان قروچه (قبل از انجام لمینت، به درمان دندان قروچه اقدام شود)
  2. در صورتی‌که دندان‌ها بیرون‌زده باشند.

روند انجام بلیچینگ دندان را در ویدئو زیر مشاهده کنید.

بلیچینگ یا سفید کردن دندانها

سفید کردن دندانها یکی از اساسی‌ترین خدماتی است که دندانپزشکی زیبایی به متقاضیان ارائه میدهد. البته شاید بتوان سفید سازی دندانها را یکی از ارزان قیمت‌ترین‌ها نیز نامید.

با گذشت زمان، ممکن است بر اثر استفاده از برخی از مواد غذایی که ایجاد رنگ می‌کنند مانند قهوه، چای، زعفران و یا برخی از عادت‌های نامناسب مثل کشیدن سیگار و همچنین استفاده از برخی از داروها بر روی دندانها لکه‌هایی ایجاد شود که ظاهر دندانها را تحت تاثیر قرار دهد.

بسیاری از افراد برای اینکه بتوانند لبخند زیبای خود را مجدد به دست آورند، به دندانپزشک زیبایی مراجعه می‌کنند.

پس از تمیز شدن دندانها یا بلیچینگ دندان از پلاک، تارتار و سایر مواردی که ظاهر دندان را تحت تاثیر قرار میدهند، دندانها سفید شده و ظاهر روشن تری پیدا می کنند.

استفاده از برخی از سفید کننده‌های دندان، خمیر دندان و مایعهای سفید کننده همگی میتواند به سفید کردن دندانها کمک کند اما سفید کردن دندانها توسط دندان پزشک میتواند ۵ تا ۸ برابر اثرگذار باشد.

انجام این کار صرفا به دلیل زیبایی موثر نیست بلکه میتواند در سلامت لثه نیز بسیار موثر باشد. پلاکها میتوانند سلامت لثه را به شدت تحت تاثیر قرار دهند و حتی منجر به از دست رفتن دندان شوند.

سفید کردن دندان توسط دندانپزشک میتواند ۵ تا ۸ برابر روشهای خانگی سفید کردن دندان مؤثر باشد.

بلیچینگ دندان چیست

روکش دندان

روکش‌ دندان پوسته‌های نازک و سفید رنگی هستند از جنس چینی یا رزین که به منظور انجام فعالیتهای پزشکی ساخته می‌شوند.

این روکشها معمولا به صورت تخصصی برای هر بیمار در آزمایشگاههای دندانپزشکی ساخته میشوند تا ظاهری مشابه با دندانهای بیمار داشته باشند.

قبل از این که روکشها به دندان بیمار متصل شوند، دندانپزشک مقداری از مینای دندان را از سطح دندان بر میدارد تا از این طریق بتواند روکشی را ایجاد کند که شبیه به دندانهای واقعی فرد است.

روکش‌های دندانی کاربردهای بسیار زیادی دارند و می‌توانند مشکلات فراوانی را برطرف سازند.

از جمله این مشکلات عبارتند از؛ کج شدن دندانها، مینای دندان آسیب دیده، پر کردن فاصله میان دندانها، پوشاندن دندانهای لکه دار شده که توسط سفید کننده‌های دندان امکان رفع آنها وجود ندارد و غیره.

بسیاری می‌پرسند آیا روکش دندان موجب پوسیدگی میشود؟  در این باره می‌توانید بیشتر بخوانید.

این روکش‌ها نه تنها موجب زیبایی دندان‌ها می‌شوند، بلکه قادر هستند تا بسیاری از مشکلات مهم دندان‌ها را هم بر طرف نمایند. این موضوع به نوبه خود سبب محبوبیت بیشتر آن‌ها شده است.

باید این موضوع را در نظر داشته باشید که برای نصب روکشها، طرفین دندان تراش داده میشود و به همین جهت عملی غیرقابل برگشت است. روکشهای دندان قابل تعویض هستند ولی نمیتوان برای همیشه برداشته شوند چراکه دندانها تراش میخورند.  آیا میشود روکش دندان را برداشت را در این مقاله از سایت دکتر نصیری بخوانید.

افزایـش طـول تـاج دنـدان همزمـان بـا کـامپوزیـت دنـدان

افزایش طول تاج دندان‌ها

یکی دیگر از خدماتی که دندانپزشکی زیبایی میتواند به افراد ببخشد تا لبخندی زیباتر داشته باشند، امکان ایجاد تاج‌های دندانی است.

دندان‌های بزرگ و کشیده یکی از نشانه‌های جوانی است که موجب لبخندی زیبا‌تر می‌شود.

عموماً با افزایش سن، تاج دندان‌ها کوتاه‌تر می‌شود و در حین خندیدن بخش کمتری از دندان‌های افراد دیده می‌شود که این موضوع خود می‌تواند موجب ناراحتی و البته تغییر در زیبایی افراد شود.

امروزه می‌توان با استفاده از شیوه‌های درمانی مختلف در حوزه دندانپزشکی زیبایی، اقدام به افزایش طول تاج دندان‌ها نمود. در این روش‌ها از متریال‌های مختلفی برای افزایش طول دندان استفاده می‌شود که طول دندان را بیشتر می‌کند.

تاج دندان که به آن روکش‌های دندانی نیز گفته میشود، بر روی دندانهایی قرار میگیرد که پوسیدگی بسیار زیادی دارند و یا آسیب بسیار جدی به آنها وارد شده است. این تاجها به مقاومت دندانها کمک میکند و مانع از شکستن آنها میشوند.

از سوی دیگر کاربرد زیبا سازی دندان را نیز دارند به طوری که دندانهای تغییر شکل داده را می‌پوشاند و از تغییر رنگ شدید دندانها نیز جلو گیری میکند.

همچنین از آنها میتوان برای پوشش پرکردگی دندانها نیز استفاده کرد به طوری که مانع از دیده شدن قسمت پر شده دندان میشوند گویا دندان همچنان سالم است و هرگز دچار مشکل نشده است.

بریج‌های دندانی و ایمپلنت‌ها نیز به تاجهای دندانی نیاز دارند تا بتوانند عملکرد مد نظر بیمار را ایجاد کنند. یکی از نشانه‌های جوانی داشتن خنده جوانی است؛ در خنده جوانی تاج دندانهای جلو بیشتر نمایان است.

ارتودنسی دندان

ارتودنسی را می‌توان جزو محبوب‌ترین اقدامات در حیطه دندانپزشکی زیبایی به حساب آورد. به گونه‌ای که بیشتر افراد در سن نوجوانی یا جوانی از آن بهره می‌گیرند. این شیوه درمانی مخصوص تغییر شکل و زاویه دندان‌ها است.

بسیاری از افراد در بدو تولد دارای دندان‌های کج و معوج هستند از طرفی، برخی دیگر شیب دندان‌های نامناسبی دارند که موجب تغییر لبخند آن‌ها شده است. این موضوع خود یکی از مهم‌ترین مواردی است که می‌تواند لبخند و زیبایی افراد را تحت تاثیر قرار دهد.

ارتودنسی راهکاری است که برای رفع این مشکل بوجود آمده است. طی این اقدام دندان‌ها با استفاده از براکت ارتودنسی محکم و در زاویه و جهت مورد نظر حرکت داده می‌شوند.

عموماً ارتودنسی زمان زیادی را می‌طلبد اما نتایج آن دائمی بوده و افراد می‌توانند تا آخر عمر خود از نتایج عالی آن بهره‌مند شوند. عموما نتایج ارتودنسی دائمی است و کج شدن دندانها برگشت پذیر نیست.

ایمپلنت دیجیتال

ایمپلنت دندان

بسیاری از افراد بنا به دلایل مختلف از جمله شکستگی یا پوسیدگی بسیار شدید ممکن است دندان خود را از دست دهند و از ایمپلنت دندان برای جایگزینی آن دندان از دست رفته استفاده کنند.

دندانپزشک زیبایی ابتدا یک پیچ را درون استخوان فک قرار میدهد و پس از آن که پیوند کامل میان استخوان و پایه انجام شد، ایمپلنت دندانی را وارد استخوان میکند تا مانند ریشه دندان طبیعی عمل کند.

با گذشت زمان پیوند کامل میان بافت استخوانی و ایمپلنت انجام میشود و دندان تازه همچون یک دندان طبیعی درون لثه محکم میشود. در این حالت نیز باید از تاج دندانی استفاده شود تا دندان ظاهر طبیعی پیدا کند.

در حال حاضر امکان استفاده از ایمپلنت دیجیتالی نیز وجود دارد که میتواند با دقت بسیار بیشتری انجام شود.

ایمپلنت دندانی یک روش درمانی بلند مدت و ماندگار است که تنها به نگهداری‌های اولیه مانند مسواک و استفاده از نخ دندان نیاز دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و نوبت، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵ – ۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

بریج یا پل دندانی

بریج‌ها نیز به مانند ایمپلنت دندان زمانی مورد استفاده قرار میگیرند که فرد یکی از دندانهای خود را از دست داده باشد. دندانهایی که در دو طرف دندان از دست رفته قرار دارند آماده میشوند.

یک بریج شامل یک یا چند دندان مصنوعی ساده است که در کنار سایر دندانهای فرد قرار میگیرد تا جای خالی دندان از دست رفته را پر کند.

در این روش درمانی، دندانهای کناری دندان از دست رفته تراشیده میشوند و مانند پایه‌های یک پل عمل می‌کنند. این روش کاربردی مشابه با ایمپلنت دندانی دارد اما عملکرد ایمپلنت بسیار بهتر و دوام آن نیز بسیار بیشتر از بریج دندان است.

در روش بریج یا پل دندانی جای خالی دندان بین دو دندان دیگر با دندان مصنوعی پر میشود

استفاده از اینله و آنله در دندانپزشکی زیبایی

زمانی که دندان بیش از اندازه خراب یا پوسیده شده باشد و نتوان از حالتهای عادی برای پر کردن دندان استفاده کرد، دندانپزشک از اینله و آنله استفاده می کند.

این پر کننده‌های دندان در آزمایشگاه‌های دندانپزشکی تولید میشوند و توسط دندانپزشکان در جای مناسب در دندان چسبانده میشوند.

اینله‌ها زمانی استفاده میشوند که نیاز باشد که مواد به مرکز دندان چسبانده شوند و آنله‌ها زمانی مورد استفاده قرار خواهند گرفت که نیاز باشد تا یک یا چند سطح از قسمت بیرونی دندان به دلیل پوسیدگی مورد ترمیم قرار گیرد.

این روش زیبایی یکی از روشهای جایگزینی برای تاج است که میتواند مقدار بیشتری از سطح دندان را پوشش داده و حفظ کند.

استفاده از اینله و آنله در دندانپزشکی زیبایی

کرادینگ دندان

کرادینگ از دیگر اقدامات موجود در دندانپزشکی زیبایی است. این شیوه نیز برای رفع بی‌نظمی‌های موجود در دندان‌ها بوجود آمده است.

با این تفاوت که در آن از ارتودنسی استفاده نمی‌شود و دندانپزشک صرفاً از مواد ترمیمی برای رفع بی‌نظمی‌ها یا فاصله‌های موجود در بین دندان‌ها استفاده می‌کند.

این شیوه عموماً مدت زمان کمتری می‌طلبد و می‌تواند زیبایی و جذابیت ظاهری را به لبخند افراد ببخشد.

اتصال دندان

برای اتصال دندان، دندانپزشک زیبایی یک رزین قابل قالب‌گیری به دندان میزند و با اشعه ماورا بنفش آن را سخت می‌کند.

زمانی که ماده اولیه به صورت کامل سخت شد، آن را تراش میدهند و با استفاده از ابزار مخصوص آن را صیقل میدهند تا دقیقا روی سطح دندان قرار گیرد.

اتصال این لایه میتواند ترک‌ها، لب پریدگی‌ها، شکستگی و پوسیدگی‌های دندان را پوشش داده و ترمیم کند.

در بسیاری از موارد استفاده از این روش را برای پوشش برخی مشکلات دندانی بسیار مقرون به صرفه معرفی می‌کنند.

سایر کاربردهای دندانپزشکی زیبایی

لیفت لثه یک عمل زیبایی است که باعث یک دست شدن خط لثه میشود. در این روش بافت لثه تغییر یافته و شکل جدیدی پیدا میکند.

یکی دیگر از کاربردهای دندانپزشکی زیبایی، صاف کردن دندانهاست. استفاده از گاردهایی که به جای ارتودنسی دندان مورد استفاده قرار میگیرند، میتواند در صاف شدن دندانها به متقاضی کمک کند.

زمانی که همپوشانی دندانها به کمک این گاردها از بین رفت یا فاصله میان دندانها کم شد، فرد میتواند از لبخند زیباتری بهره ببرد. گارد شفاف تمیز کردنشان دشوار نیست.

در حال حاضر یک دهه است که این وسیله مورد استفاده قرار میگیرد و در درمان بسیاری از افراد عملکرد موفقی داشته است.

جمع بندی مقاله

دندانپزشکی زیبایی یکی از شاخه‌های علم دندانپزشکی است که محبوبیت بسیار زیادی میان اقشار مختلف جامعه پیدا کرده است.

توجه به زیبایی و سلامت دهان و دندان از جمله خدماتی است که دندانپزشکی زیبایی به متقاضیان ارائه میکند. هر فرد با توجه به مشکل دندانهای خود روش درمانی خاصی را مد نظر قرار میدهد.

دندانپزشکی زیبایی نه تنها در بسیاری از موارد به سلامت دندانهای فرد کمک میکند، بلکه میتواند در افزایش سطح اعتماد به نفس بیماران نیز نقش بسیار ویژه‌ای بازی کند.

در حال حاضر خدمات گسترده‌ای در این شاخه علم دندانپزشکی ارائه می‌شوند که در این مقاله صرفا به معرفی برخی از مهمترین آنها پرداخته شد.

اگر شما نیز از لبخند خود راضی نیستید، دندانپزشکی مدرن زیبایی میتواند به شما کمک فراوانی داشته باشد. در این روش دندانپزشکی به فرد کمک میشود تا بتواند ظاهر بهتری برای دندانها، دهان و لثه خود ایجاد کند.

بیشترین کاربرد این نوع دندانپزشکی، شامل استفاده از روکشها و سفید کردن دندانها میشود. پیش‌بینی‌های انجام شده نشان میدهد که تا سال ۲۰۲۶، دندانپزشکی زیبایی میتواند یکی از پولسازترین شاخه‌های پزشکی باشد.

افزایش سطح استفاده از فضای مجازی در سالهای اخیر سبب شده است تا زیبایی‌های ظاهری نیز اهمیت بسیار بیشتری پیدا کند.

بسیاری از بازیگران و افراد سرشناس در فضای مجازی اولین تغییرات ظاهری خود را با اصلاح شکل دندانهای خود آغاز می‌کنند؛ چرا که این کار به آنها اجازه میدهد تا همواره لبخند بزنند و دندانهای زیبای خود را به رخ بکشند.

این مسئله تا جایی پیش رفته است که در کشورهای اروپایی، زمانی که می‌خواهند از زیبایی لبخند فردی صحبت کنند می‌گویند وی لبخندی هالیوودی دارد.

توجه داشته باشید که هر یک از خدمات دندانپزشکی زیبایی توسط دندانپزشک شما تشخیص داده میشود که کدامیک برای دندانتان مناسب‌تر است.

دندانپزشکی زیبایی در موارد زیر بطور خلاصه تعریف شده است:

  1. شاخه پروتزهای دندانی: استفاده از قالب گیری و اسکن سه بعدی و تهیه دندان مصنوعی
  2. شاخه ارتودنسی: استفاده از براکت برای مرتبسازی و تغییر زاویه دندانها و فک
  3. اصلاح طرح لبخند: رفع پوسیدگی، کجی، نامرتبی و زردی دندانها و استفاده از روکش دندان
  4. اصلاح یا تغییر شکل لثه: بریدن و کانتور کردن قسمتی از لثه با ابزار یا لیزر برای بالا بردن قسمتی از لثه که روی دندان را پوشانده است
  5. لمینت سرامیکی پرسلن: نوعی روکش دندان که احتیاج به قالب گیری دارد، بسیار بادوام بوده و عمری حدود ۱۰ تا ۱۵ سال دارد
  6. لمینت کامپوزیتی: پوسته ای نازک روی دندان قرار میگیرد، احتیاج زیادی به تراشکاری ندارد و عمری حدود ۵ تا ۸ سال دارد
  7. ونیر سرامیکی: از پرسلن سرامیکی ارزان‌تر است و جنس و دوام آن از کاموزیت ونیرهای قدیمی بهتر است و احتیاج به تراشکاری زیادی ندارد و مثل یک لایه روی دندانها قرار میگیرد و لازم نیست تمام دندان را بپوشاند
  8. بلیچینگ دندان: طی یک الی چند نوبت بسته به زردی دندانها، با تجهیزات و مواد دنداپزشکی مخصوصی انجام میشود که با استفاده از ژل محافظ و دستگاهی که مواد را فعال و مستحکم میکند ۵ تا ۸ برابر روشهای خانگی تاثیرگذار و ماندگار است
  9. افزایش طول تاج دندان: برای داشتن خنده جوانی نسبت تاج دندان را بلندتر میکنند که با استفاده از تجهیزات دندانپزشکی دیجیتال این نسبت محاسبه میشود
  10. کرادینگ دندان: استفاده از مواد ترمیمی برای رفع نامرتبی دندانها که در زمان کمتری انجام میشود
  11. ایمپلنت دندان: استفاده از تکنولوژِی دندانپزشکی دیجیتال و پرینترهای سه بعدی برای دریافت موقعیت لثه و ریشه دندان و کاشت پیچ ایمپلنت برای پیوند استخوان و دندان که مانند ریشه طبیعی دندان است و جایگذاری دندان مصنوعی روی پایه؛ روشی ماندگار و قطعی برای دندان از دست رفته است
  12. بریج یا پل دندانی: زمانی کاربرد دارد که دندانی بین دو دندان افتاده و فضای خالی بوجود آمده است؛ از بریج که از جنس کامپوزیت یا مواد دیگر دندانپزشکی است بعنوان دندان میانی استفاده میشود و از دو دندان دیگر بعنوان پایه نگهدارنده کمک گرفته میشود
  13. اینله و آنله: اینله مواد ترمیمی برای چسبیدن به مرکز و داخل دندان است و آنله مواد ترمیمی برای سطح بیرونی دندان است؛ زمانیکه پوسیدگی شدید است کاربر دارد
  14. اتصال دندان: استفاده از رزین با روش قالب گیری و چسباندن آن با اشعه ماورابنفش برای سخت شدن و سپس صیقل و تراش دادن آن
  15. لیفت لثه: برش، کانتور و تغییر دادن لثه برای اصلاح طرح لبخند
  16. گارد شفاف: گاردهایی شفاف برای مرتب کردن دندانها بجای استفاده از ارتودنسی که تمیز کردن آن نیز راحت‌تر است

دندانپزشکی زیبایی شامل چه مواردی است؟

لمینت، بلچینگ، افزایش طول دندان، اصلاح لثه، ایپملنت، بریج، کامپوزیت، لمینت، روکش، ارتودنسی و… در راستای زیباسازی و استحکام دندان ها از جمله اقدامات این حوزه هستند.

آیا اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت برای همه مناسب است؟

تمام افراد که دارای دندان‌های کج، بد فرم یا ناهماهنگ هستند می‌توانند از کامپوزیت استفاده کنند اما باید دقت داشته باشید اگر مبتلا به بیماری‌های دهان و دندان هستید یا دندان‌های شما پوسیدگی عمیق یا سطحی دارند بهتر است پس از درمان کامپوزیت کنید.

آیا همه افراد می توانند طرح لبخند خود را اصلاح کنند؟

بله ! اما پیش از انجام هرگونه اصلاح دندان، باید پوسیدگی و مشکلات عفونی دندان‌ها و لثه‌ها برطرف شود. در معاینه‌های پیش از مشخص کردن طرح درمان، آناتومی دندان، لثه و فک کاملا بررسی خواهد شد. اگر لثه، خون‌ریزی و عفونت‌های کوچک و عمیق داشته باشد، درمان آن‌ها در اولویت خواهد بود. ترمیم لثه پیش از درمان دندان، بسیار مهم است.

کدام روش اصلاح طرح لبخند برای من مناسب است؟

بر اساس مشکلی که دارید می‌توانید از انواع روش‌های اصلاح طرح لبخند ازجمله کامپوزیت، لمینت، ایمپلنت، بلیچینگ و… استفاده کنید.  اما باید پس از مشورت با پزشک متخصص اقدام به درمان و اصلاح طرح لبخند خود کنید.

لمینیت دندان برای همه افراد انتخاب خوبی است؟

خیر. در صورت وجود دندان قروچه و در صورتی‌که دندان‌ها بیرون‌زده باشند، نمی توان از لمینیت استفاده کرد. و میبایست اول دندان قروچه را درمان کنید و یا بیرون زدگی دندان های خود را توسط دندانپزشک برطرف کنید.

اصلاح طرح لبخند به طور کامل چقدر زمان میبرد؟

در حالت عادی این پروسه زمان بر خواهد بود. اما در کلینیک دکتر نصیری با بهره‌گیری از فناوری دیجیتال و CAD-CAM می‌توان فرایند لمینت کردن دندان‌ها را کوتاه کرد. نخست اینکه نیازی به قالبگیری از دندان‌ها نیست بلکه با کمک اسکنرهای داخل دهانی، از تمام دندان‌ها یک تصویر سه بعدی و بسیار دقیق تهیه می‌شود. سپس با کمک نرم‌افزارهای مخصوص، اندازه، شکل و فرم روکش‌های پرسلن طراحی و مشخص خواهد شد.

۱۴ دیدگاه. ترک جدید

  • سلام خانوم دکتر خسته نباشید. ببخشید یه سوال داشتم. من یکی از دندونای نیش ام انحراف داره . ارتودنسی نامرئی امکان پذیر هستش برا من ؟
    با تشکر

    پاسخ
  • خانم دکتر آیا شما بلیچینگ هم انجام میدین؟

    پاسخ
  • سلام من در حین دوچرخه سواری با ماشین تصادف کردم و دندون فک بالا سمت راست یکمی لق شده بنظرتون بکشم ایمپلنت کنم بهتره یا صبر کنم کامل بیفت؟ه

    پاسخ
  • سلام وقت بخیر پدر من ۶۸سالشونه و حدود ۱۰سالی دندون مصنوعی داشتن ایا الان میتونن دندونای آسیاب رو ایمپلنت کنن؟ ایا برای لثه اش سخت نمیشه؟ لطفا راهنماییمون کنید

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ ۱۳:۲۹

      سلام خدمت شما . لطفا برای ما عکس opg ارسال کنید تا دقیق تر راهنماییتون کنیم.
      ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ
  • سلام خدمت شما دکتر عزیز من در حدود ۳سال پیش کامپوزیت کردم و مشکی هم نداشتم و مراجعه ندشاتم به دکتر الان رنگگش کمی تیره شده بباید چیکار کنم؟

    پاسخ
  • سلام درود بر شما من ۶تا دندونمو از دست دادم و ۴۰سالمه میتونم بریج دندونای استفاده کنم؟ هزینه این روش چیه؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ ۱۳:۲۸

      سلام خدمت شما . برای راهنمایی بیشتر لطفا برای ما عکس opg ارسال کنید .
      ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ
  • سلام خانم دکتر اندازه لثه های من بلنده و روی دندونمو پوشونده با چه روشی میتونم طرح لبخندمو درست کنم؟ من میخام لمینت کنم دندونامو

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ ۱۳:۲۵

      سلام خدمت شما . لطفا یک عکس از ظاهر دندان هایتان به واتساپ کلینیک ارسال کنید .
      ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button