آیا دندان روکش شده خراب می شود؟ علائم پوسیدگی دندان زیر روکش

آیا روکش دندان باعث پوسیدگی میشود؟
دندانپزشکی زیبایی

اشتراک‌گذاری

در پاسخ به اینکه آیا دندان روکش شده خراب میشود یا نه باید گفت در صورت آسیب به روکش دندان یا بی کیفیت بودن آن، فعالیت روزانه می‌تواند منجر به شکستگی، ترک، لکه‌های رنگی و حتی جداشدن روکش از دندان شود. عواملی مانند تصادفات یا سوانح ورزشی نیز می‌توانند باعث خرابی دندان روکش شده شوند.

عادات غلط رفتاری یا غذایی هر فرد ممکن است باعث شود که دندان در زیر روکش نیز دچار پوسیدگی شود؛ اما به طور کلی خود روکش دندان باعث پوسیدگی دندان نمی‌شود.

با این حال، با رعایت بهداشت دهان و دندان، مراقبت و مراجعه منظم به دندانپزشک برای بررسی‌های دوره‌ای، خطر خرابی دندان روکش شده را کاهش دهید. در ادامه علائم پوسیدگی دندان زیر روکش را بررسی خواهیم کرد.

چه زمانی از روکش دندان استفاده میکنیم؟

در دندانپزشکی زیبایی از روکش دندان برای ترمیم مشکلات مختلف دندانی استفاده میشود و عمدتا از این روش برای ترمیم دندان‌هایی که دچار شکستگی میشوند، دندان‌هایی که ترک بر میدارند، دندان‌هایی که عصب کشی میشوند و برای دندان‌هایی که تغییر رنگ میدهند استفاده میشود.

به صورت کلی  از روکش دندان هم برای محافظت و حفظ دندان آسیب دیده و هم برای زیبایی دندان و داشتن ظاهری مناسب استفاده میشود. البته هنگامی که بخش زیادی از تاج دندان طبیعی از بین رفته باشد، نمی‌توان روش‌های دیگری مثل کامپوزیت دندان یا لمینت را برای روکش کردن به کار گرفت.

در ویدئو زیر نیز بهترین درمان برای آسیب های دندانی را مشاهده می کنید که انجام روکش برای زردی دندان و نقصهای ظاهری بهترین راه درمانی است. این ویدئو از دکتر نوشین نصیری را از دست ندهید:

پوسیدگی دندان زیر روکش

در مواردی که زیر روکش ایجاد پوسیدگی میشود دندانپزشک ابتدا باید روکش دندان را برداشته تا بتواند عفونت و پوسیدگی زیر روکش را برطرف کند. همان طوری که گفته شد این عفونت ها به دلیل رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان ایجاد میشوند  اما یکی دیگر از دلایلی که موجب عفونت میشود درست تمیز نشدن کانال‌هایی است که عصب کشی شده‌اند.

روکش زمانی که بر روی دندان قرار میگیرد و دندان را ترمیم میکند تا پایین دندان نزدیک به لثه کشیده میشود  و خطی بین لثه و روکش قرار گرفته میشود و در صورتی که بهداشت دهانی رعایت نشود همان بخش  باعث ایجاد پوسیدگی جدید برای دندان شما میشود.

درمان ریشه یا عصب کشی دندان، به معنای خارج کردن عصب یک دندان و سپس تمیز کردن و پر کردن فضای کانال ریشه است.

آیا دندان روکش شده خراب میشود؟

برای پاسخ به سوال آیا دندان روکش شده خراب میشود یا نه باید بگوییم زمانی که پوسیدگی در زیر روکش دندان ایجاد میشود معمولا با کمی درد همراه است اما برای تشخیص پوسیدگی و میزان عفونت حتما نیاز است که به دندانپزشک مراجعه کنید تا پزشک  با تهیه عکس رادیوگرافی میزان پوسیدگی را بررسی کرده  و سپس اقدام به درمان آن کند. اما در ناحیه دندان دردهای موضعی دیگری وجود دارد که دارای  دلایل مختلفی است.

این دردها ممکن است با درد پوسیدگی دندان اشتباه گرفته شود و به همین دلیل است که برای تشخیص پوسیدگی در زیر روکش دندان پزشک نیاز دارد که حتما عکس رادیوگرافی از دندان شما تهیه شود. این دردهای مشابه میتواند به دلیل شل شدن روکش دندان، وجود عفونت در لثه و ترک خوردن روکش دندان باشد. بهرحال در صورت احساس درد برای جلوگیری از بیشتر شدن عفونت و بروز علائم پوسیدگی دندان زیر روکش باید هرچه سریتر  به دندان پزشک مراجعه کنید.

علائم پوسیدگی دندان زیر روکش و درمان آن

لومینیرز دندان چیست و با لمینیت سرامیکی و کامپوزیت ونیر چه تفاوتی دارد؟

برای درمان پوسیدگی زیر روکش دندان چه باید کرد؟

برای درمان پوسیدگی زیر روکش دندان ابتدا باید قبل از هرچیزی به دندانپزشک مراجعه کرد و دندانپزشک هم با دیدن عکس رادیوگرافی تهیه شده میتواند تشخیص  خود را برای درمان در اختیار شما قرار دهد اما به هر صورت روکش دندان توسط دندانپزشک برداشته میشود و درمان آغاز میشود.

البته در بعضی از موارد فقط کافی است پوسیدگی که در  دندان وجود دارد برطرف شود و در بعضی از موارد دندان نیاز به عصب کشی هم دارد. در برخی موارد هم انقدر پوسیدگی زیاد است که موجب از دست دادن  دندان میشود. در مواردی که دندان حفظ میشود پس از انجام کار مجددا روکش بر روی دندان قرار داده میشود. برای آنکه بعد از درمان پوسیدگی در زیر  روکش دندان، مجدد  دچار پوسیدگی دندانی نشوید بهتر است به بهداشت دهان و دندان‌هایتان بسیار اهمیت دهید.

علائم پوسیدگی دندان چیست و چگونه درمان می شود؟

چگونه از پوسیدگی زیر روکش دندان جلوگیری کرد؟

نیاز است که تمام راه حل‌های رعایت بهداشت دهان و دندان را به طور دقیق، مرتب و مستمر انجام دهید. مسواک زدن اولین قدمی است که برای بهداشت دهان و دندان برداشته میشود. اما توجه کنید که دندان‌هایی  روکش شده‌اند نیز  مانند دندانهای طبیعی و حتی میتوان گفت بیشتر و دقیق‌تر از دندان‌های طبیعی نیاز به مراقبت و مسواک زدن دارند  زیرا محلی که روکش دندان به لثه میرسد جای بسیار مناسب و مساعد برای رشد باکتری‌ها و ایجاد عفونت و پوسیدگی میباشد.

به همین دلیل است که این ناحیه باید به دقت مسواک شود. گام دومی که میتوانید برای حفظ دندانهای خود به خصوص دندانهای روکش شده میتوانید بر دارید استفاده از نخ دندان میباشد. نخ دندان نه تنها باعث افزایش طول عمر روکش دندان میشود بلکه باعث افزایش عمر دندانهای طبیعی نیز میشود. با استفاده از نخ دندان میتوانید اضافات مواد غذایی که در لابه‌لای دندانهای شما پنهان شده اند و موجب پوسیدگی بین دندانی میشوند را در از بین ببرید.

مراقبت از دندان ها برای افزایش عمر روکش دندان

علائم پوسیدگی دندان زیر روکش

برای اینکه بفهمیم ایا روکش دندان را خراب میکند یا نه علائم پوسیدگی دندان زیر روکش ممکن است به شکل‌ها و نشانه‌های مختلفی ظاهر شوند. در ادامه، برخی از علائم پوسیدگی دندان روکش شده را ذکر خواهم کرد:

  1. حساسیت: احساس درد، تحریک یا حساسیت در دندان ممکن است یک علامت اولیه پوسیدگی باشد. این حساسیت ممکن است در برابر غذاها یا نوشیدنی‌های سرد، گرم یا شیرین بیشتر شود.
  2. لکه‌های سیاه یا قهوه‌ای: پوسیدگی دندان زیر روکش می‌تواند با لکه‌های سیاه یا قهوه‌ای روی سطح دندان ظاهر شود. این لکه‌ها معمولاً نشان می‌دهند که لایه‌های داخلی دندان آسیب دیده و پوسیدگی در حال گسترش است.
  3. شکاف‌ها یا حفره‌ها: اگر پوسیدگی در دندان زیر روکش پیشرفت کند، ممکن است شکاف‌ها یا حفره‌های کوچکی در سطح دندان شکل بگیرد. این حفره‌ها می‌توانند به طور تصادفی با اشیاء یا غذاها پر شوند و باعث ایجاد درد و عفونت شوند.
  4. تغییر در شکل یا سایز دندان: به طور معمول، دندان‌های پوسیده ممکن است تراکم خود را از دست دهند و شکل نامنظمی به خود بگیرند.
  5. التهاب لثه: پوسیدگی دندان زیر روکش می‌تواند منجر به التهاب لثه شود. این التهاب ممکن است با علائمی مانند قرمزی، تورم، خونریزی و درد در لثه همراه باشد.

اگر هر یک از این علائم پوسیدگی دندان روکش شده را تجربه کردید، توصیه می‌شود حتما و در سریعترین زمان ممکن به یک دندانپزشک مراجعه کنید تا وضعیت دندان‌های شما را بررسی کند.

علت بوی بد دهان بعد از روکش دندان

افرادی که فیشور سیلانت انجام نداده و دچار پوسیدگی دندان‌ها شده‌اند، برای درمان دندان خود می‌توانند از انواع روکش دندان استفاده کنند. اما روکش دندان در صورت بی توجهی به برخی نکات ممکن است باعث عفونت شود.

بوی بد روکش دندان معمولاً نشان‌دهنده رشد باکتری‌ها در نواحی اطراف روکش بوده که باعث عفونت روکش دندان می‌شوند. باکتری‌ها ممکن است به دلیل درمان نشدن مشکلات ریشه قبلی یا به وجود آمدن مشکلات جدید ریشه تشکیل ‌شده و باعث بروز پوسیدگی مجدد شده باشند.

همچنین اگر روکش دندان به‌ درستی روی دندان فیکس نشود و اندازه آن مناسب نباشد نیز باعث ایجاد بوی بد دندان روکش شده می‌شود. ترک برداشتن روکش دندان یا وجود فاصله بین دندان‌های مجاور نیز باعث ایجاد بوی بد در دندان‌های روکش شده می‌شود؛ به‌همین دلیل دندان‌پزشک سعی می‌کند که با تراشیدن دندان، اندازه‌ی روکش را متناسب با دندان‌های شما بسازد.

یکی دیگر از علل بوی بد روکش دندان این است که روکش ابتدا به درستی در جای خود قرار گرفته اما پس ‌از استفاده مداوم و به‌مرور زمان روکش دندان جابجا یا شل شده باشد. همچنین به‌مرور زمان ممکن است چسب روکش ازبین‌رفته و باکتری‌ها به زیر روکش وارد شده و باعث ایجاد بوی بد و عفونت روکش دندان شوند. از دیگر علل بوی بد روکش دندان می‌توان به وجود حفره دندانی در دندان‌های زیرین اشاره کرد.

تمام دندان‌های طبیعی می‌توانند به حفره دهانی دچار شوند در نتیجه به شما توصیه می‌کنیم که با نخ دندان کشیدن و مسواک زدن مداوم از بروز این مشکل پیشگیری کرده و با انجام فیشور سیلانت و سایر درمان‌های دندانپزشکی آن‌ را درمان کنید.

 روش استفاده snap on smile چگونه است را در این مقاله مطالعه کنید.

انواع روکش دندان

انواع روکشهای دندانی به سه دسته تقسیم میشوند که این ۳ دسته عبارت‌اند از:

  1. روکشهای تمام فلزی: روکشهای تمام فلزی مانند روکشهای طلای دندان هستند.
  2. روکشهای pfm: برای ساخت این روکشها از چینی یا همان پرسلن و فلز استفاده میشود. قسمت داخلی این روکش از فلز است و قسمتهای بیرونی آن را از پرسلن میسازند.
  3. روکشهای سرامیکی: این روکشها همان روکشهای ایمکس و یا زیر کونیوم هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و همچنین دریافت نوبت، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵ – ۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

التهاب لثه پس از روکش دندان

زمانی که از روکش دندان استفاده میشود یکی از شایع ترین مسائلی که اغلب با آن رو به رو میشوید ایجاد التهاب در لثه اطراف روکش دندان است به این صورت که لثه قرمز و خونی میشود. البته که با رعایت بهداشت دهان و دندان شانس مبتلا شدن به التهاب لثه را کم میکند اما برخی  از افراد هم با وجود رعایت بهداشت دهان، بازهم به این مشکل دچار شده‌اند. برای از بین بردن این مشکل حتما  در اسرع وقت به دندان پزشک مراجعه کنید تا مشکل را با برداشتن روکش دندان و یا اصلاح آن حل کند.

التهاب لثه بعد از روکش دندان

عمر روکش دندان

عمر روکش دندانی چیزی نیست که به صورت مشخص بتوان آن را بیان کرد در حقیقت عمر روکش دندان هم مانند دندانهای طبیعی بستگی به مراقبتهایی که از آن میشود دارد. البته مسائل دیگری در عمر روکش دندانی تاثیر گذار هستند که همگی آنها اول به میزان پوسیدگی و تخریبی که دندان زیر روکش داشته است بستگی دارد دوم به روش کار دندانپزشک و جنس روکشی که مورد استفاده قرار میگیرد مربوط میشود و در نهایت همانطور که گفته شد به مراقبتهای شما که شامل رعایت بهداشت دهان و مراجعه دندانپزشک جهت بازدید از دندان است مرتبط میشود. با توجه به تمامی این موارد در صورتی که روکش شما در ایده‌آل ترین حالت ممکن انجام شود و مراقبت شود قطعا سالیان طولانی برای شما عمر میکند.

هزینه روکش دندان

همانطور که متوجه شدید روکش دندان میتواند جنس‌های مختلفی داشته باشد. اینکه روکش برای کدام دندان ساخته میشود و دستمزد پزشک برای انجام روکش دندان چقدر است از عوامل اصلی تاثیر گذار بر قیمت روکش دندان هستند. روکشهای پرسلن باند شده به فلز معمولا ارزان ترین روکشهایی هستند که مورد استفاده قرار میگیرند البته آلیاژی که در زیر آن هم مورد استفاده قرار میگیرد در هزینه ساخت همان روکش‌ها نیز بسیار تاثیر گذار است.

معمولا لابراتوارهای دندانسازی برای انکه یک روکش خوب با قیمت مناسب برای استفاده تهیه کنند از آلیاژهایی با قیمت مناسب در ساخت این پرسلن‌ها استفاده میکنند و به همین دلیل است که به صرفه‌ترین روکشها این دسته هستند. روکشهای دندان طلا که گران قیمت‌ترین روکشهایی هستند که مورد استفاده قرار میگیرند زیرا برای ساخت آنها از طلای ۱۸ عیار استفاده میشود. روکشهای زیر کونیا نیز معمولا جزو روکشهای گران قیمت بعد از روکش دندان طلا هستند.

بهترین روکش دندان

در لابراتوارهای دندان سازی  با توجه به آلیاژها و موادی اولیه که برای ساخت روکشها در دسترس است  بهترین نوع روکش همان روکش تمام فلزی طلا میباشد که بسیار گران قیمت تر از انواع روکشهای دندانی دیگر است؛ اما بسیاری از افراد آن را نمیپسندند. بهترین روکشها بعد از زوکش طلا روکشهای سرامیکی است که در زیبایی دندان بسیار تاثیر گذار هستند.

روکش دندان باعث پوسیدگی می شود و باید مراقب بود

قبل از اقدام برای لمینت یا کامپوزیت دندان باید بدانید لمینت بهتر است یا کامپوزیت ؟

مراحل روکش کردن دندان

تمامی مراحلی که برای روکش کردن انجام میشود به صورت مختصر و به ترتیب شامل موارد زیر میشود:

  1. در مرحله اول دندان پزشک به میزان ضخامتی که روکش دندان دارد مقداری از دندان تراش میدهد تا روکش بر روی دندان قرار گیرد.
  2. مرحله دوم دندان پزشک از دندانی که تراش داده است یک قالب تهیه میکند و ضمن تایید رنگ آن را به لابراتوارهای دندانسازی میفرستد.
  3. در مرحله بعدی برای تست رنگ به دندان پزشک مراجعه کنید .
  4. در مرحله آخر تحویل روکش و قرار دادن آن روی دندان است.

آنچه باید در مورد روکش دندان و پوسیدگی آن و اینکه ایا روکش دندان را خراب میکند یا نه باید بدانید آن است که روکش دندان به خودی خود هیچگونه پوسیدگی در دندانهای شما ایجاد نمی کند و انچه که موجب پوسیدگی دندانهای شما میشود وجود باکتری‌ها و رشد آنها در دهان شما است. این باکتری‌ها زمانی که از روکش دندان استفاده میکنید سریعتر رشد کرده و در صورتی که بهداشت دهان و دندان را رعایت نکنید باعث از بین رفتن دندان شما میشود.

برای جلوگیری از این مشکل روکشهای دندان خود را به خوبی مسواک بزنید. برای آنکه هم دندانهای زیبایی داشته باشید و هم روکش دندان شما استحکام کافی را داشته باشد میتوانید از روکشهایی نطیر روکش سرامیکی و روکش زیرکونیا  استفاده کنید. با احساس هرگونه درد در ناحیه دندان و روکش خود باید به دندانپزشک مراجعه کنید و برای تشخیص صحیح حتما یک عکس رادیوگرافی  نیاز است تا در صورت وجود پوسیدگی اقدامات لازم برای شما انجام شود. برای مطالعه بیشتر در این باره این مقاله لاتین را مطالعه نمایند.

جمع بندی

همه‌ی افراد در طول سالیان زندگی خود ممکن است دچار پوسیدگی دندان‌هایشان شوند که برای ترمیم کردن این پوسیدگی‌ها روشهای مختلفی وجود دارد.

پزشکان برای ترمیم  شکستگی‌ها و لب پرشدگی‌ دندان ، ترمیم پوسیدگی‌های بسیار گسترده، حفاظت از دندان عصب کشی شده، ترمیم ترک دندان، تغییر رنگ دندان و زیبا سازی فرم بد دندان از روکش دندان که یکی از بهترین راه حل‌ها است استفاده میکنند.

برای ساخت روکش دندان از فلز و یا سرامیک استفاده میشود که بعضی از این روکشها هم ترکیبی از سرامیک و فلز است. یکی از انواع پروتز دندان همین روکش دندان است که برای ترمیمهای مختلف دندانی مورد استفاده قرار میگیرند. اما آیا آیا دندان روکش شده خراب میشود یا نه؟

باید دقت داشته باشید که در صورت آسیب به روکش دندان یا کیفیت پایین آن، فعالیت روزانه می‌تواند باعث شکستگی، ترک، لکه‌های رنگی و حتی جداشدن روکش از دندان شود.

سوالات متداول درباره پوسیدگی دندان روکش شده

علت بوی بد روکش دندان چیست؟

بعد از روکش دندان تنها دلیلی که میتواند موجب بوی بد دهان شود فعالیت باکتری‌ها است که اگر این باکتری‌ها از بین نروند و همینطور نسبت به آنها بی تفاوت باشید قبل از هر چیز آنها موجب پوسیدگی دندان زیر روکش میشوند و کم کم موجب ایجاد بوی بد در دهان میشوند.

چرا روکش دندان لق و شل میشود؟

اگر چسبی که برای روکش دندان استفاده میشود در معرض برخورد با آب قرار گیرد و یا دندانی که روکش میشود به صورت ناصحیح تراش بخورد میتواند موجب شل شدن و لق شدن روکش دندان شود اما یکی دیگر از دلایلی که موجب لق شدن دندان میشود همین پوسیدگی است که زیر روکش دندان است.

چه زمانی دندان زیر روکش پوسیده می شود؟

به دلیل رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان و یا درست تمیز نشدن کانال‌هایی که عصب کشی شده‌اند، دندان دچار عفونت می شود.

۱۶ دیدگاه. ترک جدید

  • حسین رحیمی
    ۳ اسفند ۱۴۰۰ ۱۶:۱۲

    سلام وقت تون بخیر و شادی،من ۱۱ واحد روکش زیرکونیا انجام دادم ولی احساس راحتی نمیکنم دکتر هم همشو چسبیده بهم درست کرده نمیتوانم نخ دندان بکشم چ کاری باید انجام دهم که از پوسیدگی دندان های زیر جلوگیری کنم چسب روکش چه مارکی بهتر از چسب های دیگر است.ممنون میشم جواب بدهید🙏🙏🙏

    پاسخ
  • سلام وقت بخیر من یه دندون آسیابم رو پر کردم چند سال پیش و به توصیه پزشک که میگفتن روکش کنم گوش ندادم الان سطحش کمی ساییده شده ایا میتونم روکش کنم الان؟ هزینه روکش دندان چقدره؟ مرسی

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ ۰۸:۵۸

      سلام خدمت شما . بله میتوانید روکش انجام بدید و برای اطلاع از هزینه ها لطفا با کلینیک تماس بیگیرید .

      پاسخ
      • سلام خانم دکتر من فک پایین دندان به دلیلی دندانهاش از بین رفت الان میخوام بجای فک متحرک ثابت بزارم بنظر شما ثابت استحکام داره برام این همه هزینه کنم سنم ۴۰ یال هست

        پاسخ
        • دکتر نوشین نصیری
          ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ ۰۹:۱۳

          سلام خدمت شما . لطفا برای ما عکس OPG ارسال کنید تا بهتر راهنماییتون کنیم .
          شماره جهت ارسال عکس : ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

          پاسخ
  • سلام ببخشید اگه بین دندونی که رو.کش داره و دندون کناری پوسیده بشه میشه با تراشیدن و پر کردن درستش کرد؟ من قبلا هم سابقه پوسیدگی بین دندون رو داشتم البته

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ ۰۸:۵۹

      سلام خدمت شما . اگر منظورتون دندانی هست که روکش نداره بله میتوان ترمیم انجام داد .

      پاسخ
      • سلام خانم دکتر یک طرف دندان دارم یک طرف دندان ندارم چی کنم

        پاسخ
        • دکتر نوشین نصیری
          ۴ دی ۱۴۰۰ ۰۸:۱۶

          سلام خدمت شما . لطفا برای ما یک عکس opg ارسال کنید تا ما بهتر بتوانیم راهنماییتون کنیم .
          شماره واتساپ کلینیک جهت ارسال عکس : ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

          پاسخ
  • سلام خدمت شما بزرگوار من دو دندان در فک بالا جلو رو روکش کردم بعد مدتی متوجه شدم بینشون دچار پوشیدگی شده من هم مسواک و نخ دن دون استفاده میکردم هم دهانشویه الان علت چیست و باید چیکار کنم؟

    پاسخ
  • سلام خانم دکتر روکش دندون من مشکلی نداره فقط کمی زرد شده روشی هست که توی خونه درستش کنم یا باید جرمگیری کنم؟ لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ
  • سلام من دندونامو دو سه سال پیش روکش کردم الان دندون بغلیش پوسیدگی داره ایا روکش باعث این اتفاق شده؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button