دلایل تغییر رنگ دندان

دلایل تغییر رنگ دندان
سایر خدمات دندانپزشکی

اشتراک‌گذاری

آیا دندان‌هایتان تغییر رنگ داده و زرد رنگ شده‌اند؟ به دنبال روشی هستید که بتوانید لبخند خود را نو کرده و دوباره دندان‌هایی سفید داشته باشید؟ در این راهنما با زردی دندان‌ها و دلایل تغییر رنگ دندان، روش‌های جلوگیری از این اتفاق و همچنین انواع روش‌های سفید سازی دندان‌ها صحبت می‌کنیم.

چرا دندان تغییر رنگ می‌دهد؟

با افزایش سن به صورت طبیعی رنگ دندان‌ها از سفید به زرد متمایل می‌گردد. دلیل طبیعی این اتفاق، از دست رفتن مینای دندان در گذر زمان است.

وقتی مینای دندان کم کم کاهش یابد، لایه زرد زیرین دندان ظاهر شده و رنگ کلی دندان به سمت رنگ زرد می‌رود. در بعضی مواقع علت زردی رنگ دندان، ترکیبی از دلایل ژنتیکی و همچنین بیماری‌های ارثی شناخته شده است.

مصرف آنتی بیوتیک و زرد شدن دندانها

کامپوزیت دندان و لمینت سرامیکی دندان از روش های پرطرفدار اصلاح طرح لبخند و ظاهر دندانها هستند.

دلایل تغییر رنگ دندان

دلایل تغییر رنگ دندان بی‌شمار هستند. در ادامه به چند مورد از این دلایل اشاره کرده‌ایم. فراموش نکنید برای تعیین دلیل اصلی این تغییر رنگ باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید. این راهنما صرفاً‌ برای آشنایی بیشتر شما تهیه شده است.

۱- ژن‌ها

اولین دلیلی که ممکن است دندان شما به خاطر آن زرد رنگ دیده شود این است که خانواده شما به صورت ژنتیکی (چه از سوی خانواده مادری و چه خانواده پدری) ‌دارای دندان‌های زرد رنگ بوده‌اند.

بنابراین اگر پدر یا مادر شما دارای دندان‌های زرد رنگ است، احتمال اینکه شما هم همین ویژگی را داشته باشید بسیار زیاد خواهد بود.

۲- سیگار کشیدن

سیگار کشیدن همواره جزو دلایل مهم در تغییر رنگ مینای دندان محسوب می‌گردد. امروزه علم به صورت کامل اثبات کرده است که سیگار کشیدن نه تنها برای دستگاه تنفسی شما مضر و عاملی بسیار مهم در ایجاد سرطان محسوب می‌گردد، بلکه آسیب‌های جبران ناپذیری به بهداشت دهان و دندان شما وارد می‌کند.

کشیدن سیگار (از هر نوعی که باشد)‌ و به طور کلی استفاده از تنباکو دلیلی دیگر برای زرد شدن دندان‌ها است. اما خبر خوب برای که افرادی که سیگار می‌کشند این است که تنها با کنار گذاشتن سیگار و استفاده از روش‌های درمانی،‌ می‌توانند طی مدت زمان کوتاهی این تغییر رنگ را درمان کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و همچنین دریافت نوبت، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵ ۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

۳- آنتی بیوتیک‌ها

اگر به دلیل نسخه پزشک و یا بیماری خاصی مجبور به استفاده از مقادیر بالایی از آنتی بیوتیک‌ها هستید و یا در کودکی مادرتان به شما آنتی بیوتیک داده است، ممکن است علت تغییر رنگ دندان شما همین عامل باشد.

بر اساس گزارش سازمان سلامت ملی آمریکا (National Institutes of Health)‌ حتی اگر مادر شما در طول دوران بارداری از آنتی بیوتیک‌ها استفاده کرده باشد احتمالاً‌ به طور دائمی صاحب دندان‌های زرد رنگ خواهید بود.

۴- حوادث خاص

حادثه‌ای که منجر به ترومای فیزیکی دندان شده است ممکن است به شکستگی مینای دندان، خرابی ساختمان داخلی دندان و حتی خونریزی دندان منجر شود. اگر حادثه‌ای همانند تصادفات رانندگی و … در گذشته برای شما رخ داده است، احتمال تغییر رنگ دندان نیز وجود دارد.

۵- بیماری‌های نادر

بعضی از شرایط درمانی خاص نیز از دلایل تغییر رنگ دندان محسوب می‌گردند. بیمارانی که تحت شیمی‌درمانی (به دلیل سرطان)‌ قرار دارند ممکن است این تغییر رنگ را به طور محسوس مشاهده کنند.

استفاده از بعضی داروها نیز علت دیگر تغییر رنگ دندان هستند،‌ به خصوص داروهایی که برای تسکین بیماری آسم و یا فشار خون بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

علاوه بر موارد قبلی بیماری یرقان و همچنین عفونت‌های بهداشتی دندان می‌توانند باعث نازکی مینای دندان شده و در تغییر رنگ دندان موثر باشند.

۶- کمبود فلوراید

احتمالاً بارها نام ماده‌ای به نام فلوراید را چه بر روی خمیردندان و یا چه در برنامه‌های پزشکی شنیده‌اید. فلوراید یک ماده معدنی است که وجود آن برای سلامت دندان‌های شما ضروری به شمار می‌آید.

افزایش سلامت دندان‌ها موجب عدم تغییر رنگ دندان‌ها خواهد شد. خوشبختانه امروزه در اکثر خمیردندان‌ها و همچنین دهان‌شویه‌های موجود در بازار، به میزان کافی فلوراید وجود دارد. تنها کاری که شما باید انجام دهید اطمینان از انتخاب یک خمیردندان دارای فلوراید است.

سیگار و زردن شدن دندان ها

رنگ کامپوزیت دندان را چگونه انتخاب کنیم؟

۷- مواد غذایی

انواع مختلفی از مواد غذایی باعث افزایش جرم دندان‌ها خواهند شد. گوجه فرنگی موجود در سس ماکارونی، ادویه‌جات، انواع ترشی، حتی میوه‌هایی مثل توت دارای موادی هستند که به مینای دندان می‌چسبند و باعث تغییر رنگ مینای دندان شده و در نتیجه باعث تغییر رنگ دندان می‌گردند.

حتی وعده‌های غذایی سالم که به نظر بدون ضرر می‌رسند می‌توانند در تغییر رنگ دندان مؤثر باشند. رنگی ناخوشایند برای دندان‌های شما به ارمغان بیاورد. یک سالاد شاید به تنهایی مضر به نظر نرسد اما بر اساس موادی که در درون آن به کار رفته است، می‌تواند

۸- نوشیدنی‌ها

قهوه و چای معمول‌ترین دلایل تغییر رنگ دندان هستند. کافئین موجود در چای و قهوه ما را معتاد به خود کرده‌اند به نحوی که حتی یک روز هم نمی‌توانیم بدون نوشیدن این دو زندگی کنیم.

فراموش نکنید که بدترین دشمن دندان،‌ نوشیدنی‌هایی هستند که در ترکیبات آن‌ها از شکر فراوان استفاده شده است. نوشابه‌ها و محصولات انرژی‌زا جزئی از این دسته به حساب می‌آیند.

پس از میلیون‌ها سال تکامل انسان، هنوز بهترین نوشیدنی برای حفظ سلامت بدن و دندان شما آب است. آب نه تنها به حفظ سلامت پوست شما کمک خواهد کرد بلکه عاملی مهم برای جلوگیری از تغییر رنگ دندان است.

۹- افزایش سن

همانطور که در ابتدا گفتیم با افزایش سن به طور ناگذیری دندان شروع به تغییر رنگ می‌کند. با گذشت زمان مینای دندان به دلیل قرار گرفتن در معرض اسیدهای موجود در مواد غذایی و نوشیدنی‌ها و همچنین جویدن‌های مورد نیاز برای هضم غذا،‌ کم کم پوسیده شده و از بین می‌رود. در افراد مسن دلیل اصلی تغییر رنگ دندان، نازک شدن مینای دندان شناخته شده است.

۱۰- دنتین در مینای دندان

در درون مینای دندان شما ماده‌ای به نام دنتین (Dentin)‌ وجود دارد. رنگ اصلی دنتین زرد متمایل به قهوه‌ای است. هنگامی که به علت نارک شدن مینای دندان دنتین قابل مشاهده باشد،‌ رنگ دندان به رنگ زرد متمایل خواهد شد.

۱۱- جرم دندان

احتمالاً اولین چیزی که با مشاهده یک ردیف دندان زرد رنگ به ذهنتان می‌رسد افزایش جرم بر روی سطح دندان‌هایتان است.

باید گفت در حقیقت جرم دندان علاوه بر این که می‌تواند به سادگی و در طول مدت زمان کوتاهی باعث پوسیدگی دندان‌های شما و آسیب‌های بسیار به لثه‌ها شود. این نیز یک عامل مهم در تغییر رنگ دندان‌ها است. یکی از روش‌های جرم‌ گیری دندان خانگی که به جلوگیری از بروز عفونت دندان نیز کمک می‌کند؛ استفاده از سرکه سیب است. بروساژ دندان روش تکمیلی برای جرم‌گیری دندان به شمار می‌رود و بعد از رفع پلاک‌ها و جرم‌ها از روی دندان انجام می‌شود.

افزایش سن و تغییر رنگ دندان ها

بلیچینگ دندان چیست و برای چه کسانی توصیه می شود؟

روش‌های مقابله با دلایل تغییر رنگ دندان

ما دلایل تغییر رنگ دندان مختلفی را معرفی کردیم، اما این موضوع نباید شما را نا امید کند. با پیشرفت روزانه بهداشت دهان و دندان و محصولات پزشکی و همچنین بهره گرفتن از روش‌های سنتی، می‌توانید طی مدت کوتاهی دندان‌های سفیدی که همواره به دنبال آن‌ها بوده‌اید را بدست بیاورید.

در ادامه به تعدادی از این روش‌ها اشاره می‌کنیم.

۱- مسواک و نخ دندان

ساده‌ترین روش جلوگیری از تغییر رنگ دندان استفاده از مسواک و نخ دندان به صورت روزانه است. این روش احتمالاً‌ مهم‌ترین عامل در حفظ سلامت دهان و دندان شما و در نتیجه سفید نگه داشتن رنگ دندان شما محسوب می‌گردد.

انجمن‌های دندانپزشکی آمریکا یا ADA (American Dental Association) همواره ما را به حداقل دوبار مسواک زدن در طول شبانه‌ روز و همچنین حداقل یکبار استفاده از نخ دندان (چه در میانه روز و چه در وقت خواب)‌ توصیه می‌کند. استفاده از خمیردندان‌های سفیدکننده و دهان‌شویه‌های معتبر نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

تغییر رنگ دندان ها با مواد غذایی

۲- روش‌های طبیعی

از جلمه روش‌های طبیعی برای سفید کردن دندان‌ها، استفاده از جوش شیرین و هیدروژن پراکسید است. سرکه سیب و تکه‌هایی از پوست لیمو ترکیبی عالی برای سفیدتر کردن دندان‌ها هستند. اما باید بدانید که هیچ کدام از این روش‌ها علمی نیستند و توسط دندانپزشکان توصیه نشده‌اند.

۳- سفید کردن به وسلیه روش‌های دندانپزشکی

اگر قصد سفید کردن دندان‌های خود را دارد و می‌خواهید زمان کمی را صرف این کار کنید، کمک گرفتن از روش‌های حرفه‌ای دندانپزشکی بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

در این روش‌ها معمولاً از لیزر برای سفید کردن رنگ دندان استفاده می‌گردد. اگر این روش توسط دندانپزشکان حرفه‌ای و دارای تأییده انجام بشود،‌ سریع‌ترین و ایمن‌ترین راه برای تغییر رنگ دندان از زرد به سفید به حساب می‌آید.

۴- چک آپ‎های دوره‎‎ی دندانپزشکی

در ادامه مبحث مقابله با دلایل تغییر رنگ دندان باید گفت که مهم نیست به چه میزان به سلامت بهداشت دهان و دندان خود اهمیت می‌دهید، اگر خواستار دندان‎هایی سفید و بی‎نقص هستید باید حداقل ۲ بار در سال برای یک چک‌ آپ کلی به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

این مراجعات به دنداپزشک‌تان اجازه می‎دهد دندان‎هایتان را به طور کلی تمیز ساخته و مشکلات آن‏ها را در همان ابتدا تشخیص بدهد تا کار به جای باریک نکشد. دندانپزشکتان با شما جنگ ندارد! پس اگر دندانی سفید می‌خواهید مراجعه به دندانپزشک را فراموش نکنید.

۵- سفید سازی دندان‌ها در خانه

برای درمان تغییر رنگ دندان‌ها حتماً‌ نیاز به دستگاه‌های پیشرفته و حضور دندانپزشک نیست. کیت‌های سفیدسازی دندان که در بازار مواد آرایشی و بهداشتی به وفور می‌توان آن‌ها را یافت ترکیبی از تکنولوژی‌های پیشرفته سفید سازی و همچنین نورهای LED هستند.

استفاده درست این ابزار (البته در صورت رعایت کردن سایر مواردی که به آن‎ها اشاره شد) می‌تواند به عنوان یک روش پشتیبان محسوب گردد.

کامپوزیت ونیر در حقیقت تنها یکی از چندین روش موجود برای تغییر ظاهر دندان ها و اصلاح طرح لبخند است.

ما سعی کردیم هرچند کوتاه اما با جزئیات در مورد دلایل تغییر رنگ دندان و همچنین روش‌های خلاص شدن از دندان‌های زرد رنگ با شما صحبت کنیم. در انتها باید گفت بهترین راه پیشگیری از زردی دندان‌ها مراجعه مرتب به دندانپزشکتان و همچنین رعایت بهداشت دهان و دندان است.

اما اگر کار از کار گذشته و صاحب دندان‌هایی زرد رنگ شده‌اید اصلاً‌ جای نگرانی نیست. با روش‌هایی که در متن به آن‌ها اشاره شد، به آسانی می‌توانید دوباره آن لبخند سفید و جذاب خود را بدست آورید.

کلمه کلیدی: دلایل تغییر رنگ دندان

علت تغییر دندان چیست؟

از مهم‌ترین دلایل تغییر رنگ دندان می‌توان به مصرف برخی از غذاها، نوشیدنی‌ها، سیگار و کهولت سن اشاره کرد.

چطور می‌توان از تغییر رنگ دادن دندان جلوگیری کرد؟

از مصرف دخانیات و غذاها و نوشیدنی‌هایی که باعث تغییر رنگ دندان می‌شوند بپرهیزید و هر روز بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید.

چه غذاها و نوشیدنی‌هایی باعث تغییر رنگ دندان می‌شوند؟

غذاها و نوشیدنی‌هایی که دارای رنگ تیره و پررنگ هستند. مانند تمشک، ادویه کاری، سس‌های قرمز، چای، قهوه، نوشابه و …

برای از بین بردن لک‌های دندان‌ چه باید کرد؟

روش‌های مختلفی برای سفید کردن دندان‌ها وجود دارد (مانند بلیچینگ) که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

۴ دیدگاه. ترک جدید

  • من تازه جرم گیری کردم ولی دارن زرد میشوند سیگار میکشم راه حل چیست که دندانها سفید بمانند ممنون

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۸ خرداد ۱۴۰۲ ۰۹:۳۳

      سلام خدمت شما . مصرف سیگار رو کم کنید زیرا مصرف زیاد سیگار باید افزایش جرم میشود .

      پاسخ
  • باسلام دخترم ۲۵ ساله هست و خیلی ب بهداشت دهان و دندان اهمیت میده . مدتیه ک نقاط سیاه رنگ رو دندانهاش ظاهر شده و ب مرور زمان تبدیل ب جرم سیاه‌رنگ بین دندان‌ها نمایان میشه جرم گیری انجام داد ولی بعد از مدتی دوباره همینطور شد .لطفا علت و راهکار رو بفرمایید

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۰۷:۵۳

      سلام خدمت شما . لطفا برای ما یک عکس از ظاهر دندان هایتان ارسال کنید تا ما بهتر راهنماییتون کنیم .
      شماره جهت ارسال عکس : ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button