کشیدن دندان یا درمان ریشه کدام بهتر است؟

درمان ریشه یا کشیدن دندان

اشتراک‌گذاری

پزشکان همگی بر این نظر متحد هستند که درمان و حفظ دندان طبیعی با وجود انجام درمان‌های متعدد میتواند از کشیدن دندان بهتر باشد. البته متخصص دندانپزشکی ابتدا بررسی میکند و در صورت اورژانسی بودن تجویز کشیدن دندان شما جهت حفظ سلامتی دهان و دندان های دیگر را میدهد.

برخی دیگر نیز به دلیل دردی که ممکن است پس از درمان ریشه دندان داشته باشد از انجام راه‌حل‌هایی درمانی آن صرف نظر میکنند اما بی اطلاع هستند که با استفاده از داروهای بی حس کننده میتوان به راحتی از بروز درد در هنگام کار و حتی مدتی بعد از انجام درمان جلوگیری نمود و در صورتی که پس از انجام درمان درد داشتند با تجویز پزشک میتوانند مسکن مصرف کنند.

و اما افراد دیگری هستند که از نگرانی تغییر رنگ دندان خود پس از درمان ریشه هراس دارند برخلاف انکه نمیدانند امروزه دندان‌های درمان شده را با استفاده از موادی همرنگ دندان پر میکنند تا تغییر رنگی بین دندان درمان شده و دیگر دندان‌ها حس نکنند. البته هنگامی که پای صحبت این افراد مینشینید دلیل‌‍ های دیگری برای شما می‌آورد تا شما را قانع کنند که کشیدن دندان بهتر از درمان دندان است.

حفظ دندان طبیعی با عصب کشی

در چه شرایطی بهتر است دندان کشیده شود؟

تحقیقات ثابت کرده است در صورتی که دندانی آسیب دیده درون دهان باقی بماند میتواند به دندان‌های دیگر نیز آسیب جدی وارد کند. اما پزشکان با درمان دندان آسیب دیده میتوانند آن را در کمال سلامت و بدون ایجاد آسیب به دیگر دندان‌ها حفظ کنند و در مرحله آخر توصیه به کشیدن دندان دارند.

کشیدن دندان مرحله آخر برای درمان دندان آسیب دیده نیست و ممکن است به دلایل متعددی هم چون آسیب دیدن بسیار جدی، ایجاد عفونت شدید در ناحیه، بروز بیماری‌های لثه‌ای و قرار گرفتن زیر لثه یا بیرون نیامدن آن برای شما مناسب نباشد.

درمان ریشه بهتر است یا کشیدن دندان

ایمپلنت دیجیتال دندان به مراقبت های خاص نیاز ندارند و می توانند برای مدتی طولانی دوام داشته باشند

همانطور که بالاتر بیان کردیم در اغلب اوقات بهتر است دندان شما ترمیم شده و درمان ریشه انجام گیرد اما در شرایط خاصی درمان ریشه دیگر اثر ندارد و تنها گزینه درمان کشیدن دندان است. در ادامه شرایطی که به واسطه آن باید دندان را کشید و درمان ریشه دیگر جوابگو نیست شرح میدهیم:

  • دندان به شدت دچار پوسیدگی شده باشد

یکی از مواقعی که درمان ریشه دیگر جوابگو نیست و باید دندان کشیده شود هنگامی است که به دندان به شدت آسیب رسیده باشد و دچار پوسیدگی شده باشد و دیگر ترمیم و درمان ریشه برای آن جوابگو نباشد.

اغلب این مشکل برای افرادی اتفاق میافتد که مغز دندان یا پالپ دندان آنها دچار آسیب شده باشد و باکتری و عفونت به پالپ دندان آنها حمله ور شده باشد و موجب رشد عفونت در آن ناحیه گشته باشد.

در این صورت هم برخی پزشکان اصرا به درمان عفونت دهان و عصب کشی هستند اما وجود عفونت بسیار شدید این شرایط را برای آنها سخت کرده و بهتر است دندان مورد نظر کشیده شود با ایمپلنت یا روش‌های مشابه دیگری جایگزین شوید تا از پیشروی عفونت جلوگیری شود.

دقت داشته باشید در صورتی که در این شرایط بخواهید دندان خود را ایمپلنت کنید باید محل عفونت گرفته شده کاملا پاک شده باشد و عاری از هرگونه آلودگی و باکتری باشد.

کشیدن دندان پوسیده بهتر است

پوسیدگی دندان کودکان چه علتی دارد را د راین مقاله مطالعه کنید.

  • دهان و دندان شما دچار ابتلا به بیماری های پریودنتال شده باشد

به بیماری‌های دهان و دندان بیماری پریودنتال نیز میگویند. عفونت لثه، لیگامنت، استخوان فک و ساختار دیگر اطراف دندان میتواند دچار بیماری شود.

در وهله اول بیماری پریودنتال میتواند  همان ژنژویت باشد که اغلب در حد همان لثه باقی میماند اما اگر به موقع درمان نشود ممکن است در مرحله‌های شدید تر بیماری لثه بر لیگامنت های پریودنتال و استخوان فک فرد تاثیر منفی گذاشته و عفونت موجود آنقدر تشدید شود که در صورت نکشیدن دندان امکان درمان کردن میزان عفونت امکان پذیر نباشد.

در صورت ابتلا به این بیماری ها دیگر درمان ریشه کار ساز نبوده و پزشک مجبور به کشیدن دندان پاکسازی ناحیه از هرگونه آلودگی و سپس کاشت دندان است.

شاید برای شما جالب باشد بدانید در بیماری های پریو دنتال اغلب باکتری‌ها به شکل موادی چسبنده در پلاک دندانی به وجود می آیند و علت آن هم مسواک نزدن بعد از خوردن غذا است. در صورتی که رشد باکتری ها را متوقف نکنید و درمان آن را آغاز نکنید ممکن است دندان خود را از دست بدهید. اما در صورتی که به صورت منظم مسواک بزنید میتوانید از این نوع بیماری‌ها و دردسرهای آن در امان بمانید.

معمولا کشیدن دندان توسط جراح و متخصص دهان و دندان انجام میشود زیرا میزان دقت و ظرافت او در حین کشیدن دندان برای بعد از این فرآیند بسیار حائز اهمیت است.

مسواک نزدن و ابتلا به بیماری پریودنتال

جرم گیری دندان با ایرفلو یک روش برای برطرف کردن لکه های دندان است که به کمک فشار هوا، می توان ظاهر سفید دندان ها را بدست آورد.

  • هنگامی که دندانی زیر لثه بیمار باقی بماند

گاهی ممکن است دندان در زیر لثه بیمار باقی بماند و نتواند به خوبی از آن سر بیرون زده و بالا آید. در صورتی که دندانی زیر لثه باقی بماند باعث میشود دندان های دیگر از جای خود خارج شده و نظم آنها از بین برود.

در این صورت باید دندانپزشک با استفاده عمل جراحی دندان را از لثه خارج کند. در صورتی که این دندان‌ها را به موقع بکشید و خارج کنید خطر ابتلا به عفونت در شما به شدت کاهش میابد. اغلب پس از خارج کردن آن استفاده از روش ایمپلنت دندانی توصیه میشود تا جای دندان مدت زمان طولانی خالی نماند.

  • در صورتی که دندان‌های شما روی یکدیگر افتاده باشد

ممکن است برخی از افراد دچار افتادگی چند دندان روی یکدیگر باشند که میتوان برای جلوگیری از ر وی هم افتادن دندان از کشیدن استفاده نمود.

زیرا گاهی ممکن است بیمار برای ارتودنسی مراجعه کند و برای آغاز درمان او نیاز باشد یک یا چند دندان او را کشید تا فضای کافی برای تراز کردن و منظم شدن دندان ها به وجود آید.

گاهی جهت حفظ زیبایی طرح لبخند بیمار توصیه میشود یک یا چند دندان را بکشد تا زیبایی دندان‌های او کاملا حفظ شود.

در زمانی که پوسیدگی دندان باعث از بین رفتن مغز یا عصب دندان شده باشد، عصب‌کشی برای درمان پوسیدگی دندان انجام می‌شود.

مراحل عصب کشی دندان

معمولا پس از درمان ریشه دندان با کمک روکش لمینت سرامیکی و یا کامپوزیت ونیر، دندان ترمیم شده را با سایر دندان ها هماهنگ می کنند.

  • پس از تصادف ها و حادثه های ورزشی دندان را بکشید

ممکن است پس از تصادفات رانندگی یا حوادثی که رخ میدهد در فعالیت های ورزشی دندان فرد آسیب جدی دیده باشد و کشیدن آن بهترین راه حل باشد.

در این صورت اغلب پزشک توصیه میکند بلافاصله پس از کشیدن دندان با روشی هم چون ایمپلنت دندان جای خالی آن پر شود تا مشکلی برای لثه و دندان‌های دیگر فرد مانند تحلیل استخوان فک ایجاد نشود. درصورتیکه این آسیب جدی نباشد با ترمیم دندان شکسته می توانید از کشیدن آن جلوگیری کنید.

تماس با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری:

۰۲۱۲۲۲۱۴۰۰۴۰۲۱۲۲۲۱۵۰۰۵

  • در صورتی که دندان در فک جا به جا شود

ممکن است یک یا تعدادی از دندان‌ای شما تکان خورده باشند یا کج شده باشند در این صورت فضای بین دیگر دندان‌ها گرفته میشود و نظم دندان های فک بهم میریزد  این صورت اگر دندان ها را اصلاح نکنید ممکن است آسیبات جدی به فرد فک و دندان های فرد وارد شود.

دلیل آنکه در صورت کج شدن دندان را با ایمپلنت یا روش دیگری جایگزین میکنند این است که دندان کج شده به دیگر دندان ها آسیب نرساند.

  • اصلاح طرح لبخند و ایجاد نظم در دندان های بیمار

ممکن است یک دندان از لثه یرون آمده باشد و در مکان مشخص خود قرار نگرفته باشد و باعث شود زیبایی لبخند و لب های شما دچار اختلال گردد و ساختاری غیر طبیعی و نا مناسب را تجربه کنید.

در این صورت روابط فکی دندان ها از بین میرود و دندان ها میزان تراز بودن خود را از دست میدهند به همین علت برای اصلاح طرح لبخند و برگرداندن زیبایی به لبخند و چهره فرد نیاز است آن دندان کشیده شود.

درمان ریشه بهتر است یا کشیدن دندان؟

ممکن است شما هم پس از بررسی و تشخیص پزشک کمی مردد شوید که روش درمان ریشه یا عصب کشی را انجام دهید یا دندان را به صورت کامل کشیده و از استخوان فک جدا کنید؟ اغلب پزشکانی که در این زمینه دارای تخصص هستند در اغلب موارد روش عصب کشی و درمان ریشه را ترجیح میدهند.

دلیلی آن هم این است که به هیچ عنوان هیچ راه حل درمانی نمیتواند جای خالی عملکرد طبیعی و خوب دندان شما را بگیرد و البته کشیدن دندان و استفاده از روش‌های ایمپلنت دندان، بریج دندان یا دندان مصنوعی میتواند مستلزم هزینه و زمان بیشتری برای انجام فرآیند درمانی باشد. اگر سوالتان این است که بریج دندان بهتر است یا ایمپلنت این مقاله را از دست ندهید.

در عرصه دندانپزشکی مدرن دیگر تنها راه حل دندان آسیب دیده کشیدن آن نیست  و پزشک تلاش میکند تا با استفاده از روش‌های مختلفی دندان پوسیده شما را پر کند، عصب کشی و درمان ریشه انجام دهد، روت کانال و درمان‌های دیگری آن را حفظ کند.

درست است که اغلب پزشکان روش کاشت ایمپلنت دندان پس از کشیدن را تجویز میکنند که این روش عملکرد و ظاهری کاملا مشابه دندان طبیعی دارد اما همچنان همه اتفاق نظر دارند که دندان اصلی و خدادادی میتواند ارجحیت بالاتری داشته باشد.

ایا درمان ریشه بهتر است؟

زمانی که با روش های غیرتهاجمی نتوان عفونت پالپ دندان را درمان کرد جراحی اندودنتیک کاربرد دارد.

در صورتی که با استفاده از درمان ریشه بتوان یک دندان عفونت دار را نجات داد بهتر است این روش را انتخاب کرد زیرا هم امن تر است، هم کم تهاجمی تر است و هم ارزان تر است.

هنگامی که پالپ دندان یا مغز دندان دچار آسیب شده باشد بهترین گزینه عصب کشی است. اصل و اساس حیات دندان فرد پالپ دندان است که شامل عصب، بافت همبند و رگ های خونی است. دلیل اهمیت پالپ دندان خون و مواد مغذی هست که این قسمت برای دندان تهیه میکند و در صورتی که آسیب جدی به این بخش برسد ممکن است بیمار جان خود را از دست بدهد.

به همین علت هنگامی استفاده از این روش توصیه میشود که آسیب به پالپ با بروز آبسته در نوک ریشه دندان قابل مشاهده باشد. اغلب عفونتی که در پالپ به وجود می آید به دلیل بروز یک حفره عمیق یا شکستن دندان بیمار است که در این صورت دندان در معرض ورود آلودگی و باکتری قرار میگیرد که در این مرحله اغلب درمان ریشه جهت حفظ دندان تجویز میشود.

اما خب طبیعی است با کشیدن دندان میتوانید از درمان کمی دردناک و سنگین عصب کشی جلوگیری کنید اما بهتر است کشیدن دندان بیمار  گزینه نهایی و اخر برای درمان استفاده شود.

آیا فیشور سیلانت دندان از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند؟

درنتیجه در پاسخ به این مورد که درمان ریشه بهتر است یا کشیدن دندان پاسخ ما درمان ریشه است زیرابرای حفظ سلامتی بدن شما نیز تاثیر گذار تر است.

متاسفانه طی تحقیقات به عمل آمده با کشیدن دندان ۶۸ تا ۸۴ درصد ممکن است باکتری های بیشتری در جریان خون شما منتشر شود. دقت کنید که بدن انسان یک ارگانیسم کامل است و در صورتی که به یک بخش از بدن آسیب برسد میتواند تاثیر منفی بر دیگر بخش ها بگذارد انتخاب راه و روش درمان ریشه بسیار بهتر از کشیدن دندان است.

اما ممکن است در شرایط خاصی هم دیگر عصب کشی ای درمان ریشه به داد شما نرسید  و مجبور شوید از تنها راه درمان کشیدن دندان استفاده کنید که توصیه ما بلافاصله پس از کشیدن دندان استفاده از راه و روشی برای جایگزینی آن است.

زیرا داشتن دندان مشکلاتی هم چون افت صورت، تحلیل لثه، تحلیل استخوان فک و سر خوردن دندان ها به فضای باز را جلوگیری کرده  و میتوانید مانند دندان طبیعی عملکرد دندان های خود مانند جویدن و صحبت کردن را بدون آسیب و هیچ مشکلی  از سر بگیرید.

منبع معتبر مورد استفاده در مقاله: webmd

طلایی ترین زمان کشیدن دندان عقل وقتی است که هنوز آسیبی از جانب دندان عقل به دندان‌های مجاور نرسیده باشد.

آیا درمان ریشه موجب تغییر رنگ در دندان می‌شود؟

در باور برخی از عموم وجود دارد که با درمان ریشه و عصب‌کشی، رنگ دندان تغییر خواهد کرد. این مشکل در قدیم وجود داشته و با درمان ریشه‌ای، دندان‌ها تا چند درجه تغییر رنگ داشته‌اند ولی با پیشرفت تکنولوژی در زمینه دندانپزشکی و استفاده از مواد و تجهیزات پیشرفته‌تر، این مشکل به طور کامل رفع شده است.

درد دندان بعد از درمان ریشه بیشتر است یا کشیدن؟

برخی به علت ترس از درد، هیچ‌گاه به فکر درمان ریشه دندان نمی‌افتند و به سرعت به سراغ کشیدن دندان‌ها می‌روند. درد بعد از درمان ریشه مانند درد بعد از کشیدن دندان ممکن است تا ۲ الی ۳ روز به طول انجامد و کاملاً طبیعی است. در نتیجه بهتر است قبل از هر اقدامی، با یک دندانپزشک متخصص مشور نمود.

علائم اصلی عفونت دندان کدام است؟

علائم زیادی برای عفونت دندان وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها، درد خودبه‌خودی دندان، دردهای شبانه، تغییر رنگ در دندان‌ها، لق یا سیاه شدن دندان، درد دندان شدید در هنگام جویدن مواد غذایی، ورم کردن لثه و خارج شدن چرک از لثه و غدد لنفاوی سر و گردن را شامل می‌شود. با بروز هر یک از نشانه‌ها باید به سرعت به دندانپزشک مراجعه نمود.

۱۴ دیدگاه. ترک جدید

  • سلام خانم دکتر مادر من ۶۸ سالشه دندان ۷ بالا را ترمیم و عصب کشی کرده درد خیلی زیادی در ناحیه گونه و همان دندان دارد بعد از یک ماه و یک هفته است خیلی شدیده دکتر گفته مربوط به تحلیل استخوان فکه و مسکن تجویز نموده اما درد واقعا شدیده چیکار باید کرد آیا دندان را بکشی خوب نمیشه
    ممنون از راهنماییتون

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ ۰۸:۲۰

      سلام خدمت شما . لطفا برای ما عکس OPG ارسال کنید تا بهتر بتوانیم راهنماییتون کنیم .
      شماره جهت ارسال عکس : ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ
      • فریدون امان الله زاده لارسری
        ۱ دی ۱۴۰۲ ۰۳:۰۴

        سلام خانم دکتر متولد ۶۲ هستم خداوند بهم ی خانواده بسیار زیبا داده از نداشتن دندان‌های خودم خیلی ناراحت افسرده هستم پوسیده شدن فقط ریشه‌اش مونده برام هم آرزوی خنده دارم وهم خوردن غذا لطفا کمکم کنید تا بتوانم بیام خدمتتان تا بکشم ریشه‌ای دندوناما ودوباره بزارم دندوناما تا عمری که از خداوند مونده برام خوشحال باشم وخنده کنم وعذاب نکشم از نداشتن دندان. خداوند همیشه پشت وپناهتان باشه خانم دکتر گرامی.

        پاسخ
        • دکتر نوشین نصیری
          ۲ دی ۱۴۰۲ ۱۰:۵۵

          سلام خدمت شما . لطفا برای ما عکس OPG ارسال کنید تا بهتر بتوانیم راهنماییتون کنیم .
          شماره جهت ارسال عکس : ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

          پاسخ
  • سلام خانم دکتر بنده دندان ۶ بالا از سمت چب که قبلا پر شده بود بدلیل خالی شدن مواد پوسیده شده و الا متخصص ریشه اصرار به کشیدن دارد ولی من خیلی ناراحتم میخوام در صورت امکان پر شود . عسش را خدمتون ارسال می کنم لطفا محبت بفرمایید . می تونم نگار کنم یا باید کشیده شود ؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۰۵:۱۸

      سلام خدمت شما . بله عکس را ارسال کنید تا بررسی کنم .
      شماره جهت ارسال عکس : ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ
  • سلام خانم دکتر نصیری من بین دو تا دندونای خرگوشی جلوی دهنم پوسیدگی داره از طرفی داخل یکیشون خالی شده بنظرتون بکشم یا عصب کشی کنم؟ اگرم بخام بکشم خیلی زشت میشه لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۰ آذر ۱۴۰۰ ۰۹:۴۸

      سلام خدمت شما . لطفا یک عکس opg برای ما ارسال کنید تا دندان شما را ارزیابی کنیم .
      شماره واتساپ کلینیک جهت ارسال عکس : ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ
  • مریم سلیمانی
    ۲۵ آبان ۱۴۰۰ ۰۸:۲۳

    سلام من پارسال دندونم خراب بود رفتم بکسم دکترش گفت حیفه بهتره عصب کشی کنی بعد عصب کشی تا دو ماه بهش فشارنیاوردم بعد حالا الان کاملا لق شده و مواد داخلش همش ریخته. بنظرشما چیکارش کنم؟؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۰ آذر ۱۴۰۰ ۰۹:۵۱

      سلام خدمت شما . لطفا برای ما یک عکس opg ارسال کنید و اگر مایل هستید حضوری ویزیت بشید لطفا برای هماهنگی وقتتون با کلینیک تماس بگیرید.
      ۲۲۲۱۴۰۰۴
      ۲۲۲۱۵۰۰۵
      ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ
  • سلام ببخشید من دندون آسیاب فک پایینم سطحش سوراخ شده اوایل درد نداشتم اما الان مدتیه نمیتونم چیزی بجوئم و سوراخ دندون خیلی بزرگتر شده و از طرفی سه تا دندون کناریش خالیه بنظرتون بهتر نیست جای عصب کشی بیام این دندون رو بکشم و با سه تای دیگ
    ه با هم ایمپلنت کنم؟ مرسی از شما

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۰ آذر ۱۴۰۰ ۰۹:۵۳

      سلام خدمت شما . لطفا برای ما یک عکس opg ارسال کنید تا بهتر راهنماییتون کنیم .
      شماره واتساپ کلینیک جهت ارسال عکس : ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ
  • سلام خانم دکتر من قبل از عید دندونمو کشیدم و همه چی اکی بود تا یک ماه پیش که دیدم جای دندونم ملتهب شده و بوی بدی میده الان همون دکتر قبلی بهم گفت ریشه فرعی دندون مونده و چون هنوز جاش دندون ندارم عفونت کرده میگن باید عصب کشی کنم تا بتونم بعد ایملنت کنم ایا این روش درستی هست؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۰ آذر ۱۴۰۰ ۰۹:۵۵

      سلام خدمت شما . لطفا برای ما یک عکس opg ارسال کنید تا بهتر بتونیم راهنماییتون کنیم .
      شماره واتساپ کلینیک جهت ارسال عکس : ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button