علت و درمان درد دندان روکش شده

درد دندان روکش شده

اشتراک‌گذاری

درد دندان بعد از روکش به دلایل مختلفی همچون حساسیت دندان و یا عفونت لثه ایجاد می‌شود. از طرفی احساس بزرگی روکش دندان و پوسیده شدن ریشه نیز ممکن است باعث ایجاد درد دندان بعد از روکش شوند.

برای تشخیص منشا درد دندان روکش شده لازم است تا دندان خود را به دندانپزشک نشان دهید. همچنین شما می‌توانید با داشتن آگاهی لازم خودتان تا حدودی علت این مشکل را بفهمید. در ادامه دلایل بروز درد در دندان روکش شده و روش درمان آن را بررسی می‌کنیم.

دلایل درد گرفتن دندان روکش شده چیست؟

عواملی همچون حساسیت موقتی دندان و لثه، عدم قرارگرفتن اصولی روکش دندان، نامناسب بودن خود روکش، پوسیدگی دندان زیر روکش، لثه تحلیل رفته و … می‌توانند دلیل اصلی درد دندان شما پس از روکش کردن آن باشند.

در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا تمامی این عوامل را با هم بررسی کنیم.

دوره نقاهت و تغییر حالت جویدن

در بیشتر مواقع پس از قرارگرفتن روکش بر روی دندان بیمار، دردی آغاز می‌شود که گذرا است و ممکن است در اثر چسباندن روکش و تغییر حالت جویدن به وجود آید.

به‌منظور چسباندن روکش از ماده‌ای اسیدی استفاده می‌شود که می‌تواند بر اعصاب دندان تأثیر بگذارد و آن را تحریک کند، در این مواقع تا چند روز دندان بیمار حساس می‌شود.

درد لثه بعد از روکش کردن دندان

بعد از انجام روکش گاهی ممکن است دردی موقتی در ناحیه تحت درمان و لثه حس شود. این درد تا دوهفته عادی است، اما اگر شدت درد افزایش یافت و پس از این مدت ادامه‌دار شد، باید با دندانپزشک مشورت نمود.

احساس بزرگی روکش دندان

گاهی علت درد دندان روکش شده، احساس بزرگی روکش دندان آن است، این درد بعد از هفته اول روکش کردن، ایجاد می‌شود. در این صورت روکش بر دندان‌های مجاور خود فشار وارد می‌کند و منجر به ایجاد درد می‌شود.

روکش دندان نباید از یک ارتفاع معین بیشتر باشد، در غیر این صورت ممکن است باعث شکستن دندان روکش شده و یا دندان‌های اطراف و همچنین درد و آسیب دندان‌های مقابل شود. همچنین احساس بزرگی روکش دندان چندان خوشایند نخواهد بود.

علت درد دندان روکش شده

روکشی که درست بر دندان قرار نگیرد!

بله درست است، گاهی احتمال اینکه روکش بر روی دندان منطبق نشود، وجود دارد. این حالت سبب درد در دندان، فک، سر و حتی اختلال در جویدن می‌شود. با مشورت پزشک می‌توان این مشکل را رفع کرد، تنها کافی است که روکش دندان شما بر اساس فرم جویدن شما طراحی و چسبانده شود.

وجود پوسیدگی در تاج، کانال، عصب و ریشه

دلایل زیادی برای پوسیدگی دندان و گسترش آن زیر روکش وجود دارد. یکی از علت‌های اصلی عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و نخ دندان نکشیدن است. از موارد تشدیدکننده پوسیدگی می‌توان به استفاده از روکش‌های متصل‌به‌هم در دهان بیمار اشاره کرد.

امکان نظافت بین این دسته روکش‌ها وجود ندارد، ازآنجاکه رعایت بهداشت دندان روکش شده بسیار سخت‌تر و حساس‌تر از دندان‌های طبیعی است، این ویژگی مشکل‌ساز خواهد شد.

از علائم پوسیدگی دندان می‌توان به درد دائمی و موقتی دندان، حساسیت، ایجاد لکه‌های تیره دندان، بوی بد دهان، احساس مزه و نامطلوب، وجود سوراخ‌ها و حفرات ریز و درشت در دندان، عفونت بافت لثه، آبسه دندان و کیست اشاره کرد.

چنانچه دندان‌پزشک تشخیص دهد که مشکل دندان‌درد شما پوسیدگی است، بر اساس شرایط دندان بیمار درمان ریشه (عصب‌کشی) یا کشیدن دندان را تجویز می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و همچنین دریافت نوبت، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

درمان ریشه ناقص دندان روکش شده

چنانچه پیش از روکش کردن دندان عصب‌کشی قبلی بیمار کامل انجام نشود یا پالپ دندان کاملاً پاک نشده باشد. به‌مرورزمان عفونت در آن ناحیه پدیدار می‌شود.

معمولا در این حالت درد بعد از گذاشتن روکش آغاز می‌شود. در این موارد دندانپزشک معمولاً آنتی‌بیوتیک و مسکن برای بیمار تجویز می‌کند و بر اساس میزان درد و عفونت اقدام به کشیدن دندان می‌کند.

گاهی نیز اگر امکان نگه‌داشتن دندان وجود داشته باشد، دندانپزشک بعد از برداشت روکش اقدام به درمان کامل ریشه کرده و مجدد دندان را روکش می‌کند.

تحلیل لثه علت درد دندان روکش شده

اگر درد دندان روکش شده شما در اثر تحلیل لثه ایجاد شده باشد، در این صورت دندان شما باید علائمی نظیر علائم زیر را داشته باشد:

  • دندان شل و حساس شود.
  • ریشه دندان دیده شود.
  • دندان تغییر رنگ پیدا کند.
  • فاصله و شکاف بین دندان‌های شما بیشتر شود.
  • احساس زبری در خط لثه و پوسیدگی دندان زیرخط لثه
  • قرمز، متورم یا ملتهب شدن بافت لثه و خونریزی
  • بوی بد دهان

در این مواقع اگر مشکل حاد نباشد، دندانپزشک با تمیزکردن عمیق دندان و جرم‌گیری یا صاف کردن سطح ریشه از مشکل و درد بیمار می‌کاهد.

اما اگر مشکل حاد شود، تنها روش جراحی نتیجه‌بخش خواهد بود و این کار به کمک لیزر بدون درد و عوارض انجام می‌گیرد. در مواقعی که تحلیل لثه موجب شل شدن ریشه دندان روکش شده شود، پزشک به‌ناچار باید دندان بیمار را بکشد.

درمان ریشه ناقص دندان روکش شده

ونیر کامپوزیت و لمینت دندان از روش های پرطرفدار روکش کردن دندان هستند.

شکستگی ریشه دندان

گاهی افراد در اثر اتفاقات مختلف مثل فشار، برخورد یا ضربه و تصادف احتمال دارد دچار شکستگی و ترک گرفتن دندان روکش شده یا طبیعی خود شوند. این شکستگی می‌تواند در ناحیه میانی، سطحی و انتهایی ریشه رخ دهد.

به‌مرور در اثر این مشکل، مشکلات دیگری نظیر درد شدید دندان ممکن است برای فرد پیش آید. در این صورت دندان فرد نسبت به گرما و سرما و هوا حساس شده و ممکن است حتی آبسه و عفونت کند.

در این حالت بهتر است پیش از وقوع مشکلات ثانویه‌ای مثل درد دندان روکش شده، بیمار به یک دندانپزشک مطمئن مراجعه کند تا او پس از عکس‌برداری از دندان، اقدام به درمان و ترمیم دندان ‌شکسته کند.

اگر نوع شکستگی عمودی تشخیص داده شود، پزشک دندان را نیازمند Hopeless و کشیدن می‌داند. اما اگر نوع شکستگی افقی باشد، بسته به شکستگی شاید بتوان دندان را با درمان ریشه حفظ کرد.

برای درمان معمولاً قسمت لق شده دندان در محل اولیه خود به مدت یک ماه توسط اسپلینت فیکس می‌شود. در صورت مشاهده هرگونه شکستگی، لقی یا ترک روکش دندان خود در اولین فرصت به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید تا مشکل شما حاد نشود.

جلوگیری از درد دندان روکش شده

در صورت از دست دادن دندان های طبیعی، ایمپلنت دندان بهترین روش برای جایگزینی دندان از دست رفته است.

برای جلوگیری از درد دندان روکش شده چه کنیم؟

درد دندان چه برای دندان طبیعی و چه برای دندان روکش شده بسیار سخت و آزاردهنده است؛ لذا بهتر است پیش از آنکه با این مصیبت روبه‌رو شوید، چاره‌ای بیندیشید و از پوسیدگی و دیگر دلایل درد جلوگیری کنید.

در ادامه به شما خواهیم گفت که چه راهکارهایی می‌تواند به‌سلامت دندان روکش شده شما کمک کند تا کمتر با دندان‌درد مواجه شوید، توجه به این نکات می‌تواند بسیار نتیجه‌بخش باشد:

  • در وهله اول افراد باید به نظافت شخصی و بهداشت دهان و دندان خود توجه نمایند، استفاده از مسواک سه بار در روز و همچنین استفاده از نخ دندان و دهان‌شویه مناسب و باکیفیت می‌تواند سلامت دندان شما را تا حدود زیادی تضمین کند.
  • نخ دندان و دهان‌شویه می‌توانند فضاهای بین دندانی را تمیز کنند و التهابات و خونریزی لثه را کاهش دهند.
  • یکی از بهترین و ساده‌ترین راه‌ها برای آنکه دندان‌های سالمی داشته باشید، مراجعه مرتب و مداوم به دندان‌پزشک است. این مراجعه منظم سبب می‌شود تا هرچند وقت یکبار دندان شما از نظر سلامت و حفظ روکش بررسی شود و عیوب مختصر آن رفع گردد.
  • چنانچه روکش دندان شما دائمی است، توصیه می‌کنیم از جویدن شکلات سفت و غذاهای سفت مثل ته‌دیگ یا یخ پرهیز کنید تا روکش شما عمر بیشتری داشته باشد و دندان شما آسیب نبیند.
  • پرهیز از خوردن نوشابه‌ها و مواد غذایی شیرین و یا خیلی اسیدی نیز در سلامت روکش دندان و خود دندان مؤثر است.
بزرگ بودن روکش علت درد دندان روکش شده

درمان خانگی و موقت درد دندان روکش شده

برای کاهش درد دندان روکش شده مراجعه به دندان‌پزشک اولین توصیه ماست، اما اگر به دندان‌پزشک دسترسی نداشتید، می‌توانید از درمان‌های موقت خانگی استفاده کنید. در ادامه به چند مورد از این درمان‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • برای کاهش درد دندان در خانه اگر شما دچار براکسیسم یا دندان‌قروچه هستید، می‌توانید از نایت گارد استفاده کنید. همچنین استفاده از انواع داروهای رفع استرس می‌تواند موقتاً دندان‌قروچه شما را کاهش دهد و درد را کم کند.
  • هرگز با وسایل نوک‌تیز روکش دندان را مورد هدف قرار ندهید.
  • از یک حوله گرم و تمیز بر روی فک خود برای کاهش درد استفاده نمایید.
  • مصرف مسکن‌ها و آنتی‌بیوتیک‌های می‌تواند تا زمان مراجعه به کلینیک درد شما را بهبود ببخشد.

این چهار روش خانگی شاید در مواقعی نتواند درد دندان شما را بهبود بخشد، در این صورت باید فوراً نزد دندانپزشک رفت تا او ارتفاع و وضعیت دندان شما را بررسی کند و برای درمان آن اقدام نماید.

راهنمای درمان درد دندان بعد از روکش

در این مقاله با علل درد دندان روکش شده به‌خوبی آشنا شدید، همان‌طور که دیدید تنظیمات درست و اصولی روکش دندان و درمان ریشه کامل قبل از روکش کردن و رعایت بهداشت در طول استفاده از روکش دندان می‌تواند به جلوگیری از پوسیدگی و درد گرفتن دندان شما کمک فراوانی کند.

اگرچه درمان‌های خانگی شاید درد شما را تا مدتی تسکین دهد، اما کارساز نخواهد بود و مجدداً پس از مدت کوتاهی درد به شما بازمی‌گردد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم حتماً به یک کلینیک مطمئن و معتبر که از دندان‌پزشکان متخصص و حاذق برخوردار است، مراجعه کنید. دندان شما یکی از مهم‌ترین اجزای بدنتان است که باید در حفظ آن کوشا باشید.

arthurglosmandds

آیا درد لثه بعد از روکش کردن دندان طبیعی است؟

پس از انجام روکش برخی اوقات امکان دارد دردی موقتی در قسمت تحت درمان و لثه احساس شود. این درد تا دو هفته طبیعی است، اما اگر شدت درد بیشتر شود باید با دندان‌پزشک مشورت کنید.

علل درد گرفتن دندان روکش شده چه چیزی است؟

دلایلی مانند حساسیت موقتی دندان و لثه، عدم قرارگیری درست روکش دندان، نامناسب بودن روکش، پوسیدگی دندان زیر روکش، بیماری لثه و … ازجمله علل درد دندان روکش شده هستند.

مناسب‌ترین درمان خانگی درد دندان روکش شده چیست؟

برای آرام کردن درد علاوه بر استفاده از مسکن‌ها می‌توانید از یک حوله گرم و پاکیزه بر روی فک خود برای کم کردن درد استفاده کنید.

درمان روکش دندان چند جلسه طول می‌کشد؟

برای این درمان نیاز است حداقل دوجلسه به دندان‌پزشک مراجعه کنید. یک‌بار برای ساخت و دفعه دوم برای قرار دادن روکش.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button