ترس کودکان از دندانپزشکی و روش های غلبه بر آن

بررسی علل ترس کودکان از دندانپزشکی
دندانپزشکی کودکان

اشتراک‌گذاری

اغلب مردم هنگامی که دندان‌هایشان دچار مشکل  و درد میشود به فکر مراجعه به دندانپزشکی میافتند. اما باید دقت کنید که از سن کم و در کودکی باید آغاز مراجعه به پزشک برای کودک باشد.

بهتر است هر سال یک مرتبه به دندانپزشک مراجعه کنید تا وضعیت دهان و دندان شما را به خوبی بررسی کند و در صورتی که مشکلی برای شما به وجود آمده باشد پزشک در اسرع وقت به درمان آن بپردازد. علت آنکه میگوئیم بهتر است در اسرع وقت به دندانپزشکی مراجعه کنید به این علت است که در صورت پوسیدگی دندان یا خرابی ریشه دندان میتوان با مراجعه زودرس به پزشک آن را درمان نمود.

دندانپزشکی کودکان از سن پایین

چرا کودک از دندانپزشکی ترس دارد؟

کودکان اغلب مایل به مراجعه به دندانپزشکی نیستند و از محیط کلینیک ترس دارند به همین علت هنگامی که حرف مراجعه به پزشک را به آنها میزنیم از آمدن به کلینیک ممانعت میکنند.

اما دلیلی ترس آنها کاملا مشخص است  اغلب کودکان از صدا و ابزار  مورد استفاده در دندانپزشکی واهمه دارند ولی به راحتی میتوان با اندیشیدن تدابیر بسیار هوشمندانه ترس آنها را از نیست برده و شجاعت را در آنها تقویت نمود.

البته گاهی ترس کودکان از دندانپزشکی ریشه در یک موقعیت، فرد یا مکان خاصی دارد که به اولین دیدار کودک با محیط اتفاق افتاده است. ممکن است کودک در اولین دیدار حس ترس، هیجان، شادی، غم یا اضظراب را تچربه کرده باشد و همین میتواند در دراز مدت حس او را نسبت به این مکان عوض کند و موجب ترس یا شادمانی او شود.

کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری دارای یونیت مخصوص کودک، لوازم مجزای کودکان  و فضایی دل نشین و آرامش بخش است که میتواند پذیرای کودکان دلبند شما در حوزه دندانپزشکی کودک باشد.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

 

بهتر است با کودکانی که از رفتن به کلینیک دندانپزشکی ترس و واهمه دارند پیش از اقدام گفت و گو کرد و میزان اضطراب آنها را کنترل کرد زیرا اگر این ترس بر روی احساس آنها ماندگار شود طبیعی است در بزرگسالی نیز موجب جلوگیری از رسیدگی آنها به سلامت دهان و دندان هایشان میشود و فوبیای حضور در کلینیک دندانپزشکی در وجود آنها ماندگار خواهد شد.

بهتر است اگر حتی کودک شما مشکلی در دهان و دندان خود ندارد با حوصله و دقت کلافی به یک دندانپزشکی مراجعه کنید تا از نظر رفتاری و محیطی روحیه او را برای انجام اقدامات پزشکی در آینده آماده کنید.

پزشکی را در این مورد انتخاب کنید که علاوه بر تخصص دارای علم روانشناسی مقابله با کودک باشد و بتواند در وجود کودک شما احساس آرامش، اطمینان خاطر و شوق به مراجعه به کلینیک دندانپزشکی را ایجاد کند. کودکی که پیش از اقدامات درمانی ارتباط خوبی با محیط و پزشک خود بگیرد قطعا در زمان درمان رابطه خوبی با پزشک خود برقرار خواهد کرد و به راحتی میتواند با والدین و پزشک خود همکاری لازم را داشته باشد.

میزان سلامتی دندان کودکان در گرو مراجعه مرتب آنها به دندانپزشک در دوران کودکی است. اگر میخواهید در آینده کودک شما دارای دندان‌هایی سالم و مستحکم باشد بهتر است  به صورت مرتب آنها را به کلینیک دندانپزشکی برده تا از سلامت دهان و دندان آنها اطمینان کامل را حاصل نمائید و در صورتی که مشکلی برای دندان یا دهان آنها پیش آمده است به زودی با ارائه راه حل های درمانی اقدام به انجام آن نمائید.

بسیاری از رشته های پزشکی دارای دو ضلع هستند و رابطه ای دو طرفه دارند به این صورت که یک طرف پزشک است و در طرف دیگر بیمار است.

اما دندانپزشکی کودکان معمولا  دارای سه ضلع است یک طرف کودک، یک طرف دندانپزشک و دیگری والدین کودک هستند. ممکن است معمولا ضلع والدین گسترش یابد و به افراد بیشتری ختم شود افرادی مانند دایی، خاله، مادربزرگ، پدر بزرگ و ….

در این صورت انجام روند درمان برای کودک کمی سخت خواهد شد و علت است این است که در اینجور مواقع کودک گزینه های مناسبی برای فرار کردن از این فرآیند پیدا خواهند کرد. در این فرآیند ممکن است کودک به جای برقراری ارتباط با پزشک با افراد خانواده خود ارتباط برقرار کند و در این صورت تقاضای سر باز زدن از انجام درمان را دارد و پناه به خانواده خود میبرد.

محیط و ظاهر کلینیک میتواند تاثیر بسیار زیادی بر ارامش و همکاری بسیار بالای کودک با پزشک داشته باشد. هرچه محیط دندانپزشکی کودک پسندتر باشد ارامش بیشتری به او خواهد داد.

آیا دندان شیری نیاز به عصب کشی دارد را در این مقاله از سایت دکتر نوشین نصیری بخوانید.

چگونه میتوان ترس کودکان از دندانپزشکی را از بین برد؟

اگر میخواهید ترس کودک خود از دندانپزشکی را کنترل نمائید بهتر است پیش از مراجعه به دندانپزشکی و از همان کودکی او را با برخی نکات آشنا کنید تا کودک شما دلهره و اضطراب خود نسبت به دندان پزشکی را کنار گذاشته و با تعامل و همکاری بالایی در این محیط حاضر شود.

در ادامه برخی راه حل هایی که برای کنترل ترس و اضطراب کودک از دندانپزشکی لازم است را شرح میدهیم:

بهتر است از کودکی هر فصل یک مرتبه کودک را به دندانپزشکی ببرید

جهت ایجاد یک ارتباط کاملا موثر، بدون استرس و اضطراب هر سه ماه یک مرتبه یا هر فصل یک بار به دندانپزشکی مخصوص کودک مراجعه کنید.

بهتر است پیش از بروز و در اوایل ابتلا هرگونه بیماری دهان و دندان به دندان پزشک مخصوص کودکان مراجعه کنید و تمامی اقدامات مربوط به حفظ سلامت دهان و دندان را برای کودک خود  رعایت کنید تا در صورت بروز مشکل، از پیشروی آن جلوگیری کرده و در همان مراحل ابتدایی آن را درمان کنید.

دلیل آنکه میگوئیم هر چند ماه یکبار به دندان پزشک مراجعه کنید به این علت است که اگر برای بار اول به صورت اورژانسی به کلینیک مراجعه نمائید پزشک به اجبار روند درمان را به صورت جدی انجام خواهد داد که ممکن است کمی برای کودک شما ناخوشایند و دردناک باشد و دیدی منفی نسبت به محیط دندانپزشکی برای کودک شما ایجاد شود. به همین علت است که میگویند کودک خود را پیش از انجام روند درمانی با محیط کلینیک آشنا کنید.

محیط جذاب و زیبا برای کاهش ترس کودک از دندانپزشکی

دندان شیری ساختاری مشابه دندان دائمی دارد پس ممکن است بر اثر عوامل مختلفی دندان شیری کودکان شما نیز دچار پوسیدگی شود. در این مقاله عوامل موثر بر پوسیدگی دندان شیری را بخوانید.

به کلمات و حرف‌هایی که با کودک خود در رابطه با دندانپزشکی میزنید دقت کافی داشته باشید

بهتر است هنگامی که میخواهید در رابطه با دندانپزشکی و پزشک با کودک خود صحبت کنید از کلماتی همچون درد، آمپول و امثال آن استفاده نکنید زیرا موجب ترس و استرس کودک شما نسبت به محیط دندانپزشکی میشود.

بهتر است به جای صحبت کردن در رابطه با این موارد برای او یک مسواک بسیار زیبا گرفته و با کلامی شیرین او را تشویق به رعایت بهداشت دهان و دندان کنید. در رابطه با رعایت بهداشت دندان بهتر است همیشه با کلامی شیرین و لبخند نکات را به گوشزد کرده و همراه او باشید تا مراقبت لازم از دندان های خود را به خوبی انجام دهد و در نهایت بابت عملکرد خوبش او را تشویق کنید.

پیش از مراجعه به دندانپزشک بهتر است برای یکبار هم که شده نقش دندانپزشک را برای او ایفا کنید

سعی کنید برای اولین باری که قرار است او را با دندانپزشک خویش روبرو کنید ابتدا نقش یک دندانپزشک را برای او اجرا کنید. به صورتی که شما پزشک باشید و او بیمار سپس به بهترین نحو ممکن با اخلاقی نیکو و لغاتی محبت آمیز با او صحبت کرده اصلا صداهای خشن دندانپزشکی برای او ایفا نکنید و اجازه دهید محیطی امن و رضایت بخش برای او در ذهنش نقش ببندد.

همانند دندانپزشک و تا مرحله ابتدایی برای او عملیات و صحنه ای که دندانپزشک اجرا خواهد کرد را فراهم کنید و سپس بخواهید او به شما آموزش دهد چگونه باید به روش صحیح مسواک زد و در بحث و گفت و گوی خود از او کمک بگیرید.

توضیح ندادن فرایند درمان به کودک جهت جلوگیری از بروز ترس کودکان از دندانپزشکی

همه اطلاعاتی که درباره دندان شیری و دائمی باید بدانید را در این مقاله میتوانید بخوانید.

هرگز پیش از انجام درمان برای کودک خود فرآیند درمان را توضیح ندهید

به هیچ عنوان پیش از آنکه به دندانپزشکی مراجعه کنید در رابطه با عملیاتی که قرار است برای درمان دهان و دندان کودک شما انجام شود صحبت نکنید.

اجازه بدهید پزشک متخصص دندانپزشکی کودک با کلامی شیرین و در خور سن فرزند شما آمادگی لازم را در روحیه کودک ایجاد کند تا بتواند بالاترین حد همکاری را از کودک شما در درمان داشته باشد. متخصصص دندانپزشکی کودکان ابتدا کودک را با بیانی آرامش بخش با لوازم محیط کار خود آشنا میکند و سعی میکند درمان های سبک را در وهله کار آغاز کرده و کم کم به سمت درمان های سنیگن سوق دهد.

بهتر است دندانپزشک شما با دندانپزشک کودک شما متفاوت باشد

بسیاری از پدر و مادرها دیده شده است که پس از اطمینان کامل از پزشک خود، کودکان خود را برای معاینه و درمان به نزد پزشک خود میبرند اما این اتفاق بسیار نا خوشایند و باوری غلط است. همچنین هرگز تجربه هایی که از دندانپزشکی داشته اید را در اختیار کودک خود قرار ندهید و هیچ یک از عملیات های دندانپزشکی را برای او از پیش مرحله به مرحله توصیف نکنید.

حتما کودک خود را کلینیک دندانپزشکی ببرید که برای کودکان محیطی خاص و جداگانه و یونیت مخصوص کودک داشته باشد ببرید تا از محیط انرژی و حس خوبی دریافت کند و دچار استرس و اضطراب نشود. کودکان قشر حساسی هستند که بهتر است پیش از بردن کودک چک کنید همه مواد استریل شده و یک بار مصرف هستند و از لوازمی که مخصوص کودکان است برای معاینه و درمان استفاده شود.

یونیت مناسب کودکان در دنادنپزشکی برای مقابله با ترس کودک

پیش از مراجعه کودک به کلینیک دندانپزشکی پزشک خود را آماده کنید

در صورتی که کودک شما دارای روحیه بسیار حساس است یا دارای بیماری های خاصی است بهتر است ابتدا خودتان به پزشک مراجعه کنید و هر اطلاعاتی که لازم است را به پزشک کودک خود ارائه دهید.

در صورتی که نتوانستید به دندانپزشکی مراجعه کنید بهتر است با استفاده از تماس تلفنی یا پیام متنی روحیات کودک خود را توصیف کرده و اطلاعات کاملی از بیماری و روحیات او به پزشک بدهید تا در هنگام درمان بتواند او را به خوبی کنترل کند.

رویش دندان دائمی کودکان در چه سنی آغاز می‌شود؟

از کودکی او را به همراه خود به کلینیک های دندانپزشکی ببرید

بهتر است از کودکی هر زمانی که به دندانپزشکی مراجعه میکنید و اطلاع دارید در آن روز اقداماتی انجام خواهد شد که دارای هنجاری های کمتری است، کودک خود را به کلینیک ببرید و اجازه دهید با روندهای درمانی آشنا شود و دیگر اضطرابی در رابطه با رویارویی با محیط دندانپزشکی را نداشته باشد.

در این صورت خیلی راحت میتوانید او را برای معاینات فصلی به این محیط برگردانید و دیگر استرسی در مراجعه نداشته باشد.

حتما در هنگام انجام روند درمان حضور حتی یک نفر از والدین او فراموش نشود

بهتر است در صورتی که قرار است روند درمانی آغاز شود پدر یا مادر کودک در کنار او باشد و باعث اطمینان خاطر کودک باشد تا از درمان احساس ترس یا اضطراب نکند.

البته که یک دندانپزشک خوب ابتدا روحیه کودک را برای پذیرش درمان آماده میکند اما حضور والدین میتواند قوت قلبی برای کودک باشد و میزان تعامل و همکاری کودک را با پزشک افزایش دهد. بهتر است در همه جلسات درمانی یک نفر ثابت از پدر یا مادر همراه او باشد زیرا کودک به وجود آن فرد عادت میکند و در صورتی که این فرد تغییر کند مدت زمانی طول خواهد کشید تا کودک ارتباط قوی با فرد و پزشک همزمان برقرار کند و ممکن است دچار استرس و اضطراب شود.

همراهی والدین در دندانپزشکی برای مقابله با ترس کودک

کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری دارای یونیت مخصوص کودک، لوازم مجزای کودکان  و فضایی دل نشین و آرامش بخش است که میتواند پذیرای کودکان دلبند شما در حوزه دندانپزشکی کودک باشد.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

 

در صورت امکان کودک را در آغوش والدین معاینه کنید!

بهتر است برای دفعه اول کودک را در آغوش پدر یا مادر معاینه کنید تا کمی بیشتر حس امینت و آرامش در او ایجاد کنید. البته این برای کودکانی که در سن کم هستند بسیار توصیه میشود زیرا هر چه کودک بزرگتر میشود به محیط جذاب کودکانه و یونیت مخصوص خود علاقه مندتر میشود.

پس از آنکه کودک را محیط مخصوص خود هدایت کردیم به او بهتر است عروسک‌های دندان دار بدهیم تا نقش دندان پزشک را برای آنها ایفا کند و بدانید معاینات دندانپزشک برای او هیچ آسیبی نخواهد داشت و اضطراب او از بین برود.

کودک را به رعایت بهداشت دهان و دندان دعوت کنید

بهتر است از کودکی به فرزندان خود طریقه صحیح رعایت بهداشت دهان و دندان را اموزش دهید. در نهایت او را قانع کنید که مراجعه به دندانپزشکی و معاینه توسط پزشک یک اجبار است نه انتخاب و اختیار فرد.

بهتر است او را آگاه کنید که رعایت بهداشت و دندان باعث میشود دندان‌هایشان کاملا قوی بماند و بتوانند تا سالیان سال دندان هایی زیبا و مستحکم داشته باشند.

برای مطالعه بیشتر: parents.com

روند بیهوشی کودکان چگونه است؟

گاهی تنها اقدام برای رفع ترس کودک از دندانپزشکی و انجام اقدامات لازم، بیهوشی است. هرچه سن کودک برای بیهوشی کمتر باشد و همچنین اگر کودک دارای بیماری زمینه‌ای خاصی باشد، روند بیهوشی سخت‌تر و عوارض بیشتری خواهد داشت.

چرا اولین مراجعه کودک به دندانپزشکی مهم است؟

پوسیدگی دندان یک امر شایع در کودکان است و به همین علت کودک باید در سال‌های اولیه پس از رویش دندان‌ها برای چکاپ و معاینه به دندانپزشک مراجعه کند. همچنین این امر به کودک القا می‌کند که باید از لثه و دندان‌های خود مراقبت کند. رفتار و عملکرد والدین در برخورد کودک با دندانپزشک بسیار اهمیت دارد و از همان ابتدا می‌تواند ترس کودک را از بین ببرد.

آیا مراجعه منظم به دندانپزشکی ترس کودک را کاهش می‌دهد؟

بله، این اقدام نه تنها می‌تواند ترس کودک را از دندانپزشکی کاهش و از بین ببرد، بلکه از پوسیدگی دندان‌ها و عفونت دهان و دندان کودک جلوگیری می‌کند. مراجعه به دندانپزشکی در سال‌های اولیه، یک رابطه پایدار را بین کودک و دندانپزشک به وجود آورده و حس اعتماد کودک جلب می‌شود.

۱۲ دیدگاه. ترک جدید

  • سلام خانوم دکتر دختر چهار سال و نیمه دارم ک دندوش چیزی میخوره درد میگیره سوراخ شده دکتر بردم گفتن هشت تا خرابه شش تاش عصب کشی دوتاش پر کردنی، و گفتن بیهوشی من راضی نیستم دخترم حساس و می‌ترسه، همون دوتایی ک درد می‌کنه عصب کشی میتونم کنم؟؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۴ تیر ۱۴۰۲ ۱۰:۰۶

      سلام خدمت شما . اگر برای ما عکس opg ارسال کنید ما خیلی بهتر میتوانیم راهنماییتون کنیم .
      شماره جهت ارسال عکس : ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ
  • سلام خسته نباشین دندونای دخترم خیلی بد در اومدن و حتی دندونای اسیابش نیوفتادن ولی دندونای جدیدش در اومدن و خیلی عقب جلو شدن ایا باید الان که ۹ سالشه ارتودنسی کنه؟ اگر نیاز به کشیدن یا جراحی دندون باشه میشه با بیهوشی انجام داد؟ اخه اصلا زیر دست دندونپزکش نمیمونه و میترسه

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۳ آذر ۱۴۰۰ ۰۶:۱۷

      سلام خدمت شما . لطفا برای ما عکس opg ارسال کنید تا دقیق تر راهنماییتوت کنیم .
      شماره واتساپ کلینیک جهت ارسال عکس : ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ
  • ثریا لطفی
    ۴ مهر ۱۴۰۰ ۱۶:۰۱

    سلام خدمت شما دندون بچم عفونت کرده بخاطر اینکه دندون شیری اش هنوز نیفتاده دندونای دیگش دراومده و توی دهنش جا نمیشن الان بخاد بکشه خیلی درد داره باید داروی خشک کن بخوره اول؟ بعد بکشم دندونشو؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۳ آذر ۱۴۰۰ ۰۶:۱۷

      سلام خدمت شما . لطفا برای ما عکس opg ارسال کنید تا دقیق تر راهنماییتوت کنیم .
      شماره واتساپ کلینیک جهت ارسال عکس : ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ
  • واقعا محیط دندونپزشکی خیلی مهمه من پسرمو بردم پیش دکتر خودم اصلا قبول نمیکرد معاینه بشه نکات خوبی گفتید ممنون

    پاسخ
  • سودابه کردی
    ۴ مهر ۱۴۰۰ ۱۵:۵۹

    سلام خانم دکتر برای دخترم که نه سالشه و دندوناش داره کج درمیاد باید چیکار کنم؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۸ مهر ۱۴۰۰ ۰۹:۲۶

      سلام خدمت شما . ما نیازمند عکس opg از شما هستیم تا بهتر راهنماییتون کنیم .
      ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ
  • سلام خدمت شما برای بچهای زیر چهار سال هم عصب کشی انجام میشه؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button