استفاده از پرینتر سه بعدی در دندانپزشکی دیجیتال

استفاده از پرینتر ۳ بعدی در دندانپزشکی دیجیتال
دندانپزشکی دیجیتال

اشتراک‌گذاری

علم دندانپزشکی نیز مانند تمامی موارد دیگر پیشرفت میکند و تکنولوژی دیجیتالی ماهیت جدیدی برای آن درست کرده است و آن هم در حدود یک دهه است که پرینتر سه بعدی در دندانپزشکی ورود کرده است و تحول بسیار بزرگی را در حوزه درمانی دندان به وجود آورده است. با ورود پرینتر سه بعدی به دندان پزشکی فرآیند ترمیم و باز سازی دندان سرعت بسیار بالایی پیدا کرده است. دندانپزشکی دیجیتال برای تمامی کسانی که وقت کافی برای مراجعه به دندانپزشکی در جلسات متعدد را ندارند، مناسب است.

اگر فرصت مطالعه کل مقاله را ندارید، با کلیک روی خلاصه مقاله، اطلاعات مفیدی کسب کنید.

اسکن دیجیتال دندان برای مدلسازی سه بعدی دندان

پرینتر سه بعدی در دندان پزشکی

برتری دندان پزشکی دیجیتال نسبت به روش سنتی را در استفاده از پرینترهای سه بعدی می توان درک نمود. پرینتر سه بعدی در دندانپزشکی از دقت بسیار بالایی برخوردار است و استفاده بسیار زیادی در دندان پزشکی دیجیتال دارد و تمامی کلینیک های مدرن دندان پزشکی و لابراتوارهای دندانسازی مجهز به این دستگاه هستند و چاپ، هم در کلینیک دندان‌پزشکی و هم در لابراتوارها انجام میپذیرد.

دندان پزشکان برای آن که بتوانند از این پرینتر‌های سه بعدی استفاده کنند روش‌های مختلف بسیار زیادی وجود دارد که میتواند آنها را به کار بگیرد و همچنین این روش‌ها شاهد پیشرفت و بیشتر شدن هستند یعنی اینکه این توسعه یافته  روزانه در حال پیشرفت و رشد است. کاربرد  پرینترهای سه بعدی بسیار در این تاثیر گذار است زیرا بنا بر استفاده از رزین‌های مختلف در آن میتوان گفت بسیاری از این رزین‌ها میتوان گفت فقط برای چاپگرهای سه بعدی دندان پزشکی  ساخته میشوند.

بسته به کاربرد ، از رزین های مختلفی در پرینتر های سه بعدی دندانپزشکی استفاده می شود و بسیاری از رزین‌های تخصصی صرفاً برای چاپگرهای سه بعدی دندانپزشکی ایجاد شده اند.

براکت‌های شفاف و نگهدارندی در دندان پزشکی متدوالترین کاربرد پرینتر‌های سه بعدی است و همینطور پرینتر‌های سه بعدی را در ایجاد ابزار دندان پزشکی، کاشت و پروتز دندان استفاده میکنند  و به زودی در ساختارهای بافت دندان و bioprinting  از چاپ سه بعدی استفاده میشود.

کاربرد پرینتر سه بعدی در دندانپزشکی های مدرن

درباره بهترین جنس ایمپلنت دندان در این مقاله از سایت دکتر نوشین نصیری مطالعه کنید.

چگونگی تولید براکت دندان با استفاده از پرینتر سه بعدی

معمولا برای اصلاح همردیفی و همترازی دندان‌ها از یک براکت استفاده میکنند که این براکت Aligners نام دارد و دندان پزشک برا آنکه بتواند این براکتها را بسازد  دندان‌های بیمار را اسکن میکنند تا آنها را با استفاده از نرم افزارهای مخصوص طراحی سه بعدی برای طراحی این براکتها استفاده میکنند که تولید این براکتها بسیار سریع پیش میرود و نسبت به سایر روشهای سنتی که استفاده میشود صرفه اقتصادی بسیاری هم دارد و هم چنین به دلیل اسکن دندان‌ها به طور دقیق  باعث میشود تا ظرافت بسیار زیادی در تولید همچین براکتهایی لحاظ شود.

چگونگی درست کردن تاج دندان با استفاده از پرینتر سه بعدی

دندانپزشکان برای آنکه بتوانند چاپ سه بعدی تاج دندانها را بگیرند ابتدا باید با استفاده از اسکن داخل دهانی دندان‌های شکسته را اسکن کنند تا بتوانند با استفاده از نرم افزارهای طراحی سه بعدی  تاج دندانی را طراحی و آماده چاپ سه بعدی کنند.

کاربرد پرینتر سه بعدی در دندانپزشکی دیجیتال

آیا ایمپلنت برای لثه تحلیل رفته انتخاب مناسبی است؟

جراحی دندان با پرینتر سه بعدی

چاپ سه بعدی دندان دقت لازم برای انجام جراحی‌های دهان و دندان را بالا میبرد و انجام ان جراحی ها بسیار آسانتر میشود یعنی زمانی که یک چاپ سه بعدی در اختیار دندانپزشک باشد یک کمک بسیار عالی برای دندان‌پزشک به شمار میآید زیرا طرحی که چاپ سه بعدی ایجاد میکند کاملا با متناسب با دهان بیمار طراحی میشود زیرا برای آنکه بتوانند الگویی شبیه به براکت بسازند دهان بیمار را اسکن میکنند و این نقاطی که باید جراحی روی آنها صورت بگیر دقیقا روی نمونه سه بعدی وجود دارد.

تاج دندان که توسط پرینترهای سه بعدی تولید میشود جزء رایج ترین  کارهای چاپ سه بعدی است که در دندانپزشکی بسیار مورد استفاده است که در این تولید نه تنها در وقت صرفه جویی میشود بلکه اگر  تولید خطایی داشته باشد دندان پزشک میتواند آن را اصلاح کند و به دلیل اینکه تولید و روند آن در دست خود دندانپزشک است به روند انجام کار سرعت زیادی میبخشد.

لمینت دیجیتال دندان چیست و چه تفاوتی با لمینت به روش سنتی دارد؟ را در این مقاله بخوانید.

ایمپلنت با پرینترهای سه بعدی

پرینتر سه بعدی حتی برای اجرای جراحی ایمپلنت دندان و جایگذاری آنها درون استخوان فک بیمار  نیز بسیار تاثیر گذار است و این تاثیر در واقع میتواند  یک طراحی سه بعدی سریعتر و با دقت بیشتر از سایر روشهای سنتی باشد. پرینتر ۳ بعدی میتواند در ترمیم دندان‌های شکسته و خرابی که در کنار یکدیگر قرار دارند نقش موثری داشته باشد.

چگونگی براکتهای پرینتر ۳ بعدی با LED

این براکت‌های نیمه شفاف پرینتر سه بعدی برای آن که بتوانند نور مورد نیاز را تامین کنند باتری را بر روی هر یک از دندان ها قرار میدهند زیرا دندانها به کمک انرژی نوری تا سریعتر حرکت کنند و دیدن این نور  با چشمهای معمولی امکان پذیر نیست و نمیتوان این کار را با چشمهای غیر مسلح انجام داد و این باتریهای لیتیوم هیچ گونه صدمه ای به بدن انسان وارد نمیکند و خاصیت انعطاف پذیری این براکتها به گونه ای است که از آنها برای ایمنی و راحتی استفاده میشود.

هدف این براکتها به لطف این چراغهای LED  صاف کردن سریعتر دندان‌ها و ترسیم آنها است که این براکتهای چاپی سه بعدی در دسترس تمامی عموم و دندان پزشکان برای استفاده نیست و جیزی که در طی مطالعات و تحقیقات به عمل آمده است که در آینده برای استفاده در اختیار تمامی دندانپزشکان و مردم قرار میگیرد.

موارد استفاده پرینتر سه بعدی دندان در دندان پزشکی دیجیتال

طراحی لبخند دیجیتالDSD، طراحی با استفاده از کامپیوتر است که در آن از فناوری های دیجیتال استفاده میشود.

 چاپ سه بعدی در دندان پزشکی

یکی از دلایل و نشانه‌های موفق بودن پرینترهای سه بعدی در دندانپزشکی استفاده بسیار زیاد از آن است که روز به روز به آن افزوده میشود و بسیاری از شرکت‌ها که تامین کنندگان عمده محصولات و وسایل مورد نیاز در دندانپزشکی هستند برای آنکه بتوانند ابزارهای دندانپزشکی را تولید کنند از این تکنولوژی استفاده میکنند و چاپ سه بعدی دندان پزشکی و استفاده از آن با سرعت در حال رشد است که نشان میدهد پرینترهای سه بعدی در این زمینه بسیار موفق بوده اند. به همین دلیل است که بسیاری از شرکت ها خود را وقف این می کنند.

برخی از تأمین کنندگان عمده محصولات دندانپزشکی هستند که از این فناوری برای تولید ابزار های دندانپزشکی استفاده میکنند و بسیاری هستند که برای دستیابی به کاربردهای جدیدی از چاپ سه بعدی در دندان پزشکی در حال تحقیق و کوشش هستند. CLEAR CAPS  و  INVISALIGN  دو گروه تحقیقاتی بسیار بزرگ هستند که عمده کار آنها  برای تولید  براکتهای دندان به تولید چاپگرهای سه بعدی دندان پزشکی میپردازند.

مراحل انجام اسکن دیجیتال دندان را از ابتدا تا انتها در این مقاله مطالعه کنید.

تولید براکت با نرم افزار پرینترهای سه بعدی

برنامه های پرینتر سه بعدی در دندانپزشکی

خوشبختانه پیشرفت تکنولوژی در زمینه پرینترهای سه بعدی برای دندانپزشکی بسیار زیاد است و روز به روز به دست آوردهای جدیدی شامل توسعه این صنعت است که هر یک از برنامه های جدید تمام تلاش خود را برای وارد کردن تکنولوژی جدید و برتری به دندان پزشکی هستند به طور مثال یک گروه تحقیقاتی که در یکی از دانشگاه‌های هلند در حال تحقیق بر روی چاپ یک ماده است که به توسط آن بتواند باکتریهای دندان را از بین ببرند در نتیجه این تکنولوژی و فناوری همچنان میتواند تاثیرات بسیار بزرگی برای دندان پزشکی داشته باشد تا بتوانند موجب ماندگاری بسیار بالاتر برای براکتها ، تاجها و کاشت ایمپلنت باشد.

لمینت دندان سرامیکی و کامپوزیتی کاربرد متفاوتی در رفع عیب‌های ظاهری دندان دارند. درباره فرق کامپوزیت با لمینت بیشتر بخوانید.

مدلسازی سه بعدی برای برنامه‌های دندان پزشکی

اسکنرهای ۳ بعدی دندان هم اکنون در بازار وجود دارد و به همین دلیل است که اسکن دندان برای بیماران به راحتی انجام میشود اما اگر از یک اسکن سنتی CT  استفاده میکنید برای چاپ سه بعدی  میتوانید از دو نرم افزار برای انجام کار استفاده کنید که معمولا فرمت اسکن‌های دندانپزشکی  DICOM  است  که برای کار کردن بر روی آنها باید از نرم افزار مدلسازی OSIRIX  استفاده کنید زیرا نرم افزار‌های مدلسازی معمولی این فرمت را پشتیبانی نمیکند و با استفاده از این نرم افزار میتوانید به پردازش ۲ بعدی و ۳ بعدی پرونده خود بپردازید.

اسکن داخل دهانی در کلینیک دکتر نوشین نصیری

ایمپلنت دیجیتال دندان  دندان هایی هستند که درست مانند دندان های طبیعی توسط استخوان فک حمایت می شوند و می توانند برای مدتی طولانی دوام داشته باشند.

روش چاپ سه بعدی

در دندان پزشکی دیجیتال برای چاپ سه بعدی به مواد مخصوص و خاصی نیاز است و از طرفی ماهیت و جنسی که شما انتظار آن را و قصد تولید کردن آن را دارید چگونگی طرز استفاده شما از دستگاه و پرینتر سه بعدی را تغییر میدهد و همگی به تولید شما بستگی دارد

استفاده از روش های پرینتر سه بعدی بستگی به ماهیت و جنس خواسته شده شما و استفاده از شیء مورد نظر شما برای تولید دارد. . زمانی که صحبت تولید کردن محصولات دندان پزشکی به میان می‌آید شما میتوانید از ماده‌های سازگاری مانند  DENTAL SG  یا رزین‌هایی که با محیط و دستگاه‌های پرینتر سه بعدی سازگاری دارند  به توسط کربن استفاده کنید.

برای آن که بتوانید به تولید و ساخت ابزار دندان پزشکی بپردازید میتوانید از هر ماده‌ای لازم استفاده کنید یعنی برای آن که ابزارهای پزشکی و یا نمونه‌های اولیه را بسازید میتوانید از مواد چاپی بسیاری استفاده کنید.

مزیت پرینترهای سه بعدی دندانسازی

کد کم دندانپزشکی (CAD CAM) تکنولوژی است که با ورود به دندانپزشکی دیجیتال به خصوص در حوزه دندانسازی تحول بسیار بزرگی در این علم ایجاد کرده است

تکنولوژیهای کاربردی دندان پزشکی

  1. پرینترهای سه بعدی رزینی

پرینتر قطعات دندانی پلیمری که در این بخش تکنولوژی پرینترهای سه بعدی رزینی بسیار پر کاربرد هستند عبارت‌اند از: تکنولوژی های صنعتی DLP ، MSLA، SLA و CLIP .

  1. پرینترهای سه بعدی فلزات

در این تکنولوژی پرینترهای سه بعدی فلزات میتوان پرینت بخش‌های فلزی که در پزشکی کاربرد دارد را به استفاده از تکنولوژی‌های: slm، DLMS و EBM  را نامبرد که در پزشکی کاربرد بسیاری نیز دارند.

نحوه کار کردن پرینتر سه بعدی

چاپگر سه بعدی کاملا اتوماتیک است و ازلایه‌های پلاستیک مذاب و یا پودر استفاده میکند و آنها را با استفاده از ماورای بنفش یا همان چسب نور در کنار هم  به صورت لایه‌ای قرار میدهند و برای آن که بتواند یک طرح را ترسیم کند این طرح ۳ بعدی را به لایه‌های ۲ بعدی تبدیل میکند که این نوع از فناوری بسیار کارآمد تر از قالبهای دندانی است و تاثیرات منفی که قالبهای صنعتی برای دهان و به وجود می‌آورد را ندارد.

برای ساختن قالبهای دندان از اسکنهای دیجیتالی در چاپ سه بعدی استفاده میشود که در مقایسه با روشهای قالب گیری قدیمی که با استفاده از مواد قالبگیری آلژیانت انجام میشد دیگر سختی این قالب گیری سنتی را احساس نکنید و یک قالب دقیق داشته باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و همچنین دریافت نوبت، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۲۱۵۰۰۵ – ۰۲۱-۲۲۲۱۴۰۰۴

چگونگی صرفه جویی در وقت با استفاده از پرینتر سه بعدی در دندانپزشکی

مدت زمانی که برای ساخت یک قالب با پرینتر سه بعدی صرف میشود در مقایسه با روش سنتی قالب گیری سنتی بسیار کمتر میباشد و معمولا در حد چند دقیقه کوتاه است و این صرفه جویی در وقت به این دلیل است که برداشتهای فک بالا و فک پایین هر دو در یک زمان امکان پذیر است و در مقابل در روش قالب‌گیری سنتی برای هر فک چند نوبت قالب گیری میشود.

آنچه باید در مورد استفاده از پرینترهای سه بعدی در دندانپزشکی دیجیتال بدانید این است که DRD3 جدیدترین دستگاه و پرینتر سه بعدی برای استفاده و ساخت ابزار دندان پزشکی است و استفاده از پرینتر‌های سه بعدی میتواند روش بسیار مناسبی برا درمان بیمار باشد در واقع استفاده از پرینتر‌های سه بعدی در دندان پزشکی هم هزینه‌های بیمار را برای اصلاحات کمتر میکند و هم چنین دیگر معایبی که در روش‌های سنتی وجود دارد را حذف میکند و کار آمدی این دستگاه در دندان پزشکی از پیشرفت روزانه در این حوزه نمایان است.

برای مطالعه بیشتر درباره پرینتر های سه بعدی می توانید این مقاله لاتین را بخوانید.

پرینتر سه بعدی چه کاربردی در دندانپزشکی دارد؟

استفاده از پرینتر سه بعدی که از دقت بسیار بالایی برخوردار است، تحول چشمگیری در دندانپزشکی ایجاد کرده است. در دندانپزشکی دیجیتال، از پرینتر سه بعدی می‌توان برای ساخت دندان‌های مصنوعی، ایمپلنت، بریج‌ها، پروتزها و روکش‌های دندان با ظرافت بالا و مطابق با ساختار فک و لثه بیمار استفاده نمود.

نقش پرینتر سه بعدی در ایمپلنت چیست؟

این روزها، استفاده از پرینتر سه بعدی در ساخت دندان مصنوعی و کاشت ایمپلنت، بسیار متداول شده است. در طول درمان کاشت ایمپلنت دندان، از پرینتر سه بعدی برای پرینت استخوان فک بیمار و ساخت سرجیکال گاید یا راهنمای جراحی استفاده می‌شود. در این صورت، نیازی به قالب گرفتن از فک و دهان بیمار نیست و دهان و دندان‌ها به صورت دیجیتالی اسکن می‌شوند.

مزایای استفاده از پرینتر سه بعدی چیست؟

استفاده از پرینترهای سه بعدی در دندانپزشکی دیجیتال، نه‌تنها دقت و تأثیرگذاری بیشتری در ساخت مدل‌های دندانی و جراحی‌های دهان و دندان دارد؛ بلکه در مقایسه با روش‌های سنتی، موجب صرفه‌جویی در زمان دندانپزشک و بیمار می‌شود. همچنین هزینه‌های بیمار برای اصلاحات احتمالی بعدی را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

۲۴ دیدگاه. ترک جدید

  • سلام و خسته نباشید.خانم دکتر من حدودا ۵ سال پیش برای فک بالا کاشت ایمپلنت انجام دادم ولی متاسفاه از پروتزهام اصلا راضی نیستم.بنظرم هم کوتاهن هم ضخامتشون زیاده.میخوام ببینم با اسکنر سه بعدی میشه پروتزی ساخته شه که من اون حس راحتی در حرف زدن و زیبایی دندونای خودمو داشته باشم تا خدمت برسم.و اینکه قیمت هم برای فک بالا کامل بهم لطف کنین.ممنون

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۱ تیر ۱۴۰۱ ۰۵:۵۴

      سلام خدمت شما . بله امکانش هست . و برای اطلاع از هزینه ها لطفا با کلینیک تماس بگیرید .

      پاسخ
  • سلام ببخشید هزینه پرینتر سه بعدی جداست یا با هزینه ایمپلنت دندون حساب میشن؟ مرسی

    پاسخ
  • منصوره هاشمی
    ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ ۱۲:۳۶

    سلام خانم دکتر نصیری پسرم ۹سالشه و موقع دوچرخه سواری افتناد و یک دندونش لق شده و یکی هم ترک داره عکس گرفتم میگن اونیکه لق شده می افته ولی نمیخام بکشم دندونشو چون قیافه بچه بهم میخوره چیکار کنم؟ اللان میتونه دندون بکاره؟

    پاسخ
  • سلام خانم دکتر الان برای بریج دندانی هم از این پرینتر ها کمک می گیرین؟ مادر من بنده خدا دکترش دو سه تا دندونش رو بریج کرد اصلا دندوناش ردیف نمیشد روی همدیگه و چند بار رفت مطب دکتر . بنظرم هزینه بالای این روش به دقتی که دداره می ارزه

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ ۰۸:۵۳

      سلام خدمت شما . با فناوری دیجیتال روکش ها کاملا منطبق با فرم فک و دندان های شما ساخته میشود .

      پاسخ
  • سلام خدمتتون من سه تا دندون خالی دارم و میخام به روشی که راحتتره و هزینه کمتری داره دندون بکارم سه تا دندون اسیاب سمت راست هست بنظرتون چه روشی بهتره برام؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ ۰۸:۴۶

      سلام خدمت شما . بهترین روش انجام ایمپلنت دیجیتال است که بدون برش لثه و بدون بخیه صورت میگیرد و اولین قدم برای اینکار ارسال عکس opg از شما میباشد .
      ۰۹۹۳۰۰۵۱۸۴۵

      پاسخ
  • سلام خانم دکتر خسته نباشید
    والا من یجا رفتم دندون بکارم قالب گیری اش واقعا بدجور بود و برای ادامه درمان دیگه پیگیری نکردم چقد ین پرینتر سه بعدی خوبه من میتونم ادامه درمان رو با شما انجام بدم؟

    پاسخ
  • محمد رضا غلامزاده
    ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ ۰۹:۰۵

    سلام
    خانم دکتر من در کینیک دندانپزشکی معتبری ۱۸ ایمپلنت برای فک بالا و پایین گذاشته ام ولی کلنیک مذکور برای قالبگیری دندان چاپگر سع بعدی ندارد
    با توجه به اعتقادی که به این تکنولوژی دارم آیا امکان دارد مراحل بعد را در مرکز شما انجام دهم
    تشکر

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ ۰۷:۰۶

      سلام خدمت شما . شما باید تمام مشخصات ایمپلنت هاتونو بدونید و بله ادامه درمان شما در کلینیک ما امکان پذیر است . برای اطلاع بیشتر لطفا با کلینیک تماس بگیرید .
      ۲۲۲۱۴۰۰۴
      ۲۲۲۱۵۰۰۵

      پاسخ
  • سلام خانم دکتر از این پرینترها میشه برای ارتودنسی دندون هم استفاده کرد که کار دقیق تر بشه؟ بعد اینکه با این وجود پرینتر سه بعدی نیازی بع تصاویر opg نیست؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۶ تیر ۱۴۰۰ ۱۲:۰۶

      درود برشما و ممنون از توجهتون امیدوارم مطالب سایت ما براتون مفید بوده باشن
      از پرینتر سه بعدی فقط برای ساخت سرجیکال گاید یا همون راهنمای جراحی و پرینت روکشهای موقت استفاده میشه

      پاسخ
  • سلام من به تشخیص پزشک باید دندونامو ایمپلنت کنم اما نمی تونم زمان زیادی برای این کار بذارم. توی این متن خوندم با پرینت سه بعدی میشه کار دندون رو سریع تر انجام داد. تقریبا چقد طول میکشه و هزینه پرینت سه بعدی دندونپزشکی چقدره؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۶ تیر ۱۴۰۰ ۱۲:۱۱

      درود برشما و ممنون از توجهتون امیدوارم مطالب سایت ما براتون مفید بوده باشن
      از پرینترهای سه بعدی بیشتر برای ساخت سرجیکال گاید یا همون راهنمای جراحی و ساخت روکشهای موقت استفاده میشه
      لطفا هزینه هارو از پذیرش کلینیک سوال بفرمایید

      پاسخ
  • ببخشید برای ساخت روکش دندان با همین پرینترهای سه بعدی میشه زودتر این کارو انجام داد؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۶ تیر ۱۴۰۰ ۱۲:۱۲

      درود برشما و ممنون از توجهتون امیدوارم مطالب سایت ما براتون مفید بوده باشن
      از پرینترهای سه بعدی بیشتر برای ساخت سرجیکال گاید یا همون راهنمای جراحی و ساخت روکشهای موقت استفاده میشه

      پاسخ
  • سلام برای ساخت قالب دندون از پرینتر های سه بعدی استفاده میشه؟ چقدر طول میکشه
    ؟

    پاسخ
    • دکتر نوشین نصیری
      ۲۶ تیر ۱۴۰۰ ۱۲:۱۴

      درود برشما و ممنون از توجهتون امیدوارم مطالب سایت ما براتون مفید بوده باشن
      از پرینترهای سه بعدی بیشتر برای ساخت سرجیکال گاید یا همون راهنمای جراحی و ساخت روکشهای موقت استفاده میشه برای قالب هم در بعضی مواقع استفاده میشه

      پاسخ
  • سلام خسته نباشید برای اسکن دندونها با پرینتر سه بعدی هزینه اش چقدره؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
Call Now Button