تفاوت ترمیم کامپوزیت و آمالگام

تفاوت ترمیم دندان با کامپوزیت و آمالگام
دندانپزشکی زیبایی

اشتراک‌گذاری

دندان‌هایی که دچار پوسیدگی می‌شوند از طریق پر کردن به حالت اولیه باز می‌گردند. اما یکی از سوالاتی که همواره ذهن افراد را موقع مراجعه به دندانپزشکی درگیر می‌کند، مربوط به نوع ماده مورد استفاده جهت ترمیم و پر کردن دندان است.

برای پر کردن و ترمیم دندان‌های پوسیده اغلب از دو ماده اعم از کامپوزیت یا آمالگام استفاده می‌کنند. اغلب افراد با ماده کامپوزیت آشنایی دارند اما آمالگام نیز یک ماده پر کننده دندان است که تفاوت‌های زیادی با کامپوزیت دارد. البته هر کدام از این دو ماده مزایا و معایبی دارند که در ادامه این مطلب به بیان آنها خواهیم پرداخت.

کامپوزیت چیست؟

قبل از اینکه به بررسی تفاوت ترمیم کامپوزیت و آمالگام بهتر است که با هر یک از این مواد ترمیم کننده دندان بهتر آشنا شوید. کامپوزیت دندان ماده‌ای است که از مخلوط سرامیک و ماده پلاستیکی تشکیل شده است که به صورت خمیر، حفره‌های خالی دندان را پر می‌کند. رنگ این خمیر شبیه به رنگ دندان است و به همین دندان‌های پر شده با کامپوزیت خیلی طبیعی به نظر می‌رسند.

دندان پر شده با کامپوزیت

آمالگام چیست؟

آمالگام یک فلز فوق‌العاده انعطاف‌پذیر است که از ترکیب جیوه (۵۰ درصد)، نقره، مس، قلع و روی درست می‌شود. از این فلز جهت ترمیم و پر‌کردن حفره‌های درون دندان پوسیده استفاده می‌کنند.

برای استفاده از آمالگام، دندانپزشک ابتدا باید پوسیدگی‌های دندان را تراشیده و پس از آن، حفره دندان را برای قرار دادن این ماده آماده کند.

آمالگام به دلیل نرم بودن به راحتی در داخل دندان جای می‌گیرد و باعث پر شدن قسمت‌های نامنظم دندان می‌شود. دندانپزشکان به دلیل ارزان بودن، طول عمر بالا و دوام زیاد از این ماده جهت ترمیم دندان استفاده می‌کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و همچنین دریافت نوبت، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵ ۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

مزایا و معایب آمالگام

حال که با مفهوم آمالگام و کارکردهای آن آشنایی پیدا کردید. قبل از اینکه درباره تفاوت ترمیم کامپوزیت و آمالگام اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم، بهتر است که درباره برخی مزایا و معایب این ماده ترمیم کننده دندان نیز اطلاعاتی کسب کنید.

مزایای آمالگام برای دندان

  • به دلیل استحکام و با دوام بودن ماده آمالگام احتمال شکستن آن نسبت به دیگر مواد ترمیم دندان کمتر است.
  • این روش درمانی برای بیمارانی که خطر پوسیدگی دندان در آنها بسیار بالا است، مفید خواهد بود.
  • آمالگام به دلیل پوشش کامل تمام درزها و فرورفتگی‌ها و دیوارهای‌ دندان می‌تواند از نفوذ باکتری‌ها به بخش‌های عمیق‌تر دندان جلوگیری کند.
  • این ماده ترمیم نسبت به دیگر مواد ارزان قیمت‌تر است.
  • طول عمر آمالگام را بیش از ۱۰ سال تخمین زده‌اند.

معایب آمالگام برای دندان

  • رنگ و ظاهر ترمیم دندان با استفاده از آمالگام چندان زیبا نیست.
  • جهت قرار دادن آمالگام باید قسمت بیشتری از دندان تراشیده شود تا این ماده را جایگذاری کنند.
  • در صورت ترمیم آمالگام امکان ایجاد حساسیت به صورت کهیر و یا ضایعات قرمز پوستی در دهان وجود دارد.
  • امکان ایجاد حساسیت در دندان نسبت به نوشیدن و خوردن غذاهای سرد و گرم وجود دارد.
  • طولانی بودن طول دوره درمان از دیگر معایب ترمیم با استفاده از آمالگام است.
دندان پر شده با آمالگام

رنگ کامپوزیت دندان را چگونه انتخاب کنیم؟

مزایا و معایب کامپوزیت

همانطور که گفته شد هر کدام از مواد پرکردگی دندان مزایا و معایبی دارند. برای درک درست تفاوت ترمیم کامپوزیت و آمالگام، بهتر است که با برخی مزایا و معایب کامپوزیت به عنوان یکی دیگر از ماده ترمیم کننده دندان آشنا شوید.

مزایای کامپوزیت

  • قابلیت رفع ایرادات ظاهری دندان‌های پوسیده
  • ضرورت برداشتن تنها قسمت‌های پوسیده دندان جهت ترمیم و عدم نیاز به تراشیدن دندان‌های سالم
  • کمک کامپوزیت به بستن شکاف و فاصله بین دندان‌ها
  • کوتاه بودن طول دوره درمان
  • کمک به حفظ سلامت دندان‌ها بعد از ترمیم
  • شباهت ظاهری کامپوزیت از نظر رنگ با دندان‌های طبیعی
  • تقویت و افزایش اعتماد به نفس در افراد بعد از ترمیم با کامپوزیت
  • کامپوزیت ونیر یک جایگزین مناسب و ارزان برای روکش لمینت دندان
  • قابل ترمیم و یا تعویض بودن کامپوزیت در صورت آسیب دیدن

معایب کامپوزیت

  • دندان ترمیم شده با کامپوزیت به خاطر رنگ سفید با خوردن غذا و نوشیدنی‌های رنگی تغییر رنگ می‌دهد.
  • با گذشت زمان با به وجود آمدن ترک‌های ریز در بین کامپوزیت‌ها و نفوذ باکتری‌ها به داخل دندان‌ها، امکان ایجاد پوسیدگی ثانویه وجود دارد.
  • میزان ماندگاری پر کردگی کامپوزیت کمتر است و حداقل برای مدت زمان ۵ سال دوام می‌آورد.
  • میزان استحکام و پایداری کامپوزیت‌ نسبت به دیگر مواد پرکردگی بسیار کمتر است.
  • هزینه کامپوزیت دندان نسبت به هزینه پر کردن دندان با دیگر مواد پرکردگی بیشتر است.
  • ممکن است دندان‌های طبیعی نسبت به دمای گرم و سرد حساس شوند.

علائم پوسیدگی دندان + علت و روش های درمان دندان پوسیده را در اینجا بخوانید.

پر کردن دندان با کامپوزیت

اصلاح طرح لبخند مجموعه ای اقدامات در دندانپزشکی زیبایی است که در جهت زیبایی لبخند و دندان ها انجام می‌شود.

تفاوت ترمیم کامپوزیت و آمالگام در چیست؟

برای اینکه بدانید کدام ماده پرکردگی را برای دندان پوسیده خود انتخاب کنید بهتر است که با تفاوت ترمیم با ماده کامپوزیت و آمالگام به صورت خلاصه اطلاعات لازم را کسب کنید.

میزان دوام و ماندگاری

مهمترین تفاوت ترمیم کامپوزیت و آمالگام در این است که آمالگام نسبت به کامپوزیت‌های دندانی دارای طول عمر بیشتری است. به طوری که طول عمر ماده آمالگام را بین ۱۰ تا ۱۲ سال تخمین زده‌اند، در حالی که کامپوزیت‌ها کمتر از نیمی از این مدت دوام داشته و مقاومت می‌کنند. پس پرکردگی با آمالگام دارای دوام بسیار بالاتری است.

تفاوت در رنگ ظاهری

یکی دیگر از تفاوت‌های ترمیم کامپوزیت و آمالگام در رنگ ظاهری آنها است.  به طوری که آمالگام به دلیل رنگ نقره‌ای یک ماده پرکردنی غیر همرنگ با دندان است. به طوری که رنگ آمالگام بعد از ترمیم و پر کردن دندان، به رنگ تیره و نقره‌ای تبدیل می‌شود. اما کامپوزیت یک ماده همرنگ با دندان است و در صورتی که توسط یک پزشک متخصص و با تجربه به شکل صحیح استفاده شود، تشخیص آن ناحیه پر شده با دندان طبیعی تقریبا غیر ممکن می‌شود.

دندان پر شده با مواد آمالگام

کامپوزیت کردن دندان بهتر است یا بلیچینگ دندان؟

نوع مواد تشکیل دهنده

مواد تشکیل دهنده آمالگام عمدتا ترکیبی از نقره، نیکل، قلع، روی و جیوه است، اما کامپوزیت از ترکیب نوعی رزین مصنوعی و سیلیکا تشکیل شده است.

مراقبت و نگهداری

از دیگر تفاوت ترمیم کامپوزیت و آمالگام، دو ماده پر کردنی دندان در این است که کامپوزیت نیاز به نگهداری و مراقبت بیشتری دارد.

به طوری که رعایت بهداشت دهان و دندان، سبب افزایش میزان دوام و طول عمر کامپوزیت می‌شود.

در غیر این صورت شاهد پوسیدگی و انقباض کامپوزیت در درون دندان خواهید شد. البته بعد از پر کردن دندان با آمالگام باید از خوردن برخی از مواد غذایی و نوشیدنی‌ها خودداری کنید. برای مطالعه بیشتر درباره مراقبت‌های کامپوزیت دندان این مقاله را از دست ندهید.

دوره درمان ترمیم با کامپوزیت و آمالگام

به طور کلی پر کردن دندان با ماده آمالگام نسبت به کامپوزیت سریعتر انجام می‌شود. به طوری که دندان‌پزشک برای کامپوزیت باید مراحل مربوط به آماده‌سازی دندان را جهت مخلوط کردن محلول رزین کامپوزیت با رنگ مناسب باید وقت بیشتری صرف کند. از طرفی دیگر باید این مخلوط را به شکل مناسب در دندان قرار دهد و سپس آن ماده را به دندان متصل کند.

هزینه درمان ترمیم کامپوزیت و آمالگام

به طور کلی هزینه کردن برای حفظ سلامت دندان‌ها یک امر ضروری است اما برخی از روش‌های درمانی پر هزینه‌تر است. در این بین اگر نگران هزینه پر کردن دندان هستید، بهتر است که بدانید هزینه ترمیم با آمالگام نسبت به کامپوزیت بسیار کمتر است. بنابراین استفاده از آمالگام برای پر کردن دندان ارزان‌ترین راه جهت درمان حفره و پوسیدگی دندان‌ها محسوب می‌شود.

دندان ترک خورده

بهترین دکتر برای کامپوزیت دندان در تهران باید کاملاً حرفه‌ای باشد و بر اساس تجربه بتواند شما را در انتخاب بهترین رنگ کمک کند.

آمالگام بهتر است یا کامپوزیت؟

یکی از رایج‌ترین سوالات بیماران زمان مراجعه به دندانپزشکی این است که برای ترمیم و پر کردن دندان، کامپوزیت بهتر است یا آمالگام؟ و یا اینکه طول عمر و میزان ماندگاری کدام یک بیشتر است؟ یا اینکه از نظر هزینه کدام یک اقتصادی‌تر و ارزان‌تر است. در این مقاله سعی کردیم به بررسی تفاوت ترمیم کامپوزیت و آمالگام دو ماده مهم و موثر در دندانپزشکی بپردازیم تا بتوانید بهترین انتخاب را برای درمان دندان‌های خود داشته باشید.

اما پاسخ مشترک پزشکان نسبت به این سوال که کامپوزیت بهتر است یا آمالگام؟ این است که اگر دندان ترمیمی در معرض دید دیگران قرار دارد، آمالگام شاید گزینه و انتخاب مناسبی برای شما نباشد. اما انتخاب آمالگام به جای کامپوزیت، می‌تواند از نظر هزینه درمانی برای شما گزینه مطلوب باشد. اما هزینه استفاده از کامپوزیت به دلیل اینکه دندانپزشک زمان بیشتری برای آن صرف می‌کند، گرانتر است. پس انتخاب یک روش ترمیم بستگی به شرایط و بودجه شما دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و همچنین دریافت نوبت، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵ ۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم مزایا و معایب هر دو پرکننده‌های دندان و تفاوت ترمیم کامپوزیت و آمالگام را برای شما شرح دهیم. بنابراین با مطالعه آنها می‌توانید به خوبی تصمیم بگیرید که کدام روش درمانی برای حفظ دندان‌های شما مناسب است.

در این بهتر است از مشاوره یک دندانپزشک با تجربه در این زمینه کمک بگیرید. در صورت مراجعه به مطب دکتر نصیری از خدمات مشاوره رایگان بهره‌مند خواهید شد و به شما بهترین نوع پرکردگی را معرفی می‌کند. اگر شما می‌خواهید همواره دندان‌های زیبا و مناسب داشته باشید، حداقل شش ماه یکبار باید جهت معاینه توسط این دندانپزشک مراجعه کرده و از پوسیدگی دندان خود جلوگیری کنید.

منبع مقاله

مزایای آمالگام در مقابل کامپوزیت چیست؟

این روش در مقایسه با کامپوزیت سخت‌تر آسیب می‌بیند و بسیار مقاوم‌تر است. همچنین خطر پوسیدگی دندان را به‌شدت میان افراد مستعد پوسیدگی کاهش می‌دهد.

طول عمر آمالگام بیشتر است یا کامپوزیت؟

طول عمر آمالگام حدود ۱۰ سال تخمین زده شده است اما طول عمر کامپوزیت چیزی حدود ۵ تا ۸ سال است و در صورت مراقبت مناسب تا ۱۰ سال نیز افزایش می‌یابد.

آمالگام با کامپوزیت چه فرقی دارد؟

ازنظر رنگ کامپوزیت ظاهر طبیعی‌تری دارد و رنگ درخشانی روی دندان به وجود می‌آورد اما آمالگام با دندان همرنگ نیست و ظاهری غیرطبیعی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button