اسکن داخل دهانی جایگزین قالب گیری سنتی با دقت دیجیتال

اسکن داخل دهانی جایگزین قالب گیری سنتی با دقت دیجیتال
دندانپزشکی دیجیتال

اشتراک‌گذاری

اسکن داخل دهانی امکان تصویر برداری دیجیتال از دهان و دندان را فراهم می‌کنند و داده‌های به دست آمده را در قالب یک تصویر سه بعدی ارائه می‌دهند.

این تصاویر عموماً یک نقشه مختصاتی از فضای داخل دهان بوده که جایگاه دقیق دندان‌ها را مشخص می‌کند. با استفاده از این داده‌ها می‌توان فرآیند قالب گیری را به شیوه ای مدرن برای اقدامات درمانی مختلف نظیر ایمپلنت، ساخت پروتز، بریج دندان و. . را انجام داد.

دقت و کاراییِ استفاده از این اسکن‌ها بسیار بیشتر از شیوه‌های سنتی است و به همین جهت بسیاری آن را جایگزینی برای قالب گیری سنتی می‌دانند.

در ابتدای مقاله ویدئو اسکن داخل دهانی در کلینیک دکتر نوشین نصیری را قرار داده‌ایم که با دیدن آن می‌توانید با مراحل آن آشنا شوید.

درنهایت اگر سوالی دارید که به پاسخ آن نرسیدید می‌توانید در انتهای مقاله و در قسمت دیدگاه سوال خود را درج کنید تا به آن پاسخ دهیم.

از اسکن داخل دهانی در دندانپزشکی دیجیتال چه استفاده ای می‌شود؟ در ویدئو زیر دکتر نصیری در حال اسکن دندان‌های مراجعه کننده خود هستند. این ویدئو را از دست ندهید.

اسکن داخل دهانی چیست؟

به طور خلاصه می‌توان اسکن‌های داخل دهانی را دوربین‌های پیشرفته‌ی نوری خواند که نور با طول موج مشخصی را به ناحیه‌ای از دهان و دندان تابانده و به وسیله بازتاب‌های آن، تصاویر سه بعدی بسیار دقیقی از مختصات و محل اجزای مختلف دهان به دست می‌آورند.

بسیاری اسکن‌های داخل دهانی را نسل جدید قالب گیری دندان و جایگزینی برای آن می‌دانند که از آن برای ساخت انواع ریستوریشن استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که این دسته از تکنولوژی‌ها دارای دقت و عملکرد بسیار بهتری هستند و به همین جهت اقدامات صورت گرفته با آن‌ها کیفیت و خروجی بسیار بهتری دارد. این موضوع از مهم‌ترین عواملی بوده که موجب نفوذ این محصول در بین جامعه هدف خود شده است.

عموماً اسکن‌های داخل دهانی پرتابل بوده و به اصطلاح آن‌ها IOS می‌خوانند که با طیف معینی از نور‌های مرئی کار می‌کنند. این اسکن‌ها نقشه‌ای مختصاتی و دقیق از داخل دهان ایجاد می‌کنند که تصویری HD از داخل دهان بوده و جزئیات دقیقی دارد.

این جزئیات به دندانپزشک کمک می‌کند تا اطلاعات بهتری از وضعیت دهان بیمار داشته باشد. کارایی بالا و دقت این تکنولوژی‌ها سبب شده تا اسکن داخل دهانی برای اقدامات مختلفی استفاده شود که در همگی آن‌ها منجر به بهبود نتایج می‌شود. ما در ادامه بخشی از این کارایی‌ها را ذکر کرده‌ایم.

اسکن داخل دهانی چیست؟

مراحل اسکن دیجیتال دندان را از ابتدا تا انتها در این مقاله مطالعه کنید.

موارد کاربرد اسکن داخل دهانی

اسکن‌های داخل دهانی برای طیف وسیعی از مشکلات مورد استفاده قرار می‌گیرند اما بیشترین کاربرد آن‌ها در دندانپزشکی و به جهت قالب گیری است. برای مثال یکی از مهم‌ترین کاربرد‌های اسکن داخل دهانی، جایگزینی برای قالب گیری برای ایمپلنت دندان است.

به واسطه این اسکن‌ها و داده‌های دقیق آن می‌توان به سادگی هرچه تمام‌تر جایگاه دندان از دست رفته و وضعیت دندان‌های کناری آن را به دست آورد. این موضوع به پزشکان کمک می‌کند تا با دقت بسیار زیادی نسبت به ساخت ایمپلنت و روکش آن اقدام نمایند.

ساخت پروتز‌ ثابت و متحرک دندان از دیگر کاربرد‌های گسترده اسکن داخل دهانی است. با استفاده از این اسکن‌ها می‌توان نقشه‌های بسیار دقیقی از فضای داخل دهان و دندان‌های کناری کسب کرد که به وسیله آن می‌توان پروتز‌های کارآمدی را آماده نمود.

مازاد بر این می‌توان از تصاویر به دست آمده از این اسکن‌ها هم برای ساخت انواع روکش، لمینیت، بریج و… استفاده نمود. به طور کلی در هر اقدام درمانی که نیازمند تصاویر دقیق از فضای دهان یا موقعیت دندان‌ها باشد، می‌توان از اسکن داخل دهانی استفاده نمود.

شکل ظاهری اسکنر داخل دهانی

نحوه کار اسکن داخل دهانی چگونه است؟ در این ویدئو چگونگی کار اسکن داخل دهانی را در کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری مشاهده خواهید کرد.

مزایا و معایب استفاده از اسکن داخل دهانی

فناوری‌های جدید غالباً دو سویه هستند و متناسب با ارزش‌هایی که خلق می‌کنند، مشکلاتی هم دارند. تقابل بین مزایا و معایب همان چیزی است که میزان نفوذ یک تکنولوژی را مشخص می‌کند. این موضوع در رابطه با اسکن داخل دهانی هم صدق می‌کند. این دسته از تجهیزات هم مانند سایرین دارای نقاط ضعف و قوتی هستند که ما در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

مزایای استفاده از اسکن داخل دهانی

همانگونه که اشاره کردیم اسکن‌های داخل دهانی با توجه به فناوریشان می‌توانند اقدامات دندانپزشکی را بهبود بخشند. این فاکتور می‌تواند در وجوه مختلفی نمود پیدا کند که پروسه درمان را برای بیمار یا دندانپزشک ساده‌تر می‌کند که در هر صورت منجر به بهبود نتیجه نهایی می‌شود. ما در ادامه برخی از این مزایا را برای شما عزیزان ذکر کرده‌ایم.

دقت فوق العاده بالا

بارز‌ترین مشخصه‌ای که در در اسکن داخل دهانی وجود دارد، دقت بسیار بالای آن در مقایسه با روش‌های مرسوم است. این شیوه عموماً بدون خطا بوده و به همین جهت است که اقدامات صورت گرفته با آن عموماً کیفیت بسیار بالای دارد.

اطلاعات بسیار بالا

عموماً اطلاعات به دست آمده از اسکن‌های داخل دهانی بسیار وسیع و گسترده است و در قالب فرمت STL قرار می‌گیرد. این فرمت در واقع یک نقشه مختصاتی است که جزئیات بسیار زیادی را در خود دارد.

از این جزئیات می‌توان برای رفع مشکلات مختلف و تعیین اندازه‌های لازم در ساخت ریستوریشن‌ها استفاده نمود. عدم استفاده از اشعه‌های خطرناک: بیشتر اسکن‌های داخل دهانی از طیف‌های نور مرئی استفاده می‌کنند که هیچ گونه خطری برای انسان ندارد.

این موضوع در حالی است که در شیوه‌های عکس برداری قدیمی، از اشعه X و امثال آن استفاده می‌شود که خطرات مختلفی دارد. از طرفی نور این اسکن‌ها تنها بر روی بخش‌های محدودی از فضای دهان و دندان تابانده می‌شود و سایر ساختار‌های بدن انسان را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و نوبت، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

سرعت عمل بیشتر

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های اسکن داخل دهانی نسبت به سایر شیوه ها، سرعت بالای آن است. در شیوه‌های قدیمی می‌بایست ساعت‌ها زمان صرف قالب گیری می‌شد. از طرفی اگر این قالب دارای خطا بود یا از بین می‌رفت، بیمار می‌بایست برای قالب گیری مجدد به کلینیک مراجعه می‌کرد.

اما با استفاده از اسکن‌های سه بعدی می‌توان این کار را تنها در چند دقیقه انجام داد و خروجی آن را هم برای استفاده‌های مداوم ذخیره نمود. از طرفی طبق یک تحقیق انجام شده، دندانپزشکان، کار با این دستگاه‌ها را سریع‌تر و دقیق‌تر از روش‌های سنتی یاد گرفته و با سرعت عمل بیشتری می‌توانند اقدامات درمانی را انجام دهند.

خروجی سه بعدی

در بیشتر شیوه‌های تصویر برداری دیجیتال، تصاویر به دست آمده دو بعدی هستند که این موضوع جزئیات زیادی را به پزشکان ارائه نمی‌دهد. اما در اسکن‌های سه بعدی، بیشتر خروجی‌ها سه بعدی بوده و تصاویر به دست آمده از آن‌ها جزئیات بسیار بالایی دارند. همین مورد به عاملی تبدیل شده تا پزشکان بتوانند با دیدی بازتر، اقدامات درمانی را انجام دهند.

صرفه جویی در انرژی و زمان

با کمک اسکن‌های داخل دهانی می‌توان اقداماتی که نیازمند ساعت‌ها زمان و انواع مختلفی متریال (مثل خمیر قالب گیری و. .) بود را تنها در چند دقیقه انجام داد. این موضوع در حالی است که خروجی‌های به دست آمده از این کار دقت بیشتری دارد. همین فاکتور به عاملی تبدیل شده تا در زمان، انرژی و هزینه بیماران صرفه جویی شود.

عکس اسکن داخل دهانی

تاریخچه اسکن دهانی

شاید بتوان مرسوم شدن روش قالب گیری دندان برای شناخت جایگاه دندان‌ها را مربوط به قرن ۱۸ میلادی دانست. در این سال‌ها از یک خمیر مخصوص برای قالب گیری ساختار دندان‌ها و شناخت دقیق جایگاهشان استفاده می‌شد. این روش که Conventional نامیده می‌شد در واقع روش مرسومی برای قالب گیری بود که هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما این شیوه خالی اشکال نبود و همواره خطا‌های انسانی را با خود داشت. از جمله این مشکلات می‌توان به تغییرات حجمی مواد اشاره نمود که سبب بروز خطا‌های مختلفی می‌شود که در نهایت کیفیت و دقت کار به دست آمده را پایین می‌آورد. همین موضوع سبب شده تا دندانپزشکان به فکر جایگزینی برای آن باشند. اولین بار در اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی بود که دندانپزشکی به نام Francois Duret ایده‌ی استفاده از تکنولوژی دیجیتال در دندانپزشکی را مطرح نمود.

او در آن زمان عنوان کرد که می‌توان با استفاده از دستگاه لیزر، تصاویری را دریافت نمود که با تجزیه و تحلیل آن می‌توان یک قالب optical یا انواع ریستوریشن‌ها را ساخت. ایده او در آن زمان چندان مورد توجه قرار نگرفت تا اینکه ۱۰ سال بعد آن را کامل‌تر نمود. در همین زمان دو دانشمند دیگر به نام‌های پروفسور Werner mormann و دکتر Marco Brandestini توانستند اولین اسکن تصویری از دهان انسان را انجام دهند. آن‌ها دو سال بعد این تکنولوژی را تکامل داده و در نهایت در سال ۱۹۸۳ توانستند اولین قالب optical خود را با کمک آن بسازند.

این موضوع ظهور اسکن‌هایی بود که ما امروزه آن‌ها با نام اسکن داخل دهانی می‌شناسیم. این تولیدات توانسته‌اند نتایج حاصل از اقدامات دندانپزشکی را تغییر دهند. البته این اسکن‌ها در ابتدا قدرت و ابعاد فعلی را نداشتند و با گذشت زمان و پیشرفت‌های حوزه تکنولوژی، کارایی و البته ابعاد آن‌ها هم بهبود یافت و به مرحله امروزی و دندانپزشکی دیجیتال رسیدند.

تصویر اسکن دهانی در مانیتور دندانپزشک

معایب استفاده از اسکن داخل دهانی

مسلما هر فناوری که ایجاد می‌شود، همسو با فوایدی که دارد، در مواردی هم مشکلاتی را ایجاد می‌کند که تا حدی سرعت رشد آن را کند می‌کند. این موضوع در رابطه با اسکن داخل دهانی هم صادق است. البته باید این موضوع را خاطر نشان کرد که اسکن‌های داخل دهانی خود برای رفع مشکلات موجود در زمینه عکس برداری ایجاد شده‌اند و به همین جهت میزان معایب آن‌ها ناچیز بوده و بسیار کمتر از سایر شیوه‌ها است.

لازم به ذکر است، معایبی که در ادامه ذکر می‌کنیم حتمی نبوده و تنها در برخی از مدل‌های این دستگاه دیده می‌شود. از طرفی پیشرفت روز افزون تکنولوژی سبب می‌شود تا این معایب بر طرف شود.

کیفیت مش

اسکن داخل دهانی اسکن خود را بر اساس مش انجام می‌دهد که در واقع تعریفی از برآمدگی‌های سطوح مختلف است. این مش‌ها در چهار چوب مختصات مختلفی ذخیره می‌شوند. نکته منفی که در این رابطه وجود دارد، حرکت بیمار و اجزای داخل دهان او است که بر روی کیفیت مش تاثیر می‌گذارد. حرکت زبان یا سر می‌تواند تا حدی مش‌ها را با خطا جزئی مواجه کند. از طرفی وجود بزاق هم می‌تواند بر روی نتایج آن موثر باشد و به همین جهت بزرگترین چالش کنترل بیمار و وضعیت او است.

مشکلات ردیابی و نرم افزار

یکی از مشکلاتی که در طول قالب گیری بوجود می‌آید، از دست رفتن اطلاعت ردیابی یا تصاویر به دست آمده است. این مشکل می‌تواند به دلیل معایب نرم افزاری رخ دهد. البته این موضوع در اسکن‌های جدید بر طرف شده اما گاهاً در برخی از مدل اسکن‌ها بوجود می‌آید. برای این کار دندانپزشکان می‌بایست منطقه مورد نظر را بدون stop کردن دستگاه و به صورت مجدد اسکن نمایند که می‌تواند پروسه تصویر برداری را اندکی طولانی‌تر کند.

استفاده از پودر

عموماً سطوح دندان انسان دارای قدرت انعکاس نسبتاً بالای هستند. این انعکاس می‌تواند در بازتاب پرتو‌های نوری اسکن، اختلال ایجاد کند و گاه خروجی را با مشکل مواجه کند. در این حالت، نوع خاصی از پودر بر روی ساختار دندان‌ها پاشیده می‌شود که می‌تواند این مشکل را بر طرف نماید.

استفاده از این پودر مقوله‌ای است که فرآیند استفاده از اسکن داخل دهانی را برای بیمار دشوار می‌کند. البته این مطلب در اسکن‌های نسل جدید بر طرف شده و نور به طور اتوماتیک و متناسب با سطوح تنظیم می‌شود.

عکس دندان های خراب با اسکنر داخل دهانی

پروتز دندان دیجیتال چیست و چگونه انجام می شود؟

سخن آخر

اسکن داخل دهانی را می‌توان جزو بارزترین جنبه‌های نفوذ تکنولوژی در علم دندانپزشکی دانست. برای اولین بار در دهه ۱۹۸۰ میلادی بود که نمونه‌ای ابتدایی از این محصولات ساخته شد و توانست انقلابی در عکسبرداری دیجیتال ایجاد کند.

این تجهیرات را می‌توان جزو بهترین و البته مناسب‌ترین تجهیزات در دندانپزشکی دانست که می‌توان به واسطه آن عکس‌ها مناسبی از دندان‌ها تهیه نمود. این اسکن‌ها عموماً نقشه‌هایی سه بعدی را از فضای دهان ارائه می‌دهند و موقعیت مختصاتی هر بخش را مشخص می‌کنند.

این موضوع سبب شده تا این فناوری گزینه‌ای مناسب برای قالب گیری باشد. با استفاده از این تجهیزات می‌توان فرآیند قالب گیری پروتز‌ دندان ثابت و متحرک را با دقت بیشتری انجام داد. از طرفی می‌توان از تصاویر آن در اقدامات دیگری نظیر روکش، کاشت دندان، بریج و. . استفاده نمود.

استفاده از این اسکن‌ها مزایای زیادی به همراه دارد که از جمله آن می‌توان به دقت بیشتر، اطلاعات دقیق، صرفه جویی در انرژی و… اشاره نمود. البته در مقابل معایبی هم بدان وارد است که می‌توان به استفاده از پودر یا مشکلات نرم افزاری اشاره کرد که بیشتر این مشکلات با پیشرفت تکنولوژی در حال رفع شدن است. برای مطالعه بیشتر در این زمینه هم میتوانید این مقاله لاتین را بخوانید.

برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و نوبت، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

اسکن داخل دهانی چیست؟

به طور خلاصه می‌توان اسکن‌های داخل دهانی را دوربین‌های پیشرفته‌ی نوری خواند که نور با طول موج مشخصی را به ناحیه‌ای از دهان و دندان تابانده و به وسیله بازتاب‌های آن، تصاویر سه بعدی بسیار دقیقی از مختصات و محل اجزای مختلف دهان به دست می‌آورند. بسیاری اسکن‌های داخل دهانی را نسل جدید قالب گیری دندان و جایگزینی برای آن می‌دانند

اسکن داخل دهانی چه مزیتی دارد؟

دقت فوق العاده بالا، اطلاعات بسیار بالا، سرعت عمل بیشتر، خروجی سه بعدی و صرفه جویی در انرژی و زمان از مزیت های این تکنولوژی هستند.

عملکرد اسکن داخل دهانی چگونه است؟

عموماً اسکن‌های داخل دهانی پرتابل بوده و به اصطلاح آن‌ها IOS می‌خوانند که با طیف معینی از نور‌های مرئی کار می‌کنند. این اسکن‌ها نقشه‌ای مختصاتی و دقیق از داخل دهان ایجاد می‌کنند که تصویری HD از داخل دهان بوده و جزئیات دقیقی دارد. این جزئیات به دندانپزشک کمک می‌کند تا اطلاعات بهتری از وضعیت دهان بیمار داشته باشد.

۲۲ دیدگاه. ترک جدید

  • ساره ملاغایی
    ۹ شهریور ۱۴۰۰ ۱۶:۲۵

    سلام خدمت شما پدر من ۵۶سالشونه و دندون مصنوعی دارن ولی بهش عادت نکردن و اذیتشون میکنه ایا الان میتونن ایمپلنت کنن؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ ۰۸:۵۴

      سلام خدمت شما . لطفا برای ما عکس opg ارسال کنید تا بهتر راهنماییتون کنیم .
      ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ
  • هورا تهرانی
    ۹ شهریور ۱۴۰۰ ۱۶:۲۴

    سلام خانم دکتر اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت برای دندونامون که لب پر یا شکسته شدن ممکنه؟

    پاسخ
  • سلام ببخشید من سه تا دندون جلوییم پوسیدگی دارن و کاملا سیاه و مشخصه ایا باید بکشمشون یا میشه روش کامپوزیت کرد؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ ۰۸:۵۵

      سلام خدمت شما . ما باید عکس opg از شما ببینیم تا بهتر راهنماییتون کنیم .
      ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ
  • سلام خانم دکتر من دندون آسیاب عقبی ام پوسیدگی داره برای معاینه حضوری باید عکس opg همرام باشه؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ ۰۸:۵۶

      سلام خدمت شما . بله حتما.

      پاسخ
    • محمد ارایانپور
      ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ ۰۸:۴۱

      سلام وقت بخیر.ایا پیوند لثه برای چهارواحد دندان جلو قابل انجام هست یا خیر؟؟

      پاسخ
      • دکتر نوشین نصیری
        ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ ۰۸:۱۷

        سلام وقت بخیر . برای اینکه بتونیم بهتر راهنماییتون کنیم یک عکس OPG و یک عکس از ظاهر دندانتان ارسال کنید .
        شماره جهت ارسال عکس : ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

        پاسخ
  • سلام خدمت شما
    این اسکن داخل دهانی دقتش اونقدی بالا هست که بعد دندون مصنوعی متحرک یا ثابت نیاز نباشه چند بار بریم دندون رو اصلاح کنیم؟

    پاسخ
  • خانم یعقوب زادگان
    ۸ خرداد ۱۴۰۰ ۱۸:۳۶

    سلام خانم دکتر
    اسکن داخل دهانی دیجیتالی چه فرقی با عکس های opg داره؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ ۱۲:۰۷

      سلام خدمت شما. اسکن داخل دهانی برای ایمپلنت دیجیتال است و عکس opg برای نشان دادن وضعیت کل دندان هاست .

      پاسخ
  • ببخشید وقتی میگین دقت بالا و سرعت زیادی داره ینی چقدر زمان میبره و هزینه اش چقدره؟؟؟ مرسیی

    پاسخ
  • یاسین ردایی
    ۸ خرداد ۱۴۰۰ ۱۸:۳۲

    سلام شب خوش
    میخاستم بدونم که هزینه اسکن داخل دهانی چقدره؟ و چقدر طول میکشه؟

    پاسخ
  • سلام ممنون از اطلاعاتت خوبتون
    ینی با این دستگاه دیگه نیازی نیست برای ساخت قالب متحرک منتظر بمونیم؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۶ تیر ۱۴۰۰ ۱۲:۱۸

      درود برشما و ممنون از توجهتون امیدوارم مطالب سایت ما براتون مفید بوده باشن
      بله اسکن داخل دهانی جایگزین قالبگیری سنتی هستش

      پاسخ
  • حانیه ترابی
    ۸ خرداد ۱۴۰۰ ۱۲:۵۸

    سلام
    از این اسکنرهای داخل دهانی برای قالب گیری ایمپلنت دندان هم استفاده میشه؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button